Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Savarian
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 70
Rejestracja: pn mar 30, 2009 9:59 am

Jaka mechanika do Midnight

śr gru 23, 2009 2:42 pm

Mam pytanie do grających.
Jaką mechanikę polecili byście do MN.? Nie gram i nie prowadzę na d20 (nie będę się w dawał w milionową wymianę zdań dlaczego tak jest ;) ) poszukuję więc jakiejś, na którą bym mógł konwertować MN. Na razie gramy na autorskiej. Jest ok ale jak każda autorka jest niekompletna dlatego szukam jakiejś kompletnej mechaniki do wykorzystania.
Czekam na Savage Worlds ale nie wiem czy to tez dobry pomysł. Może więc Wy macie jakieś pomysły albo doświadczenia?

P.S. Dopowiem tylko, ze prowadzę MN zdecydowanie bardziej dark niż epic.
 
Awatar użytkownika
Balgator
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 514
Rejestracja: wt sie 26, 2003 5:23 pm

Jaka mechanika do Midnight

śr gru 23, 2009 4:10 pm

Ja również wykorzystuje do MN mechanikę Savage Worlds (jest na internecie konwersja), choć dużo bardziej pasującą mechaniką jest ta spotykana w The Riddle of Steel. Jednakże przerażająca śmiertelność (jeden cios mieczem nieraz kładł siłacza) pośród postaci graczy wymusiła przyjrzenie się Savage'om.
 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 608
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Jaka mechanika do Midnight

śr gru 23, 2009 9:39 pm

To może mechanika Warhammera z 2 edycji? :D Graczom bardzo łatwo jest poczuć, że w każdej chwili mogą zginąć... A gra się naprawdę fajowo. Oczywiście konwersji sporo będzie, ale myślę, że warto.
 
Awatar użytkownika
Savarian
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 70
Rejestracja: pn mar 30, 2009 9:59 am

Re: Jaka mechanika do Midnight

śr gru 23, 2009 9:55 pm

Hm... też myślałem nad Warhem. Widzę jednak kilka problemów.
Po primo konwersja. Jak by nie patrzeć dość ciężka. Po drugie procenty tak straaaaaaaaasznie się kojarzą z Młotkiem, że nie chciał bym aby gracze (i ja) postrzegali jeden system przez pryzmat drugiego ;)
jest jeszcze kilka drobniejszych "przeciw" ale nie będę się rozdrabiał.
A tak IMO; wcale nie trzeba używać mechaniki śmiertelnej jak diabli żeby gracze się dygali wyskoczyć na byle orka z vardathem 2-ręcznym ;)

Btw: Bo już zapomniałem. Czy w WFRP ed2 też trafienie zależy tylko od atakującego? (jego rzutu na WW) Bo ja z uwagi na to, że troszkę trenuje walkę bronią wiem jak takie rozwiązanie jest nielogiczne i nieprawdziwe i mnie to razi w mechanice rpgów ;p
 
Awatar użytkownika
fenwind
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 112
Rejestracja: pn lis 30, 2009 11:01 am

Re: Jaka mechanika do Midnight

śr gru 23, 2009 10:17 pm

Zależy jakie ma umki i jak MG nim gra ;) Przeciwnik może przecież parować (jak ma czym) i unikać ;)
Generalnie ja mechanikę WH polecam. Zawsze możesz ją trochę pod siebie przerobić :wink:
 
Awatar użytkownika
Savarian
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 70
Rejestracja: pn mar 30, 2009 9:59 am

Jaka mechanika do Midnight

śr gru 23, 2009 10:30 pm

fenwind,

niby masz racje. może unikać i parować ale w sytuacji gdy atakujący "nie trafia" nie musi tego robić. I to jest nielogiczne. Nie da się nie trafić. zwyczajnie nie ma możliwości stojąc na przeciwko sparing partnera nie trafić go jeśli nie uniknie lub/i nie sparuje. trzeba by było więc zmienić zasadę, a właściwie kolejność wykonywania działań w walce. Mianowicie, po deklaracji, ze ktoś atakuje kogoś. Osoba broniąca się musiała by wykonać rzut na unik/obronę. W przypadku udanego rzuca gracz atakujący i... no właśnie jeśli mu się uda to co? Gracz broniący był za słaby? A jeśli mu się nie uda to gracz broniący zdołał się obronić?
Nadal jest dziura w tym systemie. Rzut na WW jest bez sensu. nie przedstawia żadnej wartości w stosunku do żywej istoty. Jedynym rozwiązaniem było by rzucać na obronę, a wartość "o ile udało się obronić" pomniejszała by WW atakującego. Ale to już straaaaszna komplikacja ;)

i się zrobił OT :p
 
Awatar użytkownika
Lord Xan
Administrator
Administrator
Posty: 608
Rejestracja: ndz gru 07, 2008 7:09 pm

Jaka mechanika do Midnight

czw gru 24, 2009 9:48 am

Zauważ, że nie należy każdego rzutu kością interpretować dosłownie. Nieudany rzut na trafienie może właśnie oznaczać sparowanie ciosu przez wroga, czy jego uchylenie. Rzuty rzutami, opis opisem - ten element mechaniki wydaje mi się ok, zresztą zmienienie tak podstawowej rzeczy wymuszałoby prawdopodobnie multum innych zmian - więc nie ma sensu.
 
Awatar użytkownika
Balgator
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 514
Rejestracja: wt sie 26, 2003 5:23 pm

Re: Jaka mechanika do Midnight

czw gru 24, 2009 11:11 am

Savarian pisze:
Btw: Bo już zapomniałem. Czy w WFRP ed2 też trafienie zależy tylko od atakującego? (jego rzutu na WW) Bo ja z uwagi na to, że troszkę trenuje walkę bronią wiem jak takie rozwiązanie jest nielogiczne i nieprawdziwe i mnie to razi w mechanice rpgów ;p


Skoro trenujesz walkę bronią, to już jestem pewny, że spodobałaby ci się mechanika The Riddle of Steel. Autorem jest Jacob Norwood, koleś, który od kilkunastu lat walczy bronią XVI i XVII wieczną. Mówi się, że TROS ma najbardziej rzeczywistą mechanikę walki bronią, jaka powstała. To jedyny system aprobowany przez ARMA (Association for Renaissance Martial Arts).
 
Awatar użytkownika
Savarian
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 70
Rejestracja: pn mar 30, 2009 9:59 am

Re: Jaka mechanika do Midnight

czw gru 24, 2009 11:27 am

Balgator pisze:

Skoro trenujesz walkę bronią, to już jestem pewny, że spodobałaby ci się mechanika The Riddle of Steel. Autorem jest Jacob Norwood, koleś, który od kilkunastu lat walczy bronią XVI i XVII wieczną. Mówi się, że TROS ma najbardziej rzeczywistą mechanikę walki bronią, jaka powstała. To jedyny system aprobowany przez ARMA (Association for Renaissance Martial Arts).


Hm... Tym to mnie zaciekawiłeś :) Muszę się przyjrzeć tej mechanice.
Znasz ja może? Bo ciekawi mnie czy nie wyszedł z tego realistyczny, mega rzeczywisty ale jednak niegrywalny potworek-symulator walki.
 
Awatar użytkownika
Balgator
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 514
Rejestracja: wt sie 26, 2003 5:23 pm

Jaka mechanika do Midnight

czw gru 24, 2009 12:57 pm

Znam go może :) Nie wyszedł. Wiadomo, na początku mechanika sprawia wrażenie skomplikowanej, ale wystarczy zrobić z 2-3 walki testowe i już wszystko bedzie wiadome. Gra jest jak najbardziej grywalna... oprócz magii :P Mechanika magii jest skopana. Ale na forum TROS znaleźć można konwersję na Ars Magica (która świetnie się sprawdza). Nie wspomne, że można rownież znaleźć świetna konwersję mechaniki TROS na Midnight.
 
Awatar użytkownika
Savarian
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 70
Rejestracja: pn mar 30, 2009 9:59 am

Jaka mechanika do Midnight

czw gru 24, 2009 1:05 pm

Balgator pisze:
Nie wspomne, że można rownież znaleźć świetna konwersję mechaniki TROS na Midnight.


Jak byś się podzielił linkiem to był bym wdzięczny wielce :)
 
Awatar użytkownika
Balgator
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 514
Rejestracja: wt sie 26, 2003 5:23 pm

Re: Jaka mechanika do Midnight

czw gru 24, 2009 4:53 pm

Proszę bardzo:
link


Z uwagi na brak czasu, żeby szukać na necie linków, szybciej było znaleźć pośród własnych materiałów na dysku.
Link zawiera spakowane trzy pliki:
- ArsToTros - wykorzystanie mechaniki znanej z 4 edycji Ars Magica w The Riddle of Steel;
- The Riddle of Midnight Conversion - jak sama nazwa wskazuje konwersja
- The Riddle of Steel Quick Start Rules - kilkanaście stron zawierające podstawowe materiały z The Riddle of Steel. Sama idea testowania nie różni się ale są wykorzystywane kości 10-cio ścienne zamiast 6-cio ściennych.

Obecnie TROS jest już prawie nieosiągalny - ani w internecie ani w realu. Jeżeli jesteś zainteresowany zakupem TROS, skontaktuj się ze mną. Poszukam gdzieś linku/maila do gościa, który w imieniu autora sprzedaje pdf z podstawowymi zasadami. Na złotówki wychodzi to około 80 zł. Przesyła ci na maila watermarkowaną wersję zasad.

Ja swoją kopię kupiłem w ten sposób a później buszując na Amazonie zapłaciłem 70 $ za papierowego hard cover. Szukałem blisko pół roku :)
Ostatnio zmieniony czw gru 24, 2009 4:55 pm przez Balgator, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Savarian
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 70
Rejestracja: pn mar 30, 2009 9:59 am

Re: Jaka mechanika do Midnight

czw gru 24, 2009 7:49 pm

Dzięki wielkie :)
Przejże przez święta i sprawdzę może jak wychodzi w grze, bo sesyjki się zapowiadają więc będzie okazja :)
 
Lgaard
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 115
Rejestracja: pn sie 25, 2008 10:52 am

Jaka mechanika do Midnight

śr mar 17, 2010 3:07 pm

Po rozmowie z Balgatorem (w innym watku) zdecydowalem sie zaczac pierwsza kampanie w Midnight na mechanice TRoS.

Wyszlo bardzo dobrze. Nawet magia sie na razie sprawdza, chociaz tutaj duzo zalezy od osobowosci gracza prowadzacego postac Mistyka.

Postaci zrobilismy dosc sprawnie. Zasady sa proste i zarazem wspieraja koncepcje fabularne (a przynajmniej nie przeszkadzaja).
Testy umiejetnosci (i inne sytuacyjne) dzialaja bardzo sprawnie i intuicyjnie.
Walki jeszcze nie przetestowalismy. Moze sie zdarzyc, ze z ta druzyna bedzie ciezko o jakakolwiek walke. Przeciwnikow unikaja jak ognia. Co ja mowie... bardziej niz ognia. Te postaci ledwo wiedza za ktory koniec nalezy sztylet chwycic. O jakimkolwiek fechtunku nie za bardzo mozna z nimi rozmawiac.

(Kiedys gralem w dosc zabawna sesje o ksiegowych napadnietych w sali konferencyjnej przez grupe terrorystow. Postaci z tamtej sesji mialy wiecej umiejetnosci bojowych, niz moi bohaterowie z Midnight. Co za ludzie...)

Na razie wszystkim sie podoba. Zobaczymy jak bedzie dalej.
 
Awatar użytkownika
Balgator
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 514
Rejestracja: wt sie 26, 2003 5:23 pm

Jaka mechanika do Midnight

śr mar 17, 2010 7:15 pm

Bardzo mnie cieszy zainteresowanie TROSem. To system, który naprawde zasługuje na uwagę.

W najbliższym czasie moja grupa kończy kampanię Koronę Cienia. Później myslimy trochę o sandboxowym zwiedzaniu Aryth.

Ostatnio też cała grupa podnieca się serialem Spartacus. Być może i moje zabijaki (w przeciwieństwie do postaci graczy Lgaarda moi są napakowanymi kulturystami) wylądują na arenach.

Czego sobie i im życze :P

P.S. Które zasady magii używaliście? Z podrecznika głównego czy z konwersji Ars Magica
Ostatnio zmieniony czw mar 18, 2010 12:45 am przez Balgator, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
kymil
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 277
Rejestracja: ndz kwie 04, 2004 9:02 pm

Re: Jaka mechanika do Midnight

śr kwie 14, 2010 10:43 pm

Hmm, może to dziwnie zabrzmi, ale mechanika starego wfrp może być odpowiednia dla dobrej strony w Midnight. Magia prawie niedostępna - co odzwierciedla wysoki koszt xp zaklęć czarodziejów. Kapłanów nie ma - w wfrp nikt nie chciał nimi grać, żadna strata - są niedopracowani. Rasy są gotowe, profesje również. Ewentualnie pozostaje syndrom nagiego krasnoluda, ale w sieci jest ze 100 sposobów na jego rozwiązanie.
 
Awatar użytkownika
Mroczny Pomiot
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 235
Rejestracja: sob lis 25, 2006 5:27 pm

Jaka mechanika do Midnight

śr kwie 14, 2010 11:42 pm

Ja ze swojej strony poleciłbym the Burning Wheel, świetna mechanika niestety troche trudna, ale warta włożonego weń wysiłku. Zasady walki, starć społecznych, kontaktów etc. Wydaje mi się, że wprost idealnie pasuje.
 
Lgaard
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 115
Rejestracja: pn sie 25, 2008 10:52 am

Re: Jaka mechanika do Midnight

czw kwie 15, 2010 9:50 am

Balgator pisze:
P.S. Które zasady magii używaliście? Z podrecznika głównego czy z konwersji Ars Magica
Ouć. Dopiero teraz zauwazyłęm to pytanie.
Korzystaliśmy z tej z podręcznika TRoS. Pomysł na granie Mistykiem wyskoczył w ostatniej chwili -- i nawet nie miałem czasu by przemysleć magię. Czyli wyszło bardzo uznaniowo -- ale w sumie dobrze. Jako że moj Mistyk poszedł w "spiritual realm" -- bylo trochę nawiązanych kontaktów z Zagubionymi. Dodało to nieco dramaturgii (-- duch zagłodzonej na śmierć dziewczynki, która nie zdaje sobie sprawy z własnej smierci, dusza "świezej" ofiary, która rozpaczliwie szuka drogi ucieczki z uwiezienia).
 
Awatar użytkownika
Balgator
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 514
Rejestracja: wt sie 26, 2003 5:23 pm

Jaka mechanika do Midnight

czw kwie 15, 2010 10:58 am

Brzmi bardzo nastrojowo :)

Ja mam mieszane odczucia co do magii. Na starcie zrezygnowałem z oficjalnych zasad, wcześniej naczytawszy się krytycznych uwag na forach TROS. Ponadto nie pasował mi posmak zbyt naukowego podejścia (np. zabawa na poziomie atomów).

Spróbowałem konwersję z Ars Magica. Niestety, po zagraniu, widać, że to na razie beta. Z potencjałem, ale beta.

Dwukrotnie spróbowałem tej mechaniki: po raz pierwszy przy spotkaniu z nieumarłym legatem i po raz drugi, podczas końcowej konfrontacji.

Doszedłem do wniosku, że zasady magii będą wymagały wielu poprawek. Z jednej strony, żeby była możliwość rzucenia zaklęcia podczas jednej, dwóch Wymian (Exchange) w Zwarciu ('Bout). Z drugiej strony, żeby rzucone zaklęcie nie było nadto przegięte. Należy znaleźć złoty środek.

Od jakiegoś czasu myślę nad zmodyfikowaniem zasad. Ewentualnie stworzeniem własnego mechanizmu (oczywiście opartego na Ars Magica). Nie powinno to być trudne. Może, jeżeli byś spróbował konwersji z Ars Magica, pomógłbyś mi? Problem z tworzeniem jednoosobowo jakiegokolwiek projektu leży w uznaniowości autora. W jego oczach wszystko co wymyślił wydaje się perfekcyjne. A wcale takie być nie musi :)
 
Lgaard
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 115
Rejestracja: pn sie 25, 2008 10:52 am

Jaka mechanika do Midnight

czw kwie 15, 2010 11:37 am

Jasne, chetnie pomoge. Ale, z braku czasu, raczej pisze sie na recenzowanie i beta-testy, niz na kreatywne pomysly.

A jesli chodzi o moich graczy -- to, jak juz pisalem, sa dosc specyficzni. Jesli nie bylo walki, nie bylo tez problemu rzucania zaklec w warunkach stresu czy pod presja czasu -- mozna bylo sobie pozwolic na rozgrywanie czegos w stylu rytualu z przygotowaniami itp. Nie potrzebowalem wiec bardzo precyzyjnie rozpisanych zasad -- i wersja uznaniowa wyszla calkiem w porzadku.

(Przy okazji organizm Mistyka postarzyl sie o miesiac.) ;)

Przyjalem sobie, ze do swiata Midnight pasuje wersja Mistyka proponowana przez TRoS. Czyli osoby wladajacej bardzo poteznymi mocami, ale przy duzym ryzyku i bez zadnego "ciskania fireballi na zawolanie". Tym samym uzywanie zaklec stalo sie bardziej przemyslane, ale tez rodzace wieksze konsekwencje. Jest to tym bardziej klimatyczne, ze Zakon sciga teraz nie jakiegos tam wiejskiego prestidigitatora, a wladajacego prawdziwie poteznymi mocami -- Mistyka z krwi i kosci.

Co do "fizyki magii" (nazwijmy ja "meta-fizyka"). Mnie tez to troche mierzilo, ale w sumie postanowilem sie nie przejmowac az tak. Gdzies tam ta "metafizyka" jest zaprzegnieta w sposobie liczenia stopnia trudnosci -- i tyle. Robie to sobie sam w myslach i gracza informuje tylko o mojej decyzji. W koncu efekt jest taki, ze gracz nie czuje (mam nadzieje) ze za tym wszystkim stoja (uznaniowe - a jakze!) punkciki.
 
Awatar użytkownika
Balgator
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 514
Rejestracja: wt sie 26, 2003 5:23 pm

Re: Jaka mechanika do Midnight

czw kwie 15, 2010 7:05 pm

Lgaard pisze:
Przyjalem sobie, ze do swiata Midnight pasuje wersja Mistyka proponowana przez TRoS. Czyli osoby wladajacej bardzo poteznymi mocami, ale przy duzym ryzyku i bez zadnego "ciskania fireballi na zawolanie". Tym samym uzywanie zaklec stalo sie bardziej przemyslane, ale tez rodzace wieksze konsekwencje. Jest to tym bardziej klimatyczne, ze Zakon sciga teraz nie jakiegos tam wiejskiego prestidigitatora, a wladajacego prawdziwie poteznymi mocami -- Mistyka z krwi i kosci.


Należy pamiętać, że Midnight jest jednym z settingów d20. Wykorzystujący, w okrojonej i zmienionej formie - ale jednak, zasady Dungeons & Dragons.
Jak dla mnie poziom magii w Midnight pasuje mi taki, jaki jest opisany na kartach ksiąg Tolkiena (zdecydowanie low magic) i Sapkowskiego (przypomina mi się scena, gdy Yennefer, celem kąpieli przywołuje na zawołanie morską wodę do balii - chyba opowiadanie Okruch Lodu). W świecie Sapka jednak mamy i fireballe i lightingi... zatem i u mnie nie wykluczam takowych, ale raczej zarezerwowane dla potężniejszych indywiduów w świecie.
 
Lgaard
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 115
Rejestracja: pn sie 25, 2008 10:52 am

Re: Jaka mechanika do Midnight

pt kwie 23, 2010 10:13 am

Tez uwazam, ze Midnight wyglada lepiej, jesli jest "low-magic". Piszac slowo "low" mam na mysli czestotliwosc jej wystepowania, a nie jej sile.
Swiaty w ktorych mechanika D&D wspoltworzy rzeczywistosc fabularna maja tendencje do "swiecenia" magia. Szczegolnie to widac w 4 edycji, gdzie postacie uzywajace magii uzywaja jej z podobna czestotliwoscia (i skutecznoscia) co ktos machajacy mieczam.
W Midnight wole widziec Mistyka, jako postac takowoz tajemnicza (i rzadko spotykana) jak potezna. Ale jej potege widzialbym raczej na poziomie rytualow niz "odpalania" zaklec na zawolanie.

PS. jak tam z Twoja wersja beta mechaniki magii?

PS2: skonczylem swoja nowelke o Tori (w poddziale opowiadan dzialu D7D). Jesli komus chcialoby sie przebrnac przez te elukubracje i jeszcze skomentowac -- bylbym wdzieczny. (to tez jest wersja beta)
Ostatnio zmieniony pt kwie 23, 2010 10:16 am przez Lgaard, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Balgator
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 514
Rejestracja: wt sie 26, 2003 5:23 pm

Re: Jaka mechanika do Midnight

pt kwie 23, 2010 10:49 am

Lgaard pisze:
PS. jak tam z Twoja wersja beta mechaniki magii?


Na razie nic nie ruszone. Od ostatniej sesji - i zakończenia Korony Cienia - nie graliśmy (mamy termin na tą niedziele). Moi gracze są niemagiczni - jedyne spotkania z mocą mają w charakterze przeciwników... i prawdę mówiąc czary wymyślane są na poczekaniu, z wykorzystaniem wskazówek z konwersji z Ars Magica. Musiałbym kiedyś usiąść i pospisywać uwagi. A jak wiadomo uwagi ukazują się podczas gry - gdy coś zaczyna nie grać :)

W D&D IMO jest jeden wielki pozytyw - magia tam przedstawiona pozwala na uczestniczenie w walce (w formie rundowej) czarodziejowi. W przypadku Midnight umożliwia to wplecenie chociażby legatów do walki... albo graczy, którzy chcieliby też się na coś przydać.
 
Awatar użytkownika
Savarian
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 70
Rejestracja: pn mar 30, 2009 9:59 am

Jaka mechanika do Midnight

czw maja 06, 2010 9:07 am

Przegryzłem się przez konwersję MN na SWEX.
Znaleźć można ją tutaj:
http://www.ats.unifans.org/index.php?to ... 23#msg9923

Jest ona zrobiona przez użytkowników Against the Shadow więc jest konkretna.
Konwersja jest bardzo szczegółowa co mi strasznie odpowiada. Widać, iż twórcy chcieli oddać specyfikę świata a nie tylko umieścić w SWEXie kilka ras.
Uwzględnili rasowe zdolności, mocne strony etc.
Podobnie ma się z innymi elementami charakterystycznymi dla MN np: Ścieżkami Heroicznymi.

Generalnie mi się podoba. Mam nadzieję, że w niedługim czasie przejdzie testy w praktyce.

P.S. Nie wiem tylko jak jest z magią. Nie przeczytałem jeszcze.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości