Ze względów klarowności opisów mechaniki, żeby nie robić z niej KCtów, przyjęliśmy iż również zastosujemy podobne "wzorcowe" miary, tyle że w systemie metrycznym. W związku z tym, jard (0.9144 metra) uznaliśmy za równoważny metrowi - te "zgubione" w przeliczeniu 8.5 cm jest do przeżycia, pomiar jest intuicyjny i działa.
Są jednak pewne zasady, w których miary te są przemieszane ze sobą, wyliczane z siebie wzajemnie, mnożone przez siebie - tu zaczynają się kłopoty.
Przykładem niech będzie opis "Skakania" (str. 66 i 67, Podręcznik Podstawowy).
Skakanie
Pula kości: Siła + Wysportowanie + ekwipunek
Akcja: Natychmiastowa
Postać jest w stanie podskoczyć na 1/3 metra wzwyż za każdy osiągnięty
w teście sukces. Skacząc z miejsca, postać jest w stanie skoczyć na odległość 2/3 metra na każdy sukces. Skacząc zaś z rozbiegu, postać jest w stanie pokonać dystans równy Rozmiarowi, + 4 na sukces, w trzecich częściach metra. W ten sposób, postać o Rozmiarze 5, uzyskując trzy sukcesy, pokonuje skokiem odległość 4 i 1/3 metra (17 trzecich metra). By móc wykonać skok z rozbiegu, postać musi mieć wystarczająco miejsca, by przebiec przynajmniej trzy metry. Jeśli miejsce na rozbieg jest ograniczone, każde 2/3 metra poniżej trzech metrów rozbiegu, zaokrąglając w dół, nakłada na test Siły + Wysportowania modyfikator ujemny –1. W ten sposób, jeśli postać potrzebując trzech metrów rozbiegu dysponuje tylko metrem, modyfikator wynosi –3.
W oryginale wygląda to tak:
A character can jump one foot vertically for each success gained
on a jumping roll. In a standing broad jump, a character can cross two feet per success rolled. In a running jump, a character can cross a number
of feet equal to her Size + four more feet per success rolled.
So, if a person who's Size 5 gets three successes in a running
jump, she travels 17 feet. In order to make a running
jump, a character must be able to run a distance of at least
10 feet. If space is limited, every two feet (rounding up)
short of 10 imposes a -1 penalty on the Strength + Athletics
roll. So, if a character who wants to make jump needs
at least 10 feet in which to get a running start, but she has
only five feet with which to work, the roll suffers a -3
penalty.
Owszem, mogę użyć 30 cm i mnożnika tegoż jako odpowiednika stopy, aczkolwiek wtedy absolutnie zdechnie relacja 3 stopy = jard = metr. Widać to najmocniej w ostatnim wyliczeniu modyfikatora ujemnego, gdzie musiałem zełgać - brakujące z trzech metrów 6/3 metra to jednak nie to samo, co pięć stóp, czyli ~ półtora metra. Tyle jednak wychodzi z wyliczeń.
Pytanie brzmi następująco - czy możemy sobie pozwolić na drobne nieścisłości i powinienem łgać jak wyżej względem podręcznika, tam gdzie to matematycznie konieczne, czy też jest jakieś inne wyjście?
Nie wyobrażam sobie wypuszczenia na polski rynek podręcznika ze stopami i jardami. To zabiłoby system. Wolę już nieznacznie zniekształcić stopy i jardy, wydłużając je, ale zachowując proporcje (1/3 metra i metr).
Poprosiłbym o wypowiedź zwłaszcza podręcznikowych faszystów. Czy zachowanie proporcji wystarczy dla utrzymania stabilności mechaniki? Wszystkie zasięgi zwiększą się np. o te +-8,5%, ale proporcjonalnie dla wszystkich IMO - to chyba jedyne wyjście.
Wiem również, że Kuba miał analogiczny problem w SeSi z przeliczaniem Fahrenheitów na Celsjusze - obawia się, czy aby nie wzmocnił krio- i termokinezy. Poprosiłem, by wkleił poniżej cytaty z oryginału i przekładu, co niedługo uczyni - pomóżcie również w mechanicznym poprzeliczaniu tego, proszę.
EDIT: Poprawiłem błąd matematyczny w opisie skoku z rozbiegu.