Mam pewną nadzieję, że ten oto przewodnik po
najpopularniejszych i najważniejszych zdolnościach statycznych pomoże wam, początkującym, w nauce gry w oto ten piękny sport, jakim jest Magic ( niektórzy nazywają to "karcianka")
Affinity for XYZKarta, która ma Affinity, zazwyczaj jest dosyć droga ( tak jak w przypadku Echo - dosyć tania) jak na swoje umiejętności. Umiejętność Affinity zapewnia tańszą kartę, bo karta mająca Affinity for XYZ kosztuje A mniej, gdzie A to ilość XYZ, które kontrolujesz.
Edycja wprowadzenia:MirrodinAmplifyKiedy wchodzi kreatura z Amplify, wtedy możesz pokazać kreatury ze swojej ręki ( muszą mieć ten sam typ kreatury co karta z Amplify). Wtedy kładziesz na nią tyle counterów +1/+1, ile pokazałeś kreatur razy numerek koło nazwy umiejętności.
Edycja wprowadzenia:LegionsArtifactArtefakt jest to bezkolorowy permanent, który może się tapować w turze w której przyszedł (z wyjątkiem Artifact Creature). Artefakty dzielą się na:
- Artifact Creature, które spełniają rolę normalnych kreatur, jednak są bezkolorowe i można je zniszczyć zarówno
Shatterem, jak i
Dark Banishingiem- Mono i Poly Artefakty. Już nie używane typy, stosowane w czasie, gdy nie było jeszcze tapowania. Mono Artefact mógł zostać użyty w ciągu tury tylko raz, a Poly Artefact - wielokrotnie.
- Continuous Artifact. Również nie używany typ, teraz używa się zwrotu "When ~ is untapped, ...". Tak więc
Genesis Chamber, gdyby było wydrukowane w starszej edycji, byłoby Continuous Artifactem, natomiast
Winter Orb Miałby wording taki, jaki jest napisany pod kartą (nie taki, jak na karcie).
- Artifact - Equipment, omówiony niżej pod hasłem "Equip".
Edycja wprowadzenia:AlphaBandingUmiejętność Banding zmienia w pewnym stopniu deklarację ataku i bloku. Podczas wybierania kreatur atakujących można utworzyć pewną grupę, w której skład wchodzą kreatury z bandingiem i maksymalnie jedna bez tego abilitu. Podczas bloku, gdy jedna kreatura z grupy zostanie zablokowana, wtedy wszystkie będą zablokowane. Wszystkie kreatury w bandzie będą zadawać obrażenia kreaturom, które je blokują według ustaleń gracza atakującego, a blokujący wybiera, jak zadają obrażenia jego kreatury bandingowcom.
Edycja wprowadzenia:Bushido XUmiejętność ta działa w sposób następujący - kiedy kreatura z nią blokuje bądź jest blokowana, wtedy dostaje ona +X/+X do końca tury (X to numerek koło umiejętności).
Edycja wprowadzenia:Champions of KimigawaBuyback Podobnie jak w przypadku Kickera, podczas zagrywania tej karty można zapłacić podany przy umiejętności koszt. Wtedy, po zagraniu czaru ( możliwy jedynie instant lub sorcery), zamiast iść na cmentarz wraca nam do ręki.
Edycja wprowadzenia:TempestCumulative UpkeepCo turę podczas upkeepu należy zapłacić koszt cumulative upkeepu x ilość tur, które już jest w grze. Tak więc w pierwszym upkeepie po wejściu, jeżeli cu jest np.
:b:, w tej turze płacimy właśnie ten koszt. W następnym upkeepie
:b::b:, potem
:b::b::b: itd. Jeżeli nie zapłacimy ( nie chcemy lub nie możemy), poświecamy ten permanent.
Edycja wprowadzenia:Ice AgeCyclingZa koszt podany obok cyclingu możesz tę kartę zdiscardować z ręki oraz dobrać kartę.
Tak jak przy Morphie, czasami występują umiejętności odpalane ( oznaczane tutaj jako: "when you cycle this card"), tak jak na karcie np.
Slice and Dice.
Edycja wprowadzenia:Urza's SagaDefenderJest to pewna zmiana wady Ścian(Creature - Wall). W edycjach wcześniejszych niż Champions of Kimigawa obowiązywało, że Walle nie mogą atakować, chyba że zmieni im się ich Creature Type. Teraz, nawet po zmianie typu, kreatura będzie posiadała tą umiejętność i nie będzie mogła atakować mimo wszystko, chyba że uda się usunąć tą umiejętność...
Edycja wprowadzenia:Champions of KimigawaDredgeKiedy karta z tą zdolnością jest na twoim cmentarzu, to kiedy miałbyś pociągnąć kartę (np. na początku tury, w draw stepie, ale nie tylko wtedy), możesz
zamiast tego przełożyć z góry twojej biblioteki na cmentarz tyle kart, ile jest napisane przy zdolności. Jeśli tak zrobisz, wracasz tamtą kartę z cmentarza do ręki.
Przykład:
Grave-Shell Scarab jest na cmentarzu. Coś sprawia, że masz pociągnąć kartę - a ty zamiast tego przekładasz 1 górną kartę z biblioteki na cmentarz i wracasz Scaraba na rękę (skorzystanie z tej opcji nie jest obowiązkowe - możesz normalnie pociągnąć tamtą kartę, a Scarab zostanie na cmentarzu... na razie;))
Edycja wprowadzenia: RavnicaEchoPo wejściu permanentu do gry, w czasie swojego następnego upkeepu należy zapłacić koszt karty albo ją poświęcić.
Edycja wprowadzenia:Urza's SagaEntwineKarta ( instant/sorcery - nie ma innej możliwości) mająca to coś ma też pewien wording: "choose one". Są tam dwie możliwości, można wybrać jedną za koszt karty. Jednak gdy dopłaci się koszt entwine można wybrać obie możliwości i je zastosować.
Edycja wprowadzenia:MirrodinEquipArtefakt będący Equipmentem ma zawsze taką umiejętność. Dzięki niej tenże artefakt może się "dołączyć" do kreatury (podobnie jak Enchant Creature). Najpierw zagrywa się Equipmenta jak zwykłego artefakta, potem możemy go dopiero equipować, do tego jedynie wtedy, kiedy możemy zagrać sorcery. Po wyjściu kreatury z gry Equipment pozostaje nadal w grze.
Equipmenty mogą być przeequipowane na inne kreatury za cenę equipu, jednak niemożliwe jest odequipowania Sprzętu z kreatury (jedynie przeequipowanie).
Edycja wprowadzenia:MirrodinFadingKiedy jakiś permanent wchodzi do gry, kładzie się na nim określoną ilość counterów ( podaną obok nazwy umiejętności). Co turę podczas upkeepu trzeba zdjąć jednego countera. Gdy już nie można podczas upkeepu zdjąć countera, trzeba poświęcić ten oto permanent.
Edycja wprowadzenia:NemesisFearKiedyś również miało inny wording: "This creature can't be blocked except by black and/or artifact creatures". Oznacza to samo, co jest napisane obok, czyli kreatura posiadająca to nie może być blokowana przez kreatury inne niż czarne lub artefaktyczne.
Edycja wprowadzenia:teoretycznie AlphaFirst StrikeKreatura mająca tą umiejętność zadaje obrażenia wcześniej niż kreatury nie mające jej. Jeżeli kreatura z FS będzie blokowana przez kreaturę bez niej, to: jeżeli ta kreatura powinna zginąć przez zadanie obrażeń, ginie, nie zadając obrażeń z powrotem, jak to się dzieje w normalnej walce. Jeżeli nie zginie, zadaje obrażenia normalnie. Przy walce dwóch kreatur z first strikiem zadają one obrażenia normalnie. Działa zarówno przy ataku, jak i przy blokowaniu.
Edycja wprowadzenia:AlphaFlashbackKarta mająca tą umiejętność może być zagrana, gdy jest na cmentarzu. Ma właściwości takie jak normalnie ( jest instantem/sorcerem - może być tylko zagrana zgodnie ze swoimi właściwościami), może zostać skontrowana. Jednak, choć po skontrowaniu czar powinien iść na grób, ta karta zostaje usunięta poza grę, ( gdy nie jest skontrowana też tak idzie).
Edycja wprowadzenia:OdysseyFlankingGdy kreaturę z Flankingiem zablokuje kreatura bez tej umiejętności, wtedy kreatura blokująca dostaje -1/-1. Gdy blokuje więcej kreatura, każda z nich dostanie -1/-1 razy ilość kreatur blokujących.
Edycja wprowadzenia:FlyingKreatury z flyingiem nie mogą być blokowane podczas walki przez kreatury bez tej umiejętności, jednak same mogą blokować stwory z, jak i bez latania.
Edycja wprowadzenia:AlphaHasteW starszych edycjach opisywany jako "this creature is unaffected by summoning sickness". Jak wiadomo, drogie dzieci, kreatury nie mogą się tapować i atakować w turze, w której weszły do gry ( blokować mogą). Jednak kreatura mająca Haste'a nie ma "choroby przywołania(summoning sickness)" i może wykonywac zabronione w zasadach czynności ( tzn. tylko atak i tapowanie).
Edycja wprowadzenia:teoretycznie AlphaHorsemanshipHorsemanship działa zupełnie tak samo jak umiejętność Flying. Kreatura z nią nie może być blokowana przez kreatury bez niej, a sama może blokować i z, i bez Horsemanshipa.
Edycja wprowadzenia:Portal Three KingdomsImprintGdy permanent mający Imprinta wchodzi do gry, można usunąć poza grę kartę wyznaczoną we właściwościach w Imprincie ( są również możliwości imprintu nie podczas wchodzenia do gry, np:
Panoptic Mirror). Karta imprintowana ma określone działanie na kartę, która imprintuje.
Edycja wprowadzenia:MirrodinIndestructiblePermanent mający tą umiejętność nie może zostać zniszczony przez efekt "destroy" oraz przez śmiertelne obrażenia(normalny wyjadacz chleba go nie usunie). Jednak: może zostać usunięty poza grę, może zostać returnowany na rękę, skontrowany, tak więc jest wiele sposobów na usunięcie go ze stołu...
Edycja wprowadzenia:DarksteelKickerZagrywając kartę z tą zdolnością, możesz zapłacić koszt Kickera. wtedy wyzwala się pewien efekt ("If you paid a Kicker cost"). Płacenie kickera nie jest konieczne, jednak daje nam pewne profity.
Edycja wprowadzenia:InvasionLandcyclingPodobnie jak w przypadku Cyclinga. Jednakże tutaj zamiast dobierać karty, szukasz landa określonego typu ( Plainscycling - Plains, Swampcycling - Swamp) w biblioteczce, a następnie wkładasz tego landa do ręki ( oczywiste, że później tasujesz biblioteczkę).
Edycja wprowadzenia:ScourgeLandwalkJeżeli przeciwnik ma landa wymienionego w nazwie umiejętności (Mountainwalk, Islandwalk), kreatura mająca tą umiejętność jest nieblokowalna przez cały czas posiadania przez przeciwnika tego landu... A nieblokowalność to...
Edycja wprowadzenia:AlphaMadnessKarta mająca madnessa może zostać zagrana gdy jest zdiscardowana za Madnessowy koszt. Może ona zostać normalnie skontrowana. Jednak karta może zostać zagrana w dowolnym momencie, jak instant, jest tylko jedno wymaganie - musi zostać przy tym usunięta z ręki na grób.
Edycja wprowadzenia:TormentModular XGdy kreatura posiadająca Modular wchodzi do gry ( najczęściej 0/0) kładzie się na nią X counterów +1/+1. Kiedy wylatuje ona z gry (na graveyard lub na rękę) jej countery można przełożyć na inne
artefaktyczne kreatury. Jeżeli kreatura podczas bycia w grze zyskała countery, je również może rozdać, a jeżeli je straciła: straconych oddać nie może.
Niektóre kreatury (szczegółowiej: jedna) mają umiejętność "Modular-Sunburst". Znaczy to, że kiedy ta kreatura wchodzi do gry, kładzie się na nią tyle counterów, ile kolorowej mana różnego typu się na nią wykorzystało (tak jak w normalnym Sunburście). Countery zachowują właściwości również Modulara, czyli kiedy kreatura mająca tego Modular-Sunbursta schodzi z gry można przełożyć countery na inne artefaktyczne kreatury.
Edycja wprowadzenia:Darksteel (Modular-Sunburst:Fifth Dawn)MorphKreaturę mającą tą zdolność można zagrać napisem "Magic" do góry za
. Jest wtedy zamorphowana. Tylko ty możesz patrzeć jaka to kreatura. W każdym czasie możesz odmorfować (położyć tak jak byś go zagrał normalnie - obrazkiem do góry) ją po koszcie podamym obok umiejętności ( np.
Aphetto Alhemist ma morph
, czyli za
możesz go "przekręcić").
Kreatury z morphem czasami mają umiejętność "when this creature is turned face up". Oznacza to, że przy odmorfowaniu odpala się pewien efekt. Np.
Root Elemental ma efekt wyłożenia po odmorphowaniu kreatury z ręki do gry.
Edycja wprowadzenia:OnslaughtPhasingDość dziwna zdolność. W grze tworzy się nowa strefa "Phase out" (tak jak i są inne strefy: Play, graveyard, library itp.). Co turę kontrolera permanent z phasingiem, jeżeli jest w grze to przenosi się do strefy "phase out", a jeżeli jest phase out, to wchodzi do gry. Nie uniemożliwia to na szczęście tapowania i ataku, ponieważ permanent z fazowaniem jest w grze przez cały upkeep.
Edycja wprowadzenia:MirageProtection from XYZJeżeli kreatura ma tą umiętność, to:
- Czary bedące XYZ bądź bedące ze źródła XYZ nie mogą wskazywać za cel protektowanego permanentu. ( np.
Pigrim of Justice nie może być celem umiejętności aktywowanej
Goblin Sharpshootera)
- Permanent mający ten oto abilit nie może mieć na sobie enchantmentów XYZ koloru ( jeżeli XYZ to kolor) lub equipmentów ( jeżeli jest to protekcja na artefakty).
- kreatura z protekcją na XYZ nie może być blokowane przez kreatury/kolor tego typu.
- obrażenia zadane ze źródła XYZ w chronioną kreaturę są automatycznie preventowane, a wszystkie działania tego źródła usuwane.
Edycja wprowadzenia:AlphaRampage XCzęsto opisywane tekstowo, oznacza, że gdy kreatura z Rampagem atakuje, dostaje ona +X/+X, za kazda kreature któr ją blokują pomijając pierwszą
ScryGdy zagrywasz kartę z tą umiejętnością, możesz zobaczyć X kart z wierzchu ( X to liczba stojąca koło Scry, najczęściej 2, chyba zawsze 2). Ile z nich chcesz możesz położyć na wierzchu biblioteczki, a resztę na spód ( o ile jakakolwiek będzie).
Edycja wprowadzenia:Fifth DawnShadowKreatura posiadająca tą umiejętność może bronić jedynie kreatury z Shadowem, a sama może być broniona tylko przez Shadowy.
Edycja wprowadzenia:TempestSoulshiftKiedy twoja kreatura z tą zdolnością idzie na cmentarz, możesz wybrać z niego dowolnego Spirita o łącznym koszcie równym lub mniejszym liczbie przy zdolności i wrócić go sobie na rękę.
Na przykład, kiedy twój
Thousand Legged Kami idzie na cmentarz, ponieważ ma Soulshift 7, możesz wybrać stamtąd Spirita o łącznym koszcie 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6 lub 7 i wziąć go do ręki.
Edycja wprowadzenia:Champions of KamigawaSpliceSplice onto ArcaneKiedy grasz jakiś czar typu Arcane (jest to podtyp instantów i sorcery, występuje tylko w kamigawie), możesz pokazać tą kartę (że ją masz na ręce) i zapłacić koszt Splice (koszt tej ability, w przypadku np.
Kodama's Might jest to
). Jeśli to zrobisz, dodaj efekt tej karty do tamtego czaru.
Przykład:
-Rzucasz
Glacial Ray-Pokazujesz, że masz na ręce
Kodama's Might i płacisz
-Efekt Mighta jest "doklejany" do tekstu Raya, przez co otrzymujemy czerwony czar za
, o nazwie Glacial Ray i następującym działaniu:
"Glacial Ray deals 2 damage to target creature or player.
Target creature gets +2/+2 until end of turn."
Oczywiście te dwa targety mogą być różne. Czar jest jeden, czyli jak ci go przeciwnik np. skontruje, to całość. Nie można skontrować "tylko jednej połowy".
Edycja wprowadzenia:Champions of KamigawaSnow-covered LandW jedynej edycji te landy się pojawiły, i stamtąd nie wyszły. Są to normalne Basic landy, których można mieć jakąkolwiek ilość w talii. Jednakże w edycji Ice Age, w której są, dodają one pewne bonusy playerom, które je kontrolują i mają jakieś spelle/permanenty, które te bonusy za te landy dają.
StormKarta mająca tą zdolność zostaje powielana podczas rzucania czaru tyle razy, ile razy przed nią zostały rzucane inne spelle w turze zagrywania.
Kopie nie zaliczają się jako rzucane spelle. Gdy np. rzucimy
Temporal Fissure, a przed nim rzuciliśmy trzy
Ornithoptery i trzy
Welding Jary, Temporal Fissure zostanie skopiowany 6 razy (można, a nawet trzeba wyznaczyć nowe cele kopii). Przy skopiowaniu zaliczają się również czary przeciwników.
Edycja wprowadzenia:ScourgeSubstanceKurka, tudno cos o tym powiedziec, niech bedzie, ze tekst zasadowy mowi wszystko co trzeba
502.49 Substance
502.49a Substance is a static ability with no effect.
Substance pojawia sie tylko na staaarutkich katach takich jak necromancy w celu skomplikowania wordingu.
Edycja wprowadzenia:RavnicaSunburstKiedy permanent mający Sunbursta wchodzi do gry, kładzie się na nim tyle counterów +1/+1 albo charge ( zależnie od typu - czy jest to kreatura, czy artefakt) ile wykorzystało się różnych typów kolorowej many na zapłacenie jego kosztu. Tak więc gdy wchodzi
Baton of Courage i zapłaciliśmy za niego
,
oraz
, dostanie on trzy charge countery. Gdy jednak zapłaciliśmy
,
i
, dostanie on tylko dwa, bo w koszcie płaconym były tylko dwa typy many.
Edycja wprowadzenia:Fifth DawnThresholdCzar/permanent mający tą zdolność dostaje pewne bonusy (lub w zależności od efektu negatywne działania), kiedy jego kontroler ma 7 kart lub więcej na cmentarzu. np. karta
Possessed Barbarian normalnie jest czerwoną kreaturką 3/3 z First Strikiem. Gdy na cmentarzu pojawia się 7 kart, dostaje on +1/+1 ( ma 4/4), staje się czarny ( był czerwony) i dostaje nową umiejętność. Zaś karta
Schower of Coals ma efekt zastępujący. Normalnie zadałaby 2 damagi wyznaczonym celom, jednakże gdy na grobie jest 7 kart, ona zadaje tym celom 4 obrażenia.
Edycja wprowadzenia:OdysseyTrampleJeżeli wszystkie blokujące kreatury mają zadane śmiertelne obrażenia, kreatura mająca Trampla może zadać dowolną część "nadwyżki" tych obrażeń w broniącego gracza. Działa jedynie w czasie ataku.
Edycja wprowadzenia:AlphaUnblockableOpisywane jako "This creature is unblockable". Kreatura z tą umiejętnością nie może być blokowane przez jakiekolwiek kreatury.
Edycja wprowadzenia:AlphaVigilanceJest to keyword starego już zwrotu "Attacking doesn't cause [CARDNAME] to tap." co oznacza, że przy ataku kreatura, która posiada tą umiejętność, nie musi być tapowana podczas deklarowania atakujących.
Edycja wprowadzenia:Alpha, Keyword wprowadzony w Champions of Kimigawa Jeżeli o czymkolwiek zapomniałem, to prosiłbym o zapis tego w swoich postach. Z chęcią dołączę ( tak mnie naszła ochota na pisanie tego pseudoartykułu - jak ktoś pisze do kącika Strefa51 w Action Magu w CDA to wie, co to jest natchnienie - że musiałem po prostu... pisałem to około godziny 4 nad ranem, więc nie wińcie mnie za niedociągnięcia )
Uprzejmie proszę o jakieś oznaczenie tego oto artu, aby się dzieciaki nie pytały cały czas o to samo, np. przez przyklejenie