Zrodzony z fantastyki

Jakiego rodzaju materiały powinny pojawiać się na stronie częściej w ciągu przyszłego roku?

Czas głosowania minął ndz gru 31, 2006 9:50 pm

Klasy (podstawowe i prestiżowe)
7 (13%)
Magia (zaklęcia i magiczne przedmioty)
Brak głosów
Psionika (moce i inne materiały dla psioników)
1 (2%)
Przygody (od spotkań losowych aż po kampanie)
21 (39%)
Materiały settingowe (FR, GH, PS, SpS i inne)
16 (30%)
Materiały almanachowe (odgrywanie i prowadzenie)
7 (13%)
Potwory (nowe rasy, potwory, szablony)
1 (2%)
Zasady domowe
1 (2%)
 
Liczba głosów: 54
 
Awatar użytkownika
rincewind bpm
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1931
Rejestracja: pn wrz 27, 2004 5:24 pm

wt wrz 09, 2008 4:19 pm

Ha, też odpowiedziałem w tamtym temacie, ale ja mogę sam się przenieść :P

ShadEnc pisze:
W ciągu ostatnich kilku miesięcy ze stałego gościa działu D&D zmieniłem się w sporadycznego gościa, udzielającego się najczęściej tu, na forum.

Wakacje nie są najlepszym momentem dla serwisu: co najmniej kilku z nas (na pewno ja ;) ) cierpi wtedy na brak dostępu do komputera.
ShadEnc pisze:
Przy publikacji tekstów zawierających porady, sugestie odnośnie prowadzenia lub grania, czy też nawołujące do określonego stylu bardzo często pojawiają się głosy niezadowolonych, zarzucających wydawnictwu/serwisowi próbę narzucenia graczom swojej wizji gier fabularnych, promowania określonego stylu i umniejszania wartości innym.

Najczęściej padają głosy "my to już wszystko wiemy, nie obrażajcie nas, specjalistów" ;)

Moje prywatne zdanie jest tak w połowie zbieżne z twoim :) Ja osobiście nie należę do wielkich fanów bóstwo-cyklów, bo ostatnimi czasy w ogóle konkretne settingi poza spellslingerem mniej mnie interesują, choć wśród użytkowników są bardzo popularne (ludzie domagają się nawet statsów bóstw!). Natomiast grywalne lokacje i bni zawsze byli dla mnie bardzo praktyczni, nawet jeżeli często tylko jako inspiracja.
ShadEnc pisze:
Na koniec konkrety – kilkanaście tematów, o których przeczytałbym najchętniej:

Na conajmniej kilka z tych tematów chętnie bym coś napisał: zobaczę, jak mi się uda. Mam wrażenie, że tego typu (najtrudniejszych do napisania) artykułów nigdy nie było zbyt dużo; ale na pewno przydałoby się ich więcej.

Dzięki za sporo ciekawych pomysłów i zasygnalizowanie pewnego braku, zapewne spróbujemy coś z tym zrobić ;)
 
Awatar użytkownika
Khemlish Val'Drach
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1055
Rejestracja: czw gru 01, 2005 6:00 pm

śr wrz 10, 2008 9:34 am

Ja osobiście nie należę do wielkich fanów bóstwo-cyklów, bo ostatnimi czasy w ogóle konkretne settingi poza spellslingerem mniej mnie interesują, choć wśród użytkowników są bardzo popularne (ludzie domagają się nawet statsów bóstw!). Natomiast grywalne lokacje i bni zawsze byli dla mnie bardzo praktyczni, nawet jeżeli często tylko jako inspiracja.

Tu się zgodze z przedmówcą. W moich sesjach (czy to jako gracz czy MP) rzadko pojawiają się bóstwa. Jak dotąd (nie licząc czarów) kontakty moje i kolegów z bóstwami ograniczyły się do jednej rozmowy z Mystrą w której zleciłam nam kontr zadanie i do świetlistego błogosławieństwa Colleriona w świątyni w Myth Dannor. Bardziej koncentrujemy się na przyziemnych sprawach jak organizacje, kulty, sekty, potwory czy ciekawi BN (bo w końcu każdemu mogą się skończyć pomysły na ciekawe postacie. Oczywiście rozszerzenie informacji zawartych w "Wyznaniach i panteonach" czy w "bóstwa i półbogowie" to dobry pomysł, ale żeby odrazu ubierać w staty to moim zdaniem już przesada. Tu powinno zostawić się miejsce dla MP.
Ja chętnie widział bym też Scenariusze. Zawsze jak nie wykorzystam całego to czytając może przyjśc mi inny pomysł.
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

śr wrz 10, 2008 6:31 pm

Staty bóstw: Niepotrzebny dodatek wymyślony po to, by zabierać miejsce. Jak autorzy chcieli starczyłoby tylko zaprezentować kilka przykładów co może bóg o danej mocy. Szczerze mówiąc nawet większość kampanii epickich nie wymaga statystyk bogów, a te kilka będzie potrzebowało pewnie statóów 1-2. Tak więc zapchajdziura (ew. przyciągacza młodych nowicjuszy, którym +100 do testów imponuje najbardziej).

ShadEnc
Pisanie takich tekstów ma kilka wad:
- na większość pytań nikt nie potrafi jednoznacznie odpowiedzieć, a rozwiązania muszą być wybrane indywidualnie spośród kilkudziesięciu, czy milionów możliwości.
- pisanie takich tekstów jest bardzo czasochłonne
- łatwo napisać tekst, który nie będzie nadawał się do czytania ze względu na infantylizm lub dostosowanie ograniczenie przydatności porad do rozgrywki autora
- tekst będzie do niczego nie prowadził, a zakładając względnie wysoki poziom intelektu czytających mogą oni dojść do tych samych przemyśleń

Jest jeszcze parę powodów. Szczerze przyznam, że jedyny naprawdę dobry tekst, który uważam za przydatny, a który czytałem, to "Jak przetrwać noc" rincewinda bpm, choć i on nie ustrzegł się lania wody i (momentami) infantylizmu.

Oczywiście, adresując teksty do nowicjuszy można znaleźć większe grono zadowolonych odbiorców, lecz takie uwagi powinny być konkretne i "prozaiczne" np. "Czego nowicjusz powinien nie robić", czy „na czym nie polega D&D”.

Notabene: Szczególnie przydatny mógłby być tekst (dla nowych MP), jak wychować sobie graczy, by nie nabrali złych nawyków :wink:
 
Anonim_1

śr wrz 10, 2008 6:37 pm

Kamulec pisze:
na większość pytań nikt nie potrafi jednoznacznie odpowiedzieć

Ależ oczywiście, nie zmienia to faktu, że lepsze kilkanaście wskazówek ze stu możliwych do napisania, niż żadnej. Poza tym tekst ogólnorpgowy prowokuje do dyskusji, prezentowania własnych poglądów, a stąd już niedaleko do tekstu polemicznego, mającego zaprezentować alternatywne porady.

Kamulec pisze:
pisanie takich tekstów jest bardzo czasochłonne

Pisanie każdego tekstu jest czasochłonne - no, prawie każdego, niektóre zapchajdziury pisze się szybko i przyjemnie (np. magiczne przedmioty, recenzje będące streszczeniami podręczników, itp.).

Kamulec pisze:
łatwo napisać tekst, który nie będzie nadawał się do czytania ze względu na infantylizm lub dostosowanie ograniczenie przydatności porad do rozgrywki autora

Nie wyobrażam sobie, by autor mógł prezentować cudze poglądy, zatem drugi argument jest dla mnie czymś normalnym. Kwestia infantylności poradników - wiadomo, że weteranów nie nauczy się wiele (są uparci, wiedzą lepiej, itd.), ale zawsze można pisać tekst bez określonego targetu. Szansa, że trafi do nowicjuszy i średniozaawansowanych jest spora.

Kamulec pisze:
tekst będzie do niczego nie prowadził

Zależy od tematu, wykonania, samych porad i Czytelnika. Mnie np. zaskakuje jakość porad DMG 4.0 - niby podstawy, niby proste, ale o wielu podstawowych kwestiach zapominam prawie zawsze.
 
Awatar użytkownika
Suldarr'essalar
Arcypsion
Arcypsion
Posty: 13173
Rejestracja: sob maja 28, 2005 9:27 pm

śr wrz 10, 2008 7:52 pm

Kamulec pisze:
Staty bóstw: Niepotrzebny dodatek wymyślony po to, by zabierać miejsce. Jak autorzy chcieli starczyłoby tylko zaprezentować kilka przykładów co może bóg o danej mocy. Szczerze mówiąc nawet większość kampanii epickich nie wymaga statystyk bogów, a te kilka będzie potrzebowało pewnie statóów 1-2. Tak więc zapchajdziura (ew. przyciągacza młodych nowicjuszy, którym +100 do testów imponuje najbardziej).

Nie zgodzę się. Co prawda nigdy nie użyłem, ani nie spotkałem się z użyciem statystyk bóstw, jakoś brakuje mi ich w opisach bóstw z F&P.
Kwestia przyzwyczajenia, ot po prostu wisienka na torcie.
Kamulec pisze:
na większość pytań nikt nie potrafi jednoznacznie odpowiedzieć, a rozwiązania muszą być wybrane indywidualnie spośród kilkudziesięciu, czy milionów możliwości.

Owszem, ale prowokuje dyskusje, co ma kilka zalet:
1. generuje ruch na stronie
2. zachęca do udzielania się. Najpierw w postaci dyskusji na temat jednego artykułu, a z czasem być może do regularnego czytania artykułów, lub nawet pisania własnych.
reszty nie chce mi się wymyślać :)

Osobiście doradzałbym krótsze formy dające się zastosować w każdej sesji (lub prawie każdej), artykuły o dostosowaniu sesji do pewnych konwencji, czy wreszcie, to z czego słynie DnD, czyli mechanika. Trochę ciekawych smaczków mechanicznych (np. połączonych z opisem lokacji z informacją o zastosowaniu w różnych światach, tak jak jest w nowych np. Monster Manualach).
 
Awatar użytkownika
Voaraghamanthar
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 176
Rejestracja: wt gru 18, 2007 12:43 pm

czw wrz 11, 2008 3:02 am

Suldarr'essalar pisze:
Nie zgodzę się. Co prawda nigdy nie użyłem, ani nie spotkałem się z użyciem statystyk bóstw, jakoś brakuje mi ich w opisach bóstw z F&P.
Kwestia przyzwyczajenia, ot po prostu wisienka na torcie.


Również uważam, że statsy bóstw to kropka nad "i". Jeśli ich pojawienie miałoby jednak skutkować brakiem innego tekstu, który autor opisu bóstwa mógłby napisać zamiast statystyk, to chyba postawiłbym na artykuł.

Suldarr'essalar pisze:
Osobiście doradzałbym krótsze formy dające się zastosować w każdej sesji (lub prawie każdej), artykuły o dostosowaniu sesji do pewnych konwencji, czy wreszcie, to z czego słynie DnD, czyli mechanika. Trochę ciekawych smaczków mechanicznych (np. połączonych z opisem lokacji z informacją o zastosowaniu w różnych światach, tak jak jest w nowych np. Monster Manualach).


+1. I jeszcze niewielka, acz ukazująca się w mniej więcej równych odstępach, ilość materiałów settingowych (zwłaszcza do FR :P) i byłbym w siódmym niebie.
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

czw wrz 11, 2008 6:19 pm

Suldarr'essalar pisze:
czy wreszcie, to z czego słynie DnD, czyli mechanika

Tutaj zacząłbym od poprawienia lub wywalenia większości tego, co jest. W tekstach są silne niezbalansowania i błędy, z który część została wymieniona pod nimi w komentarzach.

Suldarr'essalar pisze:
Owszem, ale prowokuje dyskusje, co ma kilka zalet:
1. generuje ruch na stronie
2. zachęca do udzielania się. Najpierw w postaci dyskusji na temat jednego artykułu, a z czasem być może do regularnego czytania artykułów, lub nawet pisania własnych.
reszty nie chce mi się wymyślać :)

Z tego, co wiem, strona istnieje dla dobra uzytkowników, nie zas po to, by za pomocą bezwartościowego lepu (trochę hiperbolizuję :razz: ) ściągać nowych producentów lepu na użytkowników.
 
Awatar użytkownika
Suldarr'essalar
Arcypsion
Arcypsion
Posty: 13173
Rejestracja: sob maja 28, 2005 9:27 pm

czw wrz 11, 2008 6:39 pm

Kamulec pisze:
Tutaj zacząłbym od poprawienia lub wywalenia większości tego, co jest. W tekstach są silne niezbalansowania i błędy, z który część została wymieniona pod nimi w komentarzach.

Owszem. Przeglądałem kiedyś zawartość poltera, jak jeden z graczy chciał jakieś atuty i rasy. Od tamtej pory na sesjach jest odgórny zakaz wszystkich materiałów z poltera. Tzn, pewnie indywidualnie dałoby się coś przeforsować, bo przecież nie wszystko jest złe, ale nikt więcej nie próbował.
Kamulec pisze:
Z tego, co wiem, strona istnieje dla dobra uzytkowników, nie zas po to, by za pomocą bezwartościowego lepu (trochę hiperbolizuję Razz ) ściągać nowych producentów lepu na użytkowników.

Popatrz na to w inny sposób: jeśli na stronę będzie wchodziło mało osób, to nie będzie komu pisać. A jedną z najgorszych rzeczy jaką może dostać autor, to wcale nie krytyczne zdania. Najgorszy jest totalny brak reakcji.
No i istotne jest to, żeby była rotacja osób piszących. Nawet sporadyczna, czy okazjonalna. Powiew świeżości i te sprawy ;)
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

pt wrz 12, 2008 2:14 pm

Przeglądałem kiedyś zawartość poltera, jak jeden z graczy chciał jakieś atuty i rasy. Od tamtej pory na sesjach jest odgórny zakaz wszystkich materiałów z poltera. Tzn, pewnie indywidualnie dałoby się coś przeforsować, bo przecież nie wszystko jest złe, ale nikt więcej nie próbował.

U mnie jest dokładnie to samo. Znalazłem nawet czar, który działa tak, jak podręcznikowy (chyba niszczący umarlaki z MF lub KiK), tyle, że robi więcej, nie wymaga komponentu (tamten chyba tak) i jest na niższym [o 3!] poziomie. Skomentowałem rok temu, a on nadal na stronie mimo, że jego niezbalansowanie jest oczywiste.

Popatrz na to w inny sposób: jeśli na stronę będzie wchodziło mało osób, to nie będzie komu pisać. A jedną z najgorszych rzeczy jaką może dostać autor, to wcale nie krytyczne zdania. Najgorszy jest totalny brak reakcji.
No i istotne jest to, żeby była rotacja osób piszących. Nawet sporadyczna, czy okazjonalna. Powiew świeżości i te sprawy ;)

Rozumiem i wiem, sam adminuję, co nie zmienia faktu, iż (w moim odczuciu) strony nie komercyjne powinny koncentrować się na przyciąganiu użytkowników wysoką jakością.


rincewind bpm pisze:
Wakacje nie są najlepszym momentem dla serwisu: co najmniej kilku z nas (na pewno ja ) cierpi wtedy na brak dostępu do komputera.

Ale reszta nie jest, zwykle, specjalnie zmęczona, a wielu ma czas. W końcu nie można codzień grać 8h :wink:
 
Anonim_1

pt wrz 12, 2008 2:27 pm

Kamulec - dlaczego zakładasz, że teksty ogólne będą niskiej jakości? Każdy tekst, czy jest rozbudowanym scenariuszem, czy też opisem przedmiotu magicznego, może być równie dobrze genialną pracą, co szmirą. Artykuły z poradami w odniesieniu do D&D są na dość uprzywilejowanej pozycji - nie zawierają mechaniki, która jak sami zauważyliście jest piętą achillesową tekstów systemowych.
 
Awatar użytkownika
Suldarr'essalar
Arcypsion
Arcypsion
Posty: 13173
Rejestracja: sob maja 28, 2005 9:27 pm

pt wrz 12, 2008 2:33 pm

Kamulec pisze:
Rozumiem i wiem, sam adminuję, co nie zmienia faktu, iż (w moim odczuciu) strony nie komercyjne powinny koncentrować się na przyciąganiu użytkowników wysoką jakością.

Jak pracowałem w banku, musiałem korzystać ze starego IE. Przeglądając poltera (i siłą rzeczy ilość reklam, w której serwis tonie), mam naprawdę duże wątpliwości na temat tej niekomercyjności ;)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości