To i ja odpowiem.
1. Gdzie znajdują się półplany? Jak do nich dotrzeć?|
Półplany są najpopularniejsze w Planie Eterycznym. Najróżniejsze ich rodzaje i większość powstałych (stworzonych przez bóstwa, czy potężnych czarowników) także znajduje się w Eterze. I pierwotnie (2 edycja) były tylko tam. W części Eteru zwanej Głębokim Eterem. (Bliski Eter to ta część Eteru, która pokrywa się z planem materialnym).
Mogą jednak być wyjątki istniejące gdzie indziej. Przykładowo Święty Dwór wędrujący po paru planach zewnęrznych, jest boską krainą, choć przyrównałbym go do wędrującego półplanu. W 3 edycji już nie istnieje dla tego ograniczenie.
2. Co łączy pierwsze materialne z Shadowfell i Feywild?
Łączą je połączenia naturalnie (; Przejścia, portale. Shadowfell, Feywild i plan materialny są zawsze obok siebie (dawno temu były jednym światem rozdzielonym na troje).
3. Gdzie znajdują się odległa dziedzina, plan luster, plan snów i plan energii temporalnej i jak do nich dotrzeć?
- Odległa Dziedzina znajduje się na skraju doczesności, poza czasem i przestrzenią. Dosłownie. Jest to miejsce nienaturalne i nie szanujące żadnych praw kosmologicznych. I w istocie jako plan może być dosłownie wszędzie i nigdzie. W 2 edycji Planescape za granicami Miast-Bram na Zewnętrzu, istniała nieznana anormalna kraina Zaziemie (Hinterlands), o której niewiele napisano, lecz jej maluczki opis miejsca obcego i dziwnego, sugeruje, że to właśnie protoplasta Odległej Dziedziny.
- Plan Luster to bajer dodany w Księdze Planów w 3 edycji. Dostać się można na niego tak jak tam właśnie napisano. Zaklęciem "lustrzana podróż" tam opisanym. Jest to plan "pomiędzy" nie mający połączeń ani z Astralem ani Eterem, toteż nie martw się jego umiejscowieniem względem nich.
- Plan Energii Temporalnej - nie jest to wspomniane, twór modułowy (tj. do twojej dyspozycji), sam decydujesz jak się dostać. Jako "najnormalniejszy" plan może być po prostu osiągnięty Astralem.
- Kraina Snów - znowuż dostajesz się opisanym w Księdze Planów czarem
4. W jaki sposób można się dostać do Astral Sea?
Np. Projekcja Astralna, czy Zamiana Planów
5. W jaki sposób dostać się do Elemental Chaos?
Zdaje się, że Eter nie istnieje w 4 edycji, toteż wykorzystaj tamtejszy odpowiednik czaru do podróży po planach.. Jeśli zaś wprowadzisz Eter, to są odpowiednie czary do podróżowania po eterze. Eteryczny Spacer z 7 poziomu czarodzieja pozwala na krótkie odwiedziny, Eteryczność z 9 poziomu pozwala na dłuższą wyprawę grupową.
6. Jakie znaczenie mają plany wewnętrzne dla świata Planescape? Czy zastąpienie ich przez Elemental Chaos spowodowałoby jakąś znaczącą różnicę?
Well, zależy jak wiele chcesz zachować.
Jeśli wystarcza ci to co opisane w Księdze Planów, to niewiele stracisz. Tam przedstawione plany są bardzo elastyczne i dość jałowe i puste.
Z kolei z Planescape masz 18 planów wewnętrznych, cywilizacje dżinów, wpływy bogów nad całymi swoimi planami... robiąc z tego Elemental Chaos, zrobiłbyś właśnie to co ta nazwa mówi. Wielki kogiel mogiel, gdzie nie istnieje zbytnio szansa na utrzymanie się stałych kultur jak azerowie i ifryty na planie ognia w pięknym Mieście z Mosiądzu.
7. Jakie znaczenie mają pierwsze materialne dla świata Planescape? Czy możliwe jest bezproblemowe "usunięcie" z wieloświata oryginalnych światów zastępując je innymi, lub pozostawiając je nieokreślone?
Możesz usunąć Toril, Oerth, Krynn i ich Kryształowe Sfery. A także wszystkich ich bożków z planów zewnętrznych. Wciąż zostaną Ci bogowie ras nie-ludzkich (elfy, krasnoludy, smoki.) oraz naszych mitologii (greckie, egipskie, hinduskie, nordyckie etc.) i wciąż będzie to sporo. Jak najbardziej można tworzyć nowe światy i nowych bożków w ich miejsce.