Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Królik
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 201
Rejestracja: ndz maja 25, 2008 8:42 am

Mechanika - skomplikowana czy prosta?

ndz lut 26, 2012 11:17 am

Podczas pisania mechaniki naszła mnie myśl - co wolą gracze, proste szybkie reguły czy skomplikowane, szczegółowe zasady? Sam preferuje coś pomiędzy. Lubie mieć zasady dla walki oraz umiejętności, jednak nie trawię reguł walki społecznej oraz debat, choć i one są potrzebne dla mniej wygadanych graczy.

Co o tym sądzicie? Co preferujecie, jakie elementy powinna zawierać mechanika dająca wrażenie narzędzia budowania świata, a nie rdzenia systemu? Gdzie iść na ustępstwa? Co wyciąć, a co dodać?
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Mechanika - skomplikowana czy prosta?

ndz lut 26, 2012 12:03 pm

Zależy od gracza :)

Ja jak piszę prostą mechanikę to ludzie myślą że jest skomplikowana i nie chcą testować ;(
 
Awatar użytkownika
Królik
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 201
Rejestracja: ndz maja 25, 2008 8:42 am

Mechanika - skomplikowana czy prosta?

ndz lut 26, 2012 1:30 pm

Albiorix a jaką ty preferujesz? Szczegółową czy ogólnikową?
 
Awatar użytkownika
gacoperz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1397
Rejestracja: sob paź 01, 2011 8:44 am

Mechanika - skomplikowana czy prosta?

ndz lut 26, 2012 1:42 pm

Mechanika ogólna jest dobra na krótkie kampanie, tudzież jednostrzały. NA dłuższe przygody lepiej mieć coś bardziej rozbudowanego.

Ja osobiście niezależnie od poziomu detali preferuję mechaniki z pewną dozą abstrakcji i takie trochę "meta".
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Mechanika - skomplikowana czy prosta?

ndz lut 26, 2012 2:47 pm

Ogólnie - najprostszą możliwą mechanika spełniającą wymagania danej kampanii.

Możliwe wymagania:
gamistyczne:
1. rozwijanie postaci daje wiele ciekawych opcji do wyboru a decyzje tu podjęte mają wyraźny wpływ na grę (d&d), innymi słowy optymalizacja postaci jest jakimś wyzwaniem
2. walki są wyzwaniem taktycznym (d&d)
3. rozwiązania mechaniczne innych elementów gdy niż walka również dostarczają growych emocji (podejmowanie decyzji, kalkulacja ryzyka, zarządzanie zasobami (np kartami, punktami siły woli itp)

symulacjonistyczne;
4. łatwo przetłumaczyć język mechaniki na język świata i vice versa, tzn mechanika nie jest nazbyt abstrakcyjna a jej wyniki łatwo przerobić na opis a np koncepcję postaci łatwo ubrać w liczby
5. rozkłady prawdopodobieństw testów i wyniki działań mechaniki są zgodne z oczekiwaniami wobec konwencji świata (ludzie czasem mówią "realistyczne" ale tak naprawdę chodzi o konwencję)
6. jest możliwie spójna i jednolita (mało wyjątków od reguł)

drama
7. pomaga lub choćby nie przeszkadza w budowaniu nastroju zgodnego z konwencją
8. nie przerywa graczom immersji przez zajmowanie ich cyferkami zbyt mocno.
9. pomaga regulować sytuację przy stole.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość