Zrodzony z fantastyki

 
Hajdamaka

pt sty 18, 2008 11:41 am

W takim razie dwa kolejne pytania (lubie pary):
1) Czy w kontekscie powyzszej dyskusji, nie jest aby tak, ze no-dachi wymaga osobnej umiejetnosci od kenjutsu? W podreczniku jest to niejasne, gdyz raz, przy opisie umiejetnosci Kenjutsu, jest napisane, ze sluzy ona do walki wszystkimi typami broni, a gdzie indziej, ze kazda bron wymaga osobnej umiejetnosci (co jest podtrzymywane przy takich umiejetnosciach jak tetsubo, naginata itd).
2) Czy drugi atak w rundzie jest wyprowadzany od razu po pierwszym, czy bushi czeka, az przeleci cala kolejka i na koniec zadaje drugi cios?
 
argoth
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 51
Rejestracja: wt wrz 12, 2006 12:29 pm

pt sty 18, 2008 2:07 pm

Co do pierwszego pytania:
Według Drogi Lwa:
Umiejętność i Broń
Bojutsu (kije): Bo, Jo
Chisaijutsu (wachlarze): Tessen
Jiujutsu (walka wręcz): Mizu-do, Kaze-do
Kenjutsu: Katana, No-dachi, Wakizashi
Kyujutsu (łucznictwo): Dai-kyu, Yumi
Nofujutsu (broń wieśniacza): Jitte, Kama, Nunchaku, Sai, Tonfa
Subojutsu: Die tsuchi, Tetsubo. Ono
Tantojutsu (noże): Aiguchi, Tanto
Umayarijutsu (lance): lanca
Yarijutsu (drzewcowa): Nagasaki, Naginata, Yari, Nage-yari, Sasumata, Sodegarami
Ninjutsu: Ninja-to, Shuriken, Dmuchawka, Nageteppo, Tetsubishi
 
Hajdamaka

pt sty 18, 2008 2:18 pm

Dzieki, brzmi logicznie. Ja jeszcze nie mam Drogi Lwa, stad moje pytanie (dzis lub jutro powinno sie to zmienic:P).
 
Awatar użytkownika
Drachu
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1617
Rejestracja: sob cze 26, 2004 1:50 pm

pt sty 18, 2008 2:44 pm

Hajdamaka pisze:
2) Czy drugi atak w rundzie jest wyprowadzany od razu po pierwszym, czy bushi czeka, az przeleci cala kolejka i na koniec zadaje drugi cios?


Z tego co pamiętam, to domyślnie wali od razu. Jest chyba zasada opcjonalna (widziałem coś takiego albo w necie, albo w GM survival guide), która mówi, żeby czekać, ale to tylko zasada opcjonalna.
Domyślnie oba ciachnięcia idą od razu.

Uszaty pisze:
Sam nad tym myślałem, miałoby to sens, ale jednak mechanika o tym nie wspomina, więc oficjalnie rzecz biorąc Żuraw rzuca na Iaijutsu machając No-Dachi Smile

Naturalnie :)
 
Hajdamaka

pt sty 18, 2008 3:16 pm

Co do iaijutsu i no-dachi - dlaczego, skoro w Drodze Lwa no-dachi nie podpada pod Kenjutsu?

I co do drugiego ataku: przy 2 ataku jest podane tylko, ze 2 ataki w rundzie, zas w ktorejs technice Drogi Smoka, jest, ze jak cios zabije przeciwnikia, Smok moze natychmiast przeprowadzic nastepny atak, nie wliczany do ogolnego limitu. Podstawka jest strasznie niejasna, ja bym to rozumial inaczej niz Wy :)
 
argoth
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 51
Rejestracja: wt wrz 12, 2006 12:29 pm

pt sty 18, 2008 4:14 pm

Ja najczęściej prowadzę żurawiom i u mnie technika „Droga Żurawia” działa tylko z kataną. Iaijutsu to sztuka szybkiego wyciągania miecza, więc raczej nie pasuje do no-dachi.

Jeśli chodzi o walkę kataną i no-dachi z kenjutsu to pozwalam wybrać BG w jakiej broni się specjalizuję, np. jeśli wybierze katanę to no-dachi walczy połową umiejętności kenjutsu (zaokrąglam w dół).
 
Awatar użytkownika
Drachu
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1617
Rejestracja: sob cze 26, 2004 1:50 pm

pt sty 18, 2008 4:29 pm

Hajdamaka pisze:
I co do drugiego ataku: przy 2 ataku jest podane tylko, ze 2 ataki w rundzie, zas w ktorejs technice Drogi Smoka, jest, ze jak cios zabije przeciwnikia, Smok moze natychmiast przeprowadzic nastepny atak, nie wliczany do ogolnego limitu. Podstawka jest strasznie niejasna, ja bym to rozumial inaczej niz Wy Smile



Ale skoro nigdzie w mechanice nie określa się kiedy następuje drugi atak oczywistym jest, że jak się ma swoja kolejkę, to wykonuje sie w niej pełen zakres działan. Lącznie z atakami wielokrotnymi.
A technika Smoka działa w ten sposób, ze dostajesz dodatkowy atak teraz zaraz i natychmiast. Żeby było wiadomo kiedy :)
 
Hajdamaka

ndz sty 20, 2008 9:57 am

Dobra, kolejne pytanie, tym razem o skutki ran. Czy ujemne modyfikatory do kostek dzialaja tez przy rzutach na obrazenia?

I czy jak liczba kostek spadnie do 0, to nie rzuca sie w ogole czy rzuca sie 1 (analogicznie, jak obniza sie do 10 ilosc maksymalnej puli)?
 
Awatar użytkownika
Mathius Gabriel
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 185
Rejestracja: wt cze 29, 2004 2:36 pm

ndz sty 20, 2008 11:28 am

Hajdamaka pisze:
Czy ujemne modyfikatory do kostek dzialaja tez przy rzutach na obrazenia?


Moim zdaniem nie, w podręczniku do 1 edycji nie jest to wyjaśnione ;P

Hajdamaka pisze:
I czy jak liczba kostek spadnie do 0, to nie rzuca sie w ogole czy rzuca sie 1 (analogicznie, jak obniza sie do 10 ilosc maksymalnej puli)?


Na to nie znam odpowiedzi, aczkolwiek osobiście bym nie rzucał.

Pozdrawiam.
 
Hajdamaka

ndz sty 20, 2008 7:02 pm

Mathius Gabriel pisze:
Hajdamaka pisze:
Czy ujemne modyfikatory do kostek dzialaja tez przy rzutach na obrazenia?


Moim zdaniem nie, w podręczniku do 1 edycji nie jest to wyjaśnione ;P

Hajdamaka pisze:
I czy jak liczba kostek spadnie do 0, to nie rzuca sie w ogole czy rzuca sie 1 (analogicznie, jak obniza sie do 10 ilosc maksymalnej puli)?


Na to nie znam odpowiedzi, aczkolwiek osobiście bym nie rzucał.

Pozdrawiam.


a) W teorii jest wyjasnione - kary za rany sa odejmowane od ilosci kostek w puli, wiec od rzutu na obrazenia tez. Pytam sie, gdyz w swojej pierwszej sesji tez nie odliczalem tych kar.

b) Tez bym nie rzucal, ale ktos moze zna jakies uzupelnienie z dodatkow.
 
Awatar użytkownika
Uszaty
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 252
Rejestracja: czw paź 06, 2005 7:46 pm

ndz sty 20, 2008 11:31 pm

1. "Kiedykolwiek będziesz próbował wykonać rzut będąc rannym" Podstawka, s. 109

To powinno rozwiać wasze wątpliwości.

Co ciekawe w 2 i 3 edycji rany działają inaczej - podwyższają poziom trudności testu. Z tego powodu rany nie mogą przeszkadzać w rzutach na obrażenia.

2. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że nic nie broni postaci przed utratą kostek, więc jak ma 4 i traci 4 to sorry, ale automatyczna porażka. Ten problem również nie występuję w 2 i 3 edycji.
 
Hajdamaka

pn sty 21, 2008 12:19 am

Ok, kolejne pytanie, teraz Rodzina Moto.
Pierwsza ich technika pozwala im dodawac swoja range do PT trafienia oraz do rzutu na obrazenia. I teraz:
a) w przykladowej postaci Łowcy Moto PT z Refleksu wynosi 10 a ze zbroja i z technika 23... wiec nie wiem czy dobrze rozumuje, ze na 1 randze do PT dodaje sie 1
b) czy poziom rangi dodaje sie do puli kostek w rzucie na obrazenia czy dodaje sie juz do zadanych obrazen (jak w 1 randze Hida i 2 randze Akodo)? Jezeli do kostek, to jest to wyjatkowo slaba szkola w porownaniu do wyzej wymienionych - 1 niezatrzymywana kostka kontra srednio 3 automatyczne obrazenia...
 
Awatar użytkownika
Mathius Gabriel
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 185
Rejestracja: wt cze 29, 2004 2:36 pm

pn sty 21, 2008 10:12 am

Uszaty pisze:
"Kiedykolwiek będziesz próbował wykonać rzut będąc rannym" Podstawka, s. 109


Cóż, idąc tym tokiem rozumowania, obrażenia z czarów shugenja tez mają zmniejszona wartość. Przykład podany dalej tego nie wyjaśnia, a do forum wydawcy nie można już zajrzeć, przynajmniej jeśli chodzi o 1 ed. W mojej druzynie nie stosuje sie tego modyfikatora w odniesieniu do obrażeń, sorry za ewentualne wprowadzenie w błąd.

Hajdamaka pisze:
a) w przykladowej postaci Łowcy Moto PT z Refleksu wynosi 10 a ze zbroja i z technika 23... wiec nie wiem czy dobrze rozumuje, ze na 1 randze do PT dodaje sie 1


Tak, Moto dodaje 1 do PT trafienia na pierwszej randze. Archetyp z Drogi ma 10 za refleks, 12 za ciężką zbroję dobrej jakości oraz 1 za technikę. W sumie 23.

Hajdamaka pisze:
b) czy poziom rangi dodaje sie do puli kostek w rzucie na obrazenia czy dodaje sie juz do zadanych obrazen (jak w 1 randze Hida i 2 randze Akodo)? Jezeli do kostek, to jest to wyjatkowo slaba szkola w porownaniu do wyzej wymienionych - 1 niezatrzymywana kostka kontra srednio 3 automatyczne obrazenia...


Rangę dodaje się do wyniku rzutu na obrażenia.

Przy innej interpretacji jest to bardzo potężna technika... odwrotnie do tego co piszesz ;) Pamiętaj, że przekroczenie 10 kostek w puli przelicza sie na kości zatrzymywalne, dodatkowo im więcej kości tym większa szansa na wyrzucenie 10.
 
Awatar użytkownika
Bleddyn
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 885
Rejestracja: wt maja 25, 2004 1:25 pm

pn sty 21, 2008 10:13 am

1) Z tego co pamiętam to ma on przedmioty dobrej jakości stąd te zbroja daje mu 12.

2) Dodaje się do obrażeń tak jak analogicznie Hida swoją Ziemię.
 
Hajdamaka

pn sty 21, 2008 11:55 am

Widze sprzecznosc miedzy Waszymi odpowiedziami na 2 pytanie :)

Pamiętaj, że przekroczenie 10 kostek w puli przelicza sie na kości zatrzymywalne


Gdzie jest to napisane? Nie moge znalezc w podrecznikach...
 
Awatar użytkownika
Bleddyn
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 885
Rejestracja: wt maja 25, 2004 1:25 pm

pn sty 21, 2008 12:14 pm

To o puli 10 kostek jest chyba w GM Survival, ew. zapożyczenie z 7thSea.

Rany w walce: str. 113 - MG odejmuje rany (-1) od kostek z puli obrażeń ogra.
 
Hajdamaka

pn sty 21, 2008 12:23 pm

Ok, czyli rany odejmuje sie od puli na obrazenia. Dzieki za chec szukania przykladow, nie wpadlem na tak prosty pomysl jak zajrzenie do przykladowej potyczki :D


Jak dla mnie to czy pochodzi z oficjalnego dodatku do 1 edycji czy z podrecznikow do 7th Sea to spora roznica ;)

PS: Gdzie znajde magiczne wlasciwosci jadeitu? Informacje o jego ochronnej mocy sa rozsiane po dodatkach, ale nie moge znalezc niczego konkretnego.
 
argoth
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 51
Rejestracja: wt wrz 12, 2006 12:29 pm

pn sty 21, 2008 4:45 pm

Najlepszy opis działania Jadeitu jest w "The Book of the Shadowlands", wliczając w to jadeitową broń, proszki i jadeit wykonany przez człowieka. Jeśli chodzi o dodatki wydane w polsce to jest troche w przygodzie "Honor o Zmierzchu" (strona 20).
 
Hajdamaka

pn sty 21, 2008 9:25 pm

Dzieki. Kolejne pytanie:
Czy Przodkow mozna wybierac tylko ze swojej Rodziny/Klanu? Teoretycznie ma to sens, z drugiej strony Klany i Rodziny mieszaly sie poprzez malzenstwa. Jak to wyglada w "kanonie" L5K?

I jako drugie pytanie powrot do 1 techniki Moto - "oraz do kazdego rzutu na obrazenia", nie wyniku rzutu na obrazenia. W technice Hida i Akodo jest wyraznie zaznaczone, ze Krag Ziemi/Honor dodaje sie do wyniku. Jak to jest?
 
argoth
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 51
Rejestracja: wt wrz 12, 2006 12:29 pm

pn sty 21, 2008 10:06 pm

Co do pierwszego pytania:
Niby powinno wybierać się tylko z danego klanu, ale gdzieś było napisane że postać i jej teoretyczny przodek i tak prawie nigdy nie są spokrewnieni krwią. To raczej przodek wybiera sobie postać pokrewną duchowo na swoją latorośl. Jeśli gracz dobrze rozpisze swoją historię i rodzinę (też sprzed swoich narodzin) to można mu pozwolić na wybranie przodka z innego klanu. Oczywiście trzeba uważać żeby, np. Matsu nie miał za przodka Kakity.

Pytanie nr DWA:
Ja raczej obstawiam dodanie rangi do wyniku rzutu, a zresztą cytując Rokugańskich dyplomatów „kogo obchodzą Jednorożce.”
 
Hajdamaka

pn sty 21, 2008 10:11 pm

argoth pisze:
a zresztą cytując Rokugańskich dyplomatów „kogo obchodzą Jednorożce.”


Np. mnie, jako milosnika Mongolow i Chin. Bardzo sie ciesze, ze w L5K jest margines dla gry kims z tych klimatow.
 
Craven

pn sty 21, 2008 10:26 pm

Uszaty pisze:
2. Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że nic nie broni postaci przed utratą kostek, więc jak ma 4 i traci 4 to sorry, ale automatyczna porażka. Ten problem również nie występuję w 2 i 3 edycji.


Nie chce mi się szukać, ale wydaje mi się, że gdzieś na początku było napisane w pierwszej edycji, że zawsze turlamy min. 1 kością. Dzięki temu zawsze jest szansa na sukces.

...No z pewnym wyjątkiem. Nie lubię zasad które blokują eksplodowanie kości - bo wtedy np. jak turlamy 5z2 to przy PT>20 nie mamy szans na sukces.
 
Awatar użytkownika
Uszaty
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 252
Rejestracja: czw paź 06, 2005 7:46 pm

pn sty 21, 2008 10:44 pm

Wnioskuję z twoich postów Hajdamaka, że L5K to bardzo problematyczny system :) Faktycznie jednak brak źródeł głębszej wiedzy na temat 1 edycji, a kto pyta nie błądzi. Żeby tak na moje pytania z 3 edycji ktoś odpowiedział :]

Z tego co pamiętam w 1 edycji wszystkie kostki powyżej 10 przepadają. Przenoszenie kostek i tym podobne cuda są rzeczywiście w GM's Survival Guide i w dalszych edycjach, ale wtedy 2 kości rzucane powyżej 10 to 1 kość zatrzymywana lub +10 do wyniku testu. Jak zwykle zareklamuję 3 edycję, gdzie działa ta pierwsza wersja (2k0=0k1), a gdy już mamy 10k10 to 2k0=+5 do wyniku testu.

Z całym szacunkiem do Jednorożców, to jednak uważam, że legendowi pół-mongołowie nie są idealnym rozwiązaniem dla pasjonatów tejże tematyki :)
 
Hajdamaka

pn sty 21, 2008 10:56 pm

O tyle problematyczny, ze zasady sa spisane bardzo luzno, dopuszczajace wielosc interpretacji.

Zdaje sobie sprawe, ze wiele osob uwaza Jednorozce za upchniete. Owszem, sa wlasnie takie :D Z tym, ze mi to pasuje, a dla calej reszty "trzymaja sie swoich ziem i kogo one obchodza" ;)
 
argoth
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 51
Rejestracja: wt wrz 12, 2006 12:29 pm

pn sty 21, 2008 11:14 pm

Hajdamaka pisze:
Zdaje sobie sprawe, ze wiele osob uwaza Jednorozce za upchniete. Owszem, sa wlasnie takie Z tym, ze mi to pasuje, a dla calej reszty "trzymaja sie swoich ziem i kogo one obchodza"


W 1ed mają chciaż daimyo, w 3ed już Khana i mieszkają w jurtach. Przez kilka lat sesji L5K tylko raz jeden gracz grał jednorożcem (wytrzymał niecałą 1 sesję)
 
Awatar użytkownika
Uszaty
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 252
Rejestracja: czw paź 06, 2005 7:46 pm

pn sty 21, 2008 11:33 pm

Craven pisze:
Nie chce mi się szukać, ale wydaje mi się, że gdzieś na początku było napisane w pierwszej edycji, że zawsze turlamy min. 1 kością. Dzięki temu zawsze jest szansa na sukces.
Byłoby to sensowne, aczkolwiek przejrzałem podręcznik z ciekawości i nie znalazłem takiej informacji. Może źle szukałem.

Mi się podoba zasada w myśl której nie eksplodują kości gdy testujemy umiejętność której nie mamy. Ma to sens w przypadku przepaków o wysokich cechach.
 
Hajdamaka

pn sty 21, 2008 11:35 pm

Oj tam, jak dla mnie to duzo mniej pasuja takie Modliszki czy Rodzina Yasuka. Jednorozce sa uklonem w strone lubiacych wschod, ktorzy lubia stepy Mongolii i kulture Chin. W 3 edycji z tego co mowisz to troche przegieli - wszak zawsze mozna siegnac po inna gre, jak chce sie grac stricte Mongolem.
 
Awatar użytkownika
rybieudka
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 28
Rejestracja: pt gru 07, 2007 10:06 am

śr sty 23, 2008 9:27 am

Najgorsze w przypadku 3edycyjnych Jednorożców jest to, ze są... potęgą. O ile w 1ed byli:
a) marginalizowani politycznie
b) marginalizowani kulturowo (choć i tak byli duuużo bliżej "klasycznej" kultury Rokuganu niż 3edycyjni)
c) raczej na uboczu jeśli chodzi o kwestie militarne (poza aktywną współpracą z Żurawiami)
O tyle w 3ed już tak się nie da - po prostu...
I to jest smutne.
No cóż - przynamniej wiem dlaczego 1ed mi sie bardzie podoba:)
 
Hajdamaka

śr sty 23, 2008 3:08 pm

Kolejne pytanie (wciaz 1 edycja):
Bł. Benten - czy gracz rzuca dodatkowa kostka i ja zatrzymuje czy rzuca swoja normalna pula i tylko zatrzymuje z niej jedna wiecej kostke? W tym drugim przypadku, bez umiejetnosci, ktora podwyzszylaby pule z Cechy chociaz o 1 zaleta jest bezuzyteczna.
 
argoth
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 51
Rejestracja: wt wrz 12, 2006 12:29 pm

śr sty 23, 2008 4:32 pm

Hajdamaka pisze:
Bł. Benten - czy gracz rzuca dodatkowa kostka i ja zatrzymuje czy rzuca swoja normalna pula i tylko zatrzymuje z niej jedna wiecej kostke?


Gracz tylko zatrzymuje dodatkową kość, a nie dodaje się żadnch rzucanych.

Hajdamaka pisze:
W tym drugim przypadku, bez umiejetnosci, ktora podwyzszylaby pule z Cechy chociaz o 1 zaleta jest bezuzyteczna.


Praktycznie masz racje, ale umiejętności wymagających perswazji jest dużo, więc jest duża szansa, że gracz bedzie jakąs miał. Zresztą zawsze można dać graczowi jakiegoś bonusa, choć nie posiada umiejętności (np. zniwelować karę za brak umiejętności)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości