Zrodzony z fantastyki

 
Nabuchodonozor
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 68
Rejestracja: pn lis 11, 2013 1:18 pm

MG od kuchni- Jak ogarnąć upływający czas

ndz sty 26, 2014 11:30 am

Jestem początkującym graczem (jakieś kilkanaście sesji za mną). Wciąż dowiaduję się nowych rzeczy o mechanice, wciąż zapominam o jakichś niuansach związanych z zasadami gry. MG musi mieć to wszystko opanowane, a w dodatku musi mieć świetne wyczucie tego co się w świecie dzieje. Oczywiście to on decyduje o tym "zewnętrzu" graczy, ale musi to działać płynnie i logicznie. Jestem więc pewien, że profesjonalni prowadzący mają swoje sposoby na ogarnięcie takich niby dowolnych aspektów gry. Na moim celowniku rozważań w tym kierunku znalazł się ostatnio CZAS.

Gdy dochodzi do bitwy sprawa jest prosta: jedna tura=6 sekund (choć jak wszyscy wiemy w D&D w te 6 sekund można zadziwiająco wiele zrobić, o czym jest tu z resztą temat). Sprawa jest już trudniejsza gdy gracze wędrują i trzeba ustalić jak długo w danych warunkach idą od punktu A do punktu B. Oczywiście MG może tu palnąć cokolwiek np "szliście 3 godziny", ale jeśli dojdą do celu za późno lub za wcześnie to sami gracze zaczną się kłócić, że to jakiś "Time vortex" powstał.

Jeszcze gorzej gdy w międzyczasie wiele się dzieje i trzeba te wszystkie akcje, walki, zarabianie, szukanie informacji, tropienie, polowanie, rozmowy wziąć pod uwagę przy obliczaniu czasu. Albo w lochach, gdzie czasem zostają po walce długotrwałe bufy, albo klątwy, pali się pochodnia, albo działa czar "Światło" czy "Światło dnia", albo do wszystko na raz i trzeba pilnować kiedy komu zgasło, albo czy w nagłej zasadzce bufy/ klątwy jeszcze działają i czy przez całą walkę, a często te wszystkie rzeczy na raz u każdego gracza osobno.