Zrodzony z fantastyki

 
Isabelle Bluebell
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: pt mar 27, 2015 12:18 pm

Mission impossible - czyli 18 RPG

pt mar 27, 2015 1:26 pm

Witam :)
Na wstępie powiem, jak wyglądają moje doświadczenia z RPG. A nie są one, niestety, tak bogate, jak bym tego chciała. Od roku gram regularnie w pbf, oparty na uniwersum Sherlocka BBC. Trzykrotnie pełniłam rolę mg, w tym raz pomocniczo. Prowadzę 2 własne postacie, czasem kilka kanonicznych z innych uniwersów, w ramach eventów/spontanicznych wygłupów na czacie. Więc ,jak widzicie, coś jest.
Ostatnio zaczęłyśmy z drużyną bawić się w odgrywanie ról w ramach przygotowania do rpgów opartych na "Zastępach Anielskich" oraz "Protektoracie Parasola".
I właśnie przy tej ostatniej pewnego dnia strzelił do głowy pomysł "A gdyby tak przyjęcie-rozgrywka w wiktoriańskim/steampunkowym stylu, najlepiej z morderstwem w tle ?". Po czym przyszedł realizm. W związku z tym, że mam jeszcze rok chcę to przygotować jak najsolidniej.
A zatem trzy pytanka :
Jaki system polecacie dla osób które nigdy nie miały z tym styczności ?
Które poradniki dla MG polecacie ?
Czy waszym zdaniem to w ogóle wykonalne ?
Z góry dzięki za pomoc :D
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2240
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Mission impossible - czyli 18 RPG

pt mar 27, 2015 8:37 pm

Czy masz na myśli klasyczną grę fabularną tj. rozgrywaną przy stole?

To 18 w tytule dotyczy czego konkretnego? Chcesz swoją 18-stkę tak zorganizować?

Czy Twoje doświadczenie ograniczone jest do grania przez internet?
 
Jazma
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: śr sie 27, 2014 10:13 pm

Re: Mission impossible - czyli 18 RPG

sob mar 28, 2015 12:00 pm

Jeżeli to będzie typowe rpg przy stole, to mam kilka porad. Jeżeli bardziej LARP, to troszkę mniej (mało doświadzenia)

Co do systemu:
Jeżeli zależy Ci na klimacie Steampunk-wiktoria, polecam z całego serca Wolsunga. Jest on też dobry pod prowadzenie przygód detektywistycznych - wspiera to tworzenie postaci i konwencja gry.
Natomiast kolejnym plusem Wolsunga jest to, że gra się Niezwykłymi Damami i Dżentelmenami, co oznacza salony pełne intryg, bankiety podszyte konwenansami i ogólnie rzecz biorąc, śmietankę towarzyską. Sesje a'la Hercules Poirot czy Sherlock Holmes sprawdzą się tu doskonale.
Co więcej, gracze szybko "łapią" klimat Wolsunga i (przynajmniej u mnie) połowę sesji nastawionej na akcję i walkę zajęły rozmowy na bankiecie w operze. I to czysto fabularne, jak np. dyskusje z NPC o nowej sztuce w teatrze.
Trzeba jednak pamiętać, że Wolsung to system brawurowy i (w domyśle) pełen akcji, co może w pewnym momencie położyć całą intrygę.

Natomiast, jeżeli zależy ci na realizmie, to do sesji detektywistycznych polecam mechanikę Zew Cthulhu - oczywiście bez tych całych "Mitów Cthulhu". Sama mechanika. System ten jest bowiem nastawiony w 95% na wiedzę postaci i stosunki społeczne, a 5% na walkę (o ile wgl do takiej dojdzie). Postacie zwykle są dziennikarzami, profesorami, antykwariuszami, detektywami itp, system nie wspiera typowych wojowników (w jakiejkolwiek formie).

Co do poradników dla MG: Polecam "Graj z głową" i "Graj Fabułą". Oprócz tego podstawowy podręcznik do Wolsunga. Są w nim zawarte liczne porady co do prowadzenia gry - od budowania scenariusza po scenerie w których są rozgrywane poszczególne sceny. Ogólnie polecam - podręcznik ten przydaje mi się do prowadzenia najróżniejszych erpegów, nie tylko Wolsunga.

Czy jest to wykonalne? Tak. Ale trzeba się do sesji detektywistycznej BARDZO dokładnie przygotować. Masz cały rok, więc nie ma presji czasu. Z własnego doświadczenia mogę poradzić, że najważniejsze rzeczy to: zmotywowanie postaci i graczy do sprawy, oraz to, że intryga musi być zrozumiała. Najgorsze, co może być, to gdy BG chodzą jak dziecko we mgle i nie wiedzą co mają robić.

Na forum jest kilka wątków dotyczących porad do detektywistycznych sesji. Szukajcie, a znajdziecie.
Ostatnio zmieniony sob mar 28, 2015 12:01 pm przez Jazma, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Isabelle Bluebell
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: pt mar 27, 2015 12:18 pm

Mission impossible - czyli 18 RPG

sob mar 28, 2015 6:32 pm

Odpowiadając na pytania : początkowo myślałam o klasycznej grze stołowej, teraz zastanawiam się, czy LARP nie będzie lepszym rozwiązaniem. Tak, chodzi o moją osiemnastkę. A doświadczenie niestety ogranicza się do grania przez internet, mała miejscowość = małe możliwości, a ja dopiero zaczynam przygodę z tym wszystkim. (Wiem, późno, aż wstyd :P) Jazma, dzięki wielkie za podpowiedź, na pewno się przyda, jak nie do tej konkretnej "operacji", to przy próbie zebrania ekipy graczy na miejscu :wink:
Ostatnio zmieniony sob mar 28, 2015 6:41 pm przez Isabelle Bluebell, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2240
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Mission impossible - czyli 18 RPG

sob mar 28, 2015 8:16 pm

Każdy wiek jest dobry, by zacząć.

Pierwsza sesja, którą poprowadzisz, nie będzie świetną i w jej przypadku pewnie z misternych przygotowań niewiele wyjdzie. Jeśli chciałabyś pograć na 18, to popróbuj wcześniej.

Odpowiadając na pytania : początkowo myślałam o klasycznej grze stołowej, teraz zastanawiam się, czy LARP nie będzie lepszym rozwiązaniem.

Zależy od tego, jaką formułę przewidujesz. Jeśli chcesz zaprosić 2-5 osób, to możesz myśleć o klasycznej sesji, przy większej odradzam.
 
Jazma
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: śr sie 27, 2014 10:13 pm

Mission impossible - czyli 18 RPG

pn mar 30, 2015 10:30 am

Jeżeli planujesz sesję na więcej osób, a nie jesteś bardzo doświadczona, może warto pomyśleć o drugim, pomocniczym mistrzu gry. Zawsze w dwójkę da się więcej ogarnąć niż w pojedynkę.
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Re: Mission impossible - czyli 18 RPG

pt kwie 17, 2015 1:50 am

Jeśli chodzi o sesje detektywistyczne, szczerze mogę polecić do podręcznik "Mysteries" do systemu GURPS (ja mam do edycji 4, ale do edycji 3 też ponoć niezły). W większości są to porady niezależne od systemu, lub łatwo dające się dopasować do innych systemów. A że sam system pretenduje do bycia bardzo realistycznym bez utraty grywalności, to myślę że ten podręcznik ci pomoże.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość