Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Malaggar
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3222
Rejestracja: ndz cze 01, 2003 3:36 pm

"Niepopularne" RPGowe poglądy

wt sty 04, 2011 7:07 pm

Pewnie każdy z Was (a przynajmniej większość) ma jakiś pogląd dotyczący świata/mechaniki/systemu jako takiego który spotyka się ze zdziwieniem bądź śmiechem ilekroć o nim wspominacie.
W tym temacie chciałbym, byście napisali swoje "niepopularne" poglądy ;)
Proszę o unikanie flejmów i niepotrzebnych dyskusji.

Ja zacznę:
1) Uważam, że THAC0 jest łatwe w użyciu, a AD&D2ed dużo lepsze od swoich następców.

2) Deadlands Classic jest mechanicznie lepsze niż DL:R (Spokojnie Ramel ;) )

3) Uważam, że Aces & Eights jest fajnym systemem z nienajgorszą mechaniką.

i wreszcie
4) Moim zdaniem mechanika WFRP nie jest specjalnie kulawa.
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

"Niepopularne" RPGowe poglądy

wt sty 04, 2011 9:10 pm

No przyznam ze nie podskocze Ci w kategorii "wyznawca niepopularnych pogladow"

Ogolnie to jestem symulacjonista, mam wrazenie ze z triady stylow gry to jest ten niszowy.

Krysztaly Czasu sa znosne.

W D&D da sie grac - w mojej grupie to byla herezja przynajmniej do czasu.

nWoD jest o niebo lepszy od oWoDa - jakos otaczaja mnie ludzie dla ktorych brak ulubionych klanow = zabicie gry.
 
Awatar użytkownika
von Mansfeld
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1778
Rejestracja: wt lip 29, 2008 7:31 am

"Niepopularne" RPGowe poglądy

wt sty 04, 2011 9:20 pm

To zacznę. :)

1) Wolsung to "karcianka".
2) WFRP to heroiczny system, gdzie Bohateruje ratują Imperium bądź giną podczas (bezpośredniej) próby uratowania Imperium.
3) D&D to także "gra w odgrywanie ról", czyli RPG w 100%.
4) RPG to nie "gra fabularna" (story game), tylko "gra w odgrywanie ról".
5) Większa modyfikacja mechaniki D&D prawie zawsze jest oznaką "klimaciarstwa" oraz "wybrania złego systemu do grania".
 
Awatar użytkownika
Coyotl
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 31
Rejestracja: wt lis 02, 2010 10:42 pm

Re: "Niepopularne" RPGowe poglądy

wt sty 04, 2011 11:27 pm

Fajny temat. Trochę moich ekscentryzmów:
1) oWod to fajne urban fantasy
2) stary Hunter i Mumia (druga edycja, ta co po polsku jeszcze wyszła) to dobre gry.
3) nWoD jest lepszy od oWoD, a Promethean to świetna i miodna gra.
4) Neuroshima jest spoko.
5) WFRP ma świat dobry do bitewniaków i innych, ale jest do bani jako RPG.
6) Dragonlance > FR
 
Awatar użytkownika
Anarchy_Kanya
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 303
Rejestracja: wt paź 19, 2010 2:29 am

"Niepopularne" RPGowe poglądy

wt sty 04, 2011 11:36 pm

Ja mam tylko jedno.
DnD jest zbalansowane (jeśli użyte właściwie).
 
Awatar użytkownika
Headbanger
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 201
Rejestracja: pt maja 21, 2010 12:34 pm

Re: "Niepopularne" RPGowe poglądy

wt sty 04, 2011 11:55 pm

Ciekawe kiedy wybuchnie flamewar.

1. oWoD jest naiwny i nieco durnowaty (wyjątek - Upiór)
2. nWoD above all - głównie dlatego, że nie "wymusza" na grze "konwencji", poprzez zmuszanie do akceptowania durnot nieprzemyślanej mechaniki.
3. Mechanika nWoDa ogólnie jest piękna, ale im bliżej szczegółu tym bardziej się rozkracza, by w końcu wywrócić się na walce.
4. Mechanika "wspierająca" konwencję to mit - każda mechanika jest uniwersalna, bo to MG interpretuje zasady i deklaruje testy kiedy i jakie konieczne. Ergo jeżeli chce Heroic to zwyczajnie pozwala testować heroiczne akcje, skala możliwości postaci się zmienia; jeżeli dark to zwyczajnie testuje się wszystko co może zrobić krzywdę postaciom z odpowiednio niską szansą na powodzenie i tworzy się wrednych BN; jeżeli pulp to zwyczajnie kreuje się świat w ten sposób gdzie decyzje są łatwe a konsekwencje niewielkie itd.
5. Fabuła ponad mechanikę, ale nie ignorowanie mechaniki - po coś gracze mają te karty. (dla niektórych to kontrowersja)
6. Mierzenie BNów i PG jedną miarą. Żadnych specjalnych ułatwień dla graczy.
7. Warhammer 3ed nie podoba mi się ze względu na nacisk na walkę, nie używanie kart i żetonów.
8. Gdy jakaś zasada ci przeszkadza? ZMIEŃ JĄ!
 
Awatar użytkownika
Malaggar
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3222
Rejestracja: ndz cze 01, 2003 3:36 pm

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 12:01 am

Ciekawe kiedy wybuchnie flamewar.
Nigdy, bo Deputy Mal pilnuje ;)
 
Awatar użytkownika
zegarmistrz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1002
Rejestracja: śr paź 20, 2004 4:05 pm

Re: "Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 12:26 am

Świetny temat.

1) Tolkienowskie Fantasy to super sprawa.
2) Mechanika procentowa zawsze smaczna i zdrowa.
3) Podręczniki do RPG świetnie się czyta.
4) Każda sesja powinna zaczynać się w karczmie od przyjścia Zakapturzonego Jegomościa, który da Quest. Drużyna powinna opuścić karczmę najdalej w 5 minucie sesji lub wywołać w niej rozróbę.
5) Zasadniczo nie ma potrzeby, żeby postacie wchodzące w skład świeżo utworzonej drużyny w jakiś specjalny sposób łączyć ze sobą.
6) Nie ma też powodu, żeby skrajnie niepasujące do siebie postacie (elf i krasnolud, paladyn i nekromanta, Lew i Żuraw, Skorpion i cała reszta Rokuganu) nie mogły znajdować się w tej samej drużynie.
7) Dungeon Crawl to druga co do kolejności, najlepsza rzecz na świecie. Lepsze jest tylko fantasy tolkienowskie.
Ostatnio zmieniony śr sty 05, 2011 12:29 am przez zegarmistrz, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
chimera
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 298
Rejestracja: pn mar 06, 2006 10:57 pm

Re: "Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 12:56 am

Rzeczywiście, temat spoko. Mam kilka wydaje mi się mocnych punktów.

1) Wszystkie polskie systemy prezentują mechaniki niemal uniemożliwiające granie. Problemem jest skłonność twórców do robienia czegoś super fajnego i oryginalnego, zamiast po prostu szybko i porządnie działającego.

2) Najlepszy polski system to Dzikie Pola.

3) Savage Worlds jest jako system co najwyżej poprawne. Ale niektóre settingi (case in point: The Day After Ragnarok) są bardzo fajne.

4) W nWOD-zie fajnie wyszedł Wilkołak. Wampir to to samo co było tylko po liftingu, a w Prometeusza grać się za bardzo nie da. Mechanika walki w WOD-zie ssie i ssać będzie, nie ważne czy w nowym, czy starym.

5) Warto interesować się indie - nawet jeżeli grasz tylko w normalne systemy.

6) Dedeki położyły ogromne zasługi pod popularność gier fabularnych. Ich miejsce jest gdzieś w Hall Of Fame. I tylko tam.
Ostatnio zmieniony śr sty 05, 2011 12:59 am przez chimera, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 2:29 am

Ha, no to przypomniała mi się moja opinia o polskich RPGach, która też może nie być kompatybilna ze światem:

1. Neuroshiuma ma idiotyczną mechanikę która w ogóle nie działa, naiwny świat i ogólnie jest słabsza niż wzięcie świata z Fallouta i zagranie go w GURPSie albo FATE etc.

2. Monastyr i w ogóle cała RPGowa twórczość Trzewiczka i jego filozofia gry w ogóle mi nie podchodzą i niemal wszystkie jego pomysły na moich sesjach podpadałyby pod "jak zepsuć grę".

I jeszcze z ogólnych:

3. Balansowanie gry nie jest potrzebne a może być szkodliwe. Nie ma nic złego w tym, że jedne profesje czy moce są lepsze a inne gorsze.

4. Potajemne przycinanie zasad, pierwotnych założeń i logiki świata przez MG żeby było fajnie może czasem działa ale nie robienie tego działa jeszcze lepiej.
 
Awatar użytkownika
Vukodlak
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1622
Rejestracja: śr maja 11, 2005 4:41 pm

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 3:57 am

Heh, powtórzę w kilku miejscach zdanie poprzedników, ale cóż począć?

1. Mechanika WFRP działa. Dobrze.
2. Świat I Ed. > II Ed.
3. III Ed. WFRP to nie RPG.
3. Wilkołak Odrzuceni miażdży w przedbiegach durną Apokalipsę. Requiem to wstrętna morda Maskarady po liftingu, true. Ale znacznie przyjemniejsza. Ogólnie nWoD > oWoD (choć sentyment pozostaje). Nie wiem tylko, czy to pogląd kontrowersyjny, bo generalnie nWoD przyjął się chyba lepiej i tylko w kilku jaskiniach na sieci oWoD góruje.
4. Tolkienowskie fantasy jest zawsze lepsze od dziwacznych pseudofantasiastych eksperymentów.
5. Potajemne naginanie zasad (ew. ściemnianie w rzutach) dla dobra przygody/sesji/opowieści może być dobre. Niewiele jest gorszych rzeczy niż strzaskana sesja, bo MG musi się trzymać litery zasad i mechaniki. Opowieść ponad mechanikę, ale nie całkowite lanie na zasady (przynajmniej w RPG).
6. Wymuszony balans rogrywki jest zły.
7. Złota Zasada nie jest zła.
8. W grach narracyjnych to narrator decyduje, nie kości i zasady. Serio.
9. Metaplot i storylinia są złe. Dlatego:
10. Deadlands to mierna gra. Poważnie. Wpierw mnie ujęła, ale później na mocy obrzydzenia metaplotem Maskarady jej też się oberwało.

Sądzę, że najbardziej gorszyć mogą punkty 5, 7, 8 i 10. Pozostałe to w gruncie rzeczy pomniejsze rzeczy, a reszta jest milczeniem.
 
Awatar użytkownika
von Mansfeld
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1778
Rejestracja: wt lip 29, 2008 7:31 am

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 8:05 am

Laveris de Navarro pisze:
1) Wolsung to "karcianka".
2) WFRP to heroiczny system, gdzie Bohateruje ratują Imperium bądź giną podczas (bezpośredniej) próby uratowania Imperium.
3) D&D to także "gra w odgrywanie ról", czyli RPG w 100%.
4) RPG to nie "gra fabularna" (story game), tylko "gra w odgrywanie ról".
5) Większa modyfikacja mechaniki D&D prawie zawsze jest oznaką "klimaciarstwa" oraz "wybrania złego systemu do grania".


Można dodać dalej? :mrgreen:

6) Mechanika większości polskich systemów jest tak przekombinowana, by zniechęcić gracza do jej stosowania, a cały fluff ma go "nawrócić" na storytelling i klimaciarstwo.
7) Gdyby nie "Jesienna Gawęda", fandom nigdy nie zostałby później - trwale - podzielony.
8 ) Elfy mogą być Bohaterami Graczy w WFRP I/II. Tak, w Imperium.
9) W Call of Cthulhu można używać broni. Tak, broni palnych.
Ostatnio zmieniony śr sty 05, 2011 12:38 pm przez von Mansfeld, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Dark Sage
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 370
Rejestracja: pn sty 30, 2006 7:25 pm

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 9:00 am

1. Mechanika SW jest kulawa, a nie brawurowa. Zachęca się do tworzenia postaci znanych z kultury, ale zazwyczaj wychodzi słabiusieńka namiastka, która dopiero głęboko w legendzie zaczyna przypominać pierwowzór.
2. W podręcznikach dodatkowych rozszerzanie mechaniki powinno być ograniczone do minimum. Znacznie lepsze są podręczniki dodatkowe (nie będące stricte mechaniczne i jako takie reklamowane) do AD&D2 niż do dzisiejszych dodatków w większości systemów.
3. Od mechaniki ważniejszy jest świat i jego działanie i na tym właśnie powinny się skupiać podręczniki.
4. Neuro nie ma kulawej mechaniki i pozwala na szybką i łatwą rozgrywkę z postaciami takimi jakimi się oczekuje.
5. Graczy należy karać mechanicznie za ich błędy w opisie i odgrywaniu. Lepiej by się dwa razy zastanowili niż babole strzelali.
6. Tolkienowskie fantasy jest dobre, ale nie należy się go trzymać kurczowo.
7. W grze nie musi być balansu, pod warunkiem dania wszystkim jednakowych wyzwań w stosunku do ich umiejętności.
 
Awatar użytkownika
Malaggar
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3222
Rejestracja: ndz cze 01, 2003 3:36 pm

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 12:35 pm

3. Balansowanie gry nie jest potrzebne a może być szkodliwe. Nie ma nic złego w tym, że jedne profesje czy moce są lepsze a inne gorsze.
Świetny punkt który jest także moim poglądem, ale na moje potrzeby zmodyfikuję go.

5) Balans nie jest potrzebny, o ile moc niektórych profesji wynika z założeń świata.

6) Oko Yrrhedesa i Dzikie Pola to jedyne dobre polskie systemy.

7) SWex ma dobrych jedynie parę settingów, które jednak opierają się wciąż o ten sam pomysł, przez co są dobre tylko gdy nie znasz pozostałych (Weird Wars, Tour of Darkness, ba, nawet Deadlands jadą w mojej opinii na tym samym wózku). Do tego jest fatalną mechaniką.

8.) Naginanie rzutów przez MG może być dobre, o ile nie ma na celu chamskiego dokopania drużynie i jest niezauważone przez graczy.

9) CoC to jedyny system z akcją osadzoną w XX wieku w który da się grać zarówno wg. założeń podręcznika jak i na oryginalnej mechanice (vide: punkt 7 i przypadek SWex.)
Ostatnio zmieniony śr sty 05, 2011 12:35 pm przez Malaggar, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Kastor Krieg
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1310
Rejestracja: śr lut 18, 2009 1:59 am

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 12:58 pm

To i ja wrzucę kilka:

1) Improwizujący MG jest fabularnym żonglerem, a nie nieprzygotowanym do sesji leniem.

2) Balans mechaniczny to mit, a konieczność jego zaistnienia to niebezpieczne dla dobra rozgrywki urojenie.

3) Usilne balansowanie profesji / ras / whatever wprowadza jedynie monotonię i nudę.

4) Chrzanić parcie na ultrarealizm; w momencie składania deklaracji nie obchodzi mnie już "jak to naprawdę działa", o ile nie jesteś w stanie wytłumaczyć tego w dwóch zdaniach. Bedę się kierował wiedzą ogólną i furda z "realizmem".

5) Jedyna sprawnie działająca OOTB i nie wymagająca dłubania polska mechanika to Wolsung.

6) Całe polskie wydanie CP2020 należało komisyjnie spalić i zażądać od Copernicusa zwrotu pieniędzy.

7) Granie w Wampira czy Upiora, z ukierunkowaniem na psychikę postaci i jej przeżycia emocjonalne jest FAJNE. Nei wstydzę się używania niskiego natężenia oświetlenia, zasłon i muzyki.

8) Nie obchodzi mnie co takiego dosłownie mówi podręcznik. Jestem MG. Albo mi ufasz, że ci postaci nie ukrzywdzę swoją interpretacją, albo nie wiem co robisz przy moim stoliku.

9) Czujność i Krąg Pramatki. :stupid:

10) ROBOTICA to niezła, dobrze wydana, nie najtragiczniej wspierana, źle opracowana i fatalnie "promowana" gra.

Więcej grzechów nie pamiętam. :razz:
 
Awatar użytkownika
Malaggar
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3222
Rejestracja: ndz cze 01, 2003 3:36 pm

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 1:03 pm

9) Czujność i Krąg Pramatki.
O co chodzi?

O, mam kolejny:

10) Uważam, że nic tak nie psuje systemów steampunkowych jak rasy typu elfy, krasnoludy i reszta tego kramu. Stąd też Wolsunga prócz przeczytania podręcznika kijem nie tknę.

EDIT: Jak będzie potrzeba dyskusji nad niektórymi rzeczami, to można założyć nowy temat, co Wy na to?
Ostatnio zmieniony śr sty 05, 2011 1:08 pm przez Malaggar, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Vukodlak
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1622
Rejestracja: śr maja 11, 2005 4:41 pm

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 1:18 pm

Malaggar pisze:
O co chodzi?


W skrócie chodzi o to, że duża część społeczności (przynajmniej Polterowej) sprzeciwiała się tłumaczeniu Wits i Circle of the Crone (nWoD, Vampire) na Czujność i Krąg Pramatki. Woleli Spryt, Krąg Czegośtam/Wstawcokolwiekudowadniającegożeznamsięlepiejodtłumacza. Ja tam powiem, że Pramatka nie rani tak bardzo i się z tym w sumie zgadzam. Ale po jakimś czasie grania przyznam, że wolałbym jednak Spryt zamiast Czujności. Taka Karma.
 
Awatar użytkownika
nerv0
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 869
Rejestracja: pt cze 06, 2008 2:13 pm

Re: "Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 1:50 pm

Ja nie mam zbyt wielu niepopularnych poglądów:

1)

i wreszcie
4) Moim zdaniem mechanika WFRP nie jest specjalnie kulawa.


Takoż i ja. Powiem więcej, mnie się ona podoba. :)

W każdym razie jeśli o pierwszą i drugą edycję chodzi, bo trzeciej na oczy nie widziałem, to nic powiedzieć nie mogę.

2) Świat 2ed Warhammera jest ok. I nie wiem czemu ludzie marudzą, że nie jest.

3) D&D to trudny system, którego nie sposób ogarnąć, i nijak nie wiem jak go dziada ugryźć. Zawsze gdy chcę rozpisać jakiegoś wysokopoziomowego NPC trafia mnie szlag i mówię graczom, że sesji nie będzie. :)

Ot i wszystko. Może jeszcze coś sobie kiedyś przypomnę, ale teraz mam pustkę w głowie.
 
Awatar użytkownika
Siriel
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2022
Rejestracja: śr cze 22, 2005 10:42 am

Re: "Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 1:56 pm

1. "Rolemaster" nie jest wcale skomplikowany, i jest lepszy od "MERP-a".
2. Fajnie się gra w D&D w świecie Warhammera.
3. Star Wars d6 miażdży Star Wars d20.
4. Turlanie jest fajne. Pingowanie leveli jest fajne. Rollowanie treżerów jest fajne. Budowanie postaci pod jednego feata jest fajne. Odgrywanie ssie. *
5. W "Wampira" da się grać przy świetle i w ciepełku.
6. Przygodę w Zewie można przeżyć. **


___________
* Czasem.
** I nie oszaleć.
 
Awatar użytkownika
Headbanger
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 201
Rejestracja: pt maja 21, 2010 12:34 pm

Re: "Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 2:01 pm

Ja wolę Czujność, świetnie uzupełnia kartę i wiadomo na co rzucać kiedy trzeba coś zobaczyć/poczuć/usłyszeć/zorientować się - Inaczej wyobraźcie sobie jak rzuca się na percepcję "spryt + opanowanie"... CZEMU?! Krąg Pramatki brzmi tak jak Maszyny Eksterminacyjne Destrax - po prostu źle. To moja opinia.

Dziwne z tym balansem... bo jak stwierdzić co jest lepsze? Widzenie w ciemności, czy moc przesuwania obiektów, cytanie w myslach, doskonała celność bronią/łukiem np.
Potrafię wymyślić MILIJARD okoliczności kiedy postaci będzie brakować czegokolwiek z tego. Chyba że nie o to chodzi :P

Dodatkowe punkty:
9. RPG rozwija - znaczy ty musisz się uczyć by grać. Jeżeli chcesz prowadzić sesję militarną, musisz posiąść minimalną widzę na ten temat, jeżeli chcesz grać lekarzem, musisz mieć podstawową wiedzę medyczną, jeżeli chcesz grać XII-wiecznym rycerzem musisz znać minimum wiedzy na temat okresu - same kropki, punkty, % nie wystarczą. Bo robisz babole, że zęby bolą, albo dochodzi do sytuacji:
Gracz: "Chce im powiedzieć coś mądrego o fizyce"
Mistrz: "Ok, rzucaj na inteligencję + naukę ze specjalizacją fizyka"
Gracz: "ok 9 kości"
Turl, turl, turl.
Gracz: "6 sukcesów - nieźle"
Mistrz: "No dobra. Rzucajcie na determinację."
Turl, turl
Drużyna: "nic, nic, ja mam 1 sukces!"
Mistrz: "Wyjątkowy sukces, odgrywaj"
Gracz: "Eeee...Nie wiem. Mówię im coś mądrego!"
Mistrz: "Porwało ich w cholerę... Normalnie, zamurowało im ryje"
:( WAT

10. Rzucanie wiadrem kości jest fajne - wszyscy w drużynie to lubią :P, mniej kłopotliwe niż dodawanie liczbowych wyników!
Ostatnio zmieniony śr sty 05, 2011 2:18 pm przez Headbanger, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Czarna Owca
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22
Rejestracja: pt lis 17, 2006 1:49 am

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 2:27 pm

Moje "niepopularne" poglądy chyba jednak nie są aż tak niepopularne:
1) W dnd można odgrywać postacie, a nie tylko ciąć potwory
2) Mechanika WFRP jest OK (szykuje mi się teraz powrót do Młotka po długiej przerwie, więc może zmienię zdanie ;) )
3) Świat 2ed również
4) Mechanika Earthdawna nie jest skomplikowana ani trudna (mam na myśli edycję Classic, gdyż z innymi nie miałam do czynienia)
 
Awatar użytkownika
Kastor Krieg
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1310
Rejestracja: śr lut 18, 2009 1:59 am

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 2:36 pm

11. Jeśli jako gracz nie znam się, nie umiem, nie mam porywu aktorskiego właśnie - mam święte prawo rzucić na cechę postaci i oczekiwać, że postać w danej sytuacji się odnajdzie "sama" - przez opis MG albo mój. Nie muszę się znać na fizyce czy wysokiej matematyce, żeby grać jajogłowym. Nie muszę znać trzech wymarłych języków, żeby postać analizowała prastare i bluźniercze teksty.

Jeśli oczywistym jest, że nie muszę znać z autopsji budowy i objawów awarii silnika, żeby rzucić na Inteligencję + Naprawę/Rzemiosło/Whatever, żeby skumać co się spsuło, to tak samo powyższe są prawdziwe. Oczywiście, jeśli się przypadkiem na czymś znam i mogę wykumać coś cwanego, o ile nie zawłaszczam spotlightu zanadto, sesja zapewne na tym zyska. Same "puste" deklaracje i testy w dużym natężeniu są nudne, ale sprzeciwiam się zmuszaniu graczy do zakuwania tylko po to, by mogli zagrać jakąś postacią. Przy odrobinie dobrej woli i opisach MG, da się nawet zielonemu graczowi pozwolić bawić dobrze grając pro-SWATowcem, mimo nieznajomości procedur wejścia i charakterystyki broni.

Gracz niezbywalne prawo do rzucenia na istniejącą i wykupioną cechę ma, a udany rzut uprawnia go do pozytywnego efektu w świecie gry. Karta postaci, jeśli jest rozpisana, nie jest do oglądania, tylko do korzystania z.

Zabawa przede wszystkim.
 
Awatar użytkownika
Hyareil
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 145
Rejestracja: śr wrz 22, 2004 5:26 pm

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 2:44 pm

Klasyczne fantasy samo z siebie nie jest gorsze ani bardziej infantylne niż science-fiction.

I - podobnie jak wyżej - "W dnd można odgrywać postacie, a nie tylko ciąć potwory".
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 2:48 pm

Ha, to ja napiszę coś w nawiązaniu do Kastorowego (11) co jest bardziej kontrowersyjne -
zasada "moja postać może znać się lepiej niż ja" może czasem dotyczyć nie tylko naprawy silnika ale również interakcji socjalnych.

Ale ogólnie, to jestem zwolennikiem poznania się trochę na wszystkim w ramach postaci bo to wzbogaca grę. Ale niekoniecznie jest to obowiązkowe na pierwszej / każdej sesji.

.... to w D&D można ciąć potwory?
 
Awatar użytkownika
Headbanger
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 201
Rejestracja: pt maja 21, 2010 12:34 pm

Re: "Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 2:50 pm

@Kastor.

Jasne. Dlatego napisałem "podstawy" inaczej dochodzimy do sesji o której słyszałem, a Katholoo miał okazję uczestniczyć, gdzie miała być w stylu "Helikopter w ogniu" i "Full realizm", a po dotarciu na miejsce akcji i katastrofie Black Hawka "inzynier Rangersów" zaczął demontować miniguna bo może się przydać, a "Informatyk Rangersów" biegał z dwoma rewolwerami (kaliber nieznany), do tego strzelali przez chwilę do "Delta Force" bo nie wiedzieli że tam mają być (Radia ukradli czy co? W ogóle nie dostali komendy Weapons Free żeby strzelać do czegokolwiek) - Ciekawe co na to SOCOM, koordynujący całą akcję. - ciężko mówić o dobrej zabawie gdy 40% drużyny wychodzi z sesji z wrażeniem oszukania i niekompetencji współgraczy...


Generalnie o takie babole mi chodzi... Nóż się w kieszeni otwiera przez ignorancję graczy... a od przeczytania jednego artykułu na wikipedii nikomu się krzywda nie stała. Ja do poprowadzenia sesji w średniowieczu przeczytałem książkę na ten temat i pomogła mi Graczka która miała przeszłość bractwową i współlokator historyk - nie dość, że sesja wyszła ekstra, to jeszcze cała drużyna czegoś się nauczyła - everybody win...
Tak czy siak - wszystkie skrajności są złe. Gracz niepotrafiący odróżnić karabinu od pistoletu i odmawiający zrozumienia sprawy jest ignorantem gdy przychodzi na sesję militarną, z drugiej strony nikt nie wymaga od nikogo 20 lat w wojsku amerykańskim, czy pisania pracy magisterskiej by w coś takiego zagrać. Come on... zdrowy rozsądek we wszystkim.
Ostatnio zmieniony śr sty 05, 2011 3:03 pm przez Headbanger, łącznie zmieniany 4 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Malaggar
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3222
Rejestracja: ndz cze 01, 2003 3:36 pm

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 3:01 pm

Panowie, chcecie dyskutować, to bardzo fajnie, ale nie tutaj.

nquot-niepopularnenquot-rpgowe-poglady-dyskusja-vt62052.html

Zapraszam. Wszelkie chwyty poza flejmem dozwolone ;)
 
Awatar użytkownika
Beamhit
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2359
Rejestracja: czw paź 09, 2003 8:22 pm

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 3:42 pm

Sex na sesji (w tej czy innej formie) jest fajny.
 
Awatar użytkownika
Siriel
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2022
Rejestracja: śr cze 22, 2005 10:42 am

Re: "Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 3:45 pm

W realu czy w przygodzie? ;)

I kolejna złota myśl:

Cyberpunk NIE jest o alienacji człowieka w ponurym świecie korporacji, lecz o radosnym wygrzewie.
 
Awatar użytkownika
Malaggar
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3222
Rejestracja: ndz cze 01, 2003 3:36 pm

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 3:46 pm

Tak samo jak wszelkie Wampiry, które dla mnie były zbudowane na zasadzie "Umiem rzucać ciężarówkami, wytrzymam postrzał z działa kolejowego i jestem wiecznie młody. Rany, ale ja jestem nieszczęśliwy!"
 
Awatar użytkownika
Beamhit
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2359
Rejestracja: czw paź 09, 2003 8:22 pm

"Niepopularne" RPGowe poglądy

śr sty 05, 2011 3:47 pm

Siriel pisze:
W realu czy w przygodzie?


Napisałem - w tej czy innej formie. Niech każdy interpretuje po swojemu.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość