Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
amnezjusz
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1634
Rejestracja: pn sie 15, 2005 9:33 pm

O Ravenloft pytania wszelakie

wt lis 07, 2006 3:41 pm

Witam :)

Z racji słabej znajomości Świata Mgieł, pragnę zdobyć informacje na pewne interesujące mnie kwestie. Pytania będą dość ogólne i byłbym wdzięczny za wszystko co wiecie (bo bardzo korci mnie by poznać ten świat):
1. Jakie istnieją sposoby na dostanie się do Ravenloftu?
2. Jakie istnieją sposoby ucieczki z Ravenloftu?
3. W jaki sposób powstają domeny i czy coś dzieje się z domeną jeśli umrze jej Władca?
4. Czym był lud elle, przemieniony przez diabła Gwydiona w cieniste elfy? Skąd pochodził ten lud?
5. Czym tak w ogóle są Mgły?
6. Czym od zwykłych wampirów różnią vampyry oraz dhampiry?

Na razie wystarczą mi odpowiedzi na te pytania :) Z góry dzięki za pomoc.
 
Awatar użytkownika
iron_master
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2815
Rejestracja: czw paź 20, 2005 7:56 pm

wt lis 07, 2006 4:18 pm

1. Z tego co wiem jednym z nich jest przejście przez jakąś tajemniczą mgłę, która pojawia się to tu to tam. Pewien nie jestem ;)
2. Chyba tylko Vecnie się udało. Jego się spytaj;P Na poważnie, to nie mam pojęcia.

Na więcej pytań wolę nie zgadywać.
 
Awatar użytkownika
Schpeelah#144
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 939
Rejestracja: pn sie 21, 2006 8:26 pm

wt lis 07, 2006 7:50 pm

1. Kiedy władcy Ravenloftu (Mroczne Moce czy jakoś tak) uznają, że powinieneś tam trzfić, wysyłają po ciebie Szare Mgły, które cię przenoszą.
2. Ravenloft jest z założena więzieniem, nie istneją żadne stałe (zawsze działające) sposoby. A już na pewno ne zwykłe zaklęcia. Ale podobno dobre postacie mają podobno szansę. Czyli trzeba zrobić do tego całą fabułe.
3. Zdaje się, że to niemożliwe - jeśli zostaniesz zgładzony w Ravenlofcie, powstaniesz jako nieumarły.
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4461
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

wt lis 07, 2006 10:48 pm

amnezjusz pisze:
2. Jakie istnieją sposoby ucieczki z Ravenloftu?

Wspomniany Vecna uciekł wykorzystując swoją wiedzę, potęgę oraz pewne zaburzenia i anomalie planarne zdarzające się raz na ileś milionów lat (te same pozwoliły mu wkroczyć do Sigil a następnie wrócić do domu w GH). Poza tym Lord Soth także opuścił Mgły wracając na Krynn (mówi o tym przygoda When Black Roses Bloom i chyba powieść "Rycerz Czarnej Róży"). Tutaj jednak mamy fakt odpokutowania win przez zjawę rycerza solamnijskiego i wyleczenie się z szaleństwa. Było to oczywiście podyktowane względami bynajmniej dalekimi od fabularnych (sprawy wydawców i licencji na postacie) ale to już inna bajka.
Patrząc na te dwa przypadki możemy wysnuć przypuszczenie, że najlepszym sposobem na ucieczkę z tego świata jest odpokutowanie win (choć nie zawsze działa, bo można po prostu umrzeć) lub po prostu wykorzystanie wyjątkowo sprzyjających okoliczności (jak dobrze znany Vecna). To już jednak sprawa bardziej MG.
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

śr lis 08, 2006 10:19 am

Jak miło widzieć rozwijający się dział... Do rzeczy:

1. Kilka najprostszych możliwości obejmuje przejście przez Mgły lub zabłądzenie w Głębokim Eterze, w obrębie którego istnieje ów więzienny Plan Grozy (podobnie jak to ma miejsce z Labiryntami Pani).

2. Realnie, praktycznie żadne. Nawet śmierć nie daje wyzwolenia, a dusze, miast odejść do czczonych bogów, trafiają na połączone z Ravenloftem Plany. Teoretycznie istnieje możliwość ucieczki związana z pokutą, wyjątkowym szczęściem (gdyż nawet Mroczne Potęgi nie posiadają pełnej władzy ani wiedzy o Mgłach) lub unikatowymi wydarzeniami - przy czym nie liczyłbym na to ostatnie. Dość jednego Vecny. Warto jednak pamiętać, że nawet po ucieczce z Ravenloftu postać nie jest naprawdę wolna - wciąż grozi jej ponowne wciągnięcie w obręb tego potwornego więzienia. Podobnie jak i Vecnie, który jednak zdołał uzyskać rangę pomniejszego bóstwa, ostatecznie wyzwalając się spod władzy Mgieł.

3. Domeny powstawały na przestrzeni w różnych okolicznościach i w różny sposób, zawsze jednak były to wydarzenia związane z wielkim złem i tragicznymi zdarzeniami - masakrami, śmiercią, klątwami, żałobą, paktami lub próbami oszukania potężnych czartów lub samej Śmierci. Po powstaniu pierwszej domeny - Barovii Strahda von Zarovich - kolejne były wciągane przez zjawiające się znikąd Mgły.

4. Najprawdopodobniej jakiegoś rodzaju rasą czy nacją. Czarci czarownik Gwydion porwał ich do swojej krainy na Planie Cieni, by następnie uczynić z nich niewolników i napełnić ich esencją cienia. Lud elle został wskutek tego przemieniony w fey. Bliźnięta będące dziećmi przywódcy elle - Araka - były pierwszymi prawdziwymi cienistymi elfami. Warto tu odnotować, że "ellefolk" to po prostu jedno z duńskich określeń elfów.

5. Kim tak naprawdę jest Pani Bólu? Podobna kategoria pytań. O Mgłach wiadomo niewiele. Przypominają zwyczajną gęstą mgłę, pojawiają się niespodziewanie, otaczając obszar, który ma zostać wciągnięty do Ravenloftu wraz ze wszystkimi, którzy w nim się znajdują. Gdy pojawiają się Mgły, wędrujący w nich znikają z realnego świata, błądząc w domeny Półplanu Grozy. Same Mgły podlegają w zasadzie kontroli Mrocznych Potęg, jednak zdają się zarazem posiadać coś na kształt samoświadomości. Mogą wciągnąć, ale też niekiedy wyprowadzić z Ravenloftu... Tylko po to, by wkrótce potem ponownie pochłonąć nieszczęśnika.

6. Tym, iż nie są w pełni wampirami. Są to szczególnego rodzaju półwampiry: dhampir - półwampir z ojca-wampira i matki-śmiertelniczki; vampyre - półwampir z matki-wampirzycy i ojca-śmiertelnika.
 
Awatar użytkownika
amnezjusz
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1634
Rejestracja: pn sie 15, 2005 9:33 pm

śr lis 08, 2006 11:03 am

Dzięki :)
Kolejna porcja pytań.
1. Czyli praktycznie każdy śmiertelnik może tam trafić, niezależnie od tego czy jest dorby czy zły, tak? Czyli czysto teoretycznie taki Szass Tam z FR równiez mógły zostać tam "zabrany"?
2. Jaka w ogóle jest świadomość społeczeństw światów (Torilu, Krynnu czy Oerthu) i wiedza na temat Świata Mgieł? Zapewne szarzy mieszkańcy w ogóle nie będą wiedzieli, że coś takiego istnieje, ale "mądre głowy" zapewne coś wiedzieć będą. Jak to jest z tą wiedzą i prawdopodobnie ze świadomością, że Mgły mogą Cie w każdej chwili zabrać?
3.
Zsu-Et-Am pisze:
Same Mgły podlegają w zasadzie kontroli Mrocznych Potęg, jednak zdają się zarazem posiadać coś na kształt samoświadomości. Mogą wciągnąć, ale też niekiedy wyprowadzić z Ravenloftu...

No właśnie. Jak wywnioskowałem z tekstów, które znalazłem w internecie, ta samoświadomość ukazała sie również w czasie próby samobójstwa Jandera, gdyż wyczuwają (lub każą im to Mroczne Potęgi), że jego czas jeszcze nie nadszedł.
4. Apropo samych Mrocznych Potęg. Czym są? Zapewne jako Władcy Mgieł są podobnie do Pani, jednak czy jest coś pewnego co można o Nich powiedzieć? Ile Ich jest na przykład?

Na razie to wszystko, wielkie dzięki za odp. :)
 
Awatar użytkownika
Schpeelah#144
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 939
Rejestracja: pn sie 21, 2006 8:26 pm

śr lis 08, 2006 1:42 pm

1. Raczej nie. Mgły z reguły porywają złych.
Zsu-Et-Am pisze:
Nie liczyłbym jednak na to, że Mgły ni z tego ni z owego porwą wszystkich Wielkich Niedobrych.

Zgadzam się. Jednak, o ile się orientuję, Mgły najczęściej zabierają śmiertelników którzy dopuścili się b. złych czynów, zaś dobrzy mają większe szanse na ucieczkę.
2. Nie mam pojęcia, ale prawdopodobnie ogranicza się do legend i opowieści.
3. To w ogóle było pytanie?
4. Mroczne Potęgi są jeszcze bardziej enigmatyczne. O Pani przynajmniej wiadomo, jak wygląda i jak jest potężna (znaczy potężniejsza niż wszystko, co próbowało z nią zadrzeć.

A tak z nieco innej beczki - znacie Silent Hill? Ani chybi współczesna domena Ravenloftu. Nie wiem czemu, ale bardzo mi się ta myśl podoba...
Ostatnio zmieniony śr lis 08, 2006 8:08 pm przez Schpeelah#144, łącznie zmieniany 1 raz.
 
Awatar użytkownika
amnezjusz
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1634
Rejestracja: pn sie 15, 2005 9:33 pm

śr lis 08, 2006 2:34 pm

Schpeelah#144 pisze:
3. To w ogóle było pytanie?

W zasadzie nie ;) Jednakże skoro jesteśmy przy Janderze (AFAIR pochodzi on z FR - a jesli tak to czy wiadomo czym zajmował się w Krainach?) to czy jest wiadome dlaczego Mroczne Potęgi chcą zatrzymać go przy życiu (m.in. przeszkadzając mu w próbie samobójstwa)?
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

śr lis 08, 2006 4:07 pm

1. Teoretycznie. Nie liczyłbym jednak na to, że Mgły ni z tego ni z owego porwą wszystkich Wielkich Niedobrych.

2. Legendy, podania, opowieści pełne grozy, wspomnienia tych nielicznych, którzy powrócili. Jest to jednak świadomość ograniczona, porównywalna może ze świadomością, że może niespodziewanie nastąpić kataklizm i zginie kilkuset lub kilka tysięcy ludzi - szansa na to jest jednak niewielka.

3. Opcje są dwie: pierwsza jest bliżej nieznana i pomaga w budowaniu atmosfery charakteryzującej ten setting, drugą zaś zwyczajowo określamy prawami rynku. Jander jest bohaterem poczytnych powieści - po co więc pozbywać się go, skoro może jeszcze się przydać?

4. Mroczne Potęgi faktycznie pełnią nieco podobną do Jej Cichości funkcję - stanowią praktycznie jedność z miejscem znajdującym się pod ich kontrolą, tajemniczą, nieosiągalną siłą sprawczą o praktycznie nieznanym pochodzeniu i istocie. Coś poza tym? Use the Google, Luke.
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4461
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

śr lis 08, 2006 10:50 pm

amnezjusz pisze:
2. Jaka w ogóle jest świadomość społeczeństw światów (Torilu, Krynnu czy Oerthu) i wiedza na temat Świata Mgieł? Zapewne szarzy mieszkańcy w ogóle nie będą wiedzieli, że coś takiego istnieje, ale "mądre głowy" zapewne coś wiedzieć będą. Jak to jest z tą wiedzą i prawdopodobnie ze świadomością, że Mgły mogą Cie w każdej chwili zabrać?

Od siebie ramach odpowiedzi na to pytanie dodam tylko, że to jeszcze zależy od świata. W FR czy GH rzeczywiście poza grupą najpotężniejszych mędrców (w FR to pewnie Harfiarze, Wybrańcy Mystry, Czytacze z Candlekeep, niektórzy magowie i kapłani bóstw wiedzy; w GH natomiast np. kler Vecny) o Mgłach zbyt wiele osób nie wie. Sytuacja może wygladać nieco inaczej na Krynnie. Tutaj jest/było relatywnie sporo osób, które tam były (Soth, Khelendros/Skie, Kitiara) i po powrocie mogły opowiedzieć. Poza tym wiedziała o nich choćby Mina a skoro ona to pewnie także odrodzony po Wojnie Dusz kult Chemosha a wcześniej Takhisis. Czyli w wypadku Dragonlance byłbym raczej za stwierdzeniem, że w pewnych kręgach jest to relatywnie dobrze znany fakt i sporo osób może wiedzieć/słyszeć o Ravenlofcie.
 
Awatar użytkownika
iron_master
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2815
Rejestracja: czw paź 20, 2005 7:56 pm

czw lis 09, 2006 4:02 pm

Dobra, teraz pytanie z innej beczki. Gdzie można się dowiedzieć (oprócz tego forum ;)) czegoś o Ravenlofcie? Rozumiem, że linia została zamknięta (poza ostatnio szumnie zapowiadaną przygodą RtCR), ale czy istnieje jakiś materiał do edycji 3.x? Podręcznik, czy może fanowskie projekty, jak w przypadku Planescape'u i Dark Sunu? Czy poza aukcjami internetowymi można w jakiś sposób zdobyć podręcznik do drugiej edycji?
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

czw lis 09, 2006 6:38 pm

iron_master - znać, że nie rozejrzałeś się za materiałami. Ravenloft uniknął losu pozostałych settingów rozpowszechnionych za czasów 2 ed. - został wykupiony przez White Wolf (to samo wydawnictwo odpowiada za Świat Mroku) i doczekał się całej serii podręczników do 3/3,5 ed. Można je nabyć na aukcjach internetowych i w bardziej standardowy sposób, powinna również istnieć możliwość zakupienie oficjalnych PDF-ów (w tej chwili niestety nie mogę upewnić się co do tej kwestii). To samo dotyczy się drugoedycyjnych materiałów, z których dodatkowo część (a konkretnie seria przygód rozgrywających się w obrębie Półplanu Grozy) dostępna jest darmowo na stronie WotC. Rzuć okiem choćby na Excerpts udostępnione przez wydawnictwo White Wolf.
 
Awatar użytkownika
amnezjusz
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1634
Rejestracja: pn sie 15, 2005 9:33 pm

czw lis 09, 2006 6:52 pm

Zsu-Et-Am pisze:
powinna również istnieć możliwość zakupienie oficjalnych PDF-ów (w tej chwili niestety nie mogę upewnić się co do tej kwestii).

Istnieje taka możliwość. Patrzyłem na rpgnow i są tam materiały z 2 ed dostępne za 4,95$. BTW skoro jesteśmy przy podręcznikach to mam pytanie niejako związane z nimi: Czy mechanika Ravenloftu posiada pewne aspekty, które zostały zmodyfikowane na potrzeby tego jakby nie patrzeć, mrocznego świata?
 
Awatar użytkownika
iron_master
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2815
Rejestracja: czw paź 20, 2005 7:56 pm

czw lis 09, 2006 8:06 pm

Dzięki Zsu, faktycznie przejrzałem źródła troszkę po łebkach :oops:

Dołanczam się do pytania amnezjusza, a zarazem stawiam kolejne. Czytałem swego czasu Wamipra z Mgieł i wywnioskowałem na jego podstawie, że świat ten jest niskomagiczny. Czy przez to magia jest w jakiś sposób potężniejsza? Jakie zmiany nastąpiły względem czarowania?

Następnie chciałbym się dowiedzieć jak wygląda sprawa psioniki w Ravenlofcie. Domyślam się (podkreślam, to tylko moje domysły ;)), że nie występuje w ogóle, ale wolę się upewnić.
 
yaevin
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 50
Rejestracja: ndz lis 13, 2005 3:38 pm

pt lis 10, 2006 10:03 pm

amnezjusz pisze:
Czy mechanika Ravenloftu posiada pewne aspekty, które zostały zmodyfikowane na potrzeby tego jakby nie patrzeć, mrocznego świata?


Testy strachu (fear), przerażenia (horror) i szaleństwa (madness) oraz tak zwane testy mrocznych potęg (dork... przepraszam... dark powers checks). Pierwsze trzy jasne. Dark powers checks natomiast odzwierciedla staczanie się postaci gracza w stronę zła. Znaczy - rabujesz, palisz, gwałcisz, torturujesz, rzucasz złe zaklęcia itp. - i twoja postać staje się coraz gorsza. Jak stanie się bardzo gorsza - zmienia się w kolejnego darklorda.

Outcast Rating - wskaźnik "nielubianości". Odzwierciedla z jakiej odległości miejscowi będą do postaci rzucali toporami. Przykładowo ork rozbójnik będzie miał ów wskaźnik wyższy niż człowiek paladyn.

Sinkholes of Evil - wskaźnik mhrotshności danego miejsca. Jeśli wejdziesz do sali tortur danego darklorda to będzie ci mniej przyjemnie niż na słonecznej łące z kwiatkami i elfami.

Cultural Level - poziom technologiczny danej okolicy. Jak niskie to kamienne toporki i struktury plemienne. Jak wysokie to proch i rapiery.

Cała mechanika związana z rzucaniem klątw. Klątw, które działają.

Inne potwory. Inne cechy starych potworów.

I jeszcze dużo innych...

iron_master pisze:
Czy przez to magia jest w jakiś sposób potężniejsza? Jakie zmiany nastąpiły względem czarowania?


Czaruje się trudniej. Większość złych czarów wymaga testów mrocznych potęg (patrz wyżej). Przywołane żywiołaki są najczęściej złe. Odesłanie demonów może zostać (i będzie) zatrzymane przez granicę domeny. Gdy sam kogoś przywołujesz musisz jeszcze nad nim zapanować, co nie jest łatwe. Po zabiciu kogoś zaklęciem typu palec śmierci jest duża szansa, że powstanie on jako nieumarły, który nie będzie cię lubiał (ciekawe czemu?). Nie da się łatwo odkryć charakteru osoby za pomocą zaklęcia. Tworzenie niektórych magicznych przedmiotów wymaga powers checks. Niektóre przedmioty działają trochę inaczej.

I dużo innych...

iron_master pisze:
jak wygląda sprawa psioniki w Ravenlofcie. Domyślam się (podkreślam, to tylko moje domysły ), że nie występuje w ogóle


Występuje. Ale tak jak wszystko jest inna.
 
Awatar użytkownika
Nefarius
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3957
Rejestracja: śr mar 08, 2006 6:39 pm

czw lis 16, 2006 4:28 pm

To i ja coś dodam od siebie, tyle tylko, że to będą pytania :razz: :

1. Czy skoro Ravenloft to kraina znana z wampirów, to czy istnieją jakieś ich zbiorowości, organizacje czy może klany?

2. Czy po za wampirami, w Ravenlofcie znajdziemy inne charakterystyczne bestie, potwory itd. (prócz wampirów rzecz jasna)?

3. Czy wszystkimi wampirami Ravenloftu dowodzi jakiś jeden wielki, potężny ble ble ble? No i przede wszystkim jak wielka liczba ich jest?

4. Jak wampiry są tam traktowane? Czy podobnie do tych warhammerowych z tej krainy (kurde bele :razz: już nie pamiętam nazwy) gdzie żyją i są uznawane przez miejscową ludnośc za władców?
 
Awatar użytkownika
prEDOator
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2266
Rejestracja: pt sie 23, 2002 1:11 pm

pn lis 27, 2006 1:33 pm

Ojoj.

Ravenloft to wiele domen. Każda z nich ma swojego władcę. W przypadku Barovii jest to wampir (Sthrad), ale w przypadku innych domen są to inne postaci, magowie np. Każda domena jest inna. Dla przykładu Har'Akir utrzymana jest w klimacie antycznego Egiptu. Domeną Winding Road rządzi zaś bezgłowy jeździec.

Tak więc proszę, sprecyzuj pytania :) Chodzi Ci o Barovię? Krainę Sthrada Von Zarovicha znaną w Polsce dzieki choćby "Wampirowi z Mgieł"?

A Soth oficjalnie nigdy nie był w Ravenlofcie, podobnie jak Kitiara. O podróży Skie do świata mgieł pierwsze słyszę.
 
Awatar użytkownika
amnezjusz
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1634
Rejestracja: pn sie 15, 2005 9:33 pm

sob gru 16, 2006 4:24 pm

Garść kolejnych pytań :)
1. W Ravenlofcie możemy spotkać czwórkę faeruńskich bóstw - Bane'a, Lolth, Milila oraz Lathandera. Czy tak jak na Torilu, potrafią oni przybierać formę awatara w samym Ravenlofcie? A jeśli tak to czy przypuszczalna śmierć takiego awatara (przypuśćmy Milila) wpłynęłaby ujemnie na Milila Faeruńskiego?
2. Jaka rolę w Ravenlofcie odgrywa kościół Lathandera (zapewne próbuje walczyć i pomagać dobrym istotom, ale wolałbym poznać szczegóły ich działalności) i czy może on liczyć na wsparcie ze strony kogoś innego (np. jakichś organizacji).
3. Jaki wpływ na wyznawców Bane'a miał Czas Niepokojów i okres gdy ten bóg był martwy? Czy śmierć Bane'a w Faerunie w jakikolwiek sposób odbiła się na jego wyznawcach w Ravenlofcie (chodzi mi głównie o kwestię otrzymywania czarów, ale wszelkie info było mile widziane :))?

Dzięki i pozdrawiam
 
yaevin
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 50
Rejestracja: ndz lis 13, 2005 3:38 pm

sob gru 23, 2006 4:57 pm

amnezjusz pisze:
Garść kolejnych pytań :)


Z bogami w Świecie Mgieł jest pewien problem. Konkretniej - nie wiadomo, czy istnieją. Prawdopodobne jest, że to Mroczne Potęgi "przejmują" rolę bogów (zarówno dobrych jak i złych).

Dany kapłan może wierzyć w jakiegośtam boga, otrzymywać czary, odpędzać nieumarłych itp. co wcale nie oznacza, że na jego wołania odpowiada bóg. W podstawce jest nawet napisane, iż kapłani przybywający do Ravenloft z innych światów czują się "opuszczeni" przez swojego boga, mimo iż wciąż otrzymują zaklęcia. Może to dość negatywnie wpłynąć na ich wiarę.

Ciężko mi odpowiedzieć na twoje pytania konkretnie, gdyż jako nowy fan Ravenloftu znam tylko 3.5 edycję. W niej zaś nie ma informacji o bogach z Zapomnianych Krain. Możliwe, że ich imiona, które pojawiły się we wcześniejszych edycjach zastąpiono po prostu innymi. Tak jak np. Lord Soth stał się w 3-ciej edycji znany tylko i wyłącznie jako "Czarna Róża". Cóż... taki los, gdy czasami trzeba robić prawieżekoniecświata, który wywali wszystko co już nie pasuje (tzw. Grand Conjunction/Great Upheaval).
 
Awatar użytkownika
Aiwass
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 106
Rejestracja: wt sty 02, 2007 2:40 pm

ndz sty 07, 2007 1:22 pm

Jeśli poszukujecie dużej ilości informacji na temat świata Ravenloft polecam angoljęzyczną stronę:

http://www.fraternityofshadows.com/FAQs.htm

Można tutaj znaleźc odpowiedź na większość podstawowych pytań.
 
yaevin
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 50
Rejestracja: ndz lis 13, 2005 3:38 pm

pt lut 09, 2007 6:57 pm

amnezjusz pisze:
Jaki wpływ na wyznawców Bane'a miał Czas Niepokojów i okres gdy ten bóg był martwy?


Po delikatnym doszkoleniu się znalazłem na jednaj ze stron fanowskich taką informację:

"Toril: The Time of Troubles in Faerun; wild magic appears. Although the god Bane dies, his followers in Ravenloft continue to receive spells. (1358 DR: The Year of Shadows)"

oraz taką:

"the Grand Conjunction took place soon after or perhaps even during the Time of Troubles (explaining why no one on Toril noticed it)".

Może to trochę wyjaśniać. Oczywiście z dokładnością do "strona fanowska".
 
Niewidzialny Cesiu
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 7:59 pm

sob mar 10, 2007 11:36 pm

Bardzo dobry link Aiwass, wlasnie czegos takiego szukalem, rano sobie poczytam, bo troche informacji tam jest.

Pytanie ode mnie:
1. Czy mozna kupic podreczniki do Ravenloftu w najprostszy sposób?
2. Czyli empik lub jakis inny sklep z ksiazkami?
3. Czy zasady zwyklego settingu róznia sie (bardzo) od tych z Ravenloftu?
4. Daloby sie zagrac bez tych podreczników do Ravenloftu?
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4461
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

sob mar 10, 2007 11:51 pm

1. Tak. Najłatwiej w sklepach internetowych (np. Amazon czy Empik.com) gdzie można dostać wszystko co, do tego świata w nowej edycji przed powrotem licencji do Wizardów, wyszło.
2. Tak. Empik to całkiem dobry wybór, choć zapewne będziesz musiał składać informacje przez ich sklep internetowy.
3. Dalej jest to d20 ale dość znacznie zmodyfikowane. Zmiany dotyczą tak potworów (bestiariusz jest sporo różny od klasycznego) ale także praw rządzących magią czy charakterami (dobre i złe uczynki mają tutaj znacznie większą wagę).
4. Jeżeli znasz dobrze świat (np. z czasów AD&D) to możesz próbować grać w oparciu o zwykłe podręczniki do D&D ale trzeba od razu powiedzieć, że będzie to wymagało sporych modyfikacji. Jeśli świata natomiast nie znasz to bez choćby Opisu świata do Ravenloftu nie masz raczej co podchodzić.
 
Niewidzialny Cesiu
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: ndz lis 26, 2006 7:59 pm

ndz mar 11, 2007 1:08 am

Mysle ze jak bedzie okazja to spróbuje.
Wiem troche o Ravenlofcie. Ale...Czy tam wogule swieci slonce? :razz:
Mysle ze aby zagrac w Ravenlofcie bez tych specjalnych ksiazek to trzeba kilka rzeczy pozmieniac:
1. czarodzieje i zaklinacze mieliby ograniczony dostep do czarów.
2. Paladynów by raczej nie bylo
3. Nie byloby wielu bóstw
4. Otrzymywalbys premie za dobre lub zle uczynki, zalezy jakiego charakteru jestes.
5. Nie bedzie to taka zywa kraina jak inne. Wiekszosc osób bedzie melancholijna. Niewiele tam bedzie poszukiwaczy przygód.
6. Troche mniej potworów w stylu nimfa, lodowy robal, sahuagin.

Jak to jest maly plan gdzie trafiasz bo jestes bardzo zly i niegodziwy, to czy tam sa zwykli ludzie, no wiecie? Plebejusze, kowale, grajkowie i dzieci? Jaki jest cel ich pobytu w Ravenlofcie i kto ich tam sprowadzil?

Czy jak uzyjesz jakiegos czaru w stylu brama, to dlaczego to nie zadziala?
 
Awatar użytkownika
Aiwass
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 106
Rejestracja: wt sty 02, 2007 2:40 pm

ndz mar 11, 2007 1:33 pm

Ad 1. Magia w Ravenlofcie jest ograniczona. Niektóre czary wcale nie działają (np. brama). Magia nekromantyczna wywiera złowrogi wpływ na użytkownika. Tego typu czary związują maga z Ravenloftem i mogą spowodować naznaczenie go przez Ciemne Potęgi. Nie działają tutaj czary wykrycia charakteru.
Ad 2. Paladyni istnieją ale jak powiada podręcznik "Nikt z własnej woli nie zostaje paladynem.". W Ravnloft rycerze światła to osoby wybrane bezpośrednio przez bogów. Nie ma paladyna, który wybrałby swoje zajęcie jako rodzaj sposobu na życie. Wyboru dokonuje się za niego.
Ad 3. W Ravenlofcie wprowadzono zupełnie nowe panteony. Wiele bóstw pochodzi z naszego świata (np. Belenus). Więź z bogami w Ravenlofcie jest bardzo ograniczona. Podręcznik zaznacza, że kapłan który trafi tutaj z innego świata natychmiast poczuje brak bliskości swojego patrona.
Ad 4. Za dobre uczynki nie czeka Cię żadna nagroda. Ciemne Potęgi zostawiają Cię w spokoju. Oznacza to, że ani Ci nie pomagają ani nie szkodzą. Prawdziwym problemem jest tutaj reszta świata. Co zaś tyczy się złych uczynków, to są one nagradzane w specyficzny sposób. Każde błogosławieństwo wiąże się z przekleństwem. Im bardziej postać zanurzy się w ciemności tym zarówno błogosławieństwo i przekleństwo będą potężniejsze. W ostatecznym akcie upadku postać otrzymuje własną domenę i staje się jej władcą.
Ad 5. Ludzie zachowują się jak na średniowiecze przystało. Należy po prostu odrzucić model światów fantasy i zastanowić się nad społecznym realizmem. Trochę jak w świecie Warhammera.
Ad 6. Oczywiście. Podręcznik główny zaznacza, że wiele istot w Ravenlofcie po prostu nie występuje (np. orkowie).

Brama nie działa, ponieważ Ravenloft z założenia ma uniemożliwiać ucieczkę swoim mieszkańcom. To natura tego świata. W Ravenloft występują zwyczjni ludzie. Urodzili się tam i starają się prowadzić normalne życie. Wedle moich domysłów są to potomkowie pierwszych mieszkańców Ravenloftu, albo zwyczajni ludzie którzy wyewoluowali w naturalny sposób.
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4461
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

ndz mar 11, 2007 1:44 pm

Słońce świeci w Ravenlofcie. Może niezbyt często ale nawet w świecie gotyckiego horroru nie może codziennie padać deszcz :).
Niewidzialny Cesiu pisze:
Jak to jest maly plan gdzie trafiasz bo jestes bardzo zly i niegodziwy, to czy tam sa zwykli ludzie, no wiecie? Plebejusze, kowale, grajkowie i dzieci? Jaki jest cel ich pobytu w Ravenlofcie i kto ich tam sprowadzil?

Trzeba zacząć od tego, że do Ravenloftu trafia się nie tylko dlatego, że jest się złym lub robiło coś okropnego (gdyby tak było to każdy czarny charakter multiwersum już by tam siedział). Uwagę Mgieł można zwrócić na siebie na wiele różnych powodów i dlatego w tym świecie można spotkać tak złych magów jak i paladynów.
Sam plan jest właściwie nieskończony a niewielkie mogą być jedynie poszczególne, rządzone przez Mrocznych władców krainy. Te domeny mają różną powierzchnię od małych do naprawdę dużych a ich liczba też mała nie jest.
Zwykli ludzie (i nieludzie) także tam mieszkają. Część z nich to pewnie potomkowie tych, którzy zostali tutaj uwiezięni w przeszłości, a inni po prostu żyją tutaj od początku.

Niewidzialny Cesiu pisze:
Czy jak uzyjesz jakiegos czaru w stylu brama, to dlaczego to nie zadziala?

Nie zadziała ponieważ Ravenloft jest praktycznie odcięty od reszty multiwersum. Nie można się tutaj przy pomocy zamiany planów czy innej bramy dostać. Jedynie Panowie Mgieł mogą decydować czy kogoś wypuścić lub sprowadzić do tego świata. Dla zwykłych śmiertelników (nawet Mrocznych władców) i nie tylko, ucieczka przy pomocy magii planarnej jest zwyczajnie niemożliwa. Oczywiście mogą być od tego wyjątki (Vecnie się udało) ale do tego trzeba niebywałej mocy i szczęścia.
 
Awatar użytkownika
zegarmistrz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1002
Rejestracja: śr paź 20, 2004 4:05 pm

śr mar 28, 2007 10:47 am

Ad 5. Ludzie zachowują się jak na średniowiecze przystało. Należy po prostu odrzucić model światów fantasy i zastanowić się nad społecznym realizmem. Trochę jak w świecie Warhammera.


Nie do końca wygląda to w ten sposób. Rawenloft nie jest typowym światem, składa się ze zlepku domen, odgrodzonych od siebie przez Mgły. Domeny potrafią zbierać się w skupiska, tworząc coś na kształt krain. Owych krain jest całkiem sporo i każda z nich posiada własny klimat: Egipt faraonów, daleki wschód, wikingowie - to tylko kilka przykładów.

Główna i najczęściej eksploatowana kraina, zwana Core osadzona jest w dość klimacie europejskim i przypomina Uberwald z powieści Pratchetta (obie krainy inspirowane są tymi samymi, tandetnymi horrorami). Składa się z szeregu państw, na różnym poziomie rozwoju. Polityczno - ekonomiczną i kulturalną dominacje sprawuje państwo o silnie oświeceniowym charakterze, produkujące broń palną. Mi osobiście przypomina ono Wiktoriańską Anglię. Poza jego granicami jest już jednak tylko gorzej, każda, kolejna kraina jest gorzej rozwinięta.

Ad 1. Magia w Ravenlofcie jest ograniczona. Niektóre czary wcale nie działają (np. brama). Magia nekromantyczna wywiera złowrogi wpływ na użytkownika. Tego typu czary związują maga z Ravenloftem i mogą spowodować naznaczenie go przez Ciemne Potęgi. Nie działają tutaj czary wykrycia charakteru.


Podręcznik czytałem dość dawno temu, ale odnioslem wrażenie, że elity intelektualne Ravenloftu nie wierzą w magie i czary (choć często wierzą w niezwykłe, nie zbadane przez nauke umiejętności) ani tymbardziej istoty nadprzyrodzone. Wszystkie niezwykłe zjawiska skłądają na karb plotki i zabobon ciemnych wieśniaków. Co ciekawe ciemne chłopstwo jest znacznie lepiej poinformowane.

Zwykli ludzie (i nieludzie) także tam mieszkają. Część z nich to pewnie potomkowie tych, którzy zostali tutaj uwiezięni w przeszłości, a inni po prostu żyją tutaj od początku.


Dodać warto, że nieludzi w tym świecie jest bardzo mało, w większości są to przybysze z zewnątrz. Elity (poza najlepiej poinformowanymi osobami) traktują ich jako zdeformowanych lub dziwnych ludzi, chłopstwo najczęściej natomiast odnosi się do nich z zabobonnym lękiem.
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2069
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

O Ravenloft pytania wszelakie

ndz maja 09, 2010 8:23 pm

Mam dwa pytanka o Strahda:

1. Jak się go wymawia? Sztrad won Zarowicz?
2. Czy jego ojczysty świat to Pierwsza Materialna znana ze źródeł innych, niż jego wspomnienia?
 
Awatar użytkownika
Maelstrom
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 976
Rejestracja: sob mar 12, 2005 1:02 pm

Re: O Ravenloft pytania wszelakie

pn maja 10, 2010 9:01 pm

Planetourist pisze:
Mam dwa pytanka o Strahda:

1. Jak się go wymawia? Sztrad won Zarowicz?

Str(a)d fon Carowycz
Planetourist pisze:
2. Czy jego ojczysty świat to Pierwsza Materialna znana ze źródeł innych, niż jego wspomnienia?

Z tego co wiem, tylko od Strahda można się dowiedzieć czegokolwiek o jego świecie ojczystym, nie wiadomo o nim nic ponad to, że była sobie Barovia w Jakimś Świecie.
 
veenkar
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: śr lip 07, 2010 12:47 pm

Re: O Ravenloft pytania wszelakie

śr lip 07, 2010 12:53 pm

Czytał ktoś z was jakies nowele z Ravenloftu?
Ja pzeczytałem 3 (Wampir z Mgieł, Rycerz czarnej Róży i Dance of the Dead) i przyznam ze to najlepszy sposób dowiedzenia sie o prawidłach rządzących tym settingiem, a nie to co nudne podręczniki.

W każdym razie planuje kupić na ebay kolejną czesc serii. Jeśli ktoś z was coś czytał z RL to co mi polecacie?
Póki co najbardziej mi się podobał niezwykle mroczny, przjmujący, klimatyczny Wampir z Mgieł, szczególnie wątek nieszczęśliwej miłości. Naprawdę to chyba jedyna książk która tam mnie wzruszyła...

Więc co polecacie?

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości