Pomysł z panteonem słowiańskim nie najgorszy. Jakby Atoran zaprezentował nam swoją wizję...
Ogólnie to wpierw zacząłem od uporządkowywania bóstw słowiańskich z którymi jest taki jeden, malutki problem - bardzo, bardzo mało o nich wiemy. Słowianie nie oddawali im jakiejś szczególnej czci, nie tworzyli narodowych eposów i mitologicznych bajek tak dobrze znanych z nordyckich wierzeń. Dopiero pod naciskiem chrześcijaństwa nasze pogaństwo zaczęło się unifikować, miało to miejsce w dwóch wypadkach. Pierwszym, zachodniosłowiańskim, był przypadek plemion połabskich, czyli Słowian między Odrą a Łabą. Pod presją stale postępujących Niemiec zunifikowali oni swe wierzenia, ustalili kto, gdzie jak i po co etc. etc. Stamtąd pochodzą nazwy pogańskich świątyń (kęciny) i kapłanów (żercy). Na wschodzie, naciskany przez prawosławne Bizancjum wielki książę kijowski - albo po prostu ruski, władał wielkimi ziemiami - Włodzimierz Wielki wystawił w Kijowie szereg posągów bóstw, z których najważniejszym był Perun. Zestawienie tych dwóch nieco różniących się panteonów daje nam spójny i ciekawy obraz z wyraźnym konfliktem o dominację na linii Perun-Swaróg. Postanowiłem więc zachować swoisty terytorializm bóstw słowiańskich, ze względu na obszar i liczebność najpotężniejszym z bogów czyniąc Peruna z uwzględnieniem roli Światowida. Zaadaptowałem też Wyraj - czyli nasze zaświaty.
Wyraj to słowiańskie miejsce, gdzie dusze trafiają po śmierci. Nie ma on jednak wiele wspólnego z chrześcijańskim Niebem i Piekłem. Dusze sprawiedliwe trafiają pod postacią ptaków na czas jakiś do Wyraju Górnego (Raju), by potem powrócić na świat. Mamy tu więc elementy reinkarnacji, jednak nie w takiej formie jak u Hindusów. Dusze niegodziwe trafiają do Wyraju Dolnego (Nawii), gdzie przez wieczność błąkać się będą po szarych pustkowiach.
To wszystko rozwinę, teraz zamieszczam prototyp list bóstw:
- Światowid - najstarsze i prawdopodobnie pierwotnie najpotężniejsze bóstwo Słowian, które dało życie Perunowi i Welesowi. Obecnie czczony przez plemię Ranów zamieszkujących Rugię i Arkonę, największą świątynię Słowian. Przedstawiany jako humanoidalna istota o czterech twarzach, z każdą zwróconą w inną stronę świata. Patronuje takim dziedzinom jak natura, zwierzęta, leczenie etc. etc. Jest częściowo nieobecnym bóstwem.
- Perun - najpotężniejsze bóstwo Słowian, czczone szczególnie przez Słowian wschodnich i południowych. Przez Bałtów zwany Perkunem. Stworzył duszę człowieka. Jego dziedzinami są niebo, władza, światło, pogoda, również wojna, szczególnie strategia wojenna. Zdaje się, że przejął rolę wiodącą od swego ojca Światowida.
- Weles - ogólnosłowiańskie bóstwo śmierci i zaświatów, utożsamiane również z magią. Objawia się pod postacią żmija czyhającego na zgubione dusze u wrót Wyraju Dolnego. Nie bierze udziału w konfliktach innych bóstw, pomimo małej aktywności pozostaje potężnym bogiem. Stworzył ciało człowieka. Wśród jego dziedzin pozostaje śmierć, zaświaty, spokój, czas i magia. Blisko związany z bydłem, czasem czczony jako bóg obfitości.
- Swaróg - bóg zwany Swarogiem to najprawdopodobniej jeden z licznych potomków Peruna, który rywalizuje z ojcem o miano najpotężniejszego bóstwa słowiańskiego. Czczony gorliwie przez Słowian zachodnich, stawiany przez nich wyżej niż Perun. Jego domena to słońce, ogień, wojna, walka i rzemiosło, zwłaszcza kowalstwo. Jego świętym ptakiem jest raróg.
- Dadźbóg - syn Swaroga, szeroko znany i ogólnosłowiański bóg obfitości, bogactwa, handlu i urodzaju, czasem też płodności. Nie miesza się w konflikt między ojcem a dziadem, nazywany czasem ze względu na ojca Swarożycem.
- Jaryło - ważne bóstwo Słowian zachodnich, utożsamia się go z nadchodzącą wiosną, a więc urodzajem, rolnictwem, uprawami i hodowlą.
- Perepłut - bóstwo o niepewnym pochodzeniu, blisko związany z Welesem. Znany z okrucieństwa i burzliwych nastrojów, jest ogólnosłowiańskim bogiem morza, żeglarzy i rzek. Nieskory do łaski, czczony często bardziej ze strachu niż z wdzięczności.
- Radogost - najważniejsze po Swarogu bóstwo Słowian zachodnich, bardzo terytorialny. Bóg ogniska domowego, rodziny i grzeczności, także obyczajów. Jego jedyna świątynia znajduje się w Radogoszczy.
- Strzybóg - wschodniosłowiański bóg wiatru, podróży i częściowo pogody, mający liczne lokalne kulty w całej słowiańszczyźnie.
- Zorza - najprawdopodobniej najpotężniejsze bóstwo żeńskie Słowian. Bogini ogólnosłowiańska utożsamiana z Perunem, bogini jutrzenki, gwiazd, nieba, znachorów i dziewic.
- Rugewit - ogólnosłowiańskie bóstwo wojny i czystości, zakazujące swym kapłanom kontaktów seksualnych. Najpopularniejszy po Swarogu bóg wojowników.
- Marzanna - złowroga bogini zimy, przemijania, chłodu, choroby i śmierci, prawdopodobnie córa Welesa. Prosty lud przeciwstawia ją solarnej mocy Swaroga i czci odejście zimy spaleniem kukły bogini.
Reszta bóstw jest w opracowaniu, podobnie te będą jeszcze dopracowywane.