Zrodzony z fantastyki

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
 
Kamer
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 45
Rejestracja: pn lis 22, 2004 2:17 pm

Pierwsza sesja, czyli podpowiedzi dla leszczy

sob sie 27, 2005 8:49 am

No więc muszę przyznać że jeszcze nighdy nie grałem, a do tego mam pewien problem, nie znam osoby która by grała dużo i która by prowadziła za ręczkę i wszystko tłumaczyła. Postanowiłem jednak zebrać małą grupkę, która by jakoś zagrała, bo jakoś trzeba zacząć. Nie chodzi mi o jakieś udoskonalanie sesji, tylko pomoc w rozegraniu tej pierwszej, łatwej i przyjemnej :). Więc zacznę z pytaniami:

1. Żeby zacząć przygodę potrzebne są podręczniki: Podręcznik Gracza, Przewodnik Mistrza Podziemi oraz księga potworów? Czty może coś pomyliłem?

2. Jakich błędów najlepiej omijać, a które często przydarzają się niedoświadczonym

3. Ile osób potrzebna jest do rozegrania pierwszej sesji żeby nie obciążać mistrza :)

4. Czy ta przygoda która jest umieszczona na stronce dnd.polter jest odpowiednia dla początkujących graczy?

TO tyle z pytaniami, jeżeli coś jeszcze możecie dodać od siebie, a nie zostało tu zadanie pytanie, piszcie, będe szczęśliwy :) Jeżeli chodzi o klimat, to jakoś się zrobi, mam to już w główce, więc o tym nie musicie pisać.

Z góry dzięki
 
Awatar użytkownika
Mizzrym
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 156
Rejestracja: sob mar 19, 2005 12:15 pm

sob sie 27, 2005 9:10 am

1. Nic nie pomyliłeś, dla początkującego Mistrza Podziemii, potrzebne są wszystkie te podręczniki. Później, jak już MP będzie bardziej "zaawansowany" to Księga Potworów wyjdzie z użytku. Jeszcze wszystko zależy od świata w jakim ty i koledzy macie grać. Sugeruje aby był to Greyhawk bądź Forgotten Realms, i wtedy kupcie podręczniki do nich, choć niekoniecznie są one takie ważne (można improwizować)... :D
2. No przedewszsytkim błędów mechanicznych. Dnd jest systemem dosyć złożonym - tyle tu kostek, modyfikatorów itp, także więc dbaj o mechanike swoją i swych graczy :D
3. Na luuuzie wystarczą 3 osoby - 1 MP i 2 BG. Wtedy jest git. Maksymalnie, jak masz dużo chętnych to weź 4 bohaterów graczy. Więcej jest trudno dosyć, chyba że dla naprawde dobrego MP. Problemy są z zainteresowaniem graczy, albowiem dużo łatwiej skupić się MP na dwóch graczach i całej przygodzie, niż gdyby to miałoby być 6 BG....co u mnie sie zdarzało, i nie było wcale ciekawie :D
4. Nie mam pojęcia, nie widziałem jej do tej pory.

Dodam coś od siebie:
1. Zagrajcie sobie od 3 poziomu - to moja sugestia, albowiem będziecie mniej podatni na otaczający was, poniekąd złowrogi świat. A tak na 1 levelu może kazdy z was zginąć przez początkującego MP, który źle obliczy waszą moc...potem powie "sory, pomyliłem się' i przyzna, że nic sie nie stało albo, że ktoś was wskrzesił (np przechodzący kapłan :lol: ), a uwierz mi, ni gracze ni MP nie będą się z tym dobrze czuli :D
2. Jak będziesz MP, to temperuj karami do atrybutów i Doświadczenia, świeżo upieczonych graczy, którzy będą brali sesje nazbyt śmiesznie. No wiesz, będą robili jaja itp. I oczywiście zwróć uwage na graczy, którzy chcą chodzić na sesje ze wg. na to, że tam chodzi popularny czy jakiś tam kolega, któremu się po prostu chce przypodobać :D
3. Na początku, róbcie wszystko poooowoli, żeby nie było pomyłek, niedomówień itp. Jak gracie wolniej to zróbcie dłuższą sesje :D
4. Niech wasz MP, przedewszystkim zadba o fajną przygode i klimat (polecam palące się świeczki). Potem niech gba zachowanie graczy, zeby wszyscy mieli dobrą zabawe :D

Miłej gry, Tobie i Twoim kolegom, życze Ja, czyli
Valas Mizzrym :)
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

sob sie 27, 2005 9:39 am

Pare pojęć, które MP musi znać:
PG -Podręcznik gracza
PM -Przewodnik Mistrza Podziemi
KP -Księga Potworów (lub klasa pancerza, zależy od kontekstu)
MP -Mistrz Podziemi
BG -Bohater gracza
BN -Bohater niezależny (czyli sterowany przez MP)

1. Ja przez jakiś miesiąc, czy półtorej prowadziłęm z samym Podręcznikiem Gracza (w wakacje), potem kupiłem Księgę Potworów( to też były jeszcze wakacje), a dopiero po pół roku wziąłem się za Przewodnik Mistrza Podziemi.

2. Postaraj się dawać choćby krótkie opisy. Warto wprawdzie sprawdzić nieznaną zasadę w podręczniku, ale jak to jusz po paru minutach będziesz miał za sobą, opisz wszystko (no, może nie dokładnie, bo początkujący MP może mieć z tym problem, ale zawsze powiedz coś oprucz 16- trafienie, rzuć dwa ka sześć plus trzy. Dobrze, zadajesz 8 punktów obrażeń. Wróg pada. - nie o to chodzi. Opisz cięcie. Postaraj się też odgrywać wartości atrybutów (tylko nie przesadzaj).

3. Jak napisał mój poprzednik, na początku najlepiej grać MP + 2, 3 graczy.

4. Osobiście uważam, że całkiem początkujący MP powinien improwizować. Dawaj mało skrbów (Tak, by na pełną płytówkę mogli sobie pozwolić na 7,8 poziomie. Jeśli Przewodnik Mistrza Podziemi, to możesz dawać skarbów tylko odrobinę mniej, niż jest tam podane. Jeśli grasz z samym Podręcznikiem Gracz, to warto czasami darować graczom życie naciągając zasady lub wskrzeszając ich prawdziwym wskrzeszeniem. Powoli jednak z tego rezygnuj. Ta metoda sprawdza się tylko przy początkujących graczach i POCZĄTKUJĄCYM MP i to tylko, jeśli gracsz z samym PG. Później nie rozpieszczaj graczy, bo bedą myśleli, że zawsze muszą wygrywać. Potem możesz dać im trochę łatwiej tzn. normalną ilość skarbów. Jeśli grasz z PM, to pamiętaj by prawie nigdy nie być zbyt hojnym i by nie naciągać zasad (jak gracze się zorientują, to nie będzie dobrze). Niech wiedzą, że mogą przegrać. Wtedy gra ro bi się ciekawsza.
 
Kamer
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 45
Rejestracja: pn lis 22, 2004 2:17 pm

sob sie 27, 2005 11:04 am

No zaczyna to nabierać kolorów :) Ale kolejne pytania:

1. Czy na pierwszej sesji dobre będzie żeby gracze mieli trochę mniej swobody, np. od początku dziwnym trafem znajdują się w jaskini, która ma tylko jeden korytarz (chodzi o to żeby nie zawalić znów mistrza tym wszystkim) ale oczywiście ten korytarz będzie pełen zagadek i takich tam.
Czy może lepiej będzie jeżeli znajdą się w mieście gdzie dostaną trochę tej swobody??

2. Czy opłaca się robić mistrzowi gry mapki (żeby się orientować gdzie co jest, nie żeby były piękne)

3. Czy macie jakiś taki sprawdzony sposób w jaki zacząć sesje? Bo o resztę nie muszę się raczej martwić, bo mam głowe do różnych takich przygód, tylko najtrudniej zawsze zacząć

4. A i jeszcze jedno pytanie, ale to bardziej na przyszłość, jaki podręcznik warto zakupić, żeby bardziej uatrakcijnić grę?
 
Awatar użytkownika
axcel
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1047
Rejestracja: czw wrz 16, 2004 7:28 pm

sob sie 27, 2005 11:18 am

1. Jeśli boisz się, że gracze będą robili rzeczy, które będą zupełnie sprzeczne z twoim scenariuszem i nie dasz sobie rady z improwizacją - wybierz wersję "ograniczoną". Potem, jak już się rozkręcisz, będziesz mógł dawać im coraz więcej wolności, coraz więcej będziesz wymyślał "na bieżąco".

2. Zdefiniuj "opłacalność". Ja robię moim graczom mapki, jakieś listy, materiały źródłowe. Kosztuje to trochę czasu, ale wnosi do sesji klimat i pomaga czasem w grze. Ale to sprawa indywidualna, sesja może być super i bez mapek, choć ja jestem za robieniem.

3. Najpopularniejsze to: "siedzicie sobie w karczmie, nagle podchodzi do was Ktośtam i zleca wam zadanie", lub "jedziecie sobie traktem...", ale ja raz po prostu obudziłam się w jaskini i też było spoko. W ferworze późniejszych przygód nawet nie ma to potem znaczenia.
 
Awatar użytkownika
Mizzrym
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 156
Rejestracja: sob mar 19, 2005 12:15 pm

sob sie 27, 2005 11:52 am

To ja pozwole sobie na odp na 4 pytanko :D

4. Ja osobiście proponuje kupić, każdemu z twoich graczy podręcznik źródłowy do jego klasy. Dla zaklinacza Księga i Krew, dla mnicha Miecz i Pięść itd. Wysokie levele = Księga Planów. Księga Wyzwań dla MP, który ma problemy z tworzeniem przeciwników dla swych BG. Księga Plugawego Mroku, tylko dla smakoszy prawdziwego zła, takich jak ja 8)
Krainy Wschodu, aby dodać troche orientalnego klimatu, albo jak któryś z graczy chce grać samurajem czy ninja....i zostaje stary, dobry Opis Zapomnianych Krain, bądź też opis Greyhawka. Jak gracie w FR, to serdecznie polecam Magie Faerunu, Wyznania i Panteony :D naprawde świetne są te ostatnie 2 podręczniki (mam oba)....Jeszcze jakieś pytania ?
 
Awatar użytkownika
Wojteq
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1934
Rejestracja: ndz lut 08, 2004 12:00 am

sob sie 27, 2005 1:58 pm

Co do podręczników:
Absolutnie - Zapomniane Krainy: Opis Świata.

Nieskończone źródło pomysłów na przygody, nowe zaklęcia, prestiżówki, słowem - komplet w jednym dla każdego Mistrza Gry. Na dobrą sprawę, reszta podręczników, prócz "wielkiej trójcy core rulebooków" nie jest już taka konieczna.

Co do przygody, to proponuję to:
http://dnd.polter.pl/czytaj/300-Blyskotka-Spotkanie-losowe.html
U mnie zadziałało perfekcyjnie, no i może być punktem zaczepienia do dalszych przygód.
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

sob sie 27, 2005 2:15 pm

Ja na samym początku improwizowałem - tylko. Jeżeli coś już wymyślałem, to na kwadrans przed sesją. Samo założenie. I tyle. Gracze i tak będą czekać, aż znajdziesz zasadę w książce. Jeśli chodzi o najprostrze i przyjemne dla początkujących graczy spotkanie:
Orkowie (ststystyki można wziąść z Podręcznika Gracza) w tunelu (wąskim). Gracze stoją i tłuką. Sprawdzić się też może oblężenie. Pod warunkiem, że nie będziesz wszystkiego liczył.
 
Awatar użytkownika
Anwair DolGuldur
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 328
Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:31 pm

sob sie 27, 2005 3:17 pm

Ja wypowiem się ogólnie ponieważ na wszystkie pytania zostały już udzielone konkretne odpowiedzi. Grę naljlepiej zacząć ja się ma Podręcznik gracza, Przewodnik Mistrza Podziemi i Księgę Potworów. Na początek jeśli wszyscy są początkującymi graczami, a nie macie doświadczonego MP to najlepszy jest skład MP i 2 graczy, ewentulanie 3. Warto też w takim przypadku zakupić gotową przygodę dla postaci 1 poziomowych "Bezsłoneczna Cytadela". Pozwoli to MP skoncentrować się na mechanice, a nie wymyślaniu przygód. To tyle z mojej strony.
 
Awatar użytkownika
Venomus
Z-ca szefa działu
Z-ca szefa działu
Posty: 358
Rejestracja: czw sie 11, 2005 10:29 pm

sob sie 27, 2005 4:33 pm

IMHO ważne tez jest byś ubarwiał świat czestymi opisami.Kiedyś grałem z koleśiem który wszystko czytał z podrecznika lub z notatek.Wiemze dla poczatkujących może to byc trudne,ale spoko nabierzesz wprawy. :D
 
Kamer
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 45
Rejestracja: pn lis 22, 2004 2:17 pm

sob sie 27, 2005 4:51 pm

Nie no z opisami raczej źle nie będzie, piszę opowiadanka dziejące się właśnie w Faerunie :] I jeszcze pytanka:

1. Czy dobrym pomysłem jest to żeby walkę rozwiązywać nie tylko przy pomocy kostek, ale także dodać jakieś elementy otoczenia które mogą wykorzystać gracze, np. mała sala z dość dużym żyrandolem przy suficie, który wisi na linach, a pod tym żyradolem stoi kilka goblinów, których gracze mogli by pokonać w zwykły sosób, albo poprostu przeciąć liny zabijając sprytnie goblinów?

2. Ciekawą sprawą są też zagadki, jednak zawsze jest problem z ich poziomem trudności. Albo są zbyt łatwe, albo bardzo trudne, a znając inteligencje naszych graczy to różnie bywa nawet z tymi względnie łatwymi :P. Czy zadajecie zagadki często? Sami je wymyślacie by były dość łatwe czy poprostu usłyszycie gdzieś i dajecie je do przygody? Macie jakieś takie sprawdzone zagadki?

Jeśli chodzi o jedną zagadkę która kiedyś sprawdziła mi się w niezbyt rozgarniętych graczach była taka:
Gracze dowiadują się od kogoś że gdzieś w górach (lub gdzie kolwiek indziej) jest czardziej który potrafi przenieść ich do miejsca do którego dążą, ale trzeba wykonać dla niego zadanie. Więc gracze idą do tego czarodzieja w górach i gadają do niego, a on wszystko powtarza. Rozwiązanie jest takie że gracz mówi np. przynieś mi strzałę, czardziej Echo powtarza to samo i gracz musi mu oddać strzałę :) Może i to trochę zwariowane ale u mnie się kiedyś w zabawie sprawdziło :)
 
Awatar użytkownika
Wojnar
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 415
Rejestracja: śr cze 08, 2005 12:05 am

sob sie 27, 2005 4:59 pm

Kamer pisze:
1. Czy dobrym pomysłem jest to żeby walkę rozwiązywać nie tylko przy pomocy kostek, ale także dodać jakieś elementy otoczenia które mogą wykorzystać gracze, np. mała sala z dość dużym żyrandolem przy suficie, który wisi na linach, a pod tym żyradolem stoi kilka goblinów, których gracze mogli by pokonać w zwykły sosób, albo poprostu przeciąć liny zabijając sprytnie goblinów?

Zalezy.. to moze byc zarówno dobry jak i zly pomysl zalezy od MP. No ob moze byc tak ze gracze to wykorzyustaja i wtedy bedzie OKI a jak na to nie wpadna to wtedfy MP bedzie chcial im to pewnie zasugerowac bo sie nie oprze pokusie :) i wtedy bedzie slabo bo ogolnie uwazam ze MP nie powinien nic sugerowac (chociaz niestety bez tego czasami si enie obejdzie)
Kamer pisze:
2. Ciekawą sprawą są też zagadki, jednak zawsze jest problem z ich poziomem trudności. Albo są zbyt łatwe, albo bardzo trudne, a znając inteligencje naszych graczy to różnie bywa nawet z tymi względnie łatwymi . Czy zadajecie zagadki często? Sami je wymyślacie by były dość łatwe czy poprostu usłyszycie gdzieś i dajecie je do przygody? Macie jakieś takie sprawdzone zagadki?

A ogladales moze jakiegos Indiana Jonesa? Stamtad mozesz wziac pare ciekawych pomyslow na zagadki lub na jkaies takie miejsca gdzie trzeba troche pogluwkowac (np: podloga z polami z literami, ktore sie zapadaja i trzeba przejsc po polach ktore tworza jakis wyraz konkretny, albo cos w tym stylu).
No i zawsze zostaja jakies zagadki na ktore odpowiedzia jest jakies slowo, ktorego wypowiedzenie otwiera np: drzwi (strasznie oklepane, ale wporzo) Tylko zagdaki nie moga byc za trudne zeby gracze nie stracili calej sesji na myslenie nad zagadka.
 
Awatar użytkownika
axcel
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1047
Rejestracja: czw wrz 16, 2004 7:28 pm

sob sie 27, 2005 5:30 pm

Kamer pisze:
1. Czy dobrym pomysłem jest to żeby walkę rozwiązywać nie tylko przy pomocy kostek

To jest zawsze dobrym pomysłem. Nie wyobrażam sobie walki:
-No to ja go próbuję trafić
-Rzuć... udało ci się. Rzuć na obrażenia... tyle i tyle. Rzuć jeszcze raz, na cośtam... Super, gość padł.
Nii, bez sensu. Spróbuj ubarwiać walkę, jak nie elementami otoczenia, to choćby barwnymi opisami samych akcji - "ten stojący za tobą zamachnął się potężnie toporem, ale poślizgnął się na plamie krwi, stracił równowagę i topór wypadł mu z rąk". Wciągnij do tego graczy - niech opowiadają, czy schylają się i tną pod kolana, czy w tętnicę szyjną. Kiedy już wszyscy się wprawią, zabawa będzie przednia. Za dobry opis możesz nawet nagrodzić gracza naciągnięciem mu nieco wyniku rzutu - z czasem wypracujesz własny system. Tylko staraj się zachować pewnien obiektywizm.

Jeśli chodzi o zagadki, to popieram przedmówcę. I poczytaj sobie wątek z forum ogólnego d&d "gry w rpg", tam znajdziesz trochę o zagadkach i różnych gierkach podczas sesji.
 
Awatar użytkownika
Xazar
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: ndz wrz 04, 2005 2:19 pm

ndz wrz 04, 2005 2:31 pm

Ja zaś mam problem z samym początkiem. mianowicie chodzi o postacie. Nie wiem jak nadać sens znajomości postaci. Czy na początku gry postacie się znają czy nie? To chyba od nich zależy czy tak czy nie a jeśli nie to jak doprowadzić do poznania. A jeśli gracze zrobią mi psikusa i ich postaci nie będą chciały się poznać?? Pomóżcie proszę. Pozdro for all :)
 
Awatar użytkownika
Wojnar
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 415
Rejestracja: śr cze 08, 2005 12:05 am

ndz wrz 04, 2005 2:43 pm

Najlepiej zacząć sesję w momencie kiedy gracze się znają ale tak ledwo co, na przykład parę dni po poznaniu się w jakiejś karczmie, podczas jakiejś wspólnej podróży, czy coś takiego.
Po prostu rozpocznij sesję wspominając im jak to się poznali itp, a potem gracze sami powiedzą coś o sobie, czyli jak wyglądają, jak się zachowują itp. Oczywiście nie będąmówić wszystkiego a tylko to co dało się wywnioskować przez te kilka dni.
To jest według mnie idealny moment na rozpoczęcie sesji, gdyż omija się uciążliwe i kłopotliwe "spotkanie się" a jednocześnie nadal jest możliwość, że gracze się czymś zaskoczą bo przecież ich postacie nie znają się na wylot.
Możesz (a w zasadzie powinieneś) przed pierwszą sesją porozmawiać z graczami czy zgadzają się na taki "zaczątek", gdyż oni mogąmieć swoje własne pomysły: na przykład w drużynie jest dwóch braci bliźniaków, albo para papużek-nierozłączek, lub coś w tym stylu. Wtedy czywiście sytuacja będzie troche inna, ale to raczej rzadko się zdaża.
 
Awatar użytkownika
Xazar
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: ndz wrz 04, 2005 2:19 pm

ndz wrz 04, 2005 4:31 pm

Mam jeszcze pytanie dotyczące Bezsłonecznej Cytadeli. Przy lokacji z potworem/potworami np. 36. Goblińscy bandyci jest napisane: gobliny (4): każdy 4 pw; 1k4 sz, 3k10+10 ss. Tyczy się to jednego goblina czy wszystkich tzn. jeden goblin posiada 1k4 sz i 3k10+10 ss czy wszystkie razem tyle posiadają?
 
Awatar użytkownika
Hezor
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3788
Rejestracja: pn lip 23, 2007 10:31 pm

ndz wrz 04, 2005 9:12 pm

1. Z tego co napisales kazdy z nich ma tyle.
2. Nie uzywaj tych gotowcow, nawet w sieci w kilka minut znajdziesz o wiele lepsze (i darmowe)
 
Awatar użytkownika
Xazar
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: ndz wrz 04, 2005 2:19 pm

ndz wrz 04, 2005 9:36 pm

1. thx wielkie bo nie chce moim BG dać ani za dużo ani za mało pieniędzy.
2. Kupiłem gotowca bo jestem początkującym MP i chciałem stworzyć własna przygodę a nie wiedziałem jak się do tego zabrać (a teraz już wiem :D ). Ale w sumie zgadzam się z tobą zupełnie :)

A teraz mam jeszcze kilka pytań :)
1.Co to jest dretch? (wystąpiło to pojęcie w Bezsłonecznej Cytadeli str.9 lokacja 11 i chodziło o quasita o imieniu Jot)
2.Jak prowadzić postacie, które znajdują się w innych lokacjach? Np. gdy jeden BG znajduje się w mieście X, a drugi w mieście Y położonym 100km od tego pierwszego.
Czy mam takie sesje prowadzić osobno? Wszak jedna postać nie może wiedzieć co się za ten czas dzieje z drugą. Czy może macie jakieś inne pomysły?
 
Awatar użytkownika
Wojnar
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 415
Rejestracja: śr cze 08, 2005 12:05 am

pn wrz 05, 2005 8:49 pm

Xazar pisze:
2.Jak prowadzić postacie, które znajdują się w innych lokacjach? Np. gdy jeden BG znajduje się w mieście X, a drugi w mieście Y położonym 100km od tego pierwszego.
Czy mam takie sesje prowadzić osobno? Wszak jedna postać nie może wiedzieć co się za ten czas dzieje z drugą. Czy może macie jakieś inne pomysły?

Osobno. Zdecydowanie. Po prostu wypraszaj jakiegos gracza, ktory nie bierze udziału w aktualnej rozgrywce na chwile z pokoju w ktorym gracie (niech idzie na kawke czy cos :) ) a graj z reszta, potem graj z tamtym a tamtych przepros na chwilke.
 
Awatar użytkownika
Anwair DolGuldur
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 328
Rejestracja: czw gru 02, 2004 3:31 pm

wt wrz 06, 2005 3:19 pm

Xazar o ile dobrze pamientam (bo nie mam przy sobie podręczników) to dretch jest słabym demonem/diabłem, który został opisany w KP przy odpowiedniej grupie (demony/diabły). Choć mogę się mylić.
 
Awatar użytkownika
Xazar
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 9
Rejestracja: ndz wrz 04, 2005 2:19 pm

wt wrz 06, 2005 4:36 pm

A co z testami na Nasłuchiwanie? W PG pisze że umiejętność tę wykożystuje się aby usłyszeć nadciągających przeciwników, wykrywać jak ktoś podkrada się do ciebie od tyłu, albo podsłuchać czyjąś rozmowę. Lecz w PG nie jest napisane w jakiej maksymalnej odległości BG mogą coś usłyszeć (chyba że coś przeoczyłem). Problem w tym że gdy muszę w tajemnicy wykonać test nasłuchiwania ponieważ, BG nie są świadomi np. zagrożenia (i w takim wypadku jak im nie wyjdzie test to zostaną zaskoczeni) to nie wiem kiedy mam wykonać taki test? W jakiej odległości przeciwnik może być oddalony najbardziej od BG aby oni mogli go usłyszeć (abym mógł sprawdzić czy coś usłyszeli)?
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4461
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

wt wrz 06, 2005 5:35 pm

Xazar pisze:
(...) wykrywać jak ktoś podkrada się do ciebie od tyłu
W takiej sytuacji powinnieneś wykonywać sporne testy nasłuchiwania graczy i cichego poruszania osoby, która się do nich podkrada.

Jeśli chodzi o pozostałe przykłady to z tego co pamiętam jest to opisane w PMP, strony nie podam bo nie mam go pod ręką ale trzeba poszukać. Ewentualnie zrób to na logikę, określ w jakie odległości gracze mogą coś usłyszeć, czy to będzie 3, 9 czy 15 m, wszystko zależy od konkretnej sytuacji
 
Awatar użytkownika
Thoron
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1853
Rejestracja: sob maja 01, 2004 9:03 pm

pt wrz 23, 2005 4:33 pm

UWAGA!

W zwiazku z duza powtarzalnoscia podobnych, slabo sprecyzowanych watkow, podklejam ten temat, jako oficjalny topoic, dotyczacy porad dla nowych graczy. Wszelkie inne tematy, traktujace o tych samych zagadnieniach zostaja zamkniete, z odniesieniem do tego wlasnie watku.

Moderator
 
guston
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: wt paź 04, 2005 11:09 pm

wt paź 04, 2005 11:20 pm

Mam pytanie odnosnie nauczenia sie regul gry. Jak wy sobie z tym poradziliscie? Tzn: czy czytaliscie wszystkie podreczniki od poczatku do konca? Robiliscie notatki? Ja na poczatku mialem nadzieje ze wystraczy jak podczas gry bede zagladal do podrecznika i wszystko bedzie grac:] coz...rzeczywistosc byla inna:D Wkurzeni gracze...klotnie o zasady...interpretacje...w koncu system w prownaniu np. do Wampira jest naprawde skomplikowany. Z drugiej strony przeczytanie wszystkich ksiazek zajmie "deczko" czasu. wiec moze notatki? Jesli tak na co zwracac uwage? Od jakich podrecznikow zaczynac? Gracza ..Mistrza czy Bestiariusz? Chcialbym byc MP, mam mase ludzi chetnych do gry...problem polega na tym ze tak naprawde zaden z nich nie zna dobzre regul i kazda rozgrywka konczy sie po 1-2 sesjach:]
 
Awatar użytkownika
Ubiquit
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 485
Rejestracja: pn cze 20, 2005 6:46 pm

wt paź 04, 2005 11:28 pm

Najważniejsze MP ma zawsze rację, nawet jak czegoś nie pamiętasz możesz improwizować. Co do uczenia się zasad i mechaniki, mogę podać przykład mojego mistrza, który korzysta z ekranu MP, są tam najważniejsze tabelki i zasady, a uzupełnia to własnymi fiszkami, w których umieszcza informację ważne na danej sesji. Dodatkowo ma dość gruby zeszyt z własnymi notatkami, ale są w nim jedynie informację dotyczące kampanii.
 
Damador.
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1094
Rejestracja: pn sie 09, 2004 1:36 pm

śr paź 05, 2005 8:55 am

podreczniki - zadne :) darmowe SRD narazietylko po angielsku - zawiera zasady potrzebne do gry czyli to co jest w 3 podrecznikach glownych.

co do samej idei d20 to mechanika jest duzo latwiejsza niz np earthdawna ( zarowno 1 szej i 2giej edycji ). D&D jest mocnorozpisany na tableki i zasady ale nie trzeba sie kazdej z nichuczyc na pamiec. Podreczniki do 3.0 sa napisane troche w chaotyczny sposob (szcegolnie DMG) wiec warto sie nauczyc tylko najwzniejszych zasad na poczatek ( walka , rzuty obronne itp); nie nalezy stosowac na poczatku potworow z jakimiswymyslnie specjalnymi zdolnosciami czy tez nie dawac graczom na poczatku jakichs ymyslnych przedmiotow. Z czasem do wszytskiego sie dojdzie, mnogosc podrecznikow ( ponad 1800 publikacji do d20 ... ) powduje ze niemozliwe jest znanie ich wszytskich, lepiej wiedziec gdzie czego szukac.

Nie iem czy u nas wyszla tzw basic d20 game - gra dla zaczynajacych przygode z systemem w postaci przygody ktora wykozrystuje tylko najbardziej potrzebne zasady. Radze zaczac od tego albo zagrac kilka sesji z juz znajacym system DMem
 
siole
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: pt paź 14, 2005 5:54 pm

ndz paź 16, 2005 11:51 am

Mam pare pytan bo chce zacząc przygode z d&d
1.Chcemy zacząc grac z kumplem ile musimy wydac kasy i co mamy kupić??
2. czt da sie grać w 2 osoby??
 
Awatar użytkownika
Hezor
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3788
Rejestracja: pn lip 23, 2007 10:31 pm

ndz paź 16, 2005 12:35 pm

Wydawac nie usicie, ale moze byc niewygodnie :)
Podstawowe podreczniki masz za darmo np. tu - http://www.d20srd.org/ (LEGALNIE!)

Za jakis czas bedzie tez dostepna polska wersja.

Zapewne bedziesz chcial uzywac kostek. Nie wiem ile eraz kosztuje komplet, pewnie w okolicach 15zl.

2. Tak, choc zwykle optimum sa 3 - 4.
 
siole
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: pt paź 14, 2005 5:54 pm

ndz paź 16, 2005 2:19 pm

a gdybym jednak chcial je kupic to jakie i ile kosztują??

A teraz pytanie które uznacie za idiotyczne ale niwiem. Czy mozna byc jednoczesnie MP i graczem??
 
Awatar użytkownika
Zed Kraken
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1020
Rejestracja: czw cze 24, 2004 7:00 pm

ndz paź 16, 2005 2:32 pm

siole pisze:
A teraz pytanie które uznacie za idiotyczne

Hmmm... Nie mylisz się :).
Co do tego pytanie to teoretycznie można, ale jaki to ma sens?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości