Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Zirnitra
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 104
Rejestracja: czw wrz 02, 2010 11:05 pm

Plemiona Uthgardzkie

sob paź 02, 2010 2:14 pm

Interesują mnie informacje o Plemionach uthgardzkich. Głównie w latach 1370 - 1385 ( czyli ed 3.x do Spellplague, dalej w sumie też), choć nie pogardzę również informacjami z starszej ( tzn AD&D) czy nowszej (D&D 4.0).
Mam dostęp do "ZKOŚ" i "Srebnych marchii", więc interesowałyby mnie raczej informacje których tam nie ma lub takie które je rozwijają.
 
Awatar użytkownika
Zirnitra
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 104
Rejestracja: czw wrz 02, 2010 11:05 pm

Re: Plemiona Uthgardzkie

pt paź 15, 2010 7:20 pm

"Tak ciemno tu na dole." A tak poważniej odświeżam temat bo nie chcę by pozostał niezauważony.
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4461
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

Re: Plemiona Uthgardzkie

sob paź 16, 2010 3:00 pm

Plemiona to dość kompleksowy temat i z tego co pamiętam całkiem nieźle opisany w "Srebrnych Marchiach". W związku z tym dobrze gdybyś napisał jakie konkretnie informacje Cię interesują, łatwiej byłoby wtedy odpowiedzieć. Na początek mogę polecić dwa podręczniki do starszych edycji, czyli Savage Frontier i The North (linki do plików na stronie Wizardów).
 
Awatar użytkownika
Zirnitra
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 104
Rejestracja: czw wrz 02, 2010 11:05 pm

Re: Plemiona Uthgardzkie

wt paź 19, 2010 12:28 am

Hmm, w zasadzie interesuje mnie wszystko.
Nie chodzi mi tylko o historię ( zastanawiam się nawet nad prośbą o przeniesienie tematu do działu ogólnego ZK), ale też geografię, kulturę (ubiór i obyczaje poszczególnych plemion, wygląd obozowisk, typowe uzbrojenie itp. - jest to trochę opisane w ZKOŚ i Srebrnych Marchiach ale w sumie dość niewiele).

Dałbym wiele np. za mapkę z zaznaczonymi różnymi kolorami tradycyjnymi terenami łowieckimi poszczególnych plemion.

Albo ich przybliżoną liczebność,- możnaby próbować to oceniać po wielkości siedziby plemienia Gryfa (Gryfie Gniazdo ok. 7tys. mieszkańców), ale sądząc po opisie (nie mają oporów nad sprzymierzaniem się z każdym, kto by mógł im pomóc w podbojach, nie tylko z regenatami ale nawet z orkami) ta liczba jest dosyć myląca, no i to chyba bardziej obóz wojskowy niż właściwa siedziba.

Rozpiski BN też byłyby mile widziane, nawet takie fanowskie, bo nie licząc Wulfgara(toważysz Drizzta :P) i kilku wymienionych poziomami ważniejszych NPC z plemienia Czarnego Lwa niewiele tego jest.
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Plemiona Uthgardzkie

wt paź 19, 2010 8:32 pm

Przyłączam się do tematu :)
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4461
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

Re: Plemiona Uthgardzkie

wt paź 19, 2010 9:41 pm

Nie mam przy sobie "Srebrnych Marchii", więc to co jest niżej pochodzi raczej z drugoedycyjnych źródeł. Jeśli coś się zmieniło w trzecioedycyjnej wersji to z góry przepraszam za ewentualne wprowadzenie w błąd.

Geografia.
Obszar zajmowany przez plemiona rozciąga się od Grzbietu Świata na północy do Kamiennego Mostu na południu i od Lasu Neverwinter na zachodzie do Chłodnego Lasu na wschodzie. Omijają jednak Wysoki Las i Twierdzę Piekielna Brama (w trzeciej edycji będą to oczywiście ruiny tejże twierdzy). Mają niewiele stałych osad i zazwyczaj nie oddalają się na więcej niż kilka dekadni od świętych miejsc przodków - czyli mniej więcej znając położenie tych ostatnich dałoby się rozrysować terytoria klanowe. Zazwyczaj nie utrzymują kontaktów z miastami Północy, pewnym wyjątkiem może być tutaj plemię Gromowej Bestii (Thunderbeast), które zamieszkuje osadę Grunwald i jest stosunkowo cywilizowane.

Kultura/broń/zwyczaje.
Każde plemię jest rządzone przez wodza/króla (w pierwszej edycji był on zwykle między 8 a 13 poziomem), któremu doradza główny szaman (przynajmniej 7 poziomu) oraz grupa pomniejszych szamanów. Czasem zdarza się też jakiś kapłan w roli drugiego doradzy (na przykład wspomniane plemię z Grunwaldu ma obok szamana również kapłana Tyra Sigurda Gandolfssona). Dawniej szamani każdego plemienia mieli pewne unikalne moce (np. z Czerwonego Tygrysa mogli zmieniać się w tygrysa a z Szarego Tygrysa posiadali zdolność likantropi na życzenie), ale z tego co widziałem już w drugiej edycji zrezygnowano z tego elementu.

Barbarzyńcy słyną ze swojej niechęci do magii wtajemniczeń. Wszystkie plemiona mają też wspólnego wroga jakim są orki oraz wrogów indywidualnych w ramach danego plemienia (np. Duchy drzew nienawidzą złych nieumarłych). Pokonanie takiego przeciwnika jest elementem rytuału w ramach którego chłopiec staje się mężczyzną. Poszczególne plemiona bardzo często też ze sobą wojują. Potrafią się jednak zjednoczyć przeciwko orkom, na dłużej udało się to jednak tylko w czasach działania Paktu (Covenant), kiedy to plemiona pokonały kilka hord zielonoskórych.

Jeśli chodzi o ubiory to tutaj nie ma za bardzo zaskoczenia. Barbarzyńcy ubierają się głównie w skóry i futra, lubią jaskrawe kolory oraz prostą biżuterię. Mężczyźni często mają tatuaże przedstawiające zwierze totemiczne, kobiety natomiast noszą ofiarowane przez wojowników trofea myśliwskie/wojenne.
Uzbrojenie

Broni także używaja stosunkowo typowej. Zazwyczaj są to ręczne topory, noże, włócznie i topory bojowe. Na dystans używają natomiast długich łuków, oszczepów i miotaczy oszczepów (atlatl). Zbroje noszą zazwyczaj skórzane i tylko wodzowie mogą sobie pozwolić na kolczugi. Używają także nabijanych kolcami tarcz (głównie małych i puklerzy), które mogą służyć jako uzbrojenie.

Liczebność.
Z tego co wiem nigdzie nie została podana dokładna liczebność poszczególnych plemion. W starych podręcznikach napisano jednak, że klany składają się zwykle z kilku wędrujących razem rodzin + pojedyncze osady. W związku z tym ich populacja nie może być zbyt dużo i ten obóz opisany w "Srebrnych Marchiach" należy raczej do tych większych. Jeśli chodzi natomiast o konkretnych BN-ów to starsze podręczniki podają wodzów/szamanów wszystkich plemion (razem z krótką rozpiską), ale nie wiem czy przypadkiem nie zostało to przepisane w SM. W związku z tym na razie się wstrzymam z ich podawaniem.

To tak ogólnie wszystko. Nie ruszałem za bardzo historii, bo jest ona dość długa i zawiła, szczególnie jak się próbuje pogodzić kilka źródeł.

Oczywiście gdybyście mieli jeszcze jakieś pytania piście, postaram się odpowiedzieć.
 
Awatar użytkownika
Zirnitra
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 104
Rejestracja: czw wrz 02, 2010 11:05 pm

Re: Plemiona Uthgardzkie

czw paź 21, 2010 9:11 pm

Dzięki to trochę pomoże.

A jak to jest z tą niechęcią do magii wtajemniczeń? I magią w ogóle?
Kto może zostać szamanem (w kontekście owej niechęci)? Najczęściej jeśli chodzi o klasy są to Adepci, rzadziej kapłani lub druidzi, czasem zaklinacze (albo inne klasy np bard itp.). A jak to u nich wygląda?

Przede wszystkim zaś co robią z członkami klanu którzy parają się taką magią - zwłaszcza osobami u któych talent do Sztuki objawił się w młodym wieku?
Czarodzieje może nie, bo potrzebują mentora i zapisków (ksiąg, zwojów itp.), ale co z takimi np zaklinaczami, czy psionikami (psionika a magia dla niewtajemniczonych w zasadzie się niczym nie różni), u których talent objawia się spontanicznie?
Wyganiają ich?
Tolerują, ale żyją oni w odosobnieniu na ich terytorium albo w społeczności?
Zabijają?
Zmuszają do porzucenia praktyk?
A może jeśli dziecko jest bardzo młode, zostawiają je na pustkowiu (nie chcą zabić osobiście bojąc się uroku(spontanicznego wybuchu mocy w samoobronie), ale po cichu liczą że dzicz zrobi to za nich?

Interesuje mnie zwłaszcza los tych, u których talent dał znać o sobie bardzo wcześnie a jest np. zbyt duży by dać się łatwo stłumić.
Ostatnio zmieniony czw paź 21, 2010 9:20 pm przez Zirnitra, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4461
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

Re: Plemiona Uthgardzkie

czw paź 21, 2010 9:44 pm

Barbarzyńcy są wrogo nastawieni tylko do magii wtajemniczeń. Magia objawień im zasadniczo nie przeszkadza, w końcu każde plemię ma szamana (a jak pisałem wcześniej niektóre mają nawet kapłanów). Jeśli chodzi o klasy "szamanów" to w drugiej edycji szaman był odmieną kapłana z nieco innym systemem rzucania czarów. W trzeciej chyba najlepiej pasuje adept, a w dalszej kolejności druid i, choć to w mniejszym stopniu i raczej nie wszędzie, kapłan. Bard i zaklinacz raczej nie, bo to już jednak magowie wtajemniczeń.

Natomiast jeśli chodzi o praktyków Sztuki to większość plemion będzie ich raczej zabijać (w Savage Frionter jest zresztą takie zdanie, że ujawnienie się jako czarodziej przed Uthgardami to proszenie się o śmierć) tak jak zabija osoby słabe. Jeśli taki mag będzie natomiast zbyt silny to pewnie będą się starali go wygnać albo przynajmniej przekonać, żeby poszukał sobie jakiegoś lepszego miejsca, na przykład wśród "słabych południowców". Moim zdaniem nie będą takiego kogoś tolerować w swoich szeregach, szczególnie, że tolerowanie obcych czarodziejów przychodzi im z wielkim trudem i tylko na krótki czas. Zresztą Uthgardowie gardzą również magicznymi przedmiotami i świadomie nie będą ich używać (co jest ładnie pokazane w jednym z opowiadań w "Krainach Cienia").

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości