I. POMOCE DLA GRACZA
1. Karty postaci
Porady: Bardzo polecam drukowanie swoich kart postaci na bloku technicznym. Dzięki temu karta dłużej przetrwa nawet jak będziemy na niej dużo pisać i wymazywać ołówkiem. Dodatkowo ja zawsze używam spinacza do zszycia ze sobą kart na kształt książki. Zszywam całą lewą stronę używając do tego około 10 zszywek. Całość ładnie się otwiera i zamyka i jest do tego całkiem trwała.
Autor: Kiznit
Opis: Karta postaci zawiera czyste power cards oraz specjalną kieszonkę, w której możne je przechowywać. Z całą pewnością innowacyjna i bardzo ciekawa karta. Dodatkowo człowiek o nicku NeoLithic stworzył kartę Kiznita z możliwością wpisywania tekstu bezpośrednio do PDFa. Aktualna wersja do pobrania tutaj: Character Sheet v2
Link: Character Sheet v1.0
Zdjęcie:
Autor: Shado
Opis: Karta wzorowana na szacie graficznej nowej edycji, wykorzystując wiele grafik bezpośrednio zaczerpniętych z PHB. W paczce znajduje się także dodatkowa karta na moce oraz druga na rytuały. Wszystkie w układzie panoramicznym (układ poziomy strony).
Link: Character Sheet v1.2
Zdjęcie:
Autor: Mad Irishman
Opis: Karta wykonana dość profesjonalnie. Umożliwia wyłączania poszczególnych warstw, od grafiki po tekst. Wzorowana jest na szacie graficznej z PHB.
Link: Character Sheet v1.0 Beta 4
Zdjęcie:
Autor: Ema
Opis: W zasadzie karty dostępne są do wygenerowania na stronie. Jednak zapisałem wersję z tłem do plików PDF i umieszczam na stronie. W paczce znajduje się karta postaci, karta na notatki oraz czysta kartka z szatą graficzną z jak cała reszta. Dość ładnie to wygląda. Grafika stylizowana na MM. Na stronie dodatkowo znajduje się kreator listy mocy postaci. Wpisuje wszystkie moce, a użytkownik oznacza sobie jakie posiada. Istnieje możliwość wybrania poziomu postaci oraz klasy. Całość generowana do pliku PDF. Do użytku własnego. Link znajduje się tutaj.
Link:Character Sheet v1.0
Zdjęcia:
2. Karty mocy
Aby móc drukować i tworzyć swoje własne karty mocy wpierw musisz posiadać odpowiedni program. Nazywa się MSE (Magic Set Editor) i znajdziesz go tutaj. Dodatkowo musisz zgrać do katalogu data odpowiedni mse-template. Zalecam skasowanie wszystkich, katalogów (prócz en.mse-locale) i dopiero wgranie tam naszego templata, aby uniknąć wszelkich problemów z działaniem programu. Zamieszczone tutaj sety są wybranymi przeze mnie i uważanymi za najciekawsze i najlepsze. Oryginalny wątek dotyczący tematu kart mocy rozpoczął się kilka miesięcy temu na ENWorld i znajdziecie go tutaj.
Porady: Całość najlepiej drukować od razu na bloku technicznym o dużej gęstości papieru. Dzięki temu karty będą solidniejsze i bardziej wytrzymałe i posłużą nam na dłużej. Zawsze istnieje możliwość naklejenia wyciętych kart na blok techniczny, ale to czasochłonne więc można tego uniknąć. Dodatkowo jeżeli nie macie opcji laminowania, (tak jak zresztą ja) możecie użyć koszulek na karty (choćby takich stosowanych w MtG). Ja osobiście wybrałem te: Ultra Pro Platinum (100 sztuk). Są tanie i jest ich sporo. Oczywiście mogą być to dowolne koszulki wedle uznania. Dodatkowo przydatny jest wet-eresa marker (marker ścieralny na mokro - taki jakich używają technicy przy pisaniu po szybach itp.) Dzięki temu będzie mogli wpisywać wszelkie zmienne markerem na koszulce karty nie niszcząc samej karty, co zapewnia jej długowieczność. Nie polecam dry-erase markeres (markerów suchościeralnych), gdyż często trzymamy karty w ręce wystarczy jeden ruch lub przesunięcie kart po sobie i marker schodzi.
Autor: Ander00
Opis: MSE-Set utrzymany w prostej stylistyce bez większych fajerwerków graficznych. Dostępny w dwóch wersjach: z cieniowaniem i bardziej tuszo oszczędnym bez niego. Dzięki temu nawet drukując to u siebie w domu nie narazimy się na duże koszty. Ander00 co jakiś czas aktualizuje swój set dodając wszystko co wychodzi w Dragonach itp. Template jest bardzo uniwersalny, gdyż posiada specjalne kratki na wpisywanie zmiennych. Jedyny jaki znam z taką możliwością.
MSE Template: Wersja z 18/06/2008
MSE Complete Set: Wersja z 30/06/2008
PDF Complete Set: Wersja z 18/06/2008
Zmiany:
Zdjęcie:
Autor: Bayuer
Opis: MSE-Set zawierający tłumaczenie kart Ander'a. Oczywiście nie wszystkich. W miarę jak będę prowadził sesję i tłumaczył nowe moce dla moich graczy lub dla siebie będę zamieszczał uaktualnione wersja. Tłumaczenie dotyczy tylko i wyłączenie nazwy mocy oraz jego opisu (pisanego kursywą) z nielicznymi wyjątkami, gdzie tekstu jest naprawdę dużo. Mam nadzieję, że komuś się to przyda. W paczce znajduje się także wersja PDF.
Link: Wersja z 30/06/2008
Zdjęcie:
Autor: Hirahito (aka: eloquentaction)
Opis: MSE-Set z bardzo bogatymi graficznie kartami. Układ pionowy. Korzysta z dobrodziejstw wcześniej zamieszczonych setów przez co jest niemal bliski ideału.
MSE Template: Wersja z 14/07/2008 (w paczce znajduje się także Complete Set)
Zdjęcie:
Autor: JFJohnny5
Opis: Gotowe karty w PDF nie wymagające używanie MSE. W pliku znajduje się kilka wersj PDFów. Od mocy At-Will po Magic Item Cards. Całość potem należy uzupełnić długopisem, chociaż istnieje też wpisanie wartości do PDF w celu wydrukowania, jednak nie ma możliwości zapisania danych na stałe.
Link: Wersja z 16/06/2008
Zdjęcia:
Autor: Cameron
Opis: Jeżeli ktoś chce mieć solidne pudełko do kart z mocami w stylu DnD 4ed może skorzystać z tego wzoru. Nie wiem ile mieście w sobie kart, ale wygląda dość klimatycznie.
Link: Wersja z 27/06/2008
Zdjęcie:
Jeżeli komuś nie podoba korzystanie się z MSE zawsze ma inne wyjście. Na tej stronie znajduje się generator, którzy tworzy PDF bespośrednio w sieci.
II. POMOCE DLA MISTRZA PODZIEMI
1. Śledzenie inicjatywy
Porady: Polecam wydrukowanie zawartych tutaj materiałów na zwykłym papierze/technicznym po czym nalepienie ich na tekturę/karton. Dzięki temu będą bardzo solidne i nie będą nam tak łatwo jeździć po stole. Dodatkowo niektóre rzeczy możesz przygotować sobie zawczasu przed sesją (jak choćby rzucić na inicjatywę przeciwnikom wpisać to na karty). Zaoszczędzisz sporo czasu, a gracze nie będą się nudzić i gra nabierze troszkę większej dynamiki.
Autor: Bayuer
Opis: Długo myślałem nad jakimś systemem, który umożliwiłby mi śledzenie inicjatywy, dawał dużą swobodę jej zmiany oraz, aby gracze także mogli zerknąć kiedy działają. Dodałem też trochę miejsca na wpisywanie efektów oraz ich zakończenia. Całość ustawiam sobie w kolumnie (po wycięciu), tak żeby gracze widzieli kiedy działają potworki, a kiedy oni. Tury zaznaczam żetonem przekładając go na pasek inicjatywy aktualnie działającej postaci. Sprawdza się ciekawie i nie trzeba bazgrać po zeszytach.
Link: Wersja 1.0
Zdjęcie:
Autor: Dr Midnight
Opis: Poręczna i ciekawa karta śledzenie efektów oraz inicjatywy. Z pewnością może przydać się także graczom.
Link: Wersja 1.2
Zdjęcie:
Jeżeli dysponujemy odrobiną gotówki możemy skorzystać z gotowego produktu Paizo: GameMastery Combat Pad.
2. Informacje o graczach
Autor: Bayuer
Opis: Czasem trochę irytujące jest ciągłe pytanie graczy ile mają KP oraz ile zostało im healing surges. Dlatego stworzyłem sobie małą pomoc, którą zawsze kładę obok paska inicjatywy. Po wycięciu nie zajmuje dużo miejsca i wszystko o postaciach mam w jednym miejscu. W PDF znajduje się wersja polska oraz angielska, a także wersja light bez kolorów.
Link: Wersja 1.1
Zdjęcie:
3. Karta przeciwników
Porady: Bardzo przydatna w tym wypadku będzie ta czcionka zawierająca w sobie ikonki ataków znanych z MM i jest wymagana do kilku templatów w wordzie poniżej.
Autor: TheLoneGoldfish
Opis: Ciekawy generator kart przeciwników. Zrobiony całkowicie w Excelu. W jednym skoroszycie wpisujemy odpowiednie rzeczy, w drugim tworzy się nam cała karta. Dodatkowo system działa na bazie indeksu. Wpisując odpowiedni nr w polu w przy karcie od razu generuje nam przypisane do tego nr statystyki potwora. W poliku wersja Excel 2007 oraz Excel97.
Link: Wersja z 27/06/2008
Zdjęcie:
Autor: Khuxan
Opis: Tym razem templat w wordzie. Całość wygląda niemal identycznie jak wpisy z MM.
Link: Wersja z 9/06/2008
Zdjęcie:
Autor: Keterys
Opis: Templat w wordzie. Przydatny dla osób, które nie chcą tracić zbyt dużo kolorowego tuszu.
Link: Wersja z 5/06/2008
Zdjęcie:
4. Opis stanów i głównych modyfikatorów walki
Autor: Jim Goings
Opis: Każdemu pewnie zdarzało się zapomnieć w ferworze walki o jakimś efekcie, który posiada nasza postać lub co gorsza zapomni o tym MP. Czasem zapomina się, co dany efekt tak naprawdę robi. Teraz nie będziecie mieli już problemu. Duże i czytelne znaczniki efektów zawsze będą przypominać i podpowiadać o danym efekcie. Po wycięciu i rozstawieniu działają bez zarzutu. Osobiście polecam wydruk czarno-biały oraz ustawienie wydruku w skali 75%, dzięki czemu zaoszczędzimy na tuszu, poza tym gotowy opis stanu zajmuje mniej miejsca i nadal jest dobrze widoczny.
Link: Wersja z 16/06/2008
Zdjęcie:
Autor: Kiznit
Opis: Krótkie streszczenie i przypomnienie najważniejszych akcji wykonywanych podczas walki wraz z tabelką modyfikatorów do trafienia.
Link: Weresja 1.1
Zdjęcie:
Autor: Inkidoo
Opis: Podobnie jak powyżej jest to spis mechaniki walki zaczerpnięty od Kiznita poszerzony o drugą stronę, na której znajdują się opisy stanów.
Link: Wersja z 19/06/2008
Zdjęcie:
5. Ekran Mistrza Podziemi
Autor: Lord Tirian (ekran), Ashrem Bayle (grafika)
Opis: Całość wygląda po prostu wyśmienicie. Grafika dodana przez Ashrema czyni z tego idealną rzecz do posiadania na stole podczas prowadzenia sesji. Ułożenie stron jest poziome.
Link: Wersja z 1/07/2008
Zdjęcie:
Autor: Radevilen
Opis: Kolejny ekran. Tym razem bez ilustracji. Ułożenie stron pionowe.
Link: Wersja z 1/07/2008
Zdjęcie:
Autor: Klaus
Opis: Bardzo ciekawy ekran MP. Jest dopasowany tak, aby można go przypiąć/przykleić do oryginalnego ekrany z edycji 3.x. Zawiera wiele przydatnych informacji.
Link: Wersja z 2/07/2008Grafika do Ekranu MP
Zdjęcie:
III. PROWADZENIE POTYCZEK
1. Dungeon tiles
Niedługo wkleję tutaj linki, gdzie można w Polsce i zagranicą kupić ten produkt.
2. Mapy
Oprócz linków jak powyżej pokażę pewien sposób, jak samemu zrobić sobie niektóre mapki. Niektóre ze zdjęć poniżej, np.: te z tokenami są zrobione na właśnie takiej wydrukowanej przeze mnie mapi.
3. Tokeny przeciwników
Autor: Bayuer
Opis: Nie każdego stać na masę figurek. Tokeny wycięte z papieru nie zawsze się nadają do użytku, gdyż są zbyt cienkie i lekkie, i rozjeżdżają się nam po mapie, gdy ktoś kichnie lub zostawimy uchylone okno. To duży problem, ale znalazłem rozwiązanie, ktore może wam pomóc. Co będzie nam potrzebne? Nakrętki od napojów (te od 1,5 litrowych nadają się świetnie), kilka gwożdzi (to nie żart), najlepiej spisują się papiaki, młotek oraz odrobina czasu, żeby wypić całą wodę. Najlepiej posiadać różnokolorowe nakrętki, ale dlaczego o tym później. Kiedy mamy już wszystko co nam potrzebne po prostu wbijamy gwoździe w nakrętki. Dzięki temu powstają nam ładne żetony, które łatwo przesuwać po mapie.
Same gwoździe można sobie oczywiście darować. I bez tego nakrętki stanowią doskonałą imiatację przeciwników. Jednak ja potrzebuję ich do jeszcze jednej rzeczy. Otóż strona wizardów oferuje nam galerię miniaturek (sety dotyczące 4ed: Againts the Giants, Dungeons of Dread, Desert of Desolation). Jest ich tam mnóstwo. Nie ma najmniejszego problemu w dopasowaniu odpowiedniej figurki do przeciwnika, którego chcemy wystawić. Dodatkowo niektóre firmy oferują swoje gotowe do wycięcia tokeny. Zatem kiedy już wybiorę odpowiedni obrazek wchodzę do worda i tam go wklejam. Ustawiam go tak, aby miał odpowiednią wielkość (najlepiej przyjąć jakąś stałą wartość, np.: szerokość 25mm, wysokość 35mm itp.) i kopiuje go obok (jeżeli szkoda Ci papieru możesz na jednej stronie wkleić kilka figurek). Dla ułatwienia możesz także zrobić sobie tabelkę i tam wklejać obrazki lub po prostu skorzystać z Excela. Ważne są dwie kopie danego zdjęcia, gdyż po wycięciu i ich sklejeniu (ja używam zszywacza), ale tylko na brzegach, mogę całość wsunąć na gwóźdź i dzięki temu otrzymuje praktycznego tokena przedstawiającego danego przeciwnika.
Zatem po co nam różne kolory nakrętek po napojach. Otóż w 4ed mamy podział przeciwników ze względu na ich rolę. Udany test odpowiedniej wiedzy zdradza nam tę informację i nie jest go w cale tak trudno zdać. Ponieważ w trakcie walki gracze mogą o tym zapominać, poza tym przeciwników jest naprawdę sporo, kolorowe nakrętki pomogą nam opanować cały ten chaos. I tak stosuję następujące kolory odnośnie danej roli potwora:
Teraz wystarczy jeszcze pernamentnym markerem wypisać cyferki na bocznej stronie nakrętki (ja wpisuje je czterokrotnie), tak aby móc odróżnić od siebie potworki i mamy wg. mnie dość praktyczne, tanie i łatwe w obsłudze tokeny przeciwników.
Lista dopasowanych figurek DDM do potworów z MM. Plik mojego autorstwa znajduje siętutaj.
4. Znaczniki
Bloodied
Autor: Bayuer
Opis: Tutaj sprawa jest dla mnie dość prosta. Używam tych counterów dostawiając je obok przeciwnika na mapie. Jednego z nich używam także przy pasku inicjatywy.
Oznaczanie (marking) przez postacie
Autor: Bayuer
Opis: Do tego celu używam kolorowych kartek zgniecionych w drobne kuleczki i dostawianych przy przeciwnikach. Każdy z graczy ma na karcie nalepiony swój kolor dzięki czemu nie ma żadnych problemów z rozpoznaniem tego kto kogo oznaczył. Używam do tego celu zakładek indeksujących, ale z pewnością da się użyć innego materiału.
Ostatnio jednak kiedy robiłem porządki w szafie natrafiłem na grę słowną Scriba. Znalazłem tam mały woreczek z różnokolorowymi malutkimi żetonami, których teraz będę używał. Jest ich dużo oraz są w 4 kolorach.
Jeżeli ktoś ma dużo pieniędzy i możliwości może rozważyć kupno gotowych znaczników i stosować je zarówno do oznaczania przez BG jak i przeciwników: Alea Tools.
Oznaczanie (marking) przez przeciwników:
Autor: Bayuer
Opis: Ponownie z pomocą przychodzą nam nakrętki po napojach. Wraz z moimi graczami używamy kilku oryginalnych figurek. Na całe szczęście ich podstawa mieści się idealnie w nakrętkach. Wystarczy zatem posiadać ponumerowane dodatkowe nakrętki odpowiadające kolorom przeciwników i w ten sposób, kiedy któryś z nich oznaczy nam BG, wówczas wkładamy figurkę w daną nakrętkę i mamy gotowy i jasny system oznaczania przez potowry, co najważniejsze zupełnie inny od tego jaki stosują gracze, przez co wszystko jest jasne. Niestety nie mam w tej chwili przy sobie żadnej figurki, ale chybia wiadomo o co mi chodzi.
Zaznaczanie walls/zones
Autor: Bayuer
Opis: Jedna z prostszych, ale może nie najbardziej oczywistych rzeczy. Wystarczy nam do tego celu kawałek sznurka. Ponownie zalecam używanie kilku kolorów, np.: czerwonego w przypadku wall of fire itp. Wystarczy sznurek ułożyć wzdłuż kratek i mamy szybki sposób na oznaczenie tych dwóch efektów. Kolejnym wariantem jest wplecienie w całość ołowianych ciężarków (takich do ryb) co pewną odległość, np.: co 25 mm, dzięki czemu nasz mur lub strefa będzie mniej podatna na przesuwanie.
Określanie linii widoczności/determinowanie osłony
Autor: Bayuer
Opis: Podobnie jak w przykładzie powyżej można skorzystać ze sznurka. Tym razem jednak wystarczy nam jeden, ale znacznie cięższy ołowiany odważnik, który możemy umieścić w rogu pola i spokojnie sobie wszystko mierzyć. Firma Paizo oferuje także swój dość tani GameMastery Line of Sight Indicator.
IV. INNE
Autor: Black Plauge
Opis: Plik graficzny przedstawiający zwój.
Zdjęcie: