Jak to napisał kiedyś ManJak:"A nim nadejdzie koniec świata, Linux zdetronizuje Windowsa i spadną ceny hamburgerów - ja też mogę być takim sobie prorokiem jak Nostradamus"
Osobiście nie rozumiem forsowanej strategii Trzewika: "Monastyr następcą Warhammera". Już pisałem, że oba systemy są dla mnie diablo różne, a jedyne co jest pokrewne to to dark fantasy. Mona prowadzi mi się świetnie, ale ciągle nie umiem zrozumieć jak mógłby zastąpić Warhammera na polskim rynku. A szerzej: nie umiem sobie wyobrazić, jak jakikolwiek
system może zastąpić
inny, podobny. Niby jak by to miało wyglądać? Powiedzmy, że linia wydawnicza L5K została zamknięta w Polsce, ale ktoś wyda system "Historia Sześciu Pierścieni" i reklamuje jako następcę poprzednika. I co, ludzie gromie rzucają się na H6P? Gucio, bo w taki sposób można (moim zdaniem) przyciągnąć nowych graczy. A stara gwardia? Ma podstawki do swojego systemu, a to, że w Polsce nie ukarze się już żaden dodatek? Trudno, niech żyje inwencja własna. Grać i tak będą w to co lubią - czyli w L5K, Warhammera czy cokolwiek innego.
Poza tym nie jestem pewien, czy Trzewik tak na serio myśli o detronizacji WFRP przez Monastyra. No, mogę się mylić, bo nie miałem okazji go poznać.
Nic mnie chyba tak nie zdenerwowało, jak systemy, które ukazywały się pod d20. Jak ukazało się "Cthulhu d20" to zacząłem się poważnie zastanawiać jak długo to jeszcze pociągnie. Jeżeli kupowałem nowego erpega, to poza światem kupowałem też mechanikę. Nigdy jakoś nie kusiło mnie, by używać uniwersalnej mechaniki. Pomijam już fakt, że d20 nigdy jakoś tak dla mnie wybitna mechaniką nie była, a już na pewno nie na tyle, by wydać pod nią L5K czy Cthulhu. Zaletą d20 jest natomiast to, że jest w miarę elastyczna. Piszę "w miarę" jako, że różnie z tym bywa. No, ale tego chyba należy spodziewać się od uniwersalnej mechaniki.
Jakoś też nie widzę tego, żeby Wizzardzi zaczęli promować np. Planescape, mimo że chciałbym by tak się stało. Setting jest naprawdę ciekawy, ale zbyt "inny" jak dla większości graczy. Dosyć wyraźnie odbiega od standardów, klasyki by przyciągnąć taką ilość graczy, jak FR. Albo prościej: ładowanie w niego forsy i oczekiwanie na zyski jest mniej pewne, niż w przypadku FR.