ufff...
Na raty przez Święta
- ale jakoś przebrnąłem
Zsu-Et-Am pisze:krzysiek-jak - korzystałem, i owszem. I w wielu przypadkach, nawet tych najbardziej zwalczanych, zastosowałem się właśnie do propozycji z Racial Paragon Classes.
Mówiąc "korzystałeś" miałem na myśli zwyczajne zerżnięcie tego co tam jest przy zastosowaniu tylko kosmetycznych zmian.
Jak przystępowałem do czytania to przez głowę przeleciał mi myśl:
"eeee - przecież to już jest... po co robić coś co już jest?"
No właśnie: po co?
Ale sam sobie na to pytanie odpowiedziałem chwilę później.
Otóż Twoja praca jest TWOJA. Daje inne premie rasom niż RPC.
Daje alternatywę no i jest po polsku
Oczywiście w niektórych miejscach premie są takie same jak w RPC więc nie widzę sensu krytykowania ich za "niededekowość" lub brak sensu (bo premie RPC są przecież jak najbardziej dedekowe) lub wtórność (bo niezawsze można znaleźć sensowną alternatywę dla pewnych rozwiązań), a tam gdzie premie nie pokrywają się z RPC wystraczy przytoczyć Twój wstęp do tych ras:
Poniższe opracowanie powstawało głównie z myślą o najbardziej heroicznych settingach, które wręcz narzucają grę potężnymi postaciami - między innymi o Spellslingerze.
Więc pod kątem tego settigu należy patrzeć na te premie, a nie pod kątem "czystego" DnD.
Nie znam się na Spellslingerze, więc nie będe oceniał słuszności Twoich wyborów takich a nie innych premii
Rasy prezentują się całkiem sensownie - tzn widać w nich konsekwencję, zarówno opisów jak i zdolności które są nawet ciekawe
ale... żeby nie było tak różowo to powiem czego mi brakuje. Brakuje mi dłuższego opisu fabularnego ras.
Przy każdej niby są 2-3 zdania "fabularne" poświęcone rasie, ale jak dla mnie to za mało.
Chciałbym coś co odróżni taką rasę od tej z podręczników podstawowych, które są niemalże tylko cyferką i słowem na karcie postaci (pół biedy gdy jest to rasa opisana w PG, o wiele gorzej gdy jest to potwór tylko z malutką notką opisową w KP), chciałbym opis który nada jej psychologiczną i społeczną "głębie", da rasie specyficzny charakter/klimat - wskazówkę jak nią grać żeby było fajnie i zgodnie z mechaniką, bo pogłębiłeś mechanikę... ale nie opis.
Nie mówię że powinny tam być kilkustronnicowe wypracowania, ale opis fabularny objętościowo równy 1/2 opisu mechanicznego IMHO byłby w sam raz.
Ja więcej zastrzeżeń do pracy nie mam.
Smg pisze:Intelekt to raczej zdolność uczenia się niż sama wiedza, więc wyjaśnienie znowu podpada.
Mimo to, testy wiedzy wykonuje się w opariu o... intelekt
Istoty o niskim intelekcie (czyli takie które nie lubią i/lub nie potrafią się uczyć w normalnym tempie) będą miały mało ksiąg (które służą przecież do nauki).
Obniżenie intelektu sugeruje pewne zezwierzęcenie... ("zrybienie" w przypadku elfów wodnych
) co wydaje mi się słusznym podejściem.