śr lut 22, 2006 9:16 pm
Autorstwa Deckarda:
OK - zapoznałem się z założeniami przesłanymi przez RG. Wybaczcie późny odzew, ale kompa wymieniałem po awarii poprzedniego.
Do rzeczy:
z mojej strony kilka uwag odnośnie mechaniki - przede wsystkim oprzeć ją na jednym, prostym schemacie. Aktualnie cechy/współczynniki są zbyt rozchwiane i przepakowane. Pominięto takie kwestie, jak majętność postaci i jej wyposażenie - a to niezwykle ważna rzecz.
Zbyt wielki nacisk położony jest na Moc i Force User`ów - tą drogą dojdziemy raczej do Jedi Knight 4 PBF.
Mała propozycja(szkic tworzony na kolanie):
system tworzenia postaci oprzeć na Point Buy`u, czyli jednej puli punktów z których gracz zakupywałby poszczególne elementy.
Wpierw, załóżmy, startuje z 50 PB. Tą pulę musi przeznaczyć na dwie sekcje: Doświadczenie, oraz Profity.
Doświadczenie - w tej sekcji mieszczą się zaledwie trzy rzeczy:
a. cechy,
b. umiejętności zwykłe,
c. Szkolenia (czyli umiejętności specjalne).
Profity - również trzy rzeczy:
a. Majętność,
b. Wpływy (czyli status społeczny, oraz Pomocnicy),
c. Życiorys (czyli ciekawe osiagnięcia zauważalne w świecie).
Cechy:
jak najmniej, czyli chyba 6 wystarczy:
Ciało - czyli siła, wytrzymałosć i budowa ciała w jednym,
Umysł - czyli inteligencja i wiedza w jednym,
Zręczność
Błyskotliwość - charyzma i opanowanie,
Improwizacja - przydatna gdy brak umiejętności, zdolność adaptacji do nowych sytuacji,
Potencjał - czyli otwartość na nowe doświadczenia (przydatne w Szkoleniach, oraz opanowaniu Mocy, oraz odpowiednik Punktów Akcji/Punktów Mocy z SW WEG/d20).
Zakres cech: minimum 1, maximum 5 (dla graczy).
Umiejętności - tutaj znajdują sie tzw. everyman-skills, czyli posiadana przez niemal każdego członka danej kasty i społeczności. Listę podeślę niebawem.
Zakres: od 0 do załóżmy 6,
Szkolenia - tutaj zaczyna się zabawa. To wszelkie umiejętnosci i specjalne zdolności, które wymagają długotrwałego treningu pod okiem doświadczonych instruktorów. Przykładowo zaliczyc tu można Pilotaż myśliwców, Posługiwanie się Blasterem, czy Wspinaczkę.
Szkolenia można "poziomować": od 1 do 6. Niektóre natomiast to pojedyńcze talenty, nie podnoszone, dające dużą przewagę, ale wymagajace również wiekszej ilosci czasu na trening (więcej PB): np. Wyostrzenie Zmysłów.
Profity: (statystycznie droższe, gdyz właściwie nie rozbijają sie na osobne elementy):
Majętność - czyli wartość majatku postaci w kredytach, również wpływajaca na ekwipunek dostępny na starcie.
Wpływy - czyli powiazania ze światem zewnętrznym, oraz ew. pomocni BNowie słuzący pomocną dłonią.
Życiorys - bardzo droga sprawa, wzbogacająca postać o doświadczenia, oraz, przede wszystkim, chwałę i sławę - "To ten, co brał udział w bitwie pod Taanab", bądź "Widziała śmierć Mistrza Ploo Koona".
OK - na razie tyle, poddaj to pod dyskusję. Szczegóły się uzupełni. Z mojej strony juz widzę potrzebę spisania listy umiejętności, opracowania archetypów dla potrzeb everyman-skills (znane z filmów: pozyskiwacz wody, hodowca tauntaunów, treser, przemytnik, doradca, etc - ok tuzina, aby nie zniechęcić graczy), spisania listy Szkoleń (i Talentów), oraz opracowania Majętnosci, Wpływów i Życiorysu. Plus mechanika (częściowo storytelling, stąd małe wartości - łatwiej przyporządkować przymiotniki) i Potencjał (aby Moc dała znać o sobie).
Załozenia mechaniki:
cecha okresla Bazę jakiej podołać moze postać
1 - banalny, 2 - prosty, 3 - przeciętny, 4 - nieskomplikowany, 5 - wymagający
Poziom ten można podnieść umiejętnością, albo Szkoleniem (dwa punkty = jeden poziom wyżej, wiec max o 3).
Na końcu rzucamy K3 (K6/2) i dodajemy wynik wg tego samego systemu (czyli rzut moze podnieść nasze szanse o zazwyczaj jeden próg, moze i o dwa, jak wyrzucimy 3).
PT testów: 1 - banalny, 2 - prosty, 3 - przeciętny, 4 - nieskomplikowany, 5 - wymagający, 6 - trudny, 7 - wyzwanie, 8 - ekstremalnie trudny, 9 - niewyobrażalny/heroiczny.
Przykład:
Jango mknie swoim śmigaczem ponad wieżami Coruscant, gdy nagle zauważa mierzacego w niego z jakiejś broni gagatka stojącego na moscie rozwieszonym pomiedzy wieżowcami. Jango postanawia zdjąć spryciarza, zanim ten wystrzeli ze swojej broni (to może być wyrzutnia rakietowa). Cecha Jango odpowiednia do oddania strzału z lecącego Śmigacza to Zręczność, którą ma na 4. A więc moze mierzyć się z wyzwaniami o nieskomplikowanym charakterze. Dodajmy jednak, iż Jango Szkolił sie w posługiwaniu blasterem (poziom 4, a więc moze mierzyć sie z wyzwaniami o skali większej o dwa - zamiast nieskomplikowanego robi się trudny!!!). Złośliwy MG ustala, iż oddanie celnego strzału z pędzącego śmigacza w oddalony o kilkaset metrów most i stojacą na nim sylwetkę nie jest takie łatwe - to ekstremalnie trudne zadanie - czyli poziom 8. Jango ma 6 - wszystko w rekach kości, która już się toczy. Musi wskazać 3, aby Jango osiagnął dwa upragnione stopnie i uzyskał wynik 8 pozwalajacy celnie trafić oponenta.
Do tego dojda jeszcze punkty z Potencjału (a wiec także i Mocy)- ale to juz inna bajka.