Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Nuke_Franko
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 39
Rejestracja: ndz sie 18, 2013 10:59 am

Prowadzenie sesji dla 5 i więcej osób

ndz sty 18, 2015 9:49 pm

Jak w temacie. W niedalekiej przyszłości prawdopodobnie będę prowadził sesję dla 5 osób a nawet dla 6 lub 7. Pytanie moje brzmi: Jak prowadzić sesję aby zachować dynamikę rozgrywki oraz poświęcić tyle samo czasu dla wszystkich graczy? Może macie jakieś porady albo własne doświadczenia na tym polu? Będę wdzięczny za każdą pomoc.
PS: Mam przegrane jako MG ponad 30 sesji w 3 rożnych systemach (łącznie 230 godzin), więc nie jestem raczej kotem :razz:
Ostatnio zmieniony wt maja 26, 2015 10:52 pm przez Kamulec, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Aramil_S
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 91
Rejestracja: śr sie 12, 2009 5:37 pm

Re: Prowadzenie sesji dla 5 i więcej osób.

ndz sty 18, 2015 10:52 pm

Mam za sobą kampanię (dokończoną! ;) ), gdzie grało 8 osób i zdarzało się, że byli wszyscy, więc mogę conieco podpowiedzieć:
1. Nie prowadzić takich sesji ;) (5 to jeszcze ok, ale powyżej to naprawdę ciężka sprawa)
2. Staraj się wprowadzać elementy, gdzie gracze muszą pomyśleć w realu. Pergamin z jakąś zagadką etc. pozwoli spokojnie zająć się pojedynczą postacią na nieco dłużej. Sesje polityczne czy inne budownicze ("wioska zostanie zaatakowana za 2 dni, co robicie żeby ją do tego przygotować?") itp. są świetnym wyborem, większość drużyny obmawia plan działania, a Ty w tym czasie zajmujesz się pojedynczym graczem.
3. Rozdzielenie na grupy często jest dobrym pomysłem, raz/dwa na sesję spokojnie możesz powiedzieć "wy czterej skradacie się po kanałach, a wy trzej idźcie do drugiego pokoju, macie tam telewizor".
4. Przy spotkaniach unikaj jak ognia wszelkich walk grupowych (chyba, że z zasadą roju). Polecam też prowadzenie walki na zasadzie testy > opis całej tury. Opisywanie kolejno każdego wyniku zajmuje za dużo czasu.
5. Nie polecam muzyki na sesjach 5+ osób. Jeśli już to jakiś cichutki ambient.
6. Przyjmij ogólną zasadę "max 5-10 minut na jednego gracza/grupę" (wyjątek: opcja "idźcie do drugiego pokoju"), jeśli jakieś testy, zadanie etc. zajmuje więcej to po prostu je przerwij (notując ewentualne szczegóły) i przejdź do następnego gracza.
7. Nie przejmuj się tym, żeby poświęcać każdemu tyle samo czasu. Jedynym wymogiem jest to, aby nikt się nie nudził. Jeśli ktoś jest całkowicie wyłączony z jakiejś akcji to postaraj się robić przeskok do niego nawet co parę minut ("wy się skradacie przez kanały" /*testy i narracja przez parę minut*/, "a z kolei u ciebie w karczmie pojawił się pewien podejrzany krasnolud" /*pół minutki opisu*/ - I gracz już ma nad czym główkować ;) ). Jednak jeśli ktoś bierze udział w danej akcji pośrednio (np. planował ją, czy od jej powodzenia bezpośrednio zależy jego sukces) to można sobie pozwolić na dłuższe "opuszczenie" go.
8. Jeśli masz w ekipie kogoś z doświadczeniem MG to świetnym pomysłem może być dogadanie się z nim i użycie jako pomocnika. Niech zbiera wyniki testów, celowo nakręca jakieś dyskusje nad dalszym działaniem czy po prostu fabularne etc. U mnie czasami zdarzało się, że w ogóle nie zajmowałem się częścią grupy bo np. właśnie zaczęli omawiać swoje historie (jako postacie), jeśli już taki moment się trafi to go nie przerywaj, bo i Tobie pozwoli on trochę odsapnąć i gracze będą z niego zapewne zadowoleni ;)
Ostatnio zmieniony pn sty 19, 2015 1:29 am przez Aramil_S, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Nuke_Franko
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 39
Rejestracja: ndz sie 18, 2013 10:59 am

Re: Prowadzenie sesji dla 5 i więcej osób.

pn sty 19, 2015 9:55 am

Dzięki wielkie, lecz nadal jestem głodny wiedzy :wink:
 
elsin
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: pn mar 09, 2015 10:21 am

Prowadzenie sesji dla 5 i więcej osób.

pn mar 09, 2015 11:11 am

Graliśmy w gasnące słońca w 6 osób. Kampania trwała rok czasu. Dosyć sporo jak na tak niekomfortowe granie. Nie byłem gmem tylko jednym z graczy więc wiem jak to wygląda "od środka". Mało czasu dla siebie, praktycznie nie miałem kiedy realizować własnych celów na sesjach. Najgłośniejszy miał najwięcej do gadania a mg często nie potrafił nad tym zapanować. Szerze odradzam granie w więcej niż 5 osób. Po tej nieszczęsnej kampanii wszyscy byli z tym zgodni.
 
Awatar użytkownika
Lilian
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: pn sty 05, 2015 5:56 pm

Prowadzenie sesji dla 5 i więcej osób.

pn mar 09, 2015 6:38 pm

Byłam tylko graczem, ale powiem Ci, że takie rozwiązanie może mieć sens tylko wtedy, kiedy masz pewność, że gracze wczują się w klimat, nie będą offtopować.
Ja grałam z 7 osobami jakoś i to było niezbyt udane, bo były 2-3 osoby, które się udzielały, a reszta siedziała cicho i dostosowywała się tylko do decyzji reszty. Jak włączyło się muzykę (AC/DC - graliśmy w Neuroshimę) to śpiewali, a tak to jakaś dziewczyna wyjęła nagle paluszki i zaczęła wszystkich częstować, to jakiś koleś zaczął udawać jakieś zwierzę... Tak to było. ;/
Ogólnie ciężko ogarnąć tak dużą grupę, zwłaszcza jeśli nie jest się pewnym co do dojrzałości graczy.
Jeśli jednak chcesz koniecznie grać z tak dużą ekipą, to polecam sposób, że w pewnym momencie dzielisz graczy na dwie grupy, jedna odkrywa teren, druga zajmuje się obozowiskiem, czy coś.
W walce staraj się ładnie wszystko opisywać, by każdy wiedział o co chodzi. Wszystko opowiadaj możliwie najjaśniej, bo jedna nieogarniająca osoba może opóźnić całą akcję.
Radziłabym też zadbać o klimat - mogą być jakieś świeczki - na stole jedna, jedna za tobą i jak już muzyka to cichutka i bez wokala, dobrze radzę. ;D
Myślę, że dasz sobie radę z tak dużą grupą, bo tutaj (przynajmniej według mnie) cała trudność polega na ogarnięciu wszystkich graczy - co oni robią, czy wszyscy się udzielają itd. :spoko:
 
Mord
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: wt paź 16, 2012 9:54 pm

Re: Prowadzenie sesji dla 5 i więcej osób.

czw mar 19, 2015 7:51 pm

Moja ulubiona opcja to prowadzenie 6 osób.
Jako MG największą mam radochę z interakcji między graczami, a poza tym staram się tak prowadzić fabułę, żeby w razie nieobecności kogoś (nawet kilku osób) dalej ciągnąć akcję.

Faktycznie średnio jest wrzucać muzykę, bo wszelkie interakcje 'z zewnątrz' zaburzają koncentrację graczy i MG.
Nie należy też ucinać każdego offtopu [ale ta uwaga być może wynika z moich preferencji - zabawa przede wszystkim, a nie dramaty na skalę ONZ i domorosła psychologia].
Większość systemów nie jest też przystosowana mechanicznie do walki, gdy jest dużo NPC-y (ostatnio o tym zapomniałem, ale każdy ma gorsze sesje ;) ) i trzeba pomyśleć wcześniej jak to uprościć [w Warhammerze niezłą opcją jest ta zaproponowana w Liczmistrzu, łatwo przyswajalna do II ed. i pozwalająca - przy pewnej koncentracji MG, żeby nawet b. duża osób biorących udział w walce, nie zaburzyła dynamiki gry; pewne elementy tego rozwiązania są adaptowalne do każdego systemu].
Pełnego balansu* nie da się osiągnąć w skali jednej sesji, ale można zmieniać nacisk z sesji na sesję wobec graczy, zwł. w kampaniach/przygodach autorskich patrząc na to kto i ile gra (i korygując plany na następną sesję). Chociaż trzeba pamiętać, że też część graczy woli być bardziej pasywna, niż aktywna; i tak po prostu mają niezależnie ile byśmy im dali możliwości wykazania się.
Gdy jedna-dwie osoby za bardzo zawłaszczają sesję, to niezła jest metoda "z woreczkiem", czyli na określony, krótki czas przekazywanie graczom woreczka (wg. inicjatywy, czy odpowiednika tego współczynnika), kiedy to może mówić tylko jeden gracz i deklaruje co ta postać robi. [sam tego nigdy nie stosowałem, ale widziałem w praktyce, że chodzi bardzo fajnie].
Do sesji z wieloma graczami chyba też trzeba się lepiej przygotować. Niezależnie, czy to będzie liniówka, sandbox, czy inny sposób przygotowania sesji. Im mniej graczy, tym można sobie pozwolić na większą swobodę, im więcej tym zwykle więcej pomysłów i tu po prostu trzeba wyczuć, kiedy coś urwać (bo za chwilę "świat przedstawiony" się posypie, albo będzie zainteresowana sytuacją tylko jedna osoba), a kiedy "popłynąć" za graczem w improwizorkę.
[No, ale w sumie kwestia wyczucia, czestotliwości grania i ogrania ("o-prowadzenia"? ;) ) zawsze jest ważna i generalnie się przekłada.]
Rozdzielanie graczy, co proponowali przedmówcy, moim zdaniem jest bardziej ryzykowne w większej grupie, niż w mniejszej (łatwiej zapomnieć o pozostałych osobach, za bardzo skupić się na 1-2 graczach). Oczywiście czasem rozgrywka tego wymaga, ale im tego więcej, tym łatwiej "położyć" sesję. [No, ale jesli masz problemy jako MG z koncentracją, to można i tak ;) ]
Ostatnimi czasy prowadząc taką ekipę, robię sobie coś na kształt socjogramu. Nie chodzi mi o jakąś specjalną manipulację postaciami graczy, a raczej o to by przed sesją przemyśleć ich wzajemne relacje, wspólne, bądź rozbieżne motywacje etc. Generalnie mi to sporo ułatwia, ale wcześniej prowadziłem bardziej "na czuja", więc nie jest to niezbędne.
Łatwiej się oczywiście prowadzi graczom, których się zna (ale to niemal zawsze i niezależne od ilości grupy ;) )

Off-topem:
*Moim zdaniem pełen balans to się osiąga w "jedynkach", bo gracze (i ogólnie ludzie) naturalnie mają różną dynamikę - jak ktoś chce coś fachowego z socjologii i psychologii, to polecam artykuły naukowe "o dynamice prowadzenia badań focusowych, dla moderatorów" ;) Ja tam się akurat trochę o tym uczyłem (takie studia, co robić ;) ), ale kompletnie nie uważam tego za wiedzę niezbędną ;)
Na Polkonie w poprzednim wieku ;) (sorry za żarcik, ale nieźle brzmi) teoretycznie prowadziłem ok. 20-30 osobom cały konwent (nie pamiętam, bo miałem długie przestoje i dołączałem chyba każdego kto chciał - tak czy siak i dla mnie to było dawno, a pamięć zawodzi ;) ), nawet wygrałem książkę i dyplom ArcyMistrza [acz jako że byłem wtedy młodziak w RPG-ach, to podejrzewam, ze bardziej za to że w "mojej" salce był taki klimat, że duża ilośćkonwentowiczów chciała tam wpaść, pogadać, przyjrzeć się co to są RPG-i, i takie tam ;) W każdym razie podejrzewam, że świadomie bym już tego teraz nie popełnił. Bo 6 graczy to optimum, ale też maksimum z mojej perspektywy ;)
Ostatnio zmieniony czw mar 19, 2015 7:53 pm przez Mord, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Nuke_Franko
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 39
Rejestracja: ndz sie 18, 2013 10:59 am

Prowadzenie sesji dla 5 i więcej osób.

pn maja 25, 2015 9:57 pm

Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Pozdrawiam.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości