Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
NINO
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 17
Rejestracja: ndz wrz 09, 2007 6:33 pm

Przylądek Sztormów

pn gru 10, 2007 9:32 pm

Autor: Radosław „NINO” Borzyszkowski

<b>PRZYLĄDEK SZTORMÓW</b>

Przylądek Sztormów jest to półwysep przy Zatoce Białych Kłów tuż za lasem Forlorn. Cały usiany jest skałami i klifami, na których orły budują swoje gniazda. Żyje tu wiele dzikich zwierząt takich jak niedźwiedzie i śnieżne wilki, które przychodzą tu z pobliskiego lasu w poszukiwaniu pożywienia. Całe te tereny pokryte są grubą warstwą śniegu, przez co ziemie te nie nadają się pod uprawę. Zatoka bogata w ryby i foki jest jednym z głównych źródeł pożywienia. Charakterystyczną cechą jest to, że sztormy występują tu o wiele częściej, trwają kilkukrotnie razy dłużej i są o wiele potężniejsze niż w innych częściach Flanaess.

Rozlokowana jest tu osada Flanów o nazwie Eagleway. Cały klan, jak zwykli na siebie mówić mieszkańcy liczy około 230 osób. Mieszkają oni w kilku okrągłych, drewnianych chatach zwanych theepo. Osada otoczona jest palisadą posiadająca tylko dwa wejścia. Mieszkańcy różnią się trochę od innych ludzi zamieszkujących te tereny. Mężczyźni są postawnej budowy, posiadają dość ciemną skórę i bujny zarost a ubrani chodzą w skóry zwierząt. Zajmują się myślistwem, rybołówstwem, kowalstwem, płatnerstwem i drwalstwem. Wielu z nich jest wojownikami cechującymi się zażartością i olbrzymią wytrwałością zdobytą podczas walk z innymi klanami. Dożywają około 80 lat. Kobiety także są solidnej postury, i są o wiele wytrzymalsze niż inne przedstawicielki tej płci. Zajmują się głównie tkactwem, szyciem ubrań, przygotowywaniem posiłków i opieką nad dziećmi. Dożywają o 10 lat dłużej niż mężczyźni. Osada jest samowystarczalna, w związku z czym obowiązuje tu wyłącznie handel wymienny. Mieszkańcy wysoko cenią sobie zboże, którego nie mogą tu uprawiać, sól i przyprawy. Wszystkie te przedmioty pozyskują handlując z zaprzyjaźnionymi klanami.
Ludzie wyznają wiele bóstw, szczególnie bogów siły i męstwa, lecz na pierwszym miejscu jest Vatun- bóg chłodu, zimy i arktycznych bestii.

<b>Organy władzy. </b>Najważniejszą osobą w wiosce jest wódz zwany również atamanem. Stanowi on najwyższe prawo, a jego decyzje są szanowane przez resztę członków osady. Pozycja wodza przechodzi z ojca na syna. Kolejnym ważnym organem władzy jest rada starszych, która rozwiązuje wszystkie spory, decyduje o sprawach klanu, prowadzi wszystkie obrzędy, a także pilnuje przestrzegania wszystkich tradycji. Członkowie rady starszych to najstarsi przedstawiciele osady w wieku około 70-80 lat, w wiosce jest ich około 20.

<b>Tradycje:</b> Klan ma wiele tradycji, do których przywiązują dość szczególną wagę. Najważniejsze z nich to:

<b>Wspólny posiłek-</b> Cały klan jada wspólnie w wielkiej izbie zwanej Izbą Ostatnich Posiłków.
Jej nazwa pochodzi na cześć wydarzenia z przeszłości, kiedy to klan przygotowywał się do ostatecznej walki, mającej rozwiązać spory o pobliskie ziemie. Wtedy to cała wspólnota zebrała się w jednym pomieszczeniu jedząc wspólnie posiłek, i wiedząc, że niektórych z tutaj obecnych widzą poraz ostatni.

<b>Święto księżyca- </b>Podczas pełni dużego księżyca (Luny) cały klan zbiera się przy wspólnym ognisku i bierze udział w rytualnym święcie prowadzonym przez radę starszych. Ma ono charakter religijny, gdzie podczas modlitw członkowie klanu proszą o przychylność bogów, obfite łowy i bezpieczeństwo.

<b>Oględziny-</b> Zaraz po urodzenia dziecka rodzina przynosi je do Rady Starszych, która po oględzinach decyduje, kim zostanie w przyszłości, czy wielkim wojownikiem, czy rybakiem.
Tradycja ta przestrzegana jest od wieków i nikt się jej nie sprzeciwia. Ma ona także swoje logiczne zastosowanie. W czasach, gdy potrzeba wojowników, większość dzieci zostanie wojownikami, a wczasach pokoju zajmą się tymi zawodami, których zaczyna brakować.

<b>Twórczość mieszkańców:</b>Ze względu na dużą i częstą ilość sztormów w okolicy, mieszkańcy posiedli umiejętność budowania lepszych łodzi. Takie łodzie mają większą wyporność, przez co ryzyko ich zatonięcia jest o wiele mniejsze. Ubrania stworzone przez tutejszych krawców ze zszytych ze sobą futer i skór są wyjątkowo grube i ciepłe. Każdy, kto nosi takie ubranie nie jest wystawiony na niebezpieczne zimno. Harpuny używane do polowań także są wykonane o wiele lepiej niż w innych regionach. Zawsze są mistrzowsko wykonane.

<b>Charakterystyczne miejsca:</b>

<b>Wyrocznia- </b>Jest to menhir położony na początku lasu. Pokryty jest starymi runicznymi znakami, których znaczenia jeszcze nikt nie rozszyfrował. Ludzie udają się do tego kamienia i zadają mu pytania, interpretując najbliższe zjawiska w przyrodzie jako odpowiedź od bogów.

<b>Chata leśniczego-</b> Ten dom nie różni się w szczególności od pozostałych. Warto jednak o nim wspomnieć ze względu na fakt, że drwal jest wilkołakiem. Eorl (jak ma na imię) skutecznie ukrywa swoją chorobę przed innymi mieszkańcami wioski, próbując znaleźć lekarstwo. Za dnia panuje nad zwierzęcymi odruchami, zaś w nocy przykuwa się łańcuchami, aby nie wyrządzić nikomu krzywdy.

<b>Dom łowców- </b>W tym theepo mieszkają myśliwi. Ich zadaniem jest polowanie na zwierzęta w celu pozyskania pożywienia i futer. Na ścianach tego pomieszczenia wiszą wypchane głowy wielu zwierząt i broń używana do polowania. Wszędzie walają się sidła i narzędzia wykonane przez łowców. Są to wytrawni tropiciele, którzy nieraz pokazali swoje umiejętności nie tylko w łowach, ale także i w walce.

<b>Grota Niewyjaśnionych Zniknięć- </b>Grota ta usytuowana jest na stromym zboczu jednego z klifów, i można się do niej dostać drogą morską lub zjeżdżając na linach. Jak mówią miejscowi, każdy kto niej wszedł nie ujrzał już światła dziennego. Odkryto ją kilkanaście lat temu, gdy zdesperowani osadnicy poszukiwali schronienia przed śnieżnymi wilkami atakującymi ich wioską w poszukiwaniu pożywienia, którego w lesie zabrakło z powodu wyjątkowo surowej zimy. Gdy wszyscy znajdowali się już przy wejściu do groty, wysłano kilku mężczyzn aby sprawdzili czy jest bezpieczna, i czy nada się na tymczasowe schronienie.
Gdy nie wracali już przez dłuższy czas, na ich poszukiwanie udała się ekipa ochotników specjalnie powołana do tego celu. Należał do niej ówczesny wódz – Thaludrin Żelaznoręki.
Niestety podzielili los swoich poprzedników. W późniejszych latach kilku śmiałków próbowało zbadać tajemnicę groty, a w szczególności odnaleźć ciało swojego dawnego wodza i pochować go z należytą mu czcią. Żadna z tych osób nie powróciła na powierzchnię. Jakie zło czai się w grocie? Co stało się z ludźmi, którzy w bohaterski sposób próbowali rozwikłać mistyczną zagadkę? Być może te pytania zawsze zostaną bez odpowiedzi.

<b>Wzgórze Trzech Totemów-</b> Wzgórze to zwane także Wzgórzem Nadziei to dość wysokie wzniesienie pokryte grubą warstwą lodu i śniegu. Na jego szczycie można dostrzec trzy głazy wyglądem przypominające ludzkie sylwetki z rozłożonymi rękami. Miejscowi ludzie wierzą, że te trzy „Totemy” to w rzeczywistości skamieniali wojownicy, którzy w razie przybycia złego białego smoka, gotowi będą zejść z wzgórza i pomóc w obronie wioski

<b>Ruiny Strażnicy na południu- </b>Są to ruiny strażnicy, z której pozostało tylko jedno piętro przysypane stertą gruzu i kilka porozrzucanych cegieł. W przeszłości miejsce to służyło do wypatrywania zbliżających się nieprzyjaciół. Wybudowana na planie kwadratu wieża stoi teraz samotnie w cieniu wznoszącego się nieopodal wzgórza, zachęcając przechodniów do zbadania jej sekretów. Żaden z mieszkańców nie pamięta co może się znajdować w środku, legendy mówią o systemie podziemnych korytarzy do których można dojść przez ową strażnicę.

<b>Grobowce Wielkich Królów-</b> Jest to system komór i korytarzy wybudowany w dawnych czasach wewnątrz pokaźnego wzniesienia zwanego „piaskowcem”. W połowie splądrowany grobowiec jest miejscem, do którego lgną poszukiwacze przygód z każdego zakątka Flanaess w celu zdobycia skarbów i wielkiej sławy. Wypełnione sarkofagami komnaty grobowe nie zostały pozostawione ochrony. Strzegą ich liczne pułapki, jak i przerażające mumie dawnych władców.

<b>Najciekawsze osoby:</b>

<b>Tahalan Odkupiciel- wódz wioski (człowiek; Woj6, Brb6):</b>
Tahalan jest wysokim długowłosym blondynem cieszącym się zdecydowanym poparciem reszty mieszkańców. W przeciwieństwie do swojego ojca Therdreda Groźnego, próbuje zawiązać sojusze z pobliskimi klanami zamiast próbować ich zdominować. Tahalan jest miłośnikiem muzyki i śpiewu, w związku z czym ma słabość do bardów. Pomimo swojego spokojnego podejścia do życia jego ręka sprawnie potrafi posługiwać się orężem, kiedy zajdzie taka potrzeba.

<b>Heggeron- najlepszy harpunnik (człowiek; Woj3,Trp6):</b>
Ta postać właściwie nie jest członkiem klanu. Heggeron został uwolniony z niewoli podczas walk z sąsiednim klanem. Okazało się, że pochodzi z bardzo daleka i z całego serca pragnie wrócić do swojej ojczyzny, lecz obiecał swoim bogom, że przez 11 lat będzie służył swoim wyzwolicielom, jeśli zachowają go od śmierci. Harpunnik nie jest wyjątkowo przywiązany do tego miejsca, lecz stara się przystosować się do panujących tu obyczajów. Za kilka miesięcy minie 11 lat od jego wyzwolenia.

<b>Gardush „Krwawy Skalp”- berseker (pół-ork; Brb10):</b>
Gardush wyglądem bardziej przypomina człowieka niż orka. Nie jest wiadome jak dostał się do klanu, ponieważ nikt z miejscowych jak i on sam nie chce za wiele na ten temat powiedzieć. „Krwawy Skalp” jak mówią na niego jest najlepszym bersekerem w okolicy. Chodzi ubrany w skóry zwierząt jak inni, a jego charakterystycznym przedmiotem jest torba, która zrobił z ludzkich skalpów. Nikt nie wie co w niej przechowuje.

Przylądek Sztormów to dość brutalne i niegościnne miejsce, lecz bardzo bogate w tradycje i legendy. Ludzie żyjący tutaj borykają się z zwykłymi problemami takimi jak żywność czy dzikie zwierzęta, ale także z nieokiełznaną magią i mistycznym zagadkami z przed wieków. Każda drużyna poszukiwaczy przygód na pewno znajdzie coś dla siebie.



 
Awatar użytkownika
Lunar190
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 358
Rejestracja: pt wrz 07, 2007 9:33 pm

pt gru 14, 2007 9:17 am

Czy jest tam jakiś stabilny kult Vatuna? Jaką on formę przybiera? Lodowata jaskinia pełni funkcję świątyni dla kilku dzikusów? :)

Bardzo ciekawa lokacja na pojedyńczą kampanie. Conajmniej poziomy zdobycie od 1 do 10 :) Są tutaj jakieś większe wyzwania jak olbrzymy lodowe, smoki?

Aż mi się Dolina Lodowego Wichru przypomniała. Brakowało mi czego takiego. Kiedyś z pewnością się wykorzysta.
 
Awatar użytkownika
NINO
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 17
Rejestracja: ndz wrz 09, 2007 6:33 pm

@ Lunar190

sob gru 15, 2007 12:30 pm

Co do kultu Vatuna to nie ma jakiejś konkretnej grupy wyznawców czy kapłanów, ale większość osadników jak i plemion wyznaje go ze względu na surowy i śnieżny klimat tej krainy.
Lodowata jaskinia pełni funkcję świątyni dla kilku dzikusów?
Kto wie co czai się w nieodkrytych korytarzach groty :)
Co do większych wyzwań to można by założyć że w pobliżu żyje kilka band lodowych olbrzymów z klasami wojowników i tropicieli, żyjących z grabieży. Mogą też występować lodowe robale (SW 12), kryjące się w olbrzymich połaciach śniegu jak i również Gelugony (Lodowe diabły)(SW 13) przywołane kiedyś przez szalonego czarodzieja mogą okupować ruiny jego wieży czy fortecy. Można się tez pokusić na grupkę lodowych salamander (KP II)
lub Imotha (KP II). Dzięki za miłe przyjęcie mojej pracy (jest to mój pierwszy artykuł), cieszę się że się przyda.

Pozdrawiam NINO
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4461
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

sob gru 15, 2007 4:00 pm

Nie znam zbyt dobrze Greyhawka (a podręcznika nie mam w tej chwili pod ręką) i w związku z tym chciałem spytać na ile jest to materiał oficjalny a na ile fanowski? Sam opis wskazuje raczej na to pierwsze, ale silne zakorzenienie w settingu może potwierdzać drugi wariant.

Jeśli chodzi o sam tekst to jest on niezły. Rozbudowany region z kilkoma lokacjami i wioskami może być dobrym miejscem na osadzenie przygód w zimowej atmosferze. Opisane tajemnice (będące w sumie zahaczkami) mogą się dobrze sprawdzić jako fabularne wątki do wykorzystania w czasie gry. Poza tym całość ma bez wątpienia sporo fajnego klimatu. Trudno jest mi ocenić na ile pasuje to do samego GH, ale zdaje się, że i tutaj nie ma zbyt wielu zgrzytów. Co do rzeczy, które warto byłoby poprawić to dodałbym do głównego tekstu to co napisałeś w swojej drugiej notce (demony, śnieżne potwory, wieża maga), bo jest fajne i dodaje nieco różnorodności.

Podsumowując dobry, klimatyczny i warty wykorzystania teren. Miło się czytało.
 
Awatar użytkownika
NINO
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 17
Rejestracja: ndz wrz 09, 2007 6:33 pm

@ Radnon

sob gru 15, 2007 5:45 pm

Tekst jest w 100% fanowski, choć porównanie go do oficjalnego mile łechce moje ego :D Przy pisaniu wspierałem się wyłącznie podręcznikiem Żyjący Greyhawk i własną wiedzą :) Pozdrawiam.
 
Awatar użytkownika
Corrick
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3050
Rejestracja: czw cze 07, 2007 10:04 pm

sob gru 15, 2007 5:52 pm

Radnon pisze:
Podsumowując dobry, klimatyczny i warty wykorzystania teren. Miło się czytało.

Taak, Radnon +1. IMHO jeden z lepszych, fanowskich tekstów o Greyhawku, które widziałem w ostanim miesiącu.

NINO pisze:
Tekst jest w 100% fanowski, choć porównanie go do oficjalnego mile łechce moje ego

A którego autora nie cieszy dobre zdanie o jego artykule :wink: ?

Ja także podpisuję się pod tym co powiedzieli moi poprzednicy - świetna robota i kropka.
 
Awatar użytkownika
Lunar190
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 358
Rejestracja: pt wrz 07, 2007 9:33 pm

sob gru 15, 2007 6:02 pm

A co z materiałami z podręcznika Frostburn? Na ile można zaszaleć i je wykorzystywać? :)
 
Awatar użytkownika
NINO
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 17
Rejestracja: ndz wrz 09, 2007 6:33 pm

ndz gru 16, 2007 12:57 pm

Osobiście nie miałem okazji korzystać z tego podręcznika, ale jeśli są w nim materiały, które w jakiś sposób mogą się przyczynić do polepszenia klimatu czy grywalności tej lokacji, to jak najbardziej mogą zostać wykorzystane. Wszystko zależy od MG, który ustala co znajdzie się w jego lokacji i odpowiednio ją modyfikuje dodając coś bądź odejmując wedle uznania.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość