Zrodzony z fantastyki

 
Anonim_1

Psionika

wt maja 01, 2007 10:08 am

Witajcie!

Właśnie ruszył VII etap Megakonkursu, tym razem poświęcony między innymi psionice. Ten fragment settingu mamy już w większej części opisany (brakuje jedynie bardziej wymyślnych mocy, zdolności specjalnych klasy psionika oraz kilku "efektów specjalnych"), zatem wypadałoby skonfrontować nasze pomysły z Waszymi oczekiwaniami. Poniżej przeklejam część notki VII etapu dotyczącą właśnie psioniki. Jeśli macie jakieś pytania, uwagi lub własne pomysły - piszcie śmiało!

[c]Psionika [/c]

Nie lubię klasycznej psioniki. System, w którym możliwości bohatera określa kilkanaście dość mocno ograniczonych efektów, zmuszający gracza do zabawy w przeliczanie punktów i chłodną kalkulację przypomina mi raczej magię, niż psionikę. Na dodatek jedynym ryzykiem, na jakie naraża się postać korzystająca ze swych zdolności jest porażka przy aktywowaniu mocy. Nie zdziwicie się chyba, że w „Nemezis” wywracamy psionikę do góry nogami?
Zmiany będą spore – znosimy punkty i ścisłe efekty. Gracze będą co prawda zmuszeni do określenia specjalizacji swych postaci, jednak wachlarz biegłości (tak nazywamy konkretny efekt psioniczny) będzie bardzo szeroki. Korzystanie z psioniki nie zostanie ograniczone do konkretnej liczby użyć na dzień, jednak każdorazowa aktywacja jakiejś mocy będzie się wiązała z ryzykiem utraty kontroli nad swą mocą, co może z kolei doprowadzić do naprawdę nieprzyjemnych efektów. Gra bez wątpienia będzie jednak warta świeczki – możliwość czytania cudzych myśli, przeglądania wspomnień, poruszania przedmiotami lub tworzenia pól sił, zdolnych rozerwać na strzępy bestie Hordy z pewnością skusi wielu graczy. Biorąc pod uwagę dodatkowe opcje – wzmacnianie umysłu poprzez mutacje, eksperymentalne wszczepy, substancje farmaceutyczne a nawet kontakt ze sługami mrocznych bóstw – nie wątpimy, że osoba wcielająca się w psionika nie będzie żałowała swego wyboru.

Oblicza psioniki

Psionika to nie tylko poruszanie przedmiotami lub czytanie w myślach. W świecie gry będą istnieć dziesiątki rozmaitych szkół dla osób obdarzonych stosownym talentem. Każda z nich stawia na inny aspekt mocy psychicznych, koncentruje się na odmiennym sposobie korzystania z tych zdolności. Przełożone na język mechaniki gry, szkoły psioniczne umożliwią graczom stworzenie bohaterów o skrajnie odmiennych stylach – od szybkich niczym gromy psionicznych szermierzy, przez surowych mentalnych śledczych, na szalonych, lecz zarazem genialnych iluminantach kończąc.


Zasadniczo istnieją dwa oblicza mocy psychicznych: subtelne, opierające się na mocach wpływających przede wszystkim na umysł oraz spektakularne, wykorzystujące zdolności umożliwiające manipulację materią i energią, wywołujące rozmaite efekty wizualne – z potężnymi eksplozjami włącznie. Pojedynki między psionikami będą mogły wyglądać najróżniej, począwszy od spokojnych walk, podczas których dwie postacie wpatrują się w siebie, by po chwili jeden z nich osunął się na ziemię martwy, kończąc na bardziej widowiskowych starciach, kończących się urwaniem głowy osoby, która przegrała.
Wybór konkretnego stylu będzie oczywiście należał do Was.
 
Awatar użytkownika
Brat_Draconius
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 422
Rejestracja: pn cze 19, 2006 11:57 pm

wt maja 01, 2007 12:29 pm

I am...

Encu ale będą Firestarterzy :razz: ?
Ogólnie zmiany na plusik. W Nemesis pmki i ściśle określone efekty byłyby trochę nie na miejscu. Czy będzie jakiś haczyk skillowy do manipulacji zdolnościami psi? Wiesz zapanowanie nad renegacką manifestacją czy wpłynięcie albo zbicie ataku innego espera. Takie rzeczy...
To chyba tyle na chwilę obecną.
 
Awatar użytkownika
Qball
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 643
Rejestracja: śr lis 02, 2005 11:43 pm

wt maja 01, 2007 1:03 pm

W sumie to nie znam się zbytnio na psionice. Ale to co przedstawiłes wygląda cikawie. I mam pytanie: napisałeś że im więcejrazy pion będzie wykorzystywal swójtalent tym bardziej mozliwy będzie miscast. wrzucicie jakąś tabelę czyefekty niepowodzeń psiona będą w jakiejś ogólnej i tylko z grubsza zarysowanej formie?
 
Awatar użytkownika
iron_master
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2815
Rejestracja: czw paź 20, 2005 7:56 pm

wt maja 01, 2007 1:51 pm

Psionika nabiera kolorów, to dobrze :) Kilka pytań:

1. Rozumiem, że psionika będzie potężna, ale również zaistnieje ryzyko kompletnego ześwirowania czyli poniekąd mamy zachowaną równowagę. Czy tracenie kontroli nad własnym umysłem będzie postępowało stopniowo czy nagle. Jeśli pierwsza opcja jest prawdziwa pozostaje pytanie, czy na jednostrzały postacie psioników nie będą zbyt potężne z powodu braku pochamowania użycia swych mocy?

2. Może jakaś konkretna mechanika? Chciałbym zobaczyć, jak będą wyglądały od strony mechanicznej manifestacje psioniczne. Czy będą to moce o skonkretyzowanym działaniu choć trochę zbliżone do klasycznego d20, czy jakiś zupełnie nowy system psioniki? Mogłbyś uchylić rombka tajemnicy;P
 
Awatar użytkownika
Cahir
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1276
Rejestracja: pt cze 06, 2003 8:31 am

wt maja 01, 2007 2:30 pm

Wlazłem na godzinkę do kafejki (jestem w górach) :razz:

Pytania odnośnie psioniki
1. Czy będzie istniała jakowaś organizacja kontrolująca poczynania psioników (coś na kształt korpusu PSI z Babylon 5)? I czy możliwa będzie całkowita utrata kontroli nad swoimi mocami, objawiająca się całkowitym obłąkaniem (coś na kształt dzikich psioników nie panujących nad mocami), np. w wyniku zbyt częstego używana psioniki lub też w wyniku nieudanego użycia jakiegoś poteżnego efektu?

2. Czy zdolności psioniczne są wrodzone?Jeśli tak to czy da się na stałe stłumić te zdolności lub też odwrotnie czy można będzie nabyć (wytrenować lub zyskać przy użyciu farmaceutyków/wszczepów itp.) te zdolności przez kogoś kto ich nie okazuje?

3. Czy będzie można metodami psionicznymi zaprogramować ofiarę, żeby wykonywała polecenia psionika, lub też co IMO fajniejsze zaprogramować ją tak, żeby zachowywała się w konkretny sposób w konkretnych warunkach (np. w momencie gdy próbuje targnąć się na życie psionika, który ją zaprogramował poczuje straszliwy ból/straci przytomność itp.).

4. Czy będzie można zaszczepić metodami psionicznymi drugą osobowość ofierze (i "odblokować" ją np. mentalnym rozkazem)?Byłby to dobry motyw na nieświadomego super - szpiega, który w momencie uaktywnienia mentalnego rozkazu zmienia całkowicie strony i osobowość.

5. Czy wprowadzicie podobną do tej we wspomnianym B5 skalę Psi?Tzn, czy dany psionik od urodzenia będzie miał pewne ograniczone możliwości i nic ponad to (oczywiście z możliwością podpakowania tych możliwośc różnymi cudeńkami), czy też moce będą klasycznie poziomowane jak w zwykłym D&D?

Na razie tyle pytań.
 
Awatar użytkownika
Ivelio
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 228
Rejestracja: czw wrz 15, 2005 7:45 pm

wt maja 01, 2007 2:35 pm

Popieram pomysł Iron_mastera ze ześwirowanie. Może jakiś lomit używania mocy na dzień? Po nim zaczyna się mieć zwidy, przesłyszenia etc.
Ogólnie podoba mi się notka, dobrze że takie postacie się pojawią w grze :D Większa jatka będzie ;)
 
Anonim_1

wt maja 01, 2007 4:05 pm

Brat_Draconius pisze:
Encu ale będą Firestarterzy

Aj, aj, zapomniałem rzucić ich w ramkę. Jasne, że będą. :)

Brat_Draconius pisze:
Czy będzie jakiś haczyk skillowy do manipulacji zdolnościami psi?

Hehe, zdolności psioniczne będą podzielone na dyscypliny - a każda z dyscyplin będzie oddzielną umiejętnością. Rozwiązanie przypomina zapewne to ze Star Wars, jak na tą chwilę wydawało się nam najbardziej sensowne.

Brat_Draconius pisze:
Wiesz zapanowanie nad renegacką manifestacją czy wpłynięcie albo zbicie ataku innego espera. Takie rzeczy...

Identyczne lub bardzo podobne moce są już opisane. :)

Qball pisze:
I mam pytanie: napisałeś że im więcejrazy pion będzie wykorzystywal swójtalent tym bardziej mozliwy będzie miscast. wrzucicie jakąś tabelę czyefekty niepowodzeń psiona będą w jakiejś ogólnej i tylko z grubsza zarysowanej formie?

Tabelek jako takich nie będzie - zbyt często kostki wywalają dziwaczne efekty. Zdrowy rozsądek MG wydaje się być o wiele lepszy, dlatego podamy precyzyjne zasady co do tego, co może spowodować utratę kontroli oraz po kilka przykładów tego, jak może ona wpłynąć na psionika.

iron_master pisze:
Czy tracenie kontroli nad własnym umysłem będzie postępowało stopniowo czy nagle.

Utrata kontroli będzie chwilową oznaką słabości woli psionika. Utrata zmysłów będzie procesem długofalowym, związanym bardziej z warstwą fabularną, niż mechaniką d20.

Cahir pisze:
Czy będzie istniała jakowaś organizacja kontrolująca poczynania psioników (coś na kształt korpusu PSI z Babylon 5)?

W skali globalnej - nie. W skali lokalnej będą istniały organizacje (zwane stowarzyszeniami, lub - znacznie częściej - fundacjami) skupiające osoby utalentowane psychicznie. Dodatkowo w siłach porządkowych będzie istniał wydział odpowiadający za przestępstwa psioniczne (którego funkcjonariusze będą zwykle przedstawicielami klasy prestiżowej mentalny śledczy).

Cahir pisze:
I czy możliwa będzie całkowita utrata kontroli nad swoimi mocami, objawiająca się całkowitym obłąkaniem (coś na kształt dzikich psioników nie panujących nad mocami), np. w wyniku zbyt częstego używana psioniki lub też w wyniku nieudanego użycia jakiegoś poteżnego efektu?

Tak, jednak takie efekty pozostawimy w sferze fabularnej lub jako ramkę z regułą opcjonalną.

Cahir pisze:
Jeśli tak to czy da się na stałe stłumić te zdolności lub też odwrotnie czy można będzie nabyć (...) te zdolności przez kogoś kto ich nie okazuje?

Większość psioników urodziła się ze swoim talentem, choć są ryzykanci, którzy zdecydowali się narazić swe zdrowie i życie by zostać psionikami. Zatem - można, na drodze genetechniki i zaawansowanej medycyny - próbować zostać psionikiem, jak również przestać nim być.

Cahir pisze:
Czy będzie można metodami psionicznymi zaprogramować ofiarę, żeby wykonywała polecenia psionika, lub też co IMO fajniejsze zaprogramować ją tak, żeby zachowywała się w konkretny sposób w konkretnych warunkach

Tak, będą to jednak tzw. biegłości mistrzowskie lub zdolności klas prestiżowych, dostępne jedynie dla niewielkiego ułamka psioników.

Cahir pisze:
Czy będzie można zaszczepić metodami psionicznymi drugą osobowość ofierze (i "odblokować" ją np. mentalnym rozkazem)?

Pomysł rodem z powieści P.K. Dicka... a więc jak najbardziej możliwy do zrealizowania w "Nemezis", gdzie psionika jest bardzo mocno inspirowana twórczością wspomnianego pisarza. :)

Cahir pisze:
czy dany psionik od urodzenia będzie miał pewne ograniczone możliwości i nic ponad to (...), czy też moce będą klasycznie poziomowane jak w zwykłym D&D?

Każdy utalentowany psychicznie człowiek będzie posiadał talent w pewnych dziedzinach psioniki (na 5 dyscyplin będzie mógł wybrać 3, z czego tylko w jednej będzie naprawdę dobry). Moc poszczególnych biegłości będzie zależała od poziomu umiejętności i poziomu postaci, a więc ze wzrostem doświadczenia będzie mógł korzystać ze swoich mocy sprawniej (np. psionik 1. poziomu podniesie telekinezą 5 kg, psionik 5. poziomu już 25 kg), jednak nie otrzyma nowych, potężniejszych zdolności. Wyjątkiem są tzw. biegłości mistrzowskie, zdobywane na zasadzie wyjątku (prawdopodobnie jako atuty) - te będą bardzo potężne i bardzo rzadko spotykane.
 
Awatar użytkownika
Cahir
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1276
Rejestracja: pt cze 06, 2003 8:31 am

wt maja 01, 2007 4:41 pm

ShadEnc pisze:
Dodatkowo w siłach porządkowych będzie istniał wydział odpowiadający za przestępstwa psioniczne (którego funkcjonariusze będą zwykle przedstawicielami klasy prestiżowej mentalny śledczy).


Czyli coś na zasadzie psychopolicji z B5?Tyle, że tam oni mieli największą moc telepatyczną więc w praktyce nikt nie mógł ich kontrolować. Aha, czy tacy mentalni śledczy będą przydzielani tylko do przestępstw popełnionych przez psioników (lub z ich udziałem) czy przy zwykłych sprawach również?

ShadEnc pisze:
Każdy utalentowany psychicznie człowiek będzie posiadał talent w pewnych dziedzinach psioniki (na 5 dyscyplin będzie mógł wybrać 3, z czego tylko w jednej będzie naprawdę dobry). Moc poszczególnych biegłości będzie zależała od poziomu umiejętności i poziomu postaci


Czy mam przez to rozumieć, że awansując na nowy poziom nie otrzymuje się nowych mocy tylko rozwija już znane?Czyli zna się tylko te moce, które wybierze się na początku?A może będą jakieś szkoły psioniczne nauczjące nowych mocy?
 
Anonim_1

śr maja 02, 2007 5:07 pm

Cahir pisze:
Czyli coś na zasadzie psychopolicji z B5?

Niestety, nie mogę Ci odpowiedzieć na to pytanie. B5 znam jedynie z "kąta oka" (oglądał je mój współlokator z akademika, sam nie miałem nigdy zapału ani okazji, by przetrawić Babylona).

Cahir pisze:
Tyle, że tam oni mieli największą moc telepatyczną więc w praktyce nikt nie mógł ich kontrolować.

W Nemezis troszeczkę wyrównujemy szanse. :papieros:

Cahir pisze:
Aha, czy tacy mentalni śledczy będą przydzielani tylko do przestępstw popełnionych przez psioników (lub z ich udziałem) czy przy zwykłych sprawach również?

Zdarza się, że mentalny śledczy jest przydzielany do innego zespołu (IMHO to świetny patent na bohatera - psionik/stróż prawa, klasyczny, cyniczny detektyw, który padł ofiarą machinacji korporacyjnych).

Cahir pisze:
Czy mam przez to rozumieć, że awansując na nowy poziom nie otrzymuje się nowych mocy tylko rozwija już znane?

Owszem, jednak awans na poziom i tak będzie się bardzo mocno liczył. Powiedzmy sobie uczciwie - na 1. poziomie gracz nie będzie w stanie wyturlać 24, co zsumowane z 4 rangami i premią z atrybutu wystarczyłoby do aktywacji potężniejszej zdolności. :)

Cahir pisze:
Czyli zna się tylko te moce, które wybierze się na początku?

Tak, za wyjątkiem biegłości mistrzowskich, otrzymywanych od święta i po spełnieniu ciężkich warunków wstępnych.

Cahir pisze:
A może będą jakieś szkoły psioniczne nauczjące nowych mocy?

Takie "szkoły" na pewno pojawią się w dodatkach ;)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości