Zrodzony z fantastyki

 
Glorenthal
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: ndz maja 02, 2010 7:16 pm

Re: Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

pn maja 03, 2010 1:58 pm

Rozumiem. Właściwie duży mankament to nie jest, bo w 3.x to była zawsze ciekawa opcja, która, przynajmniej na sesjach, w których ja brałem udział, nigdy nie była wykorzystywana.

Akurat z edytowałem post jak Ty napisałeś odpowiedź - mógłbyś jeszcze wyjaśnić jak to wygląda z tymi punktami życia?
 
damba
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: wt lut 16, 2010 9:29 pm

Re: Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

wt maja 04, 2010 12:49 am

Glorenthal pisze:
Rozumiem. Właściwie duży mankament to nie jest, bo w 3.x to była zawsze ciekawa opcja, która, przynajmniej na sesjach, w których ja brałem udział, nigdy nie była wykorzystywana.

Akurat z edytowałem post jak Ty napisałeś odpowiedź - mógłbyś jeszcze wyjaśnić jak to wygląda z tymi punktami życia?


Problem z szablonami w 4 edycji polega na tym, iż nie są one przeznaczone dla graczy, nie zostały stworzone z myślą o nich. System kreowania postaci i potworów nie jest zunifikowany. I to co okazuje się być zrównoważone w przypadku mobów nie będzie takie samo, gdy zostanie wykorzystane przez graczy.

Punkty życia potworów zależą obecnie od roli jaką pełnią (soldier, brute, lurker, controller, skirmisher, artillery, minion) i nie do końca pokrywają się z "graczowymi odpowiednikami". Na przykład mobkowy controller (lich) otrzymuje 8 punktów życia na poziom, a gracz controller tylko 4. Co więcej mobkowy controller człowiek również będzie miał 8 punktów życia na poziom, bo to nie typ istoty, a rola decyduje o żywotności. Jednym słowem gracz nie będzie nigdy tak samo żywotny jak jego mobkowy "odpowiednik". Przykład:

gracz człowiek wizard 10 poziom z 14 cona - 60 punktów życia
monster człowiek wizard pełniący funkcję controllera z 14 cona - 94 punkty życia

Problem jest jeszcze jeden. Lich jest elite, co sprawia, że mnożymy jego punkty życia x2, gdyby był solo musielibyśmy je pomnożyć przez 4 lub 5 w zależności od jego poziomu.

Zmierzam do tego, że mamy teraz inną filozofię tworzenia potworów i spotkań niż w poprzedniej edycji. Przeciwnicy graczy, będą mieli zwykle dużo więcej punktów życia niż bohaterowie, bo taki jest zamysł twórców gry. I to do nich, a nie postaci zostały dostosowane parametry szablonów.

Kolejna różnica pomiędzy edycjami polega na tym, że przeciwnik, który jest wizardem z nazwy nie korzysta wcale z listy mocy wizarda gracza. W 3 edycji, tworząc takiego wroga wybierałeś mu czary z listy wizarda. Teraz każdy potwór ma po prostu kilka zdolności pasujących do roli jaką pełni i to wszystko. Czasami nazywają się one podobnie do graczowych i podobnie działają, ale nie mają wspólnego mianownika.
 
Awatar użytkownika
Pahvlo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: wt mar 30, 2010 7:28 pm

Re: Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

wt maja 04, 2010 1:29 am

A propos szablonów - zamiast brania atutów, można spróbować jeszcze zrobić takie przemiany w podobny sposób do Divine Boon (i podobnych alternatywnych nagród) z DMG2. Działa to jak magiczny przedmiot (więc jego moce dzienne zużywają limity) i powinno zabierać miejsce na liście skarbów przedmiotów magicznych o takim samym poziomie, ale nie zajmuje slotów jako takich. Na początku będzie posiadać tylko kilka efektów, np. bohater jest traktowany jako nieumarły, potem, z poziomami zdolności się poszerzają.

A swoją drogą...
Problem jest jeszcze jeden. Lich jest elite, co sprawia, że mnożymy jego punkty życia x2, gdyby był solo musielibyśmy je pomnożyć przez 4 lub 5 w zależności od jego poziomu.

Teraz tylko razy 4, od DMG2 uprościli reguły tworzenia elit i solówek.
 
damba
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: wt lut 16, 2010 9:29 pm

Re: Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

wt maja 04, 2010 11:11 am

Pahvlo pisze:
Teraz tylko razy 4, od DMG2 uprościli reguły tworzenia elit i solówek.


To prawda, ale o DMG 2 na razie nie ma sensu chyba wspominać.
Ostatnio zmieniony wt maja 04, 2010 11:23 am przez damba, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód:
 
Glorenthal
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: ndz maja 02, 2010 7:16 pm

Re: Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

wt maja 04, 2010 11:24 am

Dzięki, teraz już wszystko jasne.
Będę się musiał przyzwyczaić do tego rozgraniczenia graczy i reszty.
 
damba
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: wt lut 16, 2010 9:29 pm

Re: Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

wt maja 04, 2010 11:42 am

Glorenthal pisze:
Dzięki, teraz już wszystko jasne.
Będę się musiał przyzwyczaić do tego rozgraniczenia graczy i reszty.


Ma to dobre strony. Teraz właściwie nie musisz znać ich zdolności i oni nie będą mieli pojęcia jakim arsenałem dysponują przeciwnicy :) .
 
Awatar użytkownika
Beamhit
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2359
Rejestracja: czw paź 09, 2003 8:22 pm

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

wt maja 04, 2010 12:12 pm

Zsu-Et-Am pisze:
Dotychczas nie ma - i raczej nie będzie - łatwego sposobu tworzenia "stałych" sprzymierzeńców


Raczej teraz to można rozwiązać fabularnie i za zezwoleniem Mistrza Gry. Zasady "Companion Characters" z DMG 2 na to pozwalają (chociaż zalecam takie rozwiązanie jak jest trzech lub mniej graczy).
 
damba
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: wt lut 16, 2010 9:29 pm

Re: Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

wt maja 04, 2010 7:20 pm

Beamhit pisze:
(chociaż zalecam takie rozwiązanie jak jest trzech lub mniej graczy).


To rzeczywiście dobra opcja dla drużyny, której brakuje graczy. W innym wypadku, "obsługa" każdej dodatkowej postaci będzie niepotrzebnie spowalniała rozgrywanie walki, która do najszybszych nie należy.

Na dłuższą metę, jednak nawet najlepiej "prowadzeni" towarzysze nie zastąpią luki po brakujących graczach. Mimo że ich trafienie, obrona i bonusy do obrażeń będą rosły szybciej niż w przypadku graczy, bez nowych daily i utility zabraknie im pary.
Ostatnio zmieniony wt maja 04, 2010 7:29 pm przez damba, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2056
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

czw maja 06, 2010 9:44 am

Nigdzie nie mogę doczytać, jak oblicza się obrony i premie do ataku minionów. Zdają się one nie pasować do żadnej z ról potworów (w DMG II minions są podzielone na zwykłe i brute, ale tylko pod względem zadawanych obrażeń).
 
Awatar użytkownika
Tolekd
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 63
Rejestracja: wt gru 16, 2008 6:13 pm

Re: Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

czw maja 06, 2010 11:40 am

jak oblicza się obrony i premie do ataku minionów

Tak jak dla standardowych potworów, miniony mają jedynie inną ilość hp'ków oraz zadawanych obrażeń podanych w tabeli na str. 133 DMG II
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2056
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

czw maja 06, 2010 6:21 pm

Dzięki za wyjaśnienie - miałem wątpliwości po przejrzeniu dość dziwnych statsów w pierwszym MM, gdzie miniony nie mają ról. Lektura drugiego - w którym każdy poplecznik dostał rolę - wszystko wyjaśniła :)
 
Tallos
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 50
Rejestracja: pt lis 04, 2005 1:11 pm

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

wt maja 11, 2010 10:55 pm

A propos tworzenia PN czy tam NPC, o zasady w PMP1 mi chodzi. Jakie oni mają moce? Bo niby w rozdziale o ich tworzeniu jest że mają 1 nieograniczoną, 1 + 1 na archetypowym spotkaniowe, 1 + 1 na epickim dzienne i 1 na stopień użytkowe. Tymczasem ci opisani w przykładowej przygodzie mają tylko nieograniczoną i spotkaniową, bez dziennej i użytkowej. Wyczuwam tu wewnętrzną sprzeczność.
 
Awatar użytkownika
Beamhit
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2359
Rejestracja: czw paź 09, 2003 8:22 pm

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

wt cze 01, 2010 7:32 pm

W rozdziale o ich tworzeniu napisali też, byś dał im tylko niezbędne minimum. I tak moce dzienne i użytkowe wyleciały ze statystyk enpecetów.

NPC (jak i Companion z DMG II) to trochę taka inna sprawa. Zazwyczaj wystarczy rozpisać kogoś jak potwora (by nie szukać daleko - Berserker, Czarodziej i Bandzior z Monster Manuala).
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2056
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

śr lip 07, 2010 8:38 pm

Witajcie!

Wiecie może, czy gdziekolwiek WotC rozpisało pod 4E mefity? Może to nie pytanie o mechanikę, ale nie chcę zaśmiecać forum nowym tematem.
 
Awatar użytkownika
Bajer
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1680
Rejestracja: wt cze 01, 2004 11:40 am

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

śr lip 07, 2010 10:28 pm

http://www.wizards.com/dndinsider/compe ... abase.aspx

Compendium tego nie wspomina, więc raczej nie ma ich nigdzie.
Ostatnio zmieniony śr lip 07, 2010 10:28 pm przez Bajer, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Schpeelah#144
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 939
Rejestracja: pn sie 21, 2006 8:26 pm

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

śr lip 07, 2010 11:01 pm

Nie jako potwory, ale był chyba mefit-chowaniec. Na pewno było też coś na Planewalkerze.
 
Awatar użytkownika
Warag
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 129
Rejestracja: ndz sty 14, 2007 5:56 pm

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

śr sie 11, 2010 12:16 pm

Ale tu cisza, pozwólcie, że to naprawię :razz:

1. Pytanie o Boundless endurance fightera: Czy regeneracja działa gdy jest się umierającym? Jeśli nie, to czy po odzyskaniu przytomności działa nadal (zakładając, ze to to samo spotkanie nadal)?

2. Combat challenge: Czy immidiate interrupt wynikający z tej zdolności przerywa akcję która go wywołała, czy wróg traci atak (i akcję standardową), bądź akcję ruchu jeśli się shiftował (i shift nie zachodzi)?
Czy można zmarkować więcej niż jednego przeciwnika, np używając AP i atakując kogoś innego?

3. Obrażenia w drugiego wroga przy cleavie, dodaje tylko mod z siły, czy też np obrażenia pochodzące z atutu weapon focus? (To pytanie odnoszę w zasadzie do wszystkich tego typu zdolności które zadają komuś obrażenia wynoszące Str/dex itp mod)

4. Grab - czy pochwycony, może zapewniać flankę sojusznikowi (przeciwko temu który go złapał, jak i przeciwko innym sąsiadującym wrogom), oraz czy ten który pochwycił może zapewniać flankę.
Czy są gdzieś jakieś przeciwwskazania jeśli chodzi o atakowanie w grabbie - typu nie można robić tego dwuręcznym toporem itp?

Na razie to wszystko, ale jako, że dopiero zaczęliśmy 4 ed. to pewnie przybędę z kolejnymi pytaniami ^^.
 
Awatar użytkownika
ConAnuS
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1137
Rejestracja: śr lip 06, 2005 10:11 pm

Re: Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

śr sie 11, 2010 12:41 pm

@1.
Nie działa, jeśli dobrze pamiętam (nie mam pod ręką przeciwnika) to po odzyskaniu przykomności z powrotem działa.

@2.
Przeciwnik traci akcję, którą wykonywał. Czyli, jeśli to był shift to go traci. Tak samo np. charge. Ale już przy ruch+atak traci tylko ruch bo atak to już nastrępna akcja. Można nałożyć marka na więcej niż jednego przeciwnika.

Na pozostałe dwa z pamięci nie odpowiem.
Ostatnio zmieniony śr sie 11, 2010 12:42 pm przez ConAnuS, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Bajer
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1680
Rejestracja: wt cze 01, 2004 11:40 am

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

śr sie 11, 2010 1:30 pm

Warag pisze:
3. Obrażenia w drugiego wroga przy cleavie, dodaje tylko mod z siły, czy też np obrażenia pochodzące z atutu weapon focus? (To pytanie odnoszę w zasadzie do wszystkich tego typu zdolności które zadają komuś obrażenia wynoszące Str/dex itp mod)
Wszelkie premie wynikające z usprawnienia, atutów i przedmiotów dodawane są tylko i wyłącznie, gdy wykonuje się test obrażeń. W przypadku stałych wartości - obrażenia równe Sile itp. nie dodaje się nic więcej.

Warag pisze:
4. Grab - czy pochwycony, może zapewniać flankę sojusznikowi (przeciwko temu który go złapał, jak i przeciwko innym sąsiadującym wrogom), oraz czy ten który pochwycił może zapewniać flankę.
Czy są gdzieś jakieś przeciwwskazania jeśli chodzi o atakowanie w grabbie - typu nie można robić tego dwuręcznym toporem itp?
Jedynym efektem, jaki powoduje grab jest unieruchomienie pochwyconej postaci - immoblized. Wszystkie inne zasady walki są nadal aktualne - flankowanie działa normalnie. Zatem osoba pochwycona, jak i tak która kogoś złapała, mogą normalnie flankować.
 
Awatar użytkownika
Warag
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 129
Rejestracja: ndz sty 14, 2007 5:56 pm

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

ndz wrz 05, 2010 11:18 am

Czy do obrażeń wynikających z mocy zadającej tylko weapon dmg, bez modyfikatorów z atrybutu, dodaję premie z usprawnienia broni oraz te pochodzące od różnych atutów?
 
Awatar użytkownika
Bajer
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1680
Rejestracja: wt cze 01, 2004 11:40 am

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

ndz wrz 05, 2010 11:32 am

Warag pisze:
Czy do obrażeń wynikających z mocy zadającej tylko weapon dmg, bez modyfikatorów z atrybutu, dodaję premie z usprawnienia broni oraz te pochodzące od różnych atutów?
Tak.
 
Awatar użytkownika
Planetourist
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2056
Rejestracja: wt paź 04, 2005 8:20 pm

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

pn wrz 06, 2010 8:43 pm

Czy ktoś mający wykupionego Insidera mógłby mi streścić, jak działają klątwy? Niedawno wpadłem na rozpisanie klątw działających z grubsza jak choroby i chciałbym się dowiedzieć, czy WotC aby nie wpadło na ten sam pomysł. Z góry dziękuję!
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4280
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

wt wrz 07, 2010 8:44 am

Ogólnie mówiąc działają tak samo jak choroby (nawet jest powiedziane, że wykorzystują tą samą mechanikę). Jedyne różnice to, że klątwy nie da się wyleczyć testami umiejętności i fakt, że każda z nich ma jakiś "warunek końcowy" (zazwyczaj fabularny) po wypełnieniu którego jest zdejmowana z postaci.
Ostatnio zmieniony wt wrz 07, 2010 8:45 am przez Radnon, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Warag
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 129
Rejestracja: ndz sty 14, 2007 5:56 pm

Re: Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

czw wrz 09, 2010 12:16 pm

Warag pisze:
2. Combat challenge: Czy immidiate interrupt wynikający z tej zdolności przerywa akcję która go wywołała, czy wróg traci atak (i akcję standardową), bądź akcję ruchu jeśli się shiftował (i shift nie zachodzi)?
Czy można zmarkować więcej niż jednego przeciwnika, np używając AP i atakując kogoś innego?
ConAnuS pisze:
@2.
Przeciwnik traci akcję, którą wykonywał. Czyli, jeśli to był shift to go traci. Tak samo np. charge. Ale już przy ruch+atak traci tylko ruch bo atak to już nastrępna akcja. Można nałożyć marka na więcej niż jednego przeciwnika.



Tak mnie ostatnio naszło odnośnie tego pytanie. Gdzie jest to napisane? Bo w opisie immidiate interrupt stoi, że przerywa akcje jeśli np. atak sprowadzi wroga do 0 pw. W opisie combat challnege nie ma na ten temat nic więcej.
Tak więc, jak jest naprawdę? Immidiate interrupt wymierzony w zamarkowanego wroga przerywa akcję która go wywołała (i jeśli tak, to gdzie o tym jest napisane) czy nie?
 
Awatar użytkownika
Bajer
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1680
Rejestracja: wt cze 01, 2004 11:40 am

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

czw wrz 09, 2010 5:04 pm

Warag, immediater interrupt powoduje "przerwanie akcji" tzn. wyprzedza akcję, którą podjął przeciwnik. Po wykonaniu ataku z Combat Challange, "przerwana akcja" rozpatrywana jest w normalny sposób. Oznacza to, że shift lub atak wykonywany jest normalnie. Wyjątkiem jest, jak już wspomniałeś, sytuacja gdy atak z Combat Challange zabije przeciwnika, wówczas z wiadomych przyczyn, nie może on dokończyć swojej akcji.
 
Tallos
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 50
Rejestracja: pt lis 04, 2005 1:11 pm

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

czw wrz 09, 2010 6:41 pm

[quote="PG']Wyższość w walce
Wróg trafiony twoim atakiem okazyjnym zatrzymuje się, jeżeli jego ruch sprowokował atak. Jeżeli wciąż posiada jakieś akcje, może je wykorzystać do wznowienia ruchu.[/quote]
Z tego jasno wynika, że akcja ruchu wroga kończy się.
 
Awatar użytkownika
Warag
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 129
Rejestracja: ndz sty 14, 2007 5:56 pm

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

czw wrz 09, 2010 7:00 pm

Wyższość w walce to Combat superiority, ja pytałem o Combat challenge.

Dzięki Bajer za wyjaśnienie i wyprowadznie mnie z błędu ;].
 
Awatar użytkownika
Bajer
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1680
Rejestracja: wt cze 01, 2004 11:40 am

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

czw wrz 09, 2010 7:29 pm

Warag pisze:
Dzięki Bajer za wyjaśnienie i wyprowadzenie mnie z błędu ;].
Nie ma problemu, chociaż akurat to Conanus wprowadził Cię nieco w błąd, bo odwołał się także do Combat Superiority, zamiast Combat Challange. :)
 
Awatar użytkownika
Dinin
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 153
Rejestracja: ndz sty 09, 2005 8:29 pm

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

sob wrz 11, 2010 11:32 am

Mam trochę dziwne pytanie... W Monster Manualu, przy opisie Tarrasque (ale nie tylko) napotkałem opis zdolności "Furia Tarrasque". W nawiasie podany był typ akcji, uwaga o stoswaniu umiejętności... i słowo "recharge", po którym były dwa małe obrazki przedstawiające wyniki odpowiednio 5 i 6 na kostkach sześciściennych - co to oznacza? (recharge w opisie i te kostki, bo przewineły mi się też gdzieś wcześniej).
 
Awatar użytkownika
Bajer
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1680
Rejestracja: wt cze 01, 2004 11:40 am

Pytania o mechanikę 4. edycji D&D

sob wrz 11, 2010 12:15 pm

Dinin, jeśli potwór użyje takiej mocy, wówczas ma szansę, że ją "zregeneruje" i będzie jej mógł użyć kolejny raz. Na początku następnej tury potwora rzucasz k6 dla każdej mocy, która ma wpis recharge [tu liczby z zakresu od 1 do 6] - rzecz jasna pod warunkiem, że potwór już daną moc zużył. Jeśli wynik na kostce równa się temu co zapisano przy mocy potwora, wówczas moc się regeneruje i potwór może jej użyć ponownie już w taj turze. W przypadku Tarrasque będzie to wyrzucenie na k6 wyniku 5 lub 6.
Ostatnio zmieniony sob wrz 11, 2010 12:17 pm przez Bajer, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości