Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Rytuały pogrzebowe leśnych elfów

pn sty 17, 2011 8:20 pm

Ostatnio podczas przygody zginęło sporo (około 10) druidów i tropicieli, głownie leśnych elfów (reszta też elfy). Lokalizacja: Wysoki Las. Niezbyt mam czas się nad tym zastanawiać, a może istnieje ciekawa wersja oficjalna lub ktoś z Was coś wymyśli.

Jak może wyglądać ceremonia pogrzebowa i sposób pochówku?
1. W wersji oficjalnej.
2. W Waszym wyobrażeniu.

W razie odpowiedzi proszę o rozgraniczenie między 1. a 2.
Ostatnio zmieniony pn sty 17, 2011 8:21 pm przez Kamulec, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Vukodlak
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1622
Rejestracja: śr maja 11, 2005 4:41 pm

Rytuały pogrzebowe leśnych elfów

pn sty 17, 2011 8:43 pm

Nie jestem zaznajomiony z podręcznikami dodatkowymi do D&D, więc w punkcie pierwszym nie mam za wiele do powiedzenia. Jednak odnośnie punktu drugiego - może warto iść w kierunku rytuałów pogrzebowych plemion rdzennych Amerykanów lub właśnie celtyckich druidów? Palenie zwłok na stosach drewna, ewentualnie zakopywanie ich w ziemi na znak oddania Naturze ciała druida czy tropiciela. Całe życie korzystali z darów natury, więc teraz nadszedł czas by sami stali się takim darem. Jest jeszcze możliwość usypania kopca lub kurhanu, ale to mi do elfów nie pasuje. Palenie, zakopywanie lub ewentualnie złożenie ciał w zbiorniku wodnym (najlepiej w jeziorze, ale to nie zawsze jest dostępne).
 
Awatar użytkownika
Deithwen_Addan
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 348
Rejestracja: pn sty 21, 2008 5:43 pm

Re: Rytuały pogrzebowe leśnych elfów

pn sty 17, 2011 9:40 pm

Jeżeli mowa o leśnych elfach, to w nawiązaniu do poprzedniego posta i pochówku w wielu kulturach indiańskich to może warto przyjąć rozwiązanie stosowane choćby przez Irokezów, którzy budowali specjalne nadrzewne platformy, na których składali ciała swoich zmarłych. Myślę, że takie działanie pasować będzie do leśnych elfów. Złożenie w zbiorniku wodnym raczej nie przejdzie, rozkładające się ciało uczyni wodę niezdatną do picia; druidzi raczej nie chcieliby zniszczyć w ten sposób zbiornika, nawet po śmierci.

Jeżeli chodzi o wersję oficjalną, to nie ma tego zbyt dużo, jeśli jest cokolwiek. Patronką śmierci, pochówku itp jest w elfickim panteonie Sehanine Księżycowy Łuk; jest ona także patronka iluzji, mistycyzmu i tajemnicy. Może dodać do tego jakieś czary maskujące takie platformy grobowe?
 
Awatar użytkownika
shakh
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 207
Rejestracja: pn mar 01, 2004 2:38 am

Rytuały pogrzebowe leśnych elfów

pn sty 17, 2011 10:18 pm

Niop też uważam że platformy ze zwłokami jako żer dla padlinożerców to dobry pomysł - równowaga musi być... Ewentualnie naturalna mumifikacja jak u Inków zwłaszcza tych najpotężniejszych i najbardziej zasłużonych druidów a następnie umieszczenie ich ciał w naturalnych jaskiniach czy pieczarach tez wydaje się OK
 
Awatar użytkownika
Vukodlak
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1622
Rejestracja: śr maja 11, 2005 4:41 pm

Rytuały pogrzebowe leśnych elfów

pn sty 17, 2011 11:18 pm

Deithwen_Addan pisze:
Złożenie w zbiorniku wodnym raczej nie przejdzie, rozkładające się ciało uczyni wodę niezdatną do picia; druidzi raczej nie chcieliby zniszczyć w ten sposób zbiornika, nawet po śmierci.


Niekoniecznie, a co jeśli w zbiorniku żyją padlinożerne stworzenia? Taka forma pochówku też może być odpowiednia i wręcz wzmacniać naturę i jej cykle. Niemniej jest to trudne, bo trzeba (o czym pisałem) znaleźć odpowiednie miejsce, a to nie zawsze jest dostępne.

Deithwen_Addan pisze:
Patronką śmierci, pochówku itp jest w elfickim panteonie Sehanine Księżycowy Łuk; jest ona także patronka iluzji, mistycyzmu i tajemnicy. Może dodać do tego jakieś czary maskujące takie platformy grobowe?


Jeśli ciało ma być pożywieniem jakichś zwierząt (shakh podsunął świetny pomysł), to ukrywanie ich iluzjami jest raczej bezsensowne. Jednak zastanawiałem się nad jednym numerem - co, jeśli grobowcem druida będzie drzewo? Ostatnio mieliśmy podobny motyw na sesji Warhammera. Kapłan Taala został po śmierci niejako pożarty przez święty dąb - pień drzewa rozstąpił się i ukrył wewnątrz ciało bogobojnego kapłana, po czym wrócił do poprzedniego stanu i po zwłokach nie było śladu. Może taki sposób pochówku dla zasłużonych druidów będzie odpowiedni? "Grobowcem" nie musi być drzewo - może to również być głaz, góra ("powrót do łona ziemi"). Sądzę, że to ciekawy motyw. W WFRP takie rzeczy się raczej nie zdarzają (akurat w naszej grupie większy nacisk kładziemy na mistycyzm, obecność i moc bogów w Starym Świecie), ale w D&D to mogą być znacznie powszechniejsze rzeczy. Przy okazji takie miejsca pochówku mogą nabrać znaczenia religijnego dla wyznawców danego bóstwa - święte drzewa i głazy, w których pochowano wielu druidów i kapłanów natury mogą stać się miejscami modłów i zebrań, gdyż wierzy się, że część mocy i mądrości druida pozostała w drzewie. Ciekawe co się stanie, gdy drzewo wyda owoce i ktoś je spożyje? Masa możliwości fabularnych, których nie da rady wprowadzić w WFRP (zbyt niski poziom magii i cudaczności mimo wszystko), ale świetnie dałoby się to pociągnąć w D&D.
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Rytuały pogrzebowe leśnych elfów

wt sty 18, 2011 1:55 am

1. Nie chcę udziwniać, nie pisałem też o potężnych postaciach (które notabene by się wskrzesiło).
2. Zostawianie zmarłych jako pożywki dla zwierząt nie pasuje mi do elfów, które jeszcze relatywnie nie dawno na tych terenach władały Eaerlan. To nie są dzikie, tylko leśne elfy. Jako że druidzi i tropiciele stanowią ważny element społeczności leśnych elfów sądzę też, że nie powinni mieć odmiennych rytuałów pogrzebowych.
Ostatnio zmieniony wt sty 18, 2011 1:58 am przez Kamulec, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Rytuały pogrzebowe leśnych elfów

wt sty 18, 2011 10:36 am

Można wyciąć małe kawałki ciała i oddać zwierzętom rytualnie - kawałek palca padlinożercom, kawałek włosów potomkom na pamiątkę, większość - światu roślin - zakopać i posadzić drzewo.

Inna opcja, chyba dość "elfia" - doprowadzić zwłoki do stanu przyzwoitego, posadzić na krześle - jeśli się nie da to posadzić tam zbroję, ubrania i jakieś pamiątki. Urządzić radosną, żwawą imprezę na której zmarli traktowani są jak żywi, rozmawia się z nimi, rodzina mówi ostatnie rzeczy które chciała im powiedzieć, daje się im prezenty i stawia przed nimi pełne jadła talerze. Cały czas udaje się, że zmarli odpowiadają, rozmawiają, a nawet śmieje z ich dowcipów.

Po całonocnej imprezie, kapłani (czy ktoś tam) dyskretnie wynoszą zwłoki i mówią że zmarli musieli wyjechać i niebawem wrócą. Zabawa jest natychmiast kończona i posprzątana a elfy w ramach żałoby przez miesiąc nie wypowiadają ani jednego zbędnego słowa i ani razu się nie uśmiechają. Później - nie wolno mówić o zmarłych że umarli, jest to tabu, jeśli o tym wspomnisz, elfy patrzą na ciebie jak na chama i prostaka lub mówią że tylko wyjechał.
Ostatnio zmieniony wt sty 18, 2011 10:38 am przez Albiorix, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Zireael
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3534
Rejestracja: wt maja 24, 2005 3:11 pm

Re: Rytuały pogrzebowe leśnych elfów

wt sty 18, 2011 11:15 am

Miałam zaproponować coś w związku z Sehanine, ale postanowiłam najpierw zerknąć do google. I? Bingo!

Cytat stąd: http://www.nj-pbem.com/data/Gods/elvengods/SehanineMoonbow.htm. Sposób ułożenia reszty tekstu, podtytuły, zakony, specialty priests sugerują, że to informacje z Demihuman Deities (a więc oficjalne).

In cases of violent or accidental death where the spirit is not utterly destroyed, Sehanine's priests serve in the stead of the departed spirit in the ritual of Transcendence. A Ceremony of Recovery involves one or more days of meditation and mystic communion with the natural and spiritual worlds. If successful, the priest channels the lost spirit through his or her own link with Sehanine, enabling the spirit to transcend to Arvanaith.

During such ceremonies, after contacting the lost spirit, Sehanine's priests display the characteristic moonbow within the lens of their eyes, but such manifestations of the Lady of Dreams vanish immediately upon the ritual's conclusion.

Elven funeral rites vary widely from community to community and from individual to individual, reflecting the nature of the departed spirit. If the elf has simply answered Sehanine's call, as opposed to death by accident or violence, death rituals are more often a celebration that the elf has achieved the joys of Arvanaith than a time of mourning. In either case, if the body remains, the method of disposal varies as well. In some communities, the assembled mourners gather with great pomp to watch the body be interred in the ground, with examples of the late elf's artistry and passions displayed and speakers expounding on the merits of the deceased. Other elven societies bury the body immediately, regarding it as a mere husk from which the life force has departed. After disposing of the shell, they celebrate the spirit of the elf who once resided there. Still other elves believe that burning is the only way to truly rid the spirit of its earthly ties. Not only does it free the spirit for Arvanaith, it also prevents anyone from using the body for nefarious purposes.

Elven cultures that bury the bodies of the fallen with great ceremony leave the most durable archeological evidence of their funeral rites, and thus the practice of interring the bodies of elven dead in formal tombs is less widespread than commonly perceived. Of all the elven subraces resident in Faerun, the remains of gold elves, and to a lesser extent moon elves, are most commonly interred within burial vaults, but that practice is by no means universal within those subraces, nor is it restricted to them alone. Elven tombs are typically hewn from bedrock and warded by powerful magic. Whereas the Stout Folk typically trust in mechanical traps to ensure the sanctity of their fallen kin, the Fair Folk weave protective mantles into the construction of tombs and eschew false tombs and extended gauntlets of traps. The Luminous Cloud is said to gather elven tombs to her bosom, and most are cloaked in enduring illusions designed to obfuscate their location and to mislead grave robbers who would violate the sanctity of the elves interred within.

Elven tombs are typically subdivided into three chambers, each of which is of circular or rectangular shape with an arching dome-shaped or semicylindrical ceiling, respectively. The first such chamber represents the world from which the elf has departed and is dominated by carvings of the natural world including plants and animals from sylvan settings. Commonly a pool of crystalline water, enspelled so as to prevent evaporation or stagnation, is set in the center of the first chamber. The second chamber is dominated by a stone bier on which rests the body of the fallen elf. The Fair Folk rarely place their dead within a sarcophagus unless the body is badly mauled, as they feel to do so restricts the freedom of the spirit in Arvanaith. The walls of the second chamber are adorned with examples of the fallen elf's gifts, and the ceiling is carved with a depiction of the heavens as they were at the time of the elf's death. (By analyzing such records, sages are sometimes able to date the age of a particular elven tomb.) The third chamber represents Arvanaith, the destination of the elf's spirit. The walls of the chamber are carved with depictions of the Seldarine (as the pantheon is perceived in the culture that created the tomb). The ceiling is carved with a stylized depiction of a crescent moon within a full moon, symbolizing the combined role of Corellon and Sehanine (or Angharradh) in overseeing the passage of the spirit to Arvanaith. The third chamber is otherwise empty, but all who enter are overwhelmed with a feeling of great peace. This is not a magical effect but a collective manifestation of the Seldarine.

Violent action or thought is impossible within the third chamber of an elven tomb. Items of magic and other riches are rarely entombed within an elven tomb when they could be better used by those elves who have not yet journeyed to Arvanaith.

Nevertheless, ancient elven tombs are sometimes filled with artifacts of elven artistry, including examples of magical items or spells developed by the elf interred within the tomb.

Sometimes the elves of a single house are interred within the same crypt. In such cases the first chamber may be shared by the individual tombs, with the second and third chamber housing the body of the fallen and representing the destination of the spirit.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości