Skirmish naj³atwiej przet³umaczyæ z angielskiego jako potyczka. I ju¿ na wstêpie celem zrozumienia ró¿nic miêdzy D&D Miniatures Skirmish a jak±kolwiek inn± gr± bitewn± proponujê wysiliæ wyobra¼nie z sesji RPG.
Oto dru¿yna dzielnych (oni zawsze s± w koñcu dzielni, prawda ?) poszukiwaczy przygód schodzi w podziemia by zbadaæ niedostêpne ruiny, zdobyæ masê skarbów, pokonaæ z³ego potwora i wróciæ na powierzchniê w glorii bohaterów. Tym razem jednak w podziemiach mieszka nie tylko ów potwór, ale te¿ jego s³udzy, fanatycznie mu oddani poddani, lub po prostu s³u¿±ce mu ze strachu mniejsze i s³absze od niego potworki.
I tak zaczyna siê potyczka.
Z jednej strony prowadzona przez jednego gracza dru¿yna bohaterów, z drugiej za¶ (drugi gracz) dru¿yna potwora.
Regu³y s± proste (jak budowa cepa) i co najwa¿niejsze – darmowe !!!
Ka¿dy mo¿e st±d ¶ci±gn±æ sobie ca³y podrêcznik, wydrukowaæ, oprawiæ, czytaæ do poduszki, co kto lubi.
A dalej ju¿ jest tylko gra.
No dobra, po drodze jest jeszcze przygotowanie gry.
Potrzebna bêdzie plansza i tiles.
Podstawowa plansza ma wymiary 34 x 22 kratki, ale czasem zdarzaj± siê inne (np. w Anglii popularna jest odmiana 32 x 22). W anglojêzycznych wersjach Dungeon Master Guide by³a taka doklejona do ok³adki.
Na planszy na wstêpnie umieszcza siê dwa rodzaje "tiles" (najlepszy polskojêzyczny odpowiednik to chyba - teren). Dwa pierwsze „tereny” nazywaj± siê „obszarem zbornym” (z ang. Assembly Tile) i s± umieszczane na polu gry jako pierwsze. Tu te¿ ustawiane s± obie dru¿yny.
Ka¿dy z graczy w ramach formatu gry (obowi±zuj±ce formaty to 50, 75, 100, 150 i 200 pkt) mo¿e wystawiæ maksymalnie 12 figurek podstawowych. Ale znów s± wyj±tki (np. przywo³ania, minion itp.) dziêki którym ta liczba mo¿e ulec zwiêkszeniu.
Dziêki temu ¿e suma liczby figurek jest tak niska nazywa siê to potyczk± a nie bitw±. Ma to swoje zalety – mo¿na grê w godzinê rozegraæ, potem kolejn± jak kto¶ ma czas itd.
Jako kolejne ustawione s± kolejne „tereny” (ka¿dy z graczy mo¿e umie¶ciæ trzy) obrazuj±ce pole potyczki, w tym ró¿ne pokoje, fontanny, ruiny, kapliczki, krêgi mocy itp. itd. Nie bêdê tu pisa³ jakie zasady tym kieruj± – wszystkie s± opisane w darmowym podrêczniku.
Znów gracze maj± tu ogromny wybór.
Choæ w oficjalnym, turniejowym formacie mamy dozwolone oko³o 20 terenów, ich liczba dostêpna w lokalnych potyczkach jest znacznie wiêksza. Znaczn± ich czê¶æ autorstwa ró¿nych mi³o¶ników tej gry znajdziecie tu, tutaj a tak¿e tutaj
Teraz najtrudniejsza czê¶æ – figurki.
Do tej pory ukaza³y siê nastêpuj±ce wydania:
Harbinger (80 figurek), Dragoneye (60), Archfiends (60), Giants of the Legends (72), Aberrations (60) i Death Knell (60).
I niech od razu wynikaj±ca z tych liczb suma zamknie usta tym (bo taki argument gdzie¶ na tym forum czyta³em) ¿e gra jest “ma³o zró¿nicowana”
W planach s± kolejne dwa wydania – Angelfire w lipcu i Underdark w listopadzie.
By zdobyæ figurki jest kilka mo¿liwo¶ci:
1) mo¿na kupiæ za granic±, jest kilka sklepów internetowych które siê tym zajmuj±, do najpopularniejszych ( i najwiêkszych) nale¿y:
[LIST]
[*]Strike Zone
[*]Mouser Games
[*]ToyWiz
[*].... ale jest te¿ wiele innych[LIST]2) Jest kilka (na palcach jednej rêki mo¿na je policzyæ) sklepów w Polsce, równie¿ internetowych. „Szukajcie a znajdziecie”
3) Pojedyncze figurki znajdziecie na allegro, ja sam równie¿ zajmujê siê ich sprzeda¿±, ale nie tylko ja – i to jest chyba najtañsze ¼róde³ko, przy tym nie kupujecie „na szczê¶cie – co bêdzie w boosterze” tylko konkretne figurki.
Reszta, to ju¿ naprawdê jest piêkna gra.
I na koniec:
Z do¶wiadczenia D&D Miniaturek Skirmish najbardziej polecam Mistrzom Gry w systemie D&D 3rd Edition. Dlaczego ?
1) wiele zasad obowi±zuj±cych w systemie Skirmish zosta³o „¿ywcem” zaczerpniêtych z D&D RPG
2) graczy jest zwykle kilku, Mistrz Gry jeden. Przeciwnicy graczy czêsto graj± schematycznie i przez po¶piech prezentuj± siê z regu³y gorzej w czasie potyczki ni¿ dru¿yna. W tej grze jako Mistrz Gry zdoby³em ogromne do¶wiadczenie – co kolejno gin±ce postacie moich graczy do¶wiadczy³y na sobie – gracze moi te¿ dziêki temu stali siê bardziej uwa¿ni wiedz±c ¿e ich przeciwnicy zyskali wiele do¶wiadczenia.
3) do figurek do³±czone s± karty dwustronne – na jednej stronie s± zasady Skirmish na drugiej RPG. W przygotowaniu sesji dane na drugiej stronie karty w znacznym stopniu u³atwiaj± Mistrzowi Gry przygotowania.
<span style='font-size:25pt;line-height:100%'>Zapraszam Wszystkich do D&D Miniatures !!!</span>