ale czy to nie jest trochę tak, że w jego przypadku słabsze zdolności bojowe balansuje większa przydatność podczas eksploracji
Owszem, ma bardzo przydatne w eksploracji zdolności, ale niestety powiązane z określonym regionem (a szkoda!). Imo ogólnie ujęta "dzicz" byłaby lepszym rozwiązaniem. Zakładając nawet, że MP przygotowałby scenariusz stricte pod naszego rangera i umiejętności eksploracji, nie wolno zapominać, że DeDeki to system, w którym każda postać umie walczyć i musi walczyć. Właśnie dlatego, nawet najlepsze zdolności związane z eksploracją, powinny zostać wsparte możliwościami bitewnymi.
Uważam za to, że ranger jest idealnym materiałem na solówkę. Gracz prowadzący taką postać nie miałby wrażenia odstawania od reszty teamu (mowa o późniejszych poziomach), a jednocześnie ciekawy wybór zdolności niezwiązanych z walką urozmaiciłby sesję.
EDIT:
A to co sami twórcy sądzą o rangerze:
"In terms of classes, we have our eye on the ranger, who some of you thought could use a bit of improvement. So what does this mean?
To start with, a majority of players and Dungeon Masters are happy with the ranger overall. The game as a whole is grading well, so we don’t want to make a huge, sudden change to that class. But taking a deeper dive into the ranger, we can see that favored enemy and the beast master archetype received the lowest ratings. Our next step is to take a closer look at why that is.
We’ll start with an internal assessment mixed with feedback from our closed circle of testers. From there, we’ll work up some options and present them to you, most likely in the Unearthed Arcana column. That process allows us to determine if the track we’re on answers your concerns with the class.
The critical step is making sure that any changes we make genuinely improve the class. Remember, plenty of people are happy with the ranger, so any changes need to cover a number of options:
People who like the ranger as it is can simply keep playing their current characters.
People who don’t like the ranger should feel as though the new options allow them to play the ranger they want to create.
The new options are exactly that—new choices for ranger players to select from, as opposed to a rewrite of the Player’s Handbook.
DMs should always feel that they can take or leave the new options, just like any other material in the game beyond the Basic Rules.
You can think of this approach as one of directed expansion. Though we like to come up with new concepts for the game, we also know that some players might be unhappy with how the game handles a classic D&D archetype. This process gives us a chance to expand outward while also making sure the game fits your needs for classic fantasy gaming.
Thanks for giving us feedback and helping us improve the game."
źródło