Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
oggr
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 229
Rejestracja: czw lip 23, 2009 4:27 pm

Swój własny system bitewny

pt sty 25, 2013 5:20 pm

Witam wszystkich, chciałbym tutaj spisywać spostrzeżenia i przemyślenia na temat tworzenia własnych systemów bitewnych. Ta część bitewniaków jest bardzo uboga w informacje i pomoce. Mamy nadzieję rozkręcić ten temat i wesprzeć młodych aktywnych twórców gier. Chętnie wymienimy się tutaj informacjami jak to wszystko ogarnąć by wydać własną grę.
Ostatnio zmieniony pt sty 25, 2013 5:21 pm przez oggr, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
gacoperz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1402
Rejestracja: sob paź 01, 2011 8:44 am

Swój własny system bitewny

pt sty 25, 2013 5:25 pm

Nie krępuj się.
 
Awatar użytkownika
oggr
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 229
Rejestracja: czw lip 23, 2009 4:27 pm

Swój własny system bitewny

pt sty 25, 2013 6:06 pm

Ok spoko. Z tego co widzę to poza mną jeszcze jedna osoba na forum też sama coś tworzy.
Ja nad swoją grą pracuje już od 8lat (z wielkimi przerwami).
Zacznijmy może tak, pierwszą i chyba najważniejszą kwestia jest znalezienie odpowiedniego uniwersum, klimatu, bądź po prostu dobrej historii. Można oprzeć się na już istniejącym świecie, co bardzo ułatwia całość tworzenia systemu. Kolejna sprawa to czym chcemy grać. Czy stawiamy na już gotowe figurki czy myślimy o stworzeniu czegoś samemu. Plus pierwszego jest taki że są już gotowe wzory i wystarczy tylko je dopasować, lecz bywa często i tak że wśród gotowych wzorów moze nie być akurat tego czego szukamy. Wtedy albo zmieniamy założenia, albo szukamy dalej. W momencie gdy sami myślimy o tworzeniu figurek to pierwsza bariera to koszt ich samodzielnego tworzenia. Owszem są firmy które produkują np stuff z którego można samemu montować figsy ale może byc to problem nie do przeskoczenia z powodów finansowych. I tutaj jest pies pogrzebany bo większość osób tworzących samodzielne produkcje nie posiada takich funduszy. Opcji wyjścia z tej sytuacji jest kilka.
Pierwsza to szukanie finansowania na takich serwisach jak Kickstarter albo Indiegogo. Lecz start na nich jest o tyle utrudniony że trzeba już mieć już gotowy pomysł, zarys zasad itp. Trzeba po prostu mieć czym się zareklamować. Inna opcja to przygotowanie założeń, tutoriala itp i wysłanie propozycji do któregoś z wydawnictw, które specjalizują się w wydawaniu gier. Niestety trzeba liczyc się z tym że projekt zostanie odesłany. Dla tego ważne jest przygotowanie dobrego settingu który w jednym i w drugim przypadku będzie wymagany.
 
Gedeon

Swój własny system bitewny

pt sty 25, 2013 8:09 pm

A czy nie można zastąpić figurek pionkami, choćby nawet tekturowymi znacznikami?
 
Awatar użytkownika
gacoperz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1402
Rejestracja: sob paź 01, 2011 8:44 am

Swój własny system bitewny

pt sty 25, 2013 8:29 pm

Bez obrazy, ale wydaje mi się, że zaczynasz od dupy strony. Znalezienie settingu to jedna z ostatnich rzeczy i użyteczna jedynie jeśli projektujesz z myślą o wypuszczeniu systemu na rynek. Powiem więcej, "setting" to jedna z pierwszych rzeczy, które wydawca może chcieć zmienić, np by użyć jakiejś z posiadanych przez siebie licencji jako elementu marketingowego.

Po pierwsze, musisz ustalić założenia projektowe. Co dokładnie chcesz w grze przedstawić? Czy walka ma być w dużej skali (bitwy całych armii) czy mniejszej (pojedyncze oddziały, plutony, kompanie). Czy chcesz gry silnie symulacyjnej (Starfleet Battles jest tu dość ekstremalnym przykładem symulacji) czy bardziej abstrakcyjnej (no, powiedzmy nie przytoczę tu szachów, ale np "stare dobre" DBA)? Kolejne co powinieneś rozważyć, to jakie rodzaje wojsk i działań chcesz w grze przedstawić? Jakie działania chcesz w grze premiować? W jaki sposób będziesz reprezentował poszczególne zmienne w grze?

Jeśli już jednak o "settingu" mowa. Czy planujesz oryginalny setting, czy wykorzystać już istniejący? Czy posiadasz do niego prawa/jesteś w stanie zastrzec stosowne prawa? Takie problemy nie istnieją w przypadku gier historycznych, ale z drugiej strony masz wtedy mniejszy zwrot z figurek, gdyż nie masz na nie sankcjonowanego prawnie monopolu. Tutaj też najwięcej do powiedzenia będzie miał potencjalny wydawca bitewniaka, chyba, że planujesz wydać się sam przez kickstarter, czy inne indiegogo. Ta druga opcja wymaga jednak aktywnego marketingu swojego produktu, co pochłania czas i zasoby, a kampania może zakończyć się fiaskiem, jak wiele projektów na KS czy IGG. Ryzyko finansowe, które normalnie ponosiłby wydawca musisz wziąć na siebie.
 
Awatar użytkownika
quidamcorvus
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1581
Rejestracja: pn mar 27, 2006 12:52 am

Re: Swój własny system bitewny

pt sty 25, 2013 8:41 pm

Gedeon pisze:
A czy nie można zastąpić figurek pionkami, choćby nawet tekturowymi znacznikami?

Zależy od konkretnego systemu.

W przypadku gier w których rozgrywane są bitwy całych armii, figurki można zwykle zastąpić pionkami czy żetonami. Jednak w przypadku gier skirmiszowych, gdzie walczą ze sobą oddziały liczące zwykle około tuzina wojowników, większe znaczenie ma trójwymiarowość modelu - czy to ze względu na możliwość ukrywania się za makietami, czy zasady specjalne rozróżniające rozmiar modelu.
 
Gedeon

Swój własny system bitewny

pt sty 25, 2013 8:47 pm

Hmm, zawsze żeton może mieć wysokość przypisaną "wirtualną" na zasadzie "ten żeton to olbrzym, a ten to goblin, więc ten pierwszy oznacza wyższą jednostkę".
 
Awatar użytkownika
quidamcorvus
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1581
Rejestracja: pn mar 27, 2006 12:52 am

Re: Swój własny system bitewny

pt sty 25, 2013 9:06 pm

Gedeon pisze:
Hmm, zawsze żeton może mieć wysokość przypisaną "wirtualną" na zasadzie "ten żeton to olbrzym, a ten to goblin, więc ten pierwszy oznacza wyższą jednostkę".

Jak napisałem wcześniej, o ile w systemach gdzie walczą ze sobą armie pewnie sprawdziłoby się to bez problemu. O tyle w systemach skirmiszowych, może to być problematyczne. W takich systemach strzelając zwykle "patrzy się z oczu modelu" określają pole widzenia, i choćby tutaj trójwymiarowość ma znaczenie.

TUTAJ i TUTAJ masz przykładowe raporty z gry w Warheim FS, czyli systemu skirmiszowego.

Poza tym, dla wielu graczy aspekt hobbystyczny (kolekcjonowanie i malowanie) jest równie ważne jak samo granie :)
 
Awatar użytkownika
oggr
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 229
Rejestracja: czw lip 23, 2009 4:27 pm

Swój własny system bitewny

pt sty 25, 2013 10:04 pm

@gacoperz masz racje, źle zacząłem moja wina. Owszem najpierw trzeba się zastanowić o czym ma być gra, czy historyczna czy SF abo też Fantasy. Gdy już mamy ustalone tło to ustalamy wielkość. Po pierwsze jest skirmish, potem jest bitewniak a na końcu w skali grandbattle. Kolejna sprawa to po ustaleniu wielkości ustalamy skalę figurek. Przy grand mamy od 2 do 15mm, battle to zazwyczaj 15 do 28 (czasem zwanym heroic)mm. Skirmishe to w znacznej większości 28mm. Owszem figurki można zamienić papierowymi. Inna znana mi opcja przy bitewniakach to zastąpienie figurek klockami drewnianymi (kwadratowy klocek drewniany polakierowany a na górze sztandar oddziału -nie pamiętam tytułu gry ale okres napoleoński). Jak napisał @quidamcorvus w skirmishach figurki są najważniejszym elementem wraz z makietami, bo to na nich się gra głównie. Finansowanie może poruszę później bo to też obszerny temat. Jeśli chodzi o mechanikę to często jest ona ważniejsza od samych figurek i klimatu. Niektóre gry opierają się na cechach i charakterystykach jak w RPG, w innych na wartościach opisowych, albo też na wartości atak obrona, strzelanie i tabelkach jak w strategiach planszówkowych. Rodzajów mechanik jest tyle ile systemów. To samo się tyczy tego czym chcemy dowodzić. Mogą to być jednostki lądowe (piechota, pojazdy, lotnictwo, mechy) bądź też same lotnicze (powietrzne lub kosmiczne), są i tez oczywiście morskie -nad i podwodne.

Możliwe że tak powinienem zacząć ten temat.
 
Awatar użytkownika
oggr
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 229
Rejestracja: czw lip 23, 2009 4:27 pm

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 2:31 pm

Może zróbmy jeszcze inaczej, wg tego jak byśmy sami zaczeli tworzyć swojego bitewniaka. Na pierwszy ogień może określmy jaki klimat miałby tworzony bitewniak? Fantasy, SF, Historyczny, Steampunk? Kolejna rzecz to powietrzny lądowy czy morski?
 
Awatar użytkownika
Z Enterprise
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 134
Rejestracja: wt paź 30, 2012 10:46 am

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 2:48 pm

Oggr, zrób WTS dla bitweniaków, czyli WTB :)

projekt-wts-vf555.html

Pozdrawiam.
Zigzak
 
Awatar użytkownika
oggr
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 229
Rejestracja: czw lip 23, 2009 4:27 pm

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 2:53 pm

Ok Dzięki za pomysł, poważnie nad tym się zastanowię:)
Tylko że u mnie mniej ludzi do działania jest niz u was:D
 
Awatar użytkownika
Z Enterprise
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 134
Rejestracja: wt paź 30, 2012 10:46 am

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 3:42 pm

U nas już pozdychało - ale jeden projekt z tego będzie miał (mam nadzieję) premierę wydawniczą na Polconie.
Czyli da się.
Myślę, że i tu się da. Zaproś ludzi z kilku innych serwerów, zrób ankietę motywów (czy fantasy, czy sf, czy wspólczesna, czy jakaś inna) wielkości (skirmisz, bitewniak, epic battle) i kilku innych parametrów. najlepiej niech ludize sami deklarują, co by chcieli grac i przy czym pracowac. Zbierzesz nawet kilkanaście pomysłów, czytelnicy wybiorą najlepsze, i ci którzy chcą będą mogli dobierac motywy, najpopularniejsze lub nie, i wrzucac propozycje gier, nad którymi w końcu będizecie pracowac grupowo.

I nie bój się ogłaszac na blogu czy na stronce bitewniaków - tam sporo osób zagląda. Ja z bloga wycisnąłem ponad 50 projektów, więc chyba odzew niezły? Sporo ludzi tam gra też w bitewniaki.
 
Gedeon

Re: Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 3:45 pm

Poza tym, dla wielu graczy aspekt hobbystyczny (kolekcjonowanie i malowanie) jest równie ważne jak samo granie

Wiem, wiem, ale taki system "bezfigurkowy" mógłby być alternatywą dla tych, których interesuje tylko granie, a jednocześnie nie mają ochoty na wydawanie mnóstwa kasy. Trochę inna nisza po prostu.
 
Awatar użytkownika
oggr
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 229
Rejestracja: czw lip 23, 2009 4:27 pm

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 3:48 pm

Ok jak tylko ogarnę trochę stronę i forum to wdrożę ten projekt. Jak na razie staramy się merytorycznie porozmawiać tutaj o ew założeniach takowej gry.

Papierowe figurki tez mogą być super jakości, jeśli tylko włoży się w ich stworzenie odrobinę wysiłku. Widziałem kilka projektów takich figurek i niektóre są super.
 
Awatar użytkownika
Z Enterprise
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 134
Rejestracja: wt paź 30, 2012 10:46 am

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 3:58 pm

Ostatnio zmieniony sob sty 26, 2013 4:02 pm przez Z Enterprise, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
oggr
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 229
Rejestracja: czw lip 23, 2009 4:27 pm

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 4:02 pm

Myślałem kiedyś o zrobieniu gry z takimi figsami w klimacie deep space battle podobnym do starcrafta, SAAB, ew podobnym.
 
Awatar użytkownika
Z Enterprise
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 134
Rejestracja: wt paź 30, 2012 10:46 am

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 4:04 pm

ja nad czymś w rodzaju Man'o'Wara na takich składakach. Kosmiczna gierka bitewna była, kolekcjonerska - kupowało się mysliwce do składania.
 
Awatar użytkownika
oggr
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 229
Rejestracja: czw lip 23, 2009 4:27 pm

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 4:12 pm

Star warsy mają takie coś podobne, ale mi się marzy wiesz w skali dużej takiej że np lotniskowiec gwiezdny ma np 10cm długości, a ziemskie uzbrojenie to np działa kaliber 400mm:D może kiedyś się tym zajmę:)
 
Awatar użytkownika
gacoperz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1402
Rejestracja: sob paź 01, 2011 8:44 am

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 4:12 pm

Skoro mowa o papierkach to dorzucę Flipit
 
Awatar użytkownika
Umbra
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1154
Rejestracja: wt paź 07, 2003 10:59 am

Re: Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 4:14 pm

Jak bitewny to tylko science-fiction z elementami broni białej ( ala Warzone :) ) i oczywiście lądowy :) Ale to też nie przeszkadza przecież w stworzeniu jednostek powietrznych. Jak będziesz szedł w ten klimat, jestem gotowy na każdą pomoc, jaką mogę raczyć :wink:
 
Gedeon

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 4:15 pm

Fajne, choć też trzeba się wysilić trochę na składanie. No i trza się dużo nadrukować, żeby stworzyć większą armię.
 
Awatar użytkownika
oggr
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 229
Rejestracja: czw lip 23, 2009 4:27 pm

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 4:19 pm

ja myślałem raczej o http://juniorgeneral.org/ i np u mnie można ich figsy stosować zamiennie z plastikami.

Warzone jest super:D o czymś takim myślałem właśnie. Ciekawe by było połączenie bitewniaka lądowego z kosmicznym, tego chyba w większej skali nie było (WH40 są też powietrzne ale jako wsparcie chyba tylko lądowych).

Wole drukować figsy np na kartonie kredowym po 3zł za arkusz niż np nie raz zabulić 150zł za jedną jednostkę. Dla mnie fun większy to sama gra a dopiero potem figurki, choć rozumiem kolekcjonerstwo.
 
Awatar użytkownika
gacoperz
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1402
Rejestracja: sob paź 01, 2011 8:44 am

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 4:20 pm

Kiedyś widziałem całkiem spory system fantazy z plaskaczami ale nie pamiętam teraz nazwy. Za to przypomniała mi się armia samurajów do DBA wykonana z origami, tak w ramach ciekawostki.

Osobiście chętnie bym zobaczył system do bitew morskich lub przestrzennych, jednakże chudszy niż SFB.
 
Awatar użytkownika
Umbra
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1154
Rejestracja: wt paź 07, 2003 10:59 am

Re: Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 4:42 pm

oggr super, że masz zapał, życzę by się nigdy nie skończył! :)
Jak tylko kiedyś byś chciał robić jakieś bety, albo przyjmował jakąkolwiek pomoc, np. w postaci pomysłów na uniwersum, pisz tutaj, na pewno będzie odzew. Przynajmniej z mojej strony :wink:

Pozdro.
 
Awatar użytkownika
Z Enterprise
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 134
Rejestracja: wt paź 30, 2012 10:46 am

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 5:50 pm

Z takich "plaskaczowych" bitewniaków - to jest Showdown http://wydawnictwogramel.pl/download/showdown_pl.pdf

Do tego z http://www.seven-wonders.co.uk/paperfriendsindex.html można ściągnąc sporo gotowych plaskaczy, ewentualnie zrobic własne, korzystając z porad Krzemienia http://mojerpg.blogspot.com/2010/10/jak ... o-rpg.html

Mnie w tej chwili fascynują składaki, jak te z OGRE - są stosunkowo tanie, wyglądają ładnie, i co najważniejsze - wciaż są w 3D, co ma ogromne plusy czasami, chociażby estetyczne. No i modułowośc. Przy okazji - popytajcie w małych poligrafiach, coraz więcej z nich ma możliwośc drukowania na cienkiej PCVce, i wycinania laserowego - to może się przydac przy takich projektach.
 
Awatar użytkownika
oggr
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 229
Rejestracja: czw lip 23, 2009 4:27 pm

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 6:19 pm

No taki jestem mam spory zapał i to nie taki co się szybko kończy. Poza zapałem mam umiejętność kombinowania tego co potrzeba. Potrzebowałem grafik do podręcznika swojego to zwerbowałem grafików z całego świata:)
Ok może zaczniemy taki projekt, zaraz zarzucę sondę może coś sklecimy razem. Zaraz napiszę do admina forum żeby stworzył nam wydzielony poddział i będziemy myśleć nad tym dalej. Najpierw zrobimy sondę o klimacie, potem skali, uniwersum itp. Za jakieś 2h zasiądę do tego bo teraz dzieci mi jeszcze biegają po domu. Mam nadzieje że wam zapału nie zabraknie:)
 
Awatar użytkownika
oggr
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 229
Rejestracja: czw lip 23, 2009 4:27 pm

Swój własny system bitewny

sob sty 26, 2013 10:48 pm

Ok Projekt WTB uważam za rozpoczęty:) ankiety gotowe, głosowanie rozpoczęte. Zapraszam do współpracy:)
 
Awatar użytkownika
quidamcorvus
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1581
Rejestracja: pn mar 27, 2006 12:52 am

Re: Swój własny system bitewny

ndz sty 27, 2013 2:11 am

oggr pisze:
Ok Projekt WTB uważam za rozpoczęty:) ankiety gotowe, głosowanie rozpoczęte. Zapraszam do współpracy:)

Nie mam wystarczających uprawnień by wejść na podforum Projekt WTB. No chyba, że celowo nie mam, to się nie czepiam ;)
Ostatnio zmieniony ndz sty 27, 2013 2:12 am przez quidamcorvus, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
oggr
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 229
Rejestracja: czw lip 23, 2009 4:27 pm

Swój własny system bitewny

ndz sty 27, 2013 2:24 am

Już to sprawdzam. Postaram się jakoś to naprawić, może bez admina się uda.
Ostatnio zmieniony ndz sty 27, 2013 2:29 am przez oggr, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości