Dobra Warbanda to co¶ co ka¿dy chcia³by mieæ, by dziêki niej i stosowanej taktyce zminimalizowaæ ryzyko pora¿ki w sposób losowy – czyli wskutek fatalnej passy w rzutach kostkami. Czêsto dobra Warbanda wykorzystuje nawet te fatalne rzuty na swoj± korzy¶æ !!
Jak wiêc tak± stworzyæ?? Sztuka jest co najmniej trudna.
Zacznijmy od podstaw, czyli co tak naprawdê mamy do dyspozycji.
W grze bior± udzia³ cztery frakcje: Lawful Good, Chaotic Good, Lawful Evil i Chaotic Evil.
O s³abych i mocnych stronach napiszê w osobnym artykule, teraz tylko pozwólcie powiedzieæ, ¿e Lawful Good bazuje na sile pancerza, odporno¶ci na magiê (najlepsze save’y) oraz najlepszych commander’ach, Chaotic Good na szybko¶ci, magii i walce na odleg³o¶æ (najwiêcej ³uczników), Lawful Evil na sile magii (najwiêcej gro¼nych zaklêæ), specjalnych zdolno¶ciach (wystarczy powiedzieæ o Beholderze w tej frakcji) oraz sile pancerza i wreszcie Chaotic Evil bazuj±cej na ilo¶ci obra¿eñ i szybko¶ci jednostek.
Wszystkie jednak figurki wszystkich frakcji mo¿na podzieliæ na nastêpuj±ce kategorie:
Filler/Fodder – koszt 3 – 5 punktów (miêso armatnie, ale warunkuj± dobr± liczbê aktywacji w grze)
Tile Grabber/Raider – niektóre scenariusze (równie¿ rozgrywane turniejowo) licz± dodatkowe punkty zwyciêstwa nie tylko za „zabite” figurki przeciwnika, ale równie¿ za „okupacjê” terenów przeciwnika. W tej kategorii mieszcz± siê wiêc szybkie, tanie figurki.
Blocker – w tej kategorii mieszcz± siê figurki które albo poprzez dobr± liczbê HP, lub specjalne zdolno¶ci (incorporeal na ten przyk³ad) mog± chroniæ oddzia³y, g³ównie przed atakami na odleg³o¶æ przeciwników.
Piechur – w tej kategorii mieszcz± siê figurki, które stanowi± trzon naszej grupy. Koszt ich wynosi z regu³y 6-29 pkt., wystawiamy ich kilka i mamy nadziejê ¿e ich zdolno¶ci pozwol± zadaæ przeciwnikowi najwiêksze straty. Bardzo ciê¿ko zdefiniowaæ tê kategoriê.
Czo³g – wiem brzydkie okre¶lenie w kategoriach D&D, ale nic innego nie przychodzi mi do g³owy. W tej kategorii mieszcz± siê figurki które zadaj± du¿o obra¿eñ i stanowi± o g³ównej sile uderzeniowej naszej Warband’y. Z regu³y kosztuj± 30-55 pkt.
Dominator – w tej kategorii mie¶ci siê zaledwie kilka figurek które dominuj± na polu bitwy, i czêsto samodzielnie s± w stanie pokonaæ wiele figurek przeciwnika. Kosztuj± ponad 70 pkt.
Strzelec – obszerna kategoria, w której mie¶ci siê wiele jednostek. Najwiêcej ma ich frakcja CG, ale w ka¿dej frakcji znajdzie siê kilku przedstawicieli. Rozpiêto¶æ punktowa od 4 do 72 pkt.!!!
Czarodziej/kleryk wspieraj±cy – liczna grupa figurek rzucaj±cych zaklêcia wspieraj±ce inne figurki z waszej Warbandy.
Czarodziej/kleryk bojowy – równie liczna grupa zawieraj±ca jednostki dysponuj±ce bezpo¶rednimi czarami bojowymi.
Dowódca – najwa¿niejsza jednostka w grze. Od tego kto dowodzi (i jakie ma zdolno¶ci) zale¿y najwiêcej efektów ( i ca³a efektywno¶æ) naszej Warbandy. To w³a¶nie od wyboru dowódcy zaczynamy tworzenie swojej „partii”. Czêsto bierzemy dwóch dowódców, którzy mog± siê uzupe³niaæ lub dowodziæ dwoma „skrzyd³ami” naszej ma³ej armii.
Wszystkie wymienione powy¿ej kategorie maj± za zadanie stworzenie podstaw do dalszych rozwa¿añ. Miejmy na uwadze ¿e czêsto dana figurka „podpada” pod wiêcej ni¿ jedn± z powy¿szych kategorii.
W tym miejscu ka¿dy oczywi¶cie zapyta kto jest najlepszy w danej kategorii ?
Pozwolê tu sobie zamie¶ciæ wyniki ankiety prowadzonej przez Dr Corneliusa w¶ród graczy na Mistrzostwach ¦wiata D&D Miniatures (w kolejno¶ci liczby zdobytych g³osów)
Filler/Fodder: Orc Warrior, Azer Raider, Elf Warrior, Man at Arms, Hill Dwarf, Goblin Skirmisher, Hobgoblin Warrior.
Tile Grabber/Raider: Wolf & Timber Wolf, Barbarian Mercenary, Wolf Skeleton, Mongrelfolk, Formian Warrior, Kruthik Hatchling, Gravehound, Choker, Cursed Spirit.
Blocker: Cursed Spirit, Gnoll Skeleton, Zombie White Dragon, Thayan Knight, Dreadguard, Dwarf Phalanx Soldier, Medium Astral Construct.
Piechur: Bugbear Footpad, Bariaur Ranger, Orc Savage, Griffon, Achaierai, Gold Dwarf, Longtooth Barbarian, Destrachan, Rhek, Anvil of Thunder.
Czo³g: Frenzied Berserker, Orc Champion, Red Samurai, Eye of Grummsh, Ogre Ravager. Chuul, Hook Horror, Rask, Hill Giant, Goliath Barbarian, Dire Bear.
Dominator: Large Silver Dragon, Large Red Dragon, Thaskor, Aspect of Nerull.
Strzelec: Greycloak Ranger, Gauth, HEBI, Kenku Sneak, Centaur Hero.
Czarodziej/kleryk wsparcia: Inspiring Marshall, Drider Sorcerer, Crow Shaman, Orc Druid, Aramil, Healer, Couatl, Cleric of Moradin, Dwarf Artificer, Half-Elf Hexblade, Mindflayer.
Czarodziej/kleryk bojowy: Mordenkainen, Elf Pyromancer, Adventuring Wizard, Red Wizard, Lich Necromancer.
Dowódców podzielono na trzy kategorie ze wzglêdu na trzy najczêstsze formaty – czyli 50, 100 i 200 pkt.
Low Cost Commander: Tiefling Captain, Cleric of Order, Cleric of Lathander, Inspiring Marshall, Cleric of Corellon Larethon, Drow Sgt, Snig the Axe
Mid Cost Commander: Urthok, Mindflayer, Eye of Gruumsh, Gnoll Sgt, Bladesinger, Dark Traveler
High Cost Commander: Ryld Argith, Purple Dragon Knight, Human Blackguard, Drizzit Do’Urden, Paladin of Torm.
A jak wygl±da “formu³a” na stworzenie solidnej warbandy ??
Teraz ju¿ prosto:
Dowódca
2-4 Czo³gi lub 1-2 Dominatory
Czarodziej/kleryk wsparcia
Fillerzy i Piechurzy – by mieæ 12 aktywacji (poza tym dziadek mówi³ ¿e czo³gi bez wsparcia piechoty zawsze s± rozbijane, a to by³y ¶wiête s³owa).
Opcjonalnie (w zale¿no¶ci od frakcji oraz w³asnych preferencji)
Drugi Dowódca
Strzelec
Blokerzy
I gotowe