Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
AGrzes
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1140
Rejestracja: pn gru 30, 2002 5:42 pm

Szybkie wprowadzenie w Planescape

ndz wrz 05, 2010 5:20 pm

Ostatnio naszła mnie myśl by powrócić na trochę do D&D, kłopot w tym że zazwyczaj gracze na moich sesjach przejawiali nadzwyczajną chęć do grania "mutantami ninja" dla których nie byłem sobie w stanie wyobrazić sensownego miejsca w świecie.
Przyszło mi do głowy że może planescape był by rozwiązaniem bo kojarzy mi się on z settingiem gdzie dowolny mutant nie dość że nie zrobi specjalnie sensacji, to może jeszcze być normalnym rzemieślnikiem czy barmanem.

Problem w tym że moja wiedza o tym settingu jest w najlepszym razie fragmentaryczna, a niektórzy moi gracze mogą go lepiej znać.
I tutaj pojawia się ten temat, jak najszybciej przyswoić sobie realia planescape?
Jakie pozycje przeczytać by jak najszybciej dowiedzieć się jak najwięcej?
Ostatnio zmieniony wt wrz 07, 2010 4:24 pm przez Zsu-Et-Am, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Schpeelah#144
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 939
Rejestracja: pn sie 21, 2006 8:26 pm

Szybkie wprowadzenie w planescape

ndz wrz 05, 2010 6:04 pm

Na początek należałoby ściągnąć oficjalny Campaign Setting do 3.5, ale powiem szczerze że stanowczo za mało tam o samych planach, za to na tej samej stronie można znaleźć trochę przygód, choćby Desire and the Dead. Podstawowym podręcznikiem byłby Manual of the Planes do edycji 3.0 (NIE Planar Handbook 3.5 - w tej książce jest również mało opisów - np. kapłańskiej domenie Otchłani poświęcone jest więcej miejsca niż samemu planowi!). Można też przejrzeć Sfery.org, jej wiki zawiera dość ogólnych informacji, by móc zdecydować jakiemu miejscu warto poświęcić więcej uwagi. Najwięcej jednak można znaleźć w podręcznikach drugoedycyjnych, o ile jakieś znajdą się przypadkiem w twoim zasięgu.

To już mniej "dowiedzieć się jak najwięcej" ale seria "High Adventure on... the Planes!" będąca częścią Tome of Fiends i Book of Elements mogą służyć jako inspiracja, a i można w nich znaleźć parę innych ciekawych rzeczy, np. mnie podoba się sekcja o charakterach powiązanych z żywiołami.
 
Awatar użytkownika
Lunar190
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 358
Rejestracja: pt wrz 07, 2007 9:33 pm

Szybkie wprowadzenie w planescape

ndz wrz 05, 2010 9:06 pm

A ja polecam Sferopedię http://sfery.wikia.com/ ;)
 
Awatar użytkownika
Schpeelah#144
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 939
Rejestracja: pn sie 21, 2006 8:26 pm

Szybkie wprowadzenie w planescape

ndz wrz 05, 2010 9:27 pm

No więc sferopedia=wiki sfery.org tak że mówimy o tym samym.

Aha, w końcu udało, mi się znaleźć, skąd mam jeszcze jedno duże źródło: tutaj można znaleźć A More Complete Guide To The Outer Planes oraz Great Elemental Netbook, będące zbiorami informacji na temat opublikowanych lokacji na planach wewnętrznych i zewnętrznych dla 2. edycji.
 
Awatar użytkownika
Lunar190
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 358
Rejestracja: pt wrz 07, 2007 9:33 pm

Re: Szybkie wprowadzenie w planescape

pn wrz 06, 2010 7:26 pm

A fakt, nie zauważyłem.

Czytanie 2-edycyjnego Planescape Campaign Setting jest bardzo wciągające. Wszystko, autorze, zależy od tego jak łatwo czyta Ci się po angielsku.

- Jeśli grałeś w Tormenta (i poprzez tę grę się zaciekawiłeś) to nie ma nic złego w zaczynaniu nawet z polską Księgą Planów (ja tak zaczynałem) mając po prostu świadomość traktowania jej luźno.
- W Tormencie w karczmie Pod Gorejącym Trupem jest obieżysfer niepotrzebny do questów, ale mający ogromną wiedzę o planach i samo wypytywanie go i słuchanie z muzyką tej karczmy w tle, rozkleja i daje ogólny zarys pięknych i przerażających planów. Polecam.
Ostatnio zmieniony pn wrz 06, 2010 7:27 pm przez Lunar190, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
AGrzes
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1140
Rejestracja: pn gru 30, 2002 5:42 pm

Re: Szybkie wprowadzenie w planescape

pn wrz 06, 2010 9:10 pm

Lunar190 pisze:
Wszystko, autorze, zależy od tego jak łatwo czyta Ci się po angielsku.
Angielski tekst to nie problem. Za to chyba zdobycie drugoedycyjnych podręczników może być, chyba ze czarodzieje udostępnili co nieco u siebie (niektóre settingi mają trochę materiałów udostępnionych).

W Tromenta grałem ale dotąd jakoś nie ciągnęło mnie do prowadzenia w planescape. Teraz przyszło mi do głowy by zamiast męczyć się grając w pseudo-średniowiecznym świecie drużyną dziwadeł mogę poprowadzić coś gdzie dziwadła nie spowodują nawet zmarszczenia brwi.

Dzięki za wszystkie porady i linki, będę sukcesywnie przeglądał.
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

Szybkie wprowadzenie w planescape

wt wrz 07, 2010 1:05 am

Najlepiej byłoby, gdybyś mógł jakoś przeczytać Planescape Boxed Set do 2. ed. AD&D. To pewnie odpada - poza fragmentami z tekstów podanych wyżej (szczerze: nie potrzebujesz wszystkiego na raz), które i tak lepiej potraktować jako inspirację, proponowałbym lekturę tekstów z działu. Artykuł o slangu (jeśli chciałbyś korzystać z kminy), opis przykładowej karczmy wzorowany na podręcznikach, przeglądowe i bardzo krótkie opisy planów i fakcji... Nie jest to opis czy nawet spójne wprowadzenie do settingu, ale i pozostałe źródła trudno za takowe uznać. Znajdziesz tam też naście postaci niezależnych - polecam szczególnie opis A'kina.

Jeszcze jedna uwaga/porada ogólna: na Twoim miejscu nie przejmowałbym się tak bardzo kosmologią. Wczytywanie się w nią jest w dużej mierze niestety niemal równie sensowne, co zaczytywanie się np. o Maztice, Al-Quadim i Kara-Tur przed rozpoczęciem gry w Faerunie (albo przynajmniej jak czytanie o Półwyspie Chult przed grą w Dolinach). Choćby dla kogoś brzmiało to jak herezja: w Planescape najlepsze i najważniejsze jest Sigil i przygody w tym mieście. Cała reszta to głównie tło i źródło inspiracji, którym nie należy się przesadnie przejmować. Jeśli chcesz je wykorzystać - po prostu czytasz sobie ogólny opis odpowiedniego planu, wybierasz pomysły, które wydają się najciekawsze, dodajesz własne - i patrzysz, co wyjdzie w trakcie.

Bez Planów Sigil nie byłoby tym, czy jest, ale poza tym nie różnią się aż tak bardzo od egzotycznych terenów pod przygody (rola zazwyczaj przypisywana większym podziemiom, wulkanom, dżunglom, zatopionym miastom, "odległym krajom" itp. - tutaj jest to samo, tylko bardziej i bez ograniczeń). Scenariusz z akcją osadzoną na konkretnej płaszczyźnie lub nawet przygoda rozciągniętą na kilka z nich może być zabawna, ale w moim odczuciu to raczej urozmaicenie. Inaczej w sytuacji, gdy chcesz po prostu przenieść D&D na Plany - wtedy Sigil zmienia się z głównej areny w podstawową bazę wypadową.
Ostatnio zmieniony wt wrz 07, 2010 3:48 pm przez Zsu-Et-Am, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
shaman_tm
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 541
Rejestracja: śr lis 05, 2008 2:41 pm

Szybkie wprowadzenie w planescape

wt wrz 07, 2010 10:12 am

Jako dość świeży MG w Planescape muszę się zgodzić z Zsu-Et-Am, najlepszy na start jest boxed set. Niestety, jego ceny są dość wygórowane, choć możliwy jest do dostania np. na ebay'u. Ew. oprócz pudełka rozważ zakup The Planeswalker’s Handbook - dużo informacji dla graczy ściśniętych razem.
Wspomniany wyżej Torment to również dobre źródło nie tylko wiedzy (choć gra jako taka "kanoniczną" nie jest) ale i inspiracji.
I w jeszcze jednym moim zdaniem Zsu ma rację: Sigil faktycznie jest punktem centralnym dla Planescape. Co prawda moi gracze jeszcze go na oczy nie widzieli (bo nie mając problemu z "mutantami ninja" ;) zacząłem prowadzenie Planescape drużyną z Pierwszej, która jest dopiero w drodze do Sigil, na razie szwędając się z questem po światach materialnych). Niemniej z założenia przygody, jakie będa prowadził kręcić się mają właśnie wokół Sigil jako domu BG.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości