Owszem czyta³em - jest lepszy od Warriora/Commonera/Aristocrata 1 levelu którzy to maj± stanowiæ podstawê piechoty - wiêcej PW, redukcja obra¿eñ, nie mêczy siê, nie musi sprawdzaæ morale.
<br />I teraz pytanko - czy inwestycja w nastêpuj±cego Najemnika by³aby chybiona ?
<br />
<br />S³oneczny elf: Cza 5(mistrz odrzuceñ-dopiero od wybrania klasy presti¿owej)/Incantatrix 8 (p³eæ dowolna, charakter-wybie¿cie)
<br />Cechy: S 8 Zr 12 Bud 10 Int 22 (24-je¶li chodzi o czary wtajemniczeñ) Roz 14 Cha 10
<br />KP: 17 (10 +1 Zr, +1 natural, +3 pancerz, +2 odbicia) 22 przy Zbroji Maga i Tarczy 3.5 ed (pancerz +4, tarcza +4) lub 25 przy tych czarach 3 ed (pancerz +4, zas³ona +7)
<br />BdoA: walka wrêcz +6/+1, zasiêgowy +8/+3, dotykowy wrêcz +5, zasiêgowy dotykowy +7
<br />BdoRO: W:+3, R:+4, Wo:+14 (+2 vs uroki), niewra¿liwy na: czary snu, wyssanie energii, efekty ¶mierci
<br />PW: 28
<br />Umiejêtno¶ci:dowolnie, wymaksowana koncentracja, czarostwo, wiedza (tajemna), wiedza (p³aszczyzny), ew wiedza (nieumarli)
<br />Atuty: Pisanie Zwoju, Spellcasting Prodigy, ?elazna Wola, Maksymalizacja Zaklêcia, Odrzucenie Materia³ów, Wyd³u¿enie Zaklêcia, Przyspieszenie Zaklêcia, Zogniskowanie Czaru (do wyboru, bez wywo³añ lub wywo³añ i uroków w 3.5), Penetracja Czaru
<br />Specjalne zdolno¶ci: Czary, Wezwanie Chowañca, Ulepszona Metamagia, Natychmiastowa Metamagia 1/d, Hardy Duch, Uderzenie Eterycznego, Odes³anie
<br />Cechy rasowe: cechy s³onecznego elfa
<br />Czary/dzieñ: 0 - 4+1 ,1 - 6+1,2 - 6+1 ,3 - 6+1 ,4 - 5+1 ,5 - 4+1 ,6 - 3+1 ,7 - 2+1
<br />Czary znane:(zabroniona szko³a: Wywo³ania lub wywo³ania i uroki w 3.5)
<br />0-all
<br />1-darmowo 8 + do wyboru - mo¿e byæ kilka inwokacji (i uroków - 3.5)(ale musz± byæ czary odrzucañ)
<br />2-darmowo 4+ j/w
<br />3-j/w
<br />4-darmowo 4+ dowolne bez inwokacji (i uroków -3,5) ale z odrzucaniami
<br />5-j/w
<br />6-j/w
<br />7-Doom Legion,+ darmowo 1 + j/w
<br />Wyposa¿enie: Amulet +1, Bransolety +3, Pier¶cieñ +2, miecz d³ugi +1, mwk krótki ³uk, Opaska Intelektu +2, 9300 gp (wed³ug tabeli NPC w DMG 3,5)
<br />Koszt wynajêcia (czyli minimalny koszt sprzêtu zgodnie z ustalonymi przez Was zasadami): 34945gp
<br />?o³d: 240 ss/dzieñ + 5 ss/dzieñ wy¿ywienie
<br />
<br />W¶ród znanych zaklêæ doradzane (poza Doom Legion): Przemieszczenie, Teleportacja (lub Bezb³êdna teleportacja), Lustrzane Odbicie, Tarcza, Zbroja Maga, Ulepszona niewidzialno¶æ, Lot, Scrying (nie znam nazwy polskiej)
<br />
<br />IWD I oczywi¶cie podrêcznikiem nie jest - jest gr± ale jest to jedno z dwóch ¼róde³ w którym siê spotka³em z Po¿eraczem Dusz.
<br />
<br />Te 8-9 ty¶ i tak wchodzi w wyposa¿enie maga dowodz±cego krajem-chyba ¿e chcecie mu zrobiæ ciêcia w sprzêcie przy czym
<br />
<br /><!--QuoteBegin-Ca5gwb1h+-->
Ca5gwb1h pisze:<!--QuoteEBegin-->W³adca pañstwa HM jest 20 poziomowy czarodziej wraz z ekwipunkiem (nie wliczone w pocz±tkowa kwotê) odpowiednim dla 20-lvl PC zbudowany z 35 punktów
<br />
<br />nie za bardzo mo¿ecie to zrobiæ - stworzenie nowego zaklêcia mo¿na wliczyæ w jego ekwipunek - wiêc to Ty wychodzisz na ignoranta Molobo.
<br />
<br />A teraz wyja¶nienie do proponowanego najemnika. W momencie gdy bitwa skoñczy³a siê nasz± przegran± (wojska wroga s± rozproszone i ranne), niewidzialny teleportuje siê na jej pole rzuca zmaksymalizowany Doom Legion (u¿ywaj±c natychmiastowej metamagii) i PRESTO! mamy nawet 200 zombich - je¶li rzucimy zaklêcie 3 miesi±ce lub pó¼niej po przegranej bitwie s± to szkielety (jesli bitwa by³a du¿a zgodnie z opisem czaru, w przypadku ma³ego wypadu zbrojnych liczba ta to 36, a ma³ej bitwy 72). Je¶li go zignoruj± na co maj± w tym momencie a¿ 90% - im pó¼niej s± stworzone tym mniejsza szansa na zignorowanie maga (co tu oznacza ¿e bêd± chcia³y siê zem¶ciæ na swych zabójcach - si³ach wroga) odteleportuje siê w bezpieczne miejsce (pozwalaj±c nieumar³ym atakowaæ wroga dowolnie - nie ma tu ryzyka ¿e si³om z których pochodz± siê co¶ stanie - i tak ju¿ poleg³y lub uciek³y, a niewolników nie zaatakuj±), jesli go nie zignoruj±, wci±¿ niewidzialny mo¿e im wydawaæ rozkazy. Co wiêcej, mo¿emy rzuciæ nawet parê takich zaklêæ (w naszym przypadku 2), przy czym ka¿de po 1 nie bêdzie ju¿ zmaksymalizowane (ale przy du¿ej bitwie wci±¿ jest to 10d20 podniesionych cia³), ale musimy opu¶ciæ teren o r=120 jardów by z nowego podnie¶æ nieumar³ych (co przy takim obszarze mo¿e oznaczaæ ¿e wiêcej i tak nie wyci±gniemy, jednak zawsze mo¿na próbowaæ).
<br />Si³a jak± jest w stanie wytworzyæ tym jednym zaklêciem jest znaczna i znowu wejdzie tu efekt upadku morale si³ wroga (wasze wojska mog± byæ wcze¶niej do tego przygotowywane).
<br />
<br />Wad± tego zaklêcia jest koszt jaki ponosi kraj przy podniesieniu takiej liczby martwiaków (choæ zasady nie precyzuj± dok³adnego kosztu stworzenia martwiaków - mowa tylko o przybyszach), ale te które przetrwaj± dalsz± bitwê mo¿na wykorzystaæ pó¼niej (zreszt± i tak ka¿de przyzwanie zwi±zane jest z kosztami-u przybysza jest to 1000gp/kostkê zgodnie z czarem +100/kostkê/dzieñ s³u¿by - te 1000/HD mo¿e byæ zmniejszone ale tylko je¶li przbysz ma s³u¿yæ przez krótszy czas ni¿ dzieñ/poziom. ?±czny koszt takiej operacji jest spory np. Pit Fiend wch³ania 13000 + 1300/dzieñ czyli: po miesi±cu takiej s³u¿by zap³acicie 53300gp + 403 osoby, co, przy wiêkszej liczbie takich outsiderów, bardzo szybko wyczerpie zasoby kraju - zombie i szkielety jako neutralne nie poci±gaj± ofiar w ludziach; chyba ¿e mowa o 3.5 gdzie s± neutralne z³e). Dodatkowym limitem dla martwiaków jest liczba kap³anów jakich kraj posiada.
<br />
<br />Plusem takiego najemnika jest jego ewidentna przydatno¶æ w podanej przeze mnie sytuacji, oraz to ¿e mo¿e pomagaæ przy wzmacnianiu obrony o czym wspomnia³ Mateo - sorx zapomnia³em o tych zaklêciach (Planar Ally niekoniecznie wzmocni obronê...) a je¶li wasz planarny sojusznik z jakich¶ powodów stanie siê niesforny, bêdzie móg³ u¿yæ swych umiejêtno¶ci by go odes³aæ - tych¿e umiejêtno¶ci bêdzie móg³ te¿ u¿yæ je¶li wróg wezwie "co¶" z innych p³aszczyzn.
<br />
<br />Oczywi¶cie koszt jaki trzeba ponie¶æ by go wyposa¿yæ jest ogromny, ale i tak musicie mieæ kogo¶ odpowiednio wysokiego poziomu by rzucaæ zaklêcia wspomniane przez Mateo - dlaczego jednym z tych najemników nie mia³by byæ wy¿ej wspomniany ?
<br />
<br />Molobo - rozpisz Gandalfa, Saurona, Isildura, Eowynê, Króla Upiorów na DnD - niczego to nie zmieni - i tak by siê pojawili w trakcie bitwy i tak. W ¶ródziemiu znaczn± rolê pe³ni³o przeznaczenie i dlatego Isildurowi uda³o siê zdj±æ pier¶cieñ z rêki Saurona a Eowynie zabiæ Króla Upiorów. Czy to w literaturze, czy w systemie - to nie ma najmniejszego znaczenia.
<br />
<br />Jak widzisz Molobo wzi±³em tym razem aspekt ekonomiczny (oraz morale) pod uwagê, a czar jest z oficjalnego ¼ród³a (jako ¿e nie wszyscy maj± do niego dostêp mogê go zainteresowanym przedstawiæ dok³adniej na pw - ba mogê go rozpisaæ nawet w tym temacie by wszyscy wiedzieli do czego mo¿ecie mieæ ewentualny dostêp) - wci±¿ uwa¿asz mnie za ignoranta ?
<br />P.S. Poda³em Pit Fienda jako alternatywê dla wspomnianego wcze¶niej przez Molobo Balora, gdy¿ uwa¿am go za równie przydatnego w tej sytuacji i jednocze¶nie du¿o pewniejszego co do wierno¶ci czy ¶cis³o¶ci w wykonywaniu zadañ (jest praworz±dny z³y i jako taki nie z³amie zasad na jakie siê zgodzi³).
<br />P.S.Wiadomo ¿e nikt nie bêdzie utrzymywa³ Pit Fienda przez 31 dni (choæby dlatego ¿e nikt nie ma 31 poziomu) - poda³em to jako przyk³ad by zilustrowaæ ewentualne koszty. Oznacza to tyle ¿e przyzwanie tak potê¿nego outsidera te¿ niekoniecznie musi byæ trafion± inwestycj± (poleci³bym jakich¶ ¶redniopotê¿nych przybyszów by zmniejszyæ koszty - ich DR i tak jest na tyle wysoki by oprzeæ siê atakom cho³oty, a elity prawdopodobnie nie bêd± bra³y udzia³u w bitwie).