Zrodzony z fantastyki

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

czw gru 25, 2003 7:01 pm

<!--QuoteBegin-Mateo+-->
Mateo pisze:
<!--QuoteEBegin-->Zasada zawsze jest taka sama. Utrzymują (i ekwipują) chłopa inni chłopi. Jesli kraj ma 1 000 000 luda to bedzie w stanie wystawić circa 20 000 wojska (z utrzymaniem). Przy heroicznym wysiłku i użyciu pozarzeczywistych środków (magia) pewnie można to potroić albo nawet pomnożyć razy 5 do 100 000. <br /> <br />Zaznaczam że powyższe to moje zdanie, wynikające z tego co pamiętam z lekcji historii plus nieco prywatnych wyliczeń. Nie traktujcie tego jako aksjomat :)
<br />Zgadzam się. <br />Potwierdzają to przykłady historyczne (średniowiecze) i z fantasy, np. armia ponad-milionowego Cormyru to niecałe 20.000. <br />Związane to jest chyba z możliwościami wyekwipowania, wyżywienia i zaopatrzenia takiej armii (tabor). <br /> <br />To akurat żaden argument, ale w naszym strategicznym Birthright toczyliśmy w kilkunastu graczy 50 lat wojen i nigdy nikt nie wystawił armii ponad 20.000 - po prostu nie było możliwości i potrzeby (a nieprzemyślane reguły tego nie zabraniały, patrz gra komputerowa). <br /> <br /><!--QuoteBegin-Molobo+-->
Molobo pisze:
<!--QuoteEBegin--> scry został już obalony przez kogo <br />Taaa ? Naprawdę ? Gdzie i w jaki sposób ?..
<br />Chyba chodzi o moje wywody. <br />Myliłem się. Scrying jest potężną i skuteczną bronią przeciw USSR.
 
Duncan laird McLean
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 814
Rejestracja: czw wrz 04, 2003 9:26 am

czw gru 25, 2003 8:47 pm

Do chwili obecnej obowi±zuje zasada 1% tzn ¿e sta³a armia nie przekracza 1% ludno¶ci kraju. Inaczej po jakim¶ czasie ta armia nie ma juz czego broniæ bo kraj jest zrujnowany -exemplum USSR <br />W starozytno¶ci i sredniowieczu równie¿ przekraczanie podobnej zasady konczy³o siê upadkiem kraju.
 
Haer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 5081
Rejestracja: ndz paź 17, 2004 4:30 pm

czw gru 25, 2003 9:07 pm

[quote=Molobo] [quote=Molobo] A przy okazji...Przeczytanie poprzednich linków nie boli, a przed b³êdami w my¶leniu uchroniæ mo¿e...[/quote] <br /> <br />twój upór w powtarzaniu wci±¿ tego samego jest imponuj±cy z tym ¿e zaczynam siê tym powoli nudziæ, tym bardziej ¿e przeczyta³em wszystkie strony tamtego linku <br /> <br />[quote=Molobo] [quote=Molobo] Nie zagalopowa³e¶ siê troszkê ? Bo jak na razie nie jest to twój kraj nawet w 0.1 %... I raczej nie bêdzie...[/quote] <br /> <br />ehh nawet nie chce mi siê Tobie tego t³umaczyæ - i tak by¶ to obróci³ na swoj± korzy¶æ ¿ebym wypad³ na tego g³upiego (zreszt± s³owa te te¿ pewnie tak wykorzystasz).... <br /> <br />[quote=Molobo] A zreszt±, maj±c pieniêdzy ma siê wiêcej mo¿liwo¶ci, nie widzê sensu w wydawaniu tysiêcy gp na zabicie kilkudziesiêciu przeciwników...[/quote] <br /> <br />je¶li znowu masz na my¶li t± diabelsk± kulê ognia to sory ta¶ma ci siê zaciê³a....szkielety powsta³e w wyniku ¿yczenia maj± wiêkszy potencja³ ni¿ tylko kilkadziesi±t osób.... <br /> <br />[quote=Molobo] [quote=Molobo] [quote=Molobo] No proszê a mówi³em ¿eby¶ przeczyta³ temat...Gdyby¶ to zrobi³ nie mia³by¶ problemu ze znalezieniem podobnego efektu...[/quote] <br /> <br />chodzi ci o animate dead i gate rzucane przed bitw± ? Tutaj ma wiele do powiedzenia religia rz±dz±ca krain±...wiêcej nie mam do powiedzenia na ten temat <br /> <br />[quote=Molobo] Pope³niaj±c podstawowe b³êdy, ignoruj±c temat temu po¶wiêcony i wykazuj±c skrajn± naiwno¶æ co do zagadnienia.Sorry ale pretensje mo¿esz mieæ tylko siebie.[/quote] <br /> <br />jaki temat jest temu po¶wiêcony w takim razie ? Wypowiadam siê o tej konkretnej sytuacji, a innych tematów nie widzê...Pretensji nie mam do nikogo. Czy moim podstawowym b³êdem nie jest tu tylko i wy³±cznie naci±ganie kosztów takiej operacji ? A mo¿e naiwno¶ci± jest twierdzenie ¿e przywo³anie poleg³ych z martwych w postaci szkieletów skopie morale armii wroga (swoj± drog± to ciekawe ¿e nigdzie nie widzia³em twojego podej¶cia do tej kwestii) ? Owszem mo¿na stworzyæ takie si³y przed bitw± i wys³aæ dopiero gdy bêdzie siê ¼le dzia³o, ale efekt nie bêdzie tak piorunuj±cy jak w podawanym przeze mnie wypadku (a za takie skopanie morale wojsk wroga by³bym w stanie wiele zap³aciæ-wojsko pozbawione morale to wojsko pokonane). Powtórzê po raz drugi (i ostatni) sama elita pojawiaæ mia³aby siê tylko w wyj±tkowych sytuacjach i/lub w trakcie ostatecznej bitwy gdzie ka¿de wsparcie bêdzie siê liczy³o. <br /> <br />[quote=Molobo] PS:Przepraszam za lekk± z³o¶liwo¶æ, ale czasami rêce opadaj±...[/quote] <br /> <br />nie ma za co. Swoj± drog±, czytaj±c twoje notki (w tej dyskusji) te¿ czasem mam wra¿enie ¿e gdzie¶ mi rêce oDpad³y... <br /> <br />Mo¿naby stworzyæ zaklêcie które sprawia³oby ¿e poleg³y automatycznie powstaje jako szkielet (lub zombie-co kto woli) o identycznej liczbie ko¶ci-efekt podobny do wywo³anego przez ten który wcze¶niej poda³em, ale: <br />-jest to houserule i jako taki ju¿ nie podlega dalszym dyskusjom chyba ¿e arbiter-Darklord siê nañ zgodzi <br />-koszt i czas wytworzenia takiego zaklêcia mo¿e byæ spory (choæ nie tak wielki jak przy Wishu) <br />-naprawdê d³ugo trwa³oby aplikowanie tego czaru na naszych wojaków (nawet je¶li robi³by toka¿dy mag naszego królestwa korzystaj±c ze zwojów-dalsze koszta) <br />Z tym ¿e w tym jednym wypadku nale¿a³oby siê zastanowiæ czy taka inwestycja by³aby nietrafiona (to jak z inwestowaniem w nowe technologie przed wojn±)-ale tematu nie ruszajmy dalej dopóki Darklord siê nie wypowie czy mo¿emy.
 
Mateo__
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1909
Rejestracja: śr wrz 18, 2002 8:28 pm

czw gru 25, 2003 9:21 pm

Taki czar jest czarem raczej dziedziny divine a nie arcane, raczej z³ym a nie dobrym, raczej dobrowolnie nikt by siê nie zgodzi³ byæ jego podmiotem, no i last but not least ¶redniopoziomowy kleryk rozgramia szkielety (medium size) w tempie kombajnu Bizon
 
Molobo
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5011
Rejestracja: pt cze 28, 2002 11:29 pm

czw gru 25, 2003 9:24 pm

a na lataj±cych u¿yæ nietoperzy
<br />to nieskuteczne sposoby, poza tym nie tylko obóz mam na my¶li <br /> <br />
tym bardziej ¿e przeczyta³em wszystkie strony tamtego linku
<br />tym bardziej mi ¿al, ¿e nic z tego nie zrozumia³e¶. <br /> <br />
szkielety powsta³e w wyniku ¿yczenia maj± wiêkszy potencja³ ni¿ tylko kilkadziesi±t osób....
<br />Jaki ? Wyt³umacz.Zreszt± wiêcej z nimi zachodu i kosztów ni¿ to warte.Za sumê potrzebn± do ich stworzenia mo¿esz uzyskaæ silniejsz± formacjê bojow±. <br />
A co takie tygryski lubi± najbardziej ? Hmm chaos ?? eee to przecie¿ niemo¿liwe !! one chc± porz±dku na ¶wiecie
<br />kolejny racjonalny argument :roll: <br /> <br />
Tutaj ma wiele do powiedzenia religia rz±dz±ca krain±...wiêcej nie mam do powiedzenia na ten temat
<br />Ani ja bo o tym ju¿ z Percym dyskutowali¶my...Kolejny raz ignorujesz tematy temu po¶wiêcone... <br />
chodzi ci o animate dead i gate rzucane przed bitw±
Nie.Nie o tym.O pomy¶le który by³ w temacie, którego nie przeczyta³e¶. <br /> <br />
tematu nie ruszajmy dalej dopóki Darklord siê nie wypowie czy mo¿emy.
<br />Nie ruszymy, gdy¿, sorry , ale z ca³± pewno¶ci ty nie bêdziesz mia³ udzia³u w naszej kampanii wojennej .Na pewno nie z takimi pomys³ami i ignorancj± co do omawianego zagadnienia... <br />Zreszt± taki czar by³by zbyt kosztowny by byæ wydajny....
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

czw gru 25, 2003 10:00 pm

<!--QuoteBegin-Haer'dalis+-->
Haer'dalis pisze:
<!--QuoteEBegin--> tematu nie ruszajmy dalej dopóki Darklord się nie wypowie czy możemy.
<br />Darklord jest guru, ale nie wróżbitą [img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/laugh.gif[/img] <!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Wróżyć trochę potrafię. Dawniej to robiłem i się sprawdzało. Ale to już przeszłość... [img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/laugh.gif[/img] - Darklord<!--colorc--></span><!--/colorc--> <br />A przewidzenie bez playtestingu konsekwencji wprowadzenia nowego czaru jest niemożliwe. <br />Dlatego proponuję nic nie wymyślać, lepiej pokombinować z tym, co już jest w podręczniku gracza.
 
Haer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 5081
Rejestracja: ndz paź 17, 2004 4:30 pm

pt gru 26, 2003 12:19 am

<!--QuoteBegin-Molobo+-->
Molobo pisze:
<!--QuoteEBegin-->
a na lataj±cych u¿yæ nietoperzy
<br />to nieskuteczne sposoby, poza tym nie tylko obóz mam na my¶li
<br /> <br />na czym polega nieskuteczno¶æ chmary nietoperzy (z natury zdolnych do wykrycia niewidzialnych istot) wyszkolonej (choæby mia³o to zaj±æ wiele czasu druidzi i ³owcy - nawet niskich poziomów - s± w stanie tego dokonaæ) do atakowania lataj±cych obiektów tego rozmiaru ? Przypominiam ¿e atakowany przez chmarê nie mo¿e rzucaæ zaklêæ.... <br />Jakie inne u¿ycie poza obozem proponujesz ? Na maszeruj±c± armiê ? Istnieje ryzyko dostrze¿enia i padniêcia ofiar± ataku ³uczników (tym wiêksze je¶li robi to mag nieksiego poziomu) <br /> <br />
szkielety powsta³e w wyniku ¿yczenia maj± wiêkszy potencja³ ni¿ tylko kilkadziesi±t osób....
<br />Jaki ? Wyt³umacz.Zreszt± wiêcej z nimi zachodu i kosztów ni¿ to warte.Za sumê potrzebn± do ich stworzenia mo¿esz uzyskaæ silniejsz± formacjê bojow±.
<br /> <br />ile razy mam wa³kowaæ o tym morale ? wydaje mi siê ¿e w swoich ekonomicznych zapêdach zupe³nie zapominasz o tym czynniku - nie proponujesz niczego co mog³oby z³amaæ chêc do walki u wroga, ja wrêcz przeciwnie <br /> <br />
A co takie tygryski lubi± najbardziej ? Hmm chaos ?? eee to przecie¿ niemo¿liwe !! one chc± porz±dku na ¶wiecie
<br />kolejny racjonalny argument :roll:
<br /> <br />nieraz na sarkazm i ironiê trzeba sarkazmem i ironi± odpowiadaæ. A twoja krytyka tu jest o tyle ¶mieszna ¿e sam nie potrafisz logcznie odpowiedzieæ na niektóre z argumentów (a wybacz mi moj± naiwno¶æ ale s±dzê ¿e rola ilo¶ci pokarmu w trakcie oblê¿enia jest gigantyczna - nie ma jedzenia - zdychasz lub koñczysz oblê¿enie w zale¿no¶ci od strony której siê to jedzenie skoñczy³o) <br /> <br />
Ani ja bo o tym ju¿ z Percym dyskutowali¶my...Kolejny raz ignorujesz tematy temu po¶wiêcone...
<br /> <br />tote¿ nic wiêcej nie mówiê... <br /> <br />
chodzi ci o animate dead i gate rzucane przed bitw±
Nie.Nie o tym.O pomy¶le który by³ w temacie, którego nie przeczyta³e¶.
<br /> <br />o¶wieæ mnie zatem, o który pomys³ Ci chodzi ? Z cieniami ? Te¿ bardzo dobry (i równie kosztowny) <br /> <br />
Nie ruszymy, gdy¿, sorry , ale z ca³± pewno¶ci ty nie bêdziesz mia³ udzia³u w naszej kampanii wojennej .Na pewno nie z takimi pomys³ami i ignorancj± co do omawianego zagadnienia...
<br /> <br />kampanii nie, zreszt± nie zamierzam - nie bêdê mia³ na to czasu, ale nie mo¿esz mi zabroniæ udzia³u w dyskusji <br />mówisz ca³y czas o ignorancji...wyka¿ mi ale na przyk³adach (i z wyt³umaczeniami w postaci ewentualnych linków czy cytatów) na czym ona polega to chêtnie siê poprawiê. Jak na razie czêstujesz mnie ogólnikami (co te¿ chyba krytykowa³e¶ u innych). <br /> <br />
Zreszt± taki czar by³by zbyt kosztowny by byæ wydajny....
<br /> <br />zale¿y o jakich kosztach mówisz - stworzenie czaru to jednorazowy koszt <br />ale wiêcej o czarze siê nie wypowiem - Darklord jeszcze nic nie powiedzia³ na ten temat...A i jeszcze jedna rzecz - zapominasz ¿e czasem koszt inwestycji jest ogromny ale pó¼niej zwraca siê (dam przyk³ad - jest on zdecydowanie brutalny i nietaktowny ale i tak go podam [za co z góry przepraszam] - dziêki inwestycji w badania nad bomb± atomow± USA bardzo szybko zakoñczy³o wojnê z Japoni± nie przeci±gaj±c w ten sposób dalszych walk = wydatków) <br /> <br />Jeszcze jedna sprawa co do wisha - jedynym kosztem ponoszonym przez rzucaj±cego s± XPki a jako ¿e nie do koñca w tamtym wypadku na¶ladowa³ on Animate Dead (by³ potê¿niejszy) nie mo¿emy mówiæ o jakichkolwiek komponentach materialnych. Jesli znów we¼miemy pod uwagê ¿e tak rzucony wish zostanie tylko kilka razy (co wci±¿ powtarzam a Ty zdajesz siê to ignorowaæ) mag/zaklinacz mo¿e pozwoliæ sobie na taki wydatek.
 
Darklord
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 9630
Rejestracja: sob lis 15, 2003 2:03 pm

pt gru 26, 2003 12:30 am

Hmm, skoro pojawia siê zapotrzebowanie na moj± wypowied¼, to proszê. <br /> <br />?yczenie u¿yte w takiej formie (tworzenie armii szkieletów o pe³nej kostkowo¶ci) raczej bym nie dopu¶ci³, gdy¿: <br />-musia³bym dokonaæ analizy podobnych czarów i ich poziomów (jednak na oko jestem przekonany, ¿e poziom magii by³by epicki) <br />-tworzenie takich nieumar³ych jest bli¿sze magii kap³anów ni¼li magów <br /> <br />P.S. Thomas dopisa³em siê do Twojej notki :wink: .
 
Haer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 5081
Rejestracja: ndz paź 17, 2004 4:30 pm

pt gru 26, 2003 10:23 am

Darklord a co z czarem zmieniaj±cym w szkielet (o pe³nej kostkowo¶ci) po ¶mierci ? W Magic of Faerun jest podobne zaklêcie 7 po¼ (kleryka) Undeath after Death z tym ¿e przekszta³ca ono w Crypt Spawna, nie ma rzutu obronnego i przemiana zachodzi dopiero po nastêpnym (od ¶mierci) zachodzie s³oñca. Mój czar mia³by rzut obronny (will albo fortka ale ¿o³nierzy mo¿naby oszukaæ co do dzia³ania zaklêcia lub zmusiæ ich do zgody) zmienia³by w szkielet z tym ¿e natychmiast po ¶mierci. Reszta cech zaklêcia by³aby taka sama jak w Udeath after Death. <br />Takie zaklêcie dla kleryka by³oby mniej wiêcej na 5 - 6 poziomie (a takich powinni¶my mieæ przecie¿ w naszym kraju) - zreszt± kiedys spotka³em siê (jeszcze w drugiej edycji) z zaklêciem maga 6 poziomu (i by³o ono oficjalne) które zadawa³o rany (niewielkie bo niewielkie, ale zawsze...) a zabici w ten sposób powstawali jako szkielety pod kontrol± maga daj±c mu dodatkowe plusy do cech (istnia³ tylko limit czasu dzia³ania-wyrównuj±cy ogólne korzy¶ci) wiêc to moje zaklêcie bêdzie dla nekromanty max 2 - 3 poziomy wy¿ej (a wiêc 7 - 9 poziom). Komponenty nie s± wiele dro¿sze ni¿ przy animate dead wiêc zaklêcie nie by³oby takie drogie jak mówi Molobo. <br />Skoro wzglêdy etyczne nie wchodzi³y w rachubê przy animate dead tu te¿ nie powinny. <br />I ponownie odniosê siê do drugiej edycji (w której magowie mieli, nieco s³absze ni¿ teraz, zaklêcia). Palec ?mierci - zabita przezeñ istota powstawa³a jako zombie juju (ca³kiem potê¿ny nieumar³y). <br />To chyba tyle. Wiêcej siê nie wypowiem na temat tego zaklêcia, gdy¿ ju¿ chyba wszystko wyja¶ni³em. <br /> <br />P.S. Molobo domy¶lam siê, ¿e przy stawianiu elity w g³ównej bitwie ³amiê zasadê mówi±c± o tym ¿e elita nie bêdzie siê wystawia³a na takie niebezpieczeñstwo. Tu podawany by³ przyk³ad Elma i Shassa. A wiêc odpwiem na podstawie Elma i elity City of Shade (wyspa jest w FR czy¿ nie ?) Elmo - bitwa z avatarem Bane'a o Shadowdale. By³ ¶wiadom ryzyka, a jednak zosta³ by wspieraæ walcz±cych (by w koñcu samemu siê zmierzyæ z avatarem). Elity City of Shade - jestem pewien ¿e wiedzieli co ryzykuj± a jenak w bitwie o Everescê wziêli udzia³.
 
Darklord
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 9630
Rejestracja: sob lis 15, 2003 2:03 pm

pt gru 26, 2003 10:43 am

<!--QuoteBegin-Haer'dalis+-->
Haer'dalis pisze:
<!--QuoteEBegin-->Darklord a co z czarem zmieniaj±cym w szkielet (o pe³nej kostkowo¶ci) po ¶mierci ?[...]
<br />Na jednego szkieleta bym siê spokojnie zgodzi³, ale nie na 1/poziom. Ew. bym dopu¶ci³ maksymalnie 2 kostki/poziom. W innym przypadku zaklêcie sta³oby siê zbyt epickie na ¿yczenie.
 
Haer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 5081
Rejestracja: ndz paź 17, 2004 4:30 pm

pt gru 26, 2003 12:45 pm

Nie zrozumia³e¶ mnie (widaæ nie wyjasni³em wszystkiego). Nie wykorzystujemy(wykorzystujecie-jak woli Molobo) ¿yczenia by rzucic to zaklêcie tylko na d³ugo przed wojn± tworzymy (tworzycie) je, a przez miesi±ce przygotowañ do wojny rzucamy (rzucacie) na ¿o³nierzy. Unikamy (unikniecie) w ten sposób jednorazowego masowego wydatku - rozk³adaj±c go na "raty"(na co przy raczej niskich kosztach tego zaklêcia, kraj mo¿e sobie pozwoliæ) . Ma to te¿ plus taki ¿e z czasem ludzie zapomn± o zaklêciu na nich na³o¿onym co nie umniejszy jego skuteczno¶ci. <br />Przy tworzeniu mog± braæ udzia³ tak klerycy (poziomu max 11-wiêcej nie trzeba) jak i magowie (poziomy 13-20 zale¿y od tego jaki poziom nadamy omawianemu zaklêciu). I ci sami klerycy i magowie pó¼niej bêd± rzucaæ to zaklêcie na ¿o³nierzy (by przyspieszyæ ca³y proces).
 
Mateo__
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1909
Rejestracja: śr wrz 18, 2002 8:28 pm

pt gru 26, 2003 12:55 pm

Tylko po co tyle zachodu? Marnowania energii magicznej (któr± to aktywno¶æ na pewno zanotuj± przeciwnicy), rzucania czarów na ¿o³nierzy na d³ugo przed bitw± - skoro mo¿na np. w tym czasie wznie¶æ twierdze, szañce, zbudowaæ kilka balist itp. co bedzie 1000x skuteczniejsze ni¿ medium size - human skeleton...
 
Haer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 5081
Rejestracja: ndz paź 17, 2004 4:30 pm

pt gru 26, 2003 1:18 pm

Jedno nie wyklucza drugiego - magowie i kap³ani nie musz± uczestniczyæ przy budowaniu twierdz i baszt od tego s± inzynierowie/budowniczy. Nie nazwa³bym tego marnotrawieniem tylko inwestycj±. Koszty stworzenia s± co prawda wysokie - nie pamiêtam dobrze co o tym jest napisane w podrêczniku gracza, ale chyba 1000gp/po¼ zaklêcia - co jest zwyk³ym kosztem ponoszonym przez magów i kap³anów chc±cych rozwin±æ swój repertuar zaklêæ , ponoszonym przez 2 osoby! 1 maga i 1 kleryka inni magowie i klerycy ucz± siê od stwórców zaklêcia co kosztuje ju¿ du¿o mniej - nic u kleryka a u magów tyle co zapisanie w ksiêdze. Dalsze koszta to ju¿ tylko nie tak drogie komponenty. Równocze¶nie mo¿na w tym czasie prowadziæ rekrutacjê, planowanie, zdobywanie informacji, rozwój infrastruktury wojennej, itp.
 
Mateo__
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1909
Rejestracja: śr wrz 18, 2002 8:28 pm

pt gru 26, 2003 1:25 pm

Bzdura. Zak³adamy ¿e dane pañstwo ma do dyspozycji X zasobów. Albo przeznacza je na magie (jak w Twoim pomy¶le) albo na obrone tradycyjn±. <br /> <br />Nie mo¿na zak³±daæ ¿e da siê robiæ wszystko na raz. O to w³a¶nie w tej dyskusji chodzi. Naszym zdaniem - Twoje pomys³y z uzyciem magii s± marnowaniem czasu i zasobów ludzkich, podczas gdy mo¿na je zu¿yæ sensowniej. Lepiej niech 2 magów zajmie siê umacnianiem murów i budow± fos ni¿ jeden umocnieniami a jeden rzucaniem czarów "szkieletów" na commonerów ... i tyle <br /> <br />Poza tym zauwa¿y³em ¿e ekonomia jest dla Ciebie na dalekim miejcu ... wydaæ 1000 gp na jednego commonera tylko po to by mieæ go po ¶mierci jeszcze na chwile w postaci szkieletu?? Toæ najemnik z pobliskiego królestwa bêdzie 10x tañszy (tabela hirelings)
 
Molobo
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5011
Rejestracja: pt cze 28, 2002 11:29 pm

pt gru 26, 2003 1:27 pm

Darklord a co z czarem zmieniaj±cym w szkielet (o pe³nej kostkowo¶ci) po ¶mierci ?
<br />Taki czar zmusi³by do posiadania olbrzymiej liczby kap³anów, którzy zajmowaliby siê tylko rzucaniem czarów na ¿o³nierzy. <br />
by³oby mniej wiêcej na 5 - 6 poziomie (a takich powinni¶my mieæ przecie¿ w naszym kraju
<br />Nie na tyle aby rzuciæ ten czar na 100.000 ludzi.Wymaga³oby to rzucenia 100.000 czarów.Przykro mi ale znów piszesz od rzeczy. <br />Nawet je¶li kosztowa³oby to 50gp jak przy Animate Dead to i tak koszty by³yby du¿e, a efekty marne.W przypadku masowego czaru, jak Darklord mówi³ by³by to koszt epicki. <br />W dodatku u¿ywamy tylko czarów z bazowych podrêczników plus kilka z FR. <br />Z tych powodów pomys³ jest nieprzydatny, niewielka wydajno¶æ, du¿e nak³ady finansowe, brak odpowiedniego czaru. <br />
<br />zreszt± kiedys spotka³em siê (jeszcze w drugiej edycji) z zaklêciem maga 6 poziomu (i by³o ono oficjalne) które zadawa³o rany (niewielkie bo niewielkie, ale zawsze...) a zabici w ten sposób powstawali jako szkielety pod kontrol± maga daj±c mu dodatkowe plusy do cech
<br />Podaj podrêcznik, numer strony i nazwê czaru. <br /> <br />
Komponenty nie s± wiele dro¿sze ni¿ przy animate dead wiêc zaklêcie nie by³oby takie drogie jak mówi Molobo.
<br />Ile wiêc kosztuj±.A przy okazji:widzê ¿e nie dotar³o do ciebie, ¿e nie u¿ywamy czarów spoza podstawowych podrêczników. <br />
Palec ?mierci - zabita przezeñ istota powstawa³a jako zombie juju (ca³kiem potê¿ny nieumar³y).
<br />W skali masowej wojny taki czar jest absolutnie nieprzydatny. <br />
elita nie bêdzie siê wystawia³a na takie niebezpieczeñstwo. Tu podawany by³ przyk³ad Elma i Shassa.
<br />Ja takiego przyk³adu nie podawa³em , gdy¿ opieram siê na prostych kalkualcjach, nie na czêsto nierozs±dnych nowelach o FR, gdzie autorzy wogóle nie znaj± siê na mechanice systemu i szczerze mówi±c tworz± g³upoty, tak¿e twój wywód jest absurdalny
 
Haer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 5081
Rejestracja: ndz paź 17, 2004 4:30 pm

pt gru 26, 2003 4:52 pm

[quote=Molobo] [quote=Molobo] [quote=Molobo] W dodatku u¿ywamy tylko czarów z bazowych podrêczników plus kilka z FR.[/quote] <br /> <br />z tym ¿e w tym wypadku nie mówimy o zupe³nie nowym zaklêciu a o os³abionej wersji ju¿ istniej±cego Udeath after Death (z Magic of Faerun) - dlatego chcia³em by Darklord wyrazi³ swoja opiniê na ten temat. <br /> <br />[quote=Molobo] [quote=Molobo] [quote=Molobo] Ja takiego przyk³adu nie podawa³em , gdy¿ opieram siê na prostych kalkualcjach, nie na czêsto nierozs±dnych nowelach o FR, gdzie autorzy wogóle nie znaj± siê na mechanice systemu i szczerze mówi±c tworz± g³upoty, tak¿e twój wywód jest absurdalny[/quote] <br /> <br />czy udzia³ Gandalfa w bitwie o Helmowy Jar i o Minas Tirith (a tak¿e o Czarn± Bramê - co prawda bitwa nie dosz³a do skutku, ale...) te¿ nazywasz nierozs±dnym ? <br />Pojawienie siê Saurona pod koniec bitwy z ostatnim sojuszem ludzi i elfów tak¿e ? to co zrobi³ Isildur by³o czystym fuksem - zupe³nie jak to ¿e Eowynie uda³o siê zabiæ Króla Upiorów (jego obecno¶æ w bitwie te¿ by³a g³upot± ??). <br />O losach tamtych bitew (a przez to tak¿e elit bior±cych w nich udzia³) czêsto decydowa³y wybitne jednostki (Eowyna, Isildur - nie byli zwyk³ymi ¿o³dakami z jakimi toczone bêd± Wasze bitwy) a hnie zwykli ¿o³nierze które pada³y jak muchy pod ciosami wodzów <br /> <br />Teraz uwagi co go efektu Wisha jaki chcia³em przeforsowaæ (oficjalnie wycofujê siê z tamtego pomys³u - doczyta³em ¿e zamiast kosztu XP ponosicie koszt w z³ocie a to wyjdzie zdecydowanie za drogo). Oto zaklêcie o bardzo podobnym efekcie. Nie trzecioedycjowe ale wci±¿ z oficjalnego ¼ród³a (s±dzê wiêc ¿e tu kluczowe s³owo ponownie ma Darklord) zaklêcie to Doom legion - Wizard's Spell Compendium vol.1 p.264 . Komponentu materialnego ³atwo siê pozbyæ u¿ywaj±c Eschew materials. A stosuje siê go w nastêpuj±cy sposób: gdy wasi wojownicy przegrywaj±, teleportujemy siê tam gdzie duzo zw³ok rzucamy zaklêcie i wracamy do wie¿y - szybko, ³atwo, skutecznie, tanio. <br /> <br />Mateo - koszt stworzenia zaklêcia ponosi nie pañstwo a postaæ je tworz±ca (jako ¿e standardowy 20 poziomowy wizard ma 135000 gp w zapasie jednokrotny wydatek rzêdu 7000-9000 nie zaboli a¿ tak bardzo. <br />I jedno pytanie. Jakim czarem chcesz wzmacniaæ obrony zamków ? Ochrony przed ogniem/kwasem/zimnem/dzwiêkiem ? Raczej niewiele dzadz± bior±c pod uwagê ¿e ogieñ kwas zimno wielkich szków kamieniowi nie wy¿±dz± a broni d¼wiêkowej wróg mieæ nie bêdzie (przed atakiem katapult za¶ nijak nie chroni±). Mo¿na oczywi¶cie chroniæ strzechy domów w miastach, ale ka¿de z tych zaklêæ skoñczy siê zanim armia wroga zbli¿y siê do miasta (ewentualnie mo¿e poczekaæ a¿ zaklêcia siê skoñcz± - detect magic wykryje aurê odrzucañ rozpostart± nad miastem a d³u¿sze badania pozwol± siê domy¶leæ o jakie czary mo¿e chodziæ). I ostatnia rzecz. Nak³adanie tych zaklêæ te¿ wymaga³oby olbrzymich ilo¶ci magów/kap³anów, a nie ka¿de miasto mo¿e sobie na to pozwoliæ. <br />I ostatnia uwaga - zdawa³o mi siê ¿e jako magokracja bêdziecie inwestowaæ w³a¶nie w magiê, a nie w liczebno¶æ armii (przytaczani najemnicy, szpiedzy, itp.). Z tej dyskusji zaczyna wynikaæ zupe³nie co¶ odwrotnego.
 
Molobo
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5011
Rejestracja: pt cze 28, 2002 11:29 pm

pt gru 26, 2003 5:16 pm

a)zmniejszy koszta <br />b)przed³u¿y ich ¿ywotno¶æ <br />c)znacznie skróci czas rzucania zaklêæ
<br />a-nadal wysokie <br />b-nie przed³u¿y <br />c-nadal d³ugi i niefektywny <br /> <br />
zupe³nie nowym zaklêciu a o os³abionej wersji ju¿ istniej±cego Udeath after Death
<br />Nadal jest to nowe zaklêcie. <br /> <br />
pewno widzia³em go w 2 miejscach - IWD I
<br />Nie przypominam sobie podrêcznika o nazwie IWD I... <br /> <br />
czy udzia³ Gandalfa w bitwie o Helmowy Jar i o Minas Tirith (a tak¿e o Czarn± Bramê - co prawda bitwa nie dosz³a do skutku, ale...) te¿ nazywasz nierozs±dnym ? <br />Pojawienie siê Saurona pod koniec bitwy z ostatnim sojuszem ludzi i elfów tak¿e ? to co zrobi³ Isildur by³o czystym fuksem - zupe³nie jak to ¿e Eowynie uda³o siê zabiæ Króla Upiorów (jego obecno¶æ w bitwie te¿ by³a g³upot± ??).
<br />Przepraszam ale nie zauwa¿y³e¶ ¿e mówimy o wojnie w systemie DnD z jego w³asn± mechanik± narzucaj±c± w³asne rozwi±zania. Ty mówisz o ksi±¿ce która nie ma najmniejszego zwi±zku z tym o czym tu siê pisze. <br />
Mateo - koszt stworzenia zaklêcia ponosi nie pañstwo a postaæ je tworz±ca (jako ¿e standardowy 20 poziomowy wizard ma 135000 gp w zapasie jednokrotny wydatek rzêdu 7000-9000 nie zaboli a¿ tak bardzo.
<br />Jeste¶ ignorantem.Nie przeczyta³e¶ tematu i wypowiadasz siê, wrêcz o¶mieszaj±c.Bo gdyby¶ przeczyta³ wiedzia³aby¶ ¿e ka¿da suma jest wliczana w bud¿et pañstaw.A koszt wysoko¶ci 7000-9000 tysiêcy to koszt wystawienia w pe³ni uzbrojenego wyszkolonego oddzia³u, znacznie bardziej przydatnego. <br />
zdawa³o mi siê ¿e jako magokracja bêdziecie inwestowaæ w³a¶nie w magiê, a nie w liczebno¶æ armii (przytaczani najemnicy, szpiedzy, itp.).
<br />Tak bêdziemy inwestowali w magiê. Ale s± bardziej subtelne i rozs±dne metody jej u¿ycia ni¿ wydawania kilkunastu tysiêcy sztuk z³ota na ma³o wydajne acz "efekciarskie" czary, kiedy to samo mo¿na zrobiæ mniejszym kosztem i bez jej u¿ycia.
 
Mateo__
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1909
Rejestracja: śr wrz 18, 2002 8:28 pm

pt gru 26, 2003 5:39 pm

Move earth, transmute mud to rock, soften eart and stone, control water, wall of stone, fabricate, planar ally itp. <br /> <br />Gwarantuje Ci ¿e wybudowanie jednej twierdzy w strategicznym miejscu jest lepsze ni¿ zapewnienie ewentualnemu elitarnemu oddzia³owi zamienienia siê po ¶mierci w gupê szkieletów ... <br /> <br />Tak przy okazji czyta³e¶ sobie statystyki szkieletu? Bo odnosze wra¿enie ¿e nie ...
 
Haer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 5081
Rejestracja: ndz paź 17, 2004 4:30 pm

pt gru 26, 2003 8:45 pm

Owszem czyta³em - jest lepszy od Warriora/Commonera/Aristocrata 1 levelu którzy to maj± stanowiæ podstawê piechoty - wiêcej PW, redukcja obra¿eñ, nie mêczy siê, nie musi sprawdzaæ morale. <br />I teraz pytanko - czy inwestycja w nastêpuj±cego Najemnika by³aby chybiona ? <br /> <br />S³oneczny elf: Cza 5(mistrz odrzuceñ-dopiero od wybrania klasy presti¿owej)/Incantatrix 8 (p³eæ dowolna, charakter-wybie¿cie) <br />Cechy: S 8 Zr 12 Bud 10 Int 22 (24-je¶li chodzi o czary wtajemniczeñ) Roz 14 Cha 10 <br />KP: 17 (10 +1 Zr, +1 natural, +3 pancerz, +2 odbicia) 22 przy Zbroji Maga i Tarczy 3.5 ed (pancerz +4, tarcza +4) lub 25 przy tych czarach 3 ed (pancerz +4, zas³ona +7) <br />BdoA: walka wrêcz +6/+1, zasiêgowy +8/+3, dotykowy wrêcz +5, zasiêgowy dotykowy +7 <br />BdoRO: W:+3, R:+4, Wo:+14 (+2 vs uroki), niewra¿liwy na: czary snu, wyssanie energii, efekty ¶mierci <br />PW: 28 <br />Umiejêtno¶ci:dowolnie, wymaksowana koncentracja, czarostwo, wiedza (tajemna), wiedza (p³aszczyzny), ew wiedza (nieumarli) <br />Atuty: Pisanie Zwoju, Spellcasting Prodigy, ?elazna Wola, Maksymalizacja Zaklêcia, Odrzucenie Materia³ów, Wyd³u¿enie Zaklêcia, Przyspieszenie Zaklêcia, Zogniskowanie Czaru (do wyboru, bez wywo³añ lub wywo³añ i uroków w 3.5), Penetracja Czaru <br />Specjalne zdolno¶ci: Czary, Wezwanie Chowañca, Ulepszona Metamagia, Natychmiastowa Metamagia 1/d, Hardy Duch, Uderzenie Eterycznego, Odes³anie <br />Cechy rasowe: cechy s³onecznego elfa <br />Czary/dzieñ: 0 - 4+1 ,1 - 6+1,2 - 6+1 ,3 - 6+1 ,4 - 5+1 ,5 - 4+1 ,6 - 3+1 ,7 - 2+1 <br />Czary znane:(zabroniona szko³a: Wywo³ania lub wywo³ania i uroki w 3.5) <br />0-all <br />1-darmowo 8 + do wyboru - mo¿e byæ kilka inwokacji (i uroków - 3.5)(ale musz± byæ czary odrzucañ) <br />2-darmowo 4+ j/w <br />3-j/w <br />4-darmowo 4+ dowolne bez inwokacji (i uroków -3,5) ale z odrzucaniami <br />5-j/w <br />6-j/w <br />7-Doom Legion,+ darmowo 1 + j/w <br />Wyposa¿enie: Amulet +1, Bransolety +3, Pier¶cieñ +2, miecz d³ugi +1, mwk krótki ³uk, Opaska Intelektu +2, 9300 gp (wed³ug tabeli NPC w DMG 3,5) <br />Koszt wynajêcia (czyli minimalny koszt sprzêtu zgodnie z ustalonymi przez Was zasadami): 34945gp <br />?o³d: 240 ss/dzieñ + 5 ss/dzieñ wy¿ywienie <br /> <br />W¶ród znanych zaklêæ doradzane (poza Doom Legion): Przemieszczenie, Teleportacja (lub Bezb³êdna teleportacja), Lustrzane Odbicie, Tarcza, Zbroja Maga, Ulepszona niewidzialno¶æ, Lot, Scrying (nie znam nazwy polskiej) <br /> <br />IWD I oczywi¶cie podrêcznikiem nie jest - jest gr± ale jest to jedno z dwóch ¼róde³ w którym siê spotka³em z Po¿eraczem Dusz. <br /> <br />Te 8-9 ty¶ i tak wchodzi w wyposa¿enie maga dowodz±cego krajem-chyba ¿e chcecie mu zrobiæ ciêcia w sprzêcie przy czym <br /> <br /><!--QuoteBegin-Ca5gwb1h+-->
Ca5gwb1h pisze:
<!--QuoteEBegin-->W³adca pañstwa HM jest 20 poziomowy czarodziej wraz z ekwipunkiem (nie wliczone w pocz±tkowa kwotê) odpowiednim dla 20-lvl PC zbudowany z 35 punktów
<br /> <br />nie za bardzo mo¿ecie to zrobiæ - stworzenie nowego zaklêcia mo¿na wliczyæ w jego ekwipunek - wiêc to Ty wychodzisz na ignoranta Molobo. <br /> <br />A teraz wyja¶nienie do proponowanego najemnika. W momencie gdy bitwa skoñczy³a siê nasz± przegran± (wojska wroga s± rozproszone i ranne), niewidzialny teleportuje siê na jej pole rzuca zmaksymalizowany Doom Legion (u¿ywaj±c natychmiastowej metamagii) i PRESTO! mamy nawet 200 zombich - je¶li rzucimy zaklêcie 3 miesi±ce lub pó¼niej po przegranej bitwie s± to szkielety (jesli bitwa by³a du¿a zgodnie z opisem czaru, w przypadku ma³ego wypadu zbrojnych liczba ta to 36, a ma³ej bitwy 72). Je¶li go zignoruj± na co maj± w tym momencie a¿ 90% - im pó¼niej s± stworzone tym mniejsza szansa na zignorowanie maga (co tu oznacza ¿e bêd± chcia³y siê zem¶ciæ na swych zabójcach - si³ach wroga) odteleportuje siê w bezpieczne miejsce (pozwalaj±c nieumar³ym atakowaæ wroga dowolnie - nie ma tu ryzyka ¿e si³om z których pochodz± siê co¶ stanie - i tak ju¿ poleg³y lub uciek³y, a niewolników nie zaatakuj±), jesli go nie zignoruj±, wci±¿ niewidzialny mo¿e im wydawaæ rozkazy. Co wiêcej, mo¿emy rzuciæ nawet parê takich zaklêæ (w naszym przypadku 2), przy czym ka¿de po 1 nie bêdzie ju¿ zmaksymalizowane (ale przy du¿ej bitwie wci±¿ jest to 10d20 podniesionych cia³), ale musimy opu¶ciæ teren o r=120 jardów by z nowego podnie¶æ nieumar³ych (co przy takim obszarze mo¿e oznaczaæ ¿e wiêcej i tak nie wyci±gniemy, jednak zawsze mo¿na próbowaæ). <br />Si³a jak± jest w stanie wytworzyæ tym jednym zaklêciem jest znaczna i znowu wejdzie tu efekt upadku morale si³ wroga (wasze wojska mog± byæ wcze¶niej do tego przygotowywane). <br /> <br />Wad± tego zaklêcia jest koszt jaki ponosi kraj przy podniesieniu takiej liczby martwiaków (choæ zasady nie precyzuj± dok³adnego kosztu stworzenia martwiaków - mowa tylko o przybyszach), ale te które przetrwaj± dalsz± bitwê mo¿na wykorzystaæ pó¼niej (zreszt± i tak ka¿de przyzwanie zwi±zane jest z kosztami-u przybysza jest to 1000gp/kostkê zgodnie z czarem +100/kostkê/dzieñ s³u¿by - te 1000/HD mo¿e byæ zmniejszone ale tylko je¶li przbysz ma s³u¿yæ przez krótszy czas ni¿ dzieñ/poziom. ?±czny koszt takiej operacji jest spory np. Pit Fiend wch³ania 13000 + 1300/dzieñ czyli: po miesi±cu takiej s³u¿by zap³acicie 53300gp + 403 osoby, co, przy wiêkszej liczbie takich outsiderów, bardzo szybko wyczerpie zasoby kraju - zombie i szkielety jako neutralne nie poci±gaj± ofiar w ludziach; chyba ¿e mowa o 3.5 gdzie s± neutralne z³e). Dodatkowym limitem dla martwiaków jest liczba kap³anów jakich kraj posiada. <br /> <br />Plusem takiego najemnika jest jego ewidentna przydatno¶æ w podanej przeze mnie sytuacji, oraz to ¿e mo¿e pomagaæ przy wzmacnianiu obrony o czym wspomnia³ Mateo - sorx zapomnia³em o tych zaklêciach (Planar Ally niekoniecznie wzmocni obronê...) a je¶li wasz planarny sojusznik z jakich¶ powodów stanie siê niesforny, bêdzie móg³ u¿yæ swych umiejêtno¶ci by go odes³aæ - tych¿e umiejêtno¶ci bêdzie móg³ te¿ u¿yæ je¶li wróg wezwie "co¶" z innych p³aszczyzn. <br /> <br />Oczywi¶cie koszt jaki trzeba ponie¶æ by go wyposa¿yæ jest ogromny, ale i tak musicie mieæ kogo¶ odpowiednio wysokiego poziomu by rzucaæ zaklêcia wspomniane przez Mateo - dlaczego jednym z tych najemników nie mia³by byæ wy¿ej wspomniany ? <br /> <br />Molobo - rozpisz Gandalfa, Saurona, Isildura, Eowynê, Króla Upiorów na DnD - niczego to nie zmieni - i tak by siê pojawili w trakcie bitwy i tak. W ¶ródziemiu znaczn± rolê pe³ni³o przeznaczenie i dlatego Isildurowi uda³o siê zdj±æ pier¶cieñ z rêki Saurona a Eowynie zabiæ Króla Upiorów. Czy to w literaturze, czy w systemie - to nie ma najmniejszego znaczenia. <br /> <br />Jak widzisz Molobo wzi±³em tym razem aspekt ekonomiczny (oraz morale) pod uwagê, a czar jest z oficjalnego ¼ród³a (jako ¿e nie wszyscy maj± do niego dostêp mogê go zainteresowanym przedstawiæ dok³adniej na pw - ba mogê go rozpisaæ nawet w tym temacie by wszyscy wiedzieli do czego mo¿ecie mieæ ewentualny dostêp) - wci±¿ uwa¿asz mnie za ignoranta ? <br />P.S. Poda³em Pit Fienda jako alternatywê dla wspomnianego wcze¶niej przez Molobo Balora, gdy¿ uwa¿am go za równie przydatnego w tej sytuacji i jednocze¶nie du¿o pewniejszego co do wierno¶ci czy ¶cis³o¶ci w wykonywaniu zadañ (jest praworz±dny z³y i jako taki nie z³amie zasad na jakie siê zgodzi³). <br />P.S.Wiadomo ¿e nikt nie bêdzie utrzymywa³ Pit Fienda przez 31 dni (choæby dlatego ¿e nikt nie ma 31 poziomu) - poda³em to jako przyk³ad by zilustrowaæ ewentualne koszty. Oznacza to tyle ¿e przyzwanie tak potê¿nego outsidera te¿ niekoniecznie musi byæ trafion± inwestycj± (poleci³bym jakich¶ ¶redniopotê¿nych przybyszów by zmniejszyæ koszty - ich DR i tak jest na tyle wysoki by oprzeæ siê atakom cho³oty, a elity prawdopodobnie nie bêd± bra³y udzia³u w bitwie).
 
Mateo__
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1909
Rejestracja: śr wrz 18, 2002 8:28 pm

pt gru 26, 2003 9:05 pm

<!--QuoteBegin-Haer'dalis+-->
Haer'dalis pisze:
<!--QuoteEBegin-->Owszem czyta³em - jest lepszy od Warriora/Commonera/Aristocrata 1 levelu którzy to maj± stanowiæ podstawê piechoty - wiêcej PW, redukcja obra¿eñ, nie mêczy siê, nie musi sprawdzaæ morale. <br />I teraz pytanko - czy inwestycja w nastêpuj±cego Najemnika by³aby chybiona ?
<br /> <br />Zaraz ... z jednej strony piszesz ¿e taki czar by³by rzucany na ELITARNE ODDZIALY, a z drugiej porównujesz szkielety do commonerów ... co¶ chyba sam sobie przeczysz
 
Molobo
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5011
Rejestracja: pt cze 28, 2002 11:29 pm

pt gru 26, 2003 9:31 pm

nie za bardzo mo¿ecie to zrobiæ - stworzenie nowego zaklêcia mo¿na wliczyæ w jego ekwipunek - wiêc to Ty wychodzisz na ignoranta Molobo
<br />Niestety ch³opcze ale ty, poniewa¿ wszyscy umówili¶my siê ¿e u¿ywamy ju¿ istniej±cych czarów, ale oczywi¶cie próbuj±c przeczytaæ temat dostajemy drgawek i mdlejemy prawda ? :wink: <br />LOL <br /> <br />
wci±¿ uwa¿asz mnie za ignoranta ?
<br />Tak bo nie czytasz tematów i pope³niasz podstawowe b³êdy z tego powodu.Gdyby nie ta u³omno¶æ móg³by¶ sobie oszczêdziæ ca³ej tej nu¿±cej pracy bo to wszystko co proponujesz mo¿na zrobiæ prawie za darmo, no ale w koñcu te drgawki.... :wink: <br />Poza tym jeste¶ te¿ ignorantem, gdy¿ jak ju¿ pisa³em wchodz± do rozgrywki czary z nowej edycji, nie z AD&D które proponujesz... <br />Co przy okazji czyni twój wywód...bezsensownym... <br /> <br />
niewidzialny teleportuje siê na jej pole rzuca zmaksymalizowany
<br />No a co z chmarami wytresowanych nietoperzy :mrgreen: <br /> <br />A ze tego po¿al siê bo¿e maga z jego kosztem to Percy wystawi taki oddzia³ ¿o³nierzy który :spl±druje nam kilkadziesi±t wiosek, zatruje wodê w mie¶cie, zabije rodzinê maga, a jego samego ustrzeli 20 ³uczników <br /> <br />
Jak widzisz Molobo wzi±³em tym razem aspekt ekonomiczny
Poda³e¶ koszt, trudno to nazwaæ analiz± ekonomiczn±... <br />
Czy to w literaturze, czy w systemie - to nie ma najmniejszego znaczenia.
<br />Zale¿y od mechaniki systemu.
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

pt gru 26, 2003 10:07 pm

<!--QuoteBegin-Haer'dalis+-->
Haer'dalis pisze:
<!--QuoteEBegin-->W momencie gdy bitwa skończyła się naszą przegraną (wojska wroga są rozproszone i ranne), niewidzialny teleportuje się na jej pole rzuca zmaksymalizowany Doom Legion (używając natychmiastowej metamagii) i PRESTO! mamy nawet 200 zombich <br />odteleportuje się w bezpieczne miejsce (pozwalając nieumarłym atakować wroga dowolnie - .
<br />Greater Invisibility 4 krąg <br />Teleport 5 krąg <br />Maximized Doom Legion 7 krąg (pomijam, że nieuzgodniony) <br />Teleport 5 krąg <br />Efekt = 200 zombiaków. <br />Czy czarów z tych kręgów nie można wykorzystać efektywniej?
 
Molobo
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5011
Rejestracja: pt cze 28, 2002 11:29 pm

pt gru 26, 2003 10:18 pm

Koszt wynajêcia (czyli minimalny koszt sprzêtu zgodnie z ustalonymi przez Was zasadami): 34945gp
<br />34.946gp ? <br />35.000 ¿eby uzyskaæ od czasu do czasu 200 zombiaków(maksimum).W dodatku ryzykuj±c ¿ycie potê¿nego maga... <br /> <br />Wynajêcie jednego orka,gnolla,hobgoblina dziennie-2sp <br />Wynajêcie jednego giganta wzgórzowego dziennie -16gp <br /> <br />Za 100 hobgoblinów zap³aci³bym 20gp dziennie, czyli 600gp miesiêcznie <br />Za 1000 hobgoblinów zap³aci³bym 6000 gp miesiêcznie ? <br /> <br />proszê poprawiæ mnie je¶li siê pomyli³em(co jest mo¿liwe) <br /> <br />Przy okazji : <br />
Amulet +1, Bransolety +3, Pier¶cieñ +2, miecz d³ugi +1
Po co to wszystko(a szczególnie miecz)
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

pt gru 26, 2003 11:39 pm

To wstępna i absolutnie niekompletna lista, ale wydaje mi się, że skuteczne na wojnie dla maga na poz. 10 będą czary: <br />0 Detect Magic, Message, Arcane Mark <br />1 Charm Person, Magic Weapon <br />2 See Invisibility, Invisibility, Rope Trick <br />3 Dispel Magic, Wind Wall <br />4 Detect Scrying, Scrying <br />5 Telepathic Bond, Mage’s Private Sanctum, Transmute Rock to Mud
 
Awatar użytkownika
Antara
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1264
Rejestracja: ndz cze 29, 2003 7:01 pm

sob gru 27, 2003 12:01 am

Nie zapominając oczywiście o: <br />0. Mending <br />2. Continual Flame <br />3. Secret Page <br />5. Fabricate, Stone Wall oraz ewentualnie Mirage Arcana.
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

sob gru 27, 2003 12:38 am

<!--QuoteBegin-Antara+-->
Antara pisze:
<!--QuoteEBegin-->Nie zapominając oczywiście o: <br />0. Mending <br />2. Continual Flame <br />3. Secret Page <br />5. Fabricate, Stone Wall oraz ewentualnie Mirage Arcana.
<br />Wytłumacz, proszę, jakie dostrzegasz zastosowania dla każdego z wymienionych zaklęć.
 
Mateo__
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1909
Rejestracja: śr wrz 18, 2002 8:28 pm

sob gru 27, 2003 1:12 am

Zupe³nie na marginesie - pomys³ z przerabianiem podw³adnych na szkielety mo¿e mieæ przecie¿ dalsze konotacje - przecie¿, skoro s± lepsi, wydajniejsi etc. to mo¿e przerobiæ ich od razu w czasie pokoju? Po co nam jacy¶ u³omni ludzie, skoro z ca³ego gminu mo¿emy zrobiæ pracowite szkielety?
 
Darklord
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 9630
Rejestracja: sob lis 15, 2003 2:03 pm

sob gru 27, 2003 10:51 am

Na chwile wracaj±c do Doom Legion: <br />-jest to czar z Dark Suna (pierwszy raz pojawia siê w Dragon Kings), wiêc to bardzo ogranicza jego znajomo¶æ) <br />-w konwersji Dark Suna nie przedstawiono nowej wersji tego czaru (a konwertowano czary z Dragon Kings) <br />-gdyby przeprowadziæ jego konwersjê, to z pewno¶ci± jego opis z lekka siê zmieni
 
Haer
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 5081
Rejestracja: ndz paź 17, 2004 4:30 pm

sob gru 27, 2003 11:27 am

[quote=Molobo] A ze tego po¿al siê bo¿e maga [/quote] <br />[quote=Molobo] W dodatku ryzykuj±c ¿ycie potê¿nego maga... [/quote] <br /> <br />Teraz Ty siê zastanów co mówisz, bo sam sobie przeczysz. Moim zdaniem mag, którego rozpisa³em ¶wietnie siê nadaje do Waszej kampanii. Je¶li nie ze wzglêdu na te martwiaki (a 200 zombich na raz, praktycznie za free ?ADNYM innym czarem nie uzyszkasz - chyba, ¿e DU?O kosztownijeszym ¿yczeniem, którego u¿ycie SAM wykluczy³e¶), które s± przydatnym oddzia³em (choæby ze wzglêdu na cechy, które podawa³em wcze¶niej plus ich niewra¿liwo¶æ na ciosy krytyczne i 0% szansê zdrady dowódcy), to na mo¿liwo¶æ wykorzystania swoich umiejêtno¶ci na wiele innych sposobów (zmieñ proponowane przeze mnie atuty na pasuj±ce bardziej do Twoich potrzeb, a jak nikt inny przyda siê przy produkcji kamiennych ¶cian i innych konstrukcji-tego nawet Wasz 20 poziomowy mag-dowódca kraju nie bêdzie w stanie podbiæ - nie ma, ani instant metamagic, ani improved metamagic-to drugie jest atutem epickim wiêc póki co mo¿e o nim tylko po¶niæ). <br />Ja poda³em przyk³ad odzyskania poleg³ych ¿o³nierzy (i to wielokrotnego-mo¿na zatrudniaæ kolejnych, ale mo¿na te¿ zamiast nich tworzyæ martwiaki napêdzane rz±dz± zemsty na wrogu) - szkieletu ani zombiego NIE musisz karmiæ, NIE musisz mu p³aciæ ¿o³du, i NIE musisz mu dostarczaæ misktur lecz±cych wiêc koszty utrzymania takich jednostek powinny byæ zerowe (patrz±c na to logicznie - oczywi¶cie pewnie zas³onisz siê systemem, choæ nie przypominam sobie ¿adnych zasad zmuszaj±cych genera³ów do p³acenia za utrzymanie takich jednostek). Ewentualnym kosztem mog³oby byæ rzucanie Inflict Light Wounds od czasu do czasu, ale szkielety i zombie zupe³nie jak zwykli commonerzy s± albo ich nie ma (jest to kwestia czasu - nieumarli wytrzymaj± d³u¿ej) i raczej niewielu trzeba bêdzie w ten sposób naprawiaæ. <br /> <br />[quote=Molobo] Wynajêcie jednego orka,gnolla,hobgoblina dziennie-2sp <br />Wynajêcie jednego giganta wzgórzowego dziennie -16gp [/quote] <br /> <br />zap³ata za wyposa¿enie wodza kraju: 760 000gp - mo¿e z niego zrezygnujecie, gdy¿ zabiera Wam a¿ 39 % ca³ej Waszej pocz±tkowej kasy ? Po kiego kija wiêc on jest? Morale wojska spadnie o 25, a u ludno¶ci o 50 (zreszt± co tam morale - ANI razu o tym nie wspomnia³e¶, ANI JEDEN RAZ, podczas gdy ja Tobie o tym tr±biê od samego pocz±tku), ale bêdziecie mieæ tyle kasy, ¿e zasypiecie wroga Waszymi niskopoziomowymi, subtelnymi, magami/kap³anami/psionami, lub powo³acie wiêcej moich incantatrixów, by mo¿na by³o osi±gaæ naprawdê wielkie efekty w krótkim czasie. <br />Wiesz Molobo - dla mnie Twoje wywody s± równie durne/nieprzemy¶lane/ignoranckie/nudne. Te¿ potrafiê ironizowaæ tylko po co ? Upiera³e¶ siê ¿e koszt zastosowania czaru A jest za du¿y - zredukowa³em go - wci±¿ nie pasowa³o. To na zasadzie - to mi siê nie podoba, bo nie jest zgodne z moimi my¶lami (ju¿ raz Ci to wypomnia³em-przykro mi ¿e muszê robic to ponownie) lub - ja go nie lubiê, to siê nie zgodzê na ¿aden, nawet dobry, pomys³ przez niego proponowany (poniewa¿ czar by³ faktycznie niezgodny z zasadami, odwo³ujê siê do przypadku Incantatrixa). <br />Dalej o tamtym incantatriksie - je¶li bêdzie mia³ na sobie ka¿de z zaklêæ, o których mówi³em (powiedzmy ¿e niewidzialno¶æ siê skoñczy³a - mamy jeszcze mage armor, tarczê, lustrzane odbicie, przemieszczenie). 20 ³uczników Percy'ego musia³oby mieæ naprawdê wielkie szczê¶cie by trafiæ/zabiæ go w jednej rundzie, w drugiej ju¿ jego/ich nie bêdzie - odteleportuje siê lub za³atwi ich cloudkillem. <br />Przed ¶mierci±, rodzinê maga ma ochroniæ Wasz kontrwywiad. Zreszt± takie gadanie-a za tamt± kasê, to Percy mo¿e zabiæ rodzinê temtu, temu i temu jest bez sensu - równie dobrze mo¿e zabiæ rodzinê Waszego przywódcy, a wtedy co ? Ten pop³acze siê i pójdzie na pogrzeb, gdzie "sprz±tn±" go skrytobójcy od Percy'ego? A mo¿e obrazi siê na ¶wiat i wyemigruje tam, gdzie nikt nie bêdzie go zaczepia³, by ¿yæ w pokoju po wsze czasy ? Czy Ty widzisz jak to absurdalnie brzmi ? A najlepsze w tym wszystkim jest to, ¿e to TWÓJ nieprzemy¶lany wywód doprowadzi³ mnie do takich g³upich/absurdalnych/niezwi±zanych z realiami wojny wniosków (sam nigdy bym do czego¶ takiego nie doszed³). Zamiast nawo³ywaæ wszystkich do dok³adnego przemy¶lenia tre¶ci postów, SAM siê zastanów co piszesz, bo to jest ju¿ irytuj±ce (doprowadza do drgawek, jak sam to uj±³e¶). <br /> <br />[quote=Molobo] [quote=Monster Manual]Shadows cannot speak intelligibly.[/quote] <br />O ¿adnych pertraktacjach nie mo¿e, wiêc, tu byæ mowy. Pewnie by siê da³o to obej¶æ za pomoc± zaklêcia Tongues, ale mag ma a¿ 50% szansy ¿e cienia nie trafi, a ten mo¿e w tej sytuacji ¼le poj±æ intencje przyzywaj±cego i odej¶æ - utrata czaru/czasu/kasy. Zawsze mo¿na powiedzieæ ¿e Incantatrix mo¿e u¿yæ swego strike etheral by za³atwiæ ca³± sprawê, ale Incantatrix mo¿e byæ wtedy po drugiej stronie kraju zajêty wzmacnianiem obrony. Zawsze mo¿na go wezwaæ, ale jest to kolejna utrata zaklêæ (Sending, Teleport, Tongues, Teleport, a efektem jest JEDEN cieñ, który mo¿e z nami pogadaæ - nie da siê tych slotów wykorzystaæ inaczej/lepiej ?). Mo¿esz te¿ po przyzwaniu Cienia rzuciæ Command Undead, ale licz siê z tym, ¿e gdy zaklêcie siê skoñczy, to Twój gród bêdzie wype³niony cieniami (zamiast ludzi), a nie gród wroga. <br /> <br />[quote=Molobo]No a co z chmarami wytresowanych nietoperzy[/quote] <br /> <br />to zdanie wyra¼nie pokazuje ¿e potrafisz tylko ironizowaæ. Super Molobo jestem pe³en podziwu. <br /> <br />Thomas - odchodzê od pomys³u z Doom Legion, wiêc nie bêdê odpowiada³ na Twoje pytanie (ciesz siê Molobo ciesz) - mimo i¿ mam odpowied¼. <br /> <br />Mateo porówna³em zwyk³y szkielet do tych jednostek. Za³o¿eniem tamtego czaru (z którego siê wycofujê, choæ wci±¿ jest Undeath after death, ale z racji kosztów nieop³acalny) by³o przekszta³cenie w równokostkowy szkielet (czyli 5 po¼ woj w 5 HD szkielet). W tej sytuacji, szkielet bêdzie wyra¼nie s³abszy, ale lepiej mieæ mniej wydatny szkielet mog±cy jeszcze trochê powalczyæ i pozabijaæ, ni¿ niezdolne do niczego zw³oki (chyba, ¿e jest inaczej, ale to by mnie naprawdê zdziwi³o). <br />Owszem mo¿naby przerobiæ ich od razu na szkielety, ale w moim przyk³adzie wychodzi to tak jakby¶ za cenê jednej jednostki dostawa³ 1,5 lub dwie (w zale¿no¶ci kogo by¶ przemieni³). Od razu zamieniaj±c cz³owieka w szkielet, nic nie zyskujesz, a mo¿esz jeszcze straciæ. <br /> <br />Dark widzia³em kiedy¶ nieoficjalne Legion of Skeletons/Zombies (etc) w 3 ed. By³o nieco s³absze o ile dobrze pamiêtam (choæ mogê siê myliæ), ale by³a 100% kontrola nad tymi nieumar³ymi. Zaklêcia by³y roz³o¿one na kilka poziomów (zaczyna³y siê chyba od 5), ale jak wcze¶niej wspomnia³em by³y nieoficjalne. <br /> <br /> <br />P.S. Da³em sobie spokój z moimi zaklêciami, tylko ze wzglêdu na jedn± rzecz. Zasady. Twoje wywody Molobo co najwy¿ej mnie podirytowa³y, ale pokaza³y te¿, ¿e potrafisz ¶wietnie gadaæ bez ³adu i sk³adu. Ponownie BRAWO. Zrobi³e¶ na mnie WIELGACHNE wra¿enie (LOL-wiesz a¿ siê dziwiê, ¿e tak czêsto u¿ywasz tego zwrotu, wcale siê po nim nie czujê wybitniejszy, ani lepszy od Ciebie. Ba! jakby siê nad tym zastanowiæ zni¿am siê do Twego poziomu wiêc po prostu darujê sobie ten zwrot). <br />P.S.2. Przepraszam za obra¼liwe wyra¿enia w stosunku do Molobo, ale zosta³em do tego sprowokowany. Obiecujê ¿e wiêcej nie bêdê nikogo obra¿a³.
 
Awatar użytkownika
Antara
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 1264
Rejestracja: ndz cze 29, 2003 7:01 pm

sob gru 27, 2003 12:19 pm

<!--QuoteBegin-Thomas Percy+-->
Thomas Percy pisze:
<!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Antara+-->
Antara pisze:
<!--QuoteEBegin-->Nie zapominając oczywiście o: <br />0. Mending <br />2. Continual Flame <br />3. Secret Page <br />5. Fabricate, Stone Wall oraz ewentualnie Mirage Arcana.
<br />Wytłumacz, proszę, jakie dostrzegasz zastosowania dla każdego z wymienionych zaklęć.
<br /> <br />Mending: Kiedy nie ma czasu by nasi obozowi kowale naprawili np. złamany miecz. By zwiększyć efektywność takich napraw. Nie tak przydatne jak wymienione przez ciebie, ale zawsze. <br />Continual Flame: Z tego co wiem, używając zwykłej pochodni nie da się zapewnić kolorowej sygnalizacji (choćby w czase bitwy). Wyjątko użyteczny we wszelkiego typu fortyfikacjach (z tego co pamiętam w twoich rozwarzaniach rycerz-baron-książe-król też się pojawiał). Continual Flame działa w każdych warunkach, nie daje zbędnego dymu. Oczywiście nie będzie to główne źródło oświetlenia (ze względu na cenę). <br />Secret Page: Propoganda i wywiad. Można użyć mojej ulubionej "potrójnej przykrywki": 1. Wysyłamy taki list do jakiegoś notabla z wrogiego kraju i upewniamy się, że tamten wywiad się o tym dowie. Przykrywka 1: dlaczego nie był wysłany np. czarem sending albo czymś podobnym, to stawia notabla w podejrzeniu. Przykrywka 2: Fałszywy tekst zawiera pozdrowienia dla "kolaboranta", podziękowania za ostanio przysłane pieniądze, podziękowania za pomoc w ostanio wygranej bitwie itd. itp. prośbę o pomoc w zabójstwie władcy kraju. Przykrywka 3: traktuje tylko o np. planie napaści na jedno z miast i prośbę o np. otwarcie bram miejskich, albo rozmagicznienie jakiś czarów ochronnych. Bardzo dobrze sprawdza się też w instalowaniu "podwójnych agentów" i w ogóle wprowadzenia zamieszania na jego terenie. Wada tego rozwiązania: możliwość użycia przez wywiad wroga czarów wykrywających prawdę. <br />Fabricate: Cesarz budował most w tydzień? My budujemy w kilka minut i nasza piechota bez problemu przechodzi przez rzekę. Nie ma czasu by z bali ustawić palisadę? A skąd, jest oczywiście. Nie wspominając już o tworzeniu setek strzał w zaledwie minutkę albo dwie, czy budowaniu tak skomplikowanychg urządzeń jak katapulty. O ile mamy zapewnione dostawy materiałów i nasz mag ma wysokie rangi w craft. <br />Stone Wall: Jak wyżej, nieodłączny element by szybko postawić twierdzę. <br />Mirage Arcana: Most? Twierdza? Ależ skąd tu nic nie ma. Przeciwko zwiadowi powietrznemu sprawdza się znacznie lepiej niż zasłony z liści i malowanie twarzy na zielono (co oczywiście również będziemy stosować).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości