Zrodzony z fantastyki

 
Pacal II
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 125
Rejestracja: wt gru 21, 2010 7:52 pm

Technologia w Planescape

pn lip 25, 2011 10:02 pm

Zastanawia mnie dlaczego technologia w Planescape jest tak nierozwinięta? Spotykają się tam istoty ze wszystkich planów i światów, a technologia nadal jest na poziomie jakiegoś śreniowiecza czy renesansu.
 
Awatar użytkownika
shaman_tm
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 541
Rejestracja: śr lis 05, 2008 2:41 pm

Technologia w Planescape

wt lip 26, 2011 8:07 am

Takie jest założenie systemu. Jest w pudełku gdzieś akapit o tym, aby DM nie przesadzał z technologią, bowiem mimo iż jest to multiświat w którym teoretycznie można znaleźć wszystko, to nadal głównym wyznacznikiem jest konwencja fantasy.
Nie znaczy to, że pewne smaczki nie mogą się pojawiać. Ale właśnie jako smaczki, ozdobniki, a nie od razu rewolucja przemysłowa.

Osobiście uważam, że to zależy również od wiary. Wiara kształtuje sfery, a ponieważ większość osób nie wierzy w rozwój technologii, lasery i statki kosmiczne to i spotykamy ich powszechnie w multiświecie. Wierzymy w magię to i mamy spelljamming. Prędzej ludzie będą wierzyć, że czarodziej za pomocą zaklęć może lecieć w powietrzu, niż to że maszyna z żelaza może bez czarów za pomocą śmigła unieść się w powietrze i latać.
 
Awatar użytkownika
Schpeelah#144
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 939
Rejestracja: pn sie 21, 2006 8:26 pm

Technologia w Planescape

wt lip 26, 2011 8:07 pm

Ja tam po prostu podchodzę sceptycznie do "WSZYSTKICH światów". Wszystkie napisane do D&D jak najbardziej, ale tylko to (+ autorskie rzecz jasna). Zwyczajnie nigdzie w Wieloświecie nie wynaleziono komputerów (biorąc pod uwagę jak działają tranzystory nie dziwię się). Poza tym, to co napisano o PS bardziej obraca się wokół Sfer Zewnętrznych i Sigil, czyli ogólnie Zaświaty - zupełnie możliwe, że w wielu przypadkach drogi komunikacji są na tyle słabe żeby nie opłacało się eksportować technologii. Zauważ, że na Ziemi mamy maszyny produkujące części do maszyn produkujących części do maszyn produkujących jeszcze inne maszyny - gdybym wpadł w portal do Sigil, laptop na którym to piszę stałby się tylko gadżetem, który szybko przestanie działać a nasze osiągnięcia - zbiorem ciekawostek, każda jedna rzecz z osobna jest trywialna dla bogów i demonów, cokolwiek wartego uwagi wymaga wsparcia ogromnej infrastruktury której zwyczajnie nie da się przenieść. Poza tym w wielu światach technologia może być oparta na materiałach i zjawiskach unikalnych dla danego świata.

Ale faktycznie przydałoby się w Sigil więcej silników parowych, ta technologia jest dostatecznie częsta na Pierwszej a w miejscu, gdzie na 100% można znaleźć portale do Sfer Ognia i Wody to aż prosi się o wykorzystanie.
 
Awatar użytkownika
shaman_tm
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 541
Rejestracja: śr lis 05, 2008 2:41 pm

Technologia w Planescape

wt lip 26, 2011 8:28 pm

A nie lepiej portal do sfery quasi-żywiołu pary od razu?
A z silnikami parowymi to ciekawy pogląd, aby miasto było nieco bardziej steampunkowe, lub choćby rodem z Thiefa I.
Tylko tutaj trzeba jeszcze uwzględnić jeszcze wolę Jej Cichości. Widać powszechne maszyny parowe nie są Jej na rękę :)
Choć na pewno jakieś tam są, bogowcy przed wojną frakcji pewnie niejedna zbudowali.
 
Awatar użytkownika
Schpeelah#144
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 939
Rejestracja: pn sie 21, 2006 8:26 pm

Technologia w Planescape

wt lip 26, 2011 9:06 pm

Sprawdziłem, nie ma tam wysokiego ciśnienia, a to napędza silniki parowe. Na większości planu nie jest nawet gorąco. Już prędzej podłączyć wydech do portalu w Próżnię a wlot pary po prostu zostawić otwarty na powietrze. Ewentualnie znaleźć portal do Powietrza w który wieje jeden z tamtejszych potężnych wiatrów czy na dno oceanu na Pierwszej czy coś w tym stylu.

Osobiście uważam, że Pani Bólu za tzw. "plot device" której celem jest utrzymanie miasta zróżnicowanego i dostępnego dla niskopoziomowców. W mojej interpretacji nie wtrąca się, dopóki nikt nie spróbuje mieć zbyt znaczących wpływów w mieście lub wpływu na samo miasto - innymi słowy reakcja nastąpi, jeśli spróbujesz czegokolwiek co zmieni życie w Sigil za bardzo w zbyt krótkim czasie. Parę maszyn tu i ówdzie nie zawadzi, natomiast masowa produkcja czegokolwiek już tak.

BTW fajna rzecz takie wymyślanie krok po kroku usprawnień magicznych do maszyn. Typu ten silnik parowy: wzmocnienie wytrzymałości części wystawionych na ciśnienie, Odporność na Żywioły na kocioł dla izolacji termicznej, Oziębienie metalu na skraplaczu...
 
Awatar użytkownika
shaman_tm
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 541
Rejestracja: śr lis 05, 2008 2:41 pm

Re: Technologia w Planescape

śr lip 27, 2011 7:42 am

Schpeelah#144 pisze:
BTW fajna rzecz takie wymyślanie krok po kroku usprawnień magicznych do maszyn. Typu ten silnik parowy: wzmocnienie wytrzymałości części wystawionych na ciśnienie, Odporność na Żywioły na kocioł dla izolacji termicznej, Oziębienie metalu na skraplaczu...

I mamy bardzo fajną techno-magiczną konstrukcję. Podobają mi się takie pomysły. Zresztą w sferach niejedno da się znaleźć, na polach bitewnych Acheronu pewnie niejeden magiczno - techniczny czołg parowy rdzewieje czekając jak go jakieś kruki odnajdą. Obsada takiego czołgu w postaci biesów w charakterystycznych hełmach III Rzeszy to też niezła zajawka na motyw w przygodzie.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości