Nemezis
Stało się. Po dziesięciu tygodniach od momentu rozpoczęcia prac nad settingiem, godzinach spędzonych na dyskusjach i pisaniu pierwszych tekstów jesteśmy gotowi. Ustaliliśmy najważniejsze elementy gry, wiemy co chcemy opisać w podręczniku, mamy pojęcie o koniecznych do napisania zasadach. Co najważniejsze, znamy również jego oficjalną nazwę – brzmi ona Nemezis. Temat ten został napisany z myślą o Was: potencjalnych czytelników settingu, mamy nadzieję również jego nabywców.
Na początek zamieszczamy P5 – skrócony opis tego, czym Nemezis będzie, jakie style gry premiuje i z myślą o kim jest pisana. Jeśli będziecie mieć jakieś pytania, nie krępujcie się – wrzucajcie je tu lub bezpośrednio na forum Megakonkursu.
O czym opowiada gra?
Nemezis jest settingiem utrzymanym w konwencji space opery opowiadająca o wielkiej wojnie, jaka wybuchła między ludźmi a przebudzonymi z trwającego miliony lat snu bóstwami. Gracze wcielają się w rolę osób, którym przeznaczona jest wielkość – od ich decyzji może zależeć życie milionów istnień i los dziesiątek gwiezdnych układów. Niezależnie od tego, czy zostaną żołnierzami i będą prowadzić swe oddziały do walki ze stworzonymi przez bogów potworami, agentami organizacji tropiących zdrajców oddających cześć wrogom ludzkości, czy też niezależnymi agentami, starającymi się zachować neutralność, z czasem decyzje, jakie będą podejmować wpłyną na przyszłość całych światów. Scenariusze rozgrywane w świecie Nemezis będą pełne widowiskowej akcji, porywających walk, pościgów i spektakularnych bitew. Ważne jest jednak, by opowieści ukazywały istotne wydarzenia – oraz, by to gracze mieli na nie największy wpływ.
W jakim świecie osadzono akcję gry?
W ciągu mileniów, jakie upłynęły od dnia, kiedy ludzkość wyruszyła na podbój kosmosu zbadano większą część galaktyki, zasiedlono dziesiątki tysięcy planet. Układy te są powiązane sojuszami jedynie na mniejszą skalę. W przeszłości podejmowano próby zjednoczenia większej liczby systemów. Prędzej, czy później, wszystkie zakończyły się porażką. Przyczyn było wiele, jednak najważniejszą były różnice pomiędzy stylem życia, sposobem myślenia, jak również samym wyglądem mieszkańców poszczególnych światów. Ludzie skorzystali z posiadanej wiedzy by dostosować swój organizm do warunków panujących na swych ojczystych planetach, dlatego też ciężko mówić o cechach wyróżniających „gatunek ludzki”. Istnieją setki rozmaitych ras o mniej lub bardziej zmodyfikowanym kodzie genetycznym, jednak każda z nich wywodzi się od człowieka. Na wielu odkryto mniej lub bardziej zaawansowane formy życia, jednak nigdzie nie natrafiono na ślady inteligencji.
Na jaki styl grania położono największy nacisk?
Głównym założeniem Nemezis jest gra wybitnymi jednostkami, których przeznaczeniem jest zdobycie wielkiej władzy i sławy. Setting wspiera przede wszystkim aktywniejsze sposoby gry, niezależnie od tego, czy przez „aktywność” rozumie się wpływ na tworzoną historię, czy też prowadzenie wielkiej liczby walk. Bohater wyróżnia się z tłumu już na początku swojej kariery i tylko od decyzji gracza go prowadzącego zależy, jak daleko zajdzie. Grupa pozostać w cieniu, jednak decydując się na taki krok straci część zabawy – grający pominą niektóre fragmenty podręcznika, w tym specjalne reguły sprzyjające przejmowaniu kontroli nad wydarzeniami rozgrywającymi się w skali „makro”.
Jakie zmiany poczyniono w mechanice?
Większym lub mniejszym zmianom ulegną listy klas, ras, atutów oraz umiejętności. Największe modyfikacje będą dotyczyły dwu pierwszych z wymienionych elementów systemu. Klasy zostaną zaprojektowane od nowa, w jak najbardziej elastycznej formie (zamiast otrzymywać konkretne zdolności na określonych poziomach gracz będzie wybierał interesujące go cechy lub ścieżki rozwoju). Na miejscu konkretnych ras pojawi się generator, pozwalający wykreowanie specyficzny dla konkretnej planety podgatunek ludzi.
Niewielkie zmiany zostaną poczynione w „sercu” mechaniki. Znakomita większość podstawowych reguł d20 zostanie zachowana, jedyne nowości będą dodatkiem do istniejących. Mowa tu głównie o zasadach dotyczących korzystania z broni automatycznej, używania psionicznych mocy, instalowania cyberwszczepów oraz dokonywania genetycznych modyfikacji bohaterów. Dodane zostaną ponadto reguły pozwalające na prowadzenie rozbudowanych konfliktów społecznych oraz toczenie wielkich kosmicznych bitew.
Największą rewolucją będą zdolności pozwalające bohaterom wpływać na rozgrywające się przed ich oczyma wydarzeniami, przejmować kontrolę nad postaciami tła oraz wprowadzać osobiste, nieprzewidziane przez Mistrza Gry wątki.
Kim jest docelowy czytelnik tego settingu?
Nemezis nie aspiruje do miana settingu dla elity. Każdy, kto lubi tworzyć ciekawe opowieści, nie krzywi się na dźwięk słów science fiction ani na myśl o grze w oparciu o mechanikę d20 będzie się dobrze bawił przy Nemezis. Pewną wadą dla miłośników „realizmu” może być sposób konstrukcji świata – zamiast opierać się na naukowych podstawach, na pierwszym miejscu postawiono na widowiskowość. Każdy element settingu został dodany w celu powiększenia liczby dostępnych opcji w grze – zarówno fabularnych (np. wątków, na których można opierać scenariusze i kampanie), jak i mechanicznych (np. możliwych do zastosowania w walce manewrów).
* * *
Ważne linki:
* Strona Megakonkursu
* Forum Megakonkursu
* Subforum Nemezis
* Temat organizacyjny
* Pytania ogólne
* Dziennik gwiezdny nr 1 – o konwencji
* Dziennik gwiezdny nr 2 – o celu gry