Uwaga do autora tematu: gracze nie mogą być podpakowani w znaczeniu, które poruszasz, jedynie ich postacie.
Faust pisze:W D&D bohaterowie z latwoscia zdobywaja magiczne przedmioty, a w WFRP to jak czlowiek dostal jakis taki sobie magiczny miecz to sie cieszyl jak dziecko. 100 ZK to byl majatek.
Owszem, WFRP miał (i wciąż ma) swój urok. Nie przeszkadza mi to jednak uznawać D&D za grę lepszą od Młotka.
Prowadząc D&D nie muszę rozdawać magicznych przedmiotów. Mogę, wg podręcznika powinienem, ale wciąż nie muszę. Jeśli chcę prowadzić w świecie o niższym poziomie magii, po prostu utrudniam dostęp do niej. W WFRP jestem raczej skazany na jedną konwencję (co prawda można i grać w Młotka heroicznie, ale to profanacja, której się nie podejmę
).
Zauważyłem jednak, że i na moich sesjach gracze mieli tendencję do gromadzenia wartościowych przedmiotów i handlowania nimi w celu zwiększenia swoich współczynników. Zjawisko "szabrownictwa" uznaję za mocno niefajne, w związku z czym korzystam czasami z następujących metod:
- zamiast bohatera z pancerzem +4, mieczem +4 wystawiam jako przeciwnika bohatera z olejem "magicznego ornatu +4", "większej magicznej broni +4", eliksirem siły, przyspieszenia, itp. Po śmierci takiego przeciwnika nie zostaje do zabrania nic;
- zamiast wystawiać wyposażonego w magiczny oręż wroga wystawiam spolimorfowanego stwora (ew. czarodzieja lub kapłana), którego wysokie statystyki wynikają z wrodzonych, magicznych zdolności;
- skarby zdobyte na potworach czynię niesamowicie ciężkimi. Przykładowo, skarb olbrzyma to wielki worek wypełniony miedziakami - wartymi kilka tysięcy sztuk złota, lecz ważącymi dziesiątki kilogramów;
- nagradzam za styl gry. Gracz, odgrywający paladyna otrzyma premię do PD za karcenie innych postaci i powstrzymanie przed szabrowaniem ciał pokonanych wrogów. Bohaterów, którzy nie odgrywają charakteru, karzę dając mniejszą liczbę PD;
- czynię magiczne przedmioty dobrami bardzo rzadkimi. Postać, chcąca otrzymać wymarzony przedmiot może łazić po świecie szukając go lub zamówić, płacąc dwukrotność lub trzykrotność wartości.