Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Mortismerius
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 67
Rejestracja: sob gru 17, 2005 9:48 pm

Czar Bezsenność

śr sty 25, 2006 11:24 pm

No cóż, macie tu kolejny czar do oceny :D i krytyki :oops: .

Historia tego zaklęcia jest dosyć ciekawa. Pewien stary mędrzec, dogłębnie studiujący nauki tajemne narzekał na senność, która przeszkadzała mu za każdym razem w dokończeniu pracy. Nie chciał zamieniać się w nieumarłego, więc postanowił opracować zaklęcie uniemożliwiające sen- co w końcu udało mu się. Efektem tych działań był czar Bezsenność.
Niestety, starszy człowiek nie docenił siły swego zaklęcia i zmarł z powodu braku snu, a jego dzieło zaginęło gdzieś w mrokach dziejów. Po wielu latach poszukiwań Mrocznemu bractwu Semptentisa udało się odnaleźć ten czar.


Bezsenność
Nekromancja
Poziom: Cza/Zak 4, Kap 4
Komponenty: W, S
Czas rzucania: 1 akcja
Zasięg: Dotykowy
Cel: Dotknięte żywe stworzenie
Czas trwania: Ciągły
Rzut obronny: Wola neguje (patrz opis)
Odporność na czary: Tak

Aby rzucić to zaklęcie konieczny jest udany atak dotykowy - w innym przypadku nie odnosi ono skutku, choć komórka na czar wciąż jest tracona. Ofiara czaru przez cały czas jego działania cierpi na całkowitą bezsenność – klątwa uniemożliwia jej zmrużenie oka i odpoczynek. Podmiot zaklęcia może normalnie egzystować przez jedną dobę (24 godziny) od momentu rzucenia zaklęcia, jednak po tym czasie zaczyna odczuwać negatywne skutki bezsenności:

* Po nieprzespaniu 24 godzin podmiot czaru jest zmęczony (PMP str. 85).
* Istota nie śpiąca więcej niż 48 godziny jest wyczerpana (PMP str. 85).
* Po upływie 48 bezsennych godzin ofiara musi co 3 godziny wykonywać rzut obronny na Wytrwałość (ST 10 + 1/każdy kolejny test) albo popadnie w godzinną apatię, w czasie której nie jest zdolna do wykonywania jakichkolwiek czynności prócz oddychania. Testy wciąż muszą być wykonywane w równych odstępach czasu, a ich ST nie przestaje narastać.
* Po 72 nieprzespanych godzinach istota będąca podmiotem zaklęcia traci zdolność do wykonywania jakichkolwiek czynności wymagających skupienia albo wysiłku fizycznego bądź psychicznego. Dodatkowo, jeśli trzy kolejne rzuty obronne przeciwko apatii zakończą się porażką, ofiara bezsenności umiera z wycieńczenia.

Bezsenność jest klątwą. Z racji tego, nie może zostać rozproszona, a jej działanie można przerwać jedynie z pomocą usunięcia klątwy lub innych efektów zdolnych przełamać działanie obłożenia klątwą. Istoty niepodatne na efekty uśpienia oraz te nie potrzebujące snu są niepodatne także na działanie tego czaru.

__________
P.S. Wielkie podziękowania dla Zsu-Et-Am'a za redakcję tekstu i opublikowanie go na stronie, oraz dla Amnezjusza za jego dostrzeżenie (na forum).


WERSJA PIERWOTNA (nieaktualna)

Bezsenność
Iluzja (Złudzenie) [Światło, Wpływający na umysł]
Poziom: Brd 4, Cza/Zak 4, Kapłan 4, Słońce 4
Komponenty: W, S
Czas rzucania: 1 akcja
Zasięg: Bliski (7,5 m + 1,5m/2 poziomy)
Cel: Jedno żywe stworzenie
Czas trwania: 1 dzień/poziom czarującego
Rzut obronny: Wola neguje
Odporność na czary: Tak

Czar stwarza iluzję nagłego rozbłysku światła, którą widzi jedynie podmiot zaklęcia. Nieudany rzut na wolę powoduje uwierzenie w iluzję i w związku z tym oślepnięcie na 1k4+1 rund. To jednak nie koniec działania zaklęcia: od tego momentu ofiara nie jest w stanie zasnąć- zawsze widzi przed oczyma straszliwy, wręcz bolesny rozbłysk światła. Nie przeszkadza jej to w żadnej czynności oprócz spania, do którego po prostu nic nie jest w stanie ją zmusić, nawet magia (wyjątki to Życzenie i Cud, lecz nawet one działają krótkotrwale). Przez dwa dni dana istota może normalnie egzystować, później niestety potrzeba snu jest zbyt silna. Istota nie śpiąca więcej niż 48 godziny, jest wyczerpana i musi wykonywać test budowy co dwie godziny ( ST 10+ ilość nieprzespanych godzin powyżej 48[ wartość kumulatywna]) albo popadnie w stan apatii i przez godzinę nie będzie nic robić (nie licząc oddychania). Trzykrotne nie powodzenie (pod rząd) w teście budowy oznacza śmierć. Działający czar bezsenności można przerwać Zdjęciem klątwy, Uzdrowieniem, Cudem, Życzeniem lub Przełamaniem zaklęcia, ewentualnie podobnie działającymi zaklęciami ( ale nie na przykład: Rozproszeniem magii). Elfy, jako istoty mniej potrzebujące snu dostają premię rasową +2 do testów budowy przeciwko apatii (i śmierci). Istoty nie potrzebujące snu (bądź zapadania w letarg) są w oczywisty sposób odporne na to zaklęcie.
Ostatnio zmieniony śr sty 31, 2007 10:07 am przez Mortismerius, łącznie zmieniany 2 razy.
 
Thorik
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 171
Rejestracja: pn lip 25, 2005 3:47 pm

czw sty 26, 2006 12:00 am

BTW, elfy zapadają własnie w letar, więc skoro są niepodatne po co im premia do testu?

Poza tym, po mojemy łatwiej i bardziej "mechanicznie" będzie dać zwyczajny czas trwania - jak się kończy możesz normalnie spać (tyle że końcowka historii idzie w odstawkę).
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4466
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

czw sty 26, 2006 12:01 am

Komentowanie Twoich czarów zaczyna się powoli robić nudne - bo ile razy można mówić to samo chwaląc Twoje prace :wink:

Tym razem nie będzie inaczej, po raz kolejny mamy do czynienia z dobrym i ciekawym czarem. Fabularnie nie ma nic do zarzucenia, historyjka krótka i bardzo fajna, opis czaru także trzyma wysoki poziom. Mechanika także wydaje się być w porządku i nie widze większych zastrzeżeń, jedyne co mogę doradzić to żeby zanim rozpoczną się testy budowy zastosować zwykłe zasady zmęczenia/wyczerpania (kary do testów, atrybutów, niemożność biegania itp), reszta jest bez zarzutu.

Podsumowując kolejny ciekawy i klimatyczny czar. Ocena końcowa 5/6 w tutejszej skali - gratuluję, dobra robota.
 
Awatar użytkownika
Zsu-Et-Am
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 9825
Rejestracja: sob cze 26, 2004 11:11 pm

czw sty 26, 2006 12:56 am

Czar nie jest zły, a pomysł ciekawy. Rozwiązałby jednak kwestię braku snu bardziej jako efekt czasowy, jakkolwiek długotrwały - wystarczająco, by większosć istot nie zdołała przetrwać działania czaru. Wystarczałby nawet tydzień, ale to wartość minimalna - 1 dzień/poziom czarującego pasuje w sam raz. Sugerowałbym również, oprócz wyczerpania, również wcześniejsze zmęczenie. Nie byłoby źle wspomnieć i o innych karach, utrudnieniach w rodzaju szansy niepowodzenia czaru itp., związanymi ze zbytnim przemęczeniem i trudnościami w skupieniu. Samą śmierć z wyczerpania również warto by odznaczyć później. Nawet dwa dni bez snu (48, nie 42) godzin można jeszcze przeżyć. Choć już trzeci dzień z kolei może wiązać się z faktycznym obłędem. Sama śmierć mogłaby następować po ok. 4 dniach. Można to rozwiązać również przez narastające ST i testy nie co godzinę, a co 3 godziny (aby jednak nieco ograniczyć), licząc od drugiego dnia (powyżej 48 godzin bez snu) - to jeśli chodzi o zgon.

Temat przenoszę do właściwego działu (z jakiegoś względu znalazł się w Magicznych przedmiotach?)
 
Awatar użytkownika
Mortismerius
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 67
Rejestracja: sob gru 17, 2005 9:48 pm

czw sty 26, 2006 9:48 am

Dzięki za komentarze :)
Wielkie dzięki też za konsturktywną krytykę Zsu-Et-Am : odpowiednie elementy zostaną poprawione (za wyjątkiem częstotliwości rzutów na wytrwałość, zostanie ona na 1 rzut na dwie godziny).
Thorik- wszystkie istot które potrzebują snu lub zapadania w letarg są podatne na ten czar;
Czyli na elfy ten czar działa, na żywiołaki- nie.
Radnon- miło to słyszeć :razz:
 
Awatar użytkownika
Arsil
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 234
Rejestracja: śr cze 22, 2005 1:57 am

czw sty 26, 2006 11:00 am

Pomysł na czar nie jest zły ale wykonanie nie przypadło mi do gustu.

Mortismerius pisze:
(wyjątki to Życzenie i Cud, lecz nawet one działają krótkotrwale).


Mortismerius pisze:
bezsenności można przerwać Zdjęciem klątwy, Uzdrowieniem, Cudem, Życzeniem lub Przełamaniem zaklęcia

Tu jest błąd piszesz, że życzenie nie pomoze, a później okazuję się, że "zdejmuje" ten czar z podmiotu.
Mortismerius pisze:
od tego momentu ofiara nie jest w stanie zasnąć- zawsze widzi przed oczyma straszliwy, wręcz bolesny rozbłysk światła. Nie przeszkadza jej to w żadnej czynności oprócz spania,

No nie wiem czy gdybym widział "straszliwy, wręcz bolesny rozbłysk światła" czy tylko w spaniu by mi on przeszkadzał.
 
Awatar użytkownika
Mortismerius
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 67
Rejestracja: sob gru 17, 2005 9:48 pm

czw sty 26, 2006 11:18 am

Efekt światła pojawia się tylko przy śnie :neutral:
Co do życzenia i cudu- wiedziałem że ktoś się przyczepi. Odpowiedź jest prosta- jeżeli kapłan (czy czarodziej) jest bezmyślny :lol: to zażyczy sobie chwili snu. Czar mu to umożliwi, ale nie usunie Bezsenności, np. czarodziej nie chce zasnąć i rzuca na siebie bezsenność. Ma dwa (-trzy) dni spokojnej pracy. Następnie odpoczywa. Nie chce jednak usunąć bezsenności, więc rzuca życzenie i życzy sobie 8 godzin snu. Po 8 godzinach czar z powrotem działa i czarodziej znów ma trzy dni spokojnej pracy. :) Wiem, opcja dosyć bezsensowna, ale cóż- nie wszyscy czarodzieje są inteligentni. :wink:
 
Awatar użytkownika
Arsil
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 234
Rejestracja: śr cze 22, 2005 1:57 am

czw sty 26, 2006 11:49 am

Najwyraźniej nie dokładnie doczytałem :) . Teraz moge z czystym sumieniem napisać, że praca jest bardzo ciekawa.
Ps. no akurat czarodziej są jeżeli chodzi o intelekt powyżej przeciętnej.(co innego zaklinacze)
 
Awatar użytkownika
DRAGAN CZERWONOSKRZYDŁY
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 123
Rejestracja: pt cze 17, 2005 7:11 pm

czw sty 26, 2006 2:11 pm

Kolejna czar dobrej robory na tym forum :).
Czar ma potencjał który można wykożystac na wiele sposobów.
Od zwykłego wykożystania do głównego wątku przygody.

Ocena 4+/6 Solidna robota solidnego forumowicza.

Z wyrazami szacunku DRAGAN CZERWONOSKRZYDŁY
 
Awatar użytkownika
Namrasit
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2079
Rejestracja: ndz maja 21, 2006 11:12 pm

wt sty 30, 2007 2:42 pm

Heh widze ze czar pojawił sie na stronce, choć w troche innej formie.
Gratulacje
Ale to chyba by go teraz wypadało zedytować :P
 
Awatar użytkownika
Mortismerius
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 67
Rejestracja: sob gru 17, 2005 9:48 pm

śr sty 31, 2007 10:00 am

Tak też się stanie. Pozostawię może i starą wersję (ciekawostka historyczna, a także przykład tego, iż redakcja tekstowi pomaga, a nie szkodzi :) ).

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości