No cóż, macie tu kolejny czar do oceny i krytyki .
Historia tego zaklęcia jest dosyć ciekawa. Pewien stary mędrzec, dogłębnie studiujący nauki tajemne narzekał na senność, która przeszkadzała mu za każdym razem w dokończeniu pracy. Nie chciał zamieniać się w nieumarłego, więc postanowił opracować zaklęcie uniemożliwiające sen- co w końcu udało mu się. Efektem tych działań był czar Bezsenność.
Niestety, starszy człowiek nie docenił siły swego zaklęcia i zmarł z powodu braku snu, a jego dzieło zaginęło gdzieś w mrokach dziejów. Po wielu latach poszukiwań Mrocznemu bractwu Semptentisa udało się odnaleźć ten czar.
Bezsenność
Nekromancja
Poziom: Cza/Zak 4, Kap 4
Komponenty: W, S
Czas rzucania: 1 akcja
Zasięg: Dotykowy
Cel: Dotknięte żywe stworzenie
Czas trwania: Ciągły
Rzut obronny: Wola neguje (patrz opis)
Odporność na czary: Tak
Aby rzucić to zaklęcie konieczny jest udany atak dotykowy - w innym przypadku nie odnosi ono skutku, choć komórka na czar wciąż jest tracona. Ofiara czaru przez cały czas jego działania cierpi na całkowitą bezsenność – klątwa uniemożliwia jej zmrużenie oka i odpoczynek. Podmiot zaklęcia może normalnie egzystować przez jedną dobę (24 godziny) od momentu rzucenia zaklęcia, jednak po tym czasie zaczyna odczuwać negatywne skutki bezsenności:
* Po nieprzespaniu 24 godzin podmiot czaru jest zmęczony (PMP str. 85).
* Istota nie śpiąca więcej niż 48 godziny jest wyczerpana (PMP str. 85).
* Po upływie 48 bezsennych godzin ofiara musi co 3 godziny wykonywać rzut obronny na Wytrwałość (ST 10 + 1/każdy kolejny test) albo popadnie w godzinną apatię, w czasie której nie jest zdolna do wykonywania jakichkolwiek czynności prócz oddychania. Testy wciąż muszą być wykonywane w równych odstępach czasu, a ich ST nie przestaje narastać.
* Po 72 nieprzespanych godzinach istota będąca podmiotem zaklęcia traci zdolność do wykonywania jakichkolwiek czynności wymagających skupienia albo wysiłku fizycznego bądź psychicznego. Dodatkowo, jeśli trzy kolejne rzuty obronne przeciwko apatii zakończą się porażką, ofiara bezsenności umiera z wycieńczenia.
Bezsenność jest klątwą. Z racji tego, nie może zostać rozproszona, a jej działanie można przerwać jedynie z pomocą usunięcia klątwy lub innych efektów zdolnych przełamać działanie obłożenia klątwą. Istoty niepodatne na efekty uśpienia oraz te nie potrzebujące snu są niepodatne także na działanie tego czaru.
__________
P.S. Wielkie podziękowania dla Zsu-Et-Am'a za redakcję tekstu i opublikowanie go na stronie, oraz dla Amnezjusza za jego dostrzeżenie (na forum).
WERSJA PIERWOTNA (nieaktualna)
Bezsenność
Iluzja (Złudzenie) [Światło, Wpływający na umysł]
Poziom: Brd 4, Cza/Zak 4, Kapłan 4, Słońce 4
Komponenty: W, S
Czas rzucania: 1 akcja
Zasięg: Bliski (7,5 m + 1,5m/2 poziomy)
Cel: Jedno żywe stworzenie
Czas trwania: 1 dzień/poziom czarującego
Rzut obronny: Wola neguje
Odporność na czary: Tak
Czar stwarza iluzję nagłego rozbłysku światła, którą widzi jedynie podmiot zaklęcia. Nieudany rzut na wolę powoduje uwierzenie w iluzję i w związku z tym oślepnięcie na 1k4+1 rund. To jednak nie koniec działania zaklęcia: od tego momentu ofiara nie jest w stanie zasnąć- zawsze widzi przed oczyma straszliwy, wręcz bolesny rozbłysk światła. Nie przeszkadza jej to w żadnej czynności oprócz spania, do którego po prostu nic nie jest w stanie ją zmusić, nawet magia (wyjątki to Życzenie i Cud, lecz nawet one działają krótkotrwale). Przez dwa dni dana istota może normalnie egzystować, później niestety potrzeba snu jest zbyt silna. Istota nie śpiąca więcej niż 48 godziny, jest wyczerpana i musi wykonywać test budowy co dwie godziny ( ST 10+ ilość nieprzespanych godzin powyżej 48[ wartość kumulatywna]) albo popadnie w stan apatii i przez godzinę nie będzie nic robić (nie licząc oddychania). Trzykrotne nie powodzenie (pod rząd) w teście budowy oznacza śmierć. Działający czar bezsenności można przerwać Zdjęciem klątwy, Uzdrowieniem, Cudem, Życzeniem lub Przełamaniem zaklęcia, ewentualnie podobnie działającymi zaklęciami ( ale nie na przykład: Rozproszeniem magii). Elfy, jako istoty mniej potrzebujące snu dostają premię rasową +2 do testów budowy przeciwko apatii (i śmierci). Istoty nie potrzebujące snu (bądź zapadania w letarg) są w oczywisty sposób odporne na to zaklęcie.