ndz lut 15, 2009 1:56 pm
ELFY
Pierworodne Dzieci Iluvatora sa jedna z najlepszych armii. Wysokie Elfy szczególnie polecam poczatkujacym kapitanom Dobra, ponieważ jest to armia, która się latwo dowodzi. Posiada znakomitych wojowników (wysoki wspólczynnik walki) oraz najlepszych strzelców. Bohaterowie również znajduja się w gronie tych najpotężniejszych. Glorfindel, Elladan i Elrohir, badz Elrond potrafia zabić hordy przeciwników! Zas Galadriela i Celeborn poslugujac się magia moga pomieszać szyki wroga.
Rodzaje jednostek Wysokich Elfów to: elfy z dwuręcznymi (badz jednoręcznymi) mieczami, lucznicy, elfy z wlóczniami i tarczami, elfy z oddzialu Haldira oraz elfy ze sztandarami. W wersji oficjalnej nie istnieje elfia konnica, ale niektórzy gracze tworza wlasne konwersje. Jest jeszcze kilka innych nieoficjalnych jednostek, jak gwardzisci - Taurodrimmowie, ale na poczatek proponuję używać tradycyjnych oddzialów.
Lesne elfy sa trudniejsze w dowodzeniu. Niska obrona powoduje, że sa latwym lupem dla orków, a w szczególnosci dla Uruk-Hai z Isengardu. Problemem może stać się skompletowanie takiej armii, gdyż nasze elfy sa metalowe, sprzedawane tylko w blisterach, stad ich cena jest wysoka. Radzę zaczać zbierać Wysokie Elfy, a potem wspomagać je lesnymi o mniejszym koszcie. Ja stosuję takie rozwiazanie, ponieważ nie stać mnie na kupno samych metalowych wojowników...
ROHAN
Wspaniala klimatyczna armia. Większosć modeli jest wykonana z plastiku, dzięki czemu można zakupić większa ilosć obrońców Zielonych Równin. Zalety tej armii to: tania w punktach konnica, tani wojownicy, dobra Gwardia i potężna moc sztandaru... Bohaterów niestety jest malo, jednak maja niski koszt punktowy i sa dosć mocni.
Na poczatek proponuję zakupić zestaw z 24 wojownikami, drugim krokiem będzie zakup oddzialu konnicy, pózniej warto dodać jakiegos konnego bohatera (osobiscie preferuję Eomera). Kiedy rozegramy już kilka bitew, warto zaopatrzyć się w gwardię konna (5-8 modeli). Z biegiem czasu można powiększyć nasza kolekcję o kolejnych jezdzców i wojowników, a także nowych bohaterów (Theoden, Eowina, Gamling...). Tym sposobem otrzymasz liczna armię, która będziesz mógl w różnoraki sposób grać.
Piechota dobrze sprawdza się w defensywie, podczas gdy konnica stanowi silę ofensywna Rohanu. Bohaterów warto trzymać w otoczeniu gwardzistów z dala od strzal wroga, aby w decydujacym momencie rozgrywki zadać nimi miażdżacy cios. Zarówno piesi wojownicy, jak i konni moga rzucać wlóczniami w fazie ruchu, co niejednokrotnie pokrzyżuje plany wroga. W większych bitwach szczególnie przydatny jest sztandar Rohanu niesiony przez Gamlinga, który każdemu z bohaterów dodaje punkt potęgi, jesli ten wyczerpie już cala dostępna mu pulę.
GONDOR
Gondor... Najbardziej rozbudowana armia Dobra. Posiada 4 rodzaje wojowników, 2 rodzaje konnicy, 2 gwardii i 1 rodzaj specjalnych jednostek (armia umarlych). Ma przynajmniej 11 bohaterów, a także machiny oblężnicze... Jednak wszystko, co dobre, ma swoja cenę. Król Aragorn z Andurilem kosztuje 250pkt! Za taka masę punktów można wystawić 50 orków!
Przy tworzeniu rozpisek armii Gondoru ma się naprawdę szerokie pole manewru: można wystawić Imrahila i Rycerzy Dol Amroth wspomaganych Gondorczykami, można stworzyć oddzialy Faramira wyslane na zwiady w Itilien, Gwardię Króla Aragorna lub sily Boromira, które ruszyly odbić Osgilath. Można też pofantazjować, tworzac na przyklad: drużynę z Cari Andross (w której sklad wchodzi kapitan Cytadeli Miejskiej figurka Faramira w zbroi), gwardię Cytadeli, Wojowników z Minas Tirith lub Gondorczyków.
Każdy wojownik na koniu może zostać wyposażony w lancę. Broń ta jest bardzo przydatna przy szarży, dzięki której latwiej można zranić wroga. W przeciwieństwie do jezdzców Rohanu rycerze z Minas Tirith nie moga rzucać wlóczniami. Oddzialy rycerzy z Dol Amroth dosiadaja opancerzone rumaki, bardziej odporne na ciosy.
Gondor posiada także doskonalych luczników: rangersi Faramira strzelaja celniej od zwyklych wojowników, zas strażnicy cytadeli posluguja się dlugimi lukami, których sila dorównuje lukom elfickim.
Wyjatkowymi jednostkami jest armia Umarlych. Charakteryzuja się oni wyjatkowo wysoka obrona oraz męstwem, a wsród wrogów wzbudzaja grozę, dzięki czemu niewielu z nich zdobędzie się na odwagę, aby zaatakować wojownika Umarlych.
Potęga Minas Tirith wynika również z zabójczych machin obronnych takich, jak: Trebuchet czy Avenger Bolt Thrower.
Ogromna zaleta sil Gondoru jest duży wybór bohaterów: od potężnego Aragorna z Andurilem czy Boromira Kapitana Bialej Wieży do Beregonda lub Damroda.
Bardzo lubię Gondor za różnorodnosć jednostek: wojownicy z Minas-Tirith, rangersi Faramira, wojownicy Gondoru II Ery, gwardia Fontanny i gwardia Cytadeli, rycerze z Dol Amroth, armia Umarlych... Niestety częsć wojsk jest metalowa... Jest to jedna z niewielu wad tej armii. Polecam goraco wszystkim graczom Dobra!
KRASNOLUDY
Piękna armia posiadajaca silna obronę i dobre wyszkolenie... Jednak krasnoludy nie maja żadnej plastikowej figurki! Krasnoludy maja i mocnych wojowników, i potężnych bohaterów, ale żadna z jednostek nie jest tania. Polecam ta armię tylko tym, którzy nie narzekaja na brak pieniędzy i którzy zdolaja skompletować swe oddzialy mieszkańców Samotnej Góry Ereboru...
Krasnoludy charakteryzuja się wysoka sila i obrona, ale sa wolniejsze.
Dostępne jednostki to: krasnoludy z tarczami i toporami, lucznicy oraz Khazad-Guardzi z Morii.
MORIA
Przez wielu graczy niedoceniana armia. Jednak potężna na swój sposób. Ma tanich wojowników (i punktowo, i w zlotówkach), trolle jaskiniowe, szamanów i bębny. Grajac Moria można wystawić masę wojowników, bowiem goly goblin kosztuje zaledwie 4 punkty. Za dodatkowy punkt można wyposażyć go w tarczę, wlócznię lub orkowy luk. Trolle też sa duża zaleta hord Morii, bowiem maja dużo krzepy i potrafia wymiatać...wojowników dobra....
Minusem jest niskie męstwo. Jednak i temu szanowne GW potrafilo zapobiec tworzac postać szamana goblinów i dajac bębny. Reasumujac armia goblinów może być niebezpieczna dla przeciwnika, jednak należy umieć nia grać...
MORDOR
Rzecz ma się podobnie, jak z Gondorem: ma dużo rodzajów jednostek, ma kawalerię (wargi),
dobrych bohaterów, machiny oblężnicze i... Trolle z Mordoru, które potrafia zmiesć bohaterów Wolnych Ludów. Po za tym można zrobić sojusz Mordoru z Haradem i wtedy trudno przeciwstawić się takiej armii...
Uruk-Hai z Mordoru maja identyczne statystyki jak ci z Isengardu lecz maja mniejsze możliwosci w wyborze ekwipunku, jednak sa wspanialym uzupelnieniem armii Mrocznego Pana. Drugim sposobem na mocnych wojowników sa Mornannon orki. Wprawdzie sa nieco gorsze niż ich kuzyni Urucy, ale sa tańsi w punktach, co powoduje, że można wystawić więcej tych nikczemnych istot. Zwykle orki sa dobrym przykladem mięsa armatniego. Kosztuja zaledwie 5 punktów! Należy posiadać duża bandę tych stworów, aby mieć jak największa przewagę nad przeciwnikiem. Troll z Mordoru również powinien zagoscić w twej armii, bowiem dzięki sile i wytrzymalosci może zniszczyć wszystko: poczynajac od królików i Rohańczyków z lukami, aż do bohaterów i niedzwiedzi wlacznie.
Kolejnym plusem wojowników wchodzacych w sklad wojsk Mrocznego Pana jest niewatpliwie Wojenna Katapulta Mordoru. Orkowi weterani i troll którzy obslugiwać będa katapultę moga wykorzystać wszystkie atuty maszyny, która może stać się nie lada problemem nawet dla elfickich luczników!
No i nie można zapomnieć o samym Wladcy Pierscieni, Nieprzyjacielu, Sauronie. Należy do niewielkiej grupy wojowników, którzy sami moga sobie poradzić z horda wrogów. Posiada 3 ataki i 3 punkty potęgi. Ma wysoki wspólczynnik walki i męstwa, po za tym zna się, jak malo kto, na czarnej magii, której chyba tylko sam Gandalf Bialy móglby się przeciwstawić. Bardzo, bardzo trudno go pokonać, jednak Mroczny Wladca ma jedna wadę: koszt sięgajacy aż 500pkt. Taka suma pozwala na wystawienie 100 orków! Stwierdzam iż Sauron jest oplacalny na bitwy na co najmniej 800pkt.
Na koniec chcialbym podsumować armię Mordoru: potęga, której trudno się przeciwstawić. Polecam! Polecam, potężna armię Mordoru!
ISENGARD
Wojska Rogatej Twierdzy sa jednymi z najniebezpieczniejszych armii. Ich podstawowa jednostka jest Uruk-Hai. Jest on jednym z najlepszych wojowników: ma silę i walkę 4, mocny pancerz 5, niestety koszt golego Uruk-Hai wynosi 10pkt. Dużo, ale się oplaca... Wyekwipowanie orka z Isengardu w tarczę podnosi jego obronę do 6. Można dać mu pikę, dzięki której wojownik będzie mógl walczyć z drugiej i trzeciej linii. Jednostka bardzo uniwersalna.
Jak każda rasa, Urucy maja swoich strzelców. Po za zwyklymi lucznikami Isengard ma oddzialy kuszników. Mimo że kusznicy nie moga się ruszyć, miotaja pociskami z sila 4 i to na dystans 56cm! Rangersi czy lesne elfy sa zdejmowane na 4 lub więcej. W swoich armiach musisz koniecznie mieć przynajmniej kilku. Sam proponuje zakupić ich ok. 6.
Moim zdaniem najlepsza jednostka armii Sarumana jest berserker. Ten dziki ork swietnie zna się na szermierce, posiada aż 2 ataki! Po za tym ma silę 4 i 6 obrony przez co trudno zestrzelić go z luku. Co więcej, berserkerzy maja męstwo 8, co z tego wynika? Nie musza testować odwagi, przez co nigdy nie się zlękna...
Ciekawe jest to, że Isengard ma 2 bohaterów, którzy wladaja magia. Jeden z nich to szaman, który zna zaledwie dwa czary. Jednak furia, która zna szaman jest bardzo przydatnym zaklęciem.
Drugi bohater to oczywiscie - Saruman, Pan Wszystkich Kolorów, Biala Ręka! Zaraz po Gandalfie Bialym, najpotężniejszy z Istarich. Posiada spory repertuar sztuczek magicznych, m.in. Magiczny Pocisk, Rozkaz, Paraliż... Ma 6 punktów woli i laskę mocy, która daje mu bonus: co turę darmowy punkt woli. Potrafi w towarzystwie kilku Uruków przesadzić o losach bitwy. Posiada też 3 Potęgi, które można wykorzystać na bohaterskie czyny, zabawę z kosćmi, czy oszukanie losu. Tyle jest opcji wykorzystania tych umiejętnosci. Sarumana goraco polecam jednak na bitwy co najmniej na 500pkt, bowiem koszt jest troszkę za duży, jak na male bitwy...
Isengard posiada też sprzęt oblężniczy taran, balistę, nawet boby i drabiny. Balista może sprawić duży problem lucznikom Dobra. Sila balisty powoduje, że jest grozniejsza nawet do elfich luków. Wada balisty jest dosć wysoki koszt oraz male prawdopodobieństwo dostrzelenia.
Isengard jest armia rozbudowana, lecz raczej dla graczy bardziej doswiadczonych. Jednak gdy umie się nia grać, można robić niezla rzez. I wtedy jak to powiedzial Mistrz Lugburc: (...) nikt nie będzie szydzil z osi Zla.* (...)
Kończac artykul chcialbym powiedzieć jedno: każda armia ma swoje plusy i minusy, nie można powiedzieć, że jedna z ras jest lepsza od drugiej. Powyżej podalem Wam ogólny opis poszczególnych armii. Jednak nie zawsze należy się sugerować, czy ktos jest silniejszy czy nie... Kieruj się raczej sercem i sentymentami... Możesz zrobić też, jak ja, i wielu innych milosników Tolkiena: zbierać wszystkie armie, aby samemu móc potem pograć (z rodzeństwem czy kolegami). Wybór należy do Ciebie...
Wiecej o Morii
Na LO Moria przeważała liczebnie na polu walki i to był jej jeden z niewielu atutów – jednak gdy teraz większość gra na LoME tracimy ten cenny atut. Bębny i szamani to dobre wzmocnienie dla tej armii utrzymujące strachliwe gobliny na polu walki. Durbûrz w połączeniu z trollem jaskiniowym oraz nietoperzami to potężna oręż na wrogich bohaterów. Na większe punkty można pokusić się o smoka z twardą łuską + zionięciem (może trochę wroga przypalić) lub lataniem + twardą łuską (sieczka na tyłach wroga). Jedynym minusem smoka jest jego strach – po otrzymaniu jednej rany może uciec z pola bitwy. Dobrym rozwiązaniem na każdą rozpiskę jest dawanie prowlerów na łuczników – najlepsza skuteczność w strzelaniu z łuku w tej armii oraz miotki mogą przesądzić o losach bitwy (cały czas należy strzelać z łuków a gdy już wróg się zbliży zmieść go z ziemi miotkami). Ogólnie grę Morią można polecić początkującym graczom, którzy zaczynają stawiać pierwsze kroki w tym bitewniaku. Armia łatwa w prowadzeniu i zarazem tworząca niepowtarzalny klimat.