Sabatel pisze:Gerard - rozwiazanie ma w sobie jakby namiastke tego czego poszukuje
pojawia sie jednak pewien problem.. co jesli ktos nie jakiegos skilla w ogole? tzn nie mial okazji nauczyc sie nic zwiazanego z dana akcja? zastosowac atrybut? przeciez moze sie okazac ze bedzie on znacznie wiekszy od wyliczonej umiejetnosci kogos kto sie w niej szkolil..
U mnie sprawę rozwiązują archetypy (czy też profesje) - zależnie od pochodzenia i zawodu otrzymuję się na starcie bonusy do niektórych skilli i minusy do innych (zaleznie od tego, co miał sznsę rozwinać a co nie). Pozatym, tylko podstawa jest obliczana na podstawie atrybutu. Wyglada to mniej więcej tak:
Wybieramy pochodzenie. Pochodzenie określa wiedze, jaką wynieśliśmy z rodzinnych stron, jaką dała nam edukacja. Określa ona bazy umiejętności oraz ich współczynniki (gdzie baza to np. 50 a współczynniki to -15, 10 i 0 na przykład). Oprócz tego od pochodzenia zależą atrybuty (przynajmniej ich podstawowe wartości).
Następnie przychodzi kolej na rozdysponowanie wolnych punktów do atrybutów. W tym momencie oblicza się modyfikatory wynikające z nich (określa się, o ile wartości atrybutów różnią się od średniej, która wynosi 8 i mnoży się to razy dwa) a z nich - modyfikatory do bazy skilla. Jeśli bazę Techniki mieliśmy na 30, a nasz Int to 12 i Percepcja 7, to liczmy - +8 mInt (modyfikatora wynikającego z perepcji) i -2 mPe. Skoro przy technice jest podane, że baze nalezy zmodyfikować o mInt x3 + mPe, to oznacza, że otrzymujemy 52 (30 + 22 z atrybutów).
Teraz wybieramy profesję i jakieś cechy opcjonalne (np. to, ze nasz bohater lubił bawić się śrubokrętem w dzieciństwie).
Załórzmy, że BG był (lub jest) radiooperatorem, a w dzieciństwie często rozkrecał różne rzeczy. Współczynniki Techniki wynikające z pochodzenia (kwestia edukacji itp) wynoszą:
Mechanika -10
Rusznikarstwo -30
Elektronika -20
Radiotechnika -20
(bohater zdołał nauczyć się paru rzeczy w szkole czy domu, ale to wiedza bardzo zasadnicza). Niemniej jednak wysoka baza (52) gwarantuje mu nawet przy próbie rozebrania pistoletu (22% szansy, plus minus mod. za trudność) że ma jakąś szansę.
Do tego dochodzi +10 za cechę "majsterkowicz" - i oto Mechanika wynosi już 0.
Skoro nasz BG przeszedł przeszkolenie wojskowe, i został radiooperatorem otrzymuje +30 do radiotechniki, +20 do elektroniki i +10 do rusznikarstwa oraz +10 do Techniki ogólnie. Teraz jego współczynniki wynoszą:
Baza Techniki: 62
Mechanika 0
Rusznikarstwo -20
Elektronika 0
Radiotechnika +10
Co czyni z niego dość dobrego radiooperatora, oczywiście o ile ni trafi na jakiś powazniejszy problem (czyt. modyfikatory trudności).
Co do profesji etc. zasada jest taka, że niektóre profesje maja jakieś konkretne wymagania - np. anemik z siłą 2 żołnirzem nie zostanie.
EDIT: Nie piszcie tylko, że to skomplikowane, bo wcale takie nie jest
Pozatym to nie jest do końca doszlifowane, może baza wynkająca z postaci powinna byc mniejsza/wieksza, lub modyfikator wynikajace z atrybutów większe/mniejsze, ale to wyjdzie w praniu i zawsze da się przeprawić