Bulkers pisze:<br />Oj, może być. Zobaczymy. Wizja mechaniki, przedstawiona przez Trzewika na Imladrisie oraz informacje, które posiadam na temat Necropunka (na którego mechanice oparta jest mechanika Neuroshimy) wskazują, że nie będzie... najlepsza. <br /> <br /><!--QuoteBegin-Bulkers+--><!--QuoteEBegin-->Oczywiście nie oceniajmy książki po okładce. Kilka stron w pdf i opinie kilku osób nie przsądzają o grywalności fabularki, ponoć z mechaniką może być kiepskawo.
Bulkers pisze:<br /> <br />Molobo ma rację. Powinni.<!--QuoteEBegin-->a może Molobo ma racje i powinni wydac Neuroshime D20n
Bulkers pisze:<br /> Nie za bardzo widzê sens - istnieje ju¿ przynajmniej kilka postapokaliptycznych settingów do d20, choæby Darvin's World, poza tym White Wolf ma wznowiæ w oparciu o tê machanikê system Gamma World. Nie s±dzê, by Neuroshimie przys³u¿y³o siê wykorzystanie engine'u d20. Ale to tylko moja prywatne opinia. <br /> <br /> Pozdrawiam, <br /> Adam<!--QuoteEBegin-->(a mo¿e Molobo ma racje i powinni wydac Neuroshime D20 )
danant pisze:<br /> No, to z ca³± pewno¶ci± jest argument, którego nie nale¿y lekcewa¿yæ. Na razie chyba pozostaje nam poczekaæ, i zobaczyæ, jak zostanie przyjêta oryginalna wersja systemu - kto wie, mo¿e za jaki¶ czas doczekamy siê konwersji na d20? <br /> <br /> Pozdrawiam, <br /> Adam<!--QuoteEBegin-->Adam - oczywi¶cie, ¿e istnieje wiele systemów D20, opartych na pomy¶le post-apokaliptycznego ¶wiata... Pewnie za jaki¶ rok bêdzie ich dwa razy tyle... <br /> <br />Neuroshima ma nad nimi jedn± przewagê - jest po polsku. A to bariera nie do przeskoczenia dla niektórych... <br /> <br />Moim zdaniem Neroshima D20 by³aby strza³em w 10.
danant pisze:<br />Nie widzê sensu przerabiana kolejnego systemu na mechanike D20 (nie bior±c pod uwagê, ¿e Neuroshima jeszcze dobrze nie ostyg³a po wyj¶ciu z drukarni ). <br /> <br />Ogólnie jestem przeciwnikiem konwersji "wszystkiego co siê da" na D20. Neuroshima ma swoj± unikaln± mechanikê, idealnie pasuj±c± do systemu (np. Suwak, który jest ¶wietnym pomys³em). Nie jest ona trudna, ani skomplikowana. Gdzieniegdzie przypomina D20 (chocia¿by poziomy trudno¶ci, premie ze wspó³czynników, czy sztuczki mocno przypominaj±ce dedekowe featsy). <br /> <br />Dodatkowo, z tego co mi wiadomo, od dawna zapowiadany Monastyr ma równierz byæ oparty na podobnej mechanice (¿eby byæ dok³adnym dodam, ¿e to Neuroshima posiada mocno zmodyfikowane zasady Monastyru). Mo¿e w Polsce bêdziemy mieli w³asn± uniwersaln± mechanikê, czyli 3D20<!--QuoteEBegin-->Moim zdaniem Neroshima D20 by³aby strza³em w 10. <br />
danant pisze:<br />A dla czego krokiem dalej musi byæ kopiowanie D20? Nie wierze w udane modyfikacje. Nie mo¿liwe jest zmodyfikowanie D20, bo albo: <br />a) bêdzie tandetna kopi± <br />B) bêdzie tak zmodyfikowane i ulepszone dziêki zamys³om autora, ¿e z D20 nie bêdzie mia³o ju¿ nic wspólnego. <br />Nie mam zamiaru popieraæ tych postulatów argumentami, dosyæ naczyta³em siê krucjat D20 vs. Inni, wybaczcie... <br /> <br />O co mi chodzi. Nie widzia³em jeszcze na oczy Neuroshimy, ale po tym co jest w demie wnioskuje, ¿e mechanika bêdzie od pocz±tku w miarê prosta(D20 od pocz±tku w miarê proste nie jest). IT próbowa³ stworzyæ co¶ oryginalnego co mia³oby sprawdzaæ siê w grze i nie mi póki co oceniaæ czy siê sprawdza, ale na Boga, nie szkalujmy ka¿dego systemu, który po nazwie nie ma dopiski D20! Na pewno wielu graczom Neuroshima siê spodoba i tu wygra IT, który nie poszed³ na skróty i nie wrzuci³ do Neuro D20. <br /> <br />Uwa¿am jednak, ¿e w najbli¿szym czasie, jak ju¿ system przyjmie siê (czy te¿ nie) w naszym kraju, D20 mo¿na by zaadoptowaæ.<!--QuoteEBegin-->Poza tym skoro du¿o rzeczy przypomina (jak dla mnie jest ca³kowicie wozrowane) rozwi±zania D20, dlaczego nie puj¶æ krok dalej? Tylko po to, ¿eby pokazaæ, ¿e jest siê oryginalnym? Wydaje mi siê momentami, ¿e IT i wielu innych twórców staraj± siê pokazaæ, ¿e nie id± za "trendem"... Zazwyczaj potem ton±...
danant pisze:<br />A może poszli krok dalej? Zmodyfikowali D20. Nie rozumiem kompletnie dlaczego rzecz, która jest wzorowana na D20 ma być zła? Samochody wzorowane na fordach też będą złe? Bo to nie są fordy? Oświećcie mnie. Dla mnie chęć stworzenia czegoś nowego jest myślą dobrą. Bez tego nie byłoby postępu. A to, że wzoruje się na czymś wcale nie przeszkadza w byciu: <br />a) orginalnym <br />b)dobrym <br /> <br />I mam nadzieję, że mechaniki nie będzie trzeba przerabiać na D20. Ale jak będzie kiepska to się przerobi<!--QuoteEBegin-->Ja Poza tym skoro dużo rzeczy przypomina (jak dla mnie jest całkowicie wozrowane) rozwiązania D20, dlaczego nie pujść krok dalej? <br />
Buklers pisze:<br />W stu procentach siê zgadzam! Dlaczego odrazu spisywaæ na straty i przekre¶laæ istnienie systemu na rynku, tylko dlatego, ¿e nie jest on z pod znaku D20? Mechanika ka¿dego systemu powinna byæ dopasowana do systemu, tak wiêc je¶li mamy ¶wiat pe³en przygody i akcji mechanika powinna równierz byæ szybka i nie mo¿e sprawiaæ trudno¶ci podczas rozgrywki. <br /> <br />Byæ mo¿e siê myle, bo jeszcze podrêcznika do Neuroshimy nie mam i nie mogê spojrzeæ na mechanikê od strony praktycznej, ale uwa¿am, ¿e orginalne zasady NS sprawdz± siê bardziej ni¿ D20. Natomiast w przerabianiu NS na D20 nie widzê ¿adnego sensu, no bo po co? Tak czy inaczej gracze bêd± musieli siê uczyæ siê zupe³nie nowych przecie¿ Sztuczek, umiejêtno¶ci wynikaj±cych z pochodzenia itd. Jak dla mnie za du¿o z tym zabawy. Na pierwszy rzut NS ze swoj± mechanik± jest naprawdê dobra.<!--QuoteEBegin-->O co mi chodzi. Nie widzia³em jeszcze na oczy Neuroshimy, ale po tym co jest w demie wnioskuje, ¿e mechanika bêdzie od pocz±tku w miarê prosta(D20 od pocz±tku w miarê proste nie jest). IT próbowa³ stworzyæ co¶ oryginalnego co mia³oby sprawdzaæ siê w grze i nie mi póki co oceniaæ czy siê sprawdza, ale na Boga, nie szkalujmy ka¿dego systemu, który po nazwie nie ma dopiski D20!
danant pisze:<br />Z całą pewnością możesz powiedzieć, że "załapałeś" całe d20 podczas pierwszych sesji w D&D? Po dwóch latach grania w 3 edycję wciąż mam problemy z niektórymi zasadami. Oczywiście, w D&D da się "wstrzelić", jednak osoby, które grają nie tylko na d20 mogą mieć z tym problemy. <br /> <br />Sam jestem jednak za przeróbką Neuroshimy na d20. Mechanika N. nie jest aż na tyle prosta, by bez przeszkód można było się jej nauczyć w przeciągu 1-2 sesji (choć IMHO i tak jest prostsza od d20). Różnice między d20 a Neuroshimą nie są aż tak wielkie by powstała "kiepska kalka".<!--QuoteEBegin-->3. Bo (w przeciwieństwie do tego co mówi Bulkers) jest proste.
danant pisze:<br />Naprawdê stara³em siê zachowywaæ emocjê na wodzy w stosunku do wszelkich wypowiedzi zwi±zanych z rzekom± prostot± nauki D20 (nie chodzi o mechanike, a o naukê mechaniki). Zdarzy³o mi siê w przeci±gu ostatniego roku graæ, a w³a¶ciwie prowadziæ kilka systemów i tak to mniej wiêcej widzê: <br /> <br />- Earthdawn, poza magi± za³apali¶my wszystko w dwa dni i jedn± sejsê, po której przysz³y czas na kortekty (z magia ponad tydzieñ i trzy sesje) <br /> <br />- Dzikie Pola, za³apali¶my w dwie godziny, tylko na rozumienie walki i ca³ej szermierki stracili¶my co¶ w rodzaju testowej sesji, na której gracze t³ukli siê ze sob± <br /> <br />- Zew Cthulhu, przymuszony do prowadzenia, w pi±tek zacz±³em czytaæ, w niedziele grali¶my bez wielkich przeszkód, kilka zgrzytów nie wielka korekta <br /> <br />- DnD, albo ja jestem jaki¶ toporny albo lewy, ale od 10 dni szukam sensu w robieniu i rozwoju postaci! Rozdawanie hp wydaje siê bezsensowne (a mo¿e co¶ nieopatrznie zrozumia³em), a ewidentnym plusem ca³ego systemu jest tylko to magiczne K20. W ca³ej reszcie system ten jest zbyt rozbudowany i zmechanizowany! Naprawdê jestem pe³en podziwu dla wszelkich m³odych graczy, którzy zaczynaj± od DnD bo gdyby nie by³ w rpgowym na³ogu, dawno rzuci³bym to w cholerê i wróci³ do Earthdawna!!! Podrêcznik jest tak pokrêtnie z³o¿ony, ¿e w poszukiwaniu informacji trzeba bez przerwy przewracaæ z rodzia³u na rozdzia³, nie ma jasno, na jednej stronie przedstawionego schematu budowania postaci (w Zewie by³o to znaczne u³atwienie i mo¿na rzecz, brakuje mi tego ogólnie). Zrozumienie mechaniki przyznawania atutów wywo³a³o spory w¶ród graczy (ile dostaje ich na starcie cz³owiek-paladyn?). Oczywi¶cie wszystko mo¿na znale¼æ w podrêczniku, ale wymaga to czasu i powoduje, ¿e system mianuj±cy do miana super-szybkiego robi siê ultra-powolny w rêkach niedo¶ciwadczonych MG i graczy (tak jak my na ostatniej próbie grania). System mo¿e i jest dobry, mo¿e i jest prosty, ale trudny to on jest z pewno¶ci±... <br /> <br />Dopisane pó¼niej: <br />Z notki nie wiedzieæ czemu IE wycie³o mi trzy akapity, nie chce mi sie pisaæ na nowo, wiêc musia³em zmodyfikowaæ to co tu jest. <br /> <br />pozdrawiam <br />Bulkers<!--QuoteEBegin-->Tak - dla mnie D20 by³o bardzo proste. Zastosowalo kilka rozwi±zan, które i tak pojawia³y sie u mnei w 2 edycji - czy to na podstawie ró¿nych opcjonalnych dodatków, czy te¿ dziêki moim pomys³om. <br /> <br />Przeskok na D20 z poprzedniej edycji zaj±³ mi oko³o miesi±ca (wliczam w to czytanie podrêcznika i kilka sesji).
Bulkers pisze:<br /> Hapeków siê nie rozdaje - ka¿da postaæ wchodz±ca na poziom otrzymuje ich okre¶lon± ilo¶æ zale¿n± od profesji (od k4 do k12) i ewentualnych modyfikatorów wynikaj±cych z Kondycji (Budowy). <br /> <br /><!--QuoteEBegin-->Naprawdê stara³em siê zachowywaæ emocjê na wodzy w stosunku do wszelkich wypowiedzi zwi±zanych z rzekom± prostot± nauki D20 (nie chodzi o mechanike, a o naukê mechaniki). Zdarzy³o mi siê w przeci±gu ostatniego roku graæ, a w³a¶ciwie prowadziæ kilka systemów i tak to mniej wiêcej widzê: {ciach} <br /> <br />- DnD, albo ja jestem jaki¶ toporny albo lewy, ale od 10 dni szukam sensu w robieniu i rozwoju postaci! Rozdawanie hp wydaje siê bezsensowne (a mo¿e co¶ nieopatrznie zrozumia³em), a ewidentnym plusem ca³ego systemu jest tylko to magiczne K20.
<br /> Dwa - jeden startowo i dodatkowy za bycie cz³owiekiem. <br /> <br />Zrozumienie mechaniki przyznawania atutów wywo³a³o spory w¶ród graczy (ile dostaje ich na starcie cz³owiek-paladyn?).
<br /> Radzi³bym na pocz±tek ograniczyæ siê do stworzenia postaci nieczaruj±cych - pozwoli to skupiæ siê na opanowaniu mechaniki zwi±zanej z walk± i stosowaniem Umiejêtno¶ci i niektórych Atutów - kiedy to ju¿ nie bêdzie stanowi³o problemów, bêdzie ³atwiej skoncentrowaæ siê z kolei na przyswojeniu sobie regu³ dotycz±cych czarowania, tworzenia magicznych przedmiotów itp. Tak¿e na pocz±tek nie radzi³bym wprowadzaæ innych ras i profesji ni¿ te opisane w podrêczniku podstawowym - tak jest du¿o ³atwiej. <br /> <br /> Pozdrawiam, <br /> AdamOczywi¶cie wszystko mo¿na znale¼æ w podrêczniku, ale wymaga to czasu i powoduje, ¿e system mianuj±cy do miana super-szybkiego robi siê ultra-powolny w rêkach niedo¶ciwadczonych MG i graczy (tak jak my na ostatniej próbie grania). System mo¿e i jest dobry, mo¿e i jest prosty, ale trudny to on jest z pewno¶ci±...
Adam Wa¶kiewicz pisze:<br />Dziêki za wyja¶nienia i rady. Co do hp to ja zasady znam, ale ich nie rozumiem, to znaczy nie pojmujê jak ¿ywotno¶æ mo¿e byæ zale¿na od profesji. Ale to nie jest temat na tê dyskusjê... <br /> <br />W³a¶nie zrozumia³em, ¿e za¶miecam temat zwi±zany z Neuroshim± wywodami co do DnD, wiêc proponuje zej¶æ z offu. Czy kto¶ ju¿ posiad³ Neuroshime i gra³ w ni±? Jakie¶ spostrze¿enia? Wady i zalety? Podobieñstwa do innych systemów?<!--QuoteEBegin-->Radzi³bym na pocz±tek ograniczyæ siê do stworzenia postaci nieczaruj±cych - pozwoli to skupiæ siê na opanowaniu mechaniki zwi±zanej z walk± i stosowaniem Umiejêtno¶ci i niektórych Atutów - kiedy to ju¿ nie bêdzie stanowi³o problemów, bêdzie ³atwiej skoncentrowaæ siê z kolei na przyswojeniu sobie regu³ dotycz±cych czarowania, tworzenia magicznych przedmiotów itp. Tak¿e na pocz±tek nie radzi³bym wprowadzaæ innych ras i profesji ni¿ te opisane w podrêczniku podstawowym - tak jest du¿o ³atwiej. (itd.)
Marcin pisze:<br />Sporo ludzi zafascynowanych jest d20, jednak równie wiele nie gra w D&D ew. nie lubią tego systemu. Z tego, co mi wiadomo, Neuroshima sprzedaje się całkiem nieźle - widocznie zapotrzebowanie na taki system jest. <br /> <br /><!--QuoteBegin-Marcin+--><!--QuoteEBegin-->wszyscy są razcej pochłonięci systemami d20, więc raczej nie liczyłbym na popularność tego systemu
Marcin pisze:<br />Nie sądzę. "Najlepsze" to pojęcie względne i odnosi się do gustu każdej osoby. Dla mnie najlepszy jest Amber, który nie został jeszcze (i mam nadzieję, że nie zostanie) skonwertowany na d20. Kwestią dyskusyjną pozostaje również jakość owych konwersji. <br /> <br />Piszesz o zasadach z d20 Modern i d20 Gamma World. Jakoś nie przypominam sobie, żeby te podręczniki zostały opublikowane po polsku a co za tym idzie - nie sądzę, by każdy mógł sobie swobodnie stworzyć setting w realiach Fallout (które to różnią się IMHO od realiów Neuroshimy).<!--QuoteEBegin-->to co najlepsze już jest skonwertowane
Molobo pisze:<br />Ech, domy¶la³em siê tego. Po kolei: <br />a) kto¶ kto ³±czy ¶wiat z mechanik± na w³asn± rêkê, nie musi byæ w tym specjalist±. Nie wiem, nie jestem specjalista od konwersji, ale z tego co widzê, po np. Earthdawnie D20 czy Middle Earth D20 nad tymi projektami pracuje grupa fanatyków. Wtedy mog± wy³apywaæ b³êdy. Robienie takiej konwersji na w³asn± rêki (póki co nie zak³adam, ¿e w Polsce nagle powstanie masowa moda na konwersowanie Neuro) na pewno spowoduje wiele b³êdów, niedograñ. I niechodzi tu o ew. u³omno¶æ samego D20. Mo¿na stworzyæ samemu bronie, którymi siê nie bêdzie op³aca³o strzelaæ, albo mechanizmy, który nie maj± prawa dzia³aæ, albo przeciwników nie-do-pokoniania albo tak s³abych, ¿e nie powinni samodzielnie istnieæ. To s± godziny grania i testowania, ¿eby to wy³apaæ, a ja bym chcia³ (jako ew. przeciêtny rpgowiec) grac od zaraz. <br /> <br />B) nikt nie powiedzia³, ¿e dobrze zroumiem/przet³umaczê owe d20 Modern albo d20 Gamma World . B³±d w np. mechanice walki mo¿e spowodowaæ katastrofalne skutki podczas grania. <br /> <br />To co wymieni³em to nie s± b³êdy nie-do-weliminowania, ale osobo¶cie wola³bym pograæ w "gotowca" w miarê sprawdzonego. Szczególnie, ¿e t³umaczenie i rozumienie np. d20 Modern to by³aby dla mnie droga przez mêkê. <br /> <br />Acha, jeszcze jedno. Rozumiem, ¿e je¶li kto¶ ju¿ zna owe magiczne systemy D20 wymienione u góry to mo¿e takie Neuro sobie zrobiæ ma³ym nak³adem si³. Ale to ju¿ nie bêdzie Neuro, tylko zupe³nie inna gra.<!--QuoteEBegin-->Widzê w twoich wypowiedziach rosn±ce tendencje do pos³ugiwania siê uogólnieniami zamiast podaæ konkretne przyk³ady...