Zrodzony z fantastyki

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

Historia worka ziarna

czw gru 04, 2003 12:11 pm

Pytanie: czy z Waterdeep do Baldurs Gate jest dokładnie 500 mil? <br />(mapy mam nędzne) <br /> <br /> <br /> <br />aha, proszę mi tego tematu nie usuwać, nie przenosić, on jest dokładnie tam gdzie być powinien i nazywa się tak jak trzeba, czuję się dobrze
 
StiM
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 552
Rejestracja: ndz paź 05, 2003 6:20 pm

czw gru 04, 2003 12:20 pm

Jak mnie mój Bardzo Ma³y Rozumek nie myli to tak, jest 500mil <br />Wiec... Jaki jest Twój tok rozumowania?? <br />Bo widzê, ¿e to mo¿e byæ ciekawa historia... worka ziarna 8)
 
Darklord
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 9630
Rejestracja: sob lis 15, 2003 2:03 pm

czw gru 04, 2003 12:45 pm

W linii prostej wysz³o mi oko³o 480 mil na aktualnej mapie z FRCS. Podró¿uj±c szlakami handlowymi spokojnie bêdzie to 500 albo i wiêcej.
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

sob gru 06, 2003 12:23 pm

Czy ma sens rzucenie Gust of Wind z Permanency (11 poz. 1500XP) na burtę okrętu, tak by zawsze wiał w żagle severe wind? <br />Bo z punktu widzenia fizyki to chyba nie ma sensu, siły się zrównoważą i zniosą. <br />Znów rzucenie tego na morze jest bez sensu, bo po chwilowym podmuchu, okręt zaraz odpłynie? (ewentualnie można założyć to w porcie, by wchodzić i wychodzić bez holu)
 
Awatar użytkownika
Aragathor Roaringflame
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 6202
Rejestracja: wt lis 26, 2002 5:52 pm

sob gru 06, 2003 1:01 pm

Po co budować taran jeśli można otworzyć dzrzwi? <br />W Arms & Equipment Guide znajdują się Wind-Favored Sails (ciągłe Heavy Wind bez względu na stan pogody, wersja greater pozwala na wybór kierunku wiatru). <br />Wg. mnie jest to prostsza alternatywa (dodatkowo można te żagle zdjąc i wstawić na inny statek czego o permanency powiedzieć nie można). <br /> <br />Rzucenie na morze nie ma sensu. <br />Na burtę też nie, chyba że na żagle.
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

sob gru 06, 2003 1:23 pm

A jaka jest cena tych Wind Favored Sails?
 
Awatar użytkownika
Aragathor Roaringflame
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 6202
Rejestracja: wt lis 26, 2002 5:52 pm

sob gru 06, 2003 1:33 pm

Zwyłe: 40500 gp <br />Greater: 67500 gp <br /> <br />Drobnostka :wink: .
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

sob gru 06, 2003 7:33 pm

To jakaś obłąkańcza suma, za którą można kupić 4 okręty albo i permenentny Teleportation Circle. <br /> <br />Następne pytanie: czy jeśli mag teleportuje się z istotami/przedmiotami w bag of holding lub portable hole, to ich ciężar wlicza się do maskymalnego udźwigu teleportacji?
 
Darklord
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 9630
Rejestracja: sob lis 15, 2003 2:03 pm

sob gru 06, 2003 7:41 pm

<!--QuoteBegin-Thomas Percy+-->
Thomas Percy pisze:
<!--QuoteEBegin-->[...]Nastêpne pytanie: czy je¶li mag teleportuje siê z istotami/przedmiotami w bag of holding lub portable hole, to ich ciê¿ar wlicza siê do maskymalnego ud¼wigu teleportacji?
<br />Wszystko wskazuje na to, ¿e liczy siê tylko waga tych przedmiotów magicznych (sprawdzi³em tak¿e FAQi).
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

pn gru 08, 2003 12:22 pm

HISTORIA ZIARENKA ZBO?A część 1

Jestem sobie ziarnko zboża. Leżę pośród moich braci w jednym z tysiąca worków w spichlerzu naszego pana i czuję nadchodzącą wiosnę.

Właśnie przyszli chłopi. Będą nami obsiewać pola. Z każdego z nas wzrośnie do jesieni pięć nowych ziarenek.


Wioska rycerska:

Typowa wieś (hamlet) feudalna liczy 1000 (500-1500) hektarów i zajmuje obszar kwadratu o boku 3 km. Około 25% ziemi stanowi rezerwę pańską (terra dominica, vorwerk). Reszta rozdzielona jest pomiędzy 30 (10-50) gospodarstw chłopskich obciążonych czynszem. Każde gospodarstwo chłopskie liczy 25 (15-50) hektarów, czyli tzw łan – tyle, ile da radę obrobić rodzina chłopska. Rodzina chłopska to średnio 7 osób, z tego 4 zdolne do pracy. Czynsz pochłania do 75% ich zysku, czyli około 100gp rocznie. Z 30 rodzin pan ma więc do 3000gp rocznie (3000 pięćdziesięciokilowych worków ziarna, albo 300 krów, albo 900 pięćdziesięciolitrowych beczek wina lub oliwy); reszta zysku (1000gp) pochodzi z rezerwy, młyna, karczmy, barci, łowiectwa i rybołóstwa.

Wartość wsi na wolnym rynku wynosi 20.000gp.

Widok samych zabudowań wsi (hamlet), bez pól:

http://www.digitalstar.com/anuire/Original.../229868ORIG.JPG

Zarządzanie majątkiem feudalnym:

Majątek feudalny składa się z: pól ornych, pastwisk, lasu i rzeczki.

Bezpośredni nadzór rycerza lub jego rządcy nad siewem i żniwami ma decydujące znaczenie dla wielkości plonów, ukróca bowiem złodziejstwo i lenistwo chłopów, i nie pozwala im wykręcić się np. rzekomą plagą szarańczy.

Majątek nadzorowany podczas zasiewu i żniw przez rycerza przynosi 3000gp.

Nieobecność pana podczas zasiewu (marzec, kwiecień, maj) to strata 1000gp, a podczas żniw (wrzesień, październik, listopad) kolejne 1000gp.

Zostawiając na swoje miejsce zastępcę (rządcę, kuzyna, pełnoletniego potomka), rycerz może obniżyć straty o 500gp za zasiew i 500gp za żniwa.

np.:

Majątek pozbawiony w ogóle nadzoru przynosi 1000gp rocznie.

Majątek pod nadzorem rządcy przynosi 2000gp.

Majątek nadzorowany podczas zasiewu przez rządcę, a podcza żniw przez pana przynosi 2500gp. Itd.

Prócz zysków z pól ornych i pastwisk można czerpać dochódy z: młyna lub wiatraka (koszt budowy 1000gp, zysk 250gp rocznie), karczmy (koszt budowy 1000gp, zysk 250gp rocznie), barci lub uli (konieczność oddelegowania do tej pracy jednego Rangera(tropiciela), zysk 250gp rocznie), łowiectwa i rybołóstwa (konieczność oddelegowania do tej pracy jednego Rgr, zysk 250gp rocznie).

Po podliczeniu zysków, wykonuje się dla osoby nadzorującej żniwa rzut na profession: administration lub farmer, lub intimidate DC 15. Sukces oznacza dodatkowe 25% zysku (dla równego rachunku +1000gp).

Rezygnuję z uwzględniania pogody, bo może to kolidować z przygodami.

Niezgodność z ekonomią D&D 3,5:

Chodzi o tabelkę:

Table: Trade Goods

Cost Item

2 cp kg pszenicy

4 cp kg mąki, 2 kurczaki

2 sp kg żelaza

1 gp kg tytoniu lub miedzi, koza

4 gp kg pieprzu, 2 owce

3 gp świnia

4 gp metr kwadratowy lnu

10 gp kg soli lub srebra, metr kwadratowy jedwabiu, krowa

15 gp wół

100 gp kg złota

1000 gp kg platyny

gdzie ziarno zmielone na mąkę zyskuje 100% wartości, co wobec hurtowych ilości tego surowca, uczyniłoby młynarzy bogatszymi od króla.

Przyjąłem cenę kg mąki jako trochę ponad 2 cp.

Proszę o poprawki, krytykę, komentarze, kontrpropozycje.
Ostatnio zmieniony sob lip 17, 2010 11:36 am przez Ginden, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Duncan laird McLean
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 814
Rejestracja: czw wrz 04, 2003 9:26 am

pn gru 08, 2003 12:39 pm

Doskona³e. <br />Czekam na dalsze wywody w tej sprawie. <br />Jak najbardziej dwukrotny wzrost warto¶ci ziarna zmielonego na m±kê jest jednym z przyk³adow zasad ktore powoduj± ¿e ogólne zasady ekonomiczne 3 ED s± mocno niespójne. W ¶redniowieczu strata ziarna z powodu przemia³u nie przkracza³a 30 %( zwykle nieco poni¿ej 20 %) a cena m±ki by³a wiêksza o max 50% I tak w tych warunkach m³ynarze byli wiejskimi bogaczami -chocia¿ obci±¿enia daninami z racji dzier¿awienia m³yna bylo wysokie <br />Jedna uwaga -a¿ do pocz±tkow XVI ( w pierwotnym tek¶cie wkradl siê b³±d -XVIII w )wydajno¶c ziarna 5:1 nie zosta³a osi±gniêta a i d³ugi czas pó¼niej taka wydajno¶c byla mozliwa jedynie w najbardziej rozwiniêtych krajach rolniczych na dobrych glebach. <br /> <br />Taki podzia³ wsi mo¿na przyjaæ spokojnie przy wsiach ¶wie¿o za³o¿onych. Pózniej w wyniku dzia³ów ch³opskich i warunkow ekonomicznych nastêpowa³o znaczne rozwarstwienie wielko¶ci gospodarstwa ch³opskiego <br />W moim ¶wiecie warto¶ci w gp s± mnie wiêcej dziesiêciokrotnie mniejsze ale i inna jest si³a nabywcza pieni±dza je¿eli chodzi o przedmioty ogolnodostêpne <br />Ponadto powiniene¶ w swoich rozwa¿aniach wzi±æ pod uwagê uczciwo¶æ zarz±dcy oraz znajomo¶æ u pana feudalnego ekonomii i rolnictwa. To bowiem w realich gospodarczych sprawia³o ogromny problem. Pamiêtam historiê klucza szczebrzeszyñskiego ktory przynosil rocznie ok 600 z³p. dochodu a po jego przejêciu przez Jana Zamoyskiego, który zmieni³ ekonoma i rozpocza³ bardziej intensywn± uprawê przynosi³ zale¿nie od roku 900-1500 z³p. <br />Ostatnio w ¶wiecie Artabanu przejeli¶my w zastaw za po¿yczkê maj±tki ziemskie warto¶ci ponad 150 000 gp( przynoszace ok 8000 gp rocznie) Po dokonaniu lustracji stwierdzili¶my ¿e kosztem zainwestowania ok 15 000 gp oraz przy bardziej intensywnej gospodarce powiêkszymy dochody do min 10 000 gp
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

pn gru 08, 2003 1:33 pm

HISTORIA ZIARENKA ZBO?A część 2

To ja, wasze ziarenko zboża. Trochę się zdrzemnąłem, trochę pokiełkowałem i wyrósł ze mnie dorodny kłos. Podczas żniw chłopi skosili mnie, wymłócili, zmełli na mąkę w pańskim młynie i zapakowali do mojego ulubionego worka, gdzie obok miodu, peklowanej dziczyzny, suszonych ryb, oczekujemy na kupca.

Ten kupiec to straszny sknera, wyznaczył go do skupu zboża ze swoich ziem sam pan baron i teraz myśli sobie, że może się targować z naszym panem jak równy z równym. Przyjeżdża tu co roku stu ciągniętymi przez woły dwutonowymi wozami (wagon). Stu woźniców wrzuca nas, po 30 worków na jeden wóz i ruszamy do stolicy pana barona na targ. Tu kupiec sprzedaje nas z 10% zyskiem. Sknera zarabia dziennie 400gp. Po trzech miesiącach, gdy objedzie wszystkie sto wsi, będzie miał 40.000gp. Na szczęście połowę musi odprowadzaić do kasy pana barona, a z pozostałych 20.000gp opłacić koszty utrzymania paszy dla wołów, pensji i wiktu dla woźniców, naprawy i wymian wozów, wynajmu wołów. Zostanie mu z 16.000gp.


Targowanie się:

Aby uzyskać upust lub marżę przy zakupie lub sprzedaży towaru, zwycięzca musi wygrać sporny test d20+diplomacy vs d20+diplomacy o:

15 punktów, co daje 5% upustu lub marży

30 punktów przewagi, co daje 25%, ale tak skołować kontrahenta jest prawie niemożliwe

Baronia feudalna:

Baronia liczy 400.000 hektarów i rozciąga się w promieniu 30 km (15-40) od zamku barona w centralnej osadzie (village). Granice baronii wyznaczają bariery naturalne, traktaty, lojalność wobec barona i względy ekonomiczne (każdy wieśniak ma maksymalnie dzień drogi do miasteczka na targ).

Ilość współtworzących baronię wsi zależy od jej poziom rozwoju gospodarczego. Każda baronia i każde miasto ma przypisany jeden z poniższych poziomów i określony dominujący towar eksportowy.

Poziomy rozwoju baronii:

http://www.digitalstar.com/anuire/Original.../229922ORIG.JPG

Dominujący towar eksportowy (o ile setting nie określa inaczej):

http://www.digitalstar.com/anuire/?Album=T...le&Image=229916

Niektórych towarów nie losuje się, ponieważ zgodnie z settingiem, pochodzą one tylko z jednego jedynego miejsca w Anurii:

Mithral – Tuarhievel, elfy

Darkwood – Tuarhievel, elfy

Adamantine – Baruk-Azhik, krasnoludy

Iron, Cold – Baruk-Azhik, krasnoludy

Długie cisowe łuki – Aerenwe, Erebannien święta puszcza druidów

Konie high spirited i charger – Mhoried, Cwlldon

Z baronii nadmorskich i położonych nad uregulowanymi rzekami, a posiadających port (poziom prowincji minimum 4) można poprowadzić drugie tyle szlaków (teleporterów) handlowych wodnych.

Roczny zysk (w sztabach handlowych) ze szlaku (teleportera) handlowego to średnia poziomów złączonych nim baronii (dodaje się poziomy połączonych nim baronii lub miast i dzieli przez 2, zaokrąglając w dół) i mnoży przez 4.

Następnie uwzględnia się sensowność prowadzonego handlu według zasad:

Prowadzenie szlaków (teleporterów) handlowych bez sensu, np. eksport zboża do prowincji eksportującej zboże, zmniejsza zysk o 50%.

Prowadzenie szlaków (teleporterów) handlowych w sposób logiczny, np. sprzedaż zboża (owsa) hodowcom koni, nie wpływa na zysk.

Eksport towarów niezbędnych, np. drewna szkutnikom, zwiększa zysk ze szlaku (teleportera) handlowego o 50%.

Uzyskany (w sztabach handlowych) wynik można przeliczyć na gp mnożąc przez 2000.

np.:

Kupiec z baronii o poz. 4, sprzedaje zboże do miasta o poz. 6. (4+6)/2 x 4=20. Jest to handel logiczny, więc zysku nie modyfikuje się. Przeliczenie na gp: 20 x 2000=40.000gp rocznie.
Ostatnio zmieniony sob lip 17, 2010 12:10 pm przez Ginden, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Duncan laird McLean
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 814
Rejestracja: czw wrz 04, 2003 9:26 am

pn gru 08, 2003 2:55 pm

Tu widaæ róznicê wynikaj±c± z szacowania wielko¶ci. <br />Przy wydajno¶ci 5:1 masz wiêkszy zysk z produkcji rolnej niz z wydajno¶ci 3,5 :1 przyjêtej przy mnie i to w maj±tkach dobrze oraz nowocze¶nie jak na ¶redniowiecze prowadzonych. <br />Równie¿ w wielu innych punktach wystêpuj± pomiêdzy naszymi modelami ró¿nice ktore siê arytmetycznie powiêkszaj±-np karczma zwraca u mnie inwestycje w 4-10 lat w zale¿no¶ci od okolicy. Inna sprawa ¿e znaj±c ekonomiê ¶redniowieczn± nie opisywa³em modelu arytmetycznie przyjmuj±c wiele rzeczy intuicyjnie acz zgodnie ze swoim stanem wiedzy. <br />Jedn± sprawê chcia³em poruszyæ. W gospodarce ogromn± rolê na tym poziomie technologicznym odgrywa³y czynniki zmienne -jak pogoda ( zw³aszcza katastrofy ¿ywio³owe), wyniki wypraw wojennych, bezpieczeñstwo komunikacji na szlakach. <br />Niemniej jednak model jest interesuj±cy i bardzo inspiruj±cy dla kogo¶ kto niekoniecznie jak ja lubi mieæ wszystko u³o¿one a jest wielokrotnie lepszy od nielicznych oficjalnych danych. Czekam z zainteresowaniem dalej - bowiem czasem prowadz±c przygody w FR przyjmê Percy Twój model jako bardziej odpowiadaj±cy tamtemu ¶wiatu.
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

pn gru 08, 2003 3:50 pm

<!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin-->Tu widać róznicę wynikającą z szacowania wielkości.  <br />Przy wydajności 5:1 masz większy zysk z produkcji rolnej niz z wydajności 3,5 :1 przyjętej przy mnie i to w majątkach dobrze oraz nowocześnie jak na średniowiecze prowadzonych. .
<br />Moje dane: 4,5 ziaren z jednego też pochodzą ze żródła historycznego, ale ponieważ nie przypomnę sobie już dziś z którego, można sprawę spokojnie zmienić na (być może pochodzącą z nowszego lub,... sprzecznego źródła) ilość 3,5. <br />Dla modelu to nie ma znaczenia, na poziomie wsi opisuje on zysk brutto, a większa lub mniejsza wydajność jedynie wpływają na koszty uzyskania plonów. <br /><!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin-->Również w wielu innych punktach występują pomiędzy naszymi modelami różnice ktore się arytmetycznie powiększają-np karczma zwraca u mnie inwestycje w 4-10 lat w zależności od okolicy.
<br />Historycznie rzecz ujmując zgadzam się z Twoimi danymi. W realiach gry jednak sprawa staje się trochę nudna z tak długim czasem zwrócenia się inwestycji: gracz prowadzący rycerza może zainwestować w upgrade, który zwróci się po 4 latach, ale 10 lat to czas, którego sobie nawet nie wyobraża... pewnie nie dożyje. <br /><!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin-->W gospodarce ogromną rolę na tym poziomie technologicznym odgrywały czynniki zmienne -jak pogoda ( zwłaszcza katastrofy żywiołowe), wyniki wypraw wojennych, bezpieczeństwo komunikacji na szlakach.
<br />Tu znów ukłon w stronę D&D. <br />Gracz prowadzący rycerza zasadniczo zajmuje się PRZYGODAMI, management majątku to element tła. I teraz wyobraźmy sobie sytuację z ostatnio granej przez nas przygody Demon God's Fane Montego Cooka - założeniem przygody jest zima bez śniegu, wiosna bez deszczu, susza. Decyzję o prowadzeniu danej przygdy podejmuje się po zakończeniu poprzedniej, a jeśli nawet ma się w głowie jakiś większy plan, to takich szczegółów się nie zna. No i teraz BG rycerz rzuca za pogodę na wiosnę: idealna, a latem idzie na przygodę i okazuje się że jednak była susza. <br /> <br />Co do katastrof pełna zgoda, ale jakby to wyższy poziom w Birthriht (losuje się to dla hrabiów, bo dotyczy dużych obszarów) więc tutaj pominąłem, ale potem może dodam. <br />Co do wojny - w Birthrhgt nie ma losowych wojen. <br />Co do bezpieczeństwa na szlakach - zakładam 100% bo kto i po co miałby napadać na wozy z workami mąki? <br /><!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin-->Czekam z zainteresowaniem dalej - bowiem czasem prowadząc przygody w FR przyjmę Percy Twój model jako bardziej odpowiadający tamtemu światu.
<br />Do Twojej Europy mój model się nia nada ze względów magicznych, np. teleportery handlowe i piractwo teleportacyjne, o których jeszcze nie pisałem jakoś do Wojny Stuletniej nie pasuje. <br />Mój model będzie w pełni kompatybilny z ORYGINALNYM FORGOTTEN REALMS, GREYHAWK, BIRTHRIGHT itp. <br />Oryginalnym, znaczy opartym o opis świata (campaign setting) i DMG a nie gry komputerowe, bo z nasyceniem magii w cRPG, to wcale nie powinno się uprawiać roli, bo hordy kapłanów kreują żarcie, dróg nie ma bo wszyscy się teleportują, a na wojnę rusza nie armia a stado balrogów. <br />Ale ja za taki świat dziękuję.
 
Duncan laird McLean
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 814
Rejestracja: czw wrz 04, 2003 9:26 am

pn gru 08, 2003 4:20 pm

Percy
Co do wojny - w Birthrhgt nie ma losowych wojen.  <br />Co do bezpieczeñstwa na szlakach - zak³adam 100% bo kto i po co mia³by napadaæ na wozy z workami m±ki?  <br />
<br /> <br />W³asnie -ja zak³adam mo¿liwo¶c istnienia wojen typu feudalnego pomiêdzy poszczególnymi seniorami. Natomiast w FR s± wojny o szlaki handlowe oraz pomiêdzy organizacjami, pañstwami itd- fabu³a BG1 siê k³ania <br /> <br />A bezpieczeñstwo -sam obliczy³e¶ zysk takiego kupca na 16 000 gp a obrót na 40 000 gp. S± to ju¿ sumy , które mog± skusiæ ( chociazby schwytaæ takiego kupca dla wymuszenia okupu). Sama m±ka to towar masowy i ciêzki wagowo -ale s± karawany z innymi cennymi towarami o mniejszej wadze a wiêkszej warto¶ci. Naturalnie zapewnienie bezpieczeñstwa na drogach przez w³adaj±cego na danym obsszarze suzerena rozwi±zuje ten problem <br /> <br />Przyznajê ¿e ustalanie pogody na dany rok powoduje okre¶lone konsekwencje dla przygód. Niemniej zawsze s± mo¿liwe anomalie lokalne. <br />
to wcale nie powinno siê uprawiaæ roli, bo hordy kap³anów kreuj± ¿arcie, dróg nie ma bo wszyscy siê teleportuj±, a na wojnê rusza nie armia a stado balrogów.  <br />Ale ja za taki ¶wiat dziêkujê.
<br />Do³±czam siê do podziêkowañ :wink:
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

pn gru 08, 2003 5:30 pm

<!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin-->Własnie -ja zakładam możliwośc istnienia wojen typu feudalnego pomiędzy poszczególnymi seniorami.
<br />Jak dla mnie, poruszyłeś bardzo ciekawą kwestię i choć nie na temat, to się wygadam :) <br />W realiach magicznych D&D feudalizm jest mniej anarchiczny, a bardziej absolutystyczny. <br />W Niemczech ad1300 mógł sobie jakiś raubritter swobodnie swawolić, bo: <br />- zawsze mógł się schronić do zamku, którego zdobycie było niepołacalne w porównaniu do strat, które zadawał zbójecki proceder pana <br />- wieści o rozbojach rozchodziły się powoli, pomoc szła jeszcze wolniej <br /> <br />W D&D mamy kolosalną przewagę seniora (genaralnie dysponujących wyższopoziomowymi postaciami typków) i rozprawa z raubritterem może wyglądać tak: Sending, decyzja, przygotowanie i teleport komanda manczkinów. <br /><!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin-->Natomiast w FR są wojny o szlaki handlowe oraz pomiędzy organizacjami, państwami itd- fabuła BG1 się kłania
<br />Tia. <br />Wzorcowa, wspaniała, inspitująca, moja ukochana fabuła BG1 akurat w naszym temacie może służyć za przykład "jak to NIE wygląda w logicznym świecie fantasy". <br /><!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin-->A bezpieczeństwo -sam obliczyłeś zysk takiego kupca na 16 000 gp a obrót na 40 000 gp. Są to już sumy , które mogą skusić ( chociazby schwytać takiego kupca dla wymuszenia okupu). Sama mąka to towar masowy i cięzki wagowo -ale są karawany z innymi cennymi towarami o mniejszej wadze a większej wartości.
<br />Lekkie, małe, cenne towary nie podróżują okrętami ani drogami, są teleportowane, ale o tym będę pisał później. <br /> <br />Kidnaper powienien być tropiony przez rangers barona i maga i kapłana z: Locate Object, Speak with Dead, Charm Person i Clairaudience/Clairvoyance.
 
Adi Cherryson
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 567
Rejestracja: ndz paź 20, 2002 1:47 am

Wioska rycerska

wt gru 09, 2003 1:01 am

Chcia³bym wróciæ do pocz±tku, czyli wioski. <br /> <br />Rozumiem, ¿e moi gracze mog± kupiæ typow± wioskê za 20.000 sz. Jest wtedy bez m³yna, karczmy, barci i nie przynosi dochodów z ³owiectwa i rybo³ówstwa. Kupuj±. 8) <br /> <br />BG oczywi¶cie nie maj± czasu na nadzorowanie, wiêc zatrudniaj± Fachowca/rz±dcê. Czyli osi±gn± dochód 2000 sz rocznie. Je¶li Fachowcowi powiedzie siê test umiejêtno¶ci Profesja o ST 15 dochód wzro¶nie o 25%, czyli do 2500 sz. Zwrot kapita³u nast±pi po 8 latach. <br /> <br />Je¶li dobrze zrozumia³em, to dwa pytania: <br /> <br />1. Jaki by³by koszt zatrudnienia owego Fachowca? <br /> <br />Wydaje mi siê, ¿e powinno to zale¿eæ od jego poziomu – im wy¿szy, tym bardziej prawdopodobny udany test umiejêtno¶ci, wiêc wy¿ej siê ceni. Ewentualnie mo¿na by zrobiæ progresjê ST 17 +30%, ST 19 +35% itd. do 50% (albo i wiêcej – wszak to dnd). <br /> <br />Taki typowy rz±dca – cz³owiek, Fach2 z Int 12 mia³by chyba ze Zogniskowaniem umiejêtno¶ci modyfikator +8 do testu (ranga +5, atut +2, Int +1). <br /> <br />2. Czy móg³by on wykorzystaæ w owym te¶cie Zasadê 10 lub 20? <br /> <br />Wed³ug materia³ów ze Strony Forumowej: <br />http://dnd.pl/zasady/zasada_20.php <br />„Profesja: <br />Zarabianie na ¿ycie: Mo¿na stosowaæ Zasadê 20, chocia¿ nale¿y czekaæ a¿ 20 tygodni, ¿eby zobaczyæ rezultaty.” <br /> <br />20 tygodni to mniej wiêcej czas od zasiania do ¿niw. Czyli wed³ug zasad Fachowiec – rz±dca potrafi³by bez problemu zapewniæ najwy¿szy mo¿liwy dochód. Oczywi¶cie musia³by rzuciæ, aby wykluczyæ jedynkê, oznaczaj±c± szarañczê, powód¼, gradobicie – na co nie ma wp³ywu. <br /> <br />Takie podej¶cie zgrabnie uwolni BG od uwzglêdniania uwag Duncana odno¶nie znajomo¶ci ekonomii i rolnictwa – mamy odpowiedni modyfikator do rzutu Fachowca, który odzwierciedla stan jego wiedzy. Uczciwo¶æ ocenimy na podstawie charakteru – wystarczy, aby by³ praworz±dny. Dobry bêdzie dba³ o ch³opów niczym Judym, neutralny bêdzie najlepszy, z³y wymusi batem odpowiedni± wydajno¶æ. :wink: <br /> <br />Adi
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

Re: Wioska rycerska

wt gru 09, 2003 11:43 am

Dziękuję za pytania, właśnie o taki testing w ogniu pytań prosiłem :) <br /> <br /><!--QuoteBegin-Adi Cherryson+-->
Adi Cherryson pisze:
<!--QuoteEBegin-->Rozumiem, że moi gracze mogą kupić typową wioskę za 20.000 sz. Jest wtedy bez młyna, karczmy, barci i nie przynosi dochodów z łowiectwa i rybołówstwa. ?
<br />Szlachcic zwykle nie kupuje wioski, albo ją dziedziczy, albo zostaje mu ona nadana przez barona za zasługi. <br />Wioskę kupują tylko nieherbowi od miejscowego barona. 20.000 będzie więc ceną za wioskę i za nobilitację. Nobilitacja daje dodatkowe korzyści: szlachcic jest uprzywilejowany prawnie względem plebejusza. W uproszczeniu: ja podzieliłem przestępstwa na kategorie i odpowiadają im kary tej samej kategorii. Osoba wyższa lub niższa stanem dostaje karę o kategorię lub więcej wyższą lub niższą, np. plebejusz za kradzież 15 gp dostanie 50gp grzywny, a szlachcic upomnienie. <br /> <br />Wioska to także obowiązki: <br />1. Ost: Miejscowy baron ma prawo bezpłatnie raz do roku na 6 tygodnii powoływać na wyprawę wojenną ustaloną liczbę wojowników z każdej wsi (zazwyczaj kopię, czyli rycerza, giermka, zbrojnego). <br />2. Chevauchee: Miejscowy baron ma prawo bezpłatnie tyle razy ile potrzebuje powoływać na maksimum tygodniowy zajazd ustaloną liczbę wojowników z każdej wsi (zazwyczaj kopię, czyli rycerza, giermka, zbrojnego). <br />3. Garde. Baron może zarządać od wasala na wsi, by ten dostarczył mu nieodpłatnie jednego wojownika do pilnowania zamku (zazwyczaj żąda rangera (Rgr2), którego używa w swojej jednostce zwiadu). <br />4. Dziesięcina. Dziesiątą część zysku oddaje się swojemu proboszczowi (Clr3) na utrzymanie kościoła i wsparcie biskupstwa. <br /> <br />Niektórzy szlachcice (zwłaszcza świeżo nobilitowani bogacze z plebsu zwani nobless de la robe) nie mają umiejętności ani ochoty stawać do boju, więc uzgadniają z baronem sumę, którą ten przeznaczy na zastąpienie ich najemnikami. W Anurii suma ta wynosi 1000gp rocznie. <br /><!--QuoteBegin-Adi Cherryson+-->
Adi Cherryson pisze:
<!--QuoteEBegin-->BG oczywiście nie mają czasu na nadzorowanie, więc zatrudniają Fachowca/rządcę. Czyli osiągną dochód 2000 sz rocznie. Jeśli Fachowcowi powiedzie się test umiejętności Profesja o ST 15 dochód wzrośnie o 25%, czyli do 2500 sz. ?
<br />Tak. <br /><!--QuoteBegin-Adi Cherryson+-->
Adi Cherryson pisze:
<!--QuoteEBegin-->1. Jaki byłby koszt zatrudnienia owego Fachowca??
<br />Wydaje mi się, że nie warto mu płacić. Praktycznie zawsze (zwłaszcza wśród szlachty) znajdzie się osoba pozbawiona własnej ziemii (dwunasty syn) chętna za donżon nad głową, szlachcekie życie i powiedzmy 10% od wygospodarowanej przez niego nadwyżki (przy 1500 to 150gp rocznie) służyć u Twoich graczy. <br />Jeśli musisz już płacić, proponuiję clerc za +/- 150gp rocznie. <br /><!--QuoteBegin-Adi Cherryson+-->
Adi Cherryson pisze:
<!--QuoteEBegin-->Wydaje mi się, że powinno to zależeć od jego poziomu – im wyższy, tym bardziej prawdopodobny udany test umiejętności, więc wyżej się ceni. Ewentualnie można by zrobić progresję ST 17 +30%, ST 19 +35% itd. do 50% (albo i więcej – wszak to dnd).?
<br />Z takimi pomysłami trzeba bardzo uważać, bo co wydaje się małym i miłym dodatkiem na skalę mikro, po pomnożeniu przez ilość wsi (powiedzmy 100) ogromnie zwiększa zyski skupującego towar kupca (do 10.000gp netto rocznie). W skali imperium to dodatkowe 400.000gp, które nawet w grze spowoduje inflacje (gracze będą mieli na wszystko, DM podniesie ceny). <br /><!--QuoteBegin-Adi Cherryson+-->
Adi Cherryson pisze:
<!--QuoteEBegin-->Taki typowy rządca – człowiek, Fach2 z Int 12 miałby chyba ze Zogniskowaniem umiejętności modyfikator +8 do testu (ranga +5, atut +2, Int +1). ?
<br />3,5: Poz 2: ranks: 5, za Int14 +2, focus +3, razem +10. <br /><!--QuoteBegin-Adi Cherryson+-->
Adi Cherryson pisze:
<!--QuoteEBegin-->2. Czy mógłby on wykorzystać w owym teście Zasadę 10 lub 20?
<br />Jak najbardzie można brać 20, ale rzeczywiście rzut eliminujący jedynkę warto zrobić.
 
Duncan laird McLean
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 814
Rejestracja: czw wrz 04, 2003 9:26 am

wt gru 09, 2003 1:59 pm

Percy <br />W modelu zak³adasz ¿e na poziomie hrabstwa suweren dysponuje wystarczaj±cymi dochodami aby dysponowaæ ekip± najemników/towarzyszy która jest w stanie sobie poradziæ z dowolnym problemem bezpieczeñstwa na skalê lokaln±. Natomiast gorzej moze wygl±daæ je¿eli s±siedniemu suwerenowi dysponuj±cemu podobn±/silniejsz± ekip± spodoba siê dzia³aæ na szkodê s±siada unikaj±c otwartej walki. <br />Czy koszt wynajêcia fachowego rz±dcy odliczy³e¶ od dochodu czy te¿ przyj±³e¶ ¿e rz±dca pokry³ swoje wynagrodzenie i jeszcze wypracowa³ okre¶lon± nadwyzkê dochodu? <br />Od czasów reform Papiniana ( III w.n.e) wymiar kary wzgledem honestiores by³ mniejszy nie o jedn± kategorie ale kilkakrotnie wobec kary za to samo przestêpstwo dokonane przezhumiliores ( czyli stoj±cych nisko w uk³adzie spo³ecznym). Ja staram siê raczej przyj±æ proporcje ze Statutów wi¶lickich wspieraj±c siê innymi aktami prawnymi. <br />Wydaje mi siê ¿e w porównaniu z realiami ¶redniowiecznymi obci±¿enia senioralne z jednej wsi s± zbyt wysokie. Zale¿y od kosztow wystawienia i utrzymania zbrojnych w ¶wiecie. Tote¿ mo¿e napisz ile wynosz± koszty obci±¿eñ zgodnych z prawem senioralnym. <br />W ¶redniowieczu obowi±zek wystawienia kopii spoczywa³ juz na posiadaczu kilku wsi, z jednej wioski rycerz zobowi±zany by³ stawaæ osobi¶cie. Nie nale¿y zapominaæ ¿e tam koszt dobrego rumaka bojowego czy dobrej zbroji przekracza³ warto¶c wsi. Tote¿ czêsto wezwanie do s³u¿by wojskowe gdy np. poprzedni rumak zdech³ mog³o spowodowac ruinê rycerza ( sk±d posiadacz jednej wioski móg³ wzi±æ gotowkê na kupno takiego rumaka :?: ) <br />Je¿eli uznajesz dziesiêcinê ¶wi±tynn± to z dochodu wsi nale¿y odj±æ jej warto¶æ. <br />
<br />Ewentualnie mo¿na by zrobiæ progresjê ST 17 +30%, ST 19 +35% itd. do 50% (albo i wiêcej – wszak to dnd).  <br />
<br />Jak najbardziej takie skalowanie powinno doprowadziæ do inflacji i zachwiania ównowagi -natomiast s±dzê ¿e mo¿naby uwzglêdniæ progresjê o 1 %-to jest realne. Natomiast podstawê bym wybra³ raczej na poziomie 15%- i tak zakladasz do¶c optymalne warunki rolnictwa. <br />Natomiast jestem zwolennikiem utrzymania rzutu oznaczaj±cego totaln± katastrofê -czesto nie zawinion± jednak wtedy powinna byæ mozliwo¶æ rzutu daj±cego nadzwyczajnie pomy¶lne efekty(powiedzmy +50%) Ca³a sprawa powinna jednak dotyczyæ tej konkretnej posiad³o¶ci a nie calego ¶wiata. <br /> <br />
<br />Kidnaper powienien byæ tropiony przez rangers barona i maga i kap³ana z: Locate Object, Speak with Dead, Charm Person i Clairaudience/Clairvoyance.
<br />S±dzê ¿e wiedz±cy o istnieniu tych czarów porywacz by siê stara³ przed nimi zabezpieczyæ. <br />Natomiast uwaga bardziej ogólna. Szerokie zastosowanie magii powinno spowodowac zmiany w budownictwie zw³aszcza obronnym. Czy konsekwencj± nie powinny byæ raczej potê¿ne monolityczne budowle z jednym wej¶ciem +okienka strzelnicze, ca³kowicie zamkniête od góry i w miarê mo¿liwo¶ci zabezpieczone przed magia zw³aszcza teleportacyjn± ni¿ twierdze wzorowane na zamkach ¶redniowiecznych :?:
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

wt gru 09, 2003 7:02 pm

<!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin--> <br />W modelu zakładasz że na poziomie hrabstwa suweren dysponuje wystarczającymi dochodami aby dysponować ekipą najemników/towarzyszy która jest w stanie sobie poradzić z dowolnym problemem bezpieczeństwa na skalę lokalną. Natomiast gorzej moze wyglądać jeżeli sąsiedniemu suwerenowi dysponującemu podobną/silniejszą ekipą spodoba się działać na szkodę sąsiada unikając otwartej walki.
<br />Z dowolnym problemem to nie :) Dzidek i Molobo i tak mnie zagną, ale to dobrze, kreatywność powinna być nagradzana. <br />Hrabia powinien sobie poradzić z większością omawianych na forum problemów w zakresie swojego CR. <br /> <br />Co będzie jak specnaz hrabiego X zacznie uprawiać sabotaż na ziemiach hrabiego Y? <br />Będzie fajnie, przygody dla drużyny same się narodzą. <br /><!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin-->Czy koszt wynajęcia fachowego rządcy odliczyłeś od dochodu czy też przyjąłeś że rządca pokrył swoje wynagrodzenie i jeszcze wypracował określoną nadwyzkę dochodu?
<br /><!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin-->Jeżeli uznajesz dziesięcinę świątynną to z dochodu wsi należy odjąć jej wartość.
<br />Jak już pisałem, dochody wsi podałem brutto. Odejmować można od nich różniaste rzeczy: koszt ziarna pod zasiew, koszt napraw, koszt utrzymania zbrojnych, koszt zatrudnienia dodatkowych fachowców, dziesięciny itd. <br /><!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin-->Od czasów reform Papiniana ( III w.n.e) wymiar kary wzgledem honestiores był mniejszy nie o jedną kategorie ale kilkakrotnie wobec kary za to samo przestępstwo dokonane przezhumiliores ( czyli stojących nisko w układzie społecznym). Ja staram się raczej przyjąć proporcje ze Statutów wiślickich wspierając się innymi aktami prawnymi.
<br />OK, rozpisz stosowany przez siebie kodeks w krótkiej i zrozumiałem formie, chętnie skorzystam. <br />Ja mogę wkleić swoją tabelkę, jeśli ktoś chce. <br /><!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin-->Wydaje mi się że w porównaniu z realiami średniowiecznymi obciążenia senioralne z jednej wsi są zbyt wysokie. Zależy od kosztow wystawienia i utrzymania zbrojnych w świecie. Toteż może napisz ile wynoszą koszty obciążeń zgodnych z prawem senioralnym. <br />W średniowieczu obowiązek wystawienia kopii spoczywał juz na posiadaczu kilku wsi, z jednej wioski rycerz zobowiązany był stawać osobiście. Nie należy zapominać że tam koszt dobrego rumaka bojowego czy dobrej zbroji przekraczał wartośc wsi. Toteż często wezwanie do służby wojskowe gdy np. poprzedni rumak zdechł mogło spowodowac ruinę rycerza ( skąd posiadacz jednej wioski mógł wziąć gotowkę na kupno takiego rumaka :?: )
<br />Koszty przeciętnych koni bojowych i zbrój w D&D nie są aż tak wysokie, z tej (jak sądzę) przyczyny, że D&D opowiada o świecie znanym z legend, a w legendach rycerze galopowali w full plate na rumakach. <br />Zresztą koń może różnie kosztować, w AD&D 2ed był podział rumaków, który sobie zachowałem: <br />koń keldoński, high spirited, hodowany tylko w Mhoried, cena 800gp, Spd 133%, udźwig 125% <br />koń keldoński, charger, hodowany tylko w Mhoried, cena 1600gp, Spd 150%, udźwig 133% <br />Teraz dodajmy masterwork full plate barding 150gp + 4 x 1500gp = 6015gp. <br />Teraz master full plate dla rycerza 1650gp <br />Razem 9265gp - na to już stać raczej tylko barona. <br /> <br />Uważam, że przy 4000 gp dochodu rocznego brutto rycerz spokojnie podźwignie koszty wystawienia kopii. <br /><!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin-->Jak najbardziej takie skalowanie powinno doprowadzić do inflacji i zachwiania ównowagi -natomiast sądzę że możnaby uwzględnić progresję o 1 %-to jest realne. Natomiast podstawę bym wybrał raczej na poziomie 15%- i tak zakladasz dośc optymalne warunki rolnictwa.
<br />Rozważę to, bo rzeczywiście i bardziej będzie w kategoriach d20 i frajda z rozwijania profession farmer lub intimidate będzie większa. <br /><!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin-->Natomiast jestem zwolennikiem utrzymania rzutu oznaczającego totalną katastrofę -czesto nie zawinioną jednak wtedy powinna być mozliwość rzutu dającego nadzwyczajnie pomyślne efekty(powiedzmy +50%) Cała sprawa powinna jednak dotyczyć tej konkretnej posiadłości a nie calego świata.
<br />Bardzo dobry pomysł, dzięki. <br /><!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin-->Sądzę że wiedzący o istnieniu tych czarów porywacz by się starał przed nimi zabezpieczyć.
<br />Zgadza się. <br />Wtedy do akcji wchodzą tropiciele i szpiedzy. Feudał jest hydrą o wielu, wielu oczach. <br />Pobieżne rozpiski świata przestępczego rozpiszę i poddam pod dyskusję w najbliższym odcinku cyklu wieś-baronia-hrabstwo-księstwo, który rozpisuję w wątku TakiegSobieMG. <br /><!--QuoteBegin-Duncan laird McLean+-->
Duncan laird McLean pisze:
<!--QuoteEBegin-->Natomiast uwaga bardziej ogólna. Szerokie zastosowanie magii powinno spowodowac zmiany w budownictwie zwłaszcza obronnym. Czy konsekwencją nie powinny być raczej potężne monolityczne budowle z jednym wejściem +okienka strzelnicze, całkowicie zamknięte od góry i w miarę możliwości zabezpieczone przed magia zwłaszcza teleportacyjną niż twierdze wzorowane na zamkach średniowiecznych :?:
<br />Z tego powodu, u nas w AD&D 2ed wycofaliśmy w ogóle czar Fly. <br />Obecnie nie jestem aż tak radykalny (to nie fair wobec drużynowego maga) i poprzestaję na kratach w oknach, glyfach, okiennicach, alarmach. Uważam, że dostępnoość do lotu i teleportacji nie jest aż tak wielka, by zmieniać moją ukochaną architekturę gotycką. <br />A jeśli musiałbym przebudować w Birthright zamki na schrony, to (jak zwykle) dziękuję za taką wizję świata.
 
Duncan laird McLean
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 814
Rejestracja: czw wrz 04, 2003 9:26 am

wt gru 09, 2003 8:46 pm

Percy
Uwa¿am, ¿e przy 4000 gp dochodu rocznego brutto rycerz spokojnie pod¼wignie koszty wystawienia kopii.
<br />Przy tych wyliczeniach owszem ale raczej nie z dochodów jednej wsi po odjêciu od jej dochodu kosztów w³asnych , dziesiêcin, p³acy rz±dcy itd.. <br /> <br />Co do praw to podajê kilka przyk³adów -dotyczy to praw Królestwa a nie wewnetrznych Kampanii. Brzmienie zostalo wziête ze Statutów wi¶lickich natomiast warto¶c grzywny odpowiada u nas oko³o 100 gp <br />Cz³owiek stanu rycerskiego , ktory innego mêza równego stanem ¿ycia pozbawi³ 190 grzywien srebra zap³aci (dla zainteresowanych waga grzywny waha³a siê od 208 do 244 g srebra ), je¿eli za¶ pozbawi³ ministeria³a -60 grzywien, za¶ cz³owieka poddanego-10 grzywieñ. <br />Ministeria³ ( w prawach Kazimierza Wielkiego ¶ciercia³ka-scartabellum )ktory cz³eka stanu rycerskiego zycia pozbawil 180 grzywien srebra zap³aci, je¿eli za¶ poddanego 30 grzywien <br />Cz³owiek poddany ktory zabi³ cz³owieka stanu rycerskiego nie in defensione vitae sue( w samoobronie) na gardle bêdzie karany, je¿eli zabil ministeria³a 60 grzywien srebra zap³aci b±d¼ je¿eli takiej sumy uisciæ w stanie nie jest w niewolê jego spadkobierców oddany jako poddany bêdzie. <br /> <br />Je¿eli czyn zosta³ in defensione vitae sue popelniony bez innych intencji sprawca bêdzie zwolniony <br />Je¿eli cz³owiek wolny zamordowa³ drugiego wolnego czlowieka na gardle karany bêdzie, je¿eli niewolnika jego panu rownowarto¶æ zap³aciæ musi a do Ko¶cio³a swiece pokutne przez 6 niedziel dostarczyæ musi. ( to wziête z Praw Villehardouinów w Atenach) <br />Je¿eli wolny c³lowiek zamorduje drugiego wolnego cz³owieka wszelako nie z intencj± takiego czynu rzecz siê sta³a odpowiedni± do stanu nawi±zkê zap³aci a na pami±tkê czynu krzy¿ pokutny wystawiæ musi. ( z praw ¶laskich w XIV w.) <br />S±dzê ze kilka takich przykladów wystarczy. Rozró¿nienie miêdzy morderstwem a zabójstwem wystêpowa³o te¿ w prawach innych krajów europejskich. Stanowo odpowiednikiem ministeria³ów s± u nas te¿ patrycjusze miast <br /> <br />Co do bunkrów itp w³a¶nie zastanawianie siê nad konsekwencjami masowego stosowania magii sk³oni³o mnie do wybrania ¶wiata low magic. Ja najbardziej chcia³bym poprowadziæ przygody w warunkach storo¿ytnych -Sumeru, Persji czy Rzymu. Pozostali woleli jednak ¶redniowiecze wiêc dostosowalem siê do reszty. Zreszt± równie¿ lubiê zamki, gotyckie katedry , rycerzy w zbrojach i ca³y niezwykle kolorowy i barwny ¶wiat ¶redniowiecza. <br /> <br />Natomiast z do¶wiadczenia wiem ¿e nie wszystkich graczy b±d¼ postacie graczy interesuj± problemy gospodarcze.Tote¿ ogólnie przy jakim¶ maj±tku ziemskim ustalamy jego warto¶c gospodarcz± ( bez siedziby i budowli obronnych -ale ich posiadanie zwiêksza warto¶æ gospodarcz± o pewnien procent), zak³adamy stopê zysku na 6% i ustalamy jako podstawê dochodu. Raz do roku fantasy rzucamy w skali kraju na 'zbiory' k100 dodaj±c do bazowych 20% dochodu ze sta³ych czynszów i po przemno¿eniu przez podstawê otrzymuj±c warto¶c dochodu z posiad³o¶ci ziemskich w danym roku. Warto¶c inwestycji gospodarczych jest doliczana do warto¶ci maj±tku w przysz³ym roku co automatycznie zmienia równie¿ podstawowy dochód . Wyt³umaczenie takiego stanu rzeczy w danym roku zale¿y od MG-przewa¿nie jest to wynikiem dzialañ si³ przyrody. Natomiast jak postaæ sobie tego ¿yczy opisuje swoje dzia³ania ma prawo do testowania na zasadzie rzutu otwartego zmieniaj±c wtedy wynik gospodarczy ze swojej posiadlo¶ci o okre¶lony procent( druidzi maj± dodatkowo +10 % a nizio³ki 5% do ostatecznego wyniku dochodu z posiad³o¶ci). Natomiast na wyra¼ne ¿yczenie rozpisujemy dan± posiad³o¶æ niemal do ostatniej onucy i wtedy stosuje siê wszystkie prawa gospodarcze. <br />Analogicznie postêpujemy rownie¿ z dzia³alno¶ci± handlow± z tym ¿e w momencie jej powstania uzgadniamy szansê straty na tej dzia³alno¶ci, rodzaj rzutów kostkami na okre¶lenie wyniku gospodarczego oraz wp³yw 'zbiorów' i inwestycji. <br />Calo¶æ spraw gospodarczych dla ponad 150 postaci zajmuje 3 arkusze w skoroszycie StarOffice w ktorym czasem wystarczy tylko wykonaæ jeden rzut k100 na rok czasu fantasy (przewa¿nie odpowiada to rokowi w czasie rzeczywistym) aby znaæ wynik gospodarczy poszczególnej postaci.
 
Adi Cherryson
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 567
Rejestracja: ndz paź 20, 2002 1:47 am

Zasada zysku

śr gru 10, 2003 1:32 am

Martwi mnie, ¿e gracze nie mog± po prostu takiej wioski kupiæ. S± przecie¿ najwa¿niejsz± czê¶ci± ¶wiata. Co maj± robiæ z maj±tkiem zdobytym podczas swoich przygód? [img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/crying.gif[/img] <br /> <br />Proszê zatem Thomasie, aby¶ zdradzi³ cel tego w±tku. Czy zamierzasz stworzyæ podstawy ekonomii w grze opartej na ¶redniowieczu, czy zastanawiaæ siê nad ekonomi±, ¿yciem codziennym i prawami ze ¶redniowiecza? Bo temat jest zagadkowy i umieszczony w dziale po¶wiêconym magii. <br />Trudno mi pisaæ o ST rzutu Fachowca, je¶li czytam: <br />„Rozwa¿ê to, bo rzeczywi¶cie i bardziej bêdzie w kategoriach d20 i frajda z rozwijania profession farmer lub intimidate bêdzie wiêksza.” <br /> <br />Aczkolwiek, jak zawsze, ciekawi mnie Wasza (Twoja i Duncana) wymiana my¶li, to jednak uwa¿am, ¿e reszta Forumowiczów nie wie, o co w koñcu w³a¶ciwie chodzi. U¿ywacie terminologii na przemian z historii i ró¿nych wersji dnd. <br /> <br />Kto zatem przy³±czy siê do takiej dyskusji? Przy ca³ym szacunku dla Waszej wiedzy i wyobra¼ni, nie dajecie szans mniej obeznanym historycznie czytelnikom. A szafowanie ilo¶ciami ziarna bez podania ¼róde³ dyskwalifikuje sprawê merytorycznie. <br /> <br />Thomas. Wytkn±³e¶ wczoraj m³odemu cz³owiekowi, ¿e nie spojrza³ do s³ownika jêzyka polskiego, zanim napisa³ post. A piszesz: <br /> <br />„W³a¶nie przyszli ch³opi. Bêd± nami obsiewaæ pola. Z ka¿dego z nas wzro¶nie do jesieni piêæ nowych ziarenek.” <br /> <br />I dalej prostujesz: <br /> <br />„Moje dane: 4,5 ziaren z jednego te¿ pochodz± ze ¿ród³a historycznego, ale poniewa¿ nie przypomnê sobie ju¿ dzi¶ z którego, mo¿na sprawê spokojnie zmieniæ na (byæ mo¿e pochodz±c± z nowszego lub,... sprzecznego ¼ród³a) ilo¶æ 3,5.” <br /> <br />Przecie¿ taka ró¿nica zmienia obraz ekonomii o wiele bardziej ni¿ udany rzut jednego z Fachowców. To komu mam wierzyæ? Ja wiem, ¿e Ty to wiesz, ale Duncan ma inne zdanie. Podajcie zatem ¼ród³a. Wystarczy jedno. <br /> <br />Duncan. <br />Raz do roku fantasy rzucamy w skali kraju na 'zbiory' k100 dodaj±c do bazowych 20% dochodu ze sta³ych czynszów i po przemno¿eniu przez podstawê otrzymuj±c warto¶c dochodu z posiad³o¶ci ziemskich w danym roku. Warto¶c inwestycji gospodarczych jest doliczana do warto¶ci maj±tku w przysz³ym roku co automatycznie zmienia równie¿ podstawowy dochód. <br /> <br />Czy rzucacie na przychód, czy dochód? Co to jest warto¶æ inwestycji gospodarczych? Jakie s± jej koszty? Dlaczego doliczacie j± w nastêpnym roku, a nie za dwa lata, czy te¿ w momencie faktycznego ukoñczenia? <br /> <br />„Analogicznie postêpujemy rownie¿ z dzia³alno¶ci± handlow± z tym ¿e w momencie jej powstania uzgadniamy szansê straty na tej dzia³alno¶ci, rodzaj rzutów kostkami na okre¶lenie wyniku gospodarczego oraz wp³yw 'zbiorów' i inwestycji.” <br /> <br />Jak mo¿na uzgodniæ szansê straty? Jak liczycie szansê dochodu i uzgadniacie te rzuty kostkami? <br /> <br />Te trzy skoroszyty w StarOffice to chyba blef, na zasadzie ja znam siê lepiej. :wink: Opublikuj je proszê, a po¶miejemy siê razem. :mrgreen: <br /> <br />Chcia³bym wróciæ do pocz±tku, czyli wioski. <br /> <br />Zak³adam roboczo, ¿e chodzi o pierwsz± sprawê (podstawy ekonomii w grze opartej na ¶redniowieczu) dodatkowo zawieraj±c± lu¼ne pomys³y zwi±zane z wp³ywem magii. <br /> <br />Technicznie proponujê przyj±æ dalej za podstawê obliczeñ podstawowe zasady prowadzenia rachunkowo¶ci, wywodz±ce siê z dawnych ksi±g handlowych. U³atwi to zrozumienie i ujednolici zasady. <br /> <br />Nie przejmujcie siê, to jest proste – wystarczy zapamiêtaæ uniwersaln±, ¿yciow± zasadê: <br /> <br />Przychód minus koszty równa siê dochód. <br /> <br />BG pokonali Nocn± ?uskê zu¿ywaj±c cztery eliksiry warte ³±cznie 500 sz. To ich koszty. W le¿u znale¼li maj±tek wart po sprzeda¿y 3000 sz. To ich przychód. Dochód wynosi 3000 minus 500 równa siê 2500 sz. Tyle im rzeczywi¶cie przyby³o. Maj± w sakiewkach 3000 sz, ale 500 musz± wydaæ na eliksiry, które zu¿yli. <br /> <br />Zatem kwoty podawane do tej pory jako zysk, dochód to przychody z maj±tku, suma jak± siê otrzyma za ziarno, miód etc. Od tego trzeba odj±æ koszty („koszt ziarna pod zasiew, koszt napraw, koszt utrzymania zbrojnych, koszt zatrudnienia dodatkowych fachowców”) i dla uproszczenia podatki. Wtedy otrzymamy dochód. <br /> <br />Je¶li Fachowiec mo¿e braæ 20, to my¶lê, ¿e ST powinno byæ wiêksze. Inaczej wystarczy 1 ranga i po sprawie. :oops: <br /> <br />Adi
 
Duncan laird McLean
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 814
Rejestracja: czw wrz 04, 2003 9:26 am

śr gru 10, 2003 4:02 am

Adi <br />Aktualnie je¿eli chodzi o stosunek ziarna zebranego do wysianego znalaz³em H.Samsonowicz ' Historia Polski do roku 1795' str 145 ilo¶æ 4-6 -dane dotyczy³y gospodarki w latyfundiach magnackich w I po³. XVI w. <br />Jak odnajdê dane dotycz±ce ¶redniowiecza to uzupe³niê. <br /> <br />K100 rzucamy na % umownego dochodu. <br />Natomiast przy interesach handlowych obliczenia i dyskusje czasem trwaj± ca³kiem sporo a czasem wszyscy przystaj± na moj± propozycjê od razu. <br />np po dyskusji siêgaj±æ do przykladów ¶redniowiecznych ustalilismy ¿e bank w Multium operuj±cy kredytem krótkoterminowym dla okolicznej szlachty oraz kupców artyku³ow luksusowych, mo¿e zwykle osi±gn±c zysk do 37% z kapita³u ale te¿ jego strata mo¿e wynie¶æ do 20% kapita³u. Rzucam 3k20 i wynik dodajê do -23% po czym przemna¿am przez kapita³. Przy szczególnie niekorzystnych zbiorach( poni¿ej 50% )wynik przed przemno¿eniem korygujê o po³owê ró¿nicy miêdzy 50% a wyrzucon± warto¶ci±( trudno¶ci ze ¶ci±gniêciem wierzytelno¶ci- znaczna czê¶æ po¿yczek zawarta jest pod zakup zbo¿a na pniu) <br />Warto¶æ inwestycji gospodarczych czyli np m³ynów, prac melioracyjnych, kosztów komasacji gruntow wliczamy w po roku z przyczyn czysto u¿ytkowych- w danym roku inwestujemy, w natêpnym inwestycja jest gotowa. Inwestycje d³ugoterminowe wliczamy po zakoñczeniu. <br />Natomiast dla DU?EGO uproszczenia warto¶æ inwestycji jest równa poniesionym kosztom <br />Ca³y system jest umowny, staram siê jednak aby warto¶ci by³y odpowiednie ró¿nym danym zebranym z epoki. Bez uproszczeñ jednak nic innego by¶my nie robili na sesjach ni¿ zajmowali siê sprawami gospodarczymi. <br />Oczywi¶cie jak pisa³em na ¿yczenie postaci rezygnujemy z uproszczeñ i bawimy siê ca³± sesjê w problemy gospodarcze. Skrótowy opis takich sesji dotycz±cych niewielkiej posiad³o¶ci -zrujnowany zamek i 3 biedne wsie oraz startuj±cej grupy postaci zamierzam kiedy¶ umie¶ciæ na forum jak skoñczê realizacjê obecnych projektów <br /> <br />Te 3 arkusze to wcale nie by³ ¿art :wink: <br />Chc±c za¶ prowadziæ dok³adne obliczenia co do miedziaka w ka¿dym przypadku mia³bym chyba ca³y dysk zajêty w³a¶nie na takie obliczenia
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

Re: Zasada zysku

śr gru 10, 2003 12:01 pm

<!--QuoteBegin-Adi Cherryson+-->
Adi Cherryson pisze:
<!--QuoteEBegin-->Martwi mnie, że gracze nie mogą po prostu takiej wioski kupić. Są przecież najważniejszą częścią świata. Co mają robić z majątkiem zdobytym podczas swoich przygód? [img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/crying.gif[/img]  
<br />W Twoim świecie będzie tak jak chcesz. <br />Ja opowiadałem o feudalnej Anurii, dla której model został stworzony. <br /> <br />Decyzję o nadaniu/sprzedaży wsi podejmuje baron. Trzeba się po prostu wczuć w jego położenie. <br />Hmmm <br />Zwolniła się jedna ze 100 moich wsi. Mogę nadać ją jednemu z dzielnych, zasłużonych i sprawdzonych rycerzy X, Y, Z na czym zyskam kopię i stróżę (4 wojowników) i zwiążę przysięgą człowieka, na którego będę mógł liczyć. <br />Ale mogę sprzedać tę wioskę chamowi, co prawda sprawdzonemu, wezmę 20.000gp i jeszcze co rok będę otrzymywał 1000gp na najemników. Tylko, że najemnicy w razie co nie oddadzą za mnie życia, jak mógłby zrobić wasal. <br />Hmmm. <br /><!--QuoteBegin-Adi Cherryson+-->
Adi Cherryson pisze:
<!--QuoteEBegin-->Proszę zatem Thomasie, abyś zdradził cel tego wątku. Bo temat jest zagadkowy i umieszczony w dziale poświęconym magii.
<br /> <br />BG najmują się jako eskorta karawany. <br />- Mistrzu gry, a jak ta karawana wygląda, co i skąd wiezie i ile to może być warte, bo wiesz... ? <br /> <br />BG odziedziczyli majątek ziemski. <br />- Mistrzu gry, a z czego się składa ten majątek, ile możemy na tym zarobić? <br /> <br />BG zamiast kupić miecze+22, kupili postanowili pohandlować jedwabiem: <br />- Mistrzu gry, a dlaczego nie możemy handlować jedwabiem bez koncesji, korzystać z teleporterów handlowych i w takim razie jak się żegluje kogą i jak znaleźć pasera? <br /> <br />Chodzi o przypomnienie z dawnych edycji, uporządkowanie i stworzenie łatwych w użyciu schematycznych zasad ekonomii feudalno-magicznej. <br />Temat niniejszy jest suplementem do tematu opisującego kolejne twierdze feudałów w świecie magii. <br /> <br />I ważne: ja jeszcze nie skończyłem historii worka ziarna :) <br /> <br /><!--QuoteBegin-Adi Cherryson+-->
Adi Cherryson pisze:
<!--QuoteEBegin-->A szafowanie ilościami ziarna bez podania źródeł dyskwalifikuje sprawę merytorycznie. Moje dane: 4,5 ziaren z jednego też pochodzą ze żródła historycznego, ale ponieważ nie przypomnę sobie już dziś z którego, można sprawę spokojnie zmienić na (być może pochodzącą z nowszego lub,... sprzecznego źródła) ilość 3,5. <br />Przecież taka różnica zmienia obraz ekonomii o wiele bardziej niż udany rzut jednego z Fachowców. To komu mam wierzyć? Ja wiem, że Ty to wiesz, ale Duncan ma inne zdanie. Podajcie zatem źródła. Wystarczy jedno.
<br />Jak już pisałem, nie jestem w stanie. Miałem to w postaci notatek Bóg wie z której czytanej przez ostatnie lata książki. <br />Znalazł się na szczęście Duncan, który ma udokumentowane dane i bez wahania można je przyjąć. <br />To przecież po to założyłem temat, by wykryć i uzupełnić braki. <br /><!--QuoteBegin-Adi Cherryson+-->
Adi Cherryson pisze:
<!--QuoteEBegin-->Chciałbym wrócić do początku, czyli wioski <br />Zakładam roboczo, że chodzi o pierwszą sprawę (podstawy ekonomii w grze opartej na średniowieczu) dodatkowo zawierającą luźne pomysły związane z wpływem magii. <br />Przychód minus koszty równa się dochód.
<br />Wkrótce poprawię opisy. <br />Dzięki. <br />Bardzo dobrze, że jest ktoś taki jak Ty, ekonomista, który temperuje nonszalancję humanistów w podejściu do cyfr. <br /><!--QuoteBegin-Adi Cherryson+-->
Adi Cherryson pisze:
<!--QuoteEBegin-->Jeśli Fachowiec może brać 20, to myślę, że ST powinno być większe. Inaczej wystarczy 1 ranga i po sprawie. :oops:
<br />Ano ups, bo dać wyższe DC też dziwnie, skoro opisuje się je tak: <br />Difficulty (DC) Example (Skill Used) <br />Very easy (0) Notice something large in plain sight (Spot) <br />Easy (5) Climb a knotted rope (Climb) <br />Average (10) Hear an approaching guard (Listen) <br />Tough (15) Rig a wagon wheel to fall off (Disable Device) <br />Challenging (20) Swim in stormy water (Swim) <br />Formidable (25) Open an average lock (Open Lock) <br />Heroic (30) Leap across a 30-foot chasm (Jump) <br /> <br />Jakieś propozycje?
 
Shirak
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 800
Rejestracja: pt kwie 18, 2003 1:35 pm

śr gru 10, 2003 12:23 pm

Pozwolê sobie na ma³y odskok od waszej problematyki wsi, jednak¿e temat jest stricte zwi±zany z handlem i mo¿e byæ takim ma³ym przyk³adem na prowadzenie pewnego rodzaju transakcji. Proszê o pomoc, gdy¿ w moim przypadku ekonomia nie jest mocn± stron±, a z pewno¶ci± wiedza pomo¿e mi i uprzyjemni graczom przysz³e sesje. <br /> <br />Taki wiêkszy handelek pojawi³ siê niegdy¶ na mojej sesji. Gracze wykonali ciê¿k± misjê i w nagrodê od króla poza kosztowno¶ciami dostali dwa ma³e mieszkania. Dziêki temu mogli na sta³e osiedliæ siê w wielkim mie¶cie i prowadziæ ¿ywot znudzonych pierdziochów. <br />Rzecz jasna im w g³owach by³a przygoda, wiêc zostawili sobie jedynie jedno mieszkanie tak na wszelki wypadek, drugie natomiast zapragnêli sprzedaæ. <br />Podam teraz przyk³adowe ceny i rodzaj tej ma³ej transakcji: <br />Gracze w biurze z³o¿yli podanie o chêæ sprzeda¿y domostwa za 2000 sztuk z³ota. Tam powiedzieli im, ¿e dostan± stosowne powiadomienie listowne w jednym z miast (w tym, w którym przebywaj± najczê¶ciej), je¶li to zostanie sprzedane. <br />I teraz mam pytanie: <br />Jak powinien wygl±daæ przebieg zakoñczenia tego kontraktu? <br />Jacy ludzie powinni byæ op³acani za interesowanie siê t± transakcj±? <br />Czy ma³y procent od sprzeda¿y mo¿e pój¶æ tylko do cz³owieka – urzêdnika, który dba³ o to, aby dom siê sprzeda³? <br />Je¶li tak to, jak± kwotê powinien dostaæ z tych 2000 sztuk z³ota? <br />Jak te¿ powinien wygl±daæ procent od tej kwoty w ¶wietle mijaj±cego czasu? (Minê³y ju¿ 2 miesi±ce czasu od transakcji) <br />Czy powinienem zadbaæ o jeszcze jakie¶ dodatkowe wydatki? <br /> <br />Z góry dziêkuje za pomoc.
 
Duncan laird McLean
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 814
Rejestracja: czw wrz 04, 2003 9:26 am

śr gru 10, 2003 2:53 pm

Adi <br />B.Zientara'Henryk Brodaty' " w kolonizowanych wsiach dziêki zastosowaniu trójpolowki wydajno¶c przekroczy³a trzy ziarna z jednego wysianego" <br />Historia Holandii str 56 " Poziom rolnictwa w calych Niderlandach byl wysoki, ju¿ w pocz±tkach XV w uzyskiwano w Brabancji ok 7-9 ziaren, a na pólnocy ok 6 ziaren pszenicy z jednego wysianego, w tym czasie we Fryzji zbiory wynosi³y 4-5 ziaren. Zbiory zyta by³y jeszcze pomy¶lniejsze.. uzyskiwano w Pó³nocnych Niderlandach ¶rednio 9-10 ziaren. co oznacza znacznie lepsze zbiory ni¿ we Francji czy Anglii nie mówi±c o Polsce (¶rednio 3-4 ziarna) <br />A.Bruckner 'Staro¿ytna Litwa' gleby nie najlepiej uprawiane dawa³y 2-3 ziarna z jednego' <br /> <br />Nalezy jednak pamiêtaæ zê dobre rezultaty byly mo¿liwe jedynie przy sprzyjaj±cej pogodzie. Studiuj±c kronikê Froisarta obliczno ¿e w XIV w w 37 latach kleska g³odu dotkne³a cala Francjê b±d¿ poszczegolne jej krainy <br /> <br />U mnie jak najbardziej mo¿na kupiæ wie¶-ale najpierw trzenba znale¿¶æ kogo¶ kto che j± sprzedaæ-co jak zauwa¿y³ Percy nie zawsze mo¿e byæ zgodne z interesem pana feudalnego ( lenna nie mo¿na odstêpowaæ bez zgody seniora). ?atwiej jest wystaraæ siê o nadanie królewskie/feudalne na tereny nie zasiedlone i samemu za³o¿yc swoj± wie¶ b±dz wie¶ wydzier¿awiæ <br /> <br />Shirak Sama konieczno¶æ podania o sprzedanie w³asnej w³asno¶ci powinna ¶wiadczyæ o gospodarce planowej i nadmiernej ingerencji pañstwa w ¿ycie gospodarcze co nigdy nikomu nie wyszlo na dobre :wink: Op³aty miejskie nie powinny przekraczaæ 5-6% od warto¶ci sprzeda¿y ( W Gdañsku XV w. by³o 2 % ) <br />Coz gracze mog± oplacic tego urzêdnika wedle uznania. Je¿eli le¿y to w gestii jego obowi±zków bêdzie to ³apówka, je¿eli za¶ zajmuje siê tym dodatkowo prowizja. Ja w fantasy wysoko¶æ ³apówki w tego rodzaju transakcjach przyjmuje oko³o 5%. Natomiast wp³yw up³ywu czasu zale¿y od zawartej umowy-je¿eli nie uzgodnili zmniejszenia kwoty po tym terminie to ju¿ strata graczy. <br />Normalnie powinno wystarczyæ op³acenie drobn± sumk± herolda oraz og³oszenie w ratuszu o sprzeda¿y nieruchomo¶ci aby zainteresowaæ mo¿liwo¶ci± kupna zainteresowanych. Je¿eli istnieje gildia wla¶cicieli nieruchomo¶ci równie¿ w niej nale¿y umie¶cic ogloszenie. Koszty niewielkie. Byæ mo¿e istniej kto¶ w rodzaju po¶rednika handlu nieruchomo¶ciami-je¿eli tak bralby do 10 % warto¶ci transakcji
 
Adi Cherryson
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 567
Rejestracja: ndz paź 20, 2002 1:47 am

Ekonomiczna wioska rycerska

czw gru 11, 2003 12:58 am

Duncan postara³ siê przewertowaæ swe ksiêgi. To i ja postara³em siê po¶wiêciæ czas na liczenie. 8) <br /> <br />Wioska rycerska ekonomicznie. <br /> <br />Zak³adamy wydajno¶æ piêæ ziaren z jednego, aby nie destabilizowaæ koncepcji Thomasa. <br />Przychód ze sprzedanego ziarna ustalamy (przy wynajêciu Fachowca rz±dcy) na 2000 sz. <br />Koszt zasianego ziarna wynosi 1/5 tego¿, czyli 400 sz. Koszt wynajêcia Fachowca Thomas oszacowa³ na 150 sz. Uwaga: zatrudnienie rz±dcy spowoduje, i¿ przy braku pecha bierze 20 i zawsze dodaje 25% do przychodu, co rozumiem jako zwiêkszenie wydajno¶ci lub ograniczenie marnotrawstwa (na to samo wychodzi). Mamy zatem przychód w wysoko¶ci 2500 sz (2000 plus premia fachowca 500). <br />Dziesiêcina to jakby podatek obrotowy, czyli 10% od zbiorów – 250 sz. Podsumowuj±c koszty: 400 (ziarno) plus 150 (Fach) plus 250 (podatek) = 800 sz. Dochód wynosi zatem: 2500 minus 800, czyli 1700 sz. <br /> <br />Przegl±daj±c pobie¿nie ceny w polskim PG nie wiem, czy wystarczy to na wystawienie rycerza w kolczudze z ciê¿kim rumakiem plus dodatki (broñ, wyposa¿enie, giermek na o¶le), je¶li wszystko ma byæ masterwork. Ale nie ulega w±tpliwo¶ci, ¿e kilka wiosek bez problemu wystawi ciê¿kiego je¼d¼ca w pe³nej zbroi p³ytowej. <br />Obrazowo mówi±c, pamiêtam jakie¶ porównanie kosztu takiego je¼d¼ca do ceny wspó³czesnego czo³gu. <br /> <br />Co do ST rzutu. Test wydaje siê zbêdny w przypadku, gdy MG nie stosuje opcji krytycznej pora¿ki. Zreszt± przy zasadzie 20 trzeba chyba a¿ dwa razy rzuciæ jedynkê. Wniosek: warto p³aciæ fachowcom. <br />Aby wzmocniæ to przekonanie proponowa³bym wariant: <br />„Wie¶ zakupiona przez BG jest traktowana jako maj±tek bez nadzoru, w przypadku braku rangi w odpowiedniej profesji” - przychód tylko 1000 sz. <br /> <br />Trochê dyskusji by³o ju¿ tutaj: <br />http://www.dnd.pl/viewtopic.php?p=79313&hi...ighlight=#79313 <br /> <br /> <br />Shirak. <br />Mo¿e za³ó¿, i¿ pewien inteligentny gnom prowadzi biuro po¶rednictwa w obrocie nieruchomo¶ciami. Ma biblioteczkê, gdzie zapisuje oferty sprzeda¿y i kupna. Jego praca polega na kojarzeniu odpowiednich ofert. Gracze z³o¿yli mu ofertê sprzeda¿y. Gdy znalaz³ kupca pobiera prowizjê 3% od obu stron transakcji – tak dzia³aj± wspó³czesne biura, zdziercy. <br />Odsetki do 10% rocznie nie powinny byæ uznane za lichwê, zakazan± przez ko¶ció³. ?ydzi brali 20%, ale templariusze tylko 8%. Je¶li gracze zawarli umowê o przechowanie depozytu, mog± dostaæ po³owê: 4-5% rocznie. Zapewne jednak ów gnom tak przygotowa³ umowê, ¿e nic im siê nie nale¿y. Zapytaj ich, czy pamiêtaj± co podpisywali, jak zazwyczaj uczyni to cwany adwokat. <br /> <br />Adi
 
Shirak
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 800
Rejestracja: pt kwie 18, 2003 1:35 pm

czw gru 11, 2003 11:16 am

Dziêkuje wam za odpowiedzi Duncan i Adi. ?apówka, jak± zaproponowa³ Duncan jest dla mnie bardzo kusz±ca :wink: , a biurokracja Adiego tez z pewno¶ci± zawita w progi bohaterów. <br />Chcia³bym ich nieco pogoniæ po pomieszczeniach biurowych odpowiedzialnych za sprzeda¿ i utrzymaæ to w tonacji humoru :evil: (Jak to podobnie mia³o miejsce w jednej z bajek Asterix i Obelix – nie wiem czy widzieli¶cie) Niech zap³ac± tu troszeczkê, tam troszeczkê. <br />Pomys³ z gnomem na pewno wykorzystam, ale nie bêdê na tyle brutalny, aby gracze nic nie dostali. <br />Czy potraficie mi powiedzieæ, jakie mo¿na wymy¶liæ tzw „dodatkowe” op³aty, jakie mog± byæ wymagane przy sprzeda¿y mieszkañ? <br />Bêd± to z pewno¶ci± op³aty za pracowników, za og³oszenia jak podpowiedzia³ Duncan, prowizja. Czy s± jeszcze jakie¶ pomys³y? <br /> <br />Dziêkuje i pozdrawiam.
 
Adi Cherryson
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 567
Rejestracja: ndz paź 20, 2002 1:47 am

M³ynarz i jego rodzina

pn gru 15, 2003 2:28 am

Historyczny m³yn Thomasa. <br />Koszt budowy 10.000 sz, zysk 250 sz. <br /> <br />Koszt budowy w stosunku do zysku wydaje mi siê zbyt wysoki. Inwestycja zwróci siê dopiero za 40 lat. Zak³adaj±c, ¿e m³ynarz bêdzie w wieku 30 lat, gdy ukoñczy budowê to zwrot nast±pi, gdy bêdzie mia³ 70 lat na karku. <br /> <br />Duncan napisa³, ¿e: <br />1.Strata ziarna z powodu przemia³u nie przekracza³a 30%, najczê¶ciej by³o to poni¿ej 20%. <br />2.Cena m±ki by³a maksymalnie o 50% wiêksza ni¿ cena ziarna. <br /> <br />Mo¿na skonstruowaæ taki model: <br />Ziarno ze wsi warte jest 2500 sz. Trafia do m³ynarza, który mieli je na m±kê. Ten proces powoduje, ¿e ubywa 20% ziarna – jako strata z powodu przemia³u - czyli 500 sz. Pozosta³e ziarno (warte 2000 sz) po przemiale zyskuje 50%, czyli 1000 sz. Zatem warto¶æ otrzymanej m±ki wynosi 3000 sz. <br />Ile zarobi³ m³ynarz? <br />Sprzedaj±c m±kê za 3000 sz (przychód) za któr± zap³aci³ 2500 sz (koszty) zarobi³ 500 sz (dochód), czyli 20%. <br />Ma³o. Zw³aszcza, ¿e zak³adamy brak innych kosztów ni¿ zakup ziarna. Ale mo¿na chyba dopu¶ciæ takie za³o¿enie. M³yn to biznes rodzinny – jest m³ynarz, m³ynarzowa i dwóch m³ynarczyków (synów). Si³a wiatru lub wody jest za darmo. <br /> <br />Aby zwiêkszyæ zysk trzeba ograniczyæ straty ziarna podczas przemia³u. My¶lê, ¿e podobnie jak u Fachowca (rz±dcy) mo¿na zastosowaæ rzut na profesjê (m³ynarz), aby okre¶liæ wielko¶æ strat. <br /> <br />Podane wcze¶niej przez Thomasa typowe ST rzutu versus wielko¶æ straty wg Duncana: <br />Average (10) 20% <br />Tough (15) 15% <br />Challenging (20) 10% <br />Formidable (25) 5% <br />Heroic (30) 0%. <br /> <br />W takim uk³adzie typowy m³ynarz (Fach2 z Int 14 i Zogniskowaniem umiejêtno¶ci) mia³by modyfikator +9 (wed³ug edycji 3.0) lub +10 (wed³ug 3.5). Mo¿na jeszcze zastanawiaæ siê nad uwzglêdnieniem „wspó³pracy” (ka¿dy, kto pomaga rzuca przeciw ST 10; m³ynarz dodaje +2 za ka¿dego pomocnika, któremu uda³ siê rzut - zasada 10 i 20 jest wykluczona u pomocników). Pomagaæ mog± m³ynarzowa i dwaj synowie m³ynarza (Thomas za³o¿y³, ¿e w rodzinie s± cztery osoby zdolne do pracy). Maksymalny bonus ze wspó³pracy to +6. ?rednio +3. Zatem wg 3.0 mamy modyfikator do m³ynarstwa +12, natomiast wg 3.5 +13. <br /> <br />Pytanie, czy mo¿na dopu¶ciæ zasadê 20 odno¶nie rzutu m³ynarza? <br />Znowu zacytujê materia³ ze Strony Forumowej: <br />http://dnd.pl/zasady/zasada_20.php <br />„Profesja: <br />Zarabianie na ¿ycie: Mo¿na stosowaæ Zasadê 20, chocia¿ nale¿y czekaæ a¿ 20 tygodni, ¿eby zobaczyæ rezultaty.” <br /> <br />Wydaje mi siê zatem, ¿e jest to niemo¿liwe. W przeciwieñstwie do rz±dcy, m³ynarz nie ma tyle czasu. M³yny miel± powoli, ale szybciej ni¿ ro¶nie zbo¿e, które zmiel±. <br />Natomiast mo¿na chyba bez problemu dopu¶ciæ zasadê 10. <br /> <br />Uwzglêdniaj±c zatem modyfikatory +12 lub +13 rodzina m³ynarza osi±gnie wynik 22 lub 23 i pokona poziom Challenging (20). Strata ziarna zostanie ograniczona do 10%. <br /> <br />Ile wtedy zarobi m³ynarz? <br />Ziarno ze wsi warte jest 2500 sz. Trafia do m³ynarza, który mieli je na m±kê. Ten proces powoduje, ¿e ubywa tylko 10% ziarna – jako strata z powodu przemia³u - czyli 250 sz. Pozosta³e ziarno (warte 2250 sz) po przemiale zyskuje 50%, czyli 1125 sz. Zatem warto¶æ otrzymanej m±ki wynosi 3375 sz. <br />Sprzedaj±c m±kê za 3375 sz (przychód) za któr± zap³aci³ 2500 sz (koszty) zarobi³ 875 sz (dochód), czyli 35%. <br />Inwestycja w budowê m³yna zwróci siê po ponad 11 latach. To ju¿ niez³a motywacja. <br /> <br />Nie wiem jak, Thomasie, wyliczy³e¶ koszt budowy m³yna. Zak³adam, ¿e mog³e¶ siê pomyliæ nie wiêcej ni¿ 20%. Dla uproszczenia obliczeñ odejmujê 75 sz na inne koszty (naprawy, worki etc.) <br /> <br />Ekonomiczny m³yn Adiego. <br />Koszt budowy 8000 sz, zysk 800 sz. <br /> <br />Zwrot kosztów nast±pi po dziesiêciu latach, co wydaje siê byæ w granicach percepcji przysz³o¶ciowego my¶lenia m³ynarza z wieków ¶rednich i dnd. Trudno to os±dzaæ. <br />W zasadzie dzisiaj my¶limy chyba podobnie, jak m³ynarz z rodzin±. Jeste¶my ograniczeni perspektyw± naszego ¿ycia i zasobów finansowych, jakie zdo³amy podczas ¿ycia zgromadziæ. <br /> <br />Jak podej¶æ do nastêpnego interesu, czyli karczmy? <br /> <br />Adi
 
Duncan laird McLean
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 814
Rejestracja: czw wrz 04, 2003 9:26 am

pn gru 15, 2003 9:15 am

Wydaje siê ¿e koszty budowy m³yna s± zbyt wysokie. Najpowa¿niejszymi z nich s± wykonanie kamienia m³yñskiego, jego dostarczenie na miejsce przeznaczenia i osadzenie w stawid³ach. U siebie przyj±³em koszt na ok 500 gp. w warunkach wystêpowania bliskiego kamienio³omu. (u Percy'ego byloby to mniej wiêcej piêciokrotnie wiêcej) <br />Ponadto od dochodu m³ynarza nale¿y odj±æ obci±¿enia jakie m³ynarz p³aci ¶wi±tyni i panu feudalnemu. <br />W martwym sezonie ko³o m³yñskie /wiatrak mo¿na wykorzystaæ np. jako si³ê napêdow± warsztatu foluszniczego b±d¿ po pewnych modyfikacjach tkackiego. W Szwecji ju¿ od ¶redniowiecza wykorzystywano du¿± si³ê energii górskich rzek poprzez ko³o m³ynskie do wstepnej obróbki ¿elaza. Mozna wykorzystaæ równie¿ do nawadniania ziemi. Z tego wszystkiego bierze siê dodatkowy zysk , nie licz±c wp³ywow z dobrze podlewanych grz±dek warzywnych które ¿ona m³ynarza mo¿e uprawiaæ w pobli¿u m³yna <br />Z kolei je¿eli koszt budowy obci±¿a seniora wioski powinien byæ pokryty w³a¶nie z op³at m³ynarza albo z darmowego przemia³u m±ki pochodz±cej z folwarku. Tote¿ w moim ¶wiecie je¿eli m³yn buduje senior m³ynarz wnosi op³atê w wysoko¶ci 50 gp. rocznie. Gdy zasad¼ca wsi zastrzega prawo do budowy m³yna zarówno koszty budowy jak i zyski dotycz± zasad¼cy -pó¼niejszego so³tysa a nie seniora. Korzy¶ci± seniora jest natomiast zmniejszenie kosztów transportu ziarna. Ponadto innym sposobem jest zezwolenie na budowê m³yna na warunkach uzgodnionych pomiêdzy stronami. Bowiem przy budowie m³yna nale¿y rozwa¿yæ op³acalno¶æ inwestycji - co zale¿y w znacznej mierze od warunków lokalnych. <br />Niestety nie dotar³em do danych ze ¶redniowiecza na temat kosztów budowy m³yna. Natomiast na tym poziomie technologicznym straty w przemiale nie by³yby moim zdaniem ni¿sze ni¿ 15 %. <br /> <br />Karczma to za¶ inwestycja w ktorej trudno ustaliæ pewne koszty statystycznie. Inaczej bowiem wygl±da miejsce wieczornych spotkañ ch³opów przy piwie w odleglej wiosce a inaczej uczêszczana i odwiedzana gospoda na trakcie kupieckim b±d¿ w du¿ym mie¶cie. Jak budowa³em karczmê ko³o przystani na rzece obliczy³em koszty budowy murowanej du¿ej karczmy na ponad 600 gp. a koszty eksploatacji na ok 100 gp. rocznie. Przy za³o¿onej mar¿y 20 % aby inwestycja siê zwróci³a w ci±gu 10 lat musia³em mieæ w niej obrót oko³o 800 gp rocznie. Natomiast bior±c pod uwagê ceny posi³kow z noclegami (3 ss bez drogich alkoholi) i ruchliwo¶æ szlaku ( min dwie barki z 5 -osobow± za³og± dziennie , mniej w sezonie zimowym))okre¶li³em przeciêtne obroty na 1000 gp. Z kolei poniewa¿ handel w tym regionie zalezy od zbiorów u siebie jak rzucam na zbiory równocze¶nie okre¶lam wysoko¶æ obrotów w tej karczmie. <br />Natomiast jak jedna z grup postaci przeje³a ma³± i zrujnowan± posiad³o¶æ zaraz wzie³a siê za budowê karczmy. Robocizna by³a darmowa ( ch³opi zgodzili siê na zamianê szarwarku na pracê przy jej budowie), drzewo w³asne z lasu, w grupie by³ in¿ynier i koszty nie przekroczy³y 10 gp. Natomiast zyski jak dot±d ( dwa lata ) s± niewielkie (zwróci³y inwestycjê) lecz koszta w³asne równie ma³e (jednak ¿e co na niej zarobimy to przepijamy :wink: ). Chodzi³o nam przede wszystkim aby ch³opi z naszych wsi nie musieli chodziæ do karczmy w wiosce o dzieñ drogi czy w pobliskim miasteczku i tam przepijaæ kasê która powinna pozostaæ w naszej posiad³o¶ci, integrowali siê pomiêdzy sob± a zarazem mamy miejsce gdzie mo¿emy dokonywac degustacji produktów ¶wie¿o odbudowanego browaru oraz gdzie dowiadujemy siê o czym gadaj± ch³opi z naszych wiosek. W drugim roku do karczmy zwabieni tanim piwem jesieni± zaczeli siê pojawiaæ ch³opi z s±siednich posiad³o¶ci i jest nadzieja na wzrost zysków. <br />Czêsto prawa do karczmy wydzier¿awiam za okre¶lony czynsz, kszta³tuj±cy siê od 10 gp ( wioska w górach, klientela z czterech wsi)-200 gp rocznie ( karczma we wsi nad rzek± bêd±cej podstawow± drog± komunikacyjn± w wa¿nym gospodarczo i zamo¿nym regionie oraz le¿acej na szlaku l±dowym)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości