Zrodzony z fantastyki

 
Korgan
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 139
Rejestracja: ndz sie 24, 2003 12:23 pm

Amunicja a pancerz

pt sty 09, 2004 9:28 pm

Witam <br /> <br />Niedawno oglądałem w telewizji program o historii broni strzeleckich. Począwszy od łuku na muszkiecie kończąc. Nie było by w tym nic dziwnego gdyby mnie nie zainspirowała jedna rzecz. Otóż w średniowieczu w Wielkiej Brytanii gdzie łuk był bardzo popularny używano wielu różnych strzał z wieloma rodzajami grotów. Po większym zastanowieniu doszedłem do wniosku, że jest to bardzo ważny szczegół, który umykał mi przez wiele sesji. Przecież strzała z grotem przeznaczona do polowań nie będzie się nadawać w starciu zbrojnym. Było wiele różnych rodzaji strzał począwszy od słabych uniwersalnych do specjalnych do przebijania grubych metalowych pancerzy. To samo tyczy się bełtów do kuszy. Choć zauważyłem w podręczniku gracza na stronie 101 jest rysunek 3 bełtów i każdy ma inną końcówkę. A wracając. W programie telewizyjnym były prowadzone testy mające na celu udowodnienie skuteczności strzał i zostało udowodnione, że strzały z nie wyspecjalizowanym grotem łamią się jak zapałki, gdy natrafią na drodze metal. <br />Dlaczego w systemie nie istnieje podział na strzały lub bełty przeznaczone do przebijania to innego pancerza? Może się mylę i już został rozpatrzony problem w którymś z podręczników? Jeżeli tak to, w jakim? <br />Według mnie strzały nie wyspecjalizowane powinny dostawać znaczne minusy do trafienia gdyż powtarzam nie było możliwym przebicia metalowego pancerza nie wyspecjalizowaną strzałą lub bełtem.
 
&#8224;KorAxe&#82
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 39
Rejestracja: ndz mar 23, 2003 6:48 pm

pt sty 09, 2004 9:38 pm

Kiedy¶ w WFRP stosowa³em kilky rodziajów strza³: o po³ksiêzycowych grotach s³u¿acych do przecinania lin i koñczy ( :evil: ), o rozwidlonym grocie zeby przy wyjmowaniu trza by³o wyrywac ca³kiem spory kawa³ek cia³a, o grocie pozbawionym ostrza s³u¿acym do og³uszania... narazie w DnD tego niestosuje ale kto wie...
 
Awatar użytkownika
Malaggar
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3222
Rejestracja: ndz cze 01, 2003 3:36 pm

pt sty 09, 2004 10:16 pm

W Legendzie pięciu kręgów są różne rodzaje strzał. <br /> <br />Pomysł faktycznie dobry. Sam też nie stosuje dodatkowych zasad, ale kto wie, może kiedyś. <br /> <br />PS. Bagnet bronią strzelecką nie jest.
 
Thomas Percy
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2969
Rejestracja: śr lip 03, 2002 11:50 am

pt sty 09, 2004 11:29 pm

W AD&D 2 edycja były dwa rodzaje strzał: lekkie i ciężkie. Lekkie dalej leciały, ciężkie zadawały więcej obrażeń. <br />W 3e zrezygnowano z tego i myślę, że słusznie, bo gracze i tak zawsze używali tych najskuteczniejszych, najcięższych.
 
kivak
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 104
Rejestracja: pn maja 05, 2003 12:22 pm

pt sty 09, 2004 11:57 pm

Id±c dalej dojdziemy do wniosku bardziej zbli¿onego do fantasy: je¿eli nie mogê broni± niemagiczn± zniszczyæ broni magicznej, to zwyk³± strza³± nie powinienem siê przebiæ przez magiczn± zbrojê. Twórcy dnd za³o¿yli, ¿e nie bêd± siê kierowali rozs±dkiem i histori±, a za to pokieruj± sie efektownym wygl±dem i przydatno¶ci± wszystkiego wzglêdem wszystkiego (spotka³em siê ze stwierdzeniem, ¿e d³ugi miecz, jaki istnieje w dnd, nigdy nie istnia³ w naszej historii). Jak walczyæ Strasznym Korbaczem (i jak go mo¿na tak nazywaæ), jak przebiæ sie zwyk³± strza³± przez zbrojê p³ytow±, jak napinaæ kuszê 5 razy w ci±gu 6 sekund? Jest w dnd wiele pytañ, na które trzeba znale¼æ sobie odpowied¼: mo¿e nie jest to realne, ale fajnie wygl±da. Oczywi¶cie, strza³y ze specjalnymi grotami do przebijania pancerzy i zbroic mog± powstaæ, ale co chcemy tym osi±gn±æ? Posiadanie przez graczy trzech ró¿nych ko³czanów? A mo¿e poczucie u nich wyró¿nienia, poprzez specjalizowanie broni do celu? <br /> <br />W 2ed. dawa³em +2 do trafienia dla kusz i nadziaków przeciwko opancerzonym celom. W 3,5ed ogr barbarzyñca wymachuje dwukorbaczem. W obu przypadkach spe³ni³em swoje zapotrzebowanie - w pierwszym na symulacjê realizmu, w drugim na efektowno¶æ obrazka. <br /> <br />PS. W Kara-Tur, starym Oriental Adwentures, by³y 4 rodzaje strza³: z li¶ciastym grotem (k8 ), zwyk³e (k6), z grotem do przebijania pancerzy (+2 do trafienia w zbrojnych, k4+1) i "¿abia ³apa" do ciêcia lin i cz³onków :> (bodaj¿e jaki¶ minus do trafienia, k6) By³y jeszcze gwi¿d¿±ce do dawania sygna³ów, nie do walki.
 
Muad'Dib
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 499
Rejestracja: pt wrz 27, 2002 8:59 am

sob sty 10, 2004 1:03 am

W gruncie rzeczy, u¿ywanie ró¿nego rodzaju strza³ by³oby po prostu utrudnieniem. Tak samo jak utrudnieniem by³oby stosowanie lokalizacji trafienia. Mo¿na problemy mno¿yæ w nieskoñczono¶æ: kolczuga posiada tak± i tak± odporno¶æ na przebicia a tak± i tak± odporno¶æ na ciêcia... tylko po co? Wszystkie te "usprawnienia" s± po prostu spowalniaczem mechaniki. ?eby nie zrozumieæ mnie ¼le: nie jestem przeciwnikiem home rule'ów. Je¶li jaki¶ MG zdecyduje siê na usprawnienia, a jego gracze to zaakceptuj± - czemu nie. Ale akuratnie je¶li o mnie prywatnie chodzi - jestem przeciwnikiem wprowadzania wielu rodzajów strza³.
 
Duncan laird McLean
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 814
Rejestracja: czw wrz 04, 2003 9:26 am

sob sty 10, 2004 4:41 am

Stosujê 3 rodzaje amunicji bojowej: <br />1- normalne <br />2- snajperskie ( kosztem zmniejszenia rozmiaru zadawanych obra¿eñ o wielko¶æ kostki maj± premie do ataku +1 i zwiekszony zasiêg o 25% ) <br />3- cie¿kie ( zwiêkszone obra¿enia kosztem zasiêgu) <br />Stosujê te¿ szereg strza³ specjalnych, ktorych obra¿enia s± zwykle zmniejszone o dwie wielko¶ci kostek <br />1- zakoñczonych pó³ksiêzycem ( do przecinania lin itp) <br />2- z grotem rozk³adanym w kotwiczkê (normalne obra¿enia ) <br />3- z tulej± zmiast grotu ( do przesy³ania wiadomo¶ci) <br />4- z gwizdkiem ( dobrze p³osz± konie) <br />5- z ma³ym naczyniem zamiast grotu <br />Je¿eli sie graczom to podoba bawimy siê w ten sposób. Jak nie to mamy jeden rodzaj pocisków.
 
GOŚCIU
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 135
Rejestracja: ndz paź 19, 2003 6:23 pm

sob sty 10, 2004 2:57 pm

Korgan tak siê ska³ada ¿e na Dicavery ogl±dali¶my ten sam program :) <br />oto moje propozycje rodzajów strza³: <br />Groty cienkie: +2 dotrafienia wrogów w kolczudze i lekkich zbrojach <br />-2 do przeciwników pe³nej zbroi p³ytowej , zbroi ³uskowej lub napier¶niku <br />Groty masywne: +2 do trafienia zbroi ³uskowych napier¶nikach i p³ytowych -2 do trafienia istot z pozosta³ymi rodzajmi zbroi <br />Groty li¶ciaste: standardowe <br />Groty z zadziorami -2 do trafienia przeciwników którzy maj± ¶redni± lub ciê¿sz± zbroje lub maj± naturalny pancerz wiêkrzy od 3 <br />przy wyjmowaniu zdaj± dodatkowe 1k4 obra¿eñ i powoduj±m krwawienie przez 1k4 rundy(1 pkt obra¿eñ) mo¿na je wyj±æ bez obra¿eñ po udanym te¶cie leczenia ST:15
 
Gajos__
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 101
Rejestracja: pn lis 24, 2003 4:20 pm

sob sty 10, 2004 4:16 pm

Skoro ogl±dali¶my ten sam program , to dlaczego mam wra¿enie ,¿e zapomnieli¶cie o zbrojach ? By³y przecie¿erz zbroje ktoe by³y dostosowane odo tego by pociski sie po nich ze¶lizgiwa³y , by³o te¿ wiele rodzajów ³uku to te¿ przyda³o by sie wprowadziæ i nie zapominaæ o max sile naci±gu (np. 40kg). <br /> <br />Nie uwa¿am , ¿e to bêdzie utrudnienie. Wystarczy spojrzeæ na rozpiske GO?CIA i Duncan laird McLeana. Proste a skteczne.
 
Sołtys
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 193
Rejestracja: wt paź 21, 2003 5:30 pm

śr mar 31, 2004 4:27 pm

Witam. <br />Wiem, ¿e ostatnia notka by³a napisana ju¿ dawno temu, ale jeszcze siê dopisuje... <br />Te¿ ogl±da³am ten program (albo inny bardzo podobny), i zastanawia³am siê nad ró¿nymi rodzajami strz³. Niektóre ju¿ by³y tu wymienione (cienkie, masywne), ale mam jeszcze jeden pomys³: Strza³y, jak te z Wied¼mina, u¿ywane przez Wiewiórki. Tzn, strza³y, które po trafieniu w cel, wystrzeliwywa³y kilka malutkich kolców, robi±cych apetyczny gulasz z wnêtrzno¶ci... :) Jak by to dzia³a³o: mam kilka propozycji: 1) wiêksze obrarzenia, 2) krwawienie (utrata 1 putktu wytrzyma³o¶ci co rundê), 3) tymczasowa utrata 1-2 putktów zrêczno¶ci (mo¿e to trochê mocne, ale rozwalone wnêtrzno¶ci...)
 
Burżuj
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 41
Rejestracja: śr mar 24, 2004 6:14 pm

śr mar 31, 2004 8:36 pm

Wszystko zaczyna przypominaæ wspó³czesn± amunicjê. Strza³y p-panc, dum-dum, podwójnego przeznaczenia :mrgreen: Jednak wykorzystanie czegos innego ni¿ zwyk³e strza³y na pewno uatrakcyjni rozgrywke, ale jako¶ strza³ z pó³ksiê¿ycami nie moge sobie wyobraziæ.
 
Ellesar
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: śr mar 17, 2004 9:47 pm

śr mar 31, 2004 8:49 pm

AVE <br />Fajny pomys³, te¿ o tym my¶la³em. Na pewno powinny byæ dro¿sze i zakazane, czyli do kupienia tylko nielegalnie (nie dla palów [img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/sad.gif[/img] ). Powinny te¿ powodowaæ tymczasow± utratê punktów budowy i szansê padniêcia nieprzytomnym. Ale chyba by³yby trochê przegiête. Ale fajne :evil: . <br />Pozdrawiam
 
Muad'Dib
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 499
Rejestracja: pt wrz 27, 2002 8:59 am

śr mar 31, 2004 10:15 pm

Jasne ¿e by by³y przegiête, bo takie rzeczy mog± robiæ tylko przedmioty magiczne. <br /> <br />A strza³y specjalizowane, je¶li kto¶ ju¿ uprze siê przy ich u¿ywaniu, mo¿na potraktowaæ jako masterworki i dawaæ im premiê tylko przy adekwatnym zastosowaniu (np. strza³a do przecinania lin tylko przy próbie przeciêcia liny).
 
Sołtys
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 193
Rejestracja: wt paź 21, 2003 5:30 pm

czw kwie 01, 2004 4:26 pm

<!--QuoteBegin-Eladar+-->
Eladar pisze:
<!--QuoteEBegin--> <br />Na pewno powinny byæ dro¿sze i zakazane, czyli do kupienia tylko nielegalnie
<br />A co powiecie na to, ¿e ludzie ich nie znaj±? Mo¿e wymy¶li³y je drowy, albo jakie¶ gnomy ¿yj±ce z dala od ludzi? Wyobra¼cie sobie tak± scenê: Idzie sobie kilka BG, i nagle jeden z nich dostaje tak± strza³± w brzuch. Po chwili czuje, ¿e we wnêtrzno¶ci wbija mu siê kilka cieniutkich igie³ek, a dru¿ynê zasypuje deszcz podobnych strza³ :evil: (no, trzeba by to tylko ciekawie opisaæ...) <br />Aha, mam jeszcze jeden pomys³ na strza³ê. (te¿ z Wied¼mina)) Strza³a Cicha, ze specjalnie umocowanymi piórkami, o troszkê innej budowie, ni¿ tradycyjne pociski. Nie s³ychaæ jej, a przy tym leci bardzo szybko, wiêc BG traci premiê ze zrêczno¶ci do KP... Idealne dla z³odzieji :evil: <br />Pozdrawiam
 
Ulkaster
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 51
Rejestracja: pt lip 25, 2003 4:09 pm

czw kwie 01, 2004 10:55 pm

So³tys... strza³a leci chyba z ponadd¼wiêkow± prêdko¶ci±, wiec nawet zwylkej strza³y frajer nie powinien us³yszeæ. Je¿eli sie mylê, to przepraszam. <br /> <br />No có¿... pomylilem sie wiêc przepraszam. <br /> <br />Heh na fizyce to ja te¿ siê za bardzo nie znam. Dziêki Pietrucha za u¶wiadomienie mi prawdy o prêdko¶ci strza³. <br /> <br /> <br /><!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Pozwoli³em sobie scaliæ Twoje ostatnie notki-Suldarr'essalar<!--colorc--></span><!--/colorc-->
 
Pietrucha__
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 643
Rejestracja: wt gru 30, 2003 1:12 pm

czw kwie 01, 2004 11:23 pm

So³tys... strza³a leci chyba z ponadd¼wiêkow± prêdko¶ci±, wiec nawet zwylkej strza³y frajer nie powinien us³yszeæ. Je¿eli sie mylê, to przepraszam
Je¶li lecia³aby z ponadd¼wiêkow± szybko¶ci±, to wszyscy ³ucznicy byliby g³usi jak pieñ, a ka¿de wystrzelenie strza³y powodowa³oby u nich utratê przytomno¶ci, a mo¿e nawet i ¶mieræ w skrajnych przypadkach (na fizyce to siê nie znam). Szybko¶æ strza³y z ³uku (mówimy o ³uku d³ugim, ¶redniowiecznym, dobrej jako¶ci) to oko³o 40 m/s (czyli oko³o 140 km/h), szybko¶æ d¼wiêku za¶ to oko³o 300 m/s (1080 km/h).
i nie zapominaæ o max sile naci±gu (np. 40kg).
To juz chyba zosta³o uwzglêdnione - mam na my¶li "potê¿ne" ³uki (w angielskiej wersji "mighty").
 
Awatar użytkownika
Suldarr'essalar
Arcypsion
Arcypsion
Posty: 13173
Rejestracja: sob maja 28, 2005 9:27 pm

pt kwie 02, 2004 12:16 pm

O ile mnie pamięć nie myli to w podręczniku gracza do AD&D (a jeśli nie to w drugoedycyjnym DMG) była tabelka uzależniająca KP zbroi od rodzaju broni jakie się używa
 
Awatar użytkownika
AdamWaskiewicz
Szef działu
Szef działu
Posty: 6449
Rejestracja: śr lut 05, 2003 1:06 pm

pt kwie 02, 2004 12:40 pm

<!--QuoteBegin-Suldarr'essalar+-->
Suldarr'essalar pisze:
<!--QuoteEBegin-->O ile mnie pamiêæ nie myli to w podrêczniku gracza do AD&D (a je¶li nie to w drugoedycyjnym DMG) by³a tabelka uzale¿niaj±ca KP zbroi od rodzaju broni jakie siê u¿ywa
<br /> <br /> Na pewno by³o to rozpisane w The Complete Fighter's Handbook, mo¿liwe ¿e równie¿ jako opcja w DMG. <br /> <br /> Premie do KP zale¿ne od rodzaju broni zawodz± kompletnie w sytuacji, kiedy zbroja sk³ada siê z ró¿nych elementów - p³ytowo-kolcza. Poza tym nale¿a³oby siê tak¿e zastanowiæ, jakie premie mia³yby dawaæ tarcze, a tu ju¿ kompletnie nie mam pomys³u - drewniane mia³yby gorzej chroniæ przed obuchowymi, czy jak? <br /> <br /> Pozdrawiam, <br /> Adam
 
Awatar użytkownika
danant
Wyróżniony
Wyróżniony
Posty: 2997
Rejestracja: wt kwie 29, 2003 12:16 pm

pt kwie 02, 2004 12:54 pm

Ta opcja była zarówno w drugoedycyjnym PHB, jak i DMG. Zawarto ją również w CFH, jak napisał Adam. <br />Stosowałem tą zasadę i była całkiem dobra. Oczywiście wymagała pewnych uproszczeń, ale czyniła stosunkowo prymitywną mechanikę drugiej edycji ciekawszą. <br /> <br />Pozdrawiam <br />danant
 
Awatar użytkownika
Mirit
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 905
Rejestracja: ndz wrz 28, 2003 3:54 pm

pt kwie 02, 2004 12:55 pm

Drewniane tarcze powinny lepiej chronic od obuchów poniewaz, drewno jest bardziej sprężyste nijeżeli stal.
 
Burżuj
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 41
Rejestracja: śr mar 24, 2004 6:14 pm

pt kwie 02, 2004 7:51 pm

Aha, mam jeszcze jeden pomys³ na strza³ê. (te¿ z Wied¼mina)) Strza³a Cicha, ze specjalnie umocowanymi piórkami, o troszkê innej budowie, ni¿ tradycyjne pociski
<br />nie jestem specem ale d¼wiêk wydaje chyba g³ównie szczêk ciêciwy. Je¶li chodzi o to ¿eby wiedziec sk±d strzela strzelec to d¼wiêk wydawany przez ciêciwe bêdzie najbardziej pomocny, jest statyczny. Furkot upierzenia strza³y nie jest chyba zbyt g³o¶ny, a strza³a przemieszcza siê bardzo szybko, trudno wiec z samego s³uchu namierzyæ strzelca. Je¶li chodzi o to ¿eby wogóle nikt nie wiedzia³ ¿e kto¶ wystrzeli³ strza³e to wiekszym problemem jest ha³as jaki spowoduje upadaj±ce cia³o :mrgreen:
 
Toros
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: pt kwie 02, 2004 7:35 pm

Strza³y magiczne i niemagiczne

sob kwie 03, 2004 2:37 pm

Gram ³ucznikiem i u¿ywam ci±gle tych samych, zwyk³ych strza³. Mo¿naby to trochê urozmaiciæ... niekoniecznie magi±. Mo¿naby je specjalnie wykonaæ tak, aby mia³y nowe w³a¶ciwo¶ci. To moja propozycja: <br />ciernista strza³a - strza³a pokryta jest cierniami co sprawia, ¿e jest mniej aerodynamiczna i gorzej przebija siê przez zbrojê. Odpowiednia moim zdaniem jest kara -2 do ataku i zmniejszenie przyrostu o 6m, ale zadaje dodatkowe 1k4 obra¿eñ. <br /> <br />Czeka na Wasze propozycje. <br />Pozdrowienia i z góry dziêkujê :mrgreen: ! <br /> <br /><!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro--> Tematy scalono-Suldarr'essalar<!--colorc--></span><!--/colorc-->

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość