Szczerze? Sam fakt istnienia "leveli" jest czymś irracjonalnym. Taka hierarchizacja postaci jest czymś całkowicie sztucznym a wręcz wymuszonym [o wiele lepiej prezentuje się tu rozwój postaci na zasadzie "wykupowania" umiejętności] Niemniej jednak mamy taki system rozwoju postaci bo jest on bardzo wygodny - ułatwia selekcje postaci oraz łatwe i szybkie przyporządkowanie odpowiednich do poziomów umiejętności, atutów, spotkań etc.
Osobiście nie rozdrabniam się aż tak by dochodzić do tego czy gracz używał danej umiejętności w czasie zdobywania poziomu czy też nie. Zakładam, że zdobyte doświadczenia po prostu pozwalają mu wnieść coś "nowego" do znanej umiejętności. Jedynym wyjątkiem jest zdobywanie nowych umiejętności - tutaj co niektóre obwarowane są koniecznością znalezienia nauczyciela bo np. nie nauczysz się wiedzy [historia krain] jeżeli nie masz nikogo go by Cię poinstruował co i jak.
ironfist pisze:Poza tym, jako MG, masz nad rozwojem BG władzę. Skoro nie robił nic w kierunku, np. nauczenia się tworzenia magicznych przedmiotów, to ja jako MG bym mu tego atutu nie pozwolił wybrać. Czyli w skrócie, co BG robią, tak się rozwijają, skoro łazili i intrygowali głównie, to raczej na gadkę im pozwól rozwijać postać, a nie jakieś niewiadomo co.
A to już przesada trochę - zabieranie graczom "ot tak" ich podstawowych praw [w końcu to ich postać] w grze to trochę jak dziecinne zgarnianie wszystkich zabawek do własnej piaskownicy.