Zrodzony z fantastyki

 
Gwena
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 47
Rejestracja: ndz lut 05, 2006 8:28 pm

Das Schwarze Auge - polski generator postaci

pn lut 15, 2010 3:45 pm

Z przyjemnością informuję, że na stronie http://www.dsachargen.de/index_en.html znajduje się generator postaci do DSA zawierający polską wersję językową.

Po ściągnięciu pliku należy dodatkowo pobrać też plik http://www.dsachargen.de/data/TDECharGenDataV1.zip zawierający katalog z dodatkowymi rasami, kulturami i profesjami. Po rozpakowaniu tego katalogu należy w programie wskazać w menu (Dane/Wybierz źródło danych) jego położenie.
Niestety nazwy profesji itp z dodatków pozostają angielskie, można to zmienić w odpowiednim edytorze (menu Dane/Edytor...)
Zaletą generatora jest możliwość zmiany języków w trakcie tworzenia postaci. Znacznie to ułatwia tworzenie postaci przy korzystaniu z niemieckich lub angielskich podręczników.

Informacje o grubszych błędach proszę wysyłać na PW. Jak do tej pory zauważyłam jeden - są dwie odporności na trucizny, droższa z nich powinna być niewrażliwością.
 
Awatar użytkownika
Balgator
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 514
Rejestracja: wt sie 26, 2003 5:23 pm

Das Schwarze Auge - polski generator postaci

pn lut 15, 2010 8:14 pm

Gwena, już drugi raz zauważyłem na forum, że propagujesz Das (der?) schwarze auge. Chętnie poczytałbym coś więcej o tym systemie. Może skrobnełabyś jakąś recenzję?
 
Gwena
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 47
Rejestracja: ndz lut 05, 2006 8:28 pm

Re: Das Schwarze Auge - polski generator postaci

sob lut 20, 2010 4:46 pm

Recenzję DSA... Duże wyzwanie. Jak recenzować system istniejący już 30 lat, świat który można obejrzeć w Google Earth, świat w którym wydawana jest regularna gazeta? Na dokładkę przy mojej nieznajomości języka niemieckiego...
Moje doświadczenie z tym systemem to kampania trwająca blisko 40 sesji w czasie której poznawaliśmy krok po kroku wszelakie zawiłości. Zaczęliśmy od najprostszych zasad – z angielskich „Basic Rules”, kolejno dokładaliśmy cegiełki wygrzebane z niemieckich podręczników, a jest ich aż za dużo...

System mnie zauroczył realizmem i modułową konstrukcją opcjonalnych zasad, za pomocą których można ten realizm stopniować do poziomu odpowiadającego graczom i nie doprowadzając do przerostu mechaniki nad grywalnością.
Nie ma super bohaterów, a może ściślej mówiąc oni są też śmiertelni. Bardzo rozwinięta postać opadnięta przez kilka goblinów czy ludzkich opryszków ma spore szanse na niesławne zejście. Mag może dużo, ale ograniczone zasoby jego mocy i długi, liczony w dniach czas odzyskiwania energii magicznej wymusza racjonalne korzystanie z jego umiejętności.
Tak więc system preferuje graczy myślących i planujących.

System zawiera, moim zdaniem, najlepsze rozwiązania znane z innych systemów – niski poziom HP, precyzyjne zasady rządzące używaniem konkretnego oręża i pancerzy (koniec z mistrzostwem we wszystkich rodzajach oręża, a wkładając coraz cięższy pancerz stajesz się coraz bardziej żółwiem, głuchniesz i ślepniesz), ograniczenie magii, system talentów, profesji, kultur, specjalnych zdolności, przewag i przywar, możliwość tworzenia postaci o zupełnie „cywilnych” zawodach.

System talentów chyba można porównywać tylko z GURPSem, jednak – może dzięki ograniczeniu się do jednej epoki technicznej, świata tuż przed wynalezieniem prochu, jest on bardziej spójny i konsekwentny. Unikalnym rozwiązaniem jest testowanie talentów przez 3 powiązane z daną umiejętnością cechy co często pozwala na stworzenie opowieści z prostego rzutu. Dla przykładu w talentach społecznych najczęściej test jest na spryt, intuicję i charyzmę, gdy któraś z kości zawiedzie, lub przeciwnie wyjdzie rewelacyjnie mamy gotowy scenariusz naszego sukcesu lub porażki.

Przewagi i przywary oraz specjalne zdolności pozwalają na utworzenie postaci zindywidualizowanych i umotywowanych do czegoś więcej niż machanie szabelką, choć oczywiście tępego rębajłę też możemy stworzyć.
Gdy do tego dodamy bogatą literaturę opisującą najdrobniejsze zagadnienia życia codziennego, polityki, kultury, twardo zakotwiczoną w realiach historycznych naszego późnego średniowiecza – wczesnego odrodzenia zyskujemy system który nie ma sobie równych, przynajmniej dla tych którzy nie oczekują od RPG potyczki ze smokiem na śniadanie, a demona na obiad. Niestety te podręczniki są po niemiecku...

Zachęcam do zainstalowania generatora postaci, pozwoli on na poznanie koncepcji rządzących mechaniką tworzenia postaci w DSA i przez to zajrzeć za kulisy tego RPG. Proszę równocześnie pamiętać, że ten generator praktycznie nie wychodzi poza „Basic Rules”.
Ostatnio zmieniony sob lut 20, 2010 4:52 pm przez Gwena, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Aureus

Das Schwarze Auge - polski generator postaci

sob maja 08, 2010 7:31 am

Hm...
A gra "Drakensang"? Jest niesamowicie słaba, świat tam przedstawiony jest Krainą Wiecznej Szczęśliwości, gra w żaden sposób nie wspiera odgrywania nieidealnych postaci, przeciwnicy są bardzo klasyczni, świat nie ma żadnego charakterystycznego elementu.

Do jakiego stopnia gra komputerowa odzwierciedla świat gry fabularnej?
 
kabuki joe
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 373
Rejestracja: wt sie 09, 2005 11:43 pm

Re: Das Schwarze Auge - polski generator postaci

śr maja 12, 2010 12:31 am

Hi.

Dodam moje trzy grosze bo grałem w DSA.
Świat jest dość klasyczny i wywodzi się z jedej z pierwszych gier rpg na rynku niemieckim. Co do Krainy Wiecznej Szczęśliwości to wielce zależy z kim i gdzie grasz. DSA było kiedyś bardzo naiwne, krasnoludki i elfy latały w fajnych kolorowych rajstopach a każdy ork bronił swojego jajka. Ostatnia czwarta edycja nabrała powagi. Wschód Aventuri jest zajęty przez przeklętych, cała Warunkei to jeden zombie koło drugiego. Na północy nie wygląda też najlepiej. Południe czyli AlAnfa to zbiór handlarzy niewolnikami i kult Borona - boga śmierci. Mittelreich i Horas walczą o pokój a Thorwal ma jak zawsze stepy orków przed nosem. Poza tym w Mittelreichu jest ciągla zawała i intrygi.
System jest moim zdaniem bardzo klasyczny, co do rzutów na umiejętności to trochę przegięcie. 3 rzuty i wiesz czy ci się udało. Poza tym trochę liczenia. Coś dla fanów crunchu.
Gwena, mam tylko nową podstawkę i Wege der Goetter, ale jak masz jakieś problemy to stuknij na pw. Może ci coś mogę pomóc.

Ukłony
 
Gwena
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 47
Rejestracja: ndz lut 05, 2006 8:28 pm

Re: Das Schwarze Auge - polski generator postaci

czw wrz 16, 2010 10:34 pm

Oj nie... To czy świat jest miły czy nie, nie zależy od systemu, a od MG który wybiera ze świata to co go interesuje. Można grać w sielankowatego młotka - w całkowitej zgodzie z tym zasadniczo ponurym światem.

Aureus - wyciąganie wniosków z gry komputerowej jest z góry skazane na niepowodzenie. Za dużo ograniczeń. Te same questy rozgrywane przy stole mogły by być znacznie bogatsze i mniej jednoznaczne.

Kabuki Joe - mnie osobiście świat z 4 edycji mniej się podoba. Nie lubię heroic, a wielki wróg świata narzuca heroiczne walki i problemy. Dziękuje za ofertę pomocy - ale mam właściwie komplet podręczników i jakoś sobie radzę. Jeśli masz tylko te dwa, to faktycznie świat może Ci się wydawać stosunkowo prosty, podobnie jak i system. Tymczasem jak sięgniesz po np. Mit Blitzender Klingen profesja wojownika z podstawki zamienia się w 90... Podobnie z resztą profesji, a także talentów i umiejętności. Właśnie skalowalność tego systemu jest jego najmocniejszą stroną. My gramy wykorzystując sporą część możliwości systemu (MG odgraża się, że wprowadzi też zmęczenie, ale skutecznie się przed tym bronimy...)

Obaj: Świat jest bardzo realny, a tym samym w żadnym przypadku nie jest sielankowy, a w każdym razie był realny do 4 ed, gdzie nastąpił dryf w kierunku heroic (nie tyle samego systemu, a opisu świata). Jeśli nie szukasz ratowania świata, to jest w świecie DSA masa "punktów zaczepienia" do realistycznych (ewentualnie nieco okraszonych magią) średniowiecznych przygód, zarówno dla zwolenników miecza jak i intryg. Zwłaszcza intryg.
Zresztą opis świata to rzecz drugorzędna, mechanika nadaję się idealnie do dowolnych nisko magicznych światów, nie trzeba się ograniczać do Aventurii. Mój MG coś pomrukuje o następnej (już 3) kampanii w systemie DSA, ale w jego własnym starosłowiańskim świecie. Po kilkunastu latach prowadzenia w różnych systemach, ten najlepiej się sprawdza (choć zaraz by wyliczył jego wady...).
 
Aureus

Das Schwarze Auge - polski generator postaci

sob wrz 18, 2010 7:42 am

Dziwne rzeczy mówisz, Gwena. W moim poście nie było żadnego odniesienia do questów, wszystko dotyczyło świata.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości