Zrodzony z fantastyki

 
zelman1994
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: pn mar 08, 2010 3:30 pm

Zagadki i szyfry

śr mar 10, 2010 2:06 pm

Znacie jakieś ciekawe zagadki lub metody szyfrowania jakiegoś wyrazu lub tekstu? Prowadzę kampanię i jednym z zadań będzie 'wtopienie' się w szeregi chaotyków i chciałbym, w ramach sprawdzenia, czy nadają się do 'mrocznych szeregów' dać im kilka zagadek.
 
Awatar użytkownika
rdo
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 124
Rejestracja: sob gru 26, 2009 8:29 pm

Zagadki i szyfry

śr mar 10, 2010 3:46 pm

Z zagadkami do rozwiązania na sesji trzeba uważać: jak będą za łatwe, to gracze poczują się niedocenieni, a jak będą za trudne, to będą kombinować przez czas zarezerwowany na granie w RPG.

Dobre rozwiązanie: trudne łamigłówki ("szyfry") dawać pod koniec sesji. Na następną sesję znajdą rozwiązanie, albo nie znajdą ;-)
 
steelin
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15
Rejestracja: śr sie 12, 2009 1:53 am

Re: Zagadki i szyfry

śr mar 10, 2010 3:53 pm

Najprostrze metody szyfrowania polegają na podmianie jednego znaku na drugi (na przykład a na z, b na y, c na x itd.). Inna to zmiana kolejności znaków według klucza (na przykład ostatnia litera zamiast pierwszej, przedostatnia zamiast drugiej itd.). Jeszcze inna metoda polega na zamianie konkretnego słowa na inne (na przykład byłem to będę, a będę to byłem, sztylet to widelec, burmistrz to spaghetti, a śmierć to konsumpcja - i tak można skonsumować spaghetti widelcem), a także na zamianie kolejności wyrazów (też według klucza) czy nawet przemieszaniu spacji. Wykorzystanie wszystkich podanych metod szyfrowania stworzy już naprawdę porządnie zakodowaną wiadomość, w której najpierw będzie trzeba ułożyć poszatkowane wyrazy w odpowiedniej kolejności, by potem je odpowiednio połączyć i poprzewracać litery do pierwotnego porządku, a wówczas pozamieniać słowa według klucza i dopiero wtedy uzyskać prawidłową wiadomość. Możesz użyć prostego szyfrowania do zakodowania klucza dla właściwej wiadomości, która będzie zaszyfrowana w bardziej złożony sposób. :)

PS. Poezja też może być rodzajem szyfru. ;)
Ostatnio zmieniony śr mar 10, 2010 3:55 pm przez steelin, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
fenwind
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 112
Rejestracja: pn lis 30, 2009 11:01 am

Re: Zagadki i szyfry

śr mar 10, 2010 3:53 pm

Znamy. Pytanie jak bardzo tylko chcesz się wysilić?

Ja stosuję 2 metody teraz. Pierwsza to takie harcerskie cosik. Nazywa się "malinowebuty" a raczej MA LI NO WE BU TY

Jak to stosować? Piszesz wyrazy normalnie tylko: M zamieniasz w A L zamieniasz I N w O itd itd i odwrotnie :) Oczywiście kod może być inny i bardziej klimatyczny. Tylko litery się nie powinny powtarzać.

Możesz też przesuwać litery w alfabecie o daną liczbę. (ABCDEFGHIJH itd itd) i przesuwasz dajmy na to cały wyraz o 5 i już zamiast A masz F. To dość łatwa do rozszyfrowania metoda jak piszesz zdania.

Jeśli sama przygoda ma być bardziej powiązana z kultystami możesz stworzyć własny język i powoli wtajemniczać w niego graczy. To też dobry motyw (przynajmniej mi się podoba :P)

Gdzieś na polterze albo w którymś z almanachów był też taki wierszyk o gdzie odpowiedź brzmiała KHORNE. Samego wierszyku już nie pamiętam ale zasada była taka, że w każdym wersie były 2 podobne słowa(1 litera różnicy) i to właśnie one były kluczami a dokładniej ta jedna litera.

Odpowiada któraś? Pamiętaj, że taka zagadka niekoniecznie może być łatwa do odgadnięcia mimo iż Tobie wyda się inaczej :P więc nie przesadzaj :D chyba, że dasz ją graczom już po sesji jako zadanie domowe ;) wtedy może być odrobinę trudniejsze :)
 
Awatar użytkownika
rdo
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 124
Rejestracja: sob gru 26, 2009 8:29 pm

Zagadki i szyfry

śr mar 10, 2010 4:24 pm

Kryptoanaliza każdego średniowiecznego i renesansowego szyfru jest wykonalna na poziomie dzisiejszej matematyki _szkolnej_, więc gotowe "historyczne" sposoby szyfrowania są dobrymi metodami przedstawiania "strasznie-tajnych-wiadomości". Inne metody to (tu dajesz handout: karteczka z jakimś pogańskim hymnem na jednej stronie i szyfrogramem na drugiej) to one-time pad z kluczem w postaci pogańskiego hymnu kultystów ;-)

Ale szyfry i tajne wiadomości to nie wszystko: możesz (czemu nie) ustawiać zagadki w stylu pecetowych gier przygodowych (Schizm anyone?), a więc n.p. tylko odpowiednie ułożenie magicznych kamieni otwiera tajemne przejście/przyzywa ducha/daje moc/cotamjeszcze? A przy zwiedzaniu starożytnych katakumb niech bezpieczna droga będzie oznaczona w bardzo nieoczywisty sposób ;-)

Tak czy siak: nie unikniesz układania pogańskich hymnów na cześć wybranego bóstwa Chaosu, więc już się za to zabierz :)
 
Hajdamaka

Re: Zagadki i szyfry

śr mar 10, 2010 4:31 pm

W rzeczonych hymnach mozna rowniez zawrzec zagadki, tak jak robiono to np. w dworskiej poezji czy skandynawskich Drottkvaett, gdzie cala zabawa polegala na rozszyfrowywaniu metafor. Oczywiscie metafory te sa silnie osadzone w danej kulturze (w przypadku hymnow w mitologii kultystow), wiec aby poprawnie zinterpretowac wiersz nalezy najpierw zbadac nawiazania. Moze to byc wrecz poczatek calej kampanii.
 
zelman1994
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: pn mar 08, 2010 3:30 pm

Zagadki i szyfry

czw mar 11, 2010 8:08 am

Dzięki! Więc wymyśliłem takie coś: jeden z bohaterów bohaterów (człowiek) musi dostać się do 'zakonu' chaotyków, wyznawców Khorne'a i Slaneesha. Dostanie namiary na wejście do 'labiryntu' - podziemnego systemu jaskiń z wieloma pułapkami. Po otrzymaniu namiaru na wejście, wybiera się tam wraz z elfem i krasnoludem. Człowiek - żołnierz, Elf - uczeń czarodzieja, Krasnolud - zabójca trolli (świetna drużyna, co? :)). Po wejściu do jakiń muszą pokonać kilka pomieszczeń - w każdym są np. dwa przejścia. Jeden prowadzi do pułapki, drugi do kolejnego pomieszczenia. Pułapki będą to np. zapadnie itp, więc jeśli nie rozwiążą zagadki, moga próbować szczęścia 'strzelając', którą opcję wybrać. Myślę, że takie coś będzie dobre, bo jeśli nawet nie rozwiążą zagadki, nie są skazani na utknięcie (ale ich PP jest zagrożone) :)
 
Awatar użytkownika
fenwind
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 112
Rejestracja: pn lis 30, 2009 11:01 am

Re: Zagadki i szyfry

czw mar 11, 2010 10:07 am

Weź niech to będzie sekta jednego boga tylko. Jak ma mieć jakąś organizację to Slaneesh imo bardziej się nada. Niech te pułapki tylko od razu nie zabijają. Niech zadają X obrażeń a przy udanym rzucie na zręczność mniej. Inaczej mogą nie dożyć do końca przygody.

Elf, krasnolud i człowiek. Nie lubię elfów. Szczególnie babrających się magią.
 
Awatar użytkownika
shaman_tm
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 541
Rejestracja: śr lis 05, 2008 2:41 pm

Zagadki i szyfry

pt mar 12, 2010 7:56 am

Ja do zaszyfrowanych tekstów (podstawowe metody szyfrowania zostały już podane przez przedmówców, nie ma się co powtarzać) czasami dodaję sztuczkę z tzw. pismem odwróconym, które poprawnie da się odczytać dopiero w lusterku. Fakt, że jest więcej zachodu w robieniu czegoś takiego, ale efekt warty nakładu pracy.
 
Hajdamaka

Re: Zagadki i szyfry

pt mar 12, 2010 12:13 pm

jeden z bohaterów bohaterów (człowiek) musi dostać się do 'zakonu' chaotyków, wyznawców Khorne'a i Slaneesha.


Wyznawcy dwoch najbardziej zwalczajacych sie poteg Chaosu w jednym zakonie? To musi byc hard core :D

Po wejściu do jakiń muszą pokonać kilka pomieszczeń - w każdym są np. dwa przejścia. Jeden prowadzi do pułapki, drugi do kolejnego pomieszczenia. Pułapki będą to np. zapadnie itp, więc jeśli nie rozwiążą zagadki, moga próbować szczęścia 'strzelając', którą opcję wybrać. Myślę, że takie coś będzie dobre, bo jeśli nawet nie rozwiążą zagadki, nie są skazani na utknięcie (ale ich PP jest zagrożone)


Motyw dobry, chociaz moze byc demotywujacy dla MG. Nie wiem czy chcialbym wymyslac ciekawa, wieloznaczna i tajemnicza zagadke lub skomplikowany, matematyczny szyfr wiedzac, ze Gracze rownie dobrze moga olac cala sytuacje ;)
 
Awatar użytkownika
feanor785
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 54
Rejestracja: ndz paź 07, 2007 7:57 pm

Re: Zagadki i szyfry

sob mar 20, 2010 3:22 pm

Wymyślić dobrą zagadkę jest zarówno łatwo jak i trudno. Trzeba pamiętać, o czym mówili poprzednicy, dla kogo tworzy się tę czy ową łamigłówkę. Ważne jest też bardzo, jaką rolę na sesji ma ona spełnić. Jeżeli ma być tylko przerywnikiem, czymś co nada koloru i urozmaici naszą zabawę, to powinna być raczej prosta, może być nawet pocieszna. Podobnie ma się rzecz kiedy zagadka jest częścią większej całości, stoi na przeszkodzie do ukończenia przygody, jest jej integralną częścią lecz nie osią(uważam, że robienie centrum przygody z rozwiązywania łamigłówki, nie wiadomo jak skomplikowanej i wstępnie ciekawej na dłuższą metę mija się z celem. Jeżeli kogoś to bawi to niech rozwiązuje sobie krzyżówki).
Nie wolno pozwolić, aby gracze znudzili się i stracili zaangażowanie sesją, gdyż nie są w stanie podołać zadaniu, jakie postawił przed nimi MG. W interesie wszystkich uczestniczących w zabawie, będzie wtedy pomoc, jakaś dodatkowa wskazówka Mistrza dla Graczy.

U siebie na sesji zdarza mi się stosować trik z zagadką. Pozwala to odpocząć i popatrzeć, jak tym razem Gracze wiją się i skupiają próbując ją rozwiązać :razz: Jeszcze nigdy się nie zdarzyło, aby nie podołali zadaniu. Owszem czasem trwało to długo i traciłem już powoli cierpliwość, ale zawsze w końcu im się udawało. Na chwałę Randalowi i sesji. Kiedyś przetrząsałem internet w poszukiwaniu czegoś godnego, jednak kiedy spostrzegłem, że liczba naprawdę fajnych motywów jest ograniczona, zakasałem rękawy i sam wziąłem się do roboty. Po pierwsze jest to ciekawe, po drugie daje dość dużo satysfakcji.

Najlepiej wychodzą zagadki łączone. Czyli połączenie kilku typów, np szarady i kodu. Fajnym trikiem jest też kiedy do rozwiązywania zagadki potrzebna jest też wiedza, która przewinęła się już gdzieś na sesji. Jakieś dziwne gadanie guślarki czy bełkotanie starca o jakimś tam Boarolusie... coś co na pierwszy rzut oka jest bez znaczenia, a zdobywa je dopiero w momencie zadania łamigłówki. Daje to fajne poczucie całości i sprawia że gracze bardziej uważają na sesji :wink:

Tu jest kod, który wymyśliłem kiedyś, dawno na sesję, aby zaszyfrować wiadomość. Jest dość prosty, ale mimo to może się komuś przydać:
ab00a00b00ab00a00b00ab - gdzie w miejsce zer wpisuje się wiadomość, a w "a" o "b" co komu przyjdzie na myśl. Jeżeli ktoś będzie chciał to mogę mu wysłać przykładową zaszyfrowaną i zwykłą wiadomość na PW.

Pozdro,
feanor
 
Awatar użytkownika
Feniks
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 5008
Rejestracja: ndz lis 07, 2004 10:34 am

Zagadki i szyfry

ndz gru 05, 2010 1:49 pm

Ja do szyfrów dodam, że możesz też szyfrować rozkazy w których zdanie nie ma sensu ale poszczególne litery tworzą wyraz np lista zakupów

Ziemniaki, arbuz, buraki, igła, jagody = ZABIJ

Lub bardziej skomplikowanie każda kolejna litera

Ziemniaki, banany, ząbek czosnku, maki, zbroja
Ostatnio zmieniony ndz gru 05, 2010 1:50 pm przez Feniks, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Bardin
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 19
Rejestracja: czw gru 02, 2010 9:42 pm

Zagadki i szyfry

ndz gru 05, 2010 5:13 pm

Najlepiej pierw sprawdzić jak gracze radzą sobie z zagadkami,bo może się okazać że po prostu im to nie idzie, a w tedy i BG i MG się męczy. W tedy stopień trudności dostosowywać do graczy i zaistniałej sytuacji.
Ja osobiście zaczynałem od skojarzeń słownych, słów które najbardziej kojarzą się z daną rzeczą. Prosty przykład to wypowiedź ludzkiego mędrca: Zdaje się że mieszkają bardzo nisko, ale rzeczywiście mieszkają wyżej od nas. Chodzi o krasnoludy i wysokość położenia osad ludzkich i twierdz krasnoludzkich. Później kombinowałem z różnymi kodami, jak właśnie przestawianie literek, przesunięcie w całym alfabecie o parę liter, czy wstawianie zamienników.
 
Awatar użytkownika
Dracorix
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 28
Rejestracja: sob wrz 01, 2007 6:49 pm

Re: Zagadki i szyfry

ndz gru 05, 2010 6:32 pm

Lubię kiedy gracze myślą, ale o wprowadzeniu wiadomości szyfrowych trzeba pomyśleć ;).
Raz zrobiłem scenariusz na podstawie książki chyba Dziedzictwo Templariuszy tzn. z książki była zagadka tylko a dokładniej zagadka przerobiona na realia świata, i fabułę sam dodałem, gracze około 3 sesji szukali pytali i chodzili na ten temat, było inaczej i też dobrze. Taka anomalia jest dobra czasem, zdobycie kodu plus co on oznacza. Jak się nie wie czy gracze chcą, to z graczami porozmawiać czy chcą czy lubią itp.
 
Awatar użytkownika
Taki tam maniak
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: sob kwie 02, 2011 9:46 pm

Zagadki i szyfry

sob kwie 02, 2011 10:26 pm

Dracorix pisze:
Lubię kiedy gracze myślą, ale o wprowadzeniu wiadomości szyfrowych trzeba pomyśleć ;).
Raz zrobiłem scenariusz na podstawie książki chyba Dziedzictwo Templariuszy tzn. z książki była zagadka tylko a dokładniej zagadka przerobiona na realia świata, i fabułę sam dodałem, gracze około 3 sesji szukali pytali i chodzili na ten temat, było inaczej i też dobrze. Taka anomalia jest dobra czasem, zdobycie kodu plus co on oznacza. Jak się nie wie czy gracze chcą, to z graczami porozmawiać czy chcą czy lubią itp.
Ja mam jedną: Pudełko bez nawiasów, zamka ,wieka a złoty skarb w nim czeka?? ciekawe co jak macie odpowiedź to piszcie.
 
Awatar użytkownika
Olorin Rapidedge
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 209
Rejestracja: sob mar 03, 2007 8:47 pm

Zagadki i szyfry

ndz kwie 03, 2011 4:06 pm

Jajko - bodajże z Hobbita ta zagadka jest
 
Awatar użytkownika
Taki tam maniak
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: sob kwie 02, 2011 9:46 pm

Re: Zagadki i szyfry

ndz kwie 03, 2011 7:09 pm

Taa a druga odpowiedź to- ziemia
 
Awatar użytkownika
Martinez_SŚ
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 87
Rejestracja: wt sie 04, 2009 9:50 am

Zagadki i szyfry

pn kwie 04, 2011 12:08 pm

Warto przy tym zagadnieniu pamiętać o tym, że zagadkę rozwiązują gracze - a nie postacie. Czyli Janek grający tępego osiłka jest o niebo inteligentniejszy od Krzysia - grającego magiem. Co w takiej sytuacji? Było to nie raz omawiane przy dyskusji o współczynniku inteligencja. Ja miałem sytuację właśnie z zagadką - jako postać osiłek rozwalałem zagadki na których mag i kapłan się zacięli. Fabularnie to źle wyglądało, lecz powstrzymać się nie mogłem.
 
Awatar użytkownika
Olorin Rapidedge
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 209
Rejestracja: sob mar 03, 2007 8:47 pm

Zagadki i szyfry

pn kwie 04, 2011 3:11 pm

Zawsze można odegrać to jako zwykły przypadek, głupiemu osiłkowi nagle przyszło na myśl śniadanie i powiedział na głos "jajko" co akurat było dobrą odpowiedzią (oczywiście nadużycie tego motywu będzie juz głupie)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości