Zrodzony z fantastyki

 
Awatar użytkownika
Rafau
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 26
Rejestracja: sob mar 19, 2011 1:10 pm

Porównanie światów

ndz mar 20, 2011 6:43 pm

Witam,

Mam proźbe do wszystkich którzy orientują się w trzech światach (Greyhawk, Zapomniane Krainy, Dragonlance) o to, aby porównali je i podali + i - każdego z nich.

Pozdrawiam, Rafau.
 
Awatar użytkownika
Zireael
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 3534
Rejestracja: wt maja 24, 2005 3:11 pm

Re: Porównanie światów

ndz mar 20, 2011 7:14 pm

Greyhawk
+ niewiele podręczników, więc nie musisz dużo kupować
+ domyślny świat D&D

- nie znam, więc się nie wypowiem

FR
+ rozbudowany świat
+ (chyba) najbardziej znany -> grałeś w BG, IWD, NWN? To jesteś w domu
+ drowy ;)

- dużo podręczników (choć do podstaw wystarczą FRCS i PGtF)
- nie wszyscy je lubią (dużo magii, superbohaterów *cough*Elminster*cough*, *cough*Drizzt*cough*...)

Dragonlance
+ kendery
+ smoki
+ ciemne elfy
+ spelljamming

- yyy? nie znam tak dobrze, żeby się wypowiedzieć
 
Awatar użytkownika
Rafau
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 26
Rejestracja: sob mar 19, 2011 1:10 pm

Re: Porównanie światów

ndz mar 20, 2011 7:31 pm

Zireael pisze:
Greyhawk

- nie wszyscy je lubią (dużo magii, superbohaterów *cough*Elminster*cough*, *cough*Drizzt*cough*...)


To znaczy, że magia w Zapomnianych Krainach jest potężniejsza? Ja wolał bym zwykły świat ze szczyptą (no... może małą garstką :razz: ) magii.
Chyba zdecyduje się na Greyhawk :) , ale prosze o dodatkowe uwagi :wink: ułatwi mi to znacznie ostateczny wybór.
 
Awatar użytkownika
Dark_Archon_
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 692
Rejestracja: sob gru 29, 2007 2:29 pm

Porównanie światów

ndz mar 20, 2011 7:40 pm

Rafau pisze:
To znaczy, że magia w Zapomnianych Krainach jest potężniejsza?

Nie potężniejsza. Po prostu jest bardzo upowszechniona i jest multum potężnych postaci rzygających magią na lewo i prawo (oczywiście przesadzam :razz: ).

Jeśli chcesz świat bez magii na każdym kroku, to lepszy raczej będzie Greyhawk, ewentualnie Midnight - ale ten jest dośc specyficzny. Chociaż w Krainach też dałoby się tak poprowadzić.

Ale ja się nie znam i nie będę nic sugerował.
 
Awatar użytkownika
Lord Koniu
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 275
Rejestracja: czw lip 29, 2010 1:30 pm

Porównanie światów

ndz mar 20, 2011 8:04 pm

O, właśnie. Czy jest coś takiego jak "skrót Świata Greyhawk" (a'la skrót zasad do "standardowego D&D) czy trzeba kupować jakiś podręcznik? Jak wygląda sprawa z tłumaczeniem, jeśli takie istnieje?
Ostatnio zmieniony ndz mar 20, 2011 8:04 pm przez Lord Koniu, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Klebern
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4195
Rejestracja: czw gru 01, 2005 5:53 am

Porównanie światów

ndz mar 20, 2011 8:27 pm

Do Grayhawk'a nie potrzebujesz wiele. Podręcznik Żyjący Grayhawk wystarczy. Tylko, że jest tak napisany, że trzeba ogromną dozę samozaparcia by przeczytać na raz więcej niż 2 strony. Jak to ze Schizkiem się śmieliśmy: czytasz go a on cię w twarz wali i odrzuca.

Za to do Zapomnianych Kain wyszło sporo suplementów i nie wiem czy wszystkie zostały przetłumaczone. O ile w da się przyswoić całość wiedzy o Grayhawku na raz - pomijając ciężkostrawność podręcznika - to przy Zapomnianych Krainach się tego nie da. Prowadzenie w Zapomnianych - skrót z ang. FR - zgodnie z realiami świata polega na wybraniu jakiegoś konkretnego regionu, przeczytaniu o nim i prowadzeniu sesji w tym regionie tak długo jak się będzie miało czas na przeczytanie o następnym regionie. Na całe szczęście nie potrzeba do prowadzenia w FR mega szczegółowych danych, tylko ogólniki: jaka jest sytuacja w tym regionie polityczna, jacy wielcy NPC tam żyją i troszkę historii tego regionu. Nie potrzeba wiele. Po jakimś czasie będziesz wiedział o nim sporo o każdym regionie, jednak na to potrzeba zwyczajnie czasu.

W każdym z tych światów magia jest równie potężna. Te same czary, te same potężne poziomy i również epicka magia. Różnica polega na tym, że w Zapomnianych Krainach każdy nawet pospolity chłopek miał do czynienia nie jeden raz z magią czy to objawień czy to wtajemniczeń. Jest ona bardzo pospolita. Jeśli zależy ci na świecie, gdzie do magii podchodzi się troszkę jak do zabobonów i zwykli mieszkańcy nie wiedzą o niej zbyt wiele to zdecydowanie polecam Grayhawk. Jednak FR mają też swoje zalety.

Jako, że pytasz się o światy i o podręczniki domyślam się, że nie jesteś zbyt doświadczonym MG jeśli chodzi o dedeki przynajmniej. One mają swój specyficzny charakter. Dam ci może kilka rad odnośnie prowadzenia w dedeki związane ze światem i jego realiami. Całkiem możliwe, że są ci one znane ale może ktoś inny czegoś ciekawego w tej wypowiedzi się odczyta.

Wybór właśnie tej bardziej zabobonnej wersji magii wydaje się na początek bardzo atrakcyjny, jednak z mojego doświadczenia wieloletniego mistrzowania by sprzedać przekonującą wersję takiego podejścia mieszkańców danego świata do magii potrzeba sporo wyczucia i obycia jako MG, by nie stała się to śmieszną, niespójną wizją. Naprawdę polecam ci podchodzenie do tego małymi kroczkami, najpierw od małego zapyziałej wioski - którą sam możesz wymyślic od podstaw, nie musi być w podręczniku - gdzie ci łatwiej wszystko będzie ogarnąć by z czasem wykraczać na głębsze wody - takie podejście jest przeze mnie zalecane prawie niezależnie od świata. Prawie, bo wszystko zależy od potęgi postaci. Wysokopoziomowych postaci nie zagonisz do jakiejś zapyziałej dziury na długo bo zwyczajnie się zanudzą. Zacznij mistrzowanie graczom, którzy mają niski poziom: najlepiej 1 i nie dawaj im zbyt dużo XP, by dwie sesje dalej nie stali się zbyt już doświadczeni na tą lokalizację. Najlepiej awansowanie postaci zgrać wraz ze zdobywaniem informacji o dalszych regionach oraz wraz z rozwojem swoich umiejętności mistrzowania, ponieważ wraz ze wzrostem poziomów bohaterów graczy jest coraz ciężej dla MG, który musi zapanować nad coraz większą ilością szczegółów.
Ostatnio zmieniony ndz mar 20, 2011 8:40 pm przez Klebern, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4283
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

Re: Porównanie światów

ndz mar 20, 2011 9:34 pm

Lord Koniu pisze:
Czy jest coś takiego jak "skrót Świata Greyhawk" (a'la skrót zasad do "standardowego D&D) czy trzeba kupować jakiś podręcznik? Jak wygląda sprawa z tłumaczeniem, jeśli takie istnieje?

Kilka lat temu wyszła licząca 32 strony broszurka pod tytułem D&D Gazeeter. Zawiera ona kolorową mapę i skrótowy opis settingu Greyhawk (klimat, historia, przegląd państw, najważniejsze organizacje), który ma stanowić bardzo ogólną ramę dla osób zaczynających swoją przygodę z D&D. Niestety nigdy nie wyszło to po polsku a angielska wersja traci trochę na atrakcyjności ze względu na cenę. Do polskiego Greyhawka jest, wspominany tutaj wielokrotnie, "Przewodnik Geograficzny" zawierający już dość obszerny opis świata (na ponad 200 stronach). Samo tłumaczenie jest w porządku i nie odstaje od innych podręczników z tego okresu.

Jeśli chodzi o zasadniczą część tematu to warto sobie powiedzieć, że każdy z trzech settingów jest inny i na swój sposób ciekawy. W związku z tym trudno jest jednoznacznie stwierdzić, który jest najlepszy, bo tak naprawdę we wszystkich warto jest zagrać. Postaram się jednak pokusić o krótkie podsumowanie cech poszczególnych z nich. Ominę jedynie FR, bo o nim moi przedmówcy napisali sporo i w ogólnym zarysie (i na potrzeby tej dyskusji) jestem w stanie się pod tym podpisać.

Geyhawk
Najstarszy z całej trójki i przez to na pierwszy rzut oka może trochę trącić myszką. Generalnie jest to najbardziej typowy i, że tak powiem, przyziemny ze światów. Dużo jest tu państw o ustrojach zbliżonych do tego co znamy z historii, jest archetypiczny "główny zły" (tutaj pod postacią półboga Iuza) i kilku mniejszych "złych", są upadłe starożytne imperia, duże państwo, które dopiero co się rozpadło, wojny i mnóstwo różnego rodzaju lochów (ze słynną świątynią pierwotnego zła i zamkiem Greyhawk na czele). Poza tym jest to setting z wyraźną dominacją ludzi gdzie pozostałe rasy to raczej dodatek.

Z zalet na pewno trzeba wymienić pojemność (całość jest na tyle ogólnikowa, że każda konwencja się tutaj zmieści), łatwość prowadzenia tak w kontekście samego świata (niewiele tutaj dziwacznych czy trudnych do przedstawienia elementów) jak i organizacyjnym (wszystkie podręczniki do edycji 3.0 i 3.5 jeśli nie napisano inaczej są umieszczone w GH, więc nie trzeba się martwić o to czy dany czar/przedmiot/klasa będzie pasować do świata), prostota (nie ma tutaj wielkiego panteonu, dużej liczby BN-ów). Setting doskonale się sprawdza w prowadzeniu przygód politycznych (intrygi dworskie, stosunki między państwami itp.).

Z wad warto wspomnieć pewną toporność niektórych rozwiązań, która jest pochodną wieku tego świata. Można też wspomnieć o pewnej monotonii - państw jest niby sporo, ale wiele z nich wygląda tak samo albo bardzo podobnie. Podzielone są także zdania o samym podręczniku - wiele osób narzeka na styl jakim jest napisany (choć mi osobiście czytało się go całkiem przyjemnie). Dla początkujących pewnym problemem może być też brak jakiegoś pozaerpegowego przykładu, do którego można się odwołać podczas prowadzenia (na przykład w FR mamy znane gry i całkiem popularne powieści). Po pewnym czasie, szczególnie jeśli nie ma się zbyt dużo czasu na wypełnianie świata, doskwierać może brak czysto settingowych dodatków.

Dragonlance
W przypadku tego świata pozwolę sobie odesłać do wiszącego na stronie wprowadzenia, które zarysowuje czym jest ten setting.

Tutaj powiem tylko, że to świat najbardziej bajkowy ze wszystkich. Jego klimat na myśl przywodzi historie opowiadane właśnie w bajkach. W związku z tym mamy tutaj rycerzy w lśniących zbrojach, skupionych w zakonach magów, potężne smoki, tajemnicze starsze rasy i wiele innych. Jest to idealne miejsce jeśli planujemy zrobić epickie przygody o bohaterach walczących ze złem. Z drugiej strony jest kilka dość charakterystycznych elementów (kenderzy czy tytułowe smocze lance) a innych natomiast brakuje (nie znajdzie się tutaj orków, niziołków i drowów). Przy okazji pewna modułowość świata pozwala na grę w różnych erach, które różnią się tak klimatem (jedne są bardziej mroczne, inne bardziej optymistyczne) jak i zawartością mechaniczną (w niektórych nie spotka się kapłana co sprawia, że magia lecząca staje się towarem deficytowym).

Te wszystkie cechy są automatycznie wadami Lancy. Jeśli ktoś nie lubi bajek, klasycznych rozwiązań czy historii o walce dobra ze złem to raczej nie ma czego szukać w tym świecie.
Ostatnio zmieniony pn mar 21, 2011 9:58 am przez Radnon, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Arfaerd
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 19
Rejestracja: pn paź 12, 2009 9:40 pm

Porównanie światów

ndz mar 20, 2011 9:52 pm

Istotną kwestią jest również to, jaką kampanię zamierzasz prowadzić. O ile w FR jest miejsce dla postaci na praktyczne każdym poziomie, to w GH i przede wszystkim DL dla postaci 30+ nie ma praktycznie miejsca, a takie przynajmniej zawsze odnosiłem wrażenie. W GH najpotężniejsi NPC (Mordenkainen i spółka) mieszczą się w granicach 20~27 poziomu. Jeszcze jaskrawiej jest w DL, gdzie Fistandantilusa (w 2ed mag 23) bali się nawet bogowie. Choć zawsze istnieje możliwość przenoszenia się między nimi (Planescape i Spelljammer).

Jeśli chodzi o magię, to najbardziej "zabobonna" jest w DL, gdzie magów często wręcz pali się na stosach. Jest też najbardziej kontrolowana ze wszystkich settingów i ma sporo wspólnego z bogami (podobnie jak w FR). W GH nie musisz przynajmniej się obawiać, że jakieś bóstwo nagle strzeli focha i zostaniesz bez czarów :wink:.

Poza tym, w GH swój początek ma sporo artefaktów i postaci (Vecna, Iuz, Lum Szalony, Kas itd.). Jest to również najstarszy setting, ma więc swój niepowtarzalny klimat :). Opisany jest tylko jeden kontynent wielkości naszej Europy, masz więc sporo miejsca na własne pomysły.

No i w końcu główna linia fabularna. O ile w FR takowej brakuje, w GH jest już bardziej zawężona (Iuz), o tyle w DL wszystko kręci się wokół walki Paladine z Takhisis. Oczywiście nie musi mieć to jakiegokolwiek wpływu na Twoją kampanię, ale dobrze jest o tym wiedzieć.

I jeszcze mała ciekawostka: w Dragon Magazine numer 188 jest krótkie opowiadanie o spotkaniu najsłynniejszych postaci trzech wspomnianych settingów (Elminster, Dalamar, Mordenkainen). Mała rzecz, a cieszy :mrgreen:.
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Porównanie światów

pn mar 21, 2011 12:28 am

Zireael pisze:
+ niewiele podręczników, więc nie musisz dużo kupować+ domyślny świat D&D
To się nawzajem wyklucza :) Wszystkie inne podręczniki poza settingowymi do FR, DL i innych settingów, można w zasadzie uznać za settingowe do Greyhawk :P
Zireael pisze:
FR(...) drowy
W Greyhawk też są. Nie wiem jak w DL
Zireael pisze:
+ spelljamming
A Spelljamming jest we wszystkich trzech :) Realmspace, Krynnspace, Greyspace to nazwy podręczników (chyba 2 ed) opisujących przestrzeń kosmiczną odpowniednio FR, DL, GH
Rafau pisze:
To znaczy, że magia w Zapomnianych Krainach jest potężniejsza? Ja wolał bym zwykły świat ze szczyptą (no... może małą garstką ) magii.
Więc DnD chyba nie dla ciebie :razz: Pomijając kwestię świata - bez wszędobylskich magicznych przedmiotów ciężko graczom pokonać podręcznikowe potwory. A w takim świecie z raptem "szczyptą magii", taki 5 lvlowy mag będzie odpowiednikiem Coperfielda a na 10 lvl to już legendą.
Klebern pisze:
Do Grayhawk'a nie potrzebujesz wiele. Podręcznik Żyjący Grayhawk wystarczy. Tylko, że jest tak napisany, że trzeba ogromną dozę samozaparcia by przeczytać na raz więcej niż 2 strony. Jak to ze Schizkiem się śmieliśmy: czytasz go a on cię w twarz wali i odrzuca.

+1, popieram. :x
Klebern pisze:
Za to do Zapomnianych Kain wyszło sporo suplementów i nie wiem czy wszystkie zostały przetłumaczone.

Niestety, nie. Opis Świata:ZK, Przewodnik Gracza po Faerunie, Rasy Faerunu, Władcy Mroku, Srebrne Marchie, Wyznania i Panteony, Magia Faerunu, Podmrok, Potwory Faerunu, Lśniące Południe - to chyba jedyne przetłumaczone na język polski, w tym tylko 4 z nich do edycji 3.5. Reszta (CoV, CoR, DoF, CoS:W, LEoF, MotM, PoF, SK, GHotR, UE) nawet nie ruszone niestety :/

Ogólnie znam dobrze chyba tylko FR. I o nim mogę napisać :) Mi się podoba, jest to świat hmm nie tyle bajkowy co cukierkowy, kraina skrajności. Masz parne dżungle, piaszczyste pustynie, arktyczne lodowce, stare imperia, podmrok pełen śmiertelnych niebezpieczeństw, do tego wiele charakterystycznych państw i miejsc (choćby państwo którym władają pół-drowy, albo takie arabskie klimaty lampy dżiny alladyny prosto z baśni 1001 nocy, jak i np. niemal żywcem przeniesiona kultura starożytnego egiptu (wraz z panteonem) nieco pozmieniana. Hordy barbarzyńców bardzo przypominających hunów, na trawiastych stepach. Dużo by wymieniać). Jedyne co mogę zarzucić:
* BN'y. Nie tyle musisz na nich uważać, co liczyć się z ich obecnością. Jeśli to GRACZE mają ratować świat, to Elminster musi mieć gorączkę, Halasterowi się zgubiła księga czarów itd (oczywiście, też przesadzam xD)
* zbytnia bajkowość i powszechność magii. Tutaj nie zrobisz wrażenia na chłopie jak sprawisz że zniknie gołąb - jego sąsiad wczoraj "znikł" przypadkowo pół swojej chałupy. Tutaj koń to jest "głupi jednorożec bez rogu", jaszczurka to "mały głupi smok bez skrzydełek co nie ma nic pieniędzy", lub ostatecznie "jednogłowa mini-hydra" :stupid: a dzieci na biologii robią sekcję elektrycznej jaszczurki, oraz uczą się rymowanki pozwalającej im zapamiętać czym zieje jaki kolor smoka :lol: Wiem, oczywiście to też przesada i to spora, ale lubię przesadzać ;]
Ostatnio zmieniony pn mar 21, 2011 12:44 am przez Gwjazdor, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Albiorix
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 2265
Rejestracja: pn gru 20, 2010 10:10 pm

Porównanie światów

pn mar 21, 2011 1:38 am

Greyhawk jakiś czas temu (do 2008) zasadzał się na projekcie Living Greyhawk, który był mega kampanią a raczej siecią wymiany informacji między ludźmi prowadzącymi kampanie w Greyhawku. Historia świata powstawała więc na bieżąco z tego w co grały tysiące ludzi.

Powstała z tego polityka i militaria które jako tako przypominają normalny feudalizm i państwa które z grubsza przypominają coś co mogłoby się zdarzyć w historii Ziemii - plus elementy super radosnych i mega beztroskich kampanii pierwszych twórców D&D - cały skład głównych wielkich bohaterów świata to postaci bezwstydnie głupawe ;)

FR to świat który wywodzi się z szału wrzucaniu wszystkiego co popadnie w jeden świat. I jest w tym świecie dużo gier komputerowych.

DL to świat który wywodzi się z książek, które wywodzą się ze spontanicznej oldschoolowej kampanii.

Podstawową wiedzę o Greyhawku potrzebną do prowadzenia kampanii udało mi się wygooglać na jakims Wiki.
 
Awatar użytkownika
Klebern
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4195
Rejestracja: czw gru 01, 2005 5:53 am

Re: Porównanie światów

pn mar 21, 2011 9:25 pm

Tak jak sądziłem z tymi tłumaczeniami na polski suplementów do Forgotten Realms - Zapomniane Krainy. Zapewne nigdy się ich nie doczekamy. Zazwyczaj operuję na angielskojęzycznych książkach stąd ta moja niewiedza co jest przetłumaczone. Co do przynależności edycyjnej to wszystkie podręczniki settingowe do Zapomnianych Krain są uznawane pod 3.5, niezależnie kiedy co wyszło, więc nie trzeba się zastanawiać, czy coś jest pod 3.5 a co nie. Jedynym wyjątkiem jest Zapomniane Krainy - Opis Świata, który doczekał się wydania książkowego pod edycję 3.5 i jest to Przewodnik Gracza po Faerunie. Ostatecznie na stronie Wizards of the Coast jest dostępny spis errat do podręczników.

Druga sprawa, że wymienione settingi nie są jedynymi, które zostały stworzone pod D&D czy jego poprzedników. Jeszcze warto wspomnieć o dwóch:

Planescape - chyba najbardziej hardocorowy świat fantasy, tam jest dosłownie wszystko. Jest to setting opisujący wieloświat łączący wiele światów w tym wymienione Zapomniane Krainy, Grayhawk czy Dragonlance. W tym wieloświecie żyją jakiekolwiek istoty, które żyją w dowolnym settingu przeznaczonym dla D&D. Te wszystkie światy w planescape są jedynie elementem o wiele większego świata. Minusem tego settingu jest to, że twórcy D&D 3.X potraktowali go po macoszemu - w dodatku tak strasznie w nim namieszali, że lepiej tego nie tykać - i wydali żenująco mało książek, zatem wszystko trzeba opierać na dwóch źródłach: na stronach fanowskich takich jak ta: planewalker, czy na starych książkach nieistniejącego już wydawnictwa TSR, dostępne za całkowicie darmo i całkowicie legalnie w internecie. Oba źródła wymagają znajomości angielskiego z czego najlepszym źródłem są właśnie książki z logiem TSR. Niestety oni publikowali je pod inną nieco mechaniką zwaną Advanced Dungeon & Dragons zwana w skrócie AD&D. A to z kolei wymaga konwersji rozpisanych BN-ów na mechanikę trzecioedycyjną. Ale za to są świetnym źródłem informacji o tym settingu.

Drugim światem wartym wspomnienia, który także został stworzony pod mechanikę AD&D jest Dark Sun tego samego wydawnictwa: TSR. Świat ten jest post apokaliptycznym światem fantasy w większości pokryty pustynią po wojnie magów. Tam magia nie jest zbyt popularna, gdyż wymaga zużycia sił natury: mag rzuca zaklęcia, a drzewka usychają. Nie ma czegoś takiego jak klasyczny panteon bóstw, są potęgi i potężne byty ale nie bóstwa, zaś kapłani są sługami czterech żywiołów: ognia, wody, powietrza i ziemi, które są w pewien sposób fizycznie uosabiane, ale ciężko je definiować jako klasyczne bóstwo znane ze wszystkich powyższych światów. Drugim bardzo ważnym aspektem tego świata jest wszędobylskość psioniki - ale nie psionicznych i magicznych przedmiotów - która jest równie powszechna jak magia w Faerunie. Została nawet podjęta próba konwersji tego settingu na zasady edycji 3.5. I jest to jedyny świat w którym jest rasa półkransoludów - mulowie. Więcej informacji znajdziesz tutaj: Dark Sun. Oczywiście możesz znów sięgnąć po podręczniki umieszczone w internecie z logiem TSR.
Ostatnio zmieniony pn mar 21, 2011 9:25 pm przez Klebern, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Derechin
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 201
Rejestracja: wt gru 23, 2008 9:38 pm

Porównanie światów

pn mar 21, 2011 11:05 pm

A jak na tle tego wszystkiego wypada Eberron? To jest najmłodszy ze światów powstałych do mechaniki D&D (czy też d20), prawda?

A'propos Planescape - jeden z najlepszych komputerowych RPGów właśnie tam się rozgrywał - Torment!

A, jeszcze jedno: czy są dostępne jakieś darmowe materiały dotyczące Spelljammera? I jak bardzo różni się on od Planescape (przepraszam, jeśli popełniam tym pytaniem faux pas)?
Ostatnio zmieniony pn mar 21, 2011 11:07 pm przez Derechin, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Arfaerd
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 19
Rejestracja: pn paź 12, 2009 9:40 pm

Porównanie światów

wt mar 22, 2011 12:17 am

Derechin pisze:
A'propos Planescape - jeden z najlepszych komputerowych RPGów właśnie tam się rozgrywał - Torment!


Gdzie tam jeden z najlepszych - najlepszy :razz:.

Derechin pisze:
A, jeszcze jedno: czy są dostępne jakieś darmowe materiały dotyczące Spelljammera? I jak bardzo różni się on od Planescape (przepraszam, jeśli popełniam tym pytaniem faux pas)?


Te dwa settingi wzajemnie się uzupełniają, a dokładniej PS zawiera w sobie SJ. O ile PS rozgrywa się w całym Wieloświecie, na wszystkim płaszczyznach i skupia się przede wszystkim na planach wewnętrznych, zewnętrznych i przechodnich, o tyle SJ ma miejsce tylko na Pierwszej Materialnej (w przestrzeni między poszczególnymi Kryształowymi Sferami - settingami).

O samym SJ można poczytać tutaj:
spelljammer-vt14675.html
spelljammer-pytania-dyskusje-vt37906.html
spelljammer-wie-ci-vt35883.html

Co do innych popularnych settingów, nie można zapomnieć o Ravenloft, miejsce na kampanie w klimatach gotyckiego horroru, a przy okazji jedno z najlepiej strzeżonych "więzień" całego Wieloświata.
Ostatnio zmieniony wt mar 22, 2011 5:04 pm przez Arfaerd, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Klebern
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4195
Rejestracja: czw gru 01, 2005 5:53 am

Re: Porównanie światów

wt mar 22, 2011 9:28 am

Jak ktoś chce właśnie poczuć magię planescape'a należałoby by właśnie sięgnąć po grę Planescape: Torment. Gra ta świetnie oddaje klimat Wieloświata, i mimo, że została wydana w 1997 do tej pory jest najlepszą grą cRPG jaka została kiedykolwiek wydana - według mojego skromnego zdania. Nie ma tam widowiskowej grafiki 3D, nie ma tysiąca czarów i magicznych przedmiotów, ale grafika Sigil jest wręcz bombastyczna. A fabuła tej gry jest tak genialna, że jakby mi się udało stworzyć coś równie dobrego, tak samo genialnie ja sprzedać graczom, to by nazywali by mnie Mistrzem przez duże M :wink: . Gra majstersztyk po prostu.


Co do Eberrona, to tak, jest on najmłodszym settingiem, do którego wyszło sporo suplementów. Jest on dość specyficzny i bardzo technologiczny, gdzie nowinki techniczne zostały stworzone w oparciu o magię. W tym świecie są gazety, jest kolei i dzięki magii został on zindustrializowany. O ile się nie mylę w tym świecie również, na wzór Grayhawku, pojawia się motyw wielkiej wojny, która ogarnęła cały kontynent. Mimo wykorzystywania magii na wszelkie sposoby i istnienia nawet osobników, którzy specjalizują się w wykorzystywaniu magii do tworzenia różnych czasami bardzo dziwnych przedmiotów - mówię tu o słynnej klasie z Eberronu: artificer - to jest to świat w którym ciężko doszukać się wysokopoziomowych postaci - co nie oznacza, że ich nie ma. Jest to świat przeznaczony dla niskopoziomowych postaci, gdzie 3 poziom oznacza już naprawdę dobrego fachowca. Ten świat można porównać do epoki rozwoju przemysłowego w naszym świecie z okresu XIX wieku, tylko, że w Eberronie sprawcą tego postępu jest magia.

Dodatkowo informacja, że jedynie Dark Sun jest światem zamkniętym, czyli nie posiadającym drzwi-portali do wieloświata. Ograniczony do jednej planety: Athas. Jednakże wcale to nie przeszkadza i w planescape można spotkać istoty takie same jak na Athas.
Ostatnio zmieniony wt mar 22, 2011 11:20 am przez Klebern, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Porównanie światów

wt mar 22, 2011 11:59 am

Klebern pisze:
Tak jak sądziłem z tymi tłumaczeniami na polski suplementów do Forgotten Realms - Zapomniane Krainy. Zapewne nigdy się ich nie doczekamy.

Zapewne tak, bo teraz jest wydawana już tylko ed. 4.0 i ED&D :/
Klebern pisze:
Zazwyczaj operuję na angielskojęzycznych książkach

Ja niestety też, głównie z tego powodu (pomijając błędy w tłumaczeniach)
Klebern pisze:
Co do przynależności edycyjnej to wszystkie podręczniki settingowe do Zapomnianych Krain są uznawane pod 3.5, niezależnie kiedy co wyszło, więc nie trzeba się zastanawiać, czy coś jest pod 3.5 a co nie.
Races of Faerun, Monsters of Faerun i chyba Silver Marches są do 3.0. Niby kupiłem Rasy Faerunu teoretycznie do wersji 3.5, ale nie wiem co tam jest z 3.5 chyba tylko nazwy. Choćby po tabelce broni można to poznać, gdzie dalej są po prostu rozmiary broni
Arfaerd pisze:
Te dwa settingi wzajemnie się uzupełniają, a dokładniej PS zawiera w sobie SJ. O ile PS rozgrywa się w całym Wieloświecie, na wszystkim płaszczyznach i skupia się przede wszystkim na planach wewnętrznych, zewnętrznych i przechodnich, o tyle SJ ma miejsce tylko na Pierwszej Materialnej (w przestrzeni między poszczególnymi Kryształowymi Sferami - settingami).

Własnie, jak to jest? Jak się ma PS do SJ? Gdzie można dotrzeć z Planu Materialnego, za pomocą Spelljammingu, a nie da się tam dotrzeć za pomocą podróży planarnych? A na odwrót? (pytając "gdzie" mam na myśli inne settingi typu DL, Eberron, FR, Greyhawk...) Rozumiem że Spelljammingiem np do Baatoru się nie dostaniemy. Ale np do Krynnu (Dragonlance) można się dostać zarówno Spelljammując jak i robiąc sobie wycieczkę po planach?
Ostatnio zmieniony wt mar 22, 2011 12:02 pm przez Gwjazdor, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Klebern
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4195
Rejestracja: czw gru 01, 2005 5:53 am

Porównanie światów

wt mar 22, 2011 2:33 pm

Co do odróżnienia do której edycji jest dany podręcznik często wystarczy tylko spojrzenie na rozpiski potworów. Jak zobaczy się redukcję obrażeń typu 10/+3 to prawie na pewno jest to do D&D 3.0. W edycji D&D 3.5 zastąpiono ją zwyczajnie 10/magic nie rozróżniając potęgi umagicznienia. Zwyczajnie wystarczy o tym pamiętać bo nie zawsze jest errata do tych rozpisek.

Oprócz tego upadł również Eberron, gdyż obecnie wydawnictwo WotC porzuciło edycję 3.5 i skupiło się na D&D 4.0. A do tej mechaniki domyślnym światem są Zapomniane Krainy. Wprowadzono sporo zmian w historii FR, o których wiele razy dyskutowano nie tylko na tym forum. Krótko mówiąc znów namieszano. O ile uważam, że zmiany w świecie, które wystąpiły po wydaniu D&D w porównaniu do Zapomnianych Krain znanych z mechaniką AD&D - choćby znany z gier takich jak: Baldur's Gate I i II czy Icewind Dale - to całkiem sensownie zrobiono, to tyle obecny FR z edycji 4.0 mnie jakoś osobiście odrzuca.

Co do spelljammingu to pozwala na to samo co podróż po planach poprzez plan eteryczny. W obu przypadkach jedynym koniecznym warunkiem jest otwarty świat. Wszystkie te trzy światy ten warunek spełniają. To czy w danym miejscu w jakimś świecie można tylko podróżować tradycyjnie przez portale czy już spelljammując to nie ma wielkiego znaczenia. W każdym bądź razie i w Zapomnianych Krainach i Grayhawku i Dragonlance.

Kojarzycie może jeszcze jakieś inne oficjalne settingi stworzone pod AD&D czy D&D - wydane przez albo TSR albo WotC - oprócz: Dragonlance, Forgotten Realms, Planescape, Eberron, Dark Sun, Grayhawk? Bo ja mam takie dziwne wrażenie, że coś jeszcze było.
 
Awatar użytkownika
Ramirez Kel Ruth
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 526
Rejestracja: ndz sty 23, 2005 4:18 pm

Porównanie światów

wt mar 22, 2011 2:56 pm

Klebern pisze:
Kojarzycie może jeszcze jakieś inne oficjalne settingi stworzone pod AD&D czy D&D - wydane przez albo TSR albo WotC - oprócz: Dragonlance, Forgotten Realms, Planescape, Eberron, Dark Sun, Grayhawk? Bo ja mam takie dziwne wrażenie, że coś jeszcze było.


Napewno nie o to Tobie chodzi, ale mi się o oczy obiło: Kingdoms of Kalamar o którym w Polsce chyba mało kto słyszał. Wyszło do tego kilka podręczników pod edycję 3.5.

Uprzedzę pytania: Nie grałem w to i szczerze mówiąc tylko wiem o tego istnieniu.

Pozdrawiam!
 
Awatar użytkownika
Szarlih
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 906
Rejestracja: ndz maja 11, 2008 3:04 pm

Re: Porównanie światów

wt mar 22, 2011 3:17 pm

Ramirez, być może kojarzysz KoK ode mnie.

Jestem wielkim fanem Kingdoms of Kalamar, jednak walkę z wiatrakami, jaką była próba propagowania tego znajdującego się na skraju śmierci settingu dawno już sobie podarowałem.

W skrócie: KoK jest naprawdę świetne. Łączy w sobie różnorodność i nasycenie Faerunu z surowym pięknem Greyhawk, a wszystko to podane w zaskakująco realistycznej (mam na myśli: realistycznej społeczno - polityczno - geograficznie) formie. Świat jest ogromny, a do jego opisu dołączono - jako osobną książkę - bardzo szczegółowy atlas, niezastąpiony gdy ktoś - tak jak ja - lubi naprawdę poczuć, jak żyje świat.

We wszystkich materiałach poświęconych KoK można znaleźć sporo inspiracji, jednak przyznam, że w pewnych miejscach autorzy za bardzo rozmieniają się na drobne, podając np. kierunki pływu prądów oceanicznych i przemieszczania się wyżów i niżów w atmosferze (seriosuly, who gives a sh*t?).
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4283
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

Re: Porównanie światów

wt mar 22, 2011 3:34 pm

Tylko, że Kalamar nie jest settingiem wydanym przez TSR/WotC. Rzeczywiście na książkach jest logo D&D, ale takie samo można znaleźć na podręcznikach do pierwszej edycji Warcrafta RPG. To po prostu trochę inna licencja niż znane nam powszechnie OGL.

Klebern pisze:
Oprócz tego upadł również Eberron, gdyż obecnie wydawnictwo WotC porzuciło edycję 3.5 i skupiło się na D&D 4.0. A do tej mechaniki domyślnym światem są Zapomniane Krainy. Wprowadzono sporo zmian w historii FR, o których wiele razy dyskutowano nie tylko na tym forum.

Zapomniane Krainy nie są domyślnym światem 4 edycji. Rzeczywiście zostały wydane jako pierwsze, ale dostały takie samo wsparcie wydawnicze jak choćby Eberron (2 podręczniki, przygoda + artykuły na stronie). Bazowym settingiem w tym wypadku jest bardzo ramowa konstrukcja nazywana czasem "Points of Light" (od głównego modelu kampanii) i rozwijana bardzo powoli w podręcznikach/przygodach/artykułach/książkach.

Klebern pisze:
Kojarzycie może jeszcze jakieś inne oficjalne settingi stworzone pod AD&D czy D&D - wydane przez albo TSR albo WotC - oprócz: Dragonlance, Forgotten Realms, Planescape, Eberron, Dark Sun, Grayhawk? Bo ja mam takie dziwne wrażenie, że coś jeszcze było.

Z dużych settingów to na pewno Birthright będący próbą połączenia zwykłego erpega z czymś na kształt gry strategiczno-ekonomicznej oraz Mystara (znana wcześniej jako Known Worlds) stanowiąca domyślny setting linii produktów zaczynającej się od Redboxa. Poza tym trochę mniejszych rzeczy oraz produktów wydanych na licencjach (Conan, Lankhmar).
Ostatnio zmieniony wt mar 22, 2011 3:37 pm przez Radnon, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Klebern
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4195
Rejestracja: czw gru 01, 2005 5:53 am

Porównanie światów

wt mar 22, 2011 3:40 pm

O dzięki Radnon za informację o innych settingach.

Co do edycji D&D 4.0 to mało ją znam, a właściwie to prawie w ogóle.
Ostatnio zmieniony wt mar 22, 2011 3:42 pm przez Klebern, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Arfaerd
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 19
Rejestracja: pn paź 12, 2009 9:40 pm

Porównanie światów

wt mar 22, 2011 5:00 pm

Gwjazdor pisze:
Własnie, jak to jest? Jak się ma PS do SJ? Gdzie można dotrzeć z Planu Materialnego, za pomocą Spelljammingu, a nie da się tam dotrzeć za pomocą podróży planarnych? A na odwrót? (pytając "gdzie" mam na myśli inne settingi typu DL, Eberron, FR, Greyhawk...) Rozumiem że Spelljammingiem np do Baatoru się nie dostaniemy. Ale np do Krynnu (Dragonlance) można się dostać zarówno Spelljammując jak i robiąc sobie wycieczkę po planach?


To zależy czy Plan Materialny rozumiemy jako pojedyncze Kryształowe Sfery (w których zamknięte są poszczególne settingi razem z układami planetarnymi itd.), czy jako całą przestrzeń wypełnioną flogistonem i KS. Generalnie jednak termin ten odnosi się do drugiego przypadku. Mając odpowiedni statek, załogę i zaklęcie pozwalające przejść przez powierzchnię Sfery możemy podróżować do innych KS poprzez flogiston. Nie opuszczamy jednak Planu Materialnego ani nie przechodzimy przez żadne portale. Różnica w PS polega na tym, że za pomocą portali możemy dotrzeć w praktycznie każde miejsce (również inne settingi i kosmologie (np. przez Plan Cieni). Reasumując, SJ ogranicza się tylko do Sfery Materialnej.

Poza tym, cytując Sferopedię:

Sfery zawierające Toril, Krynn oraz Oerth tworzą stabilny, potrójny układ połączony rzekami. Dwukierunkowe rzeki łączą Toril z Oerthem oraz Oerth z Krynnem, jednak przestrzeń pomiędzy Torilem i Krynnem pozostaje rozrzedzona i podróż przez nią w linii prostej zajmie o wiele więcej czasu niż popłynięcie z prądem poprzez Oerth.


Grający w te settingi mają więc łatwiej :D.

Klebern pisze:
Kojarzycie może jeszcze jakieś inne oficjalne settingi stworzone pod AD&D czy D&D - wydane przez albo TSR albo WotC - oprócz: Dragonlance, Forgotten Realms, Planescape, Eberron, Dark Sun, Grayhawk? Bo ja mam takie dziwne wrażenie, że coś jeszcze było.


Oprócz wspomnianego już Ravenloft, jest też Al Qadim, ale generalnie stanowi on część FR. Istnieje też Oriental Adventures, ale to bardziej konwersja L5K niż oddzielny setting, chociaż w nowszych edycjach D&D podobno zajmuje miejsce Kara-Tur.
Ostatnio zmieniony wt mar 22, 2011 7:47 pm przez Arfaerd, łącznie zmieniany 4 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Radnon
Szef działu
Szef działu
Posty: 4283
Rejestracja: czw maja 06, 2004 3:35 pm

Re: Porównanie światów

wt mar 22, 2011 5:26 pm

Klebern pisze:
Co do edycji D&D 4.0 to mało ją znam, a właściwie to prawie w ogóle.

Biorąc pod uwagę jaki bałagan ze światami Wizardzi zrobili w czwórce sam czasem się gubię.

Arfaerd pisze:
Oprócz wspomnianego już Ravenloft, jest też Al Qadim, ale generalnie stanowi on część FR. Istnieje też Oriental Adventures, ale to bardziej konwersja L5K niż oddzielny setting, chociaż w nowszych edycjach D&D podobno zajmuje miejsce AQ.

Faktycznie Ravenloft im gdzieś umknął (pewnie dlatego, że wcześniej pojawiał się w temacie). Al-Qadim, Kara-Tur i Maztica są czasem traktowane jako oddzielne settingi, ale generalnie najłatwiej przyjąć, że jest to część FR tak jak Taladas jest częścią DL.
Jeśli chodzi o Oriental Adentures to stary podręcznik pod tym tytułem opisywał Kara-Tur (przy czym nie wiem czy ta nazwa już wtedy funkcjonowała), które potem stało się "faeruńską Azją". Nowsze "Krainy Wschodu" to rzeczywiście opis świata Rokuganu z różnymi azjatyckimi dodatkami nie występującymi w L5K. Natomiast nie ma to nic wspólnego z Al-Qadim, który miał swoją linię podręczników i jako "dedekowy Bliski Wschód" do "Krain Wschodu" się nie łapał.
Ostatnio zmieniony wt mar 22, 2011 5:56 pm przez Radnon, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Gwjazdor
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 1287
Rejestracja: czw sty 25, 2007 10:53 pm

Porównanie światów

wt mar 22, 2011 5:43 pm

Radnon pisze:
Natomiast nie ma to nic wspólnego z Al-Qadim, który miał swoją linię podręcznik i jako "dedekowy Bliski Wschód" do "Krain Wschodu" się nie łapał.

Al-Quadim czy Kara-Tur? Al-Quadim to raczej tam gdzie Zakhara, a nie świat opisany w podręczniku Krainy Wschodu (do 3 ed) :)
 
Arfaerd
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 19
Rejestracja: pn paź 12, 2009 9:40 pm

Porównanie światów

wt mar 22, 2011 5:53 pm

Radnon pisze:
Natomiast nie ma to nic wspólnego z Al-Qadim, który miał swoją linię podręcznik i jako "dedekowy Bliski Wschód" do "Krain Wschodu" się nie łapał.


Fakt, mój błąd, chodziło oczywiście o Kara-Tur :mrgreen:.
 
Awatar użytkownika
Klebern
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 4195
Rejestracja: czw gru 01, 2005 5:53 am

Porównanie światów

wt mar 22, 2011 8:40 pm

Kara-Tur pojawia się już w AD&D i jest on przedstawiony jako niby część Zapomnianych Krain ale jakoś tak oddzielnie. W każdym bądź razie nie stanowi osobnego świata i jest częścią FR.

Właśnie mam pytanie odnośnie Ravenloftu. Jak jest specyfika tego świata, jak to jest przedstawiany klimat tego świata na sesjach? Sama idea budowy tego świata jest mi znana: świat mroku i horroru i motyw wiecznego więzienia, ale jak to wygląda w praktyce? Czym są nacechowane scenariusze tworzone właśnie pod ten setting, które właśnie ukazują czysta esencję tego świata, które mówią wręcz krzyczą, tak to jest Ravenloft a nie jakiś pierwszy lepszy świat grozy?

Sam osobiście nigdy nie liznąłem - oprócz czystej teorii - nawet tego settingu i tak się pytam dla zaspokojenia ciekawości :)
Ostatnio zmieniony wt mar 22, 2011 8:45 pm przez Klebern, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Rafau
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 26
Rejestracja: sob mar 19, 2011 1:10 pm

Porównanie światów

ndz mar 27, 2011 9:07 am

Dziękuje wszystkim za odpowiedzi :)
Ostatecznie wybrałem Greyhawk :D

Pozdrawiam, Rafau
 
Awatar użytkownika
Deithwen_Addan
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 348
Rejestracja: pn sty 21, 2008 5:43 pm

Re: Porównanie światów

ndz mar 27, 2011 2:56 pm

A ja mam pytanie do bardziej bywałych w szerokim świecie : zainteresował mnie wspomniany tu setting Kingdom of Kalamar. Gdzie mogę znaleźć jakieś materiały o nim? Jest jakieś srd czy coś? A może jakieś podręczniki do legalnego pobrania?

VoBono pisze:
kierunki pływu prądów oceanicznych i przemieszczania się wyżów i niżów w atmosferze

To przekonało mnie chyba najbardziej. Seriously. Dla mnie takie rzeczy są bardzo istotne. No ok, może nie bardzo, ale istotne.
 
Awatar użytkownika
Rafau
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 26
Rejestracja: sob mar 19, 2011 1:10 pm

Re: Porównanie światów

ndz mar 27, 2011 6:12 pm

Deithwen_Addan pisze:
A ja mam pytanie do bardziej bywałych w szerokim świecie : zainteresował mnie wspomniany tu setting Kingdom of Kalamar. Gdzie mogę znaleźć jakieś materiały o nim? Jest jakieś srd czy coś? A może jakieś podręczniki do legalnego pobrania?

VoBono pisze:
kierunki pływu prądów oceanicznych i przemieszczania się wyżów i niżów w atmosferze

To przekonało mnie chyba najbardziej. Seriously. Dla mnie takie rzeczy są bardzo istotne. No ok, może nie bardzo, ale istotne.


Jak się przeczyta o o takich sprawach w necie, pozna się zależności, to można wprowadzić to do każdego świata...

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości