Witam,
Czy ktoś miał już do czynienia z podręcznikiem Trail Of Cthulhu RPG (opartym na mechanice Gumshoe)?
Tworzenie Badacza:
1.Wybierz Zawód [Occupation] Badacza [Investigator]. Zaznacz na karcie Umiejętności Zawodowe [Occupational Abilities]. Nie możesz wybrać Fleeing, Credit Rating, Cthulhu Mythos, Health, Sanity oraz Stability jako Umiejętności Zawodowych.
2.Wybierz Motywację [Drive] Badacza.
3.Wydaj punkty [Build Points] na wartości [Rating Points] Umiejętności Badawczych [Investigative Abilities] (w systemie 1 punkt za 1 punkt wartości danej umiejętności). Otrzymujesz ich 24, 18, 16 (w zależności od ilości Graczy, kolejno: 2, 3, 4 lub więcej). Wartość punktów wydanych na Umiejętności Zawodowe liczy się podwójnie. Badacz rozpoczyna z niższą wartością umiejętności Credit Rating określonego Zawodu. W uzasadnionym przypadku możesz przenieść darmowe punkty wartości Credit Rating na inne Umiejętności Badawcze. Punkty wydawane na wartość Credit Rating kosztują 1, aż do osiągnięcia górnej granicy określonej w danym Zawodzie, następnie kosztują podwójnie. Nie możesz wydawać punktów na Cthulhu Mythos.
4.Wydaj 65 punktów na wartości Umiejętności Ogólnych [General Abilities]. Punkty wydane na Umiejętności Zawodowe liczą się podwójnie. Każdy Badacz rozpoczyna z 4 darmowymi punktami wartości na Sanity, 1 darmowym punktem wartości na Stability i Health. Każdy punkt wydany na wartości Umiejętności Ogólnych kosztuje 1, za wyjątkiem Fleeing. Jeżeli wartość twojego Fleeing jest dwa razy większa niż ostateczna wartość Athletics możesz kupić 2 punkty wartości Fleeing za 1 punkt (jeżeli Athletics równa się 0 to cała wartość Fleeing kosztują połowę). Nie możesz wydawać punktów na wartość Hypnosis (chyba że Badacz jest Alienist lub Parapsychologist). Wartość Sanity nie może przekroczyć 10 (również nigdy nie może być większa niż 10 odjąć Cthulhu Mythos), a Health i Stability 12. Najwyższa wartość Umiejętności Ogólnej nie może być większa niż podwojona wartość drugiej, co do wielkości wartości, umiejętności .
5.Określ Podstawy Poczytalności [Pillars Of Sanity] i Źródła Równowagi Psychicznej [Sources Of Stability]. Na każde 3 pełne punkty wartości Sanity wymyślasz jedną Podstawę Poczytalności, a na każde 3 pełne punkty wartości Stability określasz jedną osobę będącą Źródłem Równowagi Psychicznej Badacza.
6.Określ inne informacje o Badaczu.
Occupation [Zawód]:
W opisie zawodów OA oznacza Occupational Abilities, CR to przedział Credit Rating, natomiast S to zasady specjalne dotyczące danego zawodu.
Alienist [Psychiatra] OA: Biology, Languages (niemiecki i łacina), Library Use, Medicine, Pharmacy, Psychoanalysis, Assess Honesty i 2 Umiejętności Interpersonalne; CR: 3-4; S: Używając Medicine lub Umiejętności Interpersonalnej Badacz zyskuje dostęp do zapisków i oddziałów psychiatrycznych (mając wartość 2 lub więcej Medicine dotyczy to również medycznych zapisków i oddziałów szpitalnych). Poziom Trudności [Difficulty Number] testów Psychoanalysis dla Psychiatry wynosi 3, a nie 4. Uspokajając osobę Zachowującą się Nieobliczalnie (Erratic Manner) Psychiatra wydaje 1 punkt z pola Psychoanalysis zamiast 2. Może przywracać punkty Stability również sobie (ale tylko 1 za 1 punkt wydany z pola Psychoanalysis). Używając Assess Honesty może tworzyć portrety psychologiczne. Psychiatra może rozwijać umiejętność Hypnosis.
Antiquarian [Antykwariusz] OA: Architecture, Art History, Bargain, History, Languages, Law, Library Use i 1 Umiejętność Badawcza związana ze specjalizacją; CR: 2-5; S: Raz na przygodę Badacz może odkryć, że dzięki swoim sklepowym zasobom jest w posiadaniu istotnej dla fabuły informacji, przedmiotu (wymaga to użycia odpowiedniej dla danej pomocy umiejętności).
Archaeologist [Archeolog] OA: Archaeology, Athletics, Evidence Collection, First Aid, History, Languages, Library Use, Riding i 2 Umiejętności Badawcze; CR: 4-5; S: Dzięki użyciu Archeology lub odpowiedniej Umiejętności Interpersonalnej Archeolog może zyskać dostęp do muzealnych zasobów. Jeżeli wartość Archeology wynosi 2 lub więcej, a Credit Rating 3 lub więcej, to może uzyskać dostęp do zamkniętych zbiorów akademickich bibliotek.
Artist [Artysta] OA: Architecture, Art, Art History, Craft, Disguise, Flattery, Photography, Assess Honesty i 2 Umiejętności Akademickie lub Interpersonalne jako specjalizacja; CR: 1-4; S: Cztery razy na sesję Artysta podczas chwili wytchnienia może przywrócić sobie 1 punkt z pola umiejętności wybranej formy artystycznej ( Architecture, Art, Craft, Photography, itp.).
Author [Pisarz] OA: Art, History, Launguages, Library Use, Oral History, Assess Honesty i 3 dowolne umiejętności jako specjalizacje lub zdolności nabyte w poprzednim zawodzie; CR: 1-3; S: Cztery razy na sesję Pisarz podczas chwili wytchnienia może przywrócić sobie 1 punkt z pola wybranej Umiejętności Akademickiej.
Clergy [Duchowny] OA: History, Languages (łacina, greka, aramejski lub hebrajski), Library Use, Psychoanalysis, Assess Honesty, Reassurance, Theology i 1 Umiejętność Interpersonalna; CR: 2-5; Używając Theology lub Reassurance Duchowny może uzyskać dostęp do zasobów informacji, zbiorów danej instytucji religijnej. Jeże publicznie pokazuje swój zawód może raz na sesje uzupełnić do pełna pole wybranej Umiejętności Interpersonalnej rozmawiając z innym przedstawicielem swojego wyznania. Poziom Trudność dla opanowania Nieobliczalnego Zachowania jakiejś postaci wynosi 3 zamiast 4. Duchowny potrafi stworzyć wodę święconą, używać krucyfiksów do odegnania wampirów i egzorcyzmować demony wygrywając Rywalizację [Contest] Stability nad Health demona.
Criminal [Przestępca] OA: Bargain, Intimidation, Locksmith, Scuffling, Sense Trouble, Shadowing, Stealth, Streetwise i 1 Umiejętność Interpersonalna lub Techniczna związana ze specjalizacją, CR: 0-4; S: Przestępca z punktami w polach Conceal, Filch oraz Shadowing może wydać dodatkowe punkty nawet po rzucie (w stosunku 2 za 1). Jeżeli przestępca jest członkiem mafii może otrzymać darmowy punkt wartości Languages (dla języka włoskiego).
Dilettante [Dyletant] OA: Credit Rating, Flattery, Riding i 5 dowolnych umiejętności; CR: 3 bez górnego ograniczenia; S: Dyletant może używać punktów z pola Credit Rating w celu skorzystania z kontaktów osobistych.
Doctor [Lekarz] OA: Accounting, Biology, First Aid, Forensics, Languages (łacina), Medicine, Pharmacy, Assess Honesty, Reassurance; CR: 4-6; S: Używając Medicine lub Reassurance Lekarz może uzyskać dostęp do informacji medycznych i zasobów danego szpitala. Używając First Aid przywraca rannej postaci 3 punkty Health zamiast 2 (lecząc siebie 2 zamiast 1). Może ustabilizować stan ciężko rannej postaci wydając 1 punkt First Aid zamiast 2.
Hobo [Włóczęga] OA: Athletics, Bargain, Filch, Outdoorsman, Sense Trouble, Stealth, Streetwise; CR: 0; S: Włóczęga może używać Sense Trouble lub Streetwise do odczytywania znaków pozostawionych przez innych włóczęgów. Używając Streetwise odnajduje, korzysta z ulicznych znajomości.
Journalist [Reporter] OA: Cop Talk, Disguise, Evidence Collection, Languages (język korespondenta zagranicznego), Oral History, Photography, Assess Honesty, Reassurance, Shadowing i 1 Umiejętność Interpersonalna; CR: 2-4; S: Używając Reassurance Reporter ma dostęp do archiwów gazet oraz do informacji, które nie zostały upublicznione.
Military [Wojskowy] OA: Athletics, Firearms, Intimidation, Outdoorsman, Scuffling, Weapons oraz dla Army/Marines [Żołnierz Piechoty] Conceal, Driving, Stealth, dla Corpsman/Medic [Sanitariusz] First Aid, Medicine, Reassurance, dla Engineers/Heavy Weapons [Saper] Driving, Explosive, Mechanical Repair, dla Navy [Żołnierz Marynarki] Astronomy, Mechanical Repair, Piloting, dla Officer [Oficer] Bureaucracy, Riding lub Piloting, Reassurance; CR: 2-4 lub 2-5 dla Officer; S: Zamiast panikować lub Zachowywać Się Nieobliczalnie Wojskowy może wydać 2 punkty z pola Reassurance. Jeżeli wciąż jest na służbie może użyć jakiejkolwiek Umiejętności Interpersonalnej by dostać się do dostępnych dla niego stref wojskowych. Jeżeli wojskowy jest doświadczony w boju Poziom Trudności umiejętności bojowych (Próg Trafienia [Hit Threshold] przeciwnika, Athletics. Firearms, Scuffling, Weapons) nie zwiększa się o 1, dopóki poziom Stability lub Health nie spadnie poniżej -5. Jeżeli Wojskowy jest weteranem górna granica jego Stability wynosi 10, ale niektóre testy tej cechy mogą być wykonywane na obniżonym Poziomie Trudności.
Nurse [Pielęgniarka] OA: Biology, First Aid, Medicine, Pharmacy, Assess Honesty, Reassurance, (opcjonalnie może posiadać również Bureaucracy i/lub Flattery); CR: 2-4; S: Używając Medicine lub Reassurance Pielęgniarka może uzyskać dostęp do informacji medycznych i zasobów danego szpitala. Używając First Aid przywraca rannej postaci 3 punkty Health zamiast 2 (lecząc siebie 2 zamiast 1). Może ustabilizować stan ciężko rannej postaci wydając 1 punkt First Aid zamiast 2.
Parapsychologist [Parapsycholog] Anthropology, Electrical Repair, Library Use, Mechanical Repair, Occult, Photography, Assess Honesty, Sense Trouble; CR: 2-3; S: Parapsycholog może rozwijać umiejętność Hypnosis. W wyjątkowych przypadkach może posiadać zdolności paranormalne.
Pilot [Pilot] OA: Astronomy, Driving, Electrical Repair, Mechanical Repair, Piloting, Sense Trouble; CR: 2-3; S: Posiada dostęp lub na własność samolot.
Police Dedective [Śledczy] OA: Athletics, Cop Talk, Driving, Evidence Collection, Firearms, Interrogation, Law, Assess Honesty, Sense Trouble; CR: 3-4; S: Używając Cop Talk Śledczy może uzyskać dostęp do archiwów policyjnych, dowodów rzeczowych oraz przesłuchiwanych świadków, więźniów. Posiadanie przynajmniej jednego punktu wartości Cop Talk pozwala na dostęp do laboratorium policyjnego oraz kostnicy w jurysdykcji danego Śledczego.
Private Investigator [Dedektyw] OA: Accounting, Disguise, Driving, Law, Locksmith, Photography, Assess Honesty, Reassurance, Scuffling, Shadowing; CR: 2-3; S: Dedektyw z punktami w polach Disguise oraz Shadowing może wydać dodatkowe punkty nawet po rzucie (w stosunku 2 za 1). Możesz użyć następującego, alternatywnego zestawu Umiejętności Zawodowych dla Dedektywa: Cop Talk, Driving, Intimidation, Locksmith, Asses Honesty, Scuffling, Shadowing, Streetwise.
Professor [Profesor] OA: Bureaucracy, Languages, Library Use i 1 Umiejętność Interpersonalna oraz 3 Umiejętności Akademickie (wliczając do tego Astronomy oraz Chemistry); CR: 3-5; S: Tak długo jak pozycja akademicka Profesora jest stabilna (Credit Rating 3 lub więcej), używając Bureaucracy ma niemal nieograniczony dostęp zbiorów bibliotecznych, badań laboratoryjnych oraz archiwów. Jeżeli jego Credit Rating wynosi 5 lub więcej praktycznie nie można go pozbawić uprawnień profesorskich.
Scientist [Naukowiec] OA: Electrical Repair, Evidence Collection, Languages, Library Use, Photography i 2 umiejętności z następujących: Astronomy, Biology, Chemistry, Cryptography, Forensics, Geology, Physics; CR: 3-5; S: Naukowiec posiada dostęp do laboratorium odpowiednim dla jego zakresu badań. Może używać Credit Rating by uzyskiwać wyniki badań z innych laboratoriów, lub by zyskać dostęp to specjalistycznego wyposażenia. Jeżeli naukowiec ma referencje akademickie (Credit Rating 3 lub więcej oraz przynajmniej 2 na którejś z następujących umiejętności: Astronomy, Biology, Chemistry, Geology, Physics) może uzyskać dostęp do zamkniętych zbiorów bibliotek akademickich.
Cooperator Veritatis pisze:system odradzam; mało wspiera ciekawsze postacie, czasem jest strasznie prymitywny.
Cooperator Veritatis pisze:Po drugie, mechanika walki i wykorzystania zwykłych HPków zasadniczo się nie bronią. Walka jest wolna i schematyczna. Nie grywamy w pulpie, ale parę razy do walki doszło, głównie z oprychami/obstawą, i ogólnie rzecz biorąc, lepiej bym zrobił prowadząc je bez mechaniki.
jesussan pisze:jezeli ktos preferuje spojne mechanicznie i realistyczne systemy - odradzam (w takim wypadku jasne jest ze lepiej wybrac gurpsa czy basic roleplaying), natomiast jezli ktos chce poprowadzic przygode jak film (z scisle okreslonym scenariuszem) to trail moim zdaniem sprosta zadniu.
jesussan pisze:jezeli ktos preferuje spojne mechanicznie i realistyczne systemy - odradzam (w takim wypadku jasne jest ze lepiej wybrac gurpsa czy basic roleplaying), natomiast jezli ktos chce poprowadzic przygode jak film (z scisle okreslonym scenariuszem) to trail moim zdaniem sprosta zadniu.