Zrodzony z fantastyki

 
Creep84
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: czw lip 20, 2006 8:19 pm

Trail of Cthulhu

pn maja 12, 2008 7:15 pm

Witam,

Czy ktoś miał już do czynienia z podręcznikiem Trail Of Cthulhu RPG (opartym na mechanice Gumshoe)?
 
Awatar użytkownika
jesussan
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: pn maja 12, 2008 9:45 pm

pn maja 12, 2008 9:57 pm

Dzisiaj zakupilem ten podrecznik wysylkowo. Jak tylko dostane, przeczytam, pogram - napisze wrazenia.
 
Creep84
Nowy użytkownik
Nowy użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: czw lip 20, 2006 8:19 pm

pn maja 12, 2008 10:03 pm

No tak, siła Allegro ;). Ja swój odebrałem dziś - pierwsze wrażenie jak najbardziej pozytywne: twarda oprawa, świetne ilustracje, w treść dopiero się wgryzam. Ale przetestować będę mógł dopiero w przyszłym tygodniu. Już zacieram ręce...
 
Awatar użytkownika
Ifryt
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 912
Rejestracja: śr mar 03, 2004 5:07 pm

wt maja 13, 2008 10:43 am

Ja dostałem w zeszłym tygodniu. :)

Nie zdążyłem go jeszcze przeczytać, ale z tego co przeglądałem, zapowiada się naprawdę interesująco. Co ciekawe, "Trail of Cthulhu" będzie właściwie moim pierwszym poważniejszym zetknięciem z mitologią Cthulhu. Owszem, grałem parę razy w "Zew Cthulhu", ale to były pojedyncze sesje, różnej jakości. Teraz, przyznam, głównie zachęciła mnie sama mechanika GUMSHOE. Realia "Esoterrorists" nie przemówiły do mnie nadmiernie (do sesji w naszym realnym śwecie z elementami czegoś mroczniejszego wystarcza mi Świat Mroku). A teraz pomyślałem sobie - Cthulhu? Dlaczego nie? - I tak oto kupiłem ten podręcznik. :)
 
Awatar użytkownika
Grabarz
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 365
Rejestracja: śr lis 03, 2004 10:30 am

wt maja 13, 2008 12:57 pm

witam

do mnie wlasnie idzie. Po recenzjach stwierdzilem, ze w koncu ktos stworzyl pulpowe kryminały z Mitami:)

Jak przyjdzie sie zobaczy, czy recenzje kłamały. Na razie przyznam sie, ze po lekturze czworologi obecnie Breslau, mam mase pomysłów na miedzywojenny Szczecin.

pozdrowienia i milego grania
 
Awatar użytkownika
jesussan
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: pn maja 12, 2008 9:45 pm

pn maja 19, 2008 9:50 am

Tworząc podręcznik zauważyłem, że brakuje jednego miejsca gdzie byłby wszytskie informacje o tworzeniu Badacza. Wprawdzie jest ramka na stronie 9, jednakże podaje ona tylko szkielet tego procesu, bez dokładnych informacji. Dodatkowo wiele zasad dotyczących pewnych restrykcji przy tworzeniu badacza jest bardzo porozrzucanych po podręczniku. Dlatego też postanowiłem zebrać to wszystko do kupy i mniej więcej przetłumaczyć. Zaznaczam, że zrezygnowałem z zaznaczania co należy do wersji Pulp, a co do Purist...

Może komuś się przyda. Moim Graczom na pewno.

Tworzenie Badacza:
1.Wybierz Zawód [Occupation] Badacza [Investigator]. Zaznacz na karcie Umiejętności Zawodowe [Occupational Abilities]. Nie możesz wybrać Fleeing, Credit Rating, Cthulhu Mythos, Health, Sanity oraz Stability jako Umiejętności Zawodowych.
2.Wybierz Motywację [Drive] Badacza.
3.Wydaj punkty [Build Points] na wartości [Rating Points] Umiejętności Badawczych [Investigative Abilities] (w systemie 1 punkt za 1 punkt wartości danej umiejętności). Otrzymujesz ich 24, 18, 16 (w zależności od ilości Graczy, kolejno: 2, 3, 4 lub więcej). Wartość punktów wydanych na Umiejętności Zawodowe liczy się podwójnie. Badacz rozpoczyna z niższą wartością umiejętności Credit Rating określonego Zawodu. W uzasadnionym przypadku możesz przenieść darmowe punkty wartości Credit Rating na inne Umiejętności Badawcze. Punkty wydawane na wartość Credit Rating kosztują 1, aż do osiągnięcia górnej granicy określonej w danym Zawodzie, następnie kosztują podwójnie. Nie możesz wydawać punktów na Cthulhu Mythos.
4.Wydaj 65 punktów na wartości Umiejętności Ogólnych [General Abilities]. Punkty wydane na Umiejętności Zawodowe liczą się podwójnie. Każdy Badacz rozpoczyna z 4 darmowymi punktami wartości na Sanity, 1 darmowym punktem wartości na Stability i Health. Każdy punkt wydany na wartości Umiejętności Ogólnych kosztuje 1, za wyjątkiem Fleeing. Jeżeli wartość twojego Fleeing jest dwa razy większa niż ostateczna wartość Athletics możesz kupić 2 punkty wartości Fleeing za 1 punkt (jeżeli Athletics równa się 0 to cała wartość Fleeing kosztują połowę). Nie możesz wydawać punktów na wartość Hypnosis (chyba że Badacz jest Alienist lub Parapsychologist). Wartość Sanity nie może przekroczyć 10 (również nigdy nie może być większa niż 10 odjąć Cthulhu Mythos), a Health i Stability 12. Najwyższa wartość Umiejętności Ogólnej nie może być większa niż podwojona wartość drugiej, co do wielkości wartości, umiejętności .
5.Określ Podstawy Poczytalności [Pillars Of Sanity] i Źródła Równowagi Psychicznej [Sources Of Stability]. Na każde 3 pełne punkty wartości Sanity wymyślasz jedną Podstawę Poczytalności, a na każde 3 pełne punkty wartości Stability określasz jedną osobę będącą Źródłem Równowagi Psychicznej Badacza.
6.Określ inne informacje o Badaczu.


Edit: Jezeli sa chetni, to moge wrzucic tu pozniej kolejne partie tego co przetlumacze, zrobie notatki... Planuje zrobic taki skrot zasad na gora 4 strony w pdf'ie.
 
Awatar użytkownika
Grabarz
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 365
Rejestracja: śr lis 03, 2004 10:30 am

pn maja 19, 2008 12:05 pm

witam

ja wlasnie czytam swoj swiezutki egzemplarza i musze przyznac, ze system gumshoe bardzo pasuje do sledztw w cthulhu. Zobaczymy czy bedzie sie sprawdzal na sesjach, ale wyglada obiecujaco. Co zas do podrecznika, to niestety tzreba stwierdzic, ze jak sie chce prowadzic z wieksza dawka mitow, to trzeba zainwestowac w dodatki z Zewu.

Oczywiscie wszelkie pomoce mile widziane:)

pozdrawiam

Michał
 
Awatar użytkownika
vanderus
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 634
Rejestracja: pt sie 22, 2003 11:43 am

pn maja 19, 2008 12:59 pm

Wszelkie pomoce do Traila są jak najbardziej mile widziane w dziale. Podobnie zresztą jak recenzje - jeśli więc ktokolwiek jest zainteresowany jakimiś publikacjami na ten temat w dziale Horror proszę o kontakt ze mną.
 
Awatar użytkownika
jesussan
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: pn maja 12, 2008 9:45 pm

wt maja 20, 2008 11:46 am

Sporządziłem spis zawodów z skrótowym tłumaczeniam zasad specjalnych...

(Generalnie to kolejna część do skrótu zasad jaki sporządzam. Umieszczam to tutaj bo może ktoś dostrzeże jakies błędu w tłumaczeniu lub będzie miał jakieś sugestie co do zgrabniejszego tłumaczenia.)

Occupation [Zawód]:
W opisie zawodów OA oznacza Occupational Abilities, CR to przedział Credit Rating, natomiast S to zasady specjalne dotyczące danego zawodu.

Alienist [Psychiatra] OA: Biology, Languages (niemiecki i łacina), Library Use, Medicine, Pharmacy, Psychoanalysis, Assess Honesty i 2 Umiejętności Interpersonalne; CR: 3-4; S: Używając Medicine lub Umiejętności Interpersonalnej Badacz zyskuje dostęp do zapisków i oddziałów psychiatrycznych (mając wartość 2 lub więcej Medicine dotyczy to również medycznych zapisków i oddziałów szpitalnych). Poziom Trudności [Difficulty Number] testów Psychoanalysis dla Psychiatry wynosi 3, a nie 4. Uspokajając osobę Zachowującą się Nieobliczalnie (Erratic Manner) Psychiatra wydaje 1 punkt z pola Psychoanalysis zamiast 2. Może przywracać punkty Stability również sobie (ale tylko 1 za 1 punkt wydany z pola Psychoanalysis). Używając Assess Honesty może tworzyć portrety psychologiczne. Psychiatra może rozwijać umiejętność Hypnosis.

Antiquarian [Antykwariusz] OA: Architecture, Art History, Bargain, History, Languages, Law, Library Use i 1 Umiejętność Badawcza związana ze specjalizacją; CR: 2-5; S: Raz na przygodę Badacz może odkryć, że dzięki swoim sklepowym zasobom jest w posiadaniu istotnej dla fabuły informacji, przedmiotu (wymaga to użycia odpowiedniej dla danej pomocy umiejętności).

Archaeologist [Archeolog] OA: Archaeology, Athletics, Evidence Collection, First Aid, History, Languages, Library Use, Riding i 2 Umiejętności Badawcze; CR: 4-5; S: Dzięki użyciu Archeology lub odpowiedniej Umiejętności Interpersonalnej Archeolog może zyskać dostęp do muzealnych zasobów. Jeżeli wartość Archeology wynosi 2 lub więcej, a Credit Rating 3 lub więcej, to może uzyskać dostęp do zamkniętych zbiorów akademickich bibliotek.

Artist [Artysta] OA: Architecture, Art, Art History, Craft, Disguise, Flattery, Photography, Assess Honesty i 2 Umiejętności Akademickie lub Interpersonalne jako specjalizacja; CR: 1-4; S: Cztery razy na sesję Artysta podczas chwili wytchnienia może przywrócić sobie 1 punkt z pola umiejętności wybranej formy artystycznej ( Architecture, Art, Craft, Photography, itp.).

Author [Pisarz] OA: Art, History, Launguages, Library Use, Oral History, Assess Honesty i 3 dowolne umiejętności jako specjalizacje lub zdolności nabyte w poprzednim zawodzie; CR: 1-3; S: Cztery razy na sesję Pisarz podczas chwili wytchnienia może przywrócić sobie 1 punkt z pola wybranej Umiejętności Akademickiej.

Clergy [Duchowny] OA: History, Languages (łacina, greka, aramejski lub hebrajski), Library Use, Psychoanalysis, Assess Honesty, Reassurance, Theology i 1 Umiejętność Interpersonalna; CR: 2-5; Używając Theology lub Reassurance Duchowny może uzyskać dostęp do zasobów informacji, zbiorów danej instytucji religijnej. Jeże publicznie pokazuje swój zawód może raz na sesje uzupełnić do pełna pole wybranej Umiejętności Interpersonalnej rozmawiając z innym przedstawicielem swojego wyznania. Poziom Trudność dla opanowania Nieobliczalnego Zachowania jakiejś postaci wynosi 3 zamiast 4. Duchowny potrafi stworzyć wodę święconą, używać krucyfiksów do odegnania wampirów i egzorcyzmować demony wygrywając Rywalizację [Contest] Stability nad Health demona.

Criminal [Przestępca] OA: Bargain, Intimidation, Locksmith, Scuffling, Sense Trouble, Shadowing, Stealth, Streetwise i 1 Umiejętność Interpersonalna lub Techniczna związana ze specjalizacją, CR: 0-4; S: Przestępca z punktami w polach Conceal, Filch oraz Shadowing może wydać dodatkowe punkty nawet po rzucie (w stosunku 2 za 1). Jeżeli przestępca jest członkiem mafii może otrzymać darmowy punkt wartości Languages (dla języka włoskiego).

Dilettante [Dyletant] OA: Credit Rating, Flattery, Riding i 5 dowolnych umiejętności; CR: 3 bez górnego ograniczenia; S: Dyletant może używać punktów z pola Credit Rating w celu skorzystania z kontaktów osobistych.

Doctor [Lekarz] OA: Accounting, Biology, First Aid, Forensics, Languages (łacina), Medicine, Pharmacy, Assess Honesty, Reassurance; CR: 4-6; S: Używając Medicine lub Reassurance Lekarz może uzyskać dostęp do informacji medycznych i zasobów danego szpitala. Używając First Aid przywraca rannej postaci 3 punkty Health zamiast 2 (lecząc siebie 2 zamiast 1). Może ustabilizować stan ciężko rannej postaci wydając 1 punkt First Aid zamiast 2.

Hobo [Włóczęga] OA: Athletics, Bargain, Filch, Outdoorsman, Sense Trouble, Stealth, Streetwise; CR: 0; S: Włóczęga może używać Sense Trouble lub Streetwise do odczytywania znaków pozostawionych przez innych włóczęgów. Używając Streetwise odnajduje, korzysta z ulicznych znajomości.

Journalist [Reporter] OA: Cop Talk, Disguise, Evidence Collection, Languages (język korespondenta zagranicznego), Oral History, Photography, Assess Honesty, Reassurance, Shadowing i 1 Umiejętność Interpersonalna; CR: 2-4; S: Używając Reassurance Reporter ma dostęp do archiwów gazet oraz do informacji, które nie zostały upublicznione.

Military [Wojskowy] OA: Athletics, Firearms, Intimidation, Outdoorsman, Scuffling, Weapons oraz dla Army/Marines [Żołnierz Piechoty] Conceal, Driving, Stealth, dla Corpsman/Medic [Sanitariusz] First Aid, Medicine, Reassurance, dla Engineers/Heavy Weapons [Saper] Driving, Explosive, Mechanical Repair, dla Navy [Żołnierz Marynarki] Astronomy, Mechanical Repair, Piloting, dla Officer [Oficer] Bureaucracy, Riding lub Piloting, Reassurance; CR: 2-4 lub 2-5 dla Officer; S: Zamiast panikować lub Zachowywać Się Nieobliczalnie Wojskowy może wydać 2 punkty z pola Reassurance. Jeżeli wciąż jest na służbie może użyć jakiejkolwiek Umiejętności Interpersonalnej by dostać się do dostępnych dla niego stref wojskowych. Jeżeli wojskowy jest doświadczony w boju Poziom Trudności umiejętności bojowych (Próg Trafienia [Hit Threshold] przeciwnika, Athletics. Firearms, Scuffling, Weapons) nie zwiększa się o 1, dopóki poziom Stability lub Health nie spadnie poniżej -5. Jeżeli Wojskowy jest weteranem górna granica jego Stability wynosi 10, ale niektóre testy tej cechy mogą być wykonywane na obniżonym Poziomie Trudności.

Nurse [Pielęgniarka] OA: Biology, First Aid, Medicine, Pharmacy, Assess Honesty, Reassurance, (opcjonalnie może posiadać również Bureaucracy i/lub Flattery); CR: 2-4; S: Używając Medicine lub Reassurance Pielęgniarka może uzyskać dostęp do informacji medycznych i zasobów danego szpitala. Używając First Aid przywraca rannej postaci 3 punkty Health zamiast 2 (lecząc siebie 2 zamiast 1). Może ustabilizować stan ciężko rannej postaci wydając 1 punkt First Aid zamiast 2.

Parapsychologist [Parapsycholog] Anthropology, Electrical Repair, Library Use, Mechanical Repair, Occult, Photography, Assess Honesty, Sense Trouble; CR: 2-3; S: Parapsycholog może rozwijać umiejętność Hypnosis. W wyjątkowych przypadkach może posiadać zdolności paranormalne.

Pilot [Pilot] OA: Astronomy, Driving, Electrical Repair, Mechanical Repair, Piloting, Sense Trouble; CR: 2-3; S: Posiada dostęp lub na własność samolot.

Police Dedective [Śledczy] OA: Athletics, Cop Talk, Driving, Evidence Collection, Firearms, Interrogation, Law, Assess Honesty, Sense Trouble; CR: 3-4; S: Używając Cop Talk Śledczy może uzyskać dostęp do archiwów policyjnych, dowodów rzeczowych oraz przesłuchiwanych świadków, więźniów. Posiadanie przynajmniej jednego punktu wartości Cop Talk pozwala na dostęp do laboratorium policyjnego oraz kostnicy w jurysdykcji danego Śledczego.

Private Investigator [Dedektyw] OA: Accounting, Disguise, Driving, Law, Locksmith, Photography, Assess Honesty, Reassurance, Scuffling, Shadowing; CR: 2-3; S: Dedektyw z punktami w polach Disguise oraz Shadowing może wydać dodatkowe punkty nawet po rzucie (w stosunku 2 za 1). Możesz użyć następującego, alternatywnego zestawu Umiejętności Zawodowych dla Dedektywa: Cop Talk, Driving, Intimidation, Locksmith, Asses Honesty, Scuffling, Shadowing, Streetwise.

Professor [Profesor] OA: Bureaucracy, Languages, Library Use i 1 Umiejętność Interpersonalna oraz 3 Umiejętności Akademickie (wliczając do tego Astronomy oraz Chemistry); CR: 3-5; S: Tak długo jak pozycja akademicka Profesora jest stabilna (Credit Rating 3 lub więcej), używając Bureaucracy ma niemal nieograniczony dostęp zbiorów bibliotecznych, badań laboratoryjnych oraz archiwów. Jeżeli jego Credit Rating wynosi 5 lub więcej praktycznie nie można go pozbawić uprawnień profesorskich.

Scientist [Naukowiec] OA: Electrical Repair, Evidence Collection, Languages, Library Use, Photography i 2 umiejętności z następujących: Astronomy, Biology, Chemistry, Cryptography, Forensics, Geology, Physics; CR: 3-5; S: Naukowiec posiada dostęp do laboratorium odpowiednim dla jego zakresu badań. Może używać Credit Rating by uzyskiwać wyniki badań z innych laboratoriów, lub by zyskać dostęp to specjalistycznego wyposażenia. Jeżeli naukowiec ma referencje akademickie (Credit Rating 3 lub więcej oraz przynajmniej 2 na którejś z następujących umiejętności: Astronomy, Biology, Chemistry, Geology, Physics) może uzyskać dostęp do zamkniętych zbiorów bibliotek akademickich.
 
Awatar użytkownika
jesussan
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: pn maja 12, 2008 9:45 pm

sob maja 24, 2008 11:23 am

Jestem po pierwszej sesji w ToC.

Pierwsze wrazenie - bardzo pozytywne! System umiejetnosci badawcze/ogolne swietnie sie sprawdza - dzieki temu sledztwo jest dynamiczne i mozna sie skupic na odgrywaniu postaci. No i nie ma absurdow w stylu, ze Gracze wiedza ze TAM MUSI BYC JAKAS POSZLAKA, ale nikomu nie wychodza testy... Poza tym, punkty wydawane na specjalne korzysci [benefits] bardzo urozmaicaja rozgrywke i sprawiaja, ze jest bardziej nieprzewidywalna. Przez cala sesje wykonalismy 2 lub 3 rzuty! I to nie dlatego, ze na sile unikalem testow, bo chcialem by bylo fabularnie. Po prostu ten system ogranicza je do minimum, a przy tym nie wymaga od MG podejmowania losowych decyzji. Jak dla mnie swietna sprawa!

Ale jest pewnien powazny minus... Nim zaczelismy grac stracilismy jakies 5h na tlumaczenie zasad (i to nie wszystkich! ograniczylem sie do tych, ktore trzeba znac by rozsadnie stworzyc postac!) i tworzenie kart badaczy (za pierwszym razem w ToC jest to jeszcze trudniejsze niz w zwyczajnym CoC, ale pewnie pozniej pojdzie sprawnie...). Proponuje wiec na pierwsza sesje albo umowic sie duzo wczesniej, albo w ogole zorganizowac osobne spotkanie pzreznaczone na tworzenie postaci i tlumaczenie zasad.

Zycze owocnych sesji w ToC!
 
Awatar użytkownika
Nico
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 56
Rejestracja: sob paź 11, 2003 6:45 pm

Trail of Cthulhu

sob paź 02, 2010 10:21 pm

Ja również jestem po pierwszej sesji i bardzo entuzjastycznie widzę nowy system. Mniej rzutów, więcej funu, tak w skrócie. Gracze szybko załapali o co chodzi i nikt nie tęskni za kostkami. Graliśmy bardziej "pulp", ale nawet bez tego system pozwala graczom o wiele więcej IMO niż w oryginalnym Cthulhu, tzn. są bardziej odporni na szaleństwo....ale to tylko może moje odczucie. Jeśli ktoś lubi być kopany to jest opcja "purist" w której gracze są bezlitośnie słabi ;). Polecam gorąco system!
 
Awatar użytkownika
Cooperator Veritatis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 520
Rejestracja: czw cze 23, 2005 11:51 am

Trail of Cthulhu

pn paź 11, 2010 7:00 pm

E, ja po pierwszym pozytywnym spojrzeniu raczej system odradzam; mało wspiera ciekawsze postacie, czasem jest strasznie prymitywny. Klasyczny "Zew" genialny też nie jest, ale (może przez sentyment?) ostatecznie bardziej przypada mi do gustu.
 
Awatar użytkownika
Nico
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 56
Rejestracja: sob paź 11, 2003 6:45 pm

Re: Trail of Cthulhu

sob lis 13, 2010 3:07 pm

Cooperator Veritatis pisze:
system odradzam; mało wspiera ciekawsze postacie, czasem jest strasznie prymitywny.


Możesz rozwinąć? Jakoś nie zauważyłem problemów z bohaterami u graczy. Jak rozumiesz prymitywizm?
 
Awatar użytkownika
jesussan
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: pn maja 12, 2008 9:45 pm

Trail of Cthulhu

sob lis 13, 2010 11:15 pm

hmn rozegralismy dwie kampanie w traila i mam wrecz odmienne wrazenia.

system przenosi srodek ceizkosci z typowych mechanizmow systemowych na odgrywanie w bardzo rezyserski sposob konkretnych scen. dzieki temu mg moze wspaniale manipulowac klimatem a gracze latwo sie w tym odnajduja dzieki temu jak zostal skonstruowany system umiejetnosci. trail jest faktycznie specyficznym system, gdyz gracze sa tu raczej aktorami a mg rezyserem. mniej liczy sie caloksztal, przebieg fabuly, rozwoj postaci. mechanika jest tak skonstruowana, ze liczy sie tylko poetyckosc wyrezyserowanych scen i umiejetne odnalezienie sie w nich aktorsko przez graczy.

jak dla mnie to bardzo swiezy oddech dla rpg. polecam szczegolnie osobom, ktore z jednej strony lubia grac narratorsko, a z drugiej potrzebuja mnimalnej, spajajacej wszytsko mechaniki. trail of cthulhu z pewnoscia wspiera filmowy sposob prowadzenia przygod.
 
Awatar użytkownika
Cooperator Veritatis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 520
Rejestracja: czw cze 23, 2005 11:51 am

Trail of Cthulhu

ndz lis 14, 2010 12:49 am

Ja mam za sobą też dwie kampanie w Traila, więc chyba staż mamy podobny. :wink:

Zasadniczo, mój pierwszy zarzut do systemu jest taki, że bardzo mało wspiera tworzenie postaci. Przyznaje się punkty na umiejętności i zasadniczo niewiele więcej. Brakuje zupełnie chociażby większych opisów świata, nawet Mity potraktowano szczątkowo. Pomysły Drive'ów, filarów stabilności i źródeł poczytalności (czy tam na odwrót) w zasadzie nie doczekały się większego opisu.

Po drugie, mechanika walki i wykorzystania zwykłych HPków zasadniczo się nie bronią. Walka jest wolna i schematyczna. Nie grywamy w pulpie, ale parę razy do walki doszło, głównie z oprychami/obstawą, i ogólnie rzecz biorąc, lepiej bym zrobił prowadząc je bez mechaniki.

Nie zauważyłem też specjalnego wsparcia "filmowego prowadzenia przygód", "poetyckości scen" i "odnalezienia aktorskiego", ale może po prostu nie wiem, co przez to, jesussanie, rozumiesz (nawiasem mówiąc, chyba taki nick miał autor nieodżałowanych Bardzo Odważnych Bohaterów, to Ty? :) ). Dla mnie konstrukcja mechaniki daje graczom do 10 bankowo udanych testów w czasie sesji i automatyczne zdawanie zwyczajowych testów spostrzegawczości, wypatrywania, wiedzy etc. w poszukiwaniu wskazówek.
 
Awatar użytkownika
jesussan
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: pn maja 12, 2008 9:45 pm

Trail of Cthulhu

ndz lis 14, 2010 1:16 am

tak to ja robilem BOBa. ^^ fajnie ze ktos mnie jeszcze pamieta.

no wlasnie w trailu nacisk jest zupelnie przeniesiony z realistycznej mechaniki na taka, ktora sprzyja scenicznemu rozgrywaniu przygod. z zalozenia systemu zreszta porusza sie po scenach, niczym rezyseria filmowa, gdzie director dokladnie i staranie wybiera sceny kotre buduja fabule ('filmowe prowadzenie przygod'). system punktowy sprawia, ze postac, ktora jest w czyms dobry danej wskazowki po porstu nie przegapi. system nie ogranicza wiec postaci w stylu: 'niby jestem ekspertem, ale poniewaz na okultyzm wypadlo 85 a ja mam tylko 80 wiec sie nie przydam...' mozna skupic sie na odgrywaniu ('odnalezienie aktorskie'). dodatkowo moga miec miejsce typowo filmowe akcje w stylu Monka, Indiany czy kogos w tym stylu - dzieki wydaniu wiekszej ilosci punktow gracz moze blyskotliwe na cos wpasc. ja np. daje duzo wolnego graczom i ich postacia jezeli chodzi o wydawanie punktow i 'dopisywanie' fabuly samemu... tzn. pozwalam, zeby np gracz majacy postac religioznawcy, kiedy wydaje dodatkowy punkt na extra effort sam puscil wodze fantazji i dopowiadal rozne szczegol (nawet jak to czasem ingeruje w fabule i zmienia moja wizje przygody). to sprawia, ze czasem sesje sa byc moze przegadane, ale z pewnoscia latwiej uzyskuje sie unikalny klimat ('poetyckosc scen').

co do jednego sie zgadzam mechanika walki jest chybiona - ciezko kogos zastrzelic nawet przykladajac mu rewolwer do skroni... z drugiej strony to tez wspiera przedstawienie bohaterow graczy w filmowy sposob (w filmie glowny bohater rzadko ginie przypadkowo).

podsumowujac, trail z zalozenia mial byc raczej specyficzna 'umowa' miedzy graczami i mg niz typowym systemem rpg. to raczej formula jak stworzyc 'film' w ktorym mg to po porstu 'rezyser',a a'aktorzy' maja ciut wiecej swobody niz w parwdziwym filmie, ale mniej niz w przecietnym rpg. jezeli ktos preferuje spojne mechanicznie i realistyczne systemy - odradzam (w takim wypadku jasne jest ze lepiej wybrac gurpsa czy basic roleplaying), natomiast jezli ktos chce poprowadzic przygode jak film (z scisle okreslonym scenariuszem) to trail moim zdaniem sprosta zadniu.
 
Awatar użytkownika
Nico
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 56
Rejestracja: sob paź 11, 2003 6:45 pm

Re: Trail of Cthulhu

pn lis 15, 2010 6:09 pm

Cooperator Veritatis pisze:
Po drugie, mechanika walki i wykorzystania zwykłych HPków zasadniczo się nie bronią. Walka jest wolna i schematyczna. Nie grywamy w pulpie, ale parę razy do walki doszło, głównie z oprychami/obstawą, i ogólnie rzecz biorąc, lepiej bym zrobił prowadząc je bez mechaniki.


Tu się zgadzam, walka jest wolna i schematyczna, ale osobiście rozwiązałem ten problem drastycznie zwiększająć obrażenia zadawane przez bronie. Problem automatycznie skończył się. Jeden strzał, przeważnie trup :).

jesussan pisze:
jezeli ktos preferuje spojne mechanicznie i realistyczne systemy - odradzam (w takim wypadku jasne jest ze lepiej wybrac gurpsa czy basic roleplaying), natomiast jezli ktos chce poprowadzic przygode jak film (z scisle okreslonym scenariuszem) to trail moim zdaniem sprosta zadniu.


Realistyczny system RPG? ;) Jako, że prowadzę przygody książkowe, teraz kampanie "Maski N...", to właśnie ToC sprawdza mi się doskonale jako "film".
Ostatnio zmieniony pn lis 15, 2010 6:12 pm przez Nico, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Cooperator Veritatis
Zespolony z forum
Zespolony z forum
Posty: 520
Rejestracja: czw cze 23, 2005 11:51 am

Trail of Cthulhu

pn lis 15, 2010 11:57 pm

Nie lubię teoretyzować na temat sesji, bo co kraj, to obyczaj, ale mam wątpliwość (nie prowadzę zasadniczo przygód w sposób opisany przez Ciebie jako "filmowe"): czy te bankowo zdane testy w czasie scen nie za bardzo ułatwiają graczom zabawę? Jak chodzi o kluczowe elementy intrygi, to na ogół ich nie rozgrywam mechanicznie, tylko zdaję się na spostrzegawczość graczy, a nie ich postaci. Wydaje mi się jednak, że po prostu ToC wspiera inną konwencję niż ta, którą prowadzę :)

@Nico;

Zwracam uwagę tylko, że to nie ja użyłem sformułowania "realistyczny" :razz: Moje zarzuty wobec ToCu nie mają niczego wspólnego z poszukiwaniem "realistycznego systemu RPG" (taki twór to fantom, który ma zwodzić nieostrożnych Badaczy z wytyczonych szlaków w Krainach Snów, prowadząc do tronu Czarnego Człowieka :razz: ), tylko systemu, który by pewne elementy świata przedstawionego zdejmował z głowy prowadzącego. I ToC za bardzo mi nie pomógł, po prostu.
 
Awatar użytkownika
jesussan
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: pn maja 12, 2008 9:45 pm

Re: Trail of Cthulhu

wt lis 16, 2010 12:32 am

jesussan pisze:
jezeli ktos preferuje spojne mechanicznie i realistyczne systemy - odradzam (w takim wypadku jasne jest ze lepiej wybrac gurpsa czy basic roleplaying), natomiast jezli ktos chce poprowadzic przygode jak film (z scisle okreslonym scenariuszem) to trail moim zdaniem sprosta zadniu.


no ja rowniez wyraznie napisalem ze ToC realistyczny nie jest. zamiast logicznych zasad mamy raczej tricki... dla mnie ciekawa konwencja, ale oczywiscie kto co lubi.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości