O tak, tworzenie BNów i Potworów to rzecz z nowego PMP, która chyba wzbudza we mnie najwięcej sprzecznych odczuć. Z jednej strony teoretycznie prosta instrukcja obsługi, z drugiej strony mankamenty, które początkującemu mistrzowi mogą znaczącą utrudnić zabawę - chociażby olbrzymia dowolność w ustalaniu ilości KW.
Aktualnie siedzę i dumam nad dwoma zagadnieniami:
1. co z klasą pancerza powyżej 19?
Uzyskanie takowej, w szczególności gdy tworzymy ciężkozbrojnego, nie jest szczególnie trudne. Wedle tego co zaserwowano nam w tabeli, BN o KP 20 powinien mieć liczone KP jak wróg o CR 31 (30 to nadal 19). Ma to niebagatelny wpływ na związaną z punktami wytrzymałości składową skali wyzwania i jak sami możecie zauważyć, stanowczo zawyża (a więc zniekształca) uzyskany wynik.
Jak do tej pory moja praktyka zmierza do całkowitego pomijania klasy pancerza przy ustalaniu CR BN-ów/Potworów, jeżeli KP przewyższa wspomnianą wartość.
2. co z wrogami rzucającymi potężne zaklęcie, które nie zadają żadnych obrażeń?
Zgodnie z podręcznikiem, przy określaniu CR uwzględniamy zaklęcia zadające obrażenia (żeby określić obrażenia na rundę) oraz inne wpływające na PW, KP - w skrócie - mające wpływ na określenie CR. Można sobie jednak wyobrazić milusińskiego, który dysponuje jedną zdolnością czaropodobną (czy teraz raczej wrodzoną), która nie ma takiego efektu - ot chociażby odwrócenie grawitacji (7 poziomowy czar).
Myślę, że w takim przypadku, o wpływie na CR powinien decydować najwyższy poziom dostępnych BNowi/Potworowi zdolności, nie zaś jego potęga wyrażona ilością k6 zrzuconych wrogowi na łeb. Obrażenia to nie wszystko!
Uważam, że edytor wcale nie jest taki prosty w obsłudze na jaki wygląda, a każdy Mistrz, który rozpocznie z nim swoją przygodę, prędko to dostrzeże.