Strona 1 z 149

Pytania o mechanikę

: ndz kwie 09, 2006 9:45 pm
autor: Zsu-Et-Am
W tym temacie możecie zadawać i udzielać odpowiedzi na pytania dotyczące mechaniki d20.

Do pytających
Prosimy ograniczać się do pytań, na które można jednoznacznie odpowiedzieć (podpierając odpowiedź zasadami). Jeśli chcesz podyskutować na temat mechaniki lub zadać pytanie o rozwiązania stosowane przez różnych MP, załóż nowy temat.

Przed zadaniem pytania sprawdź, czy odpowiedź na nie nie znajduje się w FAQ lub, jeśli tam jej nie ma, we wcześniejszych postach w tym temacie. Możesz też zajrzeć do tematu Pytania początkujących oraz użyć Wyszukiwarki by przeszukać całe subforum Mechanika.

Zadając pytanie, w polu temat należy wpisać krótki opis problemu, krtórego ono dotyczy, tak jak przy zakładaniu nowego tematu. Na przykład: "Okazyjne ataki".

Należy także zaznaczyć, czy pytanie dotyczy edycji 3.0, czy 3.5.

Pytania o magię i przedmioty magiczne prosimy zadawać w osobnym wątku.

Do odpowiadających
Jeśli nie jesteś pewien swojej odpowiedzi, zaznacz to. Osoba zadająca pytanie powinna o tym wiedzieć.

Udzielaj odpowiedzi możliwie wyczerpujących i pisz jasnym, zrozumiałym językiem.

Staraj się nie zbaczać z tematu. Czyni to wątek mniej przejrzystym i przez to mniej użytecznym dla pytających. Jeśli chciałbyś podyskutować szerzej na dany temat, załóż osobny temat (w którym możesz odnieść się i podać linki do notek w tym temacie) lub poproś Moderatora o wydzielenie notek.

Zbędne i nie niosące ze sobą żadnej wartościowej treści komentarze będą usuwane natychmiast i bez ostrzeżenia. To samo tyczy się również podziękowań i jakichkolwiek offtopiców.

Informacje ogólne
Temat ten jest bardzo ściśle moderowany. Wszelkie naruszenia Regulaminu spotkają się z bardzo zdecydowaną reakcją Moderatorów.

Pytania, które będą się powtarzały oraz takie, które uznamy za występujące u szerszej rzeszy graczy i MP będą sukcesywnie przenoszone do FAQ.

Mamy nadzieję, iż temat ten będzie dobrze pełnił swoją funkcję i przysłuży się szerokiemu gronu MG oraz graczy.
Redakcja i Moderatorzy

Zdolność lotu a pancerz

: ndz kwie 09, 2006 10:03 pm
autor: Blink
Czy sa jakies ograniczenia co do rodzaju pancerza w przypadku postaci ze skrzydłami? Wszystkie stworzenia latajace nie moga latac gdy maja na sobie ladunek wiekszy niz lekki. Czy zbroje ograniczaja jakos mozliwosc latania?

: ndz kwie 09, 2006 10:13 pm
autor: Zsu-Et-Am
SRD pisze:
Fly: A creature with a fly speed can move through the air at the indicated speed if carrying no more than a light load. (Note that medium armor does not necessarily constitute a medium load.)

Wynika z tego, że pancerz nie ogranicza w dodatkowy sposób zdolności lotu, choć wciąż zmniejsza jego prędkość. Należy również uwzględnić jego wagę przy obliczaniu obciążenia postaci - jeśli będzie ono większe niż lekkie, wówczas wciąż trzeba brać pod uwagę owo podstawowe ograniczenie.

Ohydny Uśmiech Tashy

: czw kwie 13, 2006 9:45 pm
autor: Pan-demonium
Mam pytanie, które wyniknęło na ostatniej mojej sesji. Otóż moja postać rzuciła na pewnego draba Ohydny Uśmiech Tashy (opis czaru - s. 211 PG). Chciałem poprostu dobić przeciwnika, ale MP kazał mi znowu rzacać na trafienie...i tu wynika pytanie, czy jeśli przeciwnik wije się na ziemi od maniakalnego śmiechu i nie może podjąć żadnego działania, to czy można go "tak poprostu" dobić? Wedłóg mnie można, ale MP nie da mi spokoju póki nie zaytam. Jaka jest wasza opinia co do tego czaru?

_______________________
Dzięki za opinie, chociaż nie rozwiązuje to do końca moich problemów...
Do moderatorów: sory, nie zauważyłem tego tematu, gdzie można zamieszczać pytania o magię itp... mój błąd.

Ohydny Śmiech Tashy

: czw kwie 13, 2006 9:48 pm
autor: little_diner
Według mechaniki chyba powinieneś rzucac na trafienie. Tylko, że ofiara nie może używac premii ze Zr do KP. Bo w końcu skoro do pancerza dolicza się zbroja i naturalny pancerz itp, to mimo, ze postać zwija się ze śmiechu i tak trzeba przebić twardą skórę, lub zbroję.
W opisie czaru pisze, że postać nie może podejmowac żadnych czynności, wiec nie może się świadomie bronić (chyba nawet coup de grace możnaby wykorzystać, ale tego nie wiem), ale pancerz i tak działa.

: czw kwie 13, 2006 9:51 pm
autor: masllo
Nie nie można tak poprostu ponieważ postać może mieć np. pancerz w który możesz trafić albo naturalny pancerz przez który się także nie przebijesz. Jest jeszcze wiele innych powodów np. premie z odbicia czy szczęścia. Następnie jednak ta postać nie jest nieruchomy więc jest możliwość, że jej poprostu nie trafisz. To jest jednak mechanika oraz magia.

Pozdrawiam

: czw kwie 13, 2006 10:19 pm
autor: Suldarr'essalar
Pan-demonium pisze:
No ale biorąć pod uwagę, że postać nic nie może zrobić, to chyba, jak bym nad nią przykląkł, wyjął sztylet i poderżnąłbym jej gardło, to by umarła... no jasne, że jakbym próbował go trafić włócznią, to musiałbym rzucać, ale chyba możliwe jest takie "szybkie uśmiercenie" np: sztyletem, trzonkiem wółczni, czy czym kolwiek jeszcze?

Teoretycznie możesz użyć coupe de grace na bezbronnym przeciwniku (helpless). W opisie czaru zaznaczone jest wyraźnie, że postać nie jest bezbronna, więc RAW nie możesz użyć coupe the grace (automatyczne trafienie + krytyk + rzut na instant death).

Więcej czarów dla barda i zaklinacza

: pt kwie 14, 2006 5:24 pm
autor: Tomex
Pytanie jest dośc banalne. Odnosi się do wersji 3.0 jak i 3.5.

Czy jest możliwe by bard albo zaklinacz zwiększyli ilosc swoich czarów? Jeżeli nie jest to możliwe to znacznie osłabia zaklinacza względem czarodzieja. Dodatkowo, gdyby się nie dało, to czy jest jakiś sensowny sposób na ulepszenie zaklinacza czy barda ?

: pt kwie 14, 2006 5:41 pm
autor: Planetourist
Istnieje atut "Dodatkowy czar" (z księgi i Krwi), który daje takie możliwości, choć w bardzo ograniczonym stopniu. To chyba jedyne rozwiązanie z powszechnie znanych polskich podręczników.

: pt kwie 14, 2006 5:46 pm
autor: Zsu-Et-Am
W Księdze i Krwi (a także w Complete Arcane) znalazł się atut Extra Spell. Pozwala on na poznanie dodatkowego zaklęcia, niezależnie od normalnych limitów ich ilości (tak więc np. Bard lub Zaklinacz mogą dzięki niemu znać więcej czarów, niż wskazuje tabela - każdorazowo o jeden więcej). Nie jest objęty OGL, możesz jednak zawsze skorzystać z opisu zbliżonego atutu, będącego psionicznym odpowiednikiem Extra Spell - Expanded Knowledge (patrz Expanded Psionic Handbook lub SRD).

: pt kwie 14, 2006 5:57 pm
autor: Suldarr'essalar
Zsu-Et-Am pisze:
Nie jest objęty OGL, możesz jednak zawsze skorzystać z opisu zbliżonego atutu, będącego psionicznym odpowiednikiem Extra Spell - Expanded Knowledge (patrz Expanded Psionic Handbook lub SRD).

Nie wprowadzaj ludzi w błąd. Jest zasadnicza różnica pomiędzy Expanded Knowledge a Extra Spell i przeniesienie psionicznego odpowiednika na grunt magiczny jest wielką pomyłką.

: pt kwie 14, 2006 6:58 pm
autor: Zsu-Et-Am
Fakt, istnieje jedna poważna różnica: Expanded Knowledge pozwala na poznanie mocy normalnie niedostępnych (np. pochodzących z innej listy mocy). Poza tym jednak, oba atuty są do siebie bardzo zbliżone.

Krytyk bronią naturalną??

: czw kwie 20, 2006 8:49 pm
autor: Darth Legolas
D&D 3.0

Czy można mieć krytyka z broni naturalnej jak na przykład pazury czy macki??

: czw kwie 20, 2006 8:56 pm
autor: masllo
Oczywiście, że mozna tak jak każdą możliwą bronią nawet nogą od ławki czy szklanką :wink: . Jeżeli nie zaznaczono to oczywiście krytyk jest przy uzyskaniu wyniku 20 a mnoznik to zazwyczaj X2.

Pozdrawiam

Ataki wzrokowe a ślepota

: pt kwie 21, 2006 8:39 am
autor: von Trupka
Zastanawia mnie, czy uszkodzenie oczu istoty posiadającej atak wzrokowy, wpłynie jakoś na tą jej zdolność. Bo przecież:
a)oślepiona istota będzie miała problemy ze spojrzeniem komuś w oczy
b)być może sprawne oczy są wymagana do przeprowadzenia takiego ataku.
Należało by również rozważyć dwa warianty ślepoty-zaćmę (utrata wzroku bez pozbawienia gałek ocznych) i uszkodzenia oczu (pozbawienie istoty gałek ocznych). Czekam na Wasze opinie.

Re: Ataki wzrokowe, a ślepota

: pt kwie 21, 2006 9:20 am
autor: Damador.
Smg pisze:
Zastanawia mnie, czy uszkodzenie oczu istoty posiadającej atak wzrokowy, wpłynie jakoś na tą jej zdolność. Bo przecież:
a)oślepiona istota będzie miała problemy ze spojrzeniem komuś w oczy
b)być może sprawne oczy są wymagana do przeprowadzenia takiego ataku.
Należało by również rozważyć dwa warianty ślepoty-zaćmę (utrata wzroku bez pozbawienia gałek ocznych) i uszkodzenia oczu (pozbawienie istoty gałek ocznych). Czekam na Wasze opinie.


gaze atak - po naszemu atak wzrokowy to troche dziwne rozwiazanie , jest kilk potworkow z typu undead ktore tez taki atak posiadaja ( a de facto oczu nie maja )

w opisie beholdera masz ze obciecie danej macki z okiem pozbawia go jednego z atakow specjalnych. w przypadku innych istot ciezko zastosowac ta zasade ( ot chocby z powodu braku ciosow mierzonych) i zalozyc ze po prostu taki atak dziala. Dm moze jednak rozpatrzyc dany przypadek po swojemu

: sob kwie 22, 2006 12:49 am
autor: krzysiek-jakh
Smg pisze:
czy uszkodzenie oczu istoty posiadającej atak wzrokowy, wpłynie jakoś na tą jej zdolność.


Nie udało mi się znaleźć oficjalnej odpowiedzi na taki problem, ale można do tego spróbować dojść pośrednio:

Jeżeli oczy zamknie istota posiadająca atak wzrokowy - przestaje używać ataku wzrokowego (przestaje on działać).
Jeżeli jakas istota zamknie oczy - jest traktowana na takich samych zasadach jakby była całkowicie oślepiona.

IMO:
Odwracając te zdania: Jeżeli istota która używa ataku wzrokowego jest oślepiona - to przestaje używać ataku wzrokowego.

FAQ 3.5 pisze:
Since looking into the eyes triggers a save against a gaze
attack, the creature with the attack can stop using its gaze
simply by closing its eyes; this is not an action, and the creature
can do so anytime, even when flat-footed or during another
creature’s turn. The creature is blinded so long as it keeps its
eyes shut. The creature also can veil its eyes with a translucent
cloth. This stops the gaze attack, but all other creatures have
partial concealment (20% miss chance) relative to it.


IMO:
Jeżeli istota byłaby w jakiś sposób częściowo oślepiona (w sposób powodujący ukrycie innych istot równe lub większe od 20%) - można się zastanowić nad takim samym rozwiązaniem jak dla przykrycia oczu półprzezroczystą tkaniną (zatrzymuje ataki wzrokowe istoty która przesłoniła sobie oczy, ale daje wszystkim innym 20% ukrycia)

ps Zamykanie oczu nie jest akcją - można je zamknąć nawet w trakcie nie swojej rundy.

Atut Combrous Dodge 3.5

: sob kwie 22, 2006 6:55 pm
autor: Azamath
Jest to atut z dodatku Savage Species.
1)Czy mogą go brać zwykłe rasy?
2)Jeżeli weźmie go Warforged, (który jest odporny na zmęczenie) atut nie będzie miał dla niego żadnych efektów ubocznych. Sprowadza się to do tego, że mam o 2 większą KP. Czy rzeczywiście?

: sob kwie 22, 2006 8:04 pm
autor: von Trupka
krzysiek-jakh pisze:
Odwracając te zdania: Jeżeli istota która używa ataku wzrokowego jest oślepiona - to przestaje używać ataku wzrokowego.

Przy czym nieco chwiej to równowagą, bo w takim przypadku wystarczy rzucić na np. meduzę ślepotę/głuchotę i już jesteśmy zupełnie bezpieczni.

Re: Atut Combrous Dodge 3.5

: sob kwie 22, 2006 9:46 pm
autor: Damador.
Azamath pisze:
Jest to atut z dodatku Savage Species.
1)Czy mogą go brać zwykłe rasy?
2)Jeżeli weźmie go Warforged, (który jest odporny na zmęczenie) atut nie będzie miał dla niego żadnych efektów ubocznych. Sprowadza się to do tego, że mam o 2 większą KP. Czy rzeczywiście?


1 tak nie ma [monstrous] opcji
2 zasada zalecana w czyms takim ze jednak mimo rasowej odpornosci na zmeczenie bedzie on zmeczony / decyzja DM'a/

: ndz kwie 23, 2006 12:58 am
autor: krzysiek-jakh
Smg pisze:
bo w takim przypadku wystarczy rzucić na np. meduzę ślepotę/głuchotę i już jesteśmy zupełnie bezpieczni.

IMO - jest to logiczne. Jeżeli mamy do czynienia z gaze attack - czyli atakiem wzrokowym/spojżeniowym, to istota pozbawiona wzroku takiego ataku nie może wykonać.
Atak wzrokowy, to nie to samo co aura - do jego przeprowadzenia potrzebne są sprawne oczy i kontakt wzrokowy.
Nie sądze żeby to jakoś trzęsło mechaniką - bo w zasadzie to rzucając ślepotę, a potem głuchotę - możemy skutecznie unieszkodliwić większość istot które nie posiadają ślepowidzenia i którym nie powiodą się rzuty obronne (nie tylko meduzę).

Ale żeby nie było, że się upieram jak nie jestem pewnien :razz:

Inna interpretacja:
SRD pisze:
Gaze Attacks
(...)If visibility is limited (by dim lighting, a fog, or the like) so that it results in concealment, there is a percentage chance equal to the normal miss chance for that degree of concealment that a character won’t need to make a saving throw in a given round.(...)

Jeżeli widoczność jest ograniczona w taki sposób, że pojawia się szansa na chybienie - to jest procentowa szansa na uniknięcie ataku wzrokowego równa procentowej szansie na chybienie.
SRD pisze:
Blinded
(...)All opponents are considered to have total concealment (50% miss chance) to the blinded character.(...)

Czyli jeżeli istota jest oślepiona to wszyscy jej przeciwnicy mają względem niej pełne ukrycie (50% szansy na chybienie)

Czyli wychodziłoby na to, że jeżeli meduza jest ślepa - to ktoś kto na nią spojży, ma tylko 50% szansy na uniknięcie petryfikującego wzroku.

Wadą tej interpretacji jest to, że przy szansach na uniknięcie ataku wzrokowego są wymienione w nawiasie czynniki które mogą to spowodować: słabe oświetlenie, mgła i tym podobne.

Wybierzcie sobie lepszą :P.

Obrażenia przy krytykach

: ndz kwie 23, 2006 3:28 pm
autor: Krakonman
Zalozmy, ze bron zadaje k6 obrazen. Czy jesli zadam nia trafienie krytyczne, to rzucam 2k6, czy tez rzucam k6 i mnoze wynik przez 2?

: ndz kwie 23, 2006 3:59 pm
autor: TOR
Krakonman pisze:
Zalozmy, ze bron zadaje k6 obrazen. Czy jesli zadam nia trafienie krytyczne, to rzucam 2k6, czy tez rzucam k6 i mnoze wynik przez 2?

Jeśli broń ma mnożnik x2, rzucasz 2k6 dodając wszystkie (no, prawie) bonusy dwa razy. Patrz Critical hits w SRD.

Potwory psioniczne w 3.0

: ndz kwie 23, 2006 4:35 pm
autor: iron_master
Czy jeśli ilithid (lub inny potwór umiejący "z natury" używać psioniki) nie posiada poziomów w klasie psionicznej to czy jeśli się go zaatakuje stylem ataku psionicznego traktuje się go jako nie-psionika (czy działa bufor nie psionika) do celu modyfikowania ST psionicznego ataku?

: ndz kwie 23, 2006 6:25 pm
autor: Suldarr'essalar
iron_master pisze:
Czy jeśli ilithid (lub inny potwór umiejący "z natury" używać psioniki) nie posiada poziomów w klasie psionicznej to czy jeśli się go zaatakuje stylem ataku psionicznego traktuje się go jako nie-psionika (czy działa bufor nie psionika) do celu modyfikowania ST psionicznego ataku?
Nie. Taki potwór traktowany jest jak psioniczny. Jeśli zobaczysz rozpiske takiej postaci, to będą uwzględnione style obrony jakie rasa posiada wraz z ilością użyć dziennie.

: ndz kwie 23, 2006 6:27 pm
autor: Planetourist
Iron_master, z tym jest w 3.0 problem. Illithidzi sa psionicznymi istotami, ale są rozpisani w Księdze Potworów, ale nie w Podręczniku Psioniki. Każda istota z tego drugiego podręcznika ma jakieś style obrony psionicznej i po prostu wybiera jedną z nich, gdy jest celem ataku psionicznego. Jeżeli chcesz prowadzić kampanię, w której psionika będzie chodziła na zasadach 3.0, to masz 3 wyjścia:
-Rozpisać własne, psioniczne werjse wszystkiego, co psioniczne z księgi potworów (niektóre takie konwersje, ale pod 3.5- w której walkę psioniczną zlikwidowano- masz tu );
-Dodac po prostu style ataku/obrony ww. istotom;
-niektórym z istot psionicznych możesz po prostu dać zdolnośc do manifestowania mocy jak psion x poziomu (najlepiej, żeby x wynosiło KW istoty), dając mu tyle stylow ataku/pbrony jak psion na poziomie x.

Ale i tak najlepiej przejść na edycję 3.5,tam psionika jest lepiej dopracowana.

EDIT: Suldarr, pamiętaj, że Illithid pojawia się w Księdze Potworów I do 3.0, tam psionka to byla po prostu inna nazwa na zdolności czaropodobne, zawsze i automatycznie używane na życzenie.

: ndz kwie 23, 2006 7:09 pm
autor: Suldarr'essalar
Planetourist pisze:
EDIT: Suldarr, pamiętaj, że Illithid pojawia się w Księdze Potworów I do 3.0, tam psionka to byla po prostu inna nazwa na zdolności czaropodobne, zawsze i automatycznie używane na życzenie.

W podręczniku psioniki wyraźnie zaznaczone jest, ile styli walki ma istota. W późniejszych rozszerzeniach (głównie Mind's Eye), style ograniczono do pewnej liczby użyć dziennie.

: ndz kwie 23, 2006 7:39 pm
autor: Planetourist
No, ale trzeba je wybrać dla Illithidów- bo nie pisze, jakie mają, tylko ile.

: czw kwie 27, 2006 4:48 pm
autor: Qball
Planetourist pisze:
No, ale trzeba je wybrać dla Illithidów- bo nie pisze, jakie mają, tylko ile.


No właśnie, dlaczego nie pisze? Jeśli ktoś byłby na tyle uprzejmy by dać mi jakieś wskazówki, które style byłyby najbardziej odpowiednie, to będę niezmiernie wdzięczny.

: czw kwie 27, 2006 5:40 pm
autor: Planetourist
Nie pisze, bo autorzy PsiHB pozostwaili w rekach MP to, jakie style mają mieć potwory psioniczne z MM. IMHO, Illithidzi, jako istoty gradzące siłą fizyczną, powinny mieć style ataku związane z atrybutami mentalnymi (Zmieżdżenie Psychiczne, Pchnięcie myślą i przed wszystkim Ugodzenie Umysłu) i style obrony, które najlepiej przed "mentalnymi" stylami bronią (trudno coś wskazać, ale jak już to Wieża Żelaznej Woli).

EDIT: A ja wracam z pytaniem z innej beczki- a mianowicie pytaniem o tłumaczenie (zwizązane z D&D, więc uznałem że tu będzie najlepiej pasować). Mianowicie, w opisie Points of Sanity w SRD, w tabelce przedstawiającej skutki Indefinite Insanity mamy taki zwrot : "Impulse control (compulsions)" i tego nie potrafię zrozumieć. Chodzi o to, że postać odczuwa wewnętrzny przymus bycia opanowaną i powstrzymywania impulsów, czy jak? I jeszcze jedno pytanie o tłumaczenie: co znaczy "psychospecies" z tej samej tabeli, co powyżej? Bo w żadnym słowniku nie mogę znaleźć.