Strona 1 z 1

PD za używanie umiejętności.

: sob gru 23, 2006 6:47 pm
autor: Ddevil
Witam.
Myślałem ostatnio nad przyznawaniem moim graczom PD za skuteczne używanie umiejętności. Wyglądało by to tak:

Za każde skuteczne użycie umiejętności gracz dostawałby tyle PD, ile ma rang w danej umiejętności x10. Doświadczenie dostaje tylko ta postać, która użyła danej umiejętności, reszta drużyny musi obejść się smakiem. Działało by to z uwzględnieniem następujących warunków:

1) PD zostało by przyznane tylko w sytuacji rzeczywistej potrzeby użycia umiejętności ("Skacze całą drogę z Wrót Baldura do Waterdeep" - odpada)

2) Podczas walki nie przyznajemy PD (gracze i tak dostają PD za pokonanie wroga)

3) W przypadku umiejętności, które wymagają wykonania kilku rzutów lub ponawiania rzutu co jakiś czas (np. ukrywanie się, jeździectwo), gracz dostaje tylko jedną "porcję" PD po udanej akcji, a nie za każdy rzut z osobna (za udaną akcję, mam tu na myśli osiągnięcie przez gracza tego, co zamierzał osiągnąć, np. przekradnięcie się do obozu wroga, kradzież dokumentów i wykradnięcie się na zewnątrz).

Kilka zastrzeżeń do niektórych umiejętności:

a) Ciche poruszanie i Ukrywanie się - powinny być traktowane jako jedna umiejętność (pojedyncza nagroda w PD), chyba że wyraźnie widać iż gracz używa tylko jednej z nich (np. skradanie się do śpiącego przeciwnika czy ukrywanie się w magicznej sferze ciszy - w obu przypadkach ma zastosowanie tylko jedna umiejętność).

b) Pływanie - raczej bez PDków, chyba że w specjalnych sytuacjach (według uznania MG).

c) Jeździectwo - j/w.

Myślę że jest to dość sensowna zasada. Co o tym myślicie? Nie wprowadzi to jakiegoś niepotrzebnego zakłócenia równowagi w grze?

: sob gru 23, 2006 6:59 pm
autor: Anonim_1
Ddevil pisze:
Nie wprowadzi to jakiegoś niepotrzebnego zakłócenia równowagi w grze?

Sprawi, że cały system przyznawania PDków rozjedzie się a gracze, zamiast rozmyślać o jakiś fajnych akcjach, będą kombinować jak tu wykorzystać jak najwięcej umiejętności i wykonać jak najwięcej testów.

Coś podobnego istnieje w innych grach (np. Burning Empires), nie sądzę jednak, by sprawdziło się w d20.

: sob gru 23, 2006 8:56 pm
autor: Nefarius
ShadEnc pisze:
Ddevil pisze:
Nie wprowadzi to jakiegoś niepotrzebnego zakłócenia równowagi w grze?

Sprawi, że cały system przyznawania PDków rozjedzie się a gracze, zamiast rozmyślać o jakiś fajnych akcjach, będą kombinować jak tu wykorzystać jak najwięcej umiejętności i wykonać jak najwięcej testów.

Coś podobnego istnieje w innych grach (np. Burning Empires), nie sądzę jednak, by sprawdziło się w d20.


ShadEnc +1, po za tym to MG powinien decydowac jakiej umiejetności test powinien wykonac gracz, więc nie wiem czy to do końca dobry pomysł.

: sob gru 23, 2006 9:15 pm
autor: Beamhit
ShadEnc pisze:
Sprawi, że cały system przyznawania PDków rozjedzie się a gracze, zamiast rozmyślać o jakiś fajnych akcjach, będą kombinować jak tu wykorzystać jak najwięcej umiejętności i wykonać jak najwięcej testów.


Czemu? System taki istnieje i W Modernie, i jeżeli mnie pamięć nie myli - w Star Wars. Pośrednio istnieje też w DnD (test dyplomacji może dać nam zwycięstwo w "walce" z barbarzyńcami; test psucia urządzeń pomoże rozbezpieczyć pułapkę (też ze SW)).

W Modernie SW wyznaczana jest przez ST (i SW przebiega w skali od 0 do 6).

: sob gru 23, 2006 10:21 pm
autor: Asurmar
Ja widzę jeszcze jeden problem. :(

Przyznawanie stałej ilości PD za powtarzanie tej samej akcji zupełnie nie oddaje realizmu rozgrywki. Im częściej powtarzasz test danej umiejętności i im więcej się uczysz tym trudniej nauczyć się czegoś nowego. Jest to świetnie oddane w Zewie Ctulhu, czy w cRPG Wizardry.

Rozwiązaniem tego byłoby chyba tylko spisywanie sytuacji, w których dany gracz użył danej umiejętności i za każdym razem gdy sytuacja się powtarza np. Kolejny skok przez przepaść, czy stworzenie magicznego przedmiotu o określonych właściwościach zmniejszać premię z PD. Tylko, że mogłoby dojść do kłótni... "Ta sytuacja nie jest taka sama tylko podobna! To czemu mi PD-ków żałujesz?" :evil:

--------------------
Ostatnie prace:

Odejść z klasą - 2 moce psioniczne

: sob gru 23, 2006 10:51 pm
autor: Beamhit
Asurman - w Modernie (jak i w DnD) im wyższy poziom, tym mniej PD za niższe SW. Działa to trochę podobnie jak w Zewie. tylko tu wyznacznikiem nie jest poziom umiejętności, ale poziom postaci.

: sob gru 23, 2006 11:30 pm
autor: Corvin
U mnie na sesji dostaje się PD za "odgrywanie", błyskotliwość i wymyslenie jakiejś konkretnej przeszłości postaci. Więc nie uważam za głupotę lub zbędną komplikację, nagradzanie graczy np. za trud jaki wkładają w umieszczenie bohatera w realiach danego świata.

Z resztą wszystko zależy od MP i podejścia uczestników do systemu, czy wolą oni stawiać na narrację, czy sztampowe trzymanie się mechaniki.

: ndz gru 24, 2006 1:35 am
autor: krzysiek-jakh
Beamhit pisze:
W Modernie SW wyznaczana jest przez ST (i SW przebiega w skali od 0 do 6).

A to jest spora różnica w porównaniu z tym co jest tu proponowane.
W PMP jest wzmianka o tym, że wyzwaniem (z punktu widzenia mechaniki) nie musi być tylko walka.
Pewne działania postaci które nie są walką, także i te których nie da się mechanicznie ująć - mogą spowodować pokonanie pewnego konkretnego (istotnego dla dalszego przebiegu gry) problemu, wyzwania.
Jeżeli jest wyzwanie, to powinny być i PD.

PD za testy umiejętności - to IMO średnio udany pomysł, a jeżeli uzależnimy ilość przyznawanych PD od ilosci rang jakie posiada postać wykonująca test (a nie od stopnia trudności testu) - to jest to pomysł kompletnie nieudany.

PD można przydzielać za pokonanie pewnego wyzwania (problemu).
Pokonanie problemu może faktycznie sprowadzać się do wykonania jednego testu umiejętności, może wymagać wykonania kilku testów, może też nie wymagać żadnych testów, a zwyczajnie podjęcia określonych działań.
Liczba przyznanych PD nie powinna zależeć wyłącznie od trudności tego testu, ale przede wszystkim od stopnia ważności rozwiązywanego (za pomocą testu) problemu, poziomu jego skomplikowania, ryzyka i kosekwencji niepowodzenia, oraz stopnia sukcesu (jeżeli się udało).

Rzuty na umiejętności są jedynie częścią procesu rozwiązywania problemu (wyzwania). Sam problem może być o wiele bardziej skomplikowany i wymagać od graczy podjęcia określonych działań, a przydzielanie PD na podstawie ST rzutów tego nie odzwierciedli.
ST wykanania jakiejś czynności może być bardzo niskie...
...ale graczowi może być ciężko wpaść na to JAKIE działanie należy podjąć.

Choć może się zdażyć i tak, że rozwiązanie problemu wymaga tylko jednego niemal automatycznego testu umiejętności.

Ale na pewno nie może byc tak, że ktoś mówi "to ja sobie szukam pionowej ściany po której będe się próbował wspinać, a pod nią podłoże materac żebym miał miękko jak spadam" - i PD same lecą.

Sztucznie stworzone problemy odpadają.

: ndz gru 24, 2006 4:05 pm
autor: M.S.
Ddevil pisze:
1) PD zostało by przyznane tylko w sytuacji rzeczywistej potrzeby użycia umiejętności ("Skacze całą drogę z Wrót Baldura do Waterdeep" - odpada)


W sytuacjach absurdalnych, jaknp. z Twojego przykładu, łatwo można stwierdzić, że gracz wykonał test umiejętności tylko dla PD. Z drugiej strony, nie ma tak naprawdę granicy, którą możnaokreślić kiedy umiejętność musiał być wykorzystana, a kiedy nie. Twój sposób będzie tylko wszczynał kłutnie.

Pomysł zupełnie bez sensu. PD powinno być rozdawane tylko za pokonanie oczywistego problemu (pokonianie wrogów - niekoniecznie mieczem), przekonie ważnego BN-a do czegoś, rozwiązanie zagadki... PD za używanie umiejętności itak gracze dostają, chociażby za rozbrojenie pułapki, jak to zauważył Beamhit, ale też np. w walce: Udane użycie blefowania może przyspieszyć zwycięstwo; w pewnych sytuacjach, jeżeli postać prawidłowo użyje "skakania", ma szanse na szybsze dopadnięcie wrogów itd.

Reguła IMO niepotrzebna.

: śr mar 07, 2007 10:34 pm
autor: Kakarotto123
M.S. pisze:
Pomysł zupełnie bez sensu. PD powinno być rozdawane tylko za pokonanie oczywistego problemu (pokonianie wrogów - niekoniecznie mieczem), przekonie ważnego BN-a do czegoś, rozwiązanie zagadki... PD za używanie umiejętności itak gracze dostają, chociażby za rozbrojenie pułapki, jak to zauważył Beamhit, ale też np. w walce: Udane użycie blefowania może przyspieszyć zwycięstwo; w pewnych sytuacjach, jeżeli postać prawidłowo użyje "skakania", ma szanse na szybsze dopadnięcie wrogów itd.

Reguła IMO niepotrzebna.


Zgadzam się w 100%.
Ta zasada mogłaby doprowadzić do wielu niepotrzebnych sprzeczek. Wtedy i MG i gracz nie byłby zadowolony z gry, a nie o to przecież chodzi. Można przydzielić PDki za odpowiednie odegranie i wczucie się w postać, ale Pdki za umiejętności odpadają. :gilotyna: