Strona 1 z 24
Ciekawe zagadki w przygodach
: wt wrz 10, 2002 11:07 am
autor: Darklord
W zwi±zku z tym, ¿e pojawia siê zainteresowanie dzieleniem siê swoimi do¶wiadczeniami z ciekawymi zagadkami, otwieram ten temat.
<br />Mo¿emy to rozwi±zaæ w dwojaki sposób:
<br />1. Przedstawiæ zagadkê i daæ x czasu na jej rozwi±zanie innym cz³onkom forum.
<br />2. Przedstawiæ zagadkê i jej rozwi±zanie.
<br />Albo te¿ robiæ mix i korzystaæ z obu opcji (zale¿y co komu pasuje).
<br />
<br />P.S. Brzmienie tematu zosta³o zmienione.
<br />P.P.S.: <!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro--><!--sizeo:18--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Zostaje wprowadzony obowi±zek zapoznania siê z tematem
Zagadki - dyskusje i sprawy techniczne.<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
: czw wrz 12, 2002 3:12 pm
autor: MacDante
Ciekawy pomys³
<br />
<br />Z tym ze nalezy pamietac ze niektore zagadki wymagaja dodatkow w stylu planow, grafow itp...rzeczy....
<br />
<br />Moja propozycja jest taka aby przedstawiæ zagadke i czekaæ na rozwiazanie.
<br />Postaram siê przedstawiæ jedn± z moich zagadek
Tylko niech ja znajde do tego materia³y...
: czw wrz 12, 2002 3:32 pm
autor: Beamhit
A co jeśli postać jest geniuszem a gracz kretynem? A jeżeli bohater jest kretynem a gracz geniuszem? Czy zagadki powinniśmy sami rozwiązywać czy powinien być poziom DC i rzut?
: czw wrz 12, 2002 4:05 pm
autor: Quarion Asskicker
Ja bym proponowa³ w takim wypadku jakie¶ podpowiedzi na osobno¶ci
: czw wrz 12, 2002 4:06 pm
autor: danant
<!--QuoteBegin-Beamhit+-->
Beamhit pisze:<!--QuoteEBegin-->A co jeśli postać jest geniuszem a gracz kretynem? A jeżeli bohater jest kretynem a gracz geniuszem? Czy zagadki powinniśmy sami rozwiązywać czy powinien być poziom DC i rzut?
<br />
<br />Hmmm... powiem szczerze, że moi gracze nie są kretynami
, ale i tak często mają kłopoty z moimi zagadkami. Problemem staje się zupełnie inny sposób myslenia i kojarzenia faktów - rzecz, która jest dla mnie oczywista może byc zupełnie nie do przyjęcia dla graczy...
<br />
<br />Dlatego staram się nie nadużywać różnego rodzaju zagadek, rymowanek, szarad, rebusów itp. Zdarzyło mi się parę razy ślećzeć i zdychac z nudów, podczas gdy moja drużyna rozwiązywała zagdkę...
<br />
<br />A rzut nie jest dobrym rozwiązaniem, bo dobry rzut nie powinien rozwiązywać takich kwestii...
<br />
<br />Pozdra
: czw wrz 12, 2002 4:06 pm
autor: MacDante
Beam... Ten problem rozwi±za³em w bardzo prosty sposób.
<br />
<br />Przypu¶æmy. Zagadka sk³ada siê z kilku czê¶ci np. 5 (takie puzzle) jest to standard dla danej zagadki. Teraz ka¿dy gracz w zale¿no¶ci od swojej inteligencji lub m±dro¶ci (liczymy jego bonus) dostaje lub zabierane s± mu wskazówki.
<br />Dla przyk³adu dla g³upkowatego bohatera z inteligencja 9 (mod. -1) nie dostaje 1 wskazówki, natomiast z wy¿sza inteligencj± dostaje dodatkowo jak±¶ podpowied¼ w zale¿no¶ci od modyfikatora. Z +4 mo¿na mu wskazaæ cze¶æ odpowiedzi palcem.
<br />
<br />Co wy na to ??
: czw wrz 12, 2002 4:19 pm
autor: danant
<!--QuoteBegin-MacDante+-->
MacDante pisze:<!--QuoteEBegin-->Co wy na to ??
<br />
<br />Pomysł głupi nie jest, ale co jeżeli ktoś ma bardzo wysoką inteligencję (powiedzmy 24) a na dodatk w ogóle nie zna się na dziedzinie, której dotyczy zgadka?
<br />
<br />Powiedzmy profesor UW, wybitny specjalista z dziedziny stosunków międzynarodowych, zostaje zapytany o podstawową szybkość skrawania tokarki rewolwerowej...
<br />
<br />Przykład nieco przejaskrawiony, ale chyba oddaje o co mi chodzi...
<br />
<br />Pozdra
: czw wrz 12, 2002 4:20 pm
autor: nekromancer
Ja da³em kiedy¶ graczom tak± zagadkê. W skale by³y magiczne drzwi, wykute przez najlepszych krasnoludzkich kowali. Umagicznione przez potê¿nych magów królewskich. Mia³y chroniæ królestwo - za nimi by³o wej¶cie do Underdarku i chodzi³o o to, by nic brzydkiego nie wy³azi³o noc± na powierzchniê.
<br />napis na drzwiach g³osi³:
<br />
Pomy¶l - czy wystaczy Ci si³, by je otworzyæ?
<br />Drzwi by³y bogato zdobione w motywami runicznymi oraz przedstawiaj±cymi krasnoludzkiego rycerza walcz±cego z cieniem, o¶wietlaj±cego mrok snopem ¶wiat³a. Tam gdzie ¶wiat³o uderza³o w cienia - tam nikn±³ i gin±³ (zapewne)
<br />
<br />Jak s±dzicie, co otwiera³o drzwi?
<br />Gracze spêdzili ok. 30 min. a potem jedna postaæ podesz³a i je otworzy³a. Jak?
<br />n.
<br />PS
<br />czekam na posty 2 dni. Potem powiem.
<br />
<br />------
<br />
W sprawie poni¿szego postu. MacDante, dobra dobra. Lepiej napisz jak je otworzyli
: czw wrz 12, 2002 4:25 pm
autor: MacDante
Danant:
<br />Có¿ problem pojawia siê w przypadku gdy zagadka dotyczy matematycznych rzeczy kontra zagadnienia czysto filozoficzna. Tu nale¿y siê zdaæ na do¶wiadczenie i przewidzieæ czy dan± zagadkê dru¿yna wogóle ruszy......Jednak¿e przy takim modyfikatorze danemu profesorowi mo¿na daæ ksi±zkê ze schematami skrawarki i niech szuka w niej odpowiedzi
<br />
<br />Nekro:
<br />nie za du¿o Tolkiena ??
: czw wrz 12, 2002 4:29 pm
autor: Darklord
Mo¿na zadaæ pytanie pomocnicze? Chodzi mi mianowicie o opis miejsca okolic drzwi. Czy by³o to w jakie¶ grocie (lub w zamkiniêtej przestrzeni) czy te¿ w górskiej skarpie? Czy dociera³o do nich w normalnych warunkach ¶wiat³o? I na koniec jakim sposobem by³ wykonany relief? (Mam racje, ¿e to relief?)
: czw wrz 12, 2002 4:32 pm
autor: MacDante
Darklord:
<br />Tak przy okazji to pytanie pomocnicze to w wypadku gdy masz inteligencje ponad przeciêtna
(czyli bonus min +1)
: czw wrz 12, 2002 4:33 pm
autor: nekromancer
Drzwi tkwi³y w jaskini. D³ugiej. Sz³o siê do nich jakie¶ 100 metrów. ?wiat³o do nich nigdy nie dociera³o. By³y umocowane w kamiennej framudze. Ca³y rysunek i runy by³y leciutko wyrze¼bione (a mo¿e wytrawione) w p³ycie. Czyli by³a to siateczka rowków i wg³êbieñ. Wymiary 2m szeroko¶ci i w najwy¿szym miejscu 3 m. wysoko¶ci. Pókoli¶cie zaokr±glone u góry.
<br />Kolor drzwi - prawie czarny. Zdobienia i rysunek z³ocone.
<br />
<br />Aha... Klamki w nich nie by³o.
<br />-----
<br />Okolica górzysta bo by³ to prawie ¶rodek ³añcucha górskiego. Jakie¶ 2 tys. m npm.
: czw wrz 12, 2002 4:43 pm
autor: Darklord
Moja propozycja to "zabawa" ¶wiat³ocieniem poprzez odpowiednie o¶wietlenie drzwi lub odwzorowanie ilustracji na drzwiach.
: czw wrz 12, 2002 4:49 pm
autor: nekromancer
Je¶li chodzi o propozycjê Darklorda.
<br />Nie. [img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/sad.gif[/img]
<br />
<br />
<br />Podpowied¼:
<br />Napis by³ trudny do odnalezienia. Dopiero bli¿sza inspekcja, d³u¿sza i znajomo¶æ wspólnej mowy w jej lekko archaicznym brzmieniu pozwala³a go przeczytaæ bez trudu.
: czw wrz 12, 2002 5:26 pm
autor: Thomas Percy
Moja propozycja - turning undead (jak w 'Sunless Citadel')
: czw wrz 12, 2002 5:41 pm
autor: nekromancer
Niestety nie Thomasie Percy.
<br />Moim graczom by³o ³atwiej, bo gramy razem przesz³o 10 lat. W charakterze trzeciej podpowiedzi dodam ¿e:
<br />nie chodzi o czar i mo¿na to otworzyæ bez magii.
: czw wrz 12, 2002 6:04 pm
autor: BoolBert
Jestem zieloniutki na tym forum i dopiero przegl±dam jego zawarto¶æ. Trafi³em na ten w±tek. Data: kwiecieñ. A zagadka niezmiernie mnie zaintrygowa³a. Jako ¿e rzeczone 2 dni ju¿ niew±tpliwie minê³y...
mo¿na prosiæ o podanie rozwi±zania?
: czw wrz 12, 2002 6:25 pm
autor: Beamhit
Później wykasuję tego posta. Chyba kolega BoolBert sugerował się przyłączeniem Necro na forum ;P. Wątek na forum został założony 10 września, a zagadka Necro pojawiła się 12.
<br />Pozdra.
: czw wrz 12, 2002 7:45 pm
autor: Ristofan
Moze podejsc do drzwi i odpowiedziec na pytanie "Nie" albo "Tak", albo... hmm... jak to bylo w Monty Pytonie... "Chodzi ci o sily mentalne, czy fizyczne", a drzwi sie rozpadna
: czw wrz 12, 2002 7:48 pm
autor: Gaszakus
<!--QuoteBegin-nekromancer+-->
nekromancer pisze:<!--QuoteEBegin--> Pomy¶l - czy wystaczy Ci si³, by je otworzyæ?
<br />mysle sobie "wystarczy mi sil, by otworzyc te drzwi" i je otwieram
: czw wrz 12, 2002 7:53 pm
autor: Molobo
Phi ! Nie ¶mieszcie potê¿nego kap³ana Cyrica takimi ¶miesznymi zagadkami ! Cyric zna odpowied¿!
<br />Tu kap³an przez dwa dni u¿ywa czaru stoneshape aby zrobiæ w skale obok otwór i obej¶æ drzwi. Proste, skuteczne,zabójcze!
Tak to jest jak ka¿dy kap³an którym gram ma 9 inteligencji i 8 lub 6 charyzmy
: czw wrz 12, 2002 8:12 pm
autor: BoolBert
<!--QuoteBegin-Beamhit+-->
Beamhit pisze:<!--QuoteEBegin-->Pó¼niej wykasujê tego posta. Chyba kolega BoolBert sugerowa³ siê przy³±czeniem Necro na forum ;P. W±tek na forum zosta³ za³o¿ony 10 wrze¶nia, a zagadka Necro pojawi³a siê 12.
<br />Pozdra.
<br />Racja
. Nie wiem, co mnie zaæmi³o... =/ Przepraszam.
: czw wrz 12, 2002 9:19 pm
autor: nekromancer
<!--QuoteBegin-Gaszakus+-->
Gaszakus pisze:<!--QuoteEBegin-->(...)
<br />mysle sobie "wystarczy mi sil, by otworzyc te drzwi" i je otwieram 8)
<br />
<br />podszed³em do kompa z zamiarem wcze¶niejszego rozwi±zania zagadki. widzia³em siê z
bukw± i kiedy powiedzia³em mu jakie jest rozwi±zanie - mia³ na twarzy wyraz rozczarowania. jak wszyscy, którzy dobrze pamiêtaj± Tolkiena. Czyli bez w±tpienia
MacDante i
Gaszakus.
<br />Tak, to oczywi¶cie tak prosta zagadka. Ale moi gracze byli tak rozgor±czkowani, ¿e zabra³o im 30 minut przypomnienie sobie innego s³ynnego napisu.
Pomy¶l przyjacielu....
<br />------
<br />Wszystkich, którzy wiedzieli/domy¶lali siê ¿e to tak proste i banalne - przepraszam.
<br />------
<br />
Czekamy na kolejn± zagadkê!! Je¶li mo¿na to niematematyczn±. Odpadnê... [img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/crying.gif[/img] [img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/crying.gif[/img]
: czw wrz 12, 2002 9:22 pm
autor: Darklord
Co prawda
nekromancer nie ustosunkowa³ siê jeszcze do wypowiedzi innych, ale spróbuje jeszcze raz
. Kolejna propozycja to osi±gniêcie odpowiedniego "stanu duchowego" - nale¿y przyrzec/pomy¶leæ/powiedzeæ/zdecydowaæ siê na walkê z istotami mroku/
Underdarku lub wyrzec siê mroku duszy. Ale chyba za bardzo filozofuje
.
<br />
<br />Dopisane po chwili: ups, pisa³em to w tym samym czasie co
nekromancer .
Zagadka by MacDante
: pt wrz 13, 2002 12:46 pm
autor: MacDante
A wiec teraz moja zagadka z przygody, w której to moi gracze szukali pewnego Artefaktu...
<br />
<br />__________________________________________________________
<br />
Fakt chochlik drukarski (komputerowy) zjad³ wstêp. Ju¿ go uzupe³niam.
<br /><!--coloro:darkblue--><span style="color:darkblue"><!--/coloro-->"Dru¿yna w poszukiwaniu pewnego potê¿nego artefaktu dotar³a do podziemnej komnaty.
<br />Komnata by³a magicznie o¶wietlona, a ¶wiat³o dzieli³o swe promienie na okre¶lone czê¶ci komnaty.
<br />Na przeciwleg³ej stonie wej¶cia widaæ ogromnee pszeszklone wrota zwieñczone witra¿ami."
<br />Komnata jest kwadratem 10x10x10 metrów, a promienie wskazuj± kolejno:<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<br />
<br />1. Pierwszy Promieñ pada na pod³ogê, na której wypisana inskrypcjê:
<br /><!--coloro:brown--><span style="color:brown"><!--/coloro-->
Jedno¶ci si³a jest wielk± moc±,
<br />parodii ?mierci i ?ycia hipnoza.
<br />Droga jest jedna pu³apek wiele,
<br />gdy umys³ wytê¿ysz to mo¿e prze¿yjesz.
<br />Dojdziesz bez szwanku do swego celu,
<br />i bêdziesz bezpieczny mój Przyjacielu.<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<br />
<br />2. Drugi promieñ pada na lew± ¶cianê na której na marmurowej tablicy widaæ nastêpn± inskrypcjê:
<br /><!--coloro:brown--><span style="color:brown"><!--/coloro-->
To Obraz ?mierci, tak wielki przeklêty,
<br />tu ?mieræ zwiastuje w mêczarniach piekielnych.
<br />W odleg³ych czasach o ogieñ prosz±c,
<br />zwierzêta natury b³yskawic kosz±c.
<br />Daje nam znaki marnej nadziei,
<br />by ka¿dy ?ycie móg³ swe ocaliæ !!! <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<br />
<br />3. Trzeci promieñ pada na lew± cz±¶æ szklanych wrót, wysoko¶ci oko³o 5 metrów i szeroko¶ci skrzyd³a 2 metry. Ca³o¶æ oszklonego skrzyd³a spowija kunsztownie wykonany witra¿ A
<br />
<br />4. Czwarty promieñ pada na praw± cz±¶æ szklanych wrót, wysoko¶ci oko³o 5 metrów i szeroko¶ci skrzyd³a 2 metry. Ca³o¶æ oszklonego skrzyd³a spowija drugi kunsztownie wykonany witra¿ B
<br />
<br />witra¿e do ¶ci±gniêcia:
http://www.faberlic.pl/download/witraz.rar
<br />
<br />5. Pi±ty promieñ pada na praw± ¶cianê na której na marmurowej tablicy widaæ kolejn± inskrypcjê:
<br /><!--coloro:brown--><span style="color:brown"><!--/coloro-->
To Obraz ?ycia li¶æmi obszyty,
<br />ma znaki i obszar skrzêtnie ukryty.
<br />Ktokolwiek widzi i zna przes³anie,
<br />do serca mego, wnet siê dostanie !!!<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<br />
<br />__________________________________________________________
<br />
<br />
<br />Moi gracze g³ówkowali kilka godzin zanim rozwi±zali t± zagadke, ba nawet wiêcej nie wiedzieli do czego to s³u¿y, q dopiero pewien desperacki nie przewidziany czyn jednego z nich, pozwoli³ im na czê¶ciowe odkrycie znaczenia owej zagadki...
<br />
<br />
Za dwa dni odpowied¿, chyba ¿e kto¶ wcze¶niej wpadnie na rozwi±zanie.
<br />
<br />MacDante[/b]
: pt wrz 13, 2002 1:35 pm
autor: tomasir
<!--QuoteBegin-MacDante+-->
MacDante pisze:<!--QuoteEBegin-->5. Pi±ty promieñ pada na praw± ¶cianê na której na marmurowej tablicy widaæ kolejn± inskrypcjê:
<br /><!--coloro:brown--><span style="color:brown"><!--/coloro-->To Obraz ?ycia li¶æmi obszyty, <br />ma znaki i obszar skrzêtnie ukryty. <br />Ktokolwiek widzi i zna przes³anie, <br />do serca mego, wnet siê dostanie !!!<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<br />
<br />
<br />-------------------------------------------------------
<br />Moi gracze g³ówkowali kilka godzin zanim rozwi±zali t± zagadke, ba nawet wiêcej nie wiedzieli do czego to s³u¿y, q dopiero pewien desperacki nie przewidziany czyn jednego z nich, pozwoli³ im na czê¶ciowe odkrycie znaczenia owej zagadki...
<br />
<br />Za dwa dni odpowied¿, chyba ¿e kto¶ wcze¶niej wpadnie na rozwi±zanie.
<br />
<br />MacDante
<br />Wys³a³em ci rozwi±zanie zagadki na priva
<br />:mrgreen:
<br />Wg mnie takie ono jest (choæ mogê siê myliæ)
<br />NIe zamieszczê go tu by nie psuæ innym zabawy...
: pt wrz 13, 2002 1:36 pm
autor: MacDante
Nekro:
<br />numerki od 1-5 oznaczaj± promienie ¶wiat³a (dla mnie to by³o oczywiste, ale ju¿ to porawi³em)
<br />
<br />Cel: Jak napisalem wczesniej. Gracze dotarli do tej komnaty celem odszukania penego cennego artefaktu....
<br />
<br />Opis pomieszczenia: Pomieszczenie jest to kwadratowa sala 10 na 10 metrów z wej¶ciem z jednej strony (têdy weszli gracze) oraz z drzwiami przeszlonymi z witra¿em na przeciwnej i z inskrypcjami na pod³odze lewej i prawej ¶cianie.
<br />
<br />turambar:
<br />powiem szcze¿e po kilku godzinach my¶lenia mój jeden gracz zrobi³ to samo.
<br />
<br />Po rozbiciu jednego z witra¿y (tu podar³em pomoc nr 1 na puzzle) ukaza³ sie za wrotami ciemny korytarz.....
: pt wrz 13, 2002 7:12 pm
autor: nekromancer
<!--QuoteBegin-MacDante+-->
MacDante pisze:<!--QuoteEBegin-->(...)po kilku godzinach my¶lenia mój jeden gracz zrobi³ to samo.
<br />
<br />Po rozbiciu jednego z witra¿y (tu podar³em pomoc nr 1 na puzzle) ukaza³ sie za wrotami ciemny korytarz (...)
<br />
<br />U mnie gracze zrobiliby to raczej po 10 minutach. Ewentualnie przestraszyliby siê tego, je¶li ca³o¶æ emanowa³aby magi±.
: pt wrz 13, 2002 8:58 pm
autor: Gaszakus
a mozna prosic o jakas zagadke matematyczna
<br />jak ktos zna to niech pisze