Strona 1 z 1

Planescape - Feedback

: sob mar 17, 2007 11:31 am
autor: Faust
Witajcie.

Planescape jest zapewne najpopularniejszym ze wszystkich settingów zarzuconych po 2 ed. Mimo iż nigdy żaden podręcznik opisujący realia Planów nie ukazał się po polsku, PS wydaje się wyraźnie ustępować jedynie Zapomnianym Krainom.

Wynikają z tego istotne pytania. Za co tak naprawdę lubicie Planescape? Co, Waszym zdaniem, decyduje o wyjątkowości, popularności i grywalności tego settingu, niepowtarzalności jego klimatu? Jak wyglądało Wasze pierwsze spotkanie - czy wręcz zderzenie - z nim i jakie odnieśliście wówczas wrażenia? Czy zdarzało Wam się grać lub prowadzić sesje osadzone w Planescape? I czy na sesjach pojawiły się takie aspekty (Wielo)świata, które najbardziej przypadły Wam do gustu - które zapadły Wam w pamięć, a ich wspomnienie jest żywe do teraz? Ciekawi BN-i? Wspaniałe miejsca, w których toczyły się przygody? Co o tym zadecydowało?

Czy korzystaliście przy tym z materiałów zawartych na stronie? Co sądzicie o publikowanych przez nas opracowaniach - co Wam się w nich podoba, a co należałoby zmienić? Czego brakuje, a nad czym powinniśmy jeszcze popracować i co chcielibyście przeczytać w przyszłości?

Wasze sugestie bardzo pomogą Redakcji w tworzeniu następnych prac. Dzięki temu Wy dostaniecie to, o czym chcielibyście czytać, a my coś do robienia aż do emerytury :wink:.

Z łaski Pani,
Redakcja.

: sob mar 17, 2007 12:09 pm
autor: Jakub_Bartoszewicz
Hm... Prawdopodobnie najwspanialszym miejscem na rozgrywanie planescape'owych przygód jest sama Sigil, bo, szczerze mówiąc, nie trzeba jej rozwijać wcale o inne plany, chyba, że kwestią jakiejś pomniejszej wycieczki krajoznawczej. MP może wprowadzić w Sigil, co tylko zechce, pod tym względem przypomina mi ona nieco gaimanowskie Nigdziebądź, bo przecież, choć wnętrze pierścienia ma niby skończoną powierzchnię, nikt wcale nie mówi, że tak jest, ba, większość powie, że jest wręcz odwrotnie. Opisane i przedstawione w grze komputerowej Sigil inspiruje i pociąga - niestety, nie znam jego opisów z podręczników źródłowych drugiej edycji, strzelam, że trochę tego było.

No i- pokochałem przekład komputerowego Planescape. Strasznie mi było potem przykro zobaczyć Diablęta zamiast Diabelstw itd. Skurle, szpicowanie się, sferotknięci - to był kawał dobrej roboty, tłumacze podeszli do tego z sercem i z jajem.

Fauście, czy w Twoim opisie frakcji przegapiłem Bogowców?

Ach, no i wydany przez Isę, a stworzony przez WotC "Podręcznik Planów" mnie raczej ubódł. Spodziewałem się własnie czegoś a-la planescape, dostałem kolejnego taśmowego wymuskanego dedeka, no i Gatecrasher przetłumaczony na jakiegoś niszczyciela czy burzyciela wrót.... łoj.

No nic, nie wiem, na ile to feedback, na ile nie, ale - piszcie, piszcie. Planescape moje i moich znajomych nigdy nie było ortodoksyjne, zawsze właziło do niego coś nowego, nieopisanego w podręcznikach, a wiele odautorskich (oficjalnych) miejsc, istot, zaklęć - omijaliśmy szerokim łukiem. Czasy zabawy z Planescape jakoś nam jednak przeszły, ale uśmiech, jaki ta konwencja wywołuje - pozostał i pozostanie.

A idź w labirynty.

PS.
Z ciekawych postaci z Planescape przypomniał mi się gatecrasher (wymyśliliśmy takiego, nawet go nazwaliśmy wrotostopowiczem, jak autostopowiczem, a potem odkryliśmy, że WotC też takiego napisało) właśnie, który potrafił kraść barwę płomieniom i żądał haraczu za jej przywrócenie. Brzmi głupio? Sprawdziło się, kiedy zabobonny zbrojmistrz doszedł do wniosku, że fioletowozielony blask żaru w jego palenisku to klątwa.

PPS.
Z nudów zrobiliśmy kiedyż ze znajomymi losowy generator wrót/przejść/portali - dużo śmiechu. Trzema kośćmi losowało się Miejsce, Czynność i Klucz; np: Brukowana Ulica, Która Niedawno Spłyneła Krwią + Opętańczy Taniec + Złamać Zwierzęcą Kość ;)

: sob mar 17, 2007 3:05 pm
autor: Kymil Nimesin
Co bym chciał zobaczyć?
Jednej rzeczy mi brakuje - nawet gdybym chciał zamówić jakiś drugoedycyjnych podręcznik przez amazon czy zakupić pdf. na np. rpg.now, to nie wiem jaki. Brakuje mi jakiejś bazy danych o podręcznikach, co gdzie jest, recenzji. To bym chciał zobaczyć.

: sob mar 17, 2007 3:45 pm
autor: iron_master
Za co tak naprawdę lubicie Planescape?

Za ogrom światów, miejsc, możliwości różnorodnej gry. Za swobodę w wyborze miejsca do gry, za wolność, bowiem jeśli nie trafimy w Mgły czy inne nieciekawe miejsce, nic nie jest w stanie nas bezpowrotnie uwięzić w danej sferze. No i za Sigil, a tego chyba nie trzeba komentować ;)

Jak wyglądało Wasze pierwsze spotkanie - czy wręcz zderzenie - z nim i jakie odnieśliście wówczas wrażenia?

Szerzej zacząłem się interesować PS bodajże po przeczytaniu "Stron bólu". Za co? Przede wszystkim przeogromne możliwości. Wycieczka z GH do FR zachaczając o kilka sfer zewnętrznych/zewnętrznych miodzio. Różnorodność Planów to rzecz piękna :D

Materiały częściowo pobieram z Planewalkera, a częściowo z serwisu Tam, gdzie łączą się sfery, którego link na forum wytrwale noszę w sygnaturce;P a który to ostatnio chyba trochę przystopował. Materiały z dnd.polter.pl również są ciekawe, aczkolwiek "Tam..." zawiera więcej materiału mechaniczego przydatnego do gry, co dla osób nie znających angielskiego jest bardzo przydatne.

Mile widziałbym współpracę między "Tam..." a Polterem, przyniosło by to wiele korzyści ;) Oczywiście to tylko moje skromne marzenia.

Na stronie najchętniej widziałbym artykuły opisujące szczegółowo konkretne miejsca, jakaś przygoda reprezentatywna (tzn. taka, w której gracze mogli by odczuć cały klimat PS). Wszystkie innego rodzaju materiały również mile widziane, ale w.w. byłyby dla MNIE priorytetem.

EDIT dla Kymila:
Przede wszystkim Planescape: Campaign Setting
Na RPG Now
Na Amazonie.

: sob mar 17, 2007 4:40 pm
autor: Faerish
Kymil, wszystkie podręczniki opisane są po polsku tutaj: http://www.sfery.forall.pl/?p=3
To właśnie rzeczona strona "Tam, gdzie...". Również liczę na współpracę, ale wydaje mi się, że nasza administracja jest w tym kierunku... dość opieszała.

Tutaj opisane są podręczniki dokładniej i razem z przygodami, ale po angielsku: http://home.flash.net/~brenfrow/ps/ps.htm .

Planescape Campaign Setting na 3.5 edycję jest tutaj.

Ja uwielbiam planescape za konflikt idei jaki się w nim rozgrywa. Za to, że wiara jest tam tworzywem materii i to rozmaite poglądy kształtują Wieloświat. No i za możliwość zetknięcie się z ogromem wątków zaczerpniętych z rozmaitych filozofii i religii świata doczesnego (; .

: ndz mar 18, 2007 12:58 am
autor: amnezjusz
Za co tak lubię Planescape?
Za Sigil, które jest niewyczerpalną kopalnią pomysłów. Za to, że jest miejscem mieszania się religii, kultur, ras...wszystkiego. Za Panią Bólu i jej Labirynty.
Za olbrzymią ilość planów, dających niezliczoną ilość idei, zmienność i nieprzewidywalność.

Co chciałbym zobaczyć na stronie? Najchętniej teksty fabularno-mechaniczne (z naciskiem na to pierwsze) traktujące o...planach (tym razem opisy szczegółowe), konkretnych miejscach, może nawet osobach, wydarzeniach przełomowych (Wojna Krwi) i to na razie wszystko (jutro dopisze coś więcej, teraz idę spać :)).

: ndz mar 18, 2007 1:02 am
autor: Zsu-Et-Am
Na moment się wtrącę. Nie wiem, czy Wojnę Krwi można uznawać za przełomowe wydarzenie, przynajmniej biorąc pod uwagę fakt, iż trwa od ładnych kilku tysiącleci i nic nie wskazuje na to, aby miała się zakończyć :wink:. Może miałeś na myśli niedawną Wojnę Frakcji?

: ndz mar 18, 2007 1:20 am
autor: amnezjusz
Racja, zły dobór słów :P Zamiast 'przełomowego' można by nazwać je konfliktem w dużej mierze...oddającym klimat i specyfikę Planescape'a.
Zsu-Et-Am pisze:
Może miałeś na myśli niedawną Wojnę Frakcji?

A...przyznam, że również był to moment, który warty jest wspomnienia ;)

: ndz mar 18, 2007 9:42 am
autor: Radnon
Hm. Kiedy pierwszy raz spotkałem się z Plancescape`em w większej skali? Z tego co pamiętam było to przy okazji znanej gry komputerowej "Planescape: Torment". Wcześniej jakieś tam plany na sesjach się pojawiały ale dopiero przy tej okazji zobaczyłem ten "świat" (jeśli można użyć takiego określenia) nie jako dodatek do Krain ale coś więcej, coś pełnego. Było to doświadczenie ciekawe, a sam PS wszedł do grupy settingów jakie mogę uznać za lubiane. Niestety nigdy nie miałem okazji rozegrać w nim pełnokrwistej sesji ale być może kiedyś się to zmieni.

Za co natomiast go lubię?
W tym wypadku powtórzę wiele rzeczy jakie już tutaj powiedziano. Na pewno na szczycie listy znajduje się Sigil z jego tajemnicami, niezwykłościami i pewnym egzotycznym pięknem. Mnogość istot, frakcji i grup jakie można spotkać w tym miejscu sprawia, że Miasto Portali, według mnie, jest najniezwyklejszym miastem w Wieloświecie. Wśród innych rzeczy warto wymienić samą mnogość planów, różnorodność konwencji (od poważnej i ciężkiej do lekkiej i humorystycznej). Inne rzeczy można by jeszcze długo wymieniać. Na pewno jednak trzeba wspomnieć jeszcze o niezwykłym, niepowtarzalnym klimacie i przwodnim motywie Plancescape jakim jest stwierdzenie "że myśl może zmienić świat".

Same materiały na stronie to na pewno kawał dobrej, solidnej roboty. Dopiszczone opisy planów mogą służyć za wzór udanego artykułu o takiej tematyce. Tak samo opisy frakcji, choć krótkie pobudzają wyobraźnię (tak samo jak domysły na temat pochodzenia Pani). Trudno jest mi ocenić przydatność tego na sesjach ale wydaje się, że będzie ona przynajmniej dobra.
Jeśli chodzi o rzeczy, które chciałbym zobaczyć to na pewno na pierwszym miejscu znajdują się wszelkiego rodzaju fabularia (lokacje, postacie, przygody, opisy) - nie ma tego zbyt wiele a zawsze tą to sprawy najciekawsze. Z innych rzeczy na pewno chętnie poczytałbym recenzje starych podręczników do Planescape`a (z powodów takich jak te wymienione przez Kymila). Mile widziana byłaby też jakaś chronologia lub krótka historia tego świata. Rzecz trudno do zrobienia ale na pewno przydatna biorąc pod uwagę komplikację historii tego świata.

To byłoby na tyle. Jeśli coś jeszcze przyjdzie mi do głowy to na pewno postaram się to tutaj dopisać.

: ndz mar 18, 2007 11:37 am
autor: Kymil Nimesin
Obejrzałem strony, które poleciliście... i nie zmieniłem swojego zdania. Mimo wszystko opisy podręczników za mało mówią, nie ma recenzji. Naprawdę to by mi pomogło. I z obserwacji poczynionych w moim środowisku też mogę stwierdzić, iż ludziom tego brakuje. I mówię jako osoba, która za duzo nie wie a Planescape, a chciałaby się dowiedzieć więcej, poczytać pody etecera. Takich osó jest więcej.

: śr mar 21, 2007 11:06 am
autor: Renald
Faust pisze:
Za co tak naprawdę lubicie Planescape?

Pewnie po raz kolejny powtórzę opinie poprzedników, jednak nie mogę się oprzeć. Za co lubię Planescape ? Za jego ogrom i nieograniczone możliwości w rozgrywce. Za wszystkie skrywane w tym settingu tajemnice i haczyki na przygody opisane przy prawie każdej lokacji. Za możliwości odkrycia czegoś naprawdę nowego. Za danie MG pola do popisu w wymyślaniu scenariuszu na przygody. Za możliwość nieograniczonej podróży po Planach. Za Odległą Dziedzinę ;), za te wszystkie istoty o potędze równej boskiej, które tylko zostały napomknięte.
Faust pisze:
Co chcielibyście przeczytać w przyszłości?

Przede wszystkim (jak już wspomniał Radnon) teksty fabularne z szczególnym naciskiem na wszystkie ciekawe lokacje Wieloświata. Równie ważne byłoby dla mnie propozycje rozpisek Bohaterów Niezależnych Wielkiego Koła. W drugiej kolejności kilka przygód, przedmiotów i podobnych dodatków.

: śr mar 21, 2007 8:43 pm
autor: mosqua
Co chciałbym przeczytać o Planescape? Najchętniej o ideologiach, filozofiach, ogólnie o istotach sferachy, jak to jest zbudowane i jak się trzyma, trochę też chciałbym przeczytać o modronach.

PS.

Dla tych co lubią Planescape jako świat RPG polecam www.sfery.forall.pl\forum praktycznie jedyny, ciągle aktualizowane forum na temat Planescape. Główne rozomy odbywają się w Southboxie a same forum jako forum jest nieużywane. Polecam jednak czytać artykuły i wypatrywać się tam.

: czw mar 22, 2007 6:01 pm
autor: I'Tidal
Osobiście oczekiwałbym tekstów o frakcjach i sektach, szczególnie interesujących miejscach w Wieloświecie, najlepiej innych niż te opisane w Księdze Planów, może jakiś analiz historii multiwersum, czegoś o pochodzaniu bóstw. I, rzecz jasna, Wojna Krwi.

Poza tym, choć nie wiem, kto by się tego podjął, szczególnie interesujące byłoby opisanie w jakiś sposób codziennego życia w Sferach, z uwzględnieniem natury Sfer, portali, mieszanki kultur, cywilizacji i nacji, itd, itp.

: czw mar 22, 2007 6:09 pm
autor: Kymil Nimesin
PO przeczytaniu kapki materiałów wiem, czego bym chciał najwięcej. Wojny Krwi. Więcej Wojny Krwi. Wojny Krwi i Planescape dobre. :razz:

: czw mar 22, 2007 6:25 pm
autor: Aiwass
Jego Ekscelencja Wielki Kapłan Kościoła Homika - Faust pisze:
Czego brakuje, a nad czym powinniśmy jeszcze popracować i co chcielibyście przeczytać w przyszłości?

Najchętniej zobaczyłbym szczegółowy opis jakiegoś konkretnego planu. Wszystkie najważniejsze plany zostały już pobieżnie zcharakteryzowane. Mimo to chciałbym ujrzeć dokładny opis jakiegoś planu, chociażby Baator. Na taki opis składałoby się:
- opis mieszkańców
- dokładny podział kast w społeczeństwie baatezu
- kultura
- obyczaje
- ekonomia
- ustrój polityczny ze szczegółami
- kontakty dyplomatyczne z resztą multiwersum
- opis przemysłu
- dokładny opis specyficznej magii pochodzącej z tego planu
- życie codzienne
- skład wojsk
- uzbrojenie
- architektura
- sztuka

Kolejne punkty można mnożyć. Z każdym planem można postąpić w analogiczny sposób. Za przykład podałem Baator ponieważ jest to dla mnie jeden z najciekawszych planów.

: czw mar 22, 2007 9:27 pm
autor: Faust
Jakub_Bartoszewicz pisze:
Fauście, czy w Twoim opisie frakcji przegapiłem Bogowców?

Przegapiles ; ) Pewnie dlatego, ze Bogowcy to w koncu pseudonim, a prawdziwa nazwa frakcji to Wyznawcy Zrodla. Odsylam tu ; )

Wasze odpowiedzi sa uwaznie sledzone i kazda rada na pewno sie przyda. Tym samym dziekuje tym, ktorzy do tej pory dodali swoje trzy grosze w tym temacie.
Wszystkie te pytania sa nadal aktualne, jednak dodaje nastepn:
Jak prowadzicie Planescape? Jakie sa elementy, ktore przewijaja sie u was na sesjach i w jakiej konwencji najbardziej wam Wieloswiat odpowiada?

: czw mar 22, 2007 10:28 pm
autor: Jakub_Bartoszewicz
My bad, Herr F. A swoją drogą... jak mogłem zapomnieć? Fstyd.

: sob cze 09, 2007 7:51 pm
autor: I'Tidal
Kiedy można liczyć na następny artykuł? Może tym razem coś o sektach planarnych - Anarchowie, Matematycy, Stronnictwo Bólu: jest o czym pisać.

: śr lip 04, 2007 11:33 am
autor: Faust
Owszem, przymierzamy sie do opisu sekt, ale nie wiem, czy spisanie tego artykulu nastapi przed zakonczeniem wakacji - z powodu wlasnie wakacji ; )
Jednakze moge powiedziec, ze smialo mozecie oczekiwac w niedlugim czasie przynajmniej jednej pracy zwiazanej z Planescape :-)

: śr sie 01, 2007 7:55 pm
autor: Brilchan
Za co lubię Planescepe? Za Frakcję i sekty będące wspaniałym ekstraktem z najciekawszych dzieł myśli filozoficznych jakie stworzył umysł ludzkie. Ogromu wiedzy jaką wykazali się twórcy w tej dziedzinie nie powstydziłby się bardzo ambitny student filozofii(bo, prof. To by już chyba więcej wiedział więcej) potem dopiszę cośik więcej
[b]edit:[/b] to może trzeba nawiązać współpracę z "Tam, gdzie łączą się sfery…"? Mają świetny artykuł o sektach (patrz: http://www.sfery.org/?p=28)

: wt gru 25, 2007 11:22 am
autor: I'Tidal
Czy można spodziewać się czegoś więcej z Planescape niż tylko rozpisek bóstw z których i tak mało kto korzysta? Może coś o egzotycznych miejscach, rasach, cokolwiek byle nie bóstwa, których w Wielkim Kole miriady. Sam mogę nawet coś napisać :wink: tylko błagam - Mocom mówimy nie.

: pt gru 28, 2007 4:24 pm
autor: Zsu-Et-Am
Nie tylko można, ale i należy się spodziewać czegoś więcej :). Coś już szykujemy - nawet kilka "cosiów" różnego rodzaju. Będzie również wdzięczni za sugestie dotyczące oczekiwań względem nas. Czego potrzebowałby dział Planescape na Polterze, by został przez Was uznany za "najlepszą polską stronę o tej tematyce"?
Sam mogę nawet coś napisać :wink:

Więc pisz i ślij do nas czym prędzej, z przyjemnością przeczytamy i - jeśli zostaną spełnione określone warunki - opublikujemy!

: pt gru 28, 2007 9:22 pm
autor: I'Tidal
Planescape na Polterze razem z http://www.sfery.org jest bez wątpienia najlepszy - jedyne, czego trzeba, to większej liczby uaktualnień :wink:

A są jakieś ograniczenia dot. formy, tematu,długości itp? Albo jakieś szczególne zapotrzebowanie ze stronu serwisu na dany temat?

: pt gru 28, 2007 9:46 pm
autor: Zsu-Et-Am
Niczego w tej kwestii nie narzucamy - z otwartymi ramionami powitamy każdy dobry tekst. Skontaktuj się ze mną poprzez PW albo komunikator (pisz w ciemno), uzgodnimy szczegóły i od razu rozjaśnię wszystkie cienie Cię trapiące.

Planescape - Feedback

: pn sie 03, 2009 4:53 pm
autor: Lunar190
Czytam i jestem otwarty na wszelkie prośby i sugestie odnos Sferopedii.
Z przyjemnością wykonam priorytetowo to, co najbardziej jest poszukiwaczne przez młodych poznających Planescape (i nie tylko).
czego pragnie lud?
I jak ktoś już wspomniał: to nie jest żaden wyścig, żadna wojna, żadna konkurencja, konflikt polter/sfery. Może ktoś się lubi bawić w takie pierdolety, ale garstka ludzi po prostu chce przybliżyć zagraniczne, mnogie i bohate systemy rodakom.
mnie wystarcza, jeśli ktoś zajrzał szukając o czymś informacji i wielce mu to pomogło
dotychczas podziękowała osobiście jedna osoba (acz nie oczekuje nikt tego), ale i tak mimo wszystko było to jedno z najmilszych "dziękuję" w moim życiu ;)

Planescape - Feedback

: czw wrz 17, 2009 11:29 am
autor: Marduk
O planescape przeczytałem pierwszy raz w jakimś magazynie o grach komputerowych w którym był artykuł i fragment książki Planescape:Udręka. Było to wiele lat temu i wtedy jeszcze nie wiedziałem o co do końca chodzi. Potem już jako chłopiec zainteresowany RPG'ami i DnD (które to pojawiło się dzięki Baldur's Gate) wpadłem w necie na parę materiałów i jakoś tak zacząłem to sobie w głowie układać.
W Planescape: Torment zagrałem dosyć późno i dla mnie aż tak nie wpłynęło... do tej pory tej gry nie ukończyłem choć zbieralem się pare razy (ale kiedyś wreszcie to zrobię ;) )
Planescape znam dość wybiórczo, ale bardzo mnie fascynuje... głównie chyba przez tą inność od reszty... przez swobodę i dowolność. Chciałoby się przeczytać choć ułamek tego co powstało na temat tego świata, ale jednak jest to tylko jeden z wielu tematów, które mnie w życiu interesują... i wciąż brakuje mi na wszystko czasu. Jednak jakieś 80% mojego życia (łącznie z pracą) to malowanie, rysunek i tego typu rzeczy.

Nigdy też nie udało mi się wziąć udziału w sesji w tym świecie (nad czym ubolewam)... i to nawet nie przez brak czasu, ale przez brak ludzi z którymi mógłbym zagrać. Z moich znajomych nawet jeśli ktoś grał w jakieś RPGi to większość wycofała się przez brak czasu.... w momencie gdy pojawiła się praca, obowiązki itd.