Strona 1 z 1

Tworzenie BNów/Potworów

: czw kwie 09, 2015 5:10 pm
autor: Olórin
O tak, tworzenie BNów i Potworów to rzecz z nowego PMP, która chyba wzbudza we mnie najwięcej sprzecznych odczuć. Z jednej strony teoretycznie prosta instrukcja obsługi, z drugiej strony mankamenty, które początkującemu mistrzowi mogą znaczącą utrudnić zabawę - chociażby olbrzymia dowolność w ustalaniu ilości KW.

Aktualnie siedzę i dumam nad dwoma zagadnieniami:
1. co z klasą pancerza powyżej 19?
Uzyskanie takowej, w szczególności gdy tworzymy ciężkozbrojnego, nie jest szczególnie trudne. Wedle tego co zaserwowano nam w tabeli, BN o KP 20 powinien mieć liczone KP jak wróg o CR 31 (30 to nadal 19). Ma to niebagatelny wpływ na związaną z punktami wytrzymałości składową skali wyzwania i jak sami możecie zauważyć, stanowczo zawyża (a więc zniekształca) uzyskany wynik.

Jak do tej pory moja praktyka zmierza do całkowitego pomijania klasy pancerza przy ustalaniu CR BN-ów/Potworów, jeżeli KP przewyższa wspomnianą wartość.

2. co z wrogami rzucającymi potężne zaklęcie, które nie zadają żadnych obrażeń?
Zgodnie z podręcznikiem, przy określaniu CR uwzględniamy zaklęcia zadające obrażenia (żeby określić obrażenia na rundę) oraz inne wpływające na PW, KP - w skrócie - mające wpływ na określenie CR. Można sobie jednak wyobrazić milusińskiego, który dysponuje jedną zdolnością czaropodobną (czy teraz raczej wrodzoną), która nie ma takiego efektu - ot chociażby odwrócenie grawitacji (7 poziomowy czar).
Myślę, że w takim przypadku, o wpływie na CR powinien decydować najwyższy poziom dostępnych BNowi/Potworowi zdolności, nie zaś jego potęga wyrażona ilością k6 zrzuconych wrogowi na łeb. Obrażenia to nie wszystko!

Uważam, że edytor wcale nie jest taki prosty w obsłudze na jaki wygląda, a każdy Mistrz, który rozpocznie z nim swoją przygodę, prędko to dostrzeże.

Re: Tworzenie BNów/Potworów

: ndz kwie 12, 2015 4:11 pm
autor: Siriondel Evendim
Olórin pisze:
chociażby olbrzymia dowolność w ustalaniu ilości KW.

Dlaczego olbrzymia dowolność w ustalaniu KW ma być problemem? KW nie mają tak naprawdę żadnego znaczenia z punktu widzenia zarówno mechanicznej CR, jak i potwora, czyli istoty stworzonej po to, aby być ukatrupioną przez PC.

Olórin pisze:
1. co z klasą pancerza powyżej 19?

Podchodzisz do tego ze złej strony. Z KP powyżej 19 jest tak, że twórcy wyraźnie dają do zrozumienia, że potwór nie powinien mieć tak wysokiej KP i mają rację. Obok tabelki pokazującej sugerowaną wartość na AC (i innych statystyk) na wartość CR jest napisane, że jak zwiększasz AC ponad sugerowaną wartość, powinieneś zwiększyć CR potwora o 1 za każde 2 punkty do AC (czy jakoś tak). Tabelki na sztywno trzymać się nie musisz, skoro nawet Księga Potworów się jej nie trzyma.

Podanym przez Ciebie przykładem jest zbrojny, ale to jest zły przykład, dlatego że tworzenie NPC i potwora to dwie zupełnie odmienne rzeczy. Czy 10 poziom jest odpowiednio wysoki, aby (N)PC odziać w pełną zbroję płytową? Chyba tak. A czy wojownik 10 poziomu ubrany w full plate + shield będzie miał CR 31? Raczej nie będzie miał. W tworzeniu NPC kieruj się rozsądkiem i statystykami przykładowych NPC z ostatnich stron w Księdze Potworów, które są bardzo podatne na modyfikacje i jest to bardzo szybkie. To jest po prostu zupełnie inny proces.

Olórin pisze:
Jak do tej pory moja praktyka zmierza do całkowitego pomijania klasy pancerza przy ustalaniu CR BN-ów/Potworów, jeżeli KP przewyższa wspomnianą wartość.

Nie jest to dobre rozwiązanie, uwierz mi. Być może Twoja drużyna jeszcze nie spotkała stworzenia, które ma AC ponad zwyczajny poziom. To jest poważne utrudnienie. Wczoraj nasłałem na drużynę na 4 poziomach dwie ożywione zbroje (CR 1, KP 18) i widziałem ten ciąg spudłowanych ataków. Wysokiej KP dobrze jest unikać nawet z takiego powodu, że walka się przeciąga i robi się nudna, kiedy wszyscy pudłują. Nie o to chodzi. Już lepiej dołożyć potworowi dużo PW i dać graczom uczucie, że robią użytek ze swoich zdolności. Wtedy dobrze się bawią, a po to gramy w D&D.

Olórin pisze:
2. co z wrogami rzucającymi potężne zaklęcie, które nie zadają żadnych obrażeń?

Zadaj sobie pytanie sam - dlaczego zamiast prostego czaru zadającego obrażenia, dajesz potworowi jakieś zagmatwane zdolności typu odwrócenie grawitacji? Bo chcesz urozmaicić grę. Bo chcesz przetestować strategie obronne Twoich graczy. Bo chcesz, żeby się dobrze bawili. Bo pasuje to do klimatu / charakteru istoty, którą tworzysz. I to wszystko jest bardzo dobre i bardzo wskazane, ale prawda jest taka, że gdybyś zamiast odwrócenia grawitacji wsadził palec śmierci albo pryzmatyczny deszcz, bezpośrednie szkody wyrządzone drużynie byłyby znacznie większe. Dlatego to właśnie obrażenia są wyznacznikiem tego, jak duży wpływ na CR mają magiczne moce potwora. Czary typu utility czy cc są mocno sytuacyjne. Niemal zawsze wymagają koncentracji (która może zostać przerwana), co pozbawia potwora możliwości rzucenia na siebie np. jakiegoś czaru ochronnego. To wszystko też zostało wzięte pod uwagę przy tworzeniu takiego, a nie innego systemu.

Tworzenie BNów/Potworów

: wt kwie 14, 2015 10:12 am
autor: Olórin
Dlaczego olbrzymia dowolność w ustalaniu KW ma być problemem? KW nie mają tak naprawdę żadnego znaczenia z punktu widzenia zarówno mechanicznej CR, jak i potwora, czyli istoty stworzonej po to, aby być ukatrupioną przez PC.


Może to kwestia przyzwyczajeń z 3 edycji, gdzie ilość kostek była w miarę uniwersalnym miernikiem potęgi potwora.

dlatego że tworzenie NPC i potwora to dwie zupełnie odmienne rzeczy.


A nie prawda. W obu przypadkach robimy blok statystyk zgodnie z wytycznymi w PMP. Ewentualnie można stworzyć BN tak jak BG, jednak przy określaniu CR stosujemy tabelkę z PMP - czyli de facto najważniejszy współczynnik określamy tak jak u potworów.

Moje wątpliwości budzi też ustalanie wartości atrybutów. Nie do końca przypasowało mi zastosowane rozwiązanie (de facto całkowita dowolność - może poza siłą i budową) - zwłaszcza, że Wizardsi pozostawili możliwość dostosowania CR za pomocą tej wielkiej tabeli z różnorodnymi zdolnościami specjalnymi.

Wczoraj nasłałem na drużynę na 4 poziomach dwie ożywione zbroje (CR 1, KP 18) i widziałem ten ciąg spudłowanych ataków.


Uważam, że zastosowanie potworów z wysoką KP ma jak najbardziej sens. Może to skłonić graczy do wykorzystania otoczenia na swoją korzyść i generalnie zabiegania o advantage w stopniu wyższym niż normalnym. Uważam, że ciekawym rozwiązaniem byłby przeciwnik z niską ilością PW, ale za to niezwykle skutecznie się broniący. Wiem, że można to wszystko uzyskać warstwą fabularną, a przede wszystkim moją ulubioną cechą specjalną parry, ale jednak nie każdemu będzie się chciało sięgać po takie rozwiązania. Czasem wygodniej jest po prostu dać wysoką KP i mieć spokój.

Tworzenie BNów/Potworów

: śr maja 27, 2015 10:11 am
autor: Olórin
Chciałem się podzielić nowymi wrażeniami z procesu tworzenia potworów/BNów:
- brakuje mi prostej tabelki, która wskazywałaby przelicznik poziomu BNa (jeżeli tworzymy go na takich samych zasadach jak BG) na jego CR. Chyba samemu pokuszę się o stworzenie takiego dziwa. Prosta rzecz, a może się przydać,
- skrzętnie wykorzystuje fakt, iż zdolności specjalne w dużej mierze nie wpływają na CR potworów i... podoba mi się to rozwiązanie. Można sobie trochę poszaleć. Dodałem np. gnollom zdolność, która pozwala im przemieszczać się po podmokłym terenie bez kar za trudny teren. Niby nic, a dramatycznie wpłynęło na walkę,
- jak od początku mej przygody z 5tką podnosiłem - coś nie gra z CR. Im więcej bitew poprowadziłem, tym bardziej to dostrzegam i mocniej przekonuje się do ignorowania tabelki z wpływem liczebności wrogów na ich efektywną wartość w expie.

Tworzenie BNów/Potworów

: pn cze 22, 2015 1:57 pm
autor: Dark Sage
- jak od początku mej przygody z 5tką podnosiłem - coś nie gra z CR. Im więcej bitew poprowadziłem, tym bardziej to dostrzegam i mocniej przekonuje się do ignorowania tabelki z wpływem liczebności wrogów na ich efektywną wartość w expie.


Mnie bardzo podoba się aktualna mechanika CR. Chciałem się tylko spytać, czy dajesz/dawałeś graczom więcej XP ze względu na modyfikator liczebności? Bo według tego co ja wiem, to ta wartość ma znaczenie tylko przy określaniu poziomu trudności spotkań (gracze dostają normalnie XP z MM) i działa całkiem sprawnie. Sami twórcy mówili, że CR w 5ed ma charakter jedynie informacyjny i do określania teoretycznego XP, ale nagrody mogą się zmieniać w zależności od sytuacji. Czyli standardowe motto 5ed "MG modyfikuje tak jak mu się podoba."

Tworzenie BNów/Potworów

: czw cze 25, 2015 1:35 pm
autor: Olórin
Nie przyznaje dodatkowych punktów w związku z dużą liczebnością przeciwników. Tak jak piszesz, pulę doświadczenia mnożymy przez odpowiedni modyfikator tylko dla celów określenia poziomu trudności spotkania. U mnie tego problemu nie ma, bo przeciwnicy dają doświadczenie w skali 1:1, niezależnie od ich liczby.

Bardzo często nagradzam doświadczeniem ad hoc i to w różnych sytuacjach. Jedynie za odgrywanie postaci nie nagradzam doświadczeniem, a punktami inspiracji.